Geplaatst 17 februari 20196 jr. D’ran! Een supporter van De Graafschap heeft van nature een grote weerstand. Dat moet ook wel, want alleen al het constant afdalen naar en opklimmen vanuit de Eerste Divisie stelt het geduld regelmatig op de proef. De club gaat er prat op dat er altijd sfeer is in het stadion en vanuit de afdeling public relations is er een duidelijke strategie ingezet om van de Achterhoekers een echte cultclub te maken. Hoe sterk de profilering naar buiten ook is, achter de schermen van stadion de Vijverberg is het alles behalve stabiel. Telkens wanneer het weer de goede kant op lijkt te gaan, valt er ergens een lijk uit de kast of heerst er bestuurlijke wanorde. De club, die graag midden in de regio staat, krijgt meer en meer kritiek te verduren, ook vanuit de fans. Een greep uit de actuele stand van zaken: Technisch manager Peter Hofstede vormt in zijn eentje de scoutingsafdeling. Saillant detail: er wordt niet meer in het veld gescout, maar vanaf de bureaustoel kijkend naar video’s van spelers. Bij aanvang van het seizoen 2018-2019 kan er bijna een elftal aan Amsterdammers op worden gesteld. Er staat weinig waarde op het veld. Spelers hebben een aflopend contract of worden gehuurd. Tekenend is dat Delano Burgzorg, een van de revelaties na de winterstop, transfervrij zou kunnen vertrekken aan het einde van het seizoen. De trainingen worden afgewerkt bij een plaatselijke amateurvereniging. Tweewekelijks lopen de fans in stille, hoopvolle prossessie naar het stadion om hun helden toe te juichen. Vanaf de tribunes zijn de sfeeracties hartstochtelijk en lijken de spelers geïnspireerd om de punten in huis te houden. Het was het publiek wil zien: passie en strijd. Liever met spectaculair en gedreven voetbal op het nippertje verliezen dan angsthazenvoetbal dat af en toe een overwinning oplevert. De diepste wens is echter dat De Graafschap zowel voor als achter de schermen zijn geuzennaam eer aan doet: Superboeren. Jongens uit de regio, gasten die zich verbonden voelen met de kernwaarde die op het tegeltje aan het einde van de spelerstunnel staat: d’ran! Er hoeft niet voor het kampioenschap worden gestreden, er hoeven geen duurbetaalde spelers op te vallen op hun kekke voetbalschoentjes – die hebben ze al vaak genoeg gezien in Doetinchem. Het is nog niet te laat. De Graafschap kan een club blijven die de mensen uit de Achterhoek bedient en door diezelfde Achterhoek bediend wordt. De tijd voor verandering is daar en met volharding zal dit lukken. Of, zoals de strijdkreet van het huis luidt: Attamottamotta! Spoiler In tegenstelling tot De zes hoeken van een geniale gek zal dit een 'slow novelle' worden waar er niet zozeer wordt ingezoomd op een hoofdpersonage. De komende updates zet ik de plannen die ik met De Graafschap zet uiteen en daarna volgt geleidelijk het verloop van de competitie. Uiteraard gaat mijn andere novelle gewoon door. 17 februari 20196 jr. bewerkt door Titan
Geplaatst 18 februari 20196 jr. Zet mijn abbo maar aan! Zat zelf te twijfelen over een novelle met DGS, maar ik volg je zeker!
Geplaatst 19 februari 20196 jr. Auteur Transferbeleid en selectie Het behoeft geen verdere introductie dat er jaarlijks veel aan te merken is op het transferbeleid van De Graafschap. De topaankopen zijn prima bij te houden, terwijl de miskopen niet op twee handen te tellen zijn. Spelers die de afgelopen jaren geld op hebben gebracht voor de club, zijn bijvoorbeeld Vincent Vermeij, Oussama Assaïdi en Hidde Jurjus. Opvallend is dat allen het niet bepaald gemaakt hebben bij hun nieuwe club. Waardevolle spelers, zoals Mark Diemers, Andrew Driver en Ted van de Pavert, zijn in het verleden zelfs gratis de deur uitgewandeld. Laatstgenoemde is overigens recent weer teruggekeerd op het oude nest. Dat een degradatiekandidaat met beperkte middelen zich wendt tot het huren van spelers valt te billijken, maar de keerzijde hiervan is dat deze spelers geen enkele waarde vertegenwoordigen voor de club. Om te kunnen handelen op de transfermarkt is geld nodig, en dat geld is er amper en wordt niet gegenereerd via het huidige beleid. In de toekomst zal er dus weer moeten worden verdiend aan transfers. Dit betekent niet dat elk willekeurig of populair talent naar Doetinchem wordt gehaald. Het is onrealistisch om te denken dat een Zuid-Amerikaans of Kroatisch talent de overstap maakt. Nee, De Graafschap zal zich gaan richten op spelers die, zoals vaak mooi wordt gezegd, het ‘Superboerengevoel’ opwekken. Spelers uit de regio, talenten met doorzettingsvermogen, voetballers die zich verbonden voelen met de fans. Dat soort jongens. Met strijd en teamwork valt ook veel te bereiken, geld is niet altijd de wonderdoener. Vanuit dit perspectief moet er ook ruimte zijn voor spelers uit de eigen opleiding. De selectie De Graafschap beschikt over een selectie met beperkingen. Daar hoeft niemand omheen te draaien. Beperkingen kunnen echter ook in het voordeel worden gebruikt. Als het voetbaltechnisch niet lukt, dan moet het maar met strijd. Als het met mooi voetbal niet lukt, dat moet het maar gedisciplineerd als één team. De strijd tussen de twee doelmannen is eenvoudig beslist. Jurjus is de betere keeper en kent de club als geen ander. Dat hij een huurspeler is, is een minpunt, maar hier wordt gekozen voor kwaliteit. Etemadi is een aardige back-up, niet meer dan dat. Dit seizoen blijft hij de bank warmhouden, daarna mag hij op zoek naar een nieuwe werkgever. Wat achterin opvalt is dat de ervaring niet heel groot is. Spelers hebben met name ervaring opgedaan in de Keuken Kampioen Divisie en mogen nu op het hoogste niveau laten zien wat ze waard zijn. Ted van de Pavert, teruggekeerd kind van de club, zal als aanvoerder de defensie moeten gaan leiden. Het Amsterdamse gehalte op het middenveld is groot, al hoeft dat geen probleem te zijn. Ook hier veelal spelers met ervaring op een lager niveau. Van de jonge spelers Hamdaoui en Abdulahi wordt verwacht dat zij veel zullen gaan spelen. Met zijn ervaring mag Erik Bakker de lijnen uit gaan zetten. Twee spelers die dit jaar nog als wissels ingezet zullen worden en na afloop van het seizoen mogen vertrekken zijn Daryl van Mieghem en Furdjel Narsingh. Tijdens de voorbereiding liet het tweetal weinig zien en waren ze vooral bezig met het spelen van hun eigen wedstrijd. Dan de aanvalslinie. Gevallen wonderkind Stef Nijland is hier de grote naam, hoewel er veel twijfels bestaan over zijn toegevoegde waarde. Van Overbeek en Thomassen maakten weinig indruk in de oefenwedstrijden en mogen uitkijken naar een nieuwe club. Bij gebrek aan interesse is er altijd een plekje vrij in Jong De Graafschap. De talentvolle Delano Burgzorg speelt momenteel onder een amateurcontract. Juist dit is een speler die waarde kan gaan vertegenwoordigen – een profcontract is in de maak. Doelen voor de toekomst Een positief transfersaldo overleggen [jaarlijks] Jonge spelers naar de club halen [jaarlijks] Spelers uit de regio naar de club halen [jaarlijks] Richten op gratis of goedkope spelers [jaarlijks] Alleen realistische transfers doen [jaarlijks] @Mordurette@Rossi@komodo25@Isco22@Marius@delichris@ROEMM@FM_Lesly@r4vje@Superboeren Bedankt voor al jullie reacties! De Graafschap is het team waar ik al vanaf mijn eerste bezoek aan de Vijverberg fan van ben. Vanuit die beleving en de grondwaarden die ik bij de club vind passen zal ik het team en de novelle vorm blijven geven.
Geplaatst 19 februari 20196 jr. Je hebt een leuke selectie bij elkaar. Handhaving wordt moeilijk maar is zeker haalbaar.
Geplaatst 19 februari 20196 jr. Er is toch wel versterking nodig, want deze selectie acht ik eigenlijk niet sterk genoeg voor handhaving.
Geplaatst 19 februari 20196 jr. Ben benieuwd welke versterkingen je gaat halen. Denk dat de eerste taak wordt om een nieuwe TD te zoeken, want die Hofstede maakt er al jarenlang een potje van. Ps. Heb zelf al jaren lang een seizoenskaart, dus vandaar.
Geplaatst 19 februari 20196 jr. Selectie is niet bijster sterk maar met een juiste tactiek is handhaving wel mogelijk. Realistische doelen dat maakt het spel wel leuk
Geplaatst 19 februari 20196 jr. Handhaving moet wel mogelijk zijn. Jammer dat een bepaalde stad erg dominant aanwezig is.
Geplaatst 19 februari 20196 jr. Mooie doelstellingen. Heel erg leuk als je je daar aan kan houden, en ik spreek uit ervaring Opvallend dat je bijna je volledige selectief de Nederlandse nationaliteit heeft.
Geplaatst 19 februari 20196 jr. Beleid met gezond verstand heb je voor. Wel inderdaad opvallend hoe veel Nederlanders in de selectie zitten. Je verwacht toch altijd wel een paar exoten
Geplaatst 19 februari 20196 jr. Mooie uitgangspunten. Ook ik stoor mij regelmatig aan clubs die derderangs buitenlanders halen. Houd mij ook maar op de hoogte. PS: is het met al die Amsterdammers misschien een idee om er Ajax Doetinchem van te maken? ?
Geplaatst 20 februari 20196 jr. Aardige selectie maar zeker voor verbetering vatbaar... Wel leuk om te zien dat je alleen maar Nederlanders hebt
Geplaatst 20 februari 20196 jr. Nationaliseren ... dat is iets wat ik ook altijd probeer te doen. Een leuke selectie die de komende seizoenen langzaam steeds verbetering behoeft om beter te presteren. Veel succes!
Geplaatst 20 februari 20196 jr. Mooie realistische doelen. Met deze selectie in handhaven haalbaar, ben benieuwd hoe het verder loopt.
Geplaatst 20 februari 20196 jr. Dat zijn doelen waar de Doetinchemse supporters wel tevreden mee zijn. Binnenlands talent is altijd goed. Ik ben benieuwd of je direct de transfermarkt al op gaat.