Spring naar bijdragen

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Augustus 2009, bijna tien jaar geleden, kwam een droom uit. Ik ging een dikke week naar Noorwegen op vakantie en omdat er zoveel was dat ik wilde doen, kwam er niks terecht van voetbal kijken of een stadion bezoeken. Mijn hotel zat 2 metrohaltes van het Ullevaal stadion, maar toch kwam een bezoek er niet van. Sowieso was het zomerstop in Noorwegen, maar op de eennalaatste dag was er een wedstrijd waar ik heen kon gaan. Helaas, de wedstrijd ging niet door en zodoende was mijn missie om de volgende keer in ieder geval wat voetbal te gaan kijken. De volgende keer kwam niet. Ik ontmoette mijn vrouw, werd vader en Noorwegen kwam op een laag pitje. Natuurlijk volgde ik wel het Noorse voetbal en gisteren kwam ik een mooie database tegen, die het Noorse voetbal tot en met niveau vijf speelbaar maakte. Daar ga ik eens beginnen!

De piramide in Noorwegen is vrij simpel. Ze hebben een Eredivisie, één Eerste Divisie (beide landelijk), daarna twee Tweede Divisies (N/Z) en daarna zes Derde Divisies, die uiteraard meer regionaal verdeeld zijn. Niveau vijf is wat bij ons in Nederland de 1e klasse en lager is, vooral heel veel clubs uit de buurt die tegen elkaar spelen. En aangezien Noorwegen erg groot is, zijn er 24 divisies. Dit niveau bestaat uit heel veel amateurclubs, af en toe een verdwaalde semi-prof club en een flink aantal 2e teams. Maar dan, welk team ga ik kiezen? Er zijn gemiddeld 10 speelbare teams per divisie (2e teams kun je niet overnemen), dus het was even zoeken. Uiteindelijk kwam ik op drie teams uit, die ik qua logo, naam en kleuren wel gaaf vond. Mijn zoon koos uiteindelijk de club en dat werd IL Runar

il-runar-logo-0091F1D696-seeklogo.com.gi

IL Runar speelt al jaren in de marge van het Noorse voetbal en besloot twintig jaar geleden met buurman Sandefjord BK te fuseren naar Sandefjord Fotbal, een club die inmiddels succesvol de stap naar het hoogste niveau maakte. Runar en Sandefjord BK begonnen daarna beide een tweede leven op het vijfde niveau en op een enkele promotie en degradatie na, gebeurde er niks spannends. Runar speelt in de Vestfold Fotballkrets, samen met Sandefjord BK én het tweede team van de fusieclub Sandefjord Fotbal. Derbies zat dus, ook uit het naburige Tonsberg komen drie teams en Larvik ligt iets ten zuiden aan dezelfde snelweg. Mijn nieuwe club is één van de favorieten voor de twee degradatieplekken, dus het gaat lastig worden. Er promoveert ook maar één team naar de Derde Divisie.

Doelstellingen:

- Financien! Er staat €2000 op de bank en da's niet veel. Ik heb €75.000 salarisbudget en gebruik daar €44.000 van momenteel.

- Niet degraderen

- Jonge spelers opvissen en verkopen.

Ik gebruik géén (ingame) editor

Geplaatst
  • Auteur

Selectie:

Runar beschikt over een paar contractspelers, die allen een aflopend contract hebben. De meeste spelers hebben echter een non-contract status, ze krijgen dus alleen een vergoeding als ze wel/niet spelen en eventueel bij een goal of clean sheet. Dat is altijd even uitkijken, want dan kan zomaar een duizend of twee per wedstrijd kosten. Ik heb als eerste alle spelers een bekeken, gekeken wie er weg kon op basis van positie, potentie of salaris, en daarna eens gekeken wat ik nodig had.

Ik zat met een behoorlijk scheve selectie, met onder andere 3 goede rechtsbacks, maar zonder een linksback. Veel aanvallende middenvelders, maar geen echt centrale middenvelders. 5 wingers, terwijl ik eigenlijk zonder vleugelspelers wil spelen. Kortom: Lastig.

Ik kon 6 spelers op proef naar de club halen, daarvan waren er vijf nuttig en die werden aangetrokken.

Wedstrijden en stand:

Mijn eerste wedstrijd is meteen een 6 puntenduel, want de club is zonder mij slecht begonnen. Een ingelast oefenduel tegen een regionaal team werd wel gewonnen, dus de spirit is wat omhoog gegaan. De selecties van de andere teams in mijn divisie zijn ook niet heel erg in balans, dus misschien valt er nog wat van te maken.

1.png

2.png

Geplaatst

Wel een verschil in selectie zeg. Van regelrechte toppers tot aan floppers. Succes iig. Je mag als je wil mij wel een mention sturen bij update. 

Geplaatst

Dit klinkt wel als een leuke uitdaging, maar zeker geen eenvoudige! Zelf heb ik ook wel een boontje voor het Scandinavische voetbal, dus deze volg ik met extra aandacht. Succes!

Tip: tag je volgers bij een update. Een vaste tag voor mij is alvast welkom.

Geplaatst

Je weet dat ik hier amper post of reageer, maar bij jou wil ik graag n uitzondering maken.
Succes in Noorwegen bij Runar. Je zoon heeft gekozen voor een geweldige uitdaging bij deze club.

Geplaatst
  • Auteur

Het voordeel van een club als Runar is dat je vrijwel ongelimiteerd spelers op proef kunt nemen en die dan kunt aantrekken. Zoals hierboven al te zien was, had ik een vrij waardeloze selectie. Na talloze proefspelers te hebben gehaald, heb ik nu een aardig team kunnen samenstellen. De resultaten vallen helaas nog wat tegen en ik heb ook geen goede tactiek voor dit niveau. De laatste vijf duels ging het echter wat beter.

Financieel valt het allemaal nog mee, ik ben van +€2000 naar - €10.000 gegaan, maar dat kwam vooral door de afkoop van een fysio. M'n staff heeft erg dure contracten, daar kun je helaas niet veel aan doen.

@komodo25@Marius@FM_Lesly@KayDeManaager

1.png

2.png

3.png

4.png

Geplaatst

Even wat moeite om de ploeg op de rails te krijgen maar de laatste duels beloven in ieder geval wel wat beterschap. De tussenstand biedt zeker ook nog perspectieven.

Geplaatst

De selectie heeft zeker een goede boost gekregen, de resultaten zijn daarmee ook een stuk beter geworden. Ga zo door!

Geplaatst

Het was een mindere periode, maar je hebt nu zeker een degelijke / tot goede reeks neergezet ! Dit volhouden en dan komt het wel goed. De keuze van het land en de competitie is ook zeer interessant 

Geplaatst

Er lijken betere tijden aan te komen! ps zou handig zijn als je je volgers een mention geeft, dan krijgen we automatisch een notificatie, anders wordt het een zootje om tussen al die topics te raden wie er heeft geupdated ;) zou het jammer vinden moest ik je novelle uit het oog verliezen.

Geplaatst

In de competitie zit alles nog dicht bij elkaar, maar als je de vorm van de laatste vier wedstrijden vast weet te houden, dan kan Runar daar verandering in brengen!

Geplaatst
  • Auteur

Seizoen 1: Bijna...

Ik begon, helaas, pas bij wedstrijd vier als manager van Runar en achteraf kost me dat promotie. Ik eindigde als 2e, op doelsaldo nota bene. Wedstrijd 5, 6 en 7 werden verloren, daarna bleef ik ongeslagen, met dus de tweede plaats als resultaat.

Financieel ging het toch niet goed, ik sta €75.000 in de min. Sportief hoop ik deze weg te kunnen volgen, maar het is altijd afwachten met al die non-contract spelers. Wie blijven, wie gaan en wie kan ik halen...

Op persoonlijk gebied heb ik een nieuw contract gekregen. Mijn jaarsalaris was €35.000, daar heb ik nu het minimum van gemaakt en dat is €9.500. Scheelt toch een mooi bedrag. Qua staf is het behelpen, die kosten minimaal 7.500 per jaar en ik heb al het minimum aan personeel momenteel.

Als iemand een screen wil, dan hoor ik het wel.

@komodo25

@Marius

@FM_Lesly

@KayDeManaager

@hazardbe

1.png

2.png

3.png

4.png

Geplaatst

Balen natuurlijk. Zoals je zelf aangeeft, was je er van het begin bij, dan was je waarschijnlijk gewoon gepromoveerd. Je zal wel wat meer aan je kostenplaatje moeten sleutelen vrees ik, want dit loopt anders faliekant af.