Jump to content
Sign in to follow this  
germandutch

[FM19/LLM] 1.FC Nürnberg

Recommended Posts

Gepost (edited)

[FM19]  1.FC Nürnberg  -  Lebkuchen & Bratwurst & Bier – het is genieten hier!

bannerNBGd08af538cc968234.jpg

Mijn doelstelling in de competitie straks zal zijn een selectie van 16 gelijkwaardige spelers, 4 huurspelers met kwalitatieve potenties en gelijk inzetbaar voor de posities 17, 18, 19 en 20 en de resterende 5 plekken bezetten met jonge talenten, die volop in ontwikkeling zijn en nog in het team moeten groeien. Of het lukt, ik weet het niet, maar proberen zal ik het.

Wij hebben nu nog twee oefenpotjes tegen Southampton en een amateurclubje. En als ik eerlijk ben, mijn definitieve selectie staat nog niet. Er zijn nog te veel posities, die in mijn ogen nog niet optimaal bezet zijn.  Vandaar ook dat een team onder leiding van TD Jörg Jakobs en HS (Hoofd Scouting) Oliver Barth in Engeland en in de Bundesliga rondkijken, om voor bepaalde posities voor ons  exceptionele huurspelers op de kop te tikken.  

47db762aeffcfd3ba1.jpg

485f54dd929ec3356d.jpg

Ik denk niet dat Zrelak überhaupt een kans maakt. Tot nu toe heeft hij veel te weinig gebracht.

49aa6488bc80eca679.jpg

Enfin, de komende een voorlaatste oefenpot staat al weer voor de deur. Deze keer tegen een zeer aansprekende club namelijk tegen het Engelse Southampton.

Southampton F.C., ook wel bekend als The Saints, is een Engelse voetbalclub, die in november 1885 werd opgericht als St. Mary’s YMA. In wat ik noem een club met een achtbaan reputatie, dat wil zeggen in de Premier League erin en eruit. Momenteel staan ze er weer in maar ik vrees dat het weer slechts een seizoen zal duren. 

Op woensdag 24 juli was het zover, om 20 uur spelen wij dus tegen The Saints. In de catacomben ontmoette ik twee Nederlandse spelers en wel Wesley Hoedt en Jordy Clasie. Persoonlijk kende ik ze nog niet, maar na een korte begroeting was dat ook verholpen. Wesley had een basisplaats in het verdedigingscentrum en Jordy zat op de bank en stond op de nominatie om te worden verhuurd of verkocht. Jordy was mogelijkerwijs voor ons een interessante speler, niet zo zeer om technische redenen maar omdat hij een gepassioneerde harde werker kan zijn en van zulke jongens ben ik toevallig gecharmeerd.

Wat ik wel jammer vond, er waren slechts 14.334 toeschouwers verschenen om deze match bij te wonen. Gezien de tegenstander had ik toch minimaal het dubbele aantal verwacht, want we hebben 25.000 seizoenkaarthouders. Maar ja, aan ons om met goed voetbal de belangstelling op te krikken.

Omdat het een thuiswedstrijd is kwamen wij in een 4-4-2 formatie het veld op, met helaas een licht geblesseerde keeper Bredlow en een eveneens niet fitte reservekeeper Mathenia op de bank. Waarom? Omdat de mogelijke 3de keeper, ene Willert uit het tweede totaal vermoeid en niet speelklaar was. Maar voor de rest, had ik alles opgesteld wat we beschikbaar hadden.

Wie de scheidsrechter had aangewezen, mag Joost weten, in elk geval zat hij in het begin totaal niet in de wedstrijd en had blijkbaar een volledig andere kijk op het spelletje. Want in de 5de minuut kreeg VR Götz een gele kaart voor een belachelijk licht schouderduwtje. In mijn opinie sloeg dat nergens op. In de 24ste minuut was MC Behrens aan de beurt en mocht eveneens voor een heel licht vergrijp een gele kaart afhalen. Ok, ik reageer soms een beetje te luidruchtig en dat deed ik nu ook. Ik schreeuwde mij de longen uit het lijf om de scheids erop te wijzen dat die een mannensport was. Of hij het snapte of niet, ik weet het niet, maar hij floot plots wat behoudender.

MR Salli gaf in de 26ste minuut een perfecte voorzet richting eerste paal, die door VC Ewerton krachtig werd binnengekopt. 1 : 0 en de openingstreffer was een feit.  Vier minuten later kreeg ene Stephens de gele kaart voor een botsing met Zrelak, wat ook nergens op sloeg.

In de 40ste minuut was het wederom Salli, die met een strakke voorzet spits Ishak bediende, die de bal simpel kon binnentikken. 2 : 0 en The Saints voelden de bui al hangen.

In de eerste helft waren wij duidelijk de betere ploeg en ik was zeer tevreden met de prestaties van mijn spelers, maar niet met het warrige gefluit van de scheidsrechter.

De twee jongens, die al een gele kaart op zak hadden, haalde ik in de rust eraf. Voor VR Götz kwam proefspeler Engels en voor MC Behrens de jonge Erras.

Ondanks het feit dat ik nog steeds probeer mezelf beter onder controle te krijgen en elke ochtend meditatietraining en Chi oefeningen doe, heb ik nog steeds last van spontane explosies of te wel emotionele uitbarstingen. En soms maak ik wel eens hele sarcastische opmerkingen. Dus waarom ik voor het begin van de tweede helft tegen de 4de man moest zeggen:  Uit welke kroeg hebben jullie deze scheidsrechter geplukt?’  weet ik ook niet. Het was er al uit voordat ik er erg in had. Welnu, ik heb het geweten.

In de 51ste minuut botste MC Petrak tegen spits Carillo, die gillend neerstortte. Toen de scheids floot, dacht ik dat hij de Schwalbe van Carillo zou straffen, maar wat deed de scheids? Hij  liep op Petrak toe en toonde hem met een theatraal gebaar een directe rode kaart. En dat sloeg werkelijk nergens op. Het is dat assistent-manager Boris Schommers mijn terughield, anders was ik nog het veld opgestormd. Scheldend keerde ik naar de dug-out terug en ondanks mijn kwaadheid kon ik wel nog helder denken.

Ondanks de man minder op het middenveld liet ik de tactiek zoals ze was en voerde wel 3 wissels door. Routinier Boenisch kreeg nog wat instructies mee en nam de plaats in van VL Leibold. Voorts haalde ik beide spitsen Zrelak en Isahk eruit en stuurde sneltrein Bolly en Knöll het veld in.

Onze aanvallen veranderden in sporadische counters want Southampton dacht de man-meer-situatie te kunnen benutten om ons alsnog in de pan te hakken. Maar we hielden stand, namen gas terug en beperkten ons tot controleren en af en toe een gevaarlijke counter.  MC Erras haalde ik in de 75ste minuut naar de kant, want hij had zich een beroerte gewerkt en de fitte Rhein nam diens taak over. Tevens gaf ik sneltrein Bolly het sein om naast Rhein  als MC positie te betrekken, omdat Southampton steeds meer balbezit op het middenveld kreeg.

MR Salli gaf in de 88ste minuut een perfecte crossbal op de naar binnenkomende ML Misidjan en die nam de bal volley en schoot hem onhoudbaar binnen. 3 : 0  en m.i. was de overwinning binnen. Dus haalde ik in de 90ste minuut  ML Misidjan eraf en stuurde Yildirim de wei in. Ondertussen was Clasie ook op het veld verschenen en juist hij maakte in de 92ste en laatste minuut de eretreffer voor Southampton.   3 : 1 – wij tevreden en Southampton droop teleurgesteld af. De rare scheids heb ik niet meer gezien.

507e76ba3338910a09.jpg

50ae6690bf765c5ff67.jpg

5143d4c6ae39d3da6d.jpg

521c6b9b7e05af02fe.jpg

53f9e0753a277e0443.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

bannerNBG67241818331eb425.jpg

Tussendoor moet ik natuurlijk ook mijn huiswerk maken. TD Jörg Jakobs wees mij erop, dat maar liefst 11 (voorlopige) selectiespelers een gelimiteerde transfersom in hun contract hadden staan en dat waren niet de minsten.

Zijn ‘waarschuwingslijstje’ zag er als volgt uit:

GK Bredlow

VC Löwen (interesse Augsburg)

VC Ewerton

VR Goden

VL Leibold (interesse Hoffenheim)

VM Behrens (Hoffenheim)

MC Fuchs

MC Rhein

MR Salli (Nantes)

ML Misidjan

S    Knöll

Om onnodige problemen te voorkomen, zal TD Jörg onze scoutingsafdeling onder leiding van HS Oliver opdracht geven, mogelijke vervangers van bovengenoemde spelers te zoeken. Liefst huurspelers, omdat ons doel promotie is en wij mogelijkerwijs volgend seizoen een compleet nieuw elftal op de been moeten brengen.

55bb17fedc11337887.jpg

Nou en toen ging het rap. Ineens waren wij onze Hoofd fysio Markus Zeyer kwijt, die naar HSV vertrok en als schrale troost kregen wij 52K. En een van onze sterkhouders en wel VC Löwen vertrekt vermoedelijk naar Augsburg. En je lacht je rot, via mijn broertje Hansie hebben wij gelijk contact gezocht met wat Engelse clubs om huurspelers binnen te halen. De beginnende reputatie van Hansie en het feit dat Nürnberg niet om degradatie maar om promotie naar de Bundesliga speelt, zet zoden aan de dijk. Onze aanvragen werden geaccepteerd en nu is het afwachten hoe de gesprekken tussen Hansie en Jörg verlopen met de spelers.

En toen kwam onze laatste oefenpot. Hiervoor moesten we op zaterdag, 27 juli om 15.30 uur in Grossbardorf zijn.

De afstand was zo ’n kleine 130km en de busrit duurde 1 ½ uur.

Großbardorf is een gemeente in de Duitse deelstaat Beieren, en maakt deel uit van het Landkreis Rhön-Grabfeld. Großbardorf telt 882 inwoners.   Onze tegenstander aldaar was TSV Großbardorf,  een Duitse sportvereniging uit Großbardorf.

De voetbalafdeling is het meest succesvol en promoveerde in 2008 naar de Regionalliga Süd. Na één jaar degradeerde de club weer. Omdat het eigen sportcomplex niet geschikt is voor het spelen van wedstrijden in de Regionalliga, speelt de club haar thuiswedstrijden in Schweinfurt. Behalve nu, ze wilden perse in hun eigen  stadionnetje de Bioenergie Arena te Grossbardorf spelen, om het hele dorp in de gelegenheid te stellen de match bij te kunnen wonen. Uiteraard stemden wij toe.

54cf653870bb820c7b.jpg

Het was snikheet, maar liefst 35 graden toen ons team in een 4-4-2 opstelling het veld opkwam. Het stadionnetje was tot de nok gevuld en 3.500 toeschouwers waren verschenen. Blijkbaar was de hele regio leeggelopen, want het dorp telt maar 882 inwoners.

Verdediger Löwen, die waarschijnlijk naar Augsburg vertrekt, had ik thuisgelaten. Wel had ik een in Engeland als wonderkind bekend staande spits van Liverpool, Liam Millar, opgesteld, die wij hebben kunnen huren en wel zonder zijn salaris te moeten betalen.

Enfin, vanzelfsprekend werd de match een compleet eenrichtingsverkeer en feitelijk een leuke afsluiting van de voorbereiding. De doelpunten vielen als rijpe appelen en in de rust stond het al 0 : 8 en omdat ik lollig wilde doen riep ik iets, wat mijn pa altijd roept als die ergens mee aan het winnen is en wel: ‘Wer hat noch nicht, wer will noch ‘mal?’  Dus zoiets als ‘wie heeft nog niet, wie wil nog een keer?’ en dat had dan betrekking op het maken van de doelpunten.

Tijdens de rust wisselde ik iedereen die al een doelpunt had gemaakt en tijdens de wedstrijd, nou ja wedstrijd, de overige spelers, behalve de keeper. Die ben ik eerlijk gezegd vergeten.

Iedereen deed zijn best, alleen de scheids niet. Hij voelde de wedstrijd totaal niet aan, gaf 5 onnodige gele kaarten en ons twee totaal overbodige penalty’s, waarvan MR Salli er een miste en een binnenschoot. Het werd min of meer de match van Salli en ergens had ik het gevoel, dat dit wel eens zijn afscheidswedstrijd kon worden, want de belangstelling van Nantes was zeer concreet.

In de 73ste minuut schoot de TSV voor het eerst op ons doel, uiteraard een vrije trap, die ruim naast ging. Ook gunden we ze in de tweede helft wat meer balbezit, echter alleen maar op hun helft, waar ze de bal rond mochten spelen zonder gevaarlijk te kunnen worden.

De einduitslag werd 0 : 10 en dat vonden wij min of meer voldoende. 

5638dd8635b317f62b.jpg

576c152e339f7b9af8.jpg

57a5a1e8b60b91a1d63.jpg

581d207579418dba02.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

bannerNBG0c995d4882b7c4cd.jpg

59f9983e0ea101b9a5.jpg

Doordat we Zeyer kwijt waren, heb ik onmiddellijk mijn contacten aangesproken en wat denkt u?  Een fysio uit Maleisië is op weg naar Nürnberg en hopelijk tekent hij hier.

Bovendien schijnt mijn broertje en TD Jörg goede zaken te hebben gedaan in Engeland en zijn een paar jonge toptalenten onderweg naar Nürnberg, die hier als huurspeler het seizoen af zullen maken. Het is weliswaar niet de juiste manier van handelen, maar als je wilt promoveren en daarop wordt afgerekend, dan moet je wel eens op zo een manier zaken doen en heiligt het doel de middelen. Want laten we wel zijn, we zullen sowieso nog enkele basisspelers kwijtraken en mochten we promoveren dan betwijfel ik, of alle selectiespelers geschikt zijn voor de Bundesliga.

Bovendien heb ik mijn eigen carrièreplanning en hoe dan ook wil ik volgend seizoen een club in de Eredivisie doen. Mijn persoonlijke planning voorziet in 1 jaar 2de Bundesliga, dan 2 jaar Eredivisie, nadien 2 jaar Bundesliga en dan Premier League. Frankrijk, Italië en Spanje komen later aan de bak. Als ik 50 ben wil ik nog een jaartje of 2 in Amerika werken en dan op naar Japan. Met 60 afronden in China en dan zien we wel. Dus ambities en dromen zat.  

Maar nu telt alleen de competitie. Eerst moet de staf in orde en compleet zijn. Wij missen een hoofd fysio en die hebben wij nu binnen. Uit Maleisië, om precies te zijn uit de stad waar ik een seizoen heb gewerkt namelijk Shah Alam, is fysio Muhd Syazwan Zainal overgekomen en hij heeft een contract getekend. Hij is dus ons nieuw Hoofd fysio en hopelijk ook weer een man met magische handen.

Nu de staf compleet is, kunnen wij aan de samenstelling van de definitieve selectie gaan werken. Mijn principe, maximaal  25 selectiespelers,  kon ik al gelijk in de prullenbak gooien, want TD Jörg kwam maar liefst met 6 huurspelers aanzetten. 1 van Liverpool, 2 van Arsenal, 2 van Chelsea en eentje van Bayern München.

Voorlopig gaan wij dan ook de competitie in met 32 spelers. De transferperiode duurt nog een kleine maand en dus ga ik er van uit, dat wij nog enkele spelers kwijt zullen raken. Want laten wij wel zijn, als je nu al in bijvoorbeeld de 1ste Bundesliga kunt spelen, dan wil je niet nog minimaal een jaar in de 2de Bundesliga rondhuppelen. En de salarishoogte heeft natuurlijk ook invloed op je beslissing. Maar goed, wat er ook gaat gebeuren, wij hebben voorlopig voor het volgende team gekozen:

6052ceb1e6b16c5cfd.jpg

Bredlow is voorlopig mijn absolute nummer 1 in doel. Mathenia zijn vervanger. Beide keepers hebben mij in de voorbereiding niet teleurgesteld en dus mogen ze onderling uitmaken, wie uiteindelijk de nummer 1 wordt en zal blijven.

61e24adc2999761f2f.jpg

In de centrale verdediging is Everton voor mij de leider,een ervaren verdedigende baas. Kalas is min of meer gelijkwaardig en de juiste partner voor Ewerton. Beiden zeer snel en sterk. Baffo, Margreitter en Mühl fungeren als hun back-ups.

Als linksback heeft Leibold mijn voorkeur en Lippert is zijn back-up. Boenisch wil ik erbij hebben, omdat hij links, rechts en in het centrum kan spelen en dus een ideale wisselspeler is.

Rechtsback Goden is jonger, sneller en heeft nog ontwikkelingsmogelijkheden, bovendien een veelbelovend talent van eigen bodem. Hij mag het voorlopig laten zien. Götz is niet minder en of hij back-up van Goden blijft, zal de toekomst wel uitwijzen.

62a1e8f864666ed4fe.jpg

Op het middenveld is de situatie een beetje verwarrend. Omdat wij in thuiswedstrijden met 2 dynamische middenvelders zullen spelen en in uitwedstrijden met 1 dynamische en 1 verdedigende middenvelder.

Hoe dan ook Erras en Behrens staan in de basis en hun back-ups zijn Willock, Petrak, Fuchs en Rhein. 

Op het eerste gezicht was Willock noodzakelijkerwijs de favoriet voor de centrale positie van de box-to-box-speler, omdat hij technisch de veel betere speler is, maar verdedigend totaal niet. Vandaar mijn keuze voor Behrens en Erras die beiden overtuigden in de voorbereiding. Bovendien waren zij ook als verdedigende middenvelders de betere spelers.

Hoe dan ook, alle 6 spelers hebben veel potentie en mijn idee is dan ook, dat alle 6 in bijvoorbeeld een open competitie tussen elkaar uitmaken, hoe uiteindelijk de rangorde voor de twee plaatsen op het centrale (of centrale en verdedigende) middenveld er uit zal zien.  

De positie van de linker middenvelder was voor mij eerst het grootste vraagteken. Ik had geen solide speler voor deze positie. Met Misidjan en Salli had ik twee kandidaten voor de positie aan de rechter kant, gelukkig gaf Misidjan aan dat hij als rechtspoot graag op links speelt en dus was het eerste probleem opgelost.

Nadien kwam Yilderim erbij en Evina, de huurspeler van Bayern, waardoor wij nu op links goed bezet zijn.

Salli is eerste keus als MR en zijn back-ups zijn Kiesewetter en Bolly.

63c92fa69aaf93ee7a.jpg

Door de huurspelers had ik nu keuze genoeg voor wat de aanval betreft.

Liam Miller, het wonderkind van Liverpool was op de brommer en Eddie Nketiah, het supertalent van Arsenal, zelfs op de motor. Beide jongens genoten mijn voorkeur in de spits en routinier Mikael Ishak is eerste back-up. Omdat ik per definitie altijd alleen wedstrijdfitte spelers opstel, kunnen ook de overige spitsen op speeltijd rekenen. Op het eerste gezicht lijken 8 spelers voor twee positie iets te veel van het goede, maar mijn bedoeling is dat onze 5 vaste spelers hopelijk nog een hoop leren van de drie huurspelers en daar gok ik gewoon op.

Op dit moment weet ik nog niet hoe de selecties van onze tegenstanders eruit zien, maar eerlijk gezegd zal het mij een zorg zijn. Ik ben blij met onze selectie en we zullen alles eraan doen om ons doel te halen: kampioenschap en of directe promotie.

Edited by germandutch

Op 6-8-2019 om 16:43 zei Makalakalane:

Je besteed een hoop tijd en aandacht aan je (vele) novellen. Top!

Dank je.  Het zijn er 3 en meer zullen het niet worden.  Mijn doelstelling is namelijk 1 tactiek te vinden waarmee ik een clubje uit de LLM, eentje bijvoorbeeld ui de 3de Bundesliga en een echte topclub kan laten winnen.  En omdat alleen het testen van tactieken saai is brei ik er nog wat teksten omheen. 

Alleen wordt ik steeds weer geconfronteerd met het feit, dat de programma's die ik gebruik voor de screenshots erin te zetten, het ineens niet meer doen. Tinypic is ermee opgehouden, toen ben ik overgestapt op postimage.org en die werkt bij mij niet meer, tot nu heb ik fmshots gebruikt en die doet het niet meer.  Imgur snap ik niet en dan was er nog een programma, de naam ben ik kwijt, die heeft steeds mij pc lamgelegd. Waarmee werk jij voor screenshots?

Gepost (edited)

5d4dd9a0b4f2d-bannerNBG.jpg

Nu de voorbereiding erop zit, rest de vraag hoe wil ik spelen? In welk tactisch systeem en met welke intentie?  Uiteraard wil ik met brutale pressing naar voren spelen, dus zeer aanvallend, zonder de defensieve controle te verliezen. Mannelijk fysiek maar niet te agressief in de duels, want de scheidsen zijn ook in Duitsland enigszins pietluttig en aan het verzamelen van kaarten hebben wij niets. Voorts door snelle positiewisselingen in combinatie met een zeer hoge verdedigingslinie een meerderheid op het middenveld creëren. Daarom gebruiken we een aangepaste 4-4-2 / 4-1-3-2 formatie, maar in geval van nood moeten de jongens ook over kunnen schakelen naar 4-5-1 / 4-1-4-1 VM Breed. Van het ene naar het andere systeem met minimale omzettingen.

Met andere woorden: wij zijn tactisch van alle markten thuis en klaar voor de competitie.

5d4dda43f0776-64.jpg

Aangezien ik mijn broertje Hansie, die momenteel als manager bij Guernsey succesvol is, mijn zelfbedachte regels min of meer opgelegd heb, acht ik het normaal als ik ze zelf ook toepas. En over welke regels heb ik het dan?

Eigen (hulp-)regels tbv het managen van een club

A Basis

1. jij bent de baas

2. wees altijd eerlijk tegen je spelers

3. doe niet aan teambuilding door middel van niet voetbalgerelateerde activiteiten

B Selectie

4. spelers moeten over vastberadenheid + Inzet + lef beschikken

5. maximaal 25 spelers >21jr

C Opstelling

6. zet 4 spelers in de as die het verschil kunnen maken

7. posities links door linkspoten en rechts door rechtspoten bezetten

8. alleen spelers opstellen met >93% fitness

9. geen spelers opstellen die niet in vorm zijn of slechte moraal hebben

10.  je hebt 1 speler nodig met +15 voor vrije trappen

11.  VR/VL + ML/MR zijn de sleutelposities als je 4-4-2 en/of 4-1-3-2 laat spelen

12.  Corners L = ML  corners R = MR, inworpen L = VL  inworpen R = VR

D Wedstrijd

13.  spelers met gele kaarten zsm wisselen

14.  vervang spelers met <6.2 vanaf rust en met <6.6 vanaf de 60ste minuut

15.  stop de spelers niet vol met opdrachten, de jongens willen voetballen en niet alleen opdrachten    uitvoeren.   Spelers moeten zelf nadenken en oplossingen vinden en of creëren

Regel 1 en 2 spreken voor zich en in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland volstaat het in Duitsland, als de directie of de voorzitter je als de nieuwe manager/hoofdcoach presenteert. Iedereen kent zijn plaats en weet dat ik de baas ben over de staf en de spelers. Net als in Maleisië hoef ik hoef hier maar een opdracht te geven, zonder hem eerst tot in den treure aan elke speler uit te leggen. Hier is het gewoon: ik zeg het en zij doen het en geen gemaar.  Loslippige gasten worden hier niet geduld. Heerlijk toch?

En wat regel 3 betreft, ik wil best eens een keer met de staf of enkele leden ervan een dinertje doen, maar dat is het dan ook.

De regels 4 en 5 leveren mijns inziens het grootste probleem op. De selectie bevatte drie makke schapen, die totaal niet vastberaden waren en wel: Mühl, Yildirim en Bolly. De laatstgenoemde twee waren pure noodoplossingen voor de breedte en om posities te vullen. Wat de inzet betreft, zo is tijdens de trainingen gebleken dat 13 van de jongens gewoon luie donders zijn en niet meer doen dan strikt noodzakelijk. Een van hen was Bolly, die zal het nog moeilijk krijgen. Hij kan wel ontzettend hard lopen, net als Robben, maar blijkbaar springt zijn brommer nooit aan want hij heeft weinig zin om loopwerk te verrichten. Dus onze conditietrainers mogen hun borst alvast nat maken.

En wat lef aangaat, deze uitkomst was heel frappant. Vier van de Engelse huurspelers leken schijterds, ze waren bang in de duels en vreesden blijkbaar voor onnodige blessures. Vreemd genoeg gold dat ook voor MR Salli, die persoonlijke duels meed als de pest, net als Yildirim.

Wat de selectiegrootte betreft, zo ben ik daar al behoorlijk overheen. Maar gezien het aantal slapjanussen zal ik waarschijnlijk regelmatig moeten rouleren. Omdat wij nog een dikke 2 ton ruimte in het salarisbudget en 6,5 miljoen in het transferbudget beschikbaar hebben, maak ik mij daar nu niet druk om. Bovendien hebben wij dus nog voldoende ruimte om een goede tot zeer goede rechtsback aan te trekken.

De overige regels pas ik t.z.t. toe zijn nu nog niet belangrijk.

Edited by germandutch

Gepost (edited)

bannerNBGab953d498e7895c5.jpg

66eefc75a0f92c89dc.jpg

65816c31786abc7480.jpg

67e50849c9114b4aa8.jpg

Onze eerstvolgende tegenstander op zaterdag 3 augustus thuis is dus Dynamo Dresden. Vergane DDR glorie.

68ad2608776508a1dd.jpg

Sportgemeinschaft Dynamo Dresden e. V., kortweg SG Dynamo Dresden, is een Duitse voetbalclub uit Dresden die in het seizoen 2016/2017 tot nu toe in de 2. Bundesliga speelt.

De club is opgericht in 1950 als SV Deutsche Volkspolizei Dresden. Het was een van de meest succesvolle clubs van de DDR. In totaal werd de club in de periode van 1953 tot 1990 acht keer kampioen van de Oost-Duitse competitie, de DDR-Oberliga. Bovendien won de club zeven keer de beker. De bekerwinst van 1971 betekende dat Dynamo Dresden als eerste de dubbel (landskampioen en de beker) van Oost-Duitsland had veroverd.

Na de Duitse hereniging trad de club direct toe tot de 1. Bundesliga en bleef daar vier jaar spelen in de onderste regionen. Na het vierde seizoen eindigde de club als laatste en door financiële problemen degradeerde de club naar de derde klasse. Tussen 2004 en 2006 speelde de club weer in de 2. Bundesliga. In 2006 degradeerde de club weer naar de Regionalliga Nord. Vanaf 2008 kwam Dynamo uit in de nieuw gevormde 3. Liga. Hierin eindigde de club twee keer in de middenmoot, waarop in het seizoen 2010/11 promotie volgde naar de 2. Bundesliga door in een promotie/degradatieduel VfL Osnabrück te verslaan.

Na twee seizoenen degradeerde de club terug naar de 3. Liga. De slotwedstrijd tegen degradatieconcurrent Arminia Bielefeld ging met 2-3 verloren, waardoor Arminia het ticket greep voor de promotie-degradatiewedstrijden, en Dynamo direct degradeerde.

Wegens wangedrag van de eigen fans werd Dynamo Dresden door de Duitse voetbalbond geweerd uit het bekertoernooi voor het seizoen 2013/14. De commissie van beroep van de DFB handhaafde de schorsing wegens het aanhoudende misdragingen van Dynamo-supporters. Dynamo-hooligans hadden eind oktober 2012 huis gehouden rond het duel met Hannover 96. Ondanks de inzet van duizend politieagenten kwam het tot ernstige ongeregeldheden. Daarbij vielen negen gewonden en werden 21 arrestaties verricht. De fans van Dynamo Dresden stonden zeker in het verleden te boek als (extreem)-rechts en hebben mede daardoor een zeer beladen rivaliteit met FC St. Pauli, een club met een uitgesproken linkse aanhang.

In het seizoen 2014/15 zorgde Dynamo Dresden voor een verrassing in het bekertoernooi. De club, uitkomend op het derde niveau, won in de tweede ronde van VfL Bochum (2-1). Justin Eilers maakte in reguliere speeltijd de gelijkmaker en forceerde ten overstaan van ruim 28.000 toeschouwers in de verlenging ook de beslissing. In de eerste ronde was Dynamo Dresden al te sterk geweest voor een andere Bundesliga-club, Schalke 04 (2-1). De club stond daardoor voor het eerst sinds 1994 in de achtste finales. Daarin werd op eigen veld met 2-0 verloren van Borussia Dortmund door twee treffers van Ciro Immobile. In 2016 werd de club kampioen van de 3. Liga en promoveerde zo terug naar de 2. Bundesliga. De club deed het daar heel goed en werd uiteindelijk vijfde.

Om eerlijk te zijn, ik heb uiteraard geen enkele ervaring met clubs uit de tweede Bundesliga laat staan dat ik ooit met hun aanhang in contact ben gekomen. Wat ik wel weet, heb ik gelezen in VI, Voetbalzone, Goal en sinds kort in de Kicker, SportBild en Spox. En natuurlijk van FoxSports en Die Sportschau. Tot nu toe was ik van mening dat de aanhang van FC St. Pauli, de club uit de hoerenbuurt van de Reeperbahn, de ergste was. En nu zijn het dus de Ossies. Gelukkig zitten er maar 2 clubs uit de voormalige DDR in onze divisie en wel Dynamo en Union Berlin. Een divisie lager heb je er maar liefst 6 clubs te weten Rostock, Aue, Magdeburg, Chemnitz, Halle en Cottbus. Dus ga daar maar aanstaan.

En toen was het eindelijk zover. Mijn eerste officiële competitiewedstrijd als manager van 1.FC Nürnberg. Ik had mooi weer en een uitverkocht huis verwacht, maar wat kreeg ik? Motregen en ipv 50.000 slechts 45.307 toeschouwers. Wij kwamen in bestbezetting en in een 4-4-2 formatie het veld op met de intentie, de toeschouwers een prachtig schouwspel te leveren en uiteraard te winnen. Dynamo Dresden had andere intenties, want ze kwamen in een 4-5-1 opstelling op met een puur defensieve instelling. Hun motto was niet verliezen.

Wat een mooie voetbalwedstrijd had moeten worden werd gedegradeerd tot de onemanshow van een arrogante betweterige scheidsrechter, die volledig naast zijn schoenen liep. In Maleisië heb ik al veel slechte scheidsrechters meegemaakt, die hoofdzakelijk of waarschijnlijk in opdracht van derden de wedstrijd manipuleerden. Maar deze gast was een pure aandachtstrekker, die blijkbaar zijn eigen regels naleefde.

VC Kalas, de van Chelsea gehuurde topverdediger, kreeg in de 13de minuut de gele kaart na een gewoon duel met spits Moussa Kone. Geen van beiden had zich aan een overtreding schuldig gemaakt, maar de scheids zag het anders. Kalas voelde zich door de scheids genaaid en protesteerde tegen deze gele kaart. En wat deed de scheids? Hij trok als de gesmeerde bliksem een tweede gele kaart en met een triomferend gebaar onmiddellijk nog een rode kaart. Kritiek op zijn leiding accepteerde mijnheer de scheids totaal niet.

Kalas mocht in de 14de minuut de wedstrijd verlaten en wij stonden nog maar met 10 spelers op het veld. Hij liep scheldend naar de kleedkamer en stond hoofdschuddend aan de zijlijn en voelde mijn boosheid opkomen. Ik was zo ontzettend kwaad, dat ik niet ingreep en geen wijziging in het spelsysteem toepaste. Achteraf mag ik zeggen dat dit juist was. Gewoon met 1 verdediger op dezelfde manier doorspelen, want de tegenstander bleef compact achterin.

In de 23ste minuut kreeg MC Willock een gele kaart voor een schouderduwtje en in de 32ste minuut was Salli degene die een gele kaart mocht ophalen. Twee minuten later kreeg eindelijk een speler van Dynamo eveneens een gele kaart en toen stapte Boris op hoge poten naar de 4de man op verhaal te halen. Boris was boos en niet zo een klein beetje ook. Ik hoorde hem schreeuwen dat het een voetbalwedstrijd was, een fysieke contactsport en geen korfballen. De 4de man hoorde hem aan maar reageerde niet. En wat deed de scheids? Die ging door met het uitdelen van gele kaarten. In de 45ste minuut had VR Götz er een te pakken en in de 46ste en laatste minuut van de eerste helft ook Kone, die volgens mij medeschuldig was waarom Kalas ten onrechte een rode kaart heeft gekregen.   

Blijkbaar hebben ze de scheids in de rust tot de orde geroepen, want in de tweede helft gaf hij nog maar een kaart en floot min of meer op een normale manier.

Huurspeler Willock mocht in de rust gaan douchen en Erras nam diens taak over. In de 56ste minuut haalde ik spits Millar eraf, die net als Willock een zeer matige wedstrijd speelde. Beechey mocht voor hem invallen.

Leibold was in de 69ste minuut de laatste, die in deze match een gele kaart kreeg omdat hij zijn tegenstander ove de zijlijn had geduwd.

Ondanks dat wij slechts 10 spelers op het veld hadden staan, bleven wij de wedstrijd controleren en ik had in gedachten al genoegen genomen met het ene punt, toen in de 79ste minuut MR Salli met een perfect getimede breedtepass MC Erras in stelling bracht die de bal keihard in het doel schoot. 1 : 0 en de lang verdiende voorsprong was eindelijk een feit. Nadien gebeurde niets meer.  Behalve dat ik in de 87ste minuut VR Götz nog wisselde.

Enerzijds omdat hij zich te pletter had gelopen door verdediger Ewerton te ondersteunen en de rechter flank te bewaken en anderzijds om een beetje tijd te rekken want ik wou de drie punten. Boenisch nam diens taak over. Het bleef 1 : 0 en de drie punten zaten in onze knip. Mede door het onprofessionele gedrag van de scheids werd het geen spektakelmatch maar een pure ARBEITSSIEG.

En wat het publiek betreft, vooral de fans van Dynamo, nou dat viel mee hoor. Totaal niet agressief, want daar hadden ze weinig tijd voor, omdat ze maar liepen te sjouwen met potten bier en broodjes braadworst. En dat was geen pittige Thüringer braadworst, maar gewoon die flauwe Frankfurter Weisse die ze hier op de broodjes knallen. En dan die potten bier…….pfffffff je proeft niets, gewoon zwak zeikbier.

Geef mij maar een pittig Kölsch en een straffe Curryworst of een hartige Schaschlik. Alhoewel, het lekkerste vind ik nog altijd een echte superscherpe Goulasch van de Pusztahütte in Keulen. Maar ja, ik zit hier in het paradijs van de LEBKUCHEN, SPIELZEUG en SPIELKARTEN. Het moet niet erger worden.  

69b988c5625d9bf36c.jpg

69ae9c5fa9b7b696fb0.jpg

70e013dfd6b2af17a1.jpg

71fcfd834f8848ef36.jpg

7217b31c77bb31dd67.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

5d4fe1cfe76b7-bannerNBG.jpg

Zoals elk jaar willen mijn ouders een bezoek aan het oktoberfeest in München brengen. Voor de eerste keer, let wel: de eerste keer, mag ik voor hun alle regelingen/boekingen treffen omdat ik dichtbij zit. Normaliter regelt dat altijd mijn vader en die deed er dan altijd een hele week over en moest het ter plaatse regelen. Nu regel ik het dus en ik moet er tijdig aan beginnen, anders komen wij er straks niet meer in.

We gaan met zijn drieën, pa, ma en ik. Broertje kan helaas niet mee, want diens club voetbalt en hij is nu heel serieus met zijn nieuw ‘vak’ bezig. Zijn club, trainerscursus enzovoort, vandaar dat die in Engeland moet blijven. Is niet erg, want hij is toch een stijve hark en geen echte lolmaker zoals pa en ik.

Trouwens ik heb niet alleen alvast regelingen getroffen voor het bezoek aan de Münchner Wiesn, tafels gereserveerd in de feesttenten, maar ook hotelkamers.  En, let wel: ik heb ook de passende kleding gekocht voor pa  en mij. En natuurlijk voor ma een sexy outfit. Dat wordt lachen.

5d4fe25f3bcef-73.jpg

En omdat over een paar maanden carnaval is heb ik ook gelijk de juiste outfit voor die dolle dagen aangeschaft. Ik weet zeker dat mijn pa daar helemaal gek van wordt en dat ik straks er nog een moet kopen.

5d4fe29e5c958-73b.jpg

Maar nu weer even serieus.  Over een paar dagen moeten wij een uitwedstrijd spelen in Bielefeld.   

Bielefeld is een kreisfreie Stadt in het noordoosten van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. De stad ligt in het Regierungsbezirk Detmold. Bielefeld telt 329.782 inwoners. Daarmee is het de grootste stad van de regio Ostwestfalen-Lippe. Bielefeld geldt als het wetenschappelijke en culturele centrum van die regio. Onder meer is het hoofdkantoor van Dr. August Oetker KG in de stad gevestigd.

5d4fe3194d1db-74.jpg

DSC Arminia Bielefeld is een Duitse voetbalclub uit Bielefeld, Noordrijn-Westfalen. De club werd opgericht in 1905 en speelt zijn thuiswedstrijden in de SchücoArena.

De club is recordhouder voor wat betreft het aantal keer promoveren naar het hoogste niveau. Zevenmaal lukte het de club, waarvan 2004 het recentst is. De club degradeerde ook zeven keer, wat ook een record is. Het langste verblijf in de hoogste afdeling is vijf jaar: van 1980-81 tot 1984-85, en van 2004-05 tot 2008-09. Vele malen werd de club geplaagd door financiële problemen.

Het grootste succes van de club tot dusverre is het behalen van de halve finale van de DFB-Pokal in de seizoenen 2004/05, 2005/06 en 2014/15.

5d4fe3565298c-75.jpg

Op zaterdag 10 augustus om 13 uur arriveerden wij in de Schüco Arena. Ondanks de vervelende motregen waren er toch 22.714 toeschouwers aanwezig. Arminia kwam in een 4-1-2-3 VM Breed opstelling op met de bedoeling om vanuit een solide defensie te counteren. Juist daarom had ik weer, zoals in haast alle uitwedstrijden van ons, gekozen voor een 4-1-3-2 formatie met puur aanvallende intenties. Onze wedstrijden winnen wij met aanvallend voetbal en als je zulke snelle spitsen en vleugelspelers hebt, dan moet je het gewoon in de aanval zoeken.

Al met al kan ik zeggen dat wij niet het beste elftal van de 2de Bundesliga hebben, maar wel horen wij op fysieke basis tot de top. Wij zijn de op een na snelste ploeg, alleen Mainz is sneller en ook in de versnelling. Bovendien zijn wij op het gebied van kracht de beste en wat uithoudingsvermogen betreft staan wij op de tweede plaats. Om ons te kloppen moet je dus van goeden huizen komen. Nou Arminia kwam te kort, want binnen 40 minuten stond het al 0 : 3 en waren de Arminen kansloos. Maar dat gold ook een beetje voor de scheids en vooral voor de lijnrechters.

Ons eerste doelpunt werd ten onrechte afgekeurd, omdat de scheids en ook de lijnrechter niet op balhoogte waren, want mijn jongens waren gewoon te snel en onze aanvallen ook. Enfin, als je met 0 : 3 de rust ingaat, heb je feitelijk geen recht om te klagen.

In de tweede helft deed Arminia er alles aan om de schade te beperken en ze bleven heel compact achterin spelen met maar liefst 10 man achter de bal. Enfin, het was aan ons om de defensie van hun open te trekken. Toen in de 70ste minuut wederom ten onrechte een doelpunt van ons afgekeurd werd, omdat het voor de heren scheids en lijnrechter te snel ging, raakten mijn spelers behoorlijk geïrriteerd. Het tempo zakte en de rem ging erop.

VL Leibold, waarmee ik een beetje mot had voor de wedstrijd omdat hij een nieuw contract wilde en zijn salariseisen ietwat overdreven waren, was behoorlijk gefrustreerd. Toch speelde hij een dijk van een wedstrijd en in de 86ste minuut schoot hij, volgens mij uit pure frustratie en kwaadheid, een vrije trap van 28m onhoudbaar het doel in. 0 : 4 en dat was ook het eindresultaat. 

5d4fe3cf46981-76.jpg

5d4fe3f08807f-76a.jpg

5d4fe417536ff-77.jpg

5d4fe438383bd-78.jpg

5d4fe4588dcc4-79.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

5d51cf7a33144-bannerNBG.jpg

Op vrijdag 16 augustus spelen wij in de 1ste bekerronde in en tegen Dassendorf. Dat wordt dus een busrit van Zuid Duitsland naar Noord Duitsland of te wel zo een kleine 630km om tegen een nietig amateurclubje te spelen.

Dassendorf is een plaats in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein, en maakt deel uit van het Kreis Hertogdom Lauenburg. Dassendorf telt 3.178 inwoners.

5d51cfcbbc52c-80.jpg

Onze tegenstander is Turn- und Sportgemeinschaft Dassendorf von 1948 e.V.

TuS Dassendorf is een Duitse voetbalclub uit de gemeente Dassendorf, Sleeswijk-Holstein. Het grootste succes van de club is de promotie naar de vijfde rang Oberliga Hamburg in 2013 en het winnen van de competitie in het eerste seizoen daar.

Het heeft zich ook twee keer gekwalificeerd voor de eerste ronde van de DFB-Pokal, de Duitse beker, dankzij een overwinning van Hamburger Pokal.

Tus Dassendorf speelt zijn thuiswedstrijden in het Stadion am Wendelweg. Nou ja, stadion? Ze hebben een veldje met omheining.

5d51d01c06c15-81.jpg

Driekwart van de bewoners van het dorp Dassendorf zat deze avond in het stadionnetje, hetgeen volledig was uitverkocht. 2500 Dassendorfer wilden hun helden zien tegen de nieuwe lijstaanvoerder van de 2de Bundesliga.

Onder het motto: bekerwedstrijd dus omzettingen, had ik inderdaad een paar omzettingen gedaan. Maar niet omdat het een bekerwedstrijd was. Juist omdat enkele spelers denken dat ze onmisbaar zijn, heb ik op hun posities iets mindere spelers opgesteld, om de heren even wakker te schudden. ML Misidjan, MR Salli, VM Erras en GK Bredlow zaten op de bank en ML Evina, MR Kiesewetter, VM Fuchs en GK Mathenia kregen de kans om het nu te laten zien.

Het publiek genoot, ofschoon het voor ons slechts een matig trainingspartijtje was. In plaats van met dubbele cijfers deze wedstrijd te winnen, deden mijn spelers alleen het noodzakelijke, scoorden af en toe en prevaleerden gallery- play.  Persoonlijk vond ik het niets maar spelers en publiek vonden het vermakelijk.

Wij waren een ronde verder, dus waar maak ik me druk om?

5d51d085adb50-82.jpg

5d51d0a95a80d-83.jpg

5d51d0da52753-84.jpg

Edited by germandutch

bannerNBGce46d086f9c8fc9c.jpg

873cfa926de1578aef.jpg

Wat moet je op zo een vraag antwoorden? Dassendorf was een tegenstander van niets, dus wat wil je?

Toen in met mijn trainerscursus bezig was, mocht ik o.a. 2 weken bij Ajax rondlopen en in de keuken kijken. Niet om stage te lopen, want ik behoorde niet tot de gelukkigen, bovendien wilde iedereen bij Ajax stage lopen. Ik kwam bij Willem II terecht en achteraf was ik daar erg blij mee.

Maar enfin, wat deed ik bij Ajax? Nou ik was daar om kennis op te doen van hun befaamde TIPS systeem. Want met het ‘TIPS-systeem’ maakt Ajax jonge talenten groot.

Ajax is qua prijzen absoluut de meest succesvolle voetbalclub van Nederland en is daarnaast een grote kweekvijver van talentvolle voetballers. In de jeugdopleiding van de Amsterdamse club worden spelers van jongs af aan opgeleid met een specifieke werkwijze, wat ervoor zorgt dat veel talenten doorbreken op het hoogste niveau. Bij Ajax worden de voetballers opgeleid met het traditionele ‘TIPS’ systeem. TIPS staat voor Techniek, Inzicht, Persoonlijkheid en Snelheid. Door veel aandacht te geven aan deze vier factoren probeert Ajax het uiterste uit iedere speler te halen.

Waarom ik nu over TIPS begin? Nou ik wil bij Nürnberg geen jeugdspelers opleiden en of beter maken, want daar heeft Nürnberg jeugdtrainers voor. Nee ik wil simpelweg met de meetfactoren van het TIPS systeem mijn selectie beoordelen. Dus met andere woorden, mijn persoonlijk TIPS beoordelingssysteem aanleggen.  Mocht het lukken, dan maak ik voor mijn broer een op zijn situatie aangepast systeem, waar hij iets aan heeft.

88a74e6d516aa96e5e.jpg

Volgens mijn eigen TIPS beoordelingssysteem kwam Mühl van de 5 beschikbare centrumverdedigers op de 4de plaats en aangezien hij hoe dan ook weg wilde, hebben wij hem laten gaan. Uiteraard voor onze vraagprijs. Hoe dan ook, aan een ontevreden speler heb je ook niets,  die zorgt alleen voor chaos.

8980cdfd0d9ef3a0bf.jpg

Om eerlijk te zijn, ik wil Erras niet kwijt. Maar Frankfurt en ook Hoffenheim zijn serieuze kandidaten om hem in te lijven. Zijn vraagprijs is € 7,5 miljoen en als ze dat betalen is hij weg.  Niemand is onvervangbaar.

909660bb9d05583030.jpg

Nou een makkelijker tegenstander had leuker geweest. Alhoewel, afgezien van de Kiez-Club is een bezoek aan de Reeperbahn ook wel de moeite waard.

Edited by germandutch

bannerNBG67241818331eb425.jpg

Op vrijdag 23 augustus moeten wij naar Ingolstadt.  En wie of wat is Ingolstadt?

Ingolstadt is een kreisfreie Stadt in de Duitse deelstaat Beieren. De stad telt 133.639 inwoners,  waarmee het de 6e grootste stad is in de deelstaat Beieren. De rivier de Donau loopt door de stad heen.

En hier nog wat wetenswaardigheden over dit stadje:

Het hoofdkantoor van het automerk Audi is gevestigd in Ingolstadt. Ook het hoofdkantoor van de elektronicawinkels Media Markt en Saturn zijn hier gevestigd.

Tussen Neurenberg en Ingolstadt rijdt een 300 km/u snelle trein. Deze lijn werd geopend op 28 mei 2006.

In 1631 stierf Johan t'Serclaes, graaf van Tilly, in deze stad, hij raakte hier zwaargewond in een gevecht tegen het leger van Gustaaf II Adolf van Zweden.

De van oorsprong Nederlandse veroordeelde oorlogsmisdadiger en oud-SS'er Klaas Carel Faber woonde tot aan zijn dood op 24 mei 2012 in Ingolstadt.

85e5acd4384f81dd55.jpg

Audi bouwt al 70 jaar auto's in zijn fabriek in Ingolstadt. Het hart van de Audi Group klopt in deze grote Beierse stad aan de Donau: hier is het hoofdkantoor van AUDI AG, de grootste productiefaciliteit van de Audi Group.

En wie is onze tegenstander FC Ingolstadt 04?

FC Ingolstadt is een Duitse voetbalclub uit Ingolstadt, Beieren. De club ontstond in 2004 na een fusie tussen ESV Ingolstadt en MTV Ingolstadt. Ze verzekerde zich in mei 2015 voor het eerst in haar historie van promotie naar de Bundesliga. 

En hier nog wat wetenswaardigheden over onze tegenstander:

De eerste twee seizoenen van de nieuwe club in de Oberliga Bayern waren erg succesvol met een 2de en een 1ste plaats. In het seizoen 2006/07 speelde de club voor de eerste keer in de Regionalliga Süd. Het seizoen erop werd de club tweede in deze divisie en kon zo promotie naar de 2. Bundesliga afdwingen. In het seizoen 2008-2009 eindigde Ingolstadt op de 17de plaats en degradeerde zo naar de 3. Liga. Het seizoen erop wist de club via play-off-wedstrijden tegen Hansa Rostock weer terug te keren in de 2. Bundesliga. De club eindigde drie seizoenen op rij in de middenmoot.

FC Ingolstadt behaalde op zondag 17 mei 2015 voor het eerst in de geschiedenis promotie naar de Bundesliga. De club onder leiding van trainer-coach Ralph Hasenhüttl won die dag met 2-1 van RB Leipzig. Ze verzekerde zich daarmee van het kampioenschap in de 2. Bundesliga en daarmee directe promotie. Ingolstadt verzekerde zich in het eerste jaar in de Bundesliga vervolgens van behoud met een elfde plaats op de ranglijst.

In het seizoen 2016/17 viel het doek echter voor Ingolstadt. Een 1-1 gelijkspel op de voorlaatste speeldag uit bij SC Freiburg was niet genoeg om directe degradatie af te wenden voor de ploeg die onder leiding stond van trainer-coach Maik Walpurgis. Ingolstadt was na Darmstadt de tweede degradant.

Trouwens hun bijnaam is Die Schanzer en ze spelen hun thuiswedstrijden in het Audi-Sportpark.

Het Audi-Sportpark is een voetbalstadion in de Duitse stad Ingolstadt dat plaats biedt aan 15.445 toeschouwers.

8688b2e1c34f2ab2a0.jpg

91f9e071d4034d78ec.jpg

In een uitverkocht Audi-Sportpark voor 15.800 toeschouwers bij lekker voetbalweer kwamen wij in de gebruikelijke 4-1-3-2 opstelling met aanvallende intenties het veld op. Die Schanzer, zoals ze Ingolstadt noemen, verschenen in een 4-1-2-3 VM Breed formatie met in de spits oud-RKCer Charlison Benschop. Alvorens alle spelers het veld opliepen, gaf ik hem nog snel een handje en wenste hem een fijne wedstrijd.

Al na 10 minuten was mijn inziens voor iedereen duidelijk dat de scheidsrechter het spelletje totaal niet snapte. Blijkbaar was het nog niet tot hem door gedrongen dat voetbal een mannelijke sport en fysiek contact mogelijk is en minimaal 90 minuten zal zijn. Hij floot als het ware voor elke scheet en als spelers elkaar even scheef aankeken stond hij al met een gele kaart klaar. Deze man was hooguit geschikt om korfbal te fluiten maar zeker geen voetbal.

Enfin in de 10de minuut gaf hij een gele kaart aan ene Bregerie, waarvoor mag Joost weten. En in de 14de minuut was Behrens zijn slachtoffer en mocht eveneens geel ontvangen.

Elk duel om de bal floot hij al op voorhand af en de spelers begonnen steeds meer te morren. In de 22ste minuut kreeg onze VM Fuchs de gele kaart omdat hij een opmerking tegen de scheids maakte en 7 minuten later gaf de scheids hem wederom geel voor een belachelijk licht duwtje en, omdat het de 2de gele kaart was, met een theatraal gebaar ook nog de rode kaart.    

Ik wist niet wat ik zag en voordat ik er erg in had stond ik al naar de scheids te schreeuwen: “Was soll das? Bist du bescheuert!” Fuchs liep hoofdschuddend langs me heen en was nog niet van het veld af toen de scheids al op hoge poten naar mij toe kwam en met een schrille stem een donderspeech op me afvuurde. Ik luisterde niet eens naar zijn overdreven geklets en dacht maar een ding. ‘Mag ik het zeggen? Ja, ik mag het zeggen (zou Mart Smeets roepen) maar ik zei het toch niet, dacht het alleen maar:  “Du Arschloch!

Ondanks de verwijdering van VM Fuchs bleven wij de tactiek aanhouden, maar nu was het vanaf de 29ste minuut een simpel 4-3-2 en de speler, die over de grootste technische bagage beschikte, namelijk spits Nketiah, ons wonderkind van Arsenal, werd steeds zwakker en wij raakten de overhand op het middenveld kwijt. Hoe dan ook wilde ik onze speelstijl tot na de rust aanhouden, om de Schanzer niet de kans te geven hierop te anticiperen. Maar ja, helaas gingen wij in de 40ste minuut de boot in. Röder scoorde de openingstreffer en met een 1 : 0 achterstand mochten wij de rust in.

Om wat meer balans en weer grip op het middenveld te krijgen, mocht Nketiah gaan douchen en gingen wij in de tweede helft 4-4-1 spelen met MC Joe Willock in plaats van Nketiah.

Ondanks dat wij met 10 man speelden, controleerden wij de match en waren de betere ploeg. In de 50ste minuut kopte Kalas uit een hoekschop de bal in het doel maar het doelpunt werd helaas afgekeurd, omdat de scheids een overtreding had gezien. De protesten van Ewerton deed de scheids af met een gele kaart. En ik maar protesteren bij de 4de man, die plots doofstom bleek te zijn.

Net voor einde van de wedstrijd lukte het ons toch nog de gelijkmaker te produceren en wel door MC Behrens. Desondanks was ik niet tevreden met de uitslag en zeer zeker niet met de prestatie van de scheids die ons twee punten heeft gestolen. Op een uitermate vriendelijke manier heb ik hem dat ook verteld  op weg naar de kleedkamers. 

921c661eab7d717fe2.jpg

92a67a322eaddf56dea.jpg

932266ef5f24ab5095.jpg

944325a45d24b868cf.jpg

Edited by germandutch

bannerNBGc63be4d446c8b1d9.jpg

9651d8ce6104feac2a.jpg

MR Kiesewetter was net op dreef. Jammer, maar gelukkig hebben wij Salli nog.

Ondertussen kreeg ik nog een vervelende mededeling en wel over huurspeler Fikayo Tomori, een 21jr VC /VR die ik nog net had binnengehaald. Hij had een voedselvergiftiging opgelopen en zal een week niet present zijn.  Trouwens ik heb ook nog een VR gehuurd en wel de ervaren 27jr Carl Jenkinson van Arsenal. Hij was aldaar ontevreden en was blij om hier te mogen spelen. Al met al heb ik nu met de hulp van mijn broertje 7 huurspelers uit Engeland binnen- gehengeld en eentje heeft TD Jörg bij Bayern opgepikt. Voorlopig zijn wij klaar op de transfermarkt en ik heb nog geen cent uitgegeven.  Alhoewel, door de blessure van keeper Bredlow heb ik een bod van 65K op het keeperstalent Ola Ibrahim van FC Köln geboden, dus dat wordt onze enige uitgave, mits die jongen ons bod accepteert.

Op zaterdag 31 augustus om 13 uur spelen wij thuis tegen MSV Duisburg of te wel Die Zebra’s.

MSV Duisburg is een Duitse sportvereniging uit Duisburg, Noordrijn-Westfalen. De club is het bekendst om zijn voetbalafdeling, maar is ook actief in handbal, hockey, atletiek, tennis, volleyball, judo en turnen. De voetbalafdeling speelt zijn thuiswedstrijden in de Schauinsland-Reisen-Arena. De club was in 1963 een van de oprichters van de Bundesliga. De club bereikte vier keer de finale van de DFB-Pokal, maar hierin waren Bayern München (2x), Eintracht Frankfurt en FC Schalke 04 te sterk voor de club.

En hier nog wat wetenswaardigheden voor de liefhebbers:

De club werd opgericht als Meidericher Spielverein von 1902 toen Meiderich nog een zelfstandige gemeente was. In 1905 fuseerde de club met SC Viktoria Meiderich en nam de naam Meidericher SV aan, maar greep drie jaar later terug naar de oude naam. In 1919 werd de club onderdeel van de turnvereniging Meidericher TuS 1880. In 1923 gingen beide verenigingen weer hun eigen weg omdat de overheid besloten had dat turnclubs en balsportclubs niet onder hetzelfde dak mochten. In 1944/45 ging de club een tijdelijke fusie aan met rivaal SpVgg Meiderich 06.

Op 9 januari 1967 nam de club de huidige naam MSV Duisburg aan. Deze beslissing werd twee en een half jaar eerder genomen op aandringen van de stad Duisburg. Na de teloorgang van legendarische club Duisburger SpV en ook van kleinere clubs als Duisburger FV 08 en TuS Duisburg 48/99 had de stad geen grote club meer met de naam Duisburg.

95c76abafa4ef6335f.jpg

Om eerlijk te zijn, MSV heeft een schitterend logo.

In bestbezetting en volledig gemotiveerd kwamen wij in een 4-4-2 bezetting het veld op. Met of zonder tegenwerking van de scheidsrechter, deze keer wilden wij hoe dan ook een overwinning. Maar eerlijk is eerlijk, in Maleisië heb ik mij zwart zitten ergeren aan het manipulerende gedrag van de scheidsen. En hier? Ik veronderstel niet dat ze manipulerend bezig zijn, maar sommigen fluiten zo ontzettend slecht, dat je ervoor moet schamen. Waarschijnlijk is het hun arrogant eigenwijze instelling, ik weet het niet. Maar door hun wel of niet opzettelijke fouten gedupeerd worden is alles andere als leuk hoor.

Enfin, de Zebra’s kwamen in een 4-1-4-1 opstelling het veld op en inderdaad leek de scheids wat aan de stressige kant. De eerste 20 minuten viel alles nog mee. Wij probeerden aan te vallen en de Zebra’s verdedigden met man en macht.  In de 24ste minuut kreeg spits Millar een gele kaart voor een lichte schouderduw en toen MC Behrens, nota bene onze aanvoerder en dus met recht van spreken, er iets van zei kreeg hij eveneens een gele kaart. En ja hoor, daar gaan we weer. Ik begon onmiddellijk een discussie met de 4e man en toen ik vroeg ‘in welke kroeg ze deze scheids hadden opgepikt’ kreeg ik gelijk een officiële waarschuwing. Ik zou niet zeggen wat ik op dat moment dacht, want dan wordt ik levenslang geschorst.

Drie minuten later gaf MR Salli een perfecte voorzet op de inlopende spits Millar en die kopte de bal keihard in het doel. 1 : 0 en de openingstreffer was een feit. Verder gebeurde niet veel meer, behalve dat de scheids de meeste aanvalspogingen onzerzijds om vage redenen affloot. In de 46ste minuut kreeg uiteraard wederom een van onze spelers en wel MC Willock de gele kaart voor niets. Aanvoerder Behrens die er iets van zei kreeg onmiddellijk van de scheids wederom de gele kaart. Zijn tweede dus en, het leek net of de scheids hierop had zitten wachten, toonde hij mijn aanvoerder de rode kaart. Hij hield de rode kaart nog omhoog, toen ik al weer op de 4de man afvloog. Deze keer kwam er geen discussie want ik schold hem gelijk voor rotte vis uit.  Alles wat de scheids deed was uitsluitend tegen ons gericht. De tegenstander mocht ons in hun 16 neerschoppen en alles doen wat god verboden heeft, zonder dat de scheids ingreep. Als een van mijn spelers ook maar een kritische opmerking maakte, had die gelijk een kaart te pakken.

Toen de scheids voor rust floot lukte het me hem nog voor zijn kleedkamerdeur aan te spreken. Nou een vriendelijk gesprek werd het niet. Integendeel!!! In duidelijke taal vertelde ik hem waar die mee bezig was en wat ik van hem dacht.

De tweede helft begon net zo als de eerste. Wij probeerden aan te vallen en Duisburg verdedigde. Ik had onze tactiek niet gewijzigd, ofschoon wij een middenvelder tekort kwamen. Wij bleven gewoon 4-3-2 spelen, alleen had ik Willock in de kleedkamer gelaten en Erras als MC geposteerd, die onze aanvallen naar voren dirigeerde.

In de 52ste minuut gaf ML Evina een strakke voorzet in de loop van het Engelse wonderkind Nketiah, die de bal vol op zijn slof nam en in het doel schoot. 2 : 0 en ook met 10 man waren wij nog steeds heer en meester op het veld.

Salli raakte in de 69ste minuut zwaar aan zijn knie geblesseerd en ik wisselde hem voor Misidjan. De rest van de match werd de show van invaller MR Misidjan en spits Millar.  In de 77ste minuut gaf MR Misidjan een wonderschone boogbal afgemeten op het hoofd van Millar en die kopte hem simpel binnen. 3 : 0 en we konden de overwinning al ruiken. 2 minuten later was het wederom MR Misidjan, nu echter met een strakke lage bal in de loop van Millar, die de bal ijskoud binnenschoot. 4 : 0 en dat was tevens de eindstand.

Tussendoor raakten we nog 3 keer de paal en kreeg VL Leibold in de 85ste minuut nog een gele kaart.  Toen de scheids affloot, kreeg die alle 40.904 toeschouwers op de banken. Juist vanwege zijn partijdige en super zwakke prestatie. Onder een hels fluitconcert en verschrikkelijke verwensingen mocht die onder bescherming van zijn staf en de stewards de kleedkamer opzoeken.

Met de uitslag, ons spel en vooral ons spel met 10 man konden wij tevreden zijn, maar niet met de wanprestatie van de scheids. Onze directie heeft dan ook een officiële klacht tegen deze prutser ingediend.

973ddbfdab831a8e41.jpg

97a4b6e5bfd5ebfd51a.jpg

98e5f00d8685392b5d.jpg

996515bb2629e26d41.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edited by germandutch

bannerNBG0b1ff20c50925f88.jpg

100b0c8918fda51d159.jpg

Het wordt een interessante maand en niet alleen omdat mijn ouders over zullen komen en het oktoberfeest in München eraan komt, maar gezien de wedstrijden die we moeten spelen. Ga er maar aanstaan:  tegen Mainz met o.a. Jean-Paul Boetius, ex-Feyenoorder, die ik in het verleden wel eens speeltuinvoetballer heb genoemd. Tegen Heidenheim, zegt me eerlijk gezegd helemaal niets. Tegen Paderborn, die elk jaar om promotie meedoen en geen makkelijke tegenstander zullen zijn. En dan ook nog, gelukkig weliswaar thuis, tegen St. Pauli met de Volendammer uit Heerenveen Henk Veerman.  

Mainz  is volgens de media de gedoodverfde kampioenkandidaat en onze gevaarlijkste tegenstander.

103b0f40b040d966aaa.jpg

Op zaterdag 14 september spelen wij dus tegen Mainz en in Mainz.

Mainz is de hoofdstad en grootste stad van de Duitse deelstaat Rijnland-Palts (Rheinland-Pfalz). Mainz behoort niet tot een Landkreis en is daarom een kreisfreie Stadt. De stad ligt op de linkeroever van de Rijn tegenover de plaats, waar de Main in de Rijn vloeit. Mainz ligt op de 50e breedtegraad noorderbreedte.  En bovendien is Mains een van de bolwerken van het Duitse carnaval.

101cdfbddaad464833a.jpg

1. FSV Mainz 05 is een Duitse voetbalclub uit Mainz, Rijnland-Palts. De club degradeerde naar de 2deBundesliga en wil dit seizoen de Wiederaustieg naar de 1e Bundesliga mogelijk maken. Hun bijnaam is Die 05er en sommigen noemen ze ook Der Karnevalsverein.

Mainz speelt zijn thuiswedstrijden tegenwoordig in de Opel Arena, een voetbalstadion in het Duitse Mainz. Het stadion heette voorheen de Coface Arena, maar is sinds augustus 2016 hernoemd naar Opel Arena. Het stadion heeft een capaciteit van 34.034 plaatsen, waarvan 7.000 staanplaatsen. Deze staanplaatsen mogen tijdens Europese wedstrijden niet gebruikt worden, waardoor de capaciteit van het stadion dan 26.600 plaatsen zal bedragen.

102dbc12a12a9168dea.jpg

De match tegen Mainz 05 krijgt nog een extra tintje, want Mainz is na 4 wedstrijden en 4 overwinningen momentaan lijstaanvoerder.

Enfin, voor 34.000 toeschouwers kwamen wij die zaterdagavond op in de beproefde 4-1-3-2 opstelling met uiteraard zoals altijd aanvallende intenties. De 05er hadden gekozen voor een 4-2-3-1 Breed formatie en ondanks dat ze lijstaanvoerder zijn waren ze dus een beetje bang voor ons. En eerlijk gezegd, het was terecht. Wij waren gewoon de betere ploeg en binnen 22 minuten stond het al 0 : 2 en daar mochten ze nog blij mee zijn ook. Want wij waren op dreef en dat mochten ze weten. Ze verdedigden met hand en tand en man en macht.

Bovendien probeerden ze ons met fysiek geweld te imponeren, maar mijn jongens waren vandaag allemaal op de brommer en ze kregen de kans niet om ons te blesseren. Desondanks bleef het slechts 0 : 2 bij rust.

MC Rhein, die in de 41ste minuut een gele kaart had gekregen, mocht in de kleedkamer blijven. Voor hem mocht Joe Willock invallen.  De huurling van Arsenal deed zijn best, maar een verbetering was het vandaag niet.

Ons 19jr wonderkind van Liverpool, Liam Millar, mocht in de 64ste minuut een terechte penalty nemen, maar ook wonderkinderen laten wel eens een steek vallen. Zijn veel te slap schot werd door keeper Brodersen gestopt. Dankzij deze keeper konden wij van de 6 honderd procent kansen, die wij hadden, er slechts twee verzilveren want Brodersen keepte fantastisch.  In de 81ste minuut maakten ze nog een eretreffer en de einduitslag werd dus 1 : 2.

Boetius, die ik voor wedstrijdbegin nog kort had gesproken, zat aanvankelijk op de bank maar mocht in de 56ste minuut invallen.

Resumé: Mainz 05 heeft een sterke ploeg maar wij zijn sneller en beter in de omschakeling en durven hoog druk te zetten, met  veel intensiteit. Vandaar dus dat wij, als ik me niet vergis, vanaf nu de lijstaanvoerder zijn.

1044682c6632f917fd2.jpg

104a22e4dfbb4c5ceee9.jpg

1056adbc5a649a10663.jpg

1064022d0d27e5c1452.jpg

Edited by germandutch