Jump to content
Sign in to follow this  
germandutch

[FM19/LLM] 1.FC Nürnberg

Recommended Posts

Posted (edited)

Dankzij de connecties van de ouders, die beiden op hoog niveau gevoetbald hebben en natuurlijk met behulp van de eigen relaties heb ik net een versnelde KNVB opleiding achter de rug en ben in het bezit van het oh zo belangrijke UEFA PRO diploma en wat doe je dan?  Je probeert als assistent de nodige praktijkervaring op te doen of gelijk bij een club in het betaalde voetbal terecht te komen.  Nou er waren mogelijkheden zowel als assistent alsook als hoofdtrainer bij verschillende clubs uit de Keuken Kampioen Divisie. 

Mijn vader was reeds in vergevorderde onderhandelingen met FC Den Bosch, toen mijn peetoom ineens aan de bel trok. Jarenlang heb ik niets van hem gehoord en nu ineens hing hij om de havenklap aan de telefoon en had mijn hulp nodig. Mijn peetoom, een Zwitsers jurist namens Michel, woonde en leefde al zeker 25 jaar in Singapore. Oorspronkelijk kwam hij uit Zürich en werd, als jurist van een Zwitserse bank een kwarteeuw geleden, gedetacheerd naar een bankfiliaal in Singapore. Voor zover ik weet had hij ooit met mijn vader samen gevoetbald en hebben mijn ouders hem blijkbaar zo’n kleine 30 jaar geleden beloofd dat hij de peetoom van hun eerste kind zou worden. Zo ben ik dus aan mijn Zwitserse peetoom gekomen.

Hoezo en waarom mijn hulp?  Feit is, dat Michel inmiddels directeur van een bank in Selangor/Maleisië is. Een van hun belangrijkste klanten is FELCRA Berhad. FELCRA Berhad is een bedrijfsorganisatie die volledig in het bezit is van de Maleisische regering, onder de minister van Financiën Incorporated. FELCRA is opgericht om plattelandsgebieden te ontwikkelen door hen te helpen deel te nemen aan nationale economische activiteiten. En deze organisatie is voorts eigenaar van de voetbalclub Felcra FC.  U raad het al: Michel is behalve bankdirecteur ook lid van de RVC van Felcra FC.  

En wie en wat is Felcra FC?  FELCRA Football Club of Federal Land Consolidation and Rehabilitation Authority Football Club, beter bekend als FELCRA FC is een Maleisische voetbalclub in Setapak, Kuala Lumpur. De club speelt het meest recent in de tweede divisie in het Maleisische voetbal, de Maleisische Premier League of te wel 2e divisie.

Kort geleden meldden de media dat de belangrijkste geldschieter voor de club, Felcra Berhad, hun financiering van de club zal terugtrekken vanwege de herstructurering van de groep van bedrijven, en hun CEO heeft aangekondigd dat ze het team zullen ontbinden tenzij het wordt gesponsord door een ander bedrijf. De Maleisische voetbalcompetitie heeft Felcra FC tot 15 november de tijd gegeven om te beslissen of het doorgaat met deelname aan de Super League of terugtrekt. Het management van Felcra FC bevestigde dat zij zouden blijven doorgaan, mits ze een nieuwe sponsor konden vinden en de club niet degradeerde. 

Een tijdelijke samenwerkingsvorm van een groep banken, waaronder de bank van Michel, die nu gezamenlijk als sponsor optreden, houd Felcra in leven. En om degradatie te voorkomen zoekt Michel nu een goede hoofdcoach en die denkt hij in mij te hebben gevonden. 

kop-Maleisie.jpg

Om eerlijk te zijn, ik was nog nooit in Maleisië, maar ik wil het wel een keer meemaken. Volgens mijn vader was het een K*Tclub, maar zo noemt hij alles wat hij niet kent dus dat zegt me niets. Ik heb in elk geval oom Michel beloofd dat ik eraan kom en mijn best zal doen om Felcra FC  niet te laten degraderen. Of het lukt, staat in de sterren geschreven.

maleisie.jpg

Net toen ik klaar was met mijn koffers pakken, belde mijn jongere broer Hans. Familie, kennissen en ik noemen hem altijd Hansie en daar heeft die een hekel aan. Ofschoon ma, pa en ik toch wel behoorlijk voetbalbezeten zijn, is hij het tegenovergestelde. Hij geeft er niets om, maar volgens ons alleen maar omdat hij er geen moer van kan. En nou hangt die aan de lijn. Hij is net ontslagen dus werkeloos en zit nu op een of ander K*teiland eh sorry kanaaleiland voor de Franse kust om te ontspannen. Toen die vertelde dat die op de eiland aan de spelers van een semiprofclub voetbaltrainingen zat te geven, lazerde ik haast van mijn stoel. Het moest niet erger worden en het werd nog erger. Nou wou die ook nog het team een oefenwedstrijd laten spelen tegen een Franse tegenstander omdat ze geen coach hadden. Mijn broertje is weliswaar een doorzettertje maar ook een NERD zonder enig voetbalverstand, maar het is en blijft mijn broertje.

Omdat ik haast had gaf ik hem wat passende informatie, stuurde hem per mail 3 tactieken toe met de nodige instructies en nadat we elkaar wederzijds succes hadden gewenst, spoedde ik me naar mijn afscheidsfeestje.

Edited by germandutch

Gepost (edited)

[FM19/LLM]  FELCRA Football Club

Toen ik de volgende ochtend mijn kater bestreed, werd mij duidelijk dat je een kater niet kunt laten verdwijnen maar alleen het leed kunt verzachten. En mijn moeder wist precies hoe het moest, want ze had dat ooit tientallen keren voor mijn vader gefikst. Hoe? Nou met water, veel water. Geroosterd brood met honing, gekookt ei met een snufje zout, kamillethee en een kiwi als achterafje.  Nou ik voelde me hierna allerminst herboren maar wel redelijk.

En nadat ik eindelijk bij mijn gebruikelijke ochtendkoffie was terecht gekomen, kwamen de vragen opduiken. Waar ga ik heen? Naar Felcra FC in Shah Alam.

selangor.jpg

Waar ligt Shah Alam? Shah Alam is een stad en gemeente (majlis bandaraya; city council) in de Maleisische deelstaat Selangor. De gemeente telt 541.000 inwoners.  

selangor1.jpg

Het Shah Alamstadion is een multifunctioneel stadion in Shah Alan. Het bevindt zich in het grotere Shah Alam Sports Complex. Het stadion wordt vooral gebruikt voor voetbalwedstrijden, maar er kunnen ook atletiekwedstrijden georganiseerd worden.

stadion.jpg

Nou nou, volgens mijn pa ging ik naar het einde van de wereld, maar dat is het toch echt niet. Wij hadden beiden een totaal verkeerde mening van Maleisië en de stad Shah Alam. Een supermoderne smeltkroes waar verschillende culturen samenkomen. En dan dat stadion. Er gaan er zo een kleine 80 duizend mensen in. Daar dromen ze in Nederland van. Maar ja, aan de andere kant, alles is van de overheid en, merkte Pa op, ze hebben een sintelbaan. Hoe groot ook, door de sintelbaan is het volgens hem gewoon een K*t stadion.

Over de club Felcra FC wist oom Michel niet veel te vertellen, want hij is feitelijk geen voetbalman, wel een fervent golfer.  Het verbaasde ons dan ook dat juist hij in de RVC van een voetbalclub zat, waar die helemaal niet thuishoorde. Blijkbaar moest het van zijn werkgever de Zwitserse Bank. Enfin, volgens Wikipedia was Felcra een 2de divisieclub, maximaal middenmoot en van het niveau 3de divisie hier, maar dan hooguit, alhoewel het kon ook iets minder zijn.

De club of te wel oom Michel had voor mij een behoorlijk grote kamer in het Alami Garden Hotel in Shah Alam geboekt, slechts 800 m van het stadion. Een gewoon 3 sterren hotel, wel met volpension en ik kreeg een auto met Engelssprekend chauffeur. Plus een redelijk salaris voor Maleisië begrippen. 

1.jpg

Oom Michel had er nog een artikel opgestuurd, om een verblijf in Shah Alam nog wat extra aantrekkelijk te maken.

Maleisië is een van de meest ontwikkelde Aziatische landen. Het land is een smeltkroes van immigranten uit China, India en Europa. Echter zijn er wel grote verschillen tussen de moderne grote steden en het platteland, waar men nog op traditionele wijze leeft. Doordat Maleisië een voormalige Britse kolonie is, kan men naast oosterse sferen ook over veel westerse gemakken beschikken. De Maleisische bevolking zal je gastvrij ontvangen, en gedurende je verblijf zal je dit blijven ervaren.
Maleisië herbergt prachtige bezienswaardigheden, van prachtige natuurgebieden en indrukwekkende wolkenkrabbers tot tempels, parken en musea. Wanneer je veel wilt zien is een rondreis de ideale manier om het land te ontdekken. Zo kan je het drukke Chinatown in Penang perfect afwisselen met een frisse duik op een van de vele bounty eilanden. Een rondreis is geen doorsnee reis, maar een unieke ervaring die je niet snel vergeet.

Het klimaat
Maleisië heeft een tropisch klimaat, met gedurende het hele jaar hoge temperaturen en veel neerslag. Een reis naar Maleisië is dan ook een garantie op warm weer met de bijbehorende hoge luchtvochtigheid. In de maanden november tot en met april kunnen tropische cyclonen voorkomen in Maleisië. In deze maanden is het verstandig de berichtgeving in de media goed te volgen en je goed te laten informeren over de situatie voordat je verder reist. Verder is het handig om vooraf goed in te lezen en voor te bereiden op je reis. De nodige tips vindt u op deze site.

U dient te beschikken over een paspoort dat nog minimaal 6 maanden geldig is bij vertrek uit Maleisië.
Een visum is wel nodig als u langer dan 3 maanden in Maleisië verblijft.

Ik was er klaar voor. Mijn moeder zei nog: “zie het maar als een lange vakantie van een jaar. Doe geen gekke dingen, blijf gezond en geniet.”  Nou dat zal ik zeker doen en uiteraard ook Felcra voor degradatie behoeden. Want oom Michel rekent op mij.

Edited by germandutch

Gepost (edited)

[FM19/LLM]  FELCRA Football Club – The Consolidators      

LOGO.jpg

Na een lange vlucht werd ik door oom Michel en mijn toekomstige chauffeur Ali opgehaald en naar het hotel gebracht. Nadat we hadden afgesproken dat Ali me morgenochtend om 8 uur op zou halen trok ik me op mijn kamer terug.  Gelukkig was er roomservice, zodat ik in elk geval nog wat kon nuttigen en drinken.

Stipt om 8 uur haalde chauffeur Ali me op. De verkeersdrukte was enorm en over de 800 m tot het stadion deden wij er toch wel een half uur over. Het was vergelijkbaar met de drukte s morgens op de Midden Brabantweg richting Ringbaan West in Tilburg. Om eerlijk te zijn, lopend ben je er eerder.

Oom Michel en de president van Felcra FC, ene Ismail Kassim, heten me welkom op de club. Uiteraard had ik op Wikipedia wat info over de club en de president binnengehaald. Ismail Kassim is een Maleisische politicus en is lid van de wetgevingsvergadering van Perlis voor Tambun Tulang. Van 2008 tot 2013 was hij lid van het federale parlement voor het kiesdistrict Arau in Perlis. Hij is ook de jongere broer van de voormalige hoofdminister van Perlis, Shahidan Kassim. Politiek en overheid bepaalden hier dus feitelijk alles en daar moest ik rekening mee houden.

2.jpg

3.jpg

Mijn oom, die ooit als jurist bij de Zwitserse Bank in Zürich was begonnen, was in dezen ook mijn zaakwaarnemer en tevens ook lid van de RVC en middels zijn bedrijf/bank sponsor van de club. Over belangenverstrengeling gesproken. Maar geen mens die erover klaagt.

Ik zette mijn handtekening onder het contract. Wat opviel was dat geen van de EXTRAS waarvan ik mocht genieten in het contract werden genoemd. Dus de hotelkosten, de chauffeur en de auto, werden op papier doodgezwegen. Mij best, als ik me maar niet strafbaar maak. Maar wat je niet weet, maakt je niet heet en zo werkt het hier nu maar.

Na de contractondertekening mocht ik kennis maken met mijn staf, die door de president persoonlijk werd samengesteld en volledig uit Maleisiërs bestond en net als de president moslims waren. En heel belangrijk: ze waren allen de Engelse taal machtig, zodat ik dus zonder tolk met hun kon omgaan.

Mijn Assistent-manager was ene Rosli Mohd Derus, 39jr, voordien trainer bij Perlis en nu dus mijn assistent. Ik geef hem een halve ster want technisch en tactisch was het niet veel en dan ben ik nog royaal in mijn beoordeling.  

Technisch directeur was Norizan Bakar, 56jr, en een ervaren manager, eveneens afkomstig van Perlis.  Hij krijgt van mij 2 sterren. Het volgende staflid was Hoofd jeugdopleiding Muhd Asyraf Zainal Abidin, 44jr. Dit was zijn eerste staffunctie. Dit gold ook voor Hoofd scouting Farhan Abdul Rashid, 38jr.  De laatste was Hoofd fysio Mohd Lutfi Abdul Samad, 35jr en ook voor het eerst als staflid actief.

Omdat oom Michel me gisteravond nadrukkelijk op het hart had  gedrukt om hier nooit het achterste van mijn tong te laten zien bleef ik wat afstandelijk, ofschoon ik persoonlijk daar moeite mee had. Anderzijds deze gasten blonken ook niet uit in spontane vriendelijkheid, het leek allemaal gemaakt beleefd en zeer formeel.

4.jpg

De selectie leek aardig maar de beoordeling ervan had plaatsgevonden door mijn assistent en dus nam ik die niet serieus. Tijdens de oefenwedstrijden zal ik mijn eigen spelersanalyse maken.  Maar afgezien van de wel of niet aanwezige vaardigheden van de spelers kreeg ik er al een dik hoofd van als ik naar de spelersnamen keek. Hoe moest ik deze ellenlange namen onthouden? Ik was gewend om rechtstreeks met de spelers te communiceren, maar zou dat hier ook lukken?  Nou ja, hier kan ik het best met mijn oom nog over praten.

De selectie mocht maximaal 4 buitenlanders bevatten en wij hadden er 3.  De gemiddelde leeftijd was 28 jaar en de gem. lengte 172 cm.  Verhoudingsgewijs OUDE en KLEINE mannen. 

De club speelde in de Premier League of te wel de tweede divisie en had de status een professionele club te zijn met, let wel: 63 (drieënzestig!!!!) seizoenkaarthouders. Wat kun je hiervan verwachten? Niet veel, denk ik. Volgens mij halen ze net vierde of hooguit derde niveau van Nederland en dan zijn ze nog spekkoper. Geprognosticeerd werden ze als 9de van de 12 clubs van de PL. De eerste 2 clubs promoveren en de laatste 2 clubs degraderen en dus is Felcra FC een club die tegen degradatie moet strijden en hiervoor heeft mijn oom mij gehaald.

Broerlief heb ik drie tactieken gemaild, ik denk dat ik die hier voorlopig ook kan en moet gebruiken, want betere spelers dan hij bij Guernsey heeft heb ik hier ook niet. Maar ja, we zullen zien wat ik er van kan maken.       

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

In de namiddag bracht chauffeur Ali, die overigens een Indiase Maleisiër was en niet het Islam maar het hindoeïsme aanhangt, mij naar het huis van mijn oom. Nou ja huis --- jeetje, geen wonder dat hij hier al een kwarteeuw verbleef want hij woonde in een giga villa en had blijkbaar een leven als God in Frankrijk. 

5a.jpg

Het was trouwens de eerste keer dat ik kennis mocht maken met zijn familie. Oom was getrouwd met Kyona, een weliswaar veel jongere mooie vrouw van Chinees-Maleise Roots. Nadat ik met haar kennis had gemaakt, vertelde hij me eerst over het leven in Maleisië en Shah Alam in het bijzonder. Hij wees op de verschillende culturen en het feit, dat integratie tussen de culturen erg tegen valt. Vandaar dat hij mij in een hotel had ondergebracht, waar ik min of meer op neutraal terrein verbleef en als ik verstandig was, het hele jaar daar ook kon en moest blijven. 

De etnische groepen woonden in verschillende delen van de stad. Elk met hun eigen winkelstraten en restaurants. En ze zitten vol met vooroordelen over de andere groepen.   

Oom verbleef graag in moslimlanden omdat de mensen er beleefd zijn, geen alcohol drinken en hij zich er veilig voelde. Maar hij kon moslims niet toelaten als vrienden. De leefregels uit hun Godsdienst drukken zwaar op hun mens-zijn. Er is geen individualiteit. Volgens hem wordt hun gedrag bepaald door de sociale controle. En maken ze keuzes uit “respect” voor de religieuze politie. Vanuit zijn perspectief als buitenlander is discriminatie hier absoluut normaal. Het nationalisme is sterk en de nationale leus is Malaysia One. De overheidsbaantjes gaan per definitie naar de authentieke Maleisiërs. Dat is jammer voor de Indiërs, want die zijn op zoek naar luizen baantjes.

Ali, die op het terras van de villa aan een tafeltje zat en buiten netjes wachtte, had zijn baan te danken aan de relaties van oom Michel.  Over Ali had hij ook wel iets te op te merken.  Want die vond het normaal om over slechte eigenschappen van zijn vrienden te praten, maar kon niet reflecteren over zijn eigen gedrag.

Al met al begreep ik nu waarom ik hier nooit het achterste van mijn tong moest laten zien.

Wat mijn samenwerking met mijn staf en de spelers betreft, zo drukte oom mij op het hart, dat ik duidelijk de baas moest zijn. Vooral geen compromissen, keihard opstellen en doorgrijpen.  Dus dat wordt een jaar vakantie in een tropisch land, leven naast een wespennest, uitkijken dat je niet gestoken wordt en last but not least een tot degradatie veroordeeld team aan overwinningen helpen. Kan het nog erger? Dat denk ik wel. Maar ondanks alles, ik krijg er nog goed voor betaald ook.  Uiteraard wel op Maleis niveau.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

5b.jpg

Ik heb twee maanden om een acceptabel team op de been te brengen en dat moet meer dan genoeg zijn. Echter van de clubs op dit lijstje kende ik er geen een. Volgens Wikipedia was de eerste club op het lijstje Johor DT de gedoodverfde kampioenkandidaat van de Super League of te wel van de 1e en hoogste divisie. En tegen deze gasten moeten wij onze eerste oefenwedstrijd spelen. Dit slaat nergens op. 

De tweede Pahang is de grootste concurrent van Johor. Je vraagt je toch echt af, waar die TD mee bezig is? Wil die de selectie afbranden of mij eruit werken?

De overige clubs waren volgens mij laagvliegers en of amateurclubs, dus die stelden niets voor. Maar als je tegen de toppers van de 1e divisie moet beginnen, zit er iets niet goed in het koppie.  Dan vraag je je af of de interne machtsstrijd al begonnen is?

Met 3 keepers die alleen bij lage ballen kunnen; tuinkabouters als verdedigers; statische middenvelders zonder balgevoel en blinde lopers voorin…. Dat wordt of lachen of geforceerd bouwen om een echt elftal op te kunnen stellen. Over uitdaging gesproken.

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

6.jpg

Ze hadden voor mijn komst 18 spelers gehaald, waarvan 6 min of meer uit de toon vielen en het niveau niet aankunnen.

In totaal zit ik nu met 14 spelers die ik liever kwijt dan rijk was. Maar ja, voorlopig zal ik het ermee moeten doen, totdat er wat bruikbare spelers opduiken. TD Bakar wilde bij mij blijkbaar een wit voetje halen, want hij was wel goed bezig en om de havenklap doken proefspelers op, waarvan sommigen minimaal 180cm groot en enkelen behoorlijke snelheid in de benen hadden. Maar techniek en kracht, was helaas minder aanwezig.  Hoe dan ook, het was een begin en ik had tijd genoeg, om mogelijk toekomstige pareltjes eruit te filteren.

7.jpg

Aangezien we nog ruimte hebben in het salarisbudget en ook in het transferbudget, kan ik dus straks nog wat doen. Maar eerst wil ik alle spelers een keer onder druk zien spelen, alvorens ik knopen doorhak, want op de spelersanalyses van de TD en de AM (assistent-manager) kan ik niet blindvaren omdat ik er geen vertrouwen in heb.

En dan was het eindelijk zover. De eerste oefenwedstrijd stond voor de deur en tegen de moeilijkste tegenstander die ik kon wensen. Vooraf gaf mijn oom mij nog wat adviezen, waarvan ik even niet wist wat ik er mee aanmoest.

O.a. had hij het over blijf kalm en accepteer wat er op het veld gebeurd.  Respecteer de beslissingen van de scheids en ga er niet tegen in.  Blijf in je vak en raak de 4e man, de lijnrechters en de scheids niet aan.  Ik vond het onzin want ook hier wordt voetbal op een veld gespeeld en niet in een kerk of tempel en vooral hier is het een uiterst emotioneel gebeuren. Tenminste wat ik op TV had gezien.

Enfin de wedstrijd tegen de waarschijnlijke kampioen van de 1e divisie begon en conform mijn order ging het gas erop en domineerden wij het eerste kwartier. Johor stond erbij en keek ernaar en in plaats van gas te geven pakten ze het botte bijl uit en schopten naar alles wat bewoog en dat waren wel mijn spelers. De tegenstander kwam op mij arrogant, lui en bijzonder vervelend over en zo gedroegen ze zich ook.

In de 16de minuut kregen wij eindelijk een penalty, nadat we er al zeker twee hadden moeten hebben. Maar de scheids was waarschijnlijk bril of contactlenzen vergeten. Spits Rahman schoot de penalty feilloos binnen en wij stonden terecht voor met 1 : 0. 

Vier minuten later schoot Rahman de 2 : 0 binnen maar de scheids keurde het doelpunt gewoon af.  Zogenaamd was er een overtreding aan vooraf gegaan, die echter niemand had waargenomen behalve de scheids. Vreemd genoeg protesteerden mijn spelers amper.

De tegenstander maakte ons het spelen onmogelijk en de scheids floot alle aanvallen en gevaarlijke situaties in en om de 16 af en toen begreep ik wat oom mij had duidelijk willen maken. Wij mochten niet winnen van het grote Johor en de scheids deed er alles aan om het hun naar de zin te maken. Uit een zeer duidelijke buitenspelsituatie scoorden ze de 1 : 1 en natuurlijk keurde de scheids het doelpunt toe. Nou ik bleef niet kalm en ook accepteerde ik dat partijdige gedoe van de scheids niet. Dus begon ik de aandacht van de scheids te trekken door flink te schreeuwen. Maar alles wat ik ermee bereikte was dat ik het gevoel kreeg dat iedereen om me heen me scheef aankeek. En dat, ofschoon ik feitelijk niets anders deed dan de coach van de tegenpartij, alleen werd het van hem geaccepteerd. Raar maar waar.

Toen de partijdige scheids voor rust floot dook ineens de 4e man naast me op en ging tegen mij tekeer. Ik verstond hem niet en mijn assistent trok me weg richting kleedkamer.  Het duurde even voordat ik weer gekalmeerd was.

In de tweede helft werd het van kwaad naar erger. De tegenstander kreeg een penalty cadeau van de scheids, zodat ze op 1 : 2 kwamen en twee minuten later mochten ze wederom scoren, nadat ze via een grove overtreding in het bezit van de bal waren gekomen. 1 : 3  en dat, ofschoon wij feitelijk de betere ploeg waren.

Rahman scoorde in de 89ste minuut de 2 : 3 en twee minuten later kregen we de 2 : 4 om de oren. 

Enfin, ik probeerde niemand aan te raken en wandelde zwijgend maar teleurgesteld naar de kleedkamer. Gelukkig was het maar een oefenwedstrijd en blijkbaar bepalen hier niet de spelers de uitslag maar andere elementen. In elk geval had ik hier iets van opgestoken. Probeer duidelijk en overtuigend te winnen anders wordt je hier alsnog ingemaakt. En let wel uit welke etnische bevolkingsgroepering je tegenstander komt en doe daar je voordeel mee.

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

Na de wedstrijd verscheen ineens mijn oom in mijn kleedkamer. Hij was totaal niet blij. Dat we verloren hadden interesseerde hem geen drol, want het was maar een oefenwedstrijd en van de tegenstander mag en kan je niet winnen. Zo simpel is dat.  Oom Michel was boos omdat ik in zijn ogen catastrofale blunders had begaan, die ik nooit meer mocht maken. De ook zo goedaardig overkomende oom veranderde plots in een geen tegenspraak duldende en met stemverheffing pratende alleswetende keiharde dictator, nou u weet wel op wie zo iets van toepassing is of was maar ook leek hij plots op de hernieuwde uitvinder van het voetbal maar dan zonder Truus aan zijn zijde.

“Ik heb je hierheen gehaald omdat ik dacht dat je een slimme en intelligente jongen bent! Iemand die zijn hersens gebruikt en zich onberispelijk gedraagt. Iemand die ondanks zijn jonge leeftijd over voldoende mensenkennis beschikt en ook nog voetbalverstand heeft. En wat blijkt nu?” Zijn ogen spuwden vuur als het ware en zijn stem werd steeds luider: “Je gedraagt je als een kolonist! Een betweterige arrogante klootzak! Je laat anderen niet in hun waarde!”  Jeetje, ik kan me niet herinneren oom ooit zo woest te hebben gezien. “Zo maak je me hier te schande!”

Nou als ik eerlijk ben, ik ben me van geen kwaad bewust.

Oom Michel ging even zitten en had enkele minuten nodig om weer rustig te worden. Hij keek mij bestraffend aan en zei nu op een kalme manier en met gedempte stem: “Dit is Maleisië, hier wordt ander gedraag gevraagd en ga je anders met mensen om!” Hij zweeg kort en voegde er aan toe: “Mij is ter ore gekomen dat je ten opzichte van de staf, spelers en medewerkers nogal arrogant en betweterig overkomt en je als het ware als een kolonist gedraagt. “

Hoofdschudden keek hij me aan: “En ook chauffeur Ali is niet gecharmeerd van je. Onder ons gezegd, hij vind je een lastige kaaskop met een grote bek!”

Ik wist niet wat ik hoorde. Blijkbaar had iedereen hier wat tegen mij.

“En dan je gedrag langs de lijn!  Dit sloeg alles en is niet aanvaardbaar! Ik moest me voor onze directie voor je gedrag verantwoorden.”  Oom Michel liep langzaam rood aan.  “Vanaf nu wil ik dat jij je gedrag aanpast en wel conform mijn richtlijnen.”

“En dat houdt in?” Ik keek hem vragend aan, want ik wist nog steeds niet wat ik feitelijk fout deed.

“Op de club en in het algemeen stel jij je vanaf nu ietwat nederiger op, zonder jezelf te verloochenen. Wat je staf betreft, je bent weliswaar hun baas maar laat ze in hun waarde. Je moet nooit het achterste van je tong laten zien maar luister ook naar hun.”

Jeetje, dat wordt een rol spelen of jezelf zijn op een ietwat gematigde manier of zoiets.

“En wat je gedrag tijdens wedstrijden betreft:  vanaf nu stel jij je netjes voor aan de scheidsrechter en diens team. Langs de lijn blijf je vriendelijk, rustig en je laat het schelden achterwege. Denk je dat je dat kunt?”

Pfffff het moet niet erger worden, maar Oom had gelijk.  Andere landen, andere gebruiken. Ik zal me aan moeten passen, want ik wil hier nog een tijdje blijven.  “Ja hoor” zei ik kalm.  “Ik zal mijn best doen.”

Nou het is niet zo makkelijk hoor, als je met een staf samen moet werken waarin je weinig tot geen vertrouwen hebt en dan ook nog continu vriendelijk moet blijven. Maar ja, wat moet dat moet en als oom Michel er gelukkig van wordt, dan zij het zo.

Nog voor de tweede oefenpot tegen 1ste divisionist Pahang hebben wij alvast een extra spits gehuurd en wel de 21 jarige Abidin (172cm groot).  Jongens van dit formaat gebruiken wij thuis als ballenjongen, maar hier ben ik blij dat ik hem heb. Ten opzichte van de vorige wedstrijd heb ik nu rechtsback Kalam in het centrum van de verdediging geplaatst omdat hij 177cm  groot is en zijn verdedigende taak begrijpt. Dus nu heb ik twee kerels achterin staan en de tuinkabouters alleen als wissels.

Bij winderig weer en 33gr Celsius begonnen we om 21 uur plaatselijke tijd voor 808 toeschouwers aan de wedstrijd. Pahang speelde 4-4-1-1 en wij begonnen in een 4-1-3-2 opstelling ofschoon ik nog steeds geen geschikte VM in de selectie had.  VR Shamsudin, een zeer matige rechtsback van 28jr, moest van mij VM spelen en ik was van plan van hem een bruikbare VM te maken. Uiteraard heb ik hem duidelijk gemaakt dat hij slechts een kans krijgt in mijn elftal als VM omdat ik 3 betere opties op de VR positie had.

Wat de eerste helft betreft, zo kan ik heel kort zijn. Het was net de lamme tegen de blinde. Gewoon in een woord: afgrijselijk. Mijn moeder is midvijftiger en als zij hier mee had gedaan dan was zij de uitblinker geweest. In de eerste 45 minuten hebben we geen ene keer op doel geschoten. Het enige waar beide teams in uitblonken was de ballen over de zijlijn rossen. En beide keepers deden er fanatiek aan mee.

Dus heb ik in de tweede helft de tactiek veranderd en 4-4-2 aanvallend laten spelen, voor zover dat mogelijk was. Tevens de twee spitsen in de kleedkamer achtergelaten en de huurspits Abidin, die trouwens teleurstelde, en proefspeler Jamal erin gezet.  In de 53ste minuut lukte het Jamal de 1 : 0 te maken en dat was dan ook gelijk de winnende treffer. Wel moet ik zeggen, dat Pahang de wedstrijd op dezelfde manier als Johor aanging, namelijk arrogant, lui en extreem fysiek met zeer geniepige overtredingen die helaas door deze scheids eveneens met de mantel der liefde werden bedekt.

Wat mijn persoontje betreft: ik heb me bijzonder koest gehouden en mijn bakkes niet open getrokken. Wel vooraf de scheids de hand gedrukt, de tegenstander een fijne wedstrijd gewenst en nadien stilletjes in de dug-out gezeten. Dus Oom kon tevreden zijn.  En ook met de uitslag, ofschoon de wedstrijd in mijn ogen verschrikkelijk matig was.    

11.jpg

12.jpg

13.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

Bij aangepast gedrag hoort m.i. ook passende kledij of te wel een nieuwe outfit. Als je hier in een net pak of trainingspak rondloopt, ben je volgens mij niet goed bij je hoofd. Want je smelt hier weg. Dus hier ben ik dan de nieuwe Mark John Muller, vanaf nu altijd vriendelijk, kalm en een beetje nederig of zoals ik het zou noemen: een slappe versie van mezelf.

MarkJohn.jpg

Trouwens wat mij gebeurde toen ik mijn nieuw outfit kocht, dat geloof je toch niet. De kledingzaak was aan de overkant van de straat, min of meer tegenover het hotel. De straat was nogal breed uitgevallen, druk, dus veel verkeer en een stoplicht of zebrapad was nergens te zien. Ik heb daar zeker 10 minuten gestaan en ik baalde als een stier,want er kwam maar geen opening in de verkeersdrukte. Toen dook er ineens een oudere man naast me op. Hij keek me kort hoofdschuddend aan, keek naar het verkeer. Hij stak zijn hand uit en stapte de straat op. Ik hield kort de adem in, verwachte elk moment een dreun als een auto tegen die man botste. Maar niets ervan, er gebeurde niets.  De auto’s stopten netjes en de man liep er gewoon tussendoor en de straat over. Nou ik ben niet bang uitgevallen maar zo maar mijn leven riskeren en een drukke straat over te steken? Ho maar, mij niet gezien. Terwijl ik nog zat te dubben, wat ik moest doen, verscheen er een groepje vrouwen die allen met uitgestoken hand de straat opliepen en gewoon naar de overkant wandelden. Ik was al in beweging voordat ik er erg in had. Met uitgestoken hand stapte ik de straat op en haalde ongeschonden de overkant. Niemand toeterde, ik hoorde geen schelden en vloeken. De chauffeurs remden gewoon zwijgend af en lieten me passeren.

Hoe dan ook ik had er weer iets geleerd:  als je over wilt steken, moet je de hand uitsteken en gewoon doorlopen, de auto’s stoppen dan vanzelf.

En dan mijn winkelavontuur! Het was een nogal grote kledingzaak, netjes ingericht met veel keuze vooral in hemden en broeken. In Nederland is het de normaalste zaak van de wereld om je klanten vriendelijk te begroeten en ze vervolgens een fijne dag te wensen. Nou vergeet het maar.  Ik zag hier en daar wat verkoopsters, maar die keken vreemd genoeg door me heen of de andere kant op en deden hun mond niet open. Vreemd gedrag, maar goed, ik heb wel een mond dus tegen de eerste de beste verkoopsters zei ik kalm: “Hello, can you help me?”  Nou dat kon ze maar ze zei niets. Ik kreeg er een heel raar gevoel van.

Je loopt zoekend door de kledingzaak en eentje van het winkelpersoneel loopt de hele tijd achter je aan, maar spreekt je niet aan.  Dit slaat toch nergens op!  Je moet vriendelijk zijn, tegen alles en iedereen zei oom Michel tegen mij.  Ik mag dan in mijn gedrag de Zwitserse precisie missen, maar zoals haast alle Nederlanders ben ik duidelijk en direct in de communicatie. Maar bij deze verkoopster moest ik blijven doorvragen om duidelijk te kunnen maken wat ik wilde hebben. Ik moest haar als het ware elk antwoord uit haar mond trekken.

Het duurde dus even voordat ik mijn outfit eindelijk bij elkaar had. De caissière was een jonge vrouw en raar of niet, ze keek mij niet eens aan. Dus zei ik netjes: “Hello.”  En ja hoor, ze zei niets terug. Wel glimlachte ze verlegen, blijkbaar was het hier niet gebruikelijk dat iemand het kassapersoneel groette. Ik wil niets zeggen, maar het is toch wel een gekke gewaarwording wat je hier overkomt. We vinden het gek dat ze je niet netjes gedag zeggen of vragen waarmee ze kunnen helpen, maar je gewoon “achtervolgen” in de winkel.  Maar door dit avontuur kreeg ik de smaak te pakken. Vanaf nu zal ik zo vaak mogelijk hier in de omgeving gaan ‘winkelen’ maar dan wel op de Nederlandse manier dus met veel praten.  Kan ik gelijk mijn Engelse uitspraak ietwat oefenen, want die laat te wensen over.

Het analyseren van de selectie viel tegen, want als ik eerlijk ben, ik blijf erbij, het is niet veel zaaks. De spelers die fysiek een beetje voorstellen vallen technisch volledig door de mand. Het is het een of het ander en dus moet ik een keuze maken en die heb ik, tenminste in mijn hoofd, al gemaakt. Ik ga voor fysiek dat wil zeggen niet voor kracht en snelheid maar voor uithoudingsvermogen. Want wat mij in de twee oefenwedstrijden opviel was, dat het merendeel van de spelers al naar 20 minuten min of meer ‘op’ was of te wel conditioneel het niet meer bij kon benen.

In de komende 3 oefenwedstrijden zal ik qua opstelling de nadruk op fysieke aspecten leggen en de

trainingsvormen aanpassen op het aanleren van de ontbrekende techniek, die vervolgens functioneel kan worden gemaakt. Uitgaande van het basisprincipe dat er hoe dan ook controle over de bal moet zijn. Pas als een speler de bal domineert, kan ik hem technisch bijscholen. Maar let wel: thuis leren dat al de pupillen.

Mijn kerst hier was saai, heel erg saai.  Voor het eerst heb ik mijn diner op de kamer genuttigd en tv gekeken. En natuurlijk naar huis gebeld en pa, ma en broertje op Guernsey fijne kerstdagen gewenst. En nu Oud & Nieuw hiero in Maleisië of te wel malam tahun baru zoals ze hier zeggen.  Ik had me er veel van voorgesteld, want hier zijn veel Chinezen en overal waar Chinezen zijn is vuurwerk.  

Het was een drukte van jewelste in het hotel. Een hoop families en of groepen die bij elkaar hoorden hadden gereserveerd en vreemd genoeg heerste hier totaal geen feeststemming met veel drank, gespring en geschreeuw. Er werd weinig tot geen alcohol gedronken en er hangt een toch wel fijne en relaxte sfeer. De enige, volgens mij, die aan het bier zat was ik.

Wat me opviel was dat de tent vanaf 23 uur plots leegliep. Hele groepjes verlieten het hotel en van vuurwerk was niets te zien en te horen. Op een gegeven moment zat ik er gewoon alleen aan mijn tafeltje, met mijn mobieltje in mijn handen om stipt 0.00 uur naar huis te bellen.  Net toen ik wilde bellen barstte de hel los.

Ineens leek het of heel Shah Alam in vuur en vlam stond en ik als een speer naar buiten. Er was dus wel vuurwerk en wat voor een. Een geweldige vuurwerkshow slechts een paar honderd meter van het hotel en overal barstte het van kijkend publiek, die gewoon stil van de show genoten zonder al te veel emoties te tonen.

14.jpg

De hele vuurwerkshow duurde slechts een half uur en alle kijkers raakten weer in beweging. Het volk dat in mijn hotel had gezeten kwam terug en liep rustig naar binnen.  Toen werd het tijd voor mij om iedereen te bellen en een GELUKKIG NIEUWJAAR te wensen.  

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

15.jpg

Mijn oom was verbaasd bij het vaststellen van de seizoensdoelstellingen, omdat ik in plaats van het voorkomen van degradatie, gelijk voor een toppositie wilde gaan. Degradatie voorkomen is iets voor de inheemse managers, ik ben een Nederlands product en omdat Ajax zo geweldig draait gaan ze ervan uit dat alle Nederlandse trainers toppers zijn.  Dus waarom niet. Ieder Nederlandse trainer probeert nu door het succes van Ajax mee te liften en ik ook. Natuurlijk blijft het een gok mijnerzijds maar wat ik gezien heb tot nu toe kan het gewoon. Hier koken ze ook alleen maar met water. 

Echter wat de beker betreft, durfde ik niet zomaar te gokken want ik weet bij god niet waar we tegen moeten spelen. Dus een beetje nederig opstellen omdat het onbekend voor mij is. Bijstellen kan altijd nog.

16.jpg

Omdat onze komende oefenwedstrijd een uitwedstrijd is en ik van de tegenstander totaal niets af weet, spelen wij 4-1-3-2 maar wel aanvallend. De tegenstander NS Betaria leek een verzameling amateurspelers te zijn met o.a. 6 gasten, die in Tilburg waarschijnlijk slechts met moeite op de tribune plaats zouden nemen.  Volgens het lijstje waren het 6 spelers van 36 tot en met 42 jaar, opa’s dus die vlak voor hun pensioen stonden. Tijdens het opwarmen lieten ze wel zien over aardig wat techniek te beschikken, iets wat mijn jongens minder hebben maar daarvoor in de plaats kunnen mijn spelers de 100 m in een minuut of 5 lopen.

Enfin, het werd een bijzonder eenzijdige wedstrijd en haast volledig eenrichtingsverkeer. Binnen een half uur was de match gespeeld en stond het reeds 0 : 3.  De aanstaande pensioendata kwamen gewoon niet aan te pas en mijn keuze voor fysieke spelers pakte goed uit. Jammer was alleen dat MR Laly al in de 29ste minuut uitviel met een gekneusde voet na een tackle.  Verder bleef het een uitermate faire wedstrijd.

Onze keeper Othman kreeg in de 88ste minuut 1 redelijk tot goed afstandsschot op doel… en ja hoor, hij stond erbij en keek ernaar. Deze bal had hij moeten hebben, maar hij reageerde niet eens. Om eerlijk te zijn, deze bal had ik ook nog gestopt, met een oog dicht en een hand op de rug.  Maar ja, vriendelijk blijven had oom Michel gezegd.

Hoe dan ook de uitslag 1 : 7 stemde onzerzijds iedereen tevreden en ook de 148 toeschouwers.  

Voor mij persoonlijk betekende het, dat ik qua selectie op de goede weg ben. Of dat inderdaad zo is, zullen de competitiewedstrijden uitwijzen.  

17.jpg

18.jpg

19.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

Deze ochtend op de club had ik gereserveerd om video’s te bekijken. Het werden geen lachfilms van Hans Kraay jr maar wedstrijdvideo’s van de tegenstanders van Felcra.  Tot mijn verbazing hadden alle clubs uit de Premier League, klinkt nogal hoogdravend want het is slechts de 2e divisie hiero,  minimaal 4 Buitenlandse spelers in dienst. Hoofdzakelijk allen Zuid-Amerikanen en meestal Brazilianen.  Reden: de lichaamslengte. Blijkbaar zijn er maar weinig Maleisiërs, die 180 cm of meer halen. Haast alle inheemse verdedigers zijn tuinkabouters, net als die van ons, die bovendien niet kunnen koppen. Wel als ze een bal per ongeluk tegen hun hoofd krijgen, want hoogspringen is  er niet bij. En dat geldt ook voor de spitsen. Vandaar de Buitenlanders. Volgens mij waren deze gasten allen op weg naar China, waar het grote geld wacht maar helaas ze hebben het beloofde land niet gehaald omdat ze kwaliteit tekort komen en spelen dus hier tot ze met pensioen kunnen.

Resumerend kan ik zeggen, na het bekijken van de video’s, dat wij blijkbaar een van de zwakste ploegen qua spelersmateriaal zijn. Vandaar ook dat oom Michel de Dutchman of de Belanda (zoals ze hier zeggen) heeft gehaald. Want om met dat team iets klaar te maken moet je kunnen toveren en dankzij de internationale prestaties van Ajax zijn alle kaaskoppen plots toveraars.  

Toveren kan ik uiteraard niet,  wel heb ik, zoals mijn idool Johan Cruijff, een redelijk tot goede kijk op het spelletje en ik acht mij in staat om het team tactisch zo in te stellen dat ik het beste uit de spelers haal.  Omdat wij geen moederclub hebben, die willen ze hier ook niet, en de selectie nog een hoop zwakke plekken vertoond, ga ik straks, puur op basis van lengte, de spelersbestanden doorlopen. Op zoek naar grote verdedigers en spitsen.  Doel is samenstelling van een lijst van spelers die ik interessant vind en waar Hoofd scouting Rashid en TD Bakar dan achteraan moeten.  Ik wil minimaal nog 1 goede keeper, 2 centrumverdedigers, 1 VM en 1 sterke spits.

Welnu, ik kan niet zeggen dat spelers graag bij ons willen spelen. Blijkbaar hebben wij een K*T naam hiero of worden gewoon als een K*T ploeg beschouwt. Geen enkel talent uit de 1e divisie wil als  huurspeler hier naartoe komen. En de meeste clubs willen hun talenten met betere spelers laten samenspelen. Maar we blijven zoeken om nog wat passende spelers te vinden. Wel is mij inmiddels duidelijk dat op de transferlijst alleen overjarige Buitenlanders dus ruime 30plussers en hele slechte spelers staan. Hoe dan ook, met 5 bewegelijke lantarenpalen erbij, komen we een heel eind denk ik. Voor dit seizoen dan.

20.jpg

Indien mogelijk moet er nog een VL speler als back-up voor Othman erbij, want zonder back-up komen ongetwijfeld wij het seizoen niet door.

21.jpg

Perlis Northern Lions Football Club, of kortweg PNL, is een voetbalclub in Kangar, Perlis, Maleisië. Ze spelen net als wij in de Premier League, dus de tweede divisie en zijn een geduchte tegenstander. Het zal geen makkie worden.

22.jpg

Mochten wij de eerste ronde overleven, dan moeten we tegen Sabah. Eveneens een team uit onze divisie en wel als 2de geprognosticeerd. Of te wel geen koekenbakkers.

Onze volgende oefenwedstrijd was tegen NS Chempaka, volgens mij een matige amateurclub.

Nou het werd een wedstrijd om snel te vergeten. Er waren slechts 63 toeschouwers op afgekomen, net zoveel als bij onze dagelijkse trainingen. Maar goed, mooi voetbal kregen ze niet geboden. In de eerste helft liep het bijzonder stroef en het leek wel of mijn team klompvoeten had. Weinige beweging, statisch, zwakke passing. 

In de 46 en laatste minuut van de eerste helft lukte het VM Jafar de openingstreffer te maken. Ofschoon ik duidelijke richtlijnen had uitgegeven, was deze gast tijdens de eerste 45 minuten alleen maar met zich zelf bezig.  Nix tegenstanders opvangen en ballen afpakken, nee mijnheer wandelde net Messi wat over het veld en deed waar die zin in had. Alleen kan Messi ballen en hij totaal niet. 

In de rust schakelde ik over van 4-1-3-2 naar 4-4-2 puur aanvallend en ik liet Jafar gelijk in de kleedkamer achter. Doelpunt of niet, wie niet luisteren wil moet maar voelen.

Het begon er ergens op te lijken.  Er werd keurig aangevallen, gelopen en kansen gecreëerd en afgemaakt.  Nadat in de 62ste minuut de 0 : 4 op het bordje stond, was het plots over. Blijkbaar hadden de heren geen zin meer en The Green Lions wilden het gras niet meer opvreten. Hun spel werd zienderogen minder. In eerste instantie werd ik boos maar dat had totaal geen zin, want wat ik ook riep, er kwam geen beweging meer in. Ze hadden de 63 toeschouwers op 4 doelpunten getrakteerd en dat vonden ze blijkbaar voldoende. Dus ging ik maar rustig in de dug-out zitten en wachtte op het eindsignaal.

24.jpg

25.jpg

26.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

27.jpg

Ik had net van de laatste proefspeler, VL Redwan, afscheid genomen omdat hij totaal niet voldeed, toen gebeurde dat. Mijn vaste VL Mohd Fandi Othman liep een hernia op en was circa 5 weken absent. En nu komt het: ook zijn back-up VL Zainuddin Abidin werd door een hamstringverrekking zo een kleine 2 weken uitgeschakeld. Met andere woorden: we hebben geen VL voor de komende twee oefenwedstrijden tegen Real Mulia en Selangor.

Een bijkomend probleem is dat het ons niet lukt om überhaupt een redelijk tot goede huurspeler aan te trekken en evenmin een speler van de transferlijst. Geen enkele van de gasten wil voor ons spelen en alle clubs, ook die uit onze divisie, weigeren om spelers aan ons af te staan en komen met het k*t argument: ze willen dat hun spelers met betere spelers dan de onze samenspelen. Alleen al om die redenen moeten wij voor het kampioenschap gaan en ze een poepje laten ruiken. Maar ik vrees dat wij dat niet in onze mars hebben.

Het enige wat ik wel kan doen is uit het aanbod van de transfervrije spelers, diegenen eruit te pikken, die lage salariseisen hebben en toch een bal recht vooruit kunnen trappen. Deze gasten zet ik in het tweede elftal en probeer ze middels individuele trainingen voor mogelijke invalbeurten in het eerste team klaar te stomen. Want laten we wel zijn, ik heb een contract voor een seizoen en dat is ruim voldoende. Oom Michel kan hoog of laag springen maar langer blijf ik hier echt niet. Het klimaat is geweldig hier, maar de bevolking niet hoor.

28.jpg

Deze notering is realistisch, want wij spelen geen enkele rol met betrekking tot de bovenste plaatsen. Mijn taak is degradatie voorkomen en persoonlijk wil ik met dit team onder de eerste 6 komen. Meer zit er volgens mij niet in.

29.jpg

Jeetje, dat moest er ook nog bijkomen. Hebben we hier te maken met de Wet van Murphy of heb ik alleen maar slapjanussen in mijn selectie?  VM Shamsudin heeft last van verkoudheid – het is hier gemiddeld 33gr Celsius. Heeft die gast een nachtje in de koelkast gezeten? En de reservekeeper Rahim heeft een gekneusde knie omdat die een keer naar een bal heeft gedoken. Pfffenfin ze kunnen morgen weer aan de training meedoen.    Al-Azaman, de back-up van MR Laly heeft een verstuikte knie opgelopen bij het maken van een schijnbeweging. Het moet niet erger worden.

TD Norizan Bakar kwam net voor ons vertrek naar Kuala Lumpur, waar onze voorlaatste oefenwedstrijd uit tegen Real Mulia of te wel The Kings plaats zal vinden, met een klein mannetje opdagen. Het was ene Azraei Omar, 29jr, linksbenig en 168cm groot. Hij kon en wilde als VL meespelen. Aangezien ik niemand  op dit moment voor die positie had, mocht hij mee. Bovendien kon ik het niet maken om hem niet mee te nemen, want dat zou voor de  TD gezichtsverlies betekenen.

Enfin, op zaterdag, 20 januari om 21 uur, voor welgeteld 101 toeschouwers en bij 31gr Celsius traden wij aan in de gebruikelijke 4-1-3-2 opstelling. Ofschoon The Kings een amateurclub was, wilde ik rustig beginnen en de match controleren.  Ondanks onze controlerende instelling speelden we een soort Hau-Ruck voetbal, ertegenaan, erop en eroverheen. Bij de stand van 0 : 5 floot de scheids voor rust en zochten we de kleedkamer op.

Het kleine mannetje, de VL Omar, bleek razendsnel te zijn, wel zo slap als een vaatdoek, toch ontzettend behendig. Duels kon die niet aangaan maar hij bleef maar lopen als een marathonloper.

Omdat ik van de tegenstander weinig tot niets had gezien, stelde ik begin tweede helft om op 4-4-2. Meer druk naar voren en zo veel mogelijk scoren.  Dat had ik beter niet kunnen doen. De organisatie was even zoek en de tegenstander schoot de bal zomaar in ons doel. 1 : 5 een cadeautje voor de Kings.

Twee minuten later scoorden wij de 6de treffer en nadien waren mijn helden blijkbaar moe, want er gebeurde niets meer.  De heren waren tevreden en hadden geen zin om de tegenstander helemaal te declasseren. Ik vond het best, zeker nadat VM Jafar geblesseerd naar de kant moest, toen had niemand nog zin in een inspanning.  

30.jpg

31.jpg

32.jpg  

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

33.jpg

Laat ik het zo stellen: de Wet van Murphy is op mijn lapzwansen van toepassing. Of er mankeert wat aan de medische afdeling van de club en Hoofd fysiotherapie in het bijzonder. Dat ze die Samad hier tot hoofd fysio hebben kunnen benoemen, zal voor mij altijd een raadsel blijven. Die man is heel, heel slecht in dit vak.

34.jpg

Bij het vaststellen van de collectieve winstpremies heb ik botweg truc 17 toegepast. Met speels gemak de hoogst mogelijke premies in uitzicht gesteld, hetgeen makkelijk te doen was omdat ik niet geloof dat wij de beker laat staan het kampioenschap winnen.

Wel heb ik, in samenspraak met mijn staf, TD Bakar, opdracht gegeven de reeds weggestuurde proefspelers, te weten MR Pula, MC Faizal, VR Ismail en ML Salim, alsnog een contract aan te bieden. Waarom?  Niet omdat deze jongens zo goed zijn, maar om blessures op bepaalde posities op te kunnen vangen.  Want zoals al eerder gezegd: goede spelers willen niet komen en of hebben absurde salariseisen, waaraan ik niet wil voldoen.

35.jpg

Ik wilde een gewone transfervrije huis-tuin-keukenvoetballer, die voordien bij een club uit onze divisie had gespeeld, een contract aanbieden. En wat krijg ik?  Dit antwoord van zijn zaakwaarnemer. Erger kan het toch niet meer worden.

36.jpg

Daar gaan we weer. Jammer, maar is op te vangen. Dus niets aan de hand.

37.jpg

En ja hoor, het is gelukt. We hebben een echte topspits, verhoudingsgewijs dan. Een Oegandees, 30 jr oud en een spits die vuile meters kan en wil maken. Na een goed gesprek  en een zeer behoorlijk salarisaanbod, heeft hij getekend.

38.jpg

Hoera het is alsnog gelukt. Ik heb mijn droomverdediger binnen. Na ja, droomverdediger, een 35jr Zambiaan, die maar liefst 8 interlands achter zijn naam heeft staan. 183 cm groot en een echte leider. Juist wat wij achterin nog nodig hadden. En ook deze keer heb ik persoonlijk met deze speler gesproken. Aangezien het eveneens een Buitenlander was, verliep de communicatie perfect en kon ik zijn eerdere bezwaren wegnemen.

Het enige probleem is: ik heb nu 5 Buitenlanders en mag er slechts 4 opstellen. Maar met een beetje wikken en wegen zal dat wel lukken. In elk geval gaan we nu niet meer voor een plek bij de eerste 6 maar voor een promotieplek en dat wil dus zeggen voor de 1e of 2e plek.  Nu mag ik laten zien of ik uit het echte Nederlandse succestrainer hout gesneden ben.  Ik ben weliswaar geen familie of zoon van mijn idool Johan Cruijff maar wel een zogenaamde adept.

En toen was het zover. Zondag 28 januari om 21 uur bij 29gr Celsius en voor maar liefst 1766 toeschouwers ontvingen wij thuis het team van Selangor.  Omdat zij in een 4-4-2 formatie opkwamen, koos ik voor 4-1-3-2.

We begonnen uitstekend. Uit de eerste geslaagde aanval in de 3de minuut scoorde nieuwe spits Katende de openingstreffer. 1 : 0  en een beter begin kun je niet wensen.

De scheids bleek nogal fijngevoelig te zijn en bij elk fysiek contact trok hij gelijk een gele kaart. Aan het einde van de eerste helft hadden wij en Selangor elk 3 gele kaarten te pakken.

Toen begon de tweede helft en in de 47ste minuut kopte spits Rufino de gelijkmaker onhoudbaar binnen. 1 : 1.  Slechts 1 minuut later dus in de 48ste minuut gaf die een directe rode kaart aan dezelfde Rufino, waar m.i. geel ook had gekund. Ik was onmiddellijk gewaarschuwd, deze scheids was een bijzonder pietluttig mannetje. En dus haalde ik uit voorzorg Endrick, Faizal en Carioco, die geel hadden, er gelijk af. Kalam, Shamsudin en Ibrahim mochten invallen.

Tegen 10 man konden wij makkelijker spelen en in de 60ste en 68ste minuut lukte het ons nog twee ballen te zetten. Nadien wisselde ik nog de ML en MR, omdat die op hun tandvlees liepen en we speelden de match rustig uit.   

Nu hebben wij ook een team met drie echte toppers (VC Carioca + VC Chisulo + MC Endrick) en twee goede spelers (ML Laly + spits Katende). Vanaf nu kan en moet men met ons ook rekening houden.

39.jpg

40.jpg

41.jpg 

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

In de rust, tijdens onze laatste oefenwedstrijd, heb ik me ontzettend op zitten winden. Ik werd kwaad en niet zo een klein beetje ook. Ofschoon ik vooraf duidelijk had aangegeven, dat wij zowel in de kleedkamer, tijdens trainingen en wedstrijden uitsluitend in het Engels communiceren, zaten die gasten in het Maleis te tetteren. En als ze eenmaal in het Maleis beginnen, dan komt er geen einde meer aan en blijven ze doorzaniken. Uiteraard verstond ik geen woord en Joost mag weten waar ze het over hadden.

Ik had het gevoel dat mijn instructies door het Maleisië getetter ondergesneeuwd of niet waargenomen werden. Dit gebeurt dus niet meer. Wie voor Felcra FC wil spelen, houd zich aan mijn regels.  En om het ook de grootste stommeling duidelijk te maken, heb ik een paar posters laten maken en op strategische plekken in de club, kleedkamers, wandelgangen en dug-out opgehangen. De tekst was duidelijk en tweetalig en luidde als volgt:

We speak English!

In the lockerroom, during training and in the matches.

................................................................................................................................................................

Kami bercakap bahasa Inggeris!

Di dalam bilik persalinan, semasa latihan dan perlawanan.      

Wat ze buiten de club doen, interesseert me geen zak maar hier wil ik dat iedereen elkaar begrijpt.

Op de rit naar het hotel zat chauffeur Ali aan een stuk door te zeuren over Kuala Lumpur. Iedereen die Maleisië bezocht, moest een bezoek brengen aan Kuala Lumpur. En vooral aan de Indische wijk Little India aan de straat Jalan Masjid India. Deze straat is onderdeel van een van de oudste gebieden van de hele stad en behalve een bezienswaardigheid ook het centrum van de hele hechte Indische gemeenschap.

Ofschoon ik Ali een ietwat achterbakse figuur vond, zeker nadat hij zich over mij had beklaagd bij oom Michel, stemde ik toch toe, zo gauw mogelijk een bezoek aan Kuala Lumpur te brengen en aan de Indische wijk in het bijzonder. Niet om Ali een plezier te doen, maar feitelijk voor me zelf en om een bepaalde reden. Broertje Hansie Hansie, sorry nu zeg ik het weer, was gek op Duits eten en vooral Kartoffelsalat, Bratwurst, Currywurst, Kartoffelklösse en Strammer Max met gebakken Schwarzwalder Schinken.  Mijn vader was fan van Surinaamse kost zoals Surinaamse Nasi met Moksi Meti. Moederlief daarentegen was helemaal verzot op pittig Indisch eten en vooral op Dhal curry, Roti canai of Vadai.  En wat zij noemt het heerlijke vegetarische eten. Rijst en groenten op een Banana-leaf. En eten met je rechterhand. Persoonlijk vond ik dat afschuwelijk, eten zonder bestek en alleen met je rechter klauw,  aso en net een Neanderthaler.

Wat mijn persoontje betreft, ik was  een liefhebber van Chinees eten, Rijsttafel, Peking Eend maar ook Boerenkool met verse gebakken worst, Hutspot met klapstuk en een Zuurkoolschotel.

Dus wat is mijn reden om Little India te bezoeken? Juist, het Indiase eten. En voor mams alles te fotograferen en de foto’s nadien door te mailen. Wat dat betreft, ga ik steeds meer op Hansie lijken, want die doet dat altijd. Alles fotograferen en doorsturen naar mams.

Een dag later waren wij, Ali en ik, onderweg naar Kuala Lumpur. Wat mij onderweg opviel was dat veel Scooters vaak  aan de verkeerde kant van de weg rijden. Ali en alle andere weggebruikers die in dezelfde richting reden, hadden er blijkbaar geen probleem mee. Ze reden er rustig langs. Soms toeterde iemand, maar dat was blijkbaar meer van ‘hey, pas op, ik ben er ook’ en verder keek er niemand naar. Wat me ook opviel, dat ze gerust de hand uitsteken als stopteken, zodat ze naar links of rechts af kunnen slaan.

Wat mij daarentegen totaal niet was opgevallen en waarop Ali me attent moest maken was een nogal grappige gewoonte van Maleisiërs. Iedereen op de scooter had zijn jas of vest verkeerd om aan, dus met de rits op hun rug. Zo wappert het niet zo tijdens het rijden beleerde Ali mij.

Kuala Lumpur bleek niet zo modern als ik had gedacht. De Petronastorens zijn inderdaad enorm en er zijn vele grote gebouwen. Maar Kuala Lumpur is meer dan dat, en dat liet Ali me zien. Er waren ook krottenwijken en veel mensen leefden volgens Ali in armoede. Ali was van mening dat de bevolking zich minder snel ontwikkelt dan de stad. Het stadscentrum zag er erg modern uit, maar de bevolking was nog steeds vrij ouderwets.

Op weg naar de wijk Little India kreeg ik nog een korte geschiedenisles van Ali. In Maleisië, en voornamelijk Kuala Lumpur, zal je veel Indiërs tegenkomen. In het verleden kwamen er veel Indiërs naar Maleisië voor de handel. Daarnaast waren er veel Indiërs die via de Britten meekwamen uit India om op de plantages te werken en voor het delven van tin. Tegenwoordig bestaat circa 10% van de Maleisische bevolking uit Indiërs. Hiervan zijn er veel gesitueerd in de wijk Little India. En inderdaad leek het een bijzonder kleurrijke en levendige wijk.

42.jpg

Zodra je de wijk betreedt merk je direct het Indische karakter met de vele verschillende kleuren. De gemeenschap uit India in Kuala Lumpur is een erg hechte gemeenschap en dit is duidelijk te zien aan het feit dan de Indiërs hier graag dichtbij elkaar wonen.

Wanneer je door de wijk heen wandelt dan zie je het grote aanbod aan verschillende artikelen die je er kunt kopen. De artikelen variëren van kleurrijke kleding tot de mooiste souvenirs. De prijzen zijn er ook nog eens erg goed en de kwaliteit vond ik zelf niet tegenvallen. Verspreid door de wijk heen zijn er veel smalle straatjes te vinden. In deze straatjes kom je allerlei winkels tegen, waaronder bloemenwinkels, kledingwinkels, juweliers en nog veel meer.

44.jpg

Maar ja, ik was niet hier om te winkelen maar voor de de Indiase keuken. En inderdaad dit is de plek waar je moet zijn. Je komt hier overheerlijke restaurants tegen met de lekkerste gerechten afkomstig uit de Indische keuken, waaronder Dhal curry, Roti canai of Vadai.  Maar ik begon met rijst en groenten op een bananenblad en werkte alles naar binnen met mijn blote rechter hand.  Afschuwelijk, zoiets kun je beter met een lepel eten.  

43.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volgende update:  begin van de competitie

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

45.jpg

Om eerlijk te zijn ik ben blij dat de competitie eindelijk begint. In de oefenwedstrijden hebben wij het goed gedaan maar de tegenstanders waren amateurtjes en nu kunnen de heren het laten zien of ze een rol van betekenis kunnen spelen dit seizoen.

Op zaterdag 3 februari om 21 uur was het zover. Onze tegenstander was Felda Utd. Er waren 1103 toeschouwers.

Om eerlijk te zijn, in de eerste helft hadden wij ontzettend veel moeite om overeind te blijven. Felda of te wel The Fighters maakten hun naam waar in de eerste 45 minuten.  De fysieke inzet van de Fighters was voor enkele van mijn spelers net iets teveel, ze knepen hem en speelden met poep in de broek.

Verdediger Leo Carioca had er na 40 minuten genoeg van de fysieke acties van zijn tegenstanders en liet even zijn tanden zien. Prompt kreeg hij de gele kaart en om erger te voorkomen, mocht hij in de rust in de kleedkamer achterblijven. Kalam nam zijn plek over.

Omdat wij in de eerste helft geen potten konden breken en te weinig druk naar voren ontwikkelden, zijn wij over gestapt op 4-4-2. En ja hoor, eindelijk kregen wij wat meer vat op de wedstrijd, maar dat was het dan ook. Totdat middenvelder Stuart Wark in de 52ste minuut volledig door het lint ging en MR Pula uit de wedstrijd wilde schoppen. De scheids gaf terecht een rode kaart.

Nadien domineerden wij en in de 83ste minuut verloste spits Katende ons eindelijk door de openings- en enige treffer te scoren. Al met al was het een nogal moeilijke wedstrijd voor ons en zonder die rode kaart hadden wij volgens mij de match nooit gewonnen.

De speler, die ik op het laatst heb gecontracteerd, VL Azraei Omar, werd tot MoM uitgeroepen. Enfin, onze eerste punten zijn binnen en met het resultaat ben ik tevreden, maar niet met het wedstrijdverloop. Wij creëerden slechts 1 enkele kans en die werd gelukkig nog benut ook.

46.jpg

47.jpg

48.jpg

49.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

50.jpg

Ik kan er kort over zijn:  Halem heeft totaal niet voldaan en zal nog veel moeten leren.  Het onderlinge verschil met spits Katende is behoorlijk groot en jammer genoeg geldt dat ook voor de vier overige spitsen.

51.jpg

Maar 65 fans die trouw aan de club waren en onze wedstrijden wilden bijwonen. Waar doe je het voor? Ben benieuwd hoeveel toeschouwers we bij onze eerste thuiswedstrijd zullen hebben.

Slechts 3 dagen na onze 1ste wedstrijd moeten we thuis aantreden tegen Terengganu II, een min of meer gelijkwaardig team met enkele hele snelle jongens.

Op dinsdag, 6 februari om 20.15 uur, was het zover. Het was winderig maar altijd nog 35gr Celsius en ik was al zeiknat voordat de match begon. Er waren 213 toeschouwers gekomen en ondanks het feit dat de tegenstander zich in een 4-4-2 opstelling presenteerde, stuurde ik mijn team ook in een 4-4-2 formatie het veld op.

Toen onze spits Halem in de 15de minuut een bal vanaf randje 16 op doel schoot, waar de keeper totaal niet bij kon, moest ik aan Lamprou van Ajax denken. Door zijn geringe lengte kwam die ook niet goed bij hoge ballen en was alleen maar sterk over de grond. Enfin het stond 1: 0 voor ons en ik dacht alleen maar: schieten jongens.

Vandaar dat ik tegen middenvelder Ibrahim, die het dichts bij mij stond, uit volle borst riep: ‘Take more shots on target’.  Ibrahim keek kort naar me en ik had het gevoel dat hij me begreep. In elk geval stak hij zijn duim naar me op en gaf mijn boodschap door aan de naast hem opduikende Endrick.

En ja hoor, precies 3 minuten later was het juist Ibrahim, die echter met een lage bal de keeper passeerde. 0 : 2 en ik had het gevoel, dat de keeper er geen hout van kon, ondanks zijn mooie showduiken.

Na 45 minuten stond het 0 : 4 en volledig verdiend gingen wij met deze stand de rust in.

In de tweede helft namen mijn helden gas terug, want hun accu raakte leeg.  Vandaar dat ik in de 54ste minuut VC Chisulo naar de kant haalde en Abdullah liet spelen. Omar, die zich 75 minuten te pletter had gelopen, mocht ook gaan douchen en Ismail verving hem. In de 81ste minuut schoot Ibrahim nogmaals op doel en zijn schot sloeg in als een raket. De keeper stond erbij en keek ernaar, maar dat was het dan ook.

Vier minuten later haalde ik MC Endrick eraf en liet Shamsudin nog wat minuten maken.  Al met al was het een verdraaid goede match onzerzijds en iedereen was tevreden.  Alle spelers hadden in mijn ogen voldaan en hun taken goed uitgevoerd. Het was alleen jammer dat wij voor zo een laag aantal toeschouwers speelden.

52.jpg

53.jpg

54.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

Toen ik mijn sporttas in de kofferbak wilde zetten, zag ik een heel pakket met rollen WC-papier. Mijn eerste gedachte was, Ali heeft zijn boodschappen thuis nog niet afgeleverd. Hij zag mijn verbaasde blik en zei glimlachend: “U bent zeker nog niet naar de WC in een openbare gelegenheid geweest?”

“Nee.” Alleen in mijn hotel tot nu toe, maar wat niet is kan wel nog komen.

“Want dan had u geconstateerd dat er geen toiletpapier aanwezig is in de toiletten. Daarom heb ik altijd enkele rollen wc-papier daarbij, voor het geval dat u naar een WC moet.”

“Oh” Ik was even verrast en vroeg me af of het zijn eigen idee was of iemand hem ertoe had aangezet. Want laten we wel wezen, mijn sociale contacten met hem en met de Indiase bevolkingsgroep vallen tegen. Want zoals ik al eerder opmerkte, ze vinden het normaal om over slechte eigenschappen van hun vrienden en kennissen te praten, maar kunnen niet reflecteren over hun eigen gedrag. En Ali was het sprekende voorbeeld ervan.

Omdat ik nogal wat persoonlijke dingen nodig had, vroeg ik Ali langs een winkelcentrum te rijden, zodat ik aldaar mijn boodschappen kon doen. Hij bracht me naar het winkelcentrum Sacc Mall, niet ver van mijn hotel. Een nogal behoorlijk uit de kluiten gewassen winkelcentrum met alle mogelijke winkeltjes. Terwijl Ali een Indiase winkel bezocht, deed ik mijn boodschappen.

55.jpg

De thuis zo vanzelfsprekende vriendelijkheid in winkels was ook hier ver te zoeken of beter gezegd totaal niet aanwezig. Ik vond het best, want ik wist wat ik moest hebben en kon alles vinden zonder gebruik te maken van mijn ‘achtervolger’ of te wel het winkelpersoneel.

Aangezien de wedstrijden hier elkaar razendsnel opvolgen, om de 3 en of 4 dagen, blijft er voorlopig geen tijd om wat van het land te zien en moet ik me beperken tot de route hotel – trainingsveld en of clubgebouw. Zodra ik alles op een rijtje heb zal ik toch wel wat bezichtigings-tripjes maken, want het seizoen is zo om.

Op zaterdag 10 februari om 21 uur bij stromende regen, als het hier regent dan mag je de zwemvliezen niet vergeten, moesten we aantreden bij en tegen Petaling Jaya City.  Onze gastheer verscheen in een solide 3-5-2 opstelling en wij in de gebruikelijke 4-1-3-2 formatie.  Maar liefst 431 toeschouwers wilden de clash tegen de nieuwe lijstaanvoerder uit Shah Alam zien en ondanks het klotenweer hebben wij een formidabele voetbalshow ten beste gegeven.

In de eerste 40 minuten kon je nog spreken van een ietwat gelijke strijd, omdat het ons niet lukte te scoren. Katende schoot de illusies van Petaling in de 41ste minuut aan flarden, door de openingstreffer voor zijn rekening te nemen. 

Na de rust stelden we om op 4-4-2, omdat Petaling met man en macht verdedigde en aanvallend volledig ongevaarlijk was. Pas in de 58ste minuut was het wederom Katende die een prachtige voorzet op maat van Halem snoeihard in de touwen joeg. 0 : 2 en de wedstrijd was gespeeld. Tot het eindsignaal gebeurde niets meer. 

Ook onze derde wedstrijd had een overwinning opgeleverd. Wie had dat gedacht? Ja, een iemand wel, want die liep maar tegen iedereen, die het horen wilde, te vertellen dat zijn ‘godchild’  the Dutchman  de club in het linker rijtje zal houden. Hij doet maar, dacht ik. Als die maar niet op Blatter gaat lijken, want dat is toch ook een Zwitser?

56.jpg

57.jpg

58.jpg

59.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

Met oom Michel heb ik afgesproken dat wij op 25 februari mijn verblijf hier zullen evalueren. Niet zo zeer het wedstrijdgebeuren, maar meer de persoonlijke kant of te wel mijn huisvesting, dagelijks leven, mogelijkheden voor wat betreft activiteiten in mijn vrije tijd en de cultuurverschillen. Ik vind alles best want ik begon me namelijk al een beetje te vervelen. Het clubgebeuren is leuk en aardig maar er is ook nog zo iets als het leven naast het voetbal en ik had geen zin om mijn vrije tijd puur aan de ‘adviezen’ van chauffeur Ali op te hangen.

Maar ja, nu kwam eerst de wedstrijd in de eerste ronde van de FA Cup en wel tegen Perlis, The Northern Lions. En dus vertrokken we op dinsdag 13 februari om 8 uur per bus richting Utama Negeri te Kangar, waar die club gevestigd is. Volgens mijn assistent hebben ze 4 zeer sterke Buitenlanders en is het geen makkelijke tegenstander. Maar The Dutchman heeft weliswaar respect voor ze maar vreest ze niet. Want wij hebben ook vijf hele goede Buitenlanders, waarvan wij er helaas maar vier van op mogen stellen.

Omdat Perlis volgens assistent Rosli Mohd Derus hele snelle spitsen heeft, zal ik in elk geval Carioca en Chisulo opstellen, voorin spits Katende en een keuze moeten maken tussen MC Endrick en MR Laly.  Omdat ik 4-1-3-2 wilde spelen, koos ik voor MC Endrick. Waarom? Als VM heb ik slechts Shamsudin en die is een van de minsten van het team en kan Endrick hem op het veld coachen. Voor MR Laly speelt Pula, die sneller maar ook minder is.

De wedstrijd begon stipt om 21 uur en voor 2043 toeschouwers. Alleen het weer zat tegen. Als het hier begint te plenzen verzuip je haast. Vandaar dat ik me bijzonder verbaasde over het feit, dat mijn team met de weersomstandigheden probleemloos kon omgaan.

Mijn keuzes voor Endrick en Pula pakte verbazingwekkend goed uit. In de 39ste minuut schoot Endrick een vrije trap onhoudbaar in het doel en in de 48ste minuut was het Pula die onze tweede treffer maakte. 0 : 2 was ook gelijk de eindstand want Perlis had er weinig tegenover te stellen. We waren gewoon de beter ploeg en dat lieten we zien ook.

60.jpg

61.jpg

62.jpg

63.jpg

64.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

Ik zit hier nu al zo een kleine 3 maanden in Shah Alam en tot nu toe heb ik behalve het clubgebeuren, d.w.z. trainen en het wedstrijdgebeuren, alleen maar zitten observeren. Weliswaar ga ik dagelijks met chauffeur Ali om. Nou ja ‘omgaan’. Hij brengt me dagelijks naar de club en haalt mij weer op. Heel af en toe brengt hij mij voor een bezoek aan een ‘leuke plek’, een bezienswaardigheid en of een restaurant. Echt contact heb ik alleen met mijn oom en dat ook alleen op de club, want hij is geen figuur om zijn deur plat te lopen. Bovendien hij nodigt mij amper uit voor een bezoekje. Erg vind ik het niet, want ik kan me er niet druk om maken en hij begint steeds meer Maleise trekjes te vertonen.

De Maleisiërs zijn erg op zichzelf en dat ben ik zelf ook. Je moet hier niet willen opvallen. De verschillende bevolkingsgroepen in Maleisië (Maleisiërs, Chinezen en Indiërs) leven in principe vredig met elkaar, maar gaan in hun vrije tijd alleen maar met hun eigen volk om. Het is moeilijk om écht vrienden te worden met mensen van hier. Maar de vraag is: wil ik dat überhaupt?  Met mijn spelers en of de staf heb ik naast het voetbal ook totaal geen contact.

Wel praat ik misschien wat meer met de Buitenlandse spelers van de club, niet zozeer met de twee Brazilianen Endrick en Carioca, omdat die sowieso altijd met een hele Braziliaanse clique optrekken. Nee, hoofdzakelijk met de Oegandees Katende en de Zambiaan Chisulo. Want die lopen er altijd een beetje verloren bij. De Indonesiër Laly vangt ze buiten het voetbal soms een beetje op.

Eigenlijk te gek voor woorden dat ik er hier pas achter ben gekomen dat Nederland best een agressief land is, voornamelijk in het verkeer. Als iemand een foutje maakt of te langzaam rijd  dan zijn er veel automobilisten die onmiddellijk  toeteren naar elkaar of kijken opgefokt naar binnen om te laten zien dat ze boos zijn. Dit gebeurt totaal niet in Maleisië!

Vreemd genoeg mis ik de verkeersagressie en het alcoholgebruik van veel mensen tijdens ‘gezellige’ evenementen. Blijkbaar ben ik de enige da dan aan de drank gaat, ook al is mijn drankgebruik te verwaarlozen. Twee a drie biertjes per keer en dat is het dan ook. 

Het is allemaal zo clean en vredig, dat ik me vaak afvraag: is het wel zo of is het alleen maar oppervlakkig, de zichtbare bovenkant en gloeit onder de oppervlakte een gewelddadig vagevuur? 

Wat ik totaal niet mis is de winterse kou. ik vind het heerlijk dat ik hier continu buiten kan zijn.

Op zaterdag 17 februari om 21 uur stond al weer onze volgende thuiswedstrijd voor de deur. Deze keer was de tegenstander Kuantan of te wel The Seagulls. Voor slechts 223 toeschouwers kwamen wij als de gesmeerde bliksem uit de startblokken. Voordat de tegenstander er erg in had, stond het al 2 : 0 door doelpunten van Halem in de 2de en Chisulo in de 23ste minuut.  Toen ging het gas eraf en begonnen de jongens met hun eigen gallery play de toeschouwers te vermaken.  In de 74ste minuut lukte het de tegenstander nog een tegentreffer te maken en uiteindelijk was 2 : 1 de eindstand.

Geërgerd heb ik me aan het feit, dat Kuantan een enkele keer uit een corner op ons doel schoot en die bal erin zat. Maar behalve mij had niemand er last van en dus bewaarde ik mijn kritiek voor de volgende dag. Want we hadden de 3 punten binnen en alle 4 wedstrijden tot nu toe gewonnen. 

In Nederland zou ik nu elke speler bij wijze van spreken een lichte knuffel verkopen. Niet zo intens als Klopp dat doet, maar even een aai over de bol, een klap op de schouder en een opgestoken duim. Maar dat hoef ik hier niet te proberen. Dus beperk ik me altijd tot een paar lovende woorden en alleen soms een 'high five'  met de Buitenlandse spelers, die hebben gespeeld. 

65.jpg

66.jpg

67.jpg

68.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

Vlak bij het hotel hingen posters van het TSR Cinemax, een groot bioscoop op slechts enkele honderd meter van het hotel. In een van de zalen van de bios, in de Premier Hall, werd vandaag de film John Wick: Hoofdstuk 3 - Parabellum  getoond. Hij duurt 2 uur en 10 minuten in het Engels.  De eerste voorstelling vandaag was vanmorgen om 11 uur. Het leek mij een mooie afwisseling en het kon want we hebben vandaag alleen een namiddagtraining vanaf 15 uur. Why not. Ik doe het. Ali had vanmorgen vrij dus besloot ik na het ontbijt er heen te wandelen.
69.jpg

Het was druk bij de bios, die over verschillende zalen beschikte en waar gelijktijdig meerdere films afgespeeld werden. Een behoorlijke rij mensen stond te wachten voor de loketten om kaartjes te kopen voor een van de films.  Terwijl ik netjes achteraan aansloot zag ik enkele minuten later uit mijn ooghoeken hoe een stel, man en vrouw van middelbare leeftijd, blijkbaar Chinezen, gewoon langs de lijn wachtende mensen naar voren liepen. De voor mijn staande wachtende mensen, allen blijkbaar Maleisiërs, keken alleen verbaasd maar deden hun mond niet open. Behalve een en dat was ik.  Ondanks het advies of beter gezegd de eis van oom Michel trok ik mijn mond open en niet zo een beetje ook: ‘Hey, what do you think you are doing?’

Dat Chineze stel schrok zich blijkbaar een beroerte, want ze bleven stokstijf staan.

En ik had de smaak te pakken. “Back of the line, please!” 

Ze draaiden om, keken me met het schaamrood op hun kaken aan en zochten de achterkant van de rij op.  

Ik dacht alleen maar:  ziezo, zo werkt dat bij ons in Nederland.

Onze laatste wedstrijd deze maand was tegen UKM of te wel voluit Universiti Kebangsaan Malaysia. Wat mij opviel was dat haast alle clubs uit onze divisie universiteits-, bedrijfs- of instantienamen dragen. Waarom dat zo is, weet ik niet maar zal ik wel aan oom Michel vragen. Bovendien heb ik nog een aantal vragen voor hem, vooral over de cultuurverschillen in dit land.

Na een intensieve trainingsweek moeten wij op 24 februari om 21 uur thuis tegen UKM spelen. Deze club stond op de laatste plaats en was een gedoodverfde degradatiekandidaat.

70.jpg

Jammer voor Endrick, maar tegen UKM kan dan gewoon een andere middenvelder spelen. Bovendien hoef ik nu niet na te denken welke Buitenlander ik niet opstel. Mits fit, spelen de overige 4.

71.jpg

VL Omar ziek, Othman nog niet wedstrijdfit en dus speelt Abidin, mits die wel fit is.  Hoe je hier verkouden kan worden snap ik niet? Mijn vader zou zeggen: neem een borrel man!  Maar ja, die gasten drinken geen alcohol.

Op 24 februari om 21 uur bij stortregen, en wat voor een – wie zijn zwemvliezen erbij had was in het voordeel, begon de match tegen UKM. Er waren ondanks het verschrikkelijke weer toch nog 358 toeschouwers gekomen. UKM kwam in een 4-4-1-1 opstelling en wij in een 4-4-2 formatie het veld op.

Het werd geen geweldige wedstrijd en ofschoon wij gewoon de betere partij waren, lukte het ons niet te scoren. En waarom niet? Nou daar zorgde de scheids wel voor, samen met een blijkbaar halfblinde lijnrechter die continu voor buitenspel vlagde en mijns inziens van de spelregels niet op de hoogte was.

In de 35ste minuut raakte spits Halem geblesseerd en werd vervangen door Kamaruzaman.

Wat de scheidsrechter betreft, hij hield zijn fluitje in zijn mond en ik had het gevoel dat hij telkens als hij ademhaalde automatisch op zijn fluitje blies. Want hij bleef maar fluiten, voor niets en helemaal niets.

Pas in de tweede helft kwamen wij eindelijk tot scoren en werd het binnen 10 minuten 3 : 0.  Bovendien werd nog een vierde doelpunt ten onrechte afgekeurd, maar niemand die zich erover op stond te winden, behalve ik natuurlijk.

UKM speelde weinig klaar en verloor terecht.  Achteraf werd geconstateerd dat de scheids maar liefst 50 keer de match had onderbroken en dat er sprake was van slechts 3 echte overtredingen, waarvoor hij geel heeft getrokken.

Al met al hebben wij in Nederland niets te klagen, want het niveau van de scheidsen en lijnrechters is hier niet al te hoog.

72.jpg

73.jpg

74.jpg

75.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

Conform de enkele dagen geleden gemaakte afspraak met oom Michel zijn wij vanmorgen op de club begonnen met de evaluatie van mijn verblijf hier in Shah Alam. Wat de voetbaltechnische zaken betreft, zo loopt alles naar wens en zijn er geen klachten.  Over de huisvesting kan ik ook kort zijn: ik zit goed in het Alami Garden Hotel. Alles wordt voor mij geregeld, dus waar praten we over.

Wat mijn dagelijks leven betreft, dat was eerlijk gezegd een beetje aan de saaie kant, vooral s avonds en in mijn vrije tijd.  Dat de club mij een auto met chauffeur ter beschikking had gesteld, was geweldig, ook al was de chauffeur Ali, een beetje een rare vent en de personificatie van een roddelaar. Maar als je dat weet stel je er op in en valt het mee.  Want hij is wel een goede chauffeur, weliswaar geen Verstappen maar een kalme rijder. En hij is altijd op afroep beschikbaar. Ook in de weekenden en avonduren als het moet.

Hoe ziet mijn dag eruit?  Soms en puur uit verveling geef ik s morgens wel eens of onregelmatig individuele trainingen aan een aantal spelers.  De algemene teamtrainingen staan onder leiding van mijn assistent, 2 keer per dag, van 9 t/m 11 en 15 t/m 17 uur. Op niet wedstrijddagen doe ik s middags administratieve zaken en s avonds verveel ik me.  

De verwachte voorstellen van oom Michel om de saaie periodes door te komen had ik gewoon kunnen voorspellen: neem een hobby, bezoek bezienswaardigheden, speel golf. Maar die kwamen niet.

Hij zei alleen heel kort en zakelijk: ‘Rose Tem, onze persvoorlichter, zal een lijstje voor je samenstellen van bezienswaardigheden die de moeite waard zijn en wat mogelijke activiteiten, waarmee je de vrije tijd kunt opvullen.”

76.jpg

En dan nu de cultuurverschillen. Dit was het onderwerp waar ik geen juiste kijk op heb en niet klaar mee kom.

Ik kan totaal geen hoogte krijgen van de Maleisiërs. Wat vind u de beste eigenschap van de Maleisiërs?

“In al die jaren dat ik hier verblijf is mij vooral opgevallen dat Maleisiërs totaal niet bezig zijn met indruk maken op anderen. Er heerst als het ware echte saamhorigheid, families zijn altijd samen. Bijvoorbeeld op zaterdagavonden zitten parken helemaal vol met gezinnen, de kinderen spelen met elkaar en de ouders eten met elkaar. Het respect voor ouders en ouderen in het algemeen is groot en de afstand is aanwezig. Daarnaast stralen Maleisiërs rust en gemak uit. Ze bemoeien zich niet met anderen, maar alleen met zichzelf.” Volgens mij was dit het stokpaardje van oom Michel: oordelen en beoordelen van anderen.

“Het kan een voordeel zijn maar ook een nadeel.” Antwoordde ik en Ik vertelde terloops wat ik had meegemaakt tijdens mijn bioscoopbezoek toen het Chinese stel even wilde voordringen.

“Troost je, ook ik erger me aan het voordringgedrag van de Chinezen. Zij dringen gewoon voor als je ergens in de rij staat. De Maleisiërs houden zich over het algemeen  in, omdat het hier normaal is dat je er niks van zegt. Maar soms zeggen zij er wel wat van, dan schamen de voordringende Chinezen zich wel, want ze ervaren dat als gezichtsverlies.” Zijn stem klonk belerend maar ook met een vaderlijke ondertoon.  

“In de reisfolders heb ik gelezen dat Maleisië zo multicultureel is, maar volgens mij is dat totaal niet juist?” Ik keek hem vragend aan.

“Men zegt dat Maleisië multicultureel is en dat er een grote mix is van verschillende bevolkingsgroepen. Er leven inderdaad veel verschillende bevolkingsgroepen, maar van een mix is weinig sprake. Ze leven vooral langs elkaar. Ze werken in sommige gevallen wel met elkaar en ze accepteren elkaars cultuur en geloof. Maar verder dan dat gaat het niet.” Blijkbaar had ik hier een gevoelige snaar geraakt want hij bleef doorgaan over dit onderwerp.

Men denkt hier niet in Nationaliteit, maar in RAS. Als jij als kind van Surinaamse ouders in Amsterdam bent geboren, ben je gewoon een Nederlander, maar hier niet. Dit is ook een gevoelig onderwerp in Maleisië en de rassenverdeling is te zien. Je ziet bijvoorbeeld op de ene hoek een groepje Indiase taxichauffeurs en op de andere hoek alleen Chinese taxichauffeurs. Ook als je ergens een formulier moet invullen, staat er soms letterlijk ‘your race’. Als Chinese Maleisiër (geboren in Maleisië) moet je daar toch Chinees invullen.”

Ik wist niet wat ik hoorde. Het moest niet gekker worden.

Wat was het moeilijkste moment voor je tot nu toe?” Vroeg oom en keek me aan alsof hij een verhoor afnam.

“Echt moeilijke momenten heb ik nooit gehad. Wat ik wel mis is de familie en kennissen. In Nederland heb je veel familie en maak je makkelijk een praatje met iemand in de winkel of op straat. Maar hier maak je gewoon minder snel of helemaal geen contact en lukt het maar niet om mensen te leren kennen. Dat mis ik soms wel.”

Oom knikte instemmend. “Als je een luisterend oor nodig hebt dan kom je naar mij.”

Ja, ja – dacht ik. Hem kennende heeft die alleen een luisterend oor als die mij nodig heeft. Een kwarteeuw was die mij vergeten.  Dat multiculturele gelul van de reisfolders bleef me intrigeren.  “Volgens mij is Nederland veel meer multicultureel dan Maleisië. In Nederland zijn de jongeren van Buitenlandse komaf echt Nederlands in gedrag en qua denkwijze. Blanke Nederlanders gaan bijvoorbeeld om met Turken of Surinamers. In Nederland zie je echt een mix in de bevolking.”

“Hier leven ook veel verschillende bevolkingsgroepen, maar iedere groep behoudt echt zijn eigen cultuur. De Chinezen die hier geboren zijn, zijn toch écht Chinees en zijn niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Maleisiërs of de Indiërs. Daarentegen accepteren de verschillende groepen wel elkaars cultuur en geloof.” 

“Daar mankeert het  in Nederland nog wel aan.”  Voegde ik toe en dacht automatisch aan Marokkanen en Turken.

“Ik merk dat ik de meeste en beste contacten heb met chinezen. De Chinezen zijn goed opgeleid en spreken goed Engels. Qua rijkdom behoren ze tot de middenklasse en bovenklasse van de samenleving. Geld is ongelofelijk belangrijk voor Chinezen. Elkaar cadeaus geven doen ze niet. Op verjaardagen en met chinees Nieuwjaar geven ze elkaar een rode envelop. En daarin zit geld.” 

Ik heb niets met Chinezen. Ze hebben industrieel kopieergedrag en het zijn er zoveel, maar ik ben gek op hun kung fu films, de Chinese bewegingsleer en hun kennis van het menselijk lichaam. 

“Van de mensen die ik ontmoet, zijn het de Chinezen die hun individualiteit hebben ontwikkeld en bewust keuzes maken. Ondanks hun voordringgedrag zijn ze prettig in de omgang. En de Chinezen waarschuwen me voor hun eigen zwakte. Ze zeggen dat bij zakendoen alle vriendschap ophoudt. Dan gaat het om geld. En mijn werkgever, de banken, zijn blij met hun.”  Oom was blijkbaar heel erg tevreden met zijn uitlatingen en zei lachend: “Rose zal je ook een lijstje geven van goede restaurants en vooral Chinese restaurants.”

Ik had nog een vraag: “Is er geen Nederlandse enclave in Maleisië?”

“Niet dat ik weet?” Oom Michel beëindigde het persoonlijk onderhoud, drukte me de hand en haastte zich naar zijn werkgever.  Ergens had ik het gevoel dat mijn Zwitserse peetoom een beetje op een Emmentaler kaas leek. Daar waar bij anderen gevoel – emotie - familiebinding  zat, zaten bij hem de gaten. Hij was een en al zakelijkheid.    

77.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

volgende update: vervolg competitie

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

78.jpg

De Police uit, 2x tegen Sabah en dan uit tegen Penang. Nou ben benieuwd het wij het deze maand zullen doen. Alles winnen of punten verspelen?

79.jpg

80.jpg

Of ze zich blijven herhalen of niet met hun mededelingen zal mij een zorg wezen, maar leuk zijn deze mededelingen wel. Vooral voor oom Michel, want die loopt als een trotse pauw door de club omdat ‘zijn trainer’ dit gerealiseerd heeft.

81.jpg

82.jpg

Deze Jocinei is een absolute sterspeler van onze divisie. Eerlijk gezegd, ik wou dat die voor ons speelde maar hij is 85K waard en verdiend maar liefst 7k per maand. Dus onbetaalbaar voor ons. Maar let wel: MC Endrick speelde slechts 4 wedstrijden, net als de derde VL Omar. En verbazingwekkend heeft Omar, onze last minute noodaankoop, de hoogste waardering namelijk 8.5. Bovendien moeten wij het niet van de individuele prestaties hebben maar van de teamprestatie en wij staan nog steeds op de eerste plaats. Allicht, dat wij allen trots zijn, want dat had van te voren niemand kunnen bedenken.

Als we nu toch bezig zijn met het uitspreken van felicitaties, dan hier nog een paar, waarop ik, het team en de club trots mogen zijn.

83.jpg

84.jpg

Op donderdag 1 maart spelen wij tegen uit (nou ja uit, de Polis is eveneens gehuisvest in Shah Alam) tegen Polis (MYS) of te wel voluit: Polis Di Raja Malaysia (MYS) en in het kort: The Cops. Het is de club van de politiebond en aan bewakers en stewards geen gebrek.

Om 21 uur waren er maar liefst 1576 toeschouwers. Wij kozen net als de Cops voor 4-4-2 en de vraag zal zijn, wie deze tactiek beter uit zal voeren en succesvol zal zijn. Als lijstaanvoerder hadden wij goede hoop dat wij dat zouden zijn.

Omdat onze 5 Buitenlandse sterspelers allen wedstrijdfit zijn, moest ik dus een keuze maken.  Ik koos ervoor om CV Chisulo thuis te laten en Kalam op te stellen. Waarom? Volgens mij zal deze match door het middenveld worden beslist en ik had dus MR Laly nodig, die naast Endrick voor vuurwerk kan zorgen.

De wedstrijd was net begonnen, toen kreeg VC Kalam al gelijk een gele kaart voor een licht schouderduwtje. Mijn eerste gedachte was: heeft de Police hun eigen scheids opgesteld?  Maar het viel gelukkig mee. Naar mate de wedstrijd vorderde, floot hij steeds correcter. Het mocht dan ook niemand verbazen, dat wij de eerste helft met een 0 : 2 voorsprong afsloten. Wij waren gewoon beter dan de COPS.

In de tweede helft maakten wij er nog twee doelpunten en de Police een eretreffer.  De Police deed hun best maar het was net niet genoeg. Wij waren de terechte winnaar.

85.jpg

86.jpg

87.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

88.jpg

Niet slecht toch. Hopelijk hebben ze in de RVC ook wat Chinezen, want ik zeg geen NEE tegen wat rode enveloppen.

89.jpg

Salim is basisspeler en heeft de contractverlenging afgedwongen. En volgens mij verdiend ook.

Op zondag 4 maart om 21 uur was Sabah, The Rinos, onze tegenstander.  Sabah Football Association is een voetbalclub die voetbal speelt in de staat Sabah. Het voetbalteam van de vereniging concurreert in de voetbalcompetitie van Maleisië en vertegenwoordigt de staat Sabah in Borneo. Het is een van de 14 staatsteams van de Maleisische voetbalstructuur. Een club met 2420 seizoenkaarthouders en in alles groter dan Felcra.  We hadden het geluk dat hun beste speler, de Serviër Milos Bosancic, geblesseerd was. Inzet was de 2de Ronde van de FA Cup, voor 588 toeschouwers. The Rinos kwamen in een 4-3-3 Smal opstelling het veld op en wij in de befaamde 4-4-2 formatie. 

Het ontbreken van hun sterspeler was duidelijk merkbaar, want The Rinos kregen in de eerste 60 minuten amper een poot aan de grond. Dat het na 95 minuten slechts 2 : 1 voor ons stond, was te wijten aan de meer dan zwakke prestatie van de scheids, die op alle mogelijke manieren Sabah steeds in het zadel wilde helpen. Ofschoon de einduitslag van 2 : 1 ietwat aan de magere kant was, waren we toch tevreden. Wij hadden gewonnen en waren een ronde verder. 

Over 5 dagen moeten we wederom thuis tegen Sabah spelen en dan zal hun sterspeler er wel bij zijn. De vraag is of wij dan ook als winnaar van het veld stappen?

90.jpg

91.jpg

92.jpg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edited by germandutch

Gepost (edited)

LOGO.jpg

93.jpg

94.jpg

95.jpg

96.jpg

Verdediger Chisulo was voor ons team een goede speler, maar voor het Nationale team van Zambia was hij toch niet goed genoeg.  Kasonde daarentegen was individueel veel beter maar geen echte teamspelers. De Belgische bondscoach van Zambia was ooit coach van KV Mechelen geweest en zal waarschijnlijk een protegé van Aad de Mos zijn of zijn geweest. 

5 dagen later was het weer zover. Op vrijdag 9 maart speelden we wederom tegen Sabah en ook weer thuis. Echter was hun sterspeler nu wel van de partij. Deze keer lieten onze toeschouwers het ietwat afweten want er waren slechts 251 toeschouwers verschenen. Als je binnen 1 week tweemaal tegen hetzelfde team moet spelen is het logisch dat velen het af laten weten.

97.jpg

Ook de pers had geen vertrouwen in ons en dat, ofschoon wij lijstaanvoerder zijn hun pas nog hebben verslagen.

Welnu ook deze match werd haast een kopie van de voorgaande match tegen Sabah. Ondanks het feit dat ze nu wel Milos Bosancic in hun gelederen hadden. Alleen flikten ze het deze keer om twee hele belangrijke spelers van ons, namelijk MC Endrick en VL Omar uit de wedstrijd te schoppen. En dat was alleen mogelijk omdat de scheids blijkbaar een vakantiehuisje in Sabah had. Ofscoon oom Michel mij min of meer verboden had, mijn ongenoegen kenbaar te maken als ik met hun beslissingen het niet eens was, was ik niet de enige, die hem duidelijk de waarheid vertelde. Deze keer liet ons publiek duidelijk hun ongenoegen blijken en ook de complete staf was met de bijzonder zwakke prestatie van de scheids hoogst ontevreden en liet dat horen ook.

Ook deze overwinning was verdiend en de drie punten blijven hier.

98.jpg

99.jpg

100.jpg

Edited by germandutch