Jump to content
komodo25

[FM18 LLM ] Borussia Neunkirchen De weg naar boven

Recommended Posts

u4G0KyU.png

Ik heb besloten om toch nog een save er bij te gaan doen . Kwam gisteren bij toeval uit op een site met vergane glorie en dan kwam deze club voorbij . En gezien het stadion en de historie wil ik gaan proberen om met  deze club zo ver mogelijk te komen . De info die ik van deze club heb komt van iemand anders . 

Er zijn van die stadions die je gelijk in je hart sluit. Het Ellenfeldstadion in Neunkirchen is daar zeker een van. Het stadion is meer dan 100 jaar geleden gebouwd tegen de heuvels van het Saarland. Het is een allegaartje van tribunes, waar ooit 32.000 man op konden. De ene hoge tribune stopt abrupt in een ronding, en gaat ineens over op een kleine staantribune of een gebouw. Achter een van de tribunes glooien de mooie groene heuvels, waar in de glorietijden wellicht mensen gratis een wedstrijdje konden kijken. Oude mannen nippen van hun biertje en lachen om oude herinneringen van hun favoriete club. Het is gemoedelijk. Dit stadion is echter gebouwd op successen en tot en met 1968 werd hier op het hoogste niveau gevoetbald. Die glorietijden zijn voorbij. Betonrot en struikgewas nemen het stadion langzaam over en de bespeler Borussia Neunkirchen speelt in de lagere divisies van het Duitse voetbal.

Een van die verhalen is hoe het Ellenfeldstadion ooit in handen is gekomen van Borussia Neunkirchen. Albrecht Menzel bekleede in 1911 een bestuursfunctie bij Borussia Neunkirchen en bezocht in de herfst van 1911 zijn schoolvriend Otto Schmidt. Schmidt was in die tijd directeur van de Neunkircher Schloss-Brauerei en de brouwerij bezat grote lappen grond in en rondom Neunkirchen. Menzel hoopte door de vriendschap het stuk grond Ellenfeld te mogen pachten van Schmidt, om zo er het Borussia-Sportplatz op te kunnen bouwen. Hij overhandigt de papier, maar Schmidt had er echter geen oren naar. De weide is nodig voor zijn bedrijf. Hoe erg Menzel op Schmidt inpraat, het mag niet baten en op een gegeven moment wordt de bestuurder van Borussia Neunkirchen het zo zat, dat hij kwaad wegloopt en richting zijn schoolvriend Schmidt schreeuwt dat het over en uit is. Hun vriendschap is niet meer. Schmidt is verbouwereerd, maar houdt Menzel in de kamer. Die krijgt tot zijn verbazing een ondertekend erfpachtcontract van de brouwer en Borussia Neunkirchen kan gaan bouwen aan een nieuw stadion.

Toch is de eerste wedstrijd ver voor de officiele opening van het nieuwe stadion. Op eerste Paasdag, 7 april 1912, ontvangt Borussia Neunkirchen het voetbalteam van het 6. Königlich-Sächsischen Infanterieregiments Nr. 105 uit Straatsburg en de thuisploeg verslaat de militairen met 6-3. Nadien organiseert Borussia Neunkirchen diverse sportevenementen om het Ellenfeldstadion op de kaart te zetten. Het stadion moet namelijk voor iedereen in de omgeving dienen om te kunnen sporten en ontspanning te kunnen zoeken. Dat Borussia Neunkirchen als eerste ploeg uit het Saarland vervolgens naar de hoogste Duitse voetbalklasse promoveert, doet de populariteit van de club ook goed. Maar dan slaat de Eerste Wereldoorlog toe, die voor het Saarland een flinke impact heeft.

Het Duitse Keizerrijk, waar Saarland tot die tijd toe behoorde, verliest de eerste wereldoorlog en wordt tijdens het verdrag van Versailles geslachtofferd. Zo wordt onder andere Saarland afgesplitst van het Duitse rijk en onder het bestuur van de Volkenbond geplaatst. Het is kommer en kwel en mensen zoeken naar afleiding. Deze wordt gevonden in het voetbal, war de publieke belangstelling een vogelvlucht neemt. Als op 14 juli 1920 MTK Boedapest voor een vriendschappelijke wedstrijd op bezoek komt, is iedereen in rep en roer.

De club heeft grootse plannen met het Borussia-Sportplatz. De club speelt op het hoogste niveau, heeft sportieve ambities en wil aanhaken bij de top. In een publicatie “Ellenfeldstadion, Aufbau, Ausbau, Neues Leben” verwoordt Borussia Neunkirchen haar ambitie om een waardig stadion voor de Bundesliga te bouwen. Albrecht Menzel ontvouwt een tekening voor het nieuwe stadion, waarin een staantribune voor 9.000 toeschouwers is voorzien en contacteert architect Felix Schaan om de plannen uit te werken. Schaan heeft er oren naar, maar politieke redenen lijken roet in het eten te gooien.

Op sportief vlak blijft het in het Ellenfeldstadion goed gaan en Borussia Neunkirchen ontwikkelt zich tot een topteam, dat ieder jaar meestrijdt om het Duitse kampioenschap. Het Ellenfeldstadion is met haar 14.000 plaatsen voor de grote wedstrijden veel te klein en de club moet uitwijken naar het stadion van de rivaal Saarbrücken. Dat stuit tegen het zere been en de club smeedt plannen om het stadion uit te breiden. Echter, de club degradeert in de jaren ’60 naar het tweede niveau. Toch is men in Neunkirchen optimistisch om weer naar het hoogste niveau terug te keren. En dat lukt, in 1964 promoveert men weer.

Tijdens een uitzonderlijke algemene ledenvergadering van de club zijn de 450 aanwezige leden het eens: Zo snel mogelijk naar de Bundesliga terugkeren en nooit meer thuiswedstrijden in Saarbrücken spelen. Het stadion is na de degradatie aan twee kanten uitgebreid en daarmee wordt de capaciteit naar 25.000 tot 30.000 toeschouwers verhoogd. Als de club weer definitief aansluit bij de Duitse top, wordt de andere lange zijde ook volgebouwd, waarmee de definitieve capaciteit van het stadion op 36.500 komt te liggen. Saarland neemt de helft van de investering op zich en de club hoeft slechts 25% bij te dragen. Het stadion is voor de eerste Bundesliga wedstrijd tegen Borussia Dortmund nog niet helemaal af, maar 25.000 mensen dringen samen om Neunkirchen’s terugkeer op het hoogste niveau te zien. Borussia Dortmund is met 1-2 te sterk, maar het spel geeft de fans van Neunkirchen moed. Ondanks de verbouwingen, die in 1965 klaar zijn en het Ellenfeldstadion haar huidige vorm geven, bezoeken gemiddeld 18.755 toeschouwers het stadion.

De club blijft nog een drietal jaar op het hoogste niveau voetballen, maar degradeert vervolgens naar het tweede niveau. Daarin is het een subtopper, die meerdere malen meestrijdt om promotie naar de Bundesliga. In de promotiecompetitie van 1971 lijkt Borussia Neunkirchen de beste papieren te hebben en voor de openingswedstrijd tegen Nürnberg zit het Ellenfeldstadion afgeladen vol en 32.000 toeschouwers zien de wedstrijd. Uiteindelijk wint Nürnberg deze competitie en Borussia Neunkirchen degradeert enkele jaren daarop uit de tweede Bundesliga.

Borussia Neunkirchen wordt een Heen En Weer tussen het tweede en derde niveau. Eind jaren ’80 gaan de brouwerij Neunkircher Schloss-Brauerei en diverse industriele bedrijven in Neunkirchen failliet, wat ook een impact heeft op Neunkirchen en Borussia. De sponsorgelden en publieke belangstelling loopt terug. Van het Neunkircher Fanatismus is weinig meer te bekennen en de hoge toeschouwersaantallen worden nauwelijks meer gehaald. Vanaf de jaren ’90 komt Borussia Neunkirchen op het amateurniveau uit en zakt het af naar het vijfde niveau.

Door de slechte sportieve prestaties loopt ook het onderhoud op het stadion achter en diverse tribunegedeeltes worden door slecht onderhoud afgesloten. Tot grote ramp moet Borussia Neunkirchen de gronden en het stadion in 1990 aan de gemeente verkopen, om zo faillissement af te wenden. De gemeente pompt ook geen geld in het noodzakelijk onderhoud en het stadion brokkelt haast letterlijk af. In 2006 wordt de eretribune en de lage staantribune aan de lange zijde gerenoveerd, maar de imposante staantribune achter een van de doelen wordt haast opgegeven. Totale kosten: 500.000 Euro. In 2012 presenteert Borussia Neunkirchen nog een plan om het stadion toekomstbestendig te maken en te verkleinen, maar dit plan lijkt nooit tot uitvoer gebracht te kunnen worden. De toeschouwersaantallen zijn de laatste decennia niet hoog en de enige hoogtepunten zijn twee DFB Pokal wedstrijden tegen Bayern München, waarbij de laatste editie in 2003 door 23.400 mensen bezocht wordt en een noodtribune op de lange zijde wordt gebouwd. In 2007 vinden 10.000 mensen hun weg naar het stadion, als de derby tegen rivaal 1. FC Saarbrücken weer gespeeld wordt. Dat zijn de echte uitschieters. Gemiddeld bezoeken gemiddeld 300 tot 400 man de thuiswedstrijden van Borussia Neunkirchen. De hoge tribunes van het Ellenfeldstadion herinneren aan de ambities en de tijden dat op het Ellenfeldstadion mooi voetbal werd gespeeld en grootmachten ten onder gingen. Juist door alle verhalen is er haast een mythe rondom het stadion ontstaan. Tel daarbij op dat het stadion een heerlijk allegaartje aan tribunes is en een brok nostalgie en je snapt wellicht dat een bezoek aan dit stadion de moeite waard is. En de fans van het eerste uur? Die zitten op hun stoeltje, geinen met een biertje en halen zo nu en dan herinneringen aan goede tijden op als er weer eens een Holländer voorbij komt. Of het stadion überhaupt nog een toekomst heeft? Dat is hoogst twijfelachtig.

Voor wie het hele verhaal wil lezen dat kan op deze site

Ooit dus in de Bundesliga gespeeld en daarna nog jaren top op het 2e niveau . Tegenwoordig komen ze uit op het 6e niveau in de landsliga's . Hopelijk kunnen de fans ooit weer de grote clubs verwelkomen en het liefst dan nog altijd in het Ellenfeldstadion 

Met negen kerken moet je de weg naar boven wel kunnen vinden me dunkt ;)

Mooi verhaal. Ook voor mij een onbekende club. Succes met deze toch wel leuk klinkende uitdaging!

Gepost (edited)

Succes, ben benieuwd of je deze ploeg op niveau terug kan brengen. 

Edited by Copywriter

RHWH4sb.png

Wegens weekendje weg heeft het even geduurd maar inmiddels begonnen met deze save . 

46PfWxc.png

Zoals jullie ook al in de intro hebben kunnen lezen was de club behoorlijk succesvol vroeger . Inmiddels is de klad er goed ingekomen en aan mij de opdracht om de club weer naar boven te loodsen . Een zware opdracht want op het moment van instappen heeft de club geen enkel staflid behalve mij . Ondertussen een hele rits advertenties gezet en hopelijk zijn er stafleden die willen komen . De selectie op mijn 1e dag is als volgt . 

mGeJKof.png

Als 1e alle grijze spelers contracten aangeboden ook in de jeugd zodat er iig spelers zijn om de oefenwedstrijden mee te spelen . Doordat ik geen staff heb waren er in het begin weinig spelers die transfervrij zichtbaar waren . Gelukkig kwam er in de loop wel staff bij en zag ik ook steeds meer spelers die interesse hadden om eventueel voor ons te voetballen . Ook kregen wij al snel een nieuwe sponsor . Ook heb ik al snel gevraagd om een moederclub en deze hebben wij dan ook gekregen . 

Cf5ZFNA.png

Helaas kon ik nog geen spelers huren in deze transferperiode . Misschien in de winter weer eens kijken mocht het nodig zijn . Wel krijgen wij zo weer wat extra inkomsten natuurlijk . De oefenwedstrijden stonden al vast alleen de wedstrijd tegen FC Luik en Oberkorn heb ik zelf er tussen gezet .

btFMsoF.png

De campagne begon al goed doordat wij SF Siegen wat een niveau hoger speelt makkelijk versloegen . Tegen FC Luik waren wij absoluut niet veel minder maar gaven wij de doelpunten te makkelijk weg . Luik stond overigens wel omschreven als een club met veel betere reputatie . De overige wedstrijden werden wel gewoon gewonnen en dus leken wij klaar voor de start van de competitie . Doordat de competitie al vroeg startte kwamen er gedurende de transferperiode diverse spelers spelen bij de club . Uiteindelijk heb ik veel spelers weten te halen . Om dit te kunnen bereiken moest ik wel eerst twee spelers verkopen waar interesse in was. Jens Kirchen is voor 65k verkocht aan Fortuna Köln . Hierna was de heer Marcus Schmitt boos maar gelukkig was hier ook interesse voor en wist ik hem voor 45k te verpatsen aan Sv Sandhausen . Scmitt had overigens wel zeer goede statistieken voor dit niveau maar een ontevreden speler ben ik liever kwijt dan rijk . Zoals al gezegd kwamen er erg veel spelers binnen ( deel ook voor de u19 ) maar meeste spelers waren gratis en door de verkoop had ik ook een klein beetje transferbudget waardoor ik op koopjesjacht kon gaan . Spelers hebben allemaal getekend voor 1 jaar dus mochten ze niet bevallen ben ik ze ook zo weer kwijt . En aangezien wij een semi-prof club zijn is een deel ook op amateur basis gekomen . 

T881Zli.png

yIehp3K.png

In juli had ik mijn selectie al in orde en in augustus kwam alleen Tahiri nog op amateur basis bij ons spelen omdat ik een blessure golf voorin had . Ik ga niet de spelers met screen voorstellen zoals ik dat wel in mijn andere novelle doe maar even per onderdeel van de selectie . Belangrijke spelers zal ik in de volgende updates nog gaan toelichten en mochten jullie specifieke screens van spelers willen zien mag dat altijd .  Als 1e beginnen wij met de doelmannen 

mQFfd8q.png

Drie doelmannen in de selectie waarvan Söder de beste is . Speelde in het verleden bij kleinere clubs . Mehl en Begas komen uit de jeugdopleiding van FC Köln . Voor dit niveau mogen wij zeker niet klagen . 

dkP79Cv.png

Als rechtsachter hebben wij Seidel die al bij de club zat en 1e keus is . Konstantinos is een degelijke back up die op amateur basis voor ons speelt . Centraal heeft Becker die ook al bij de club speelde een basisplaats en wordt bijgestaan door of Teke of Mojasevic . Met Pitulic en Surgota twee backups . Op de linkerzijde heeft Baradel de voorkeur . 

VhlEM0z.png

Het centrale blok op het middenveld is ons sterkste deel . Met Arnold en Pimentel hebben wij daar voor dit niveau twee klasbakken lopen . Helaas wouden beide spelers maar voor 1 jaar tekenen . Pimentel komt uit de jeugdopleiding van Freiburg . Met Wasser en Aydin twee degelijke back-ups . 

xTLw0RP.png

Als je zo kijkt hebben we geen AMC maar dat is niet helemaal waar . Aslan en Sanli kunnen daar prima spelen en zijn dan ook gehaald voor die positie . Het vertrek van Kirchen werd al snel opgevangen door Porfireanu met als back up Grod en Sanli en Hajtic .Hajtic kan ook nog AMC zodoende kan ik prima afwisselen om iedereen fit en tevreden te houden hopelijk . Yannick Bach is 1e keus als AML en heeft als back-up Tukacovic en Lapidakis die ook nog als MC kan spelen . 

hvYZWHE.png

Voorin is Amir Memisevic een klasbak maar is ( op het moment in game langdurig geblesseerd ) Met Fatih Sozen had ik een prima alternatief voor dit seizoen maar ook hij ligt in de lappenmand momenteel . Beide back-ups zijn niet super vandaar dat Tahiri er nog bij gekomen is . In mijn ogen een prima selectie voor dit niveau waarmee we zeker mee moeten doen om de bovenste plaatsen .

@Vlonkie Dank u wel 

@Mordurette Bedankt een uitdaging is het zeker 

@Badmuts Bedankt 

@D.J. Dat zal je haast wel denken toch ? Gelukken spelen we niet in Geilenkirchen :P

@delichris Ik had er ook nog nooit van gehoord tot ik dat verhaal las . Bedankt 

@Marius Bedankt ik had er dus ook nog nooit van gehoord . De uitdaging spreekt mij zeker aan hoewel het zeker nog lastig zat gaat worden

@Elano Inderdaad . Op die site staan sowieso prachtige verhalen

@Copywriter Ik hoop het . Ga in iig mijn uiterste best doen 

@Kavinos Bedankt 

Heel veel transfers gedaan, maar dat vertaalde zich in ieder geval al in een goede oefengalop. Benieuwd wat de competitie zal brengen.