Geplaatst 25 april 20196 jr. De Finse competitie We gaan in dit verhaal verder in Finland. We hebben gedag gezegd tegen San Marino en gaan moet frisse moed deze uitdaging aan, hoe fris deze moed blijft is nog afwachten, het is namelijk een flinke. Finland is geen hoogstaand voetballand, dat is wel 1 ding dat duidelijk is. Het is ook een kleine competitie met 12 clubs, deze spelen elk 3 keer tegen elkaar (net zoals in Schotland). Er is verder geen kampioenspoule of iets dergelijks, wie na 33 wedstrijden bovenaan staat is kampioen. Zoals je kunt zien in het reglement hierboven kunnen ook teams uit Finland zich kwalificeren voor Europa. Maar dat is nog niet zo makkelijk, je moet flink wat kwalificatierondes door komen om in de groepsfase te belanden. De nummers 2, 3 en 4 stromen in in de 1e kwalificatieronde van de Europa League. Dat betekent dus dat men 4 kwalificatierondes moet spelen om überhaupt in de groepsfase te stromen. Alleen de kampioen kwalificeert zich voor de voorronde van de Champions League, de kampioen van Finland stroomt in in de 2e kwalificatieronde. Ranglijst Europese clubs Dat HJK van een ander niveau is dan van San Marino in 2056 is wel duidelijk. Daar waar San Marino de lijstaanvoerder is, is het HJK dat het moet doen met de 246e plaats. Reken daar ook maar eens bij dat de Finse competitie 97e staat in de competitie ranglijst. Europese successen behalen is dan ook heel erg lastig Financiën De balans van HJK is niet zo best, er is heel weinig geld om dingen mee te kunnen doen. In de technische staf kan ik vrijwel niets wijzigen en we kunnen niet buiten Scandinavië scouten. Tel er ook nog eens bij op dat het 2056 is en het spel alleen nog maar bestaat uit regens. Goede spelers vinden is heel lastig met zo weinig geld en middelen. Daar zal de eerste tijd veel werk in zitten. Tactiek Dit is de tactiek hoe HJK speelde voordat ik aan het roer kwam. Mensen die mij volgen weten hoe ik speel en ik denk dat mijn speelwijze prima is in te passen op de spelers die er nu zijn. Neemt uiteraard niet weg dat er wel wat spelers bij moeten komen en dat het allemaal ook nog eens op elkaar ingespeeld moet raken. Hier zal ook wat tijd in gaan zitten. Selectie op de eerste werkdag HJK is al de grootste club van Finland en de selectie is er ook naar. HJK is in de laatste 6 jaar 5x kampioen geworden. In Finland zal de uitdaging hoogst waarschijnlijk snel weg zijn. Maar dat is niet waar ik voor ben gekomen in Finland, ik wil in Europa presteren. Tussenstand bij aankomst We schrijven juni 2056. In juni is de competitie in Finland al onderweg. In de Finse competitie worden de wedstrijden gespeeld van april t/m oktober. In dit half jaar worden maar liefst 33 wedstrijden gespeeld. Een format waarbij mijn wenkbrauwen fronsen, 33 wedstrijden in een half jaar, dat is wel erg veel. Daar komen dan hopelijk ook nog eens Europese wedstrijden bij. Het wordt dus ook nog eens belangrijk om een vrij brede selectie te hebben met veel fitte spelers. Maar wat is nou de uitdaging? Maar Thomas, hoe kom je dan in hemelsnaam bij HJK uit? Ik ben laatst verschillende competities langs gegaan om te kijken hoe hun stadions er uit zien. Hierbij heb ik ook gekeken naar hun Europese successen. Toen ik bij HJK uit kwam viel mij 1 ding op; HJK speelt elk jaar voorronde voor Europees voetbal. Soms voor de Europa League en soms voor de Champions League. Wat mij op viel is dat HJK nooit de groepsfase haalde, zowel van de Champions League niet als de Europa League. Het leek mij een toffe uitdaging en ik was toe aan wat anders. Daarom heb ik mijn San Marino game in tweeën gesplitst en ben ik in die game een nieuwe game gestart met HJK. We beginnen dus in het jaar 2056. Het doel? Een Europese groepsfase halen! Éénmaal was HJK er wel heel dichtbij. Dit was in 2049. HJK ging in de kwalificatieronde voor de Champions League er tegen Helsingborg uit. Vervolgens lootte het Slovan Bratislava. HJK schopte het tot de penalty's maar het viel helaas niet hun kant op. Actiepunten/eerste doelen - Goede financiën; 1 miljoen op de bank - Een goed technisch hart neerzetten - In heel Europa mogen/kunnen scouten - De 'no wingers' tactiek introduceren; spelers op elkaar ingespeeld laten raken - Kampioen worden in Finse Eredivisie - Het vinden van een moederclub (hele) lange termijn doelen - Alle faciliteiten maximaal uitgebreid - De Finse competitie in de top 50 van alle competities - HJK in de top 100 op de Coëfficiëntenlijst - De groepsronde EL halen - De groepsronde EL overleven - De groepsronde CL halen - De groepsronde CL overleven - Een nieuw stadion bouwen Voor de mensen die San Marino volgen, zeker niet schrikken. Ook die game bestaat nog gewoon, ik heb de game in 2 games gesplitst. In deze game gaan we verder met HJK. In de andere game zit ik nog steeds bij San Marino. Ik heb nog voor 10 seizoen aan updates klaar staan dus ook die novelle komt niet in gevaar. Ook ben ik van plan verder te gaan spelen met San Marino maar de komende tijd ga ik me hier op concentreren
Geplaatst 25 april 20196 jr. HJK, that's another cook. Wel geinige uitdaging. Zat even te kijken naar de competitieregels, spelers van Amerika, Canada en Australië worden gezien als EU spelers wat best wat opties geeft. Dat alle wedstrijden gespeeld worden in een half jaar tijd is opmerkelijk. Zal wel vanwege het extreem koude weer komen in Finland.
Geplaatst 25 april 20196 jr. Succes met deze leuke uitdaging . Als ik het goed begrijp ga je dus ook verder met San Marino ?
Geplaatst 26 april 20196 jr. Succes met de nieuwe uitdaging, ben benieuwd hoe snel je in Europa je laat zien. In eigen land moet je natuurlijk eenvoudig kunnen heersen!
Geplaatst 26 april 20196 jr. Van een bom gesproken! Met HJK heb je alvast de beste club van het land in handen dus zal de uitdaging vooral in Europa te zoeken zijn.
Geplaatst 26 april 20196 jr. Tof HJK! Ik ben zelf woonachtig in Helsinki en bezoek met enige regelmaat wedstrijden van HJK. Toevallig gisteren tickets gehaald voor de thuiswedstrijd tegen Ilves volgende week vrijdag. In het seizoen 14/15 ben ik ook naar alle EL groepsfase thuiswedstrijden geweest en de sfeer in het stadion was uitstekend (wat vrij uitzonderlijk is). Hopelijk weet jij dat weer terug te brengen!
Geplaatst 26 april 20196 jr. Auteur @Kavinos Thnx @Vlonkie Thnx @Mordurette Dat scheelt idd, maar ik mag niet scouten buiten Scandinavië dus ik heb er nog niet zo heel veel aan. Ik hoop in een aantal jaar over de gehele wereld te kunnen scouten, hiervoor moet er flink wat nadruk op de financiën worden gelegd. De wedstrijden zitten allemaal heel dicht op elkaar, dat is niet echt ideaal, een brede selectie is nodig @komodo25 Ja, ik ga door met San Marino. De novelle loopt 10 seizoenen achter dus daar is nog genoeg content. De San Marino game ga ik zeker nog mee verder maar eerst ga ik hiermee aan de slag. @FM_Lesly Laten we beginnen met ons te kwalificeren voor de groepsronde, dat wordt al lastig zat de komende jaren @Politico Klopt, ik wilde al snel domineren in Finland, anders duurt het allemaal wel erg lang voor ik een keertje Europees speel. Eigenlijk is dit een sidegame dus het moet niet extreem veel seizoenen in beslag nemen @Chimpa Oh dat is wel nice. Is er een reden dat de competitie zo in een half jaar wordt gespeeld? Ik hoop ook de groepsfase in ieder geval te halen, het liefst een keer CL uiteraard, dan zal het financieel ook meteen hard gaan De start; de eerste veranderingen De technische staf 1 van de eerste dingen die ik doe als ik bij de club ben is het kijken naar de technische staf. Een goed technisch hart is zeer belangrijk, spelers moeten immers hun potentieel kunnen halen. Helaas is er het geld nou eenmaal niet voor en er was vrijwel niets mogelijk. Dit is voor nu even het beste wat ik kon doen maar ik ben nog zeker niet tevreden over de technische staf. Moederclub Ook wilde ik graag een moederclub waar we spelers gratis van kunnen huren. Omdat er financieel vrijwel niks mogelijk is, vind ik dit zeer belangrijk. Helaas is het niet gelukt om een moederclub te vinden, zeer teleurstellend. Scoutingsgebied Een goede scouting is essentieel! Helaas kreeg ik ook hier weer nul op het rekest. Ik mag niet scouten buiten Scandinavië. Tactieken Dit is hoe ik wil gaan spelen in eigen land. Mensen die mij kennen zal dit meteen bekend voor komen. Ik heb hier zowel met Harrogate als San Marino flinke successen behaald dus er is geen reden om bij HJK niet ook zo te spelen. Maar Europese wedstrijden vragen een andere speelwijze. We zullen tegenstanders tegen komen die normaliter 1 of 2 maatjes te groot zijn, misschien wel nog groter. Ik ga dan spelen net zoals met het nationale team van San Marino en een aantal van jullie weten wel een aantal resultaten die ik daar mee geboekt heb. Stand na 26 wedstrijden Inmiddels zijn we een stuk verder in de competitie en er is inmiddels ook een transferperiode geweest waarin een aantal nieuwe spelers zijn gekomen. Het gaat vooralsnog best moeizaam, de spelers moeten nog aan elkaar wennen, dat is duidelijk. Oefenwedstrijd Tussendoor is er ook nog 1 oefenwedstrijd geweest. We speelden tegen Djurgarden dat nog midden in de voorbereiding zat van hun aankomende seizoen. Voor ons zat er een leuke financiële bijdrage aan. Dat zien we terug aan de financiën, 200K staat er nu op de balans. Transfers De transfers laat ik in een later stadium zien. Alle spelers waren er namelijk niet voor de kwalificatiereeks voor Europees voetbal. Deze kwamen allemaal tijdens en waren niet inzetbaar vanwege de inschrijving die al gedaan was. 2e kwalificatieronde CL De eerste Europese kwalificatiereeks gaat een feit worden. Afgelopen seizoen is Finland kampioen geworden dus we stromen in de 2e kwalificatieronde voor de CL in. De eerste tegenstander zal zijn AEL Limassol uit Cyprus. Actiepunten/eerste doelen In de vorige update heb ik een aantal doelen laten zien. Welke hebben we gehaald en welke niet? - Goede financiën; 1 miljoen op de bank - Een goed technisch hart neerzetten - In heel Europa mogen/kunnen scouten - De 'no wingers' tactiek introduceren; spelers op elkaar ingespeeld laten raken - Kampioen worden in Finse Eredivisie - Het vinden van een moederclub Veel dingen zijn nog niet gelukt, dit heeft te maken met de financiële situatie waar mee ik begon. Hopelijk is er na de kwalificatiereeks meer geld om dingen te kunnen doen. Volgende update: De eerste kwalificatiewedstrijd tegen Limassol 26 april 20196 jr. bewerkt door Thomassje123
Geplaatst 26 april 20196 jr. Tot nu toe weinig succes met het bestuur helaas, maar dat zal in de toekomst wel goed komen als de financiën op orde zijn. Benieuwd naar de Europese campagne.
Geplaatst 26 april 20196 jr. Je bent ondertussen toch een grote naam in de voetbalwereld dus wie weet opent dat wel enkele deuren!
Geplaatst 27 april 20196 jr. Wat een star bestuur. Frisse wind aan het roer, dan moet je ook wel beetje willen investeren.
Geplaatst 27 april 20196 jr. Balen dat het bestuur niet mee wilt werken, hopelijk gaan ze toch een keertje overstag!
Geplaatst 27 april 20196 jr. 15 uur geleden zei Thomassje123: Oh dat is wel nice. Is er een reden dat de competitie zo in een half jaar wordt gespeeld? Zoals Mordurette al vermoedde, komt dat inderdaad vanwege het klimaat. De sneeuw is pas sinds een week of twee nu weg (althans, hier in het zuiden van Finland), maar sneeuwval in mei is niet ondenkbaar. Daarnaast kan de winter zich ook alweer vroeg aandienen. Ik voetbal zelf hier ook en heb pas afgelopen donderdag de eerste wedstrijd van het seizoen gespeeld.
Geplaatst 28 april 20196 jr. Auteur @Mordurette Ja, de financiën zijn het belangrijkste de komende jaren @Politico Ik ben ook benieuwd of dat nog goede gevolgen gaat hebben @Kavinos Yep maar ik snap het bestuur ook weer wel. Er is gewoon weinig geld @FM_Lesly Ik hoop het ook, maar genoeg blijven zeuren he @Chimpa Dat is wel te verklaren dan idd maar het lijkt me niet ideaal een vol seizoen in slechts een half jaar. Ik zal een brede selectie nodig hebben @komodo25 Yep, ik moet de financiën beter zien te krijgen de komende jaren en dan zal het vast allemaal we lopen 2e kwalificatieronde Champions League Opstellingen Wedstrijd tegen AEL Limassol In de 2e kwalificatieronde voor de Champions League zijn we gekoppeld aan AEL Limassol. AEL komt uit Cyprus en staat 502e op de coëfficiëntenlijst. Het is dus duidelijk dat wij de favoriet zijn. Het is dan ook aan ons de taak om een goed resultaat neer te zetten in eigen huis. Het liefst zodanig dat de uitwedstrijd een formaliteit wordt. Het was een erg moeizame wedstrijd maar gelukkig kwamen we na een kwartier al op een 1-0 voorsprong. Het maakt het wat makkelijker zou je denken maar niets was minder waar. We hadden er erg veel moeite mee om kansen te creëren. De neutrale toeschouwers had waarschijnlijk allang weggezapt. Het bleef lang 1-0 en dat was geen goed resultaat mocht het zo blijven. Gelukkig maakte Nummi er 2-0 van 20 minuten voor tijd en dat zag er al een stuk beter uit. De 3-0 10 minuten voor tijd maakte het nog beter. Het is een goed resultaat maar is het genoeg voor de uitwedstrijd?
Geplaatst 28 april 20196 jr. Prima overwinning, ook al doet het pijn in mijn hart.... Ben toch echt wel een Limassol-fan!
Geplaatst 29 april 20196 jr. Auteur @Mordurette @Kavinos @komodo25 @delichris Het ging wat makkelijker dan verwacht @FM_Lesly Helaas heeft AEL ook nooit de groepsfase gehaald 2e kwalificatieronde Champions League Opstellingen AEL Limassol - HJK Wedstrijd tegen AEL Limassol We wonnen in eigen huis met 3-0 en vandaag zou blijken of dat genoeg was. Tijdens de kwalificatieronde zijn we ook bezig met de Finse competitie die ook al druk zat is. Ik kon dus een aantal reserves laten spelen om zo een aantal spelers wat rust te geven. Ook in Cyprus hadden we het eigenlijk erg makkelijk tegen AEL. We verzuimen alleen te scoren en het is zelfs AEL dat op 1-0 voor kwam. Het maakte het iets moeilijk maar mijn spelers hielden het hoofd koel. AEL weet eigenlijk geen kansen meer te creëren. Selin maakte een aantal minuten voor tijd de 1-1 en maakte aan alle onzekerheid een eind. Loting 3e kwalificatieronde In de volgende kwalificatieronde spelen we tegen Malmo FF
Geplaatst 29 april 20196 jr. Een prima resultaat in de return, al was die meer voor spek en bonen. Malmö is een leuke tegenstander, Scandinavisch onderonsje.