Geplaatst 18 mei 20196 jr. 29 juni draai ik zo rond een uur of 10 mijn auto het parkeerterrein van het afas stadion op. Ik ben best bekend in de prof voetbalwereld alleen kennen de supporters mijn naam nog niet. Na een stageperiode bij mijn geliefde club Willem II heb ik besloten de voetbalwereld altijd trouw te blijven. Ik ben nu 29 maar heb als scout en trainer al veel meegemaakt. In de amateurwereld heb ik zelfs als manager al meerdere prijzen gewonnen maar goed dit is next level. John van de Brom ging weg en zijn assistent Arne Slot ging hem opvolgen. Arne Slot belde me echter een week geleden op of ik even kon langskomen, hij vond de aandacht maar niks en wilde graag wat meer op de achtergrond blijven. Hij vertelde me ‘ja AZ geeft de jeugd de kans en dat willen ze nu ook met een manager gaan doen, ik doe de training en jij het scouten, de media en de opstelling.’ Een soort samenwerking, het lijkt me geweldig. Na een kleine wandeling langs de velden die mooi optijd zijn gaan groeien klop ik op de deur van Max Huiberts, we zouden wat kleine gesprekken voeren en dan zo snel mogelijk het afronden, na het weekend begint het seizoen namelijk alweer. Het gesprek duurde ongeveer anderhalf uur, hierna waren we er wel uit. Ik kreeg een prima starterscontract en mag me met Arne Slot naast me gaan bewijzen bij deze mooie club. Als ik aan AZ denk dan denk ik altijd aan hun goede jeugdopleiding, ze oogsten hier veel lof mee. Het is mijn doel dan ook gewoon de jeugd te gebruiken en daarbij aan te vullen met jonge Nederlandse gasten. De supporters groeien gestaag en het doel moet toch zijn dat het stadion van 17.000 man gewoon wekelijks vol zit. Maar goed, volgende week begin ik aan mijn avontuur, als waarschijnlijk één van de jongste coaches ooit in de Eredivisie. We zullen de voorbereiding zoals traditie in Nederland gaan aftrappen op de amateurvelden, hierover straks meer. Door mijn scouting verleden heb ik al een mooi lijstje met spelers die ik graag aan de ploeg zou willen toevoegen, hierover ook later meer.
Geplaatst 18 mei 20196 jr. Succes met Az! Hopelijk kun je naast Ajax en PSV de derde topclub van Nederland worden.
Geplaatst 18 mei 20196 jr. Auteur Het is nu mijn derde dag en de geur van het gras blijft toch elke ochtend weer geweldig als ik het gras betreed. Aangezien Slot nu de honours waarneemt op het veld ben ik vooral in de weer geweest met Huiberts. Gelukkig kunnen Huiberts en ik het goed vinden op het gebied van transfers. Jonge Nederlandse talenten had ik tegen hem gezegd, niet dat buitenlandse jongens het niet kunnen of dat oudere ons niet verder helpen, maar ik wil gewoon een jong Nederlands team, als voorbeeld de prachtig club uit Bilbao. Ondanks mijn wens had ik één voetballer op mijn lijst waar ik graag de uitzondering voor maakte maar goed dat later. Het werd middag en mijn eerste afspraak was dan eindelijk daar. Binnen kwam gelopen Arjen van der Heide en zijn zaakwaarnemer Maarten van Elsacker (onder andere van Hakim Ziyech en Marco Asensio). Een loyaal mannetje die van der heide, hij kwam alleen als Heerenveen er goed voor zou verdienen. De clubs waren gisteren overeen gekomen, 975.000 voor een enorm talent, dat is wel de klasse waar deze buitenspeler onder valt. Zestien maar met een ongelofelijke dosis Frieze nuchterheid zat hij te onderhandelen met me. Na dik een uur waren we er uit en kon ik hem zijn nieuwe thuis laten zien. Een dag later 7 juli, dit was de dag dat ik om de tafel zou gaan met een enorm buitenlands talent. Sigurd Gronli is zijn naam en met zijn pas 17 jaar kan hij worden bestempeld als groeibriljant. Gronli speelde al 7 duels op het hoogste niveau in Noorwegen en kon wel worden gezien als een fantastisch talent. Zelf was hij vrij duidelijk toen we kwamen informeren, ‘AZ is a big thing here in Norway, you have Svensson, Midtsjo and Johnsen’. Deze naam hebben we dan ook gebruikt en hij mag samen met zijn ouders die mee over komen op huizenjacht in Alkmaar. Het lijkt wel elke dag feest want ook vandaag is er weer een nieuwe speler te bewonderen. Ik ben een trainer die dit meestal zo snel mogelijk rond wil hebben dus vandaar deze drukte. Sepp van den Berg, hij kwam alleen binnen want zijn zaakwaarnemer was nog op bezoek bij Mathijs de Ligt. Eerst maar even wat smalltalk terwijl we wachten, en wat me opvalt is hoe relaxed hij nu al is. Dennis Genee, zijn zaakwaarnemer, komt dan vervolgens binnen met nog een andere speler, jaja vandaag een dubbele deal. Sepp van den Berg (1 miljoen) en Dirk Proper (375K) zetten allebei hun handtekening onder een contract tot 2021. Daags na onze eerste 2 oefenpotten tijdens de tournee bij de amateurclubs klopt er nog een vijfde speler aan. Trouwens dat amateurvoetbal is toch prachtig. In de hoek een kraampje dat hamburgers en broodjes worst verkoopt en volle bak met mensen. Vrolijke mensen allemaal net terug van vakantie die gewoon lekker een potje voetbal komen kijken, ik blijf dit een geweldige traditie vinden! Maar goed ik zal jullie niet in spanning houden, Delano Burgzorg komt ons gratis versterken van De Graafschap, hij zal beginnen in twee maar ik houd hem zeker in het oog! Deze maand moesten we ook al een keer serieus aan het werk, we hebben nou eenmaal een lange weg te gaan richting de Europa League. Coleraine is onze opponent, een ploeg uit Noord-Ierland, moet geen probleem zijn lijkt me. De reis was wel wat lang want de club lag best afgelegen, ja dit heb je met de allereerste voorrondes. Twee vroege goals van Boadu en Idrissi droegen bij aan een mooie 2-4 overwinning, dit moeten we in de volgende maand zeker kunnen afmaken lijkt me! Opstelling AZ: Bizot, Svensson, Vlaar, Wuytens (83 Van den Berg) , Wijndal, Midstjo (60 Hoedemakers) , Koopmeiners, Idrissi, Til (67 Maher) , Stengs, Boadu Spoiler Van der Heide: Spoiler Gronli: Spoiler Van den Berg: Spoiler Proper: Spoiler Burgzorg: Spoiler @Kavinos @Whitewolf345 @Isco22 @delichris @Lazy @Marius @harm778 @Mordurette @komodo25 Thanks allemaal!
Geplaatst 18 mei 20196 jr. Leuke talenten aangetrokken die in de toekomst van grote waarde kunnen worden
Geplaatst 19 mei 20196 jr. Prima talenten gehaald. Die Gronli kan wel eens een grote worden. Thuis moet je het idd afmaken
Geplaatst 19 mei 20196 jr. Die Gronli steekt er echt wel bovenuit, maar ook de andere transfers zien er goed uit! Europees meteen al aardig begonnen ook.
Geplaatst 19 mei 20196 jr. AZ is een mooie club en je hebt leuke aankopen gedaan. Benieuwd of je de top 3 kunt gaan bestormen. Gronli is overigens wel echt een super talent. Benieuwd hoe lang het duurt voor hij gewoon in de basis start.
Geplaatst 20 mei 20196 jr. Auteur Mijn eerste maand waar het serieus zou worden. Het was best een pittige want we moeten ons voor Europa plaatsen en tegelijkertijd hebben we een hele pittige start voor de competitie. De graafschap, Ajax en PSV. Ga er maar aan staan. Voor dat de wedstrijden zouden beginnen hadden we nog snel een transfer tussendoor, Mats Seuntjens gaat na een aantal lange gesprekken zijn geluk in Belgie beproefen, Anderlecht is zijn nieuwe club, veel geluk Mats! Dan de wedstrijden: AZ - Coleraine (terugwedstrijd) Een belangrijke terugwedstrijd, opzich moeten we genoeg hebben aan de eerste wedstrijd maar je weet het maar nooit in het voetbal. Het zou uiteindelijk een vrij gemakkelijke avond worden en we hebben maar weinig te dulden gehad van de noord-Ieren. Spoiler Mariupol - AZ (Heenwedstrijd) De tweede hobbel richting de Europa League, een ploeg uit Oekranie die ik eerlijke gezegd niet ken. Weer moesten we als eerste de lange reis maken, dit is niet fijn aangezien de Eredivisie ook op het punt van beginnen staat, maar goed we reizen af. Idrissi maakt dan de snelste goal van de Europa League ooit voor AZ en laat de 105 dare devils die mee zijn gereisd in juichen uitbarsten. Als Koopmeiners en Idrissi dan nogmaals doel treffen lijkt de return een formaliteit te worden. Spoiler AZ - De Graafschap Opladen na de lange reis leek ons een valse start te gaan opleveren. Ik had de heel dag al zenuwen voor mijn eerste Eredivisiewedstrijd ooit. Ik liet Mees Hoedemakers starten tot gefronste wenkbrauwen van vele, hij had echter al bewezen de rol die ik voor hem heb perfect te kunnen invullen. Hoedemakers scoort en mijn dag lijkt perfect te beginnen, helaas heb ik 70 minuten later een enorme kater. We hebben goed gespeeld maar helaas ons niet door de vermoeidheid heen geslagen. Spoiler AZ - Mariupol (Terugwedstrijd) Een wedstrijd die ik liever niet had gehad net voor de topper tegen Ajax maar goed, het is niet anders. We spelen eigenlijk niet heel goed maar onze tegenstander kan er ook niet veel tegen in brengen. Het word een eenvoudige overwinning en zo gaan we weer een stap dichter richting Europa, nog 1 horde te gaan. Spoiler Ajax - AZ Het schijnt dat sommige supporters dit als een derby zien, ik vind de afstand nog wat ver maar goed ik wilde hem graag winnen in de Arena, even die nare smaak van de eerste wedstrijd wegspoelen. Voor de rust laten mijn jongens dit ook zien, ze zijn fel, gretig en een heel stuk beter dan Ajax. In de tweede helft vloeien echter de krachten langzaam weg en moesten we zelfs nog vrezen 1 punt weg te geven. Spoiler AZ - Lillestrom Echt zo'n wedstrijd dat je erna denkt van ja dit had ik net zo goed kunnen missen. Het was eigenlijk erg saai en er gebeurde echt helemaal niks. Het resultaat wel gunstig want met 1 uitgoal kunnen we het gewoon beslissen nu. Spoiler AZ - PSV De honger naar drie punten wordt als maar groter, vandaag dan. We hebben de tactiek wat aangepast al tegen Ajax, de aanvallende middenvelder is nu een verdedigende en de lijn van de verdediging staat wat lager, vandaag was dat pas goed te zien. We waren zoveel beter maar toch sta je na 92 minuten nog steeds op 0-0. Ik sta op om van Bommel alvast de hand te schudden als ik wat opleving hoor... een lange bal... Gudmundsson controleert... Geef voor!!.. Neee hij kiest de korte hoek... GUDMUNDSSON!! Tegen zijn oude ploeg jast hij hem binnen wat een einde en wat een heerlijk gevoel is dit. Spoiler Lillestrom - AZ Een duidelijke opdracht, de uitgoal scoren. Na 11 minuten moesten we even schrikken maar Boadu maakte het snel gelijk. Nu moesten we het vasthouden wat af en toe tot zeer spannende momenten leidde nog. Gelukkig beslissen we het voorgoed op het einde en gaan we dus Europa in Lekker! Spoiler Zo, een eerste maand om u tegen te zeggen denk ik. Helaas ben ik vergeten een screenshot van de stand te maken maar ik kan je vertellen dat we in de middenmoot staan. Er is verder nog weinig te zien aan de stand. Tijd om wat spelers eruit te lichten. Sepp van den Berg. Een jonge wat onzekere gast dacht ik. Eenmaal dat hij met het eerste ging meetrainen leek hij toch al goed volwassen. Eerlijkheid gebied te zeggen dat Vlaar met zijn snelheid ons helaas vaak in de steek laat, dit feit zorgde voor de kans voor van de Berg. Hij greep deze met beiden handen aan en is een verrassing, hij staat namelijk op 16 jarige leeftijd week in week uit al in de basis naast Stijn Wuytens. Mees Hoedemakers. Deze verdedigende middenvelder doet me toch erg verassen. Het leek me een fijne reserve maar hij begint zich steeds meer te laten gelden. Hij heeft van de hele ploeg zelfs het hoogste aantal geslaagde passen. @harm778 @Isco22 @Kavinos @Mordurette @CrisChivu @delichris @komodo25 @Marius @ElMarcos Bedankt voor jullie leuke reacties. Gronli is een groot talent maar moet oppassen dat Propper hem niet voorbij gaat groeien. Beide gaan het eerste zeker halen. 20 mei 20196 jr. bewerkt door Koenbres
Geplaatst 20 mei 20196 jr. Goede uitslagen! Mooi dat je je hebt weten te plaatsen voor de groepsfase van de Europa League.
Geplaatst 20 mei 20196 jr. Jammer van de wedstrijd tegen de Graafschap. Verder zijn de resultaten geweldig. Zeker tegen de 2 topclubs