Geplaatst 4 januari 20196 jr. Royal Sporting Club Anderlecht, een club gevestigd in een kleine deelgemeente van de wereldstad Brussel en sinds 1953 onafgebroken in de Belgische eerste klasse. Anderlecht kan terugkijken naar een groot palmares waarin het 34 landstitels won, 9x de Belgische beker en 12x de Belgische Supercup. Ook kwam het uit in 7 Europese finales waarvan er 3 keer werd gewonnen, verder staan er ook nog 2 Europese Supercup's te blinken in de prijzenkast. Dat klinkt allemaal heel mooi maar niets is minder waar. Het tijdperk Marc Coucke: Anderlecht dat stond voor "champagne voetbal", een club waar met grote ogen naar gekeken werd in zowel binnen als buitenland en onder de laatste sportieve manager Herman Van Holsbeeck nog vele successen kende, lijkt jaar na jaar af te stevenen naar een gewone middenmoter in de Belgische competitie. Europees gezien is Anderlecht al lang geen hoogvlieger meer op enkele uitschieters na. De afgelopen 20 jaar bleken vele transfers succesvol, denk aan het gouden duo Radzinksi-Koller, spelers als Zetterberg, Wilhelmsson, Boussoufa, Jestrovic, Aruna etc etc, maar ook vele floptransfers die de afgelopen jaren alleen maar lijken toe te nemen, het beste voorbeeld afgelopen seizoen was Stanciu dat nog voor 10 Miljoen werd weggeplukt uit Roemenië maar al na 2 seizoenen werd verkocht met groot verlies aan Sparta Praag. Maar dit werd nog deels gecamoufleerd door het opleiden en verkoop van vele talenten denk maar aan Lukaku, Kompany, Tielemans etc etc WANBELEID. De club werd tijdens het seizoen 2017/2018 te koop gezet, 2 honden vochten voor een been , maar de 3de, Marc Coucke liep er mee heen. Marc Coucke is een Belgische miljardair, en succesvol zakenman. Marc was genoodzaakt om zijn vorige club , KV Oostende, te verkopen alvorens aan te treden als de nieuwe president van RSCA. Bij die laatste club bouwde hij een mooi project uit, het promoveerde na het seizoen 2012/2013 naar het hoogste niveau waarin het dankzij Marc zijn centen en het sportieve beleid van Luc Devroe uitgroeide tot een stabiele eersteklasser. April 2018. Coucke is nu officieel de nieuwe eigenaar van Anderlecht, Herman van Holsbeeck word ontslagen, maar Marc vervangt zijn post als Technisch directeur door Luc Devroe die hij meeneemt uit Oostende. Vele Anderlechtfans vragen zich af of dit wel de juiste man is aangezien zijn mislukt verleden bij aartsrivaal Club Brugge. De nieuwe eigenaar van Anderlecht spreekt samen met zijn nieuwe technische directeur grote ambities uit. Anderlecht moet weer Anderlecht worden, jaarlijks meestrijden voor de titel en terug een naam worden op het europese strijdtoneel. Helaas worden er in het huidige seizoen geen potten meer gebroken en Anderlecht eindigt na een zeer teleurstellend seizoen op een derde plaats. Supporters worden gesust met beloftes dat er in de zomer grote transfers gedaan zullen worden. Volgende hoofdstuk: Een nieuwe eigenaar, een nieuw seizoen, nieuwe hoop, nieuwe dromen. 4 januari 20196 jr. bewerkt door hazardbe
Geplaatst 4 januari 20196 jr. Weer een novelle in België. Lijkt een populair land om te beginnen. Heel veel succes met Anderlecht.
Geplaatst 4 januari 20196 jr. Auteur Een nieuwe eigenaar, een nieuw seizoen, nieuwe hoop, nieuwe dromen. Technisch directeur Luc Devroe heeft niet stilgezeten na zijn aanstelling. Hij maakte direct werk van transfers, de eerste speler die werd aangetrokken is Eugene Makarenko, de 27 jarige Oekraïense verdedigende middenvelder die ook op de linksachter uit de voeten kan komt over van KV Kortrijk. Een bedrag werd er niet genoemd in de pers maar er werd gespeculeerd dat dit tussen de 1 en 1.5 miljoen euro bedraagt. Niet veel later werd ook de transfer van Elias Cobbaut afgerond, de 20-jarige Belgische jeugdinternational komt over van het pas gedegradeerde KV Mechelen voor een bedrag van 3 miljoen euro's. De jonge Belg is heel gelukkig om zich bij het ambitieuze project van Marc Coucke te mogen voegen. Verder rondde RSCA nog de transfers af van Thomas Didillion, de 22-jarige Franse jeugdinternational komt over van FC Metz voor een bedrag van 2 miljoen euro, 52. Ilias Moutha Sebtaoui werd dan weer transfervrij weggeplukt bij Manchester United, de 19-jarige Belg zal ingezet worden als derde keeper. Na vorig seizoen was het duidelijk dat Anderlecht in het verdedigende compartiment enorm tekort kwam, voor deze posities werd dus ook extra versterking gehaald, Ognjen Vranjes, de 28-jarige Bosnische international komt over van AEK Athene voor een bedrag van 3.5 miljoen euro's, ook Bubacarr Sanneh, 23-jarige Gambiaanse international komt over voor een bedrag van 8 miljoen euro's van het Deense Football Club Midtjylland. Alsof dit nog niet genoeg was haalde RSCA ook nog James Lawrence (25-jarige Welshman) bij Slovaakse AS Trencin (geen bedrag genoemd in de pers). De centrale verdediger kan ook als verdedigende middenvelder spelen. James heeft een verleden bij het Nederlandse Ajax. De link met Oostende, de vorige club van Marc Coucke. Wat er vervolgens gebeurde op de Belgische markt deed bij vele mensen die het Belgische voetbal volgen wenkbrauwen fronsen. Coucke & Devroe halen niet minder dan 3 spelers weg bij hun ex-club. - Antonio Milic (24 jarige Kroatische verdediger, bedrag geheimgehouden) - Knowledge Musona (28 jarige Zimbabwaanse international, kan als flankspeler opgesteld worden, spits en aanvallende middenvelder, bedrag geheimgehouden) - Tenslotte Aristote N'kaka (de 21-jarige Belg komt over voor 300.000 euro maar wordt meteen terug uitgeleend aan KV Oostende) 2 nieuwe spitsen: - Nany Dimata, 20 jarige Belgische jeugdinternational komt op huurbasis over van Wolfsburg, Anderlecht heeft ook een optie tot aankoop afgedwongen. De jonge spits heeft eveneens een link met Oostende aangezien hij er 2 seizoenen geleden werd verkocht aan de Duitse club) - Ivan Santini, de 29-jarige Kroaat komt over van Caen voor een bedrag van 1.5 miljoen euro's, Ivan speelde in België eerder al voor KV Kortrijk en Standard de Liege. 3 nieuwe flankspelers: Luka Adzic komt over van Rode Ster Belgrado en koste de club 950.000 euro, (19-jarige Serviër). Kristal Abazaj, de 21-jarige Albanese speler kwam al 1 keer uit voor zijn land en geldt in zijn land als een toptalent, hij komt over voor een niet nader genoemd bedrag van het nietige Albanese KS Luftëtari Gjirokastër. Zakaria Bakkali, die bij de meeste nog een belletje doet rinkelen na enkele topprestaties bij PSV Eindhoven werd aangetrokken voor een bedrag van 1 miljoen euro van het Spaanse Valencia. De Belg die nog maar 22 jaar is heeft er al een bewogen carrière opzitten nadat hij de laan uit werd gestuurd bij PSV na een rebelse periode, hij kon zijn niveau niet meer oppikken maar Anderlecht ziet nog altijd enorm veel potentieel in deze speler en vind omwille van zijn lage transferprijs dat het risico op een miskoop eerder beperkt is. In het totaal trekt de club 14 nieuwe spelers aan, velen werden ook verkocht of verhuurd, een complete make over. Supporters vragen zich echter af of de gehaalde namen wel over de geschikte kwaliteiten bezitten om voor Anderlecht uit te komen. Er heerst echter teleurstelling omdat men spraakmakende transfers beloofd had maar die bleven uit. De club spendeerde nu onder het bewind Luc Devroe al om en bij de 15 miljoen euro aan vrijwel onbekende spelers, zowel pers als supporters vinden niet dat er al sprake is van een duidelijke kwaliteitsinjectie. Ook de jeugdopleiding die de fans nauw aan het hart ligt lijkt op deze manier naar de achtergrond gedrongen te worden. Supporters komen in opstand, vorige clubiconen die met liefde, inzet en succes in een verlden gespeeld hebben bij de club uitten hun ongenoegen over de gang van zaken. Men eist een duidelijke herstructurering van de spelerswerving, men wil kost wat kost voorkomen dat de club nog verder afdwaalt. Volgend hoofdstuk: Ontslagen, Clublegendes nemen over! 4 januari 20196 jr. bewerkt door hazardbe
Geplaatst 4 januari 20196 jr. Auteur 1 uur geleden zei Mordurette: Weer een novelle in België. Lijkt een populair land om te beginnen. Heel veel succes met Anderlecht. 48 minuten geleden zei delichris: Succes met Anderlecht. Dank jullie, het is de club van mijn hart dusja ik hoop dat het duidelijk is dat ik tot zover het roer nog niet heb overgenomen, ik probeer te schetsen dat het in real life helemaal niet goed gaat met Anderlecht en er op de moment grote veranderingen op til zijn, dit probeer ik te vertalen naar FM19. Ik geef er mijn eigen wending aan omdat ik een half seizoen dat in real-life al gespeeld is moet uitknippen in mijn verhaal, de ontslagen die op dit moment vallen bij RSCA moet ik hier verzetten naar juli.
Geplaatst 4 januari 20196 jr. Sportief heb je een hele opdracht want ondanks dat er veel talent ( jeugd vooral ) ga je heel wat opkuiswerk hebben ... Ben benieuwd
Geplaatst 4 januari 20196 jr. Auteur Ontslagen, Clublegendes nemen over! Coucke staat bekend als een zeer gedreven, gemotiveerde en impulsieve man die niet bang is om beslissingen te nemen. Marc heeft de neiging om zich met alles te moeien wat er zich in de club afspeelt. Hoe goed hij ook met cijfertjes is, zo slecht is zijn kennis van de sportieve gang van zaken. Coucke heeft de club grondig geherstructureerd op financieel niveau en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Meer sponsors, meer business seats, meer entertainment rond en in het stadium en nog talloze wijzigingen die enorm gezond zijn voor de financiën van de club. Maar al snelt komt naar buiten dat Marc zich ook gemoeid heeft met de transfers en de fans eisen uitleg, ook huidige coach Hein Vanhaezebrouck springt op de kar en klaagt dat hij niet de namen heeft gekregen die hij vroeg maar dat Marc en Luc hun zin doordreven. Fans eisen uitleg: De voorbereidingen zijn nog niet eens begonnen en het rommelt alweer bij Anderlecht, ondanks de vele transfers zijn de fans niet tevreden en willen kost wat kost nog een rampjaar mijden. Marc Coucke plant een meeting in met alle afgevaardigden van over heel België. De president schrikt van het enthousiasme en de uitleg van de vertegenwoordigers en beloofd om zijn koers te wijzigen, aldus de impulsieve Marc Coucke die niet bang is om beslissingen te nemen. Hij is vastbesloten, Anderlecht moet terugkeren naar zijn roots, teruggrijpen naar hun eigen DNA. Dit houdt in: - Dominant aanvallend voetbal. Champagnevoetbal. - Doorstroming van jeugdspelers uit de Neerpede academie. - Het creëren van grote voetballers, sterren van de toekomst. Coucke is echter ook op de hoogte van de goede band tussen de harde kernen van RSC Anderlecht en AFC Ajax. Meer nog hij gaf de fans als antwoord dat hij het Ajax van België wil worden. Ook is Coucke er zich van bewust dat hij de sportieve beslissingen beter aan mensen overlaat met kennis van zaken en belooft de supporters om zich te omringen met de juiste mensen, mensen met het enige echte, ANDERLECHT DNA De eerste verandering laat niet lang op zich wachten, Hein Vanhaezebrouck wordt ontslagen, Hein heeft nooit in de bovenste schuif gelegen bij Marc en acht Hein medeverantwoordelijk voor de slechte resultaten van vorig seizoen, ook zijn assistent Karim Belhocine en technisch directeur Luc Devroe wordt al na amper een paar maanden op straat gezet. --------------------------------- Marc Coucke contacteert de zoon van Michel Verschueren een groot icoon van de club dat onder zijn bewind als manager (1980-2003) grote successen kende. U kent hem ook als Mister Michel of de zilveren vos. Michael Verschueren heeft door de jaren heen veel geleerd van zijn vader en heeft ermee ingestemd om de rechterarm van Marc Coucke te worden, Michael plant een hele toelichting over het nieuwe pad dat er zal bewandelt worden, het pad van zijn vader, het ware DNA van Anderlecht, met moderne inbreng. Het heeft even geduurd, maar Michaël Verschueren (47) doet dan toch wat hij lang voor zich uit heeft geduwd: bij Anderlecht in de voetsporen treden van zijn vader, de legendarische Mister Michel. Of hij dezelfde streken heeft als de zilveren vos en of de club de toekomst door een paarse bril tegemoet mag kijken, moet de toekomst uitwijzen. “Ik ben ongelooflijk trots dat ik zijn zoon ben, en ik draag zijn naam met fierheid, maar it’s my time, right?” Ondanks een korte nacht na zijn officiële voorstelling bij Anderlecht - hij lag pas om drie uur in bed - tekent Verschueren al om acht uur 's ochtends present op de club. Enkele citaties uit de kranten van Marc en Michael: "We zullen ons vanaf nu 100% focussen op sportief succes. De ambitie is om elk jaar kampioen te worden. En we willen competitief zijn in de Europa League en Champions League, ook na Nieuwjaar." "Onze jeugdacademie behoort nu al tot de top 25 van de wereld, maar we willen nog beter worden. We gaan onze infrastructuur hier nog verbeteren en we hebben ambitieuze plannen in het buitenland. "De doorstroming van eigen jeugd naar de A-kern is cruciaal. Elke seizoen moeten minstens 2 jongeren doorstromen. En we willen die jongeren ook langer aan boord houden. Vroeger moesten we spelers verkopen uit financiële noodzaak, nu willen we de zaak omdraaien en de speler zo lang mogelijk hier houden. Alleen als er een waanzinnig bedrag op tafel komt, zullen we de speler moeten laten gaan." Oude bekenden: Par Zetterberg wordt aangesteld als de nieuwe T1 van de Anderlecht. De ex-speler van RSCA speelde tussen '89 en '00 194wedstrijden voor "Sporting" en scoorde hierin 51 keer, ook tussen "03-"06 speelde hij 89 wedstrijden voor Anderlecht waarin hij 23 keer scoorde. Het valt niet te ontkennen dat Par Zetterberg een legende is op Anderlecht. De 47-jarige Zweed beschikt als geen ander over het Anderlecht DNA waar de supporters zo'n heimwee naar hebben. Hij begint vol enthousiasme aan zijn avontuur bij de club die hij altijd een warm hart is blijven toedragen. ------------------------------------------ Ex-keeper Filip De Wilde, 15 seizoenen doelman geweest bij Anderlecht wordt eveneens aangenomen om de trainersstaf te versterken , hij zal de trainingen van de doelmannen onder zijn gezag nemen. ------------------------------------------------ Johan Boskamp komt ook bij Anderlecht werken om de jeugdploegen en jeugdopleiding bij te staan, Boskamp is vooral bekend van TV omwille van zijn analyses. Johan was in zijn verleden al trainer van Anderlecht en kijkt ernaar uit om de jonge spelertjes te begeleiden. ----------------------------------------------------- Ook ex spitsen Nicolas Frutos en Erwin Vandenbergh komen de trainersstaf versterken. -------------------------------------------------------------------------- Ron Jans wordt de nieuwe technische directeur en komt over van FC Groningen, terwijl de nobele onbekende Philipe Bizeul die overkomt van Lorient FC de assistent wordt van Par Zetterberg. -------------------------------------------------------------------------- De nieuwe sportieve staf lijkt zo stilaan zijn ingevuld, ook werden er enkele ex-spelers aangeworven om de nieuwe, bestaande en jeugd spelers de juiste mentaliteit, de liefde voor het embleem op hun borst, het Anderlecht DNA door te geven. Volgend hoofdstuk: De voorbereiding, en deadlineday. Operatie schoonmaak 56 minuten geleden zei True_Legend: Sportief heb je een hele opdracht want ondanks dat er veel talent ( jeugd vooral ) ga je heel wat opkuiswerk hebben ... Ben benieuwd Dat klopt, ik was vroeger enorme fan van Zetterberg en al jaren van Anderlecht, heb dan ook jaren alle matchen gaan kijken, zowel binnen als buitenland, en het doet pijn je ploeg zo te zien afdwalen zonder dat je er iets aan kunt doen. Daarom maar via Football Manager 4 januari 20196 jr. bewerkt door hazardbe
Geplaatst 5 januari 20196 jr. Mooie opening om het ganse verhaal te schetsen. Dat er heel wat misloopt in het Astridpark is wel duidelijk. Met het aantrekken van al die bekende namen, waarvan toch enkele met een duidelijke paarswitte link, is het duidelijk welke weg je wil inslaan en ben je alvast goed begonnen om terug te grijpen naar het DNA van de club.
Geplaatst 5 januari 20196 jr. Bij sommige namen heb ik serieuze twijfels of ze wel de juiste keuzes zijn ... Vooral Ron Jans als je er Arnesen zou moeten neerzetten ... Ben benieuwd naar de volgende update
Geplaatst 5 januari 20196 jr. Auteur De voorbereiding, en deadlineday. Operatie schoonmaak Michael Verschueren stelt zijn kersverse T1 voor: Michael: "Goedemiddag en welkom iedereen op deze eerste persconferentie na het aanstellen van onze nieuwe T1 Pär Zetterberg. Vandaag gaan we jullie toelichten welke koers we gaan varen met onze mooie club, en welke wijzigingen jullie kunnen verwachten op korte en lange termijn. Zoals jullie weten rommelt het hier al een tijdje en werd het tijd voor drastische wijzigingen, alles begint met de juiste sportieve omkadering en van daaruit kan er gewerkt worden naar een betere toekomst waarin we het Anderlecht van weleer willen worden. Dat houdt in dat we terug een club willen creëren waar iedereen met schrik komt voetballen, dominant in eigen competitie en terug een naam worden op de Europese kaart. De eerste stappen die we hierin hebben genomen is een enorme doorlichting van onze staf en zoals jullie al gezien hebben zijn we volop bezig met het terughalen van namen die in het verleden in de gloriejaren van Anderlecht furore maakte. De reden hiervoor is dat deze mensen perfect weten wat deze club nodig heeft, wat er nodig is om voor een club te spelen die staat voor glamour, klasse en mooi aanvallend, dominant voetbal. Naast mij zit Pär die ik zodadelijk ook aan het woord laat. Wij hebben Pär omringd met nieuwe mensen zoals Ron Jans, onze nieuwe Technische directeur en Philipe Bizeul wordt zijn nieuwe assistent. Na het ontslag van T2 Belhocine en Technisch directeur Luc Devroe waren zij de beste mensen die op dit moment beschikbaar werden en de uitdaging op korte termijn wouden aangaan, er is met deze mensen afgesproken dat er na dit huidig seizoen nog wordt besproken of zij verder bij onze club een toekomst zullen hebben. Tenslotte kan ik jullie vertellen dat Pär een rol krijgt naar Engels model en mag meebeslissen over transfers, scouting en onze jeugdstructuur. Ook onze recente transfers worden opnieuw bekeken en we zullen er alles aandoen om zo snel mogelijk wijzigingen aan de kern aan te brengen die langzaam maar zeker staan voor het DNA van Anderlecht. Pär Zetterberg : "Goedemiddag mensen, ik ben zeer blij om terug te zijn bij de club waar ik mijn mooiste jaren als voetballer heb mogen doorbrengen, en dit is een droom die uitkomt voor mij. Ik ga er alles aandoen om de filosofie waar te maken die zowel club als fans voor ogen hebben. Om terug te keren naar het grote Anderlecht dat het ooit geweest is. Ik weet dat er al veel transfers plaatsgevonden hebben, waar ik bij enkele toch vraagtekens heb, tijdens de voorbereiding zal blijken welke ik kan gebruiken en mogelijk wordt het voor sommigen van hen een kort verblijf bij de club. Ook ga ik proberen om nog enkele spelers te halen om het spel te spelen dat ik voor ogen heb, maar ik heb al begrepen dat er creatief zal omgegaan moeten worden met het budget. Er is immers nog veel slapend kapitaal, in de zin van dat er een aantal jongens verhuurd zijn door het vorige bestuur met een overname clausule in hun contract. Eerst volgende dagen na de persconferentie: Heel wat jonge spelers werden naar de A-kern gehaald met het oog op het trainingskamp dat in Nederland gaat plaatsvinden: - Francis Amuzu (19j, Ghanese linkerflank speler) - Sebastiaan Bornauw (19j, Belg, centrale verdediger) - Albert Sambi Lokonga (19j, Belg, box to box middenvelder) - Emmanuel Adjeh Sowah (20j, Ghanees, rechtsachter) Dit viertal wordt een grote toekomst voorspelt en staken er met hoofd en schouder bovenuit in de academie van Neerpede. De huidige kern wordt doorgelicht en sommige jongens werden verhuurd of verkocht. Voor Eugene Makarenko, Knowledge Musona werd het een kort verblijf bij de club maar ze pasten niet in het nieuwe systeem. Dit geldt ook voor Kenny Saief, Dennis Appiah en Ryota Morioka. Andy Najar en Ivan Obradovic dat zijn laatste contractjaar ingaat werden verhuurd wegens gebrek aan intresse, Hannes Delcroix is een jonge centrale verdediger die zich verder mag ontwikkelen bij Franse tweedeklasser Beziers. Anderlecht kan hier rekenen op een recuperatie van 8.75 miljoen euro. In het totaal werden er nog 2 nieuwe spelers aangetrokken op transfervrije basis, Nilmar, een 34-jarige Braziliaanse spits die ooit 3 seizoenen in Europa voetbalde en eveneens 20 Caps achter zijn naam heeft wordt naar de club gehaald om de breedte in de spits te versterken en jonge talenten bij te staan met zijn ervaring. Na grondig speurwerk kreeg ook Didier N'dong een contract aangeboden voor 4 seizoenen, dit is een 24 jarige middenvelder als box to box zal uitgespeeld worden. Hij heeft 29 caps achter zijn naam staan voor de Gaboneese nationale elf. In het seizoen 2016/2017 werd deze jongen nog overgenomen voor 16 miljoen van het Franse FC Lorient door Sunderland FC, T2 Bizeul draagt zijn steentje bij aan deze transfer. Tenslotte werden er nog 3 spelers gehuurd, 20-jarige Bulgaarse aanvallende middenvelder Bozhidat Kraev word overgenomen van FC Midtylland en er werd een aankoopoptie van 1.2 miljoen afgedwongen, men gaat kijken hoe deze jonge kerel zich ontwikkelt en op het einde van het seizoen beslissen of hij op lange termijn bij de club past. Ilias Bel Hassani, 25 jarige Nederlander komt op huurbasis over van het Nederlandse AZ, ook hier werd er een optie genomen van 1.4 miljoen. Ilias kan als aanvallende middenvelder en rechtersflankspeler uit de voeten en vult hierbij 2 posities in die gebruikt worden in het nieuwe systeem. Tenslotte werd er nog hard gezocht naar een technische creatieve middenvelder en hierbij kwam het uit bij Carles Alena van FC Barcelona, de 20-jarige Spaanse middenvelder wordt een grote toekomst voorspelt en is een ware tovenaar aan de bal, hij kan zowel op het centrale middenveld en aanvallende middenvelder speler, Anderlecht heeft geprobeert om een aankoopoptie te nemen maar de Catalanen zagen dit niet zitten. Hiermee is het huiswerk van Zetterberg af en lijkt de kern de nodige kwaliteitsinjectie gekregen te hebben op een budgetvriendelijke manier, een goede basis om het nieuwe tijdperk mee te beginnen. De voorbereiding: Anderlecht beleeft een perfecte voorbereiding, iedereen wou zich bewijzen en dit pakte goed uit. Na wedstrijden tegen mindere Nederlandse ploegen volgden de test tegen het stevige Engelse Swansea en Zetterberg zag dat het goed was, klaar voor het nieuwe seizoen. Ploegvoorstelling: Doelmannen: Verdedigers: Middenvelders en flanken: Spitsen: Een kern bestaande uit 25 spelers met de nodige mix van toptalenten en ervaring. Volgenden hoofdstuk: Seizoenstart. 10 uur geleden zei Marius: Mooie opening om het ganse verhaal te schetsen. Dat er heel wat misloopt in het Astridpark is wel duidelijk. Met het aantrekken van al die bekende namen, waarvan toch enkele met een duidelijke paarswitte link, is het duidelijk welke weg je wil inslaan en ben je alvast goed begonnen om terug te grijpen naar het DNA van de club. 8 uur geleden zei delichris: Goed bezig om voormalige clubmensen terug te gaan halen. Bedankt voor jullie reacties. 5 uur geleden zei True_Legend: Bij sommige namen heb ik serieuze twijfels of ze wel de juiste keuzes zijn ... Vooral Ron Jans als je er Arnesen zou moeten neerzetten ... Ben benieuwd naar de volgende update Dat was ook eerst de bedoeling maar Arnesen is een bevroren naam op FM19 die je niet kunt aanklikken, helaas. 5 januari 20196 jr. bewerkt door hazardbe
Geplaatst 5 januari 20196 jr. Prima transfers voor het eerste seizoen. Alena is natuurlijk een klasbak! Succes met RSCA.
Geplaatst 5 januari 20196 jr. Benieuwd hoe het allemaal uitpakt: zeker Saief en Morioka moeten al snel hun koffers pakken vind ik. De inkomende transfers blijven ook wat afwachten. En het zijn eigenlijk ook alleen maar buitenlanders.
Geplaatst 5 januari 20196 jr. Auteur Seizoenstart. Augustus: Anderlecht begint met 1 op 6 aan de competitie, een teleurstellende start na een veelbelovende voorbereiding. Maar het herstelde zich met een foutloos parcours thuis tegen AA Gent , op Lokeren en thuis tegen Cercle Brugge. Sebastian Bornauw die bij aanvang van de voorbereiding naar de A-kern werd gehaald heeft alvast een basisplaats te pakken en wist te scoren in de openingswedstrijd. Europa League loting: Anderlecht treft hier het Spaanse Real Betis, het Zwitserse Luzern en het Kazachstaanse Astana. Een gunstige loting zo lijkt met tegenstanders waar weinig van geweten is. September: In de maand september Anderlecht haalt uit met een stevige 12 op 12 en haalt hierdoor in de competitie nu al 7 overwinningen op rij. Het komt hierdoor op een knappe eerste plaats in het klassement met 1 punt voorsprong op het toch wel verrassende Charleroi. Racing Genk en AA Gent lijken tot dusver een teleurstellend seizoen te draaien. RSCA werkte in de maand september 1 wedstrijd in de Europa League af en het verloor hier met verrassende 0-3 cijfers in eigen huis, Betis dat toch een stevige ploeg op de mat legde met onder andere Sarabia, Barta, Tello, Joaquin, Andres Guardado bleek een niet te onderschatten ploeg. De eerste volgende wedstrijd in de Europa League die zich begin oktober plaatsvond werkte Anderlecht foutloos af met een duidelijk 0 - 4 overwinning op het veld van Luzern. Voorlopige stand: Beker van België: (Croky cup) In de 6e ronde van de Croky cup won RSCA zeer gemakkelijk van Tubeke dat uitkomt in de A reeks van de voormalige Belgische 2de klasse (De Belgische tweede klasse is op heden opgedeeld in een A & B reeks). Er werden vooral spelers opgesteld die over de minste speelminuten dusver beschikten. KRC Genk wordt onze volgende tegenstander. Spelersstatistieken tot dusver: Omdat Anderlecht de jeugdwerking zeer belangrijk vindt en de supporters dit ook geweldig vinden om op te volgen roept de club een nieuwe award in het leven namelijk talent van de maand, deze kunnen gegeven worden aan spelers die eruit springen in de jeugdploegen of die goed presteren in de A-kern, de regel is dat de speler niet ouder dan 21 jaar mag zijn. De award is nog maar sinds september in leven geroepen en de winnaar deze maand is: Elias Cobbaut. De 20-jarige Belgische linksachter die afgelopen zomer overkwam van KV Mechelen was afgelopen maand goed voor 2 assists en was ook 1 keer Man van de match. De award voor speler van de maand werd ook in leven geroepen en deze ging in de maand september naar : Bubacarr Sanneh De centrale verdediger was mede verantwoordelijk voor de weinige tegendoelpunten die het kreeg en pikte ook een doelpuntje mee. Voor het uitreiken van de rewards wordt er gekeken naar de algemene performance rating van de afgelopen maand. 5 januari 20196 jr. bewerkt door hazardbe
Geplaatst 5 januari 20196 jr. Auteur 3 uur geleden zei Bramvinos: Prima transfers voor het eerste seizoen. Alena is natuurlijk een klasbak! Succes met RSCA. Bedankt, ja alleen jammer dat ik geen aankoopoptie kreeg. 1 uur geleden zei Marius: Benieuwd hoe het allemaal uitpakt: zeker Saief en Morioka moeten al snel hun koffers pakken vind ik. De inkomende transfers blijven ook wat afwachten. En het zijn eigenlijk ook alleen maar buitenlanders. Dat klopt, Saief paste nu echt wel niet in mijn plannen, ik speel steeds met hangende vleugelspitsen terwijl Kenny eerder een echte winger is, over Morioka valt inderdaad te discussiëren aangezien ik hem voor de CAM positie had kunnen houden. Wat transfers betreft zoek ik niet persé naar Belgen, het aantal Belgen van de A-kern zal moeten komen uit eigen rangen, natuurlijk als er opportuniteiten zijn op de markt zal ik deze niet laten liggen. Ik wil vooral een kern met een gezonde mix tussen jeugd en ervaring dus er zal af en toe een geroutineerde speler gehaald worden die hopelijk een stuk van zijn ervaring kan doorgeven.
Geplaatst 5 januari 20196 jr. Anderlecht lijkt me een hele mooie club om mee te beginnen. Zit met het juiste beleid toch wel potentieel in. Hopelijk komen ze snel weer op het oude niveau. Het champagnevoetbal ben ik het niet helemaal eens maar dat is het mooie van voetbal, er is ruimte voor discussie. Ik vind defensief goed staan weer belangrijker dan aanvallend spelen. Desondanks is het goed om te zien dat er een filosofie is, een strijdplan. Daarmee zet je al een gigantische stap in de juiste richting. Je start is dan ook erg goed en hopelijk kun je dit voortzetten
Geplaatst 6 januari 20196 jr. Wisselende resultaten voorlopig. In de competitie kan je het eerst op een gemiste start houden maar 0-3 in eigen huis tegen Betis is toch wel een erg zware afstraffing. Rome werd natuurlijk ook niet op 1 dag gebouwd en dat zullen ze bij paarswit ook wel beseffen.
Geplaatst 6 januari 20196 jr. Resultaten zijn wisselend, maar in september zet je alles weer recht en sta je gewoon op de plek waar Anderlecht hoort. Ik zie Nilmar nergens op het scorebord, valt me toch wel een beetje tegen van zo'n speler. Is hij ondertussen al verwezen naar de reservebank of is hij geblesseerd?
Geplaatst 6 januari 20196 jr. Je hebt hele goede transfers gedaan en een goede selectie samengesteld. Je start van het seizoen is heel goed te noemen.
Geplaatst 6 januari 20196 jr. Auteur Oktober: 1 wedstrijd werd al toegelicht in de vorige post, de 0-4 overwinning op het veld van Luzern in de Europa League. In de resterende wedstrijden neemt Anderlecht het eerst thuis op tegen Waasland-Beveren, om zijn leiderspositie te versterken is Anderlecht verplicht om te winnen aangezien de Waaslanders bezig zijn aan een slechte reeks en zich bevinden onderaan de regionen van de Belgische eerste klasse. Vervolgens wacht Sporting in de Europa League een verplaatsing naar het verre Kazachstan waar het opneemt tegen Astana, eveneens een belangrijke verplaatsing die verplicht is gewonnen te worden wil het in het kielzog blijven van het Spaanse Betis dat eerder al 6 op 6 haalde. En tenslotte wacht het na enkele dagen alweer een verplaatsing naar Zulte-Waregem dat net zoals Beveren een slecht seizoen draait. Maar vindt er zich nog een kleine break plaats om interlands af te werken. Elias Cobbaut Rode Duivel: Mede door zijn uitstekende prestaties bij Anderlecht en het winnen van de RSCA September Talent Award mag Elias zich klaarmaken voor zijn eerste interland voor de Belgische nationale ploeg. Elias is heel gelukkig om zijn opwachting te maken en is vastberaden zijn kans te grijpen in het Belgische sterrenteam. De Belgen winnen in deze wedstrijd met 0-2 van Zwitserland dankzij 2 doelpunten van Eden Hazard, Cobbaut behoorde niet tot de uitblinkers maar bondscoach Martinez liet hem wel 90' staan. Zetterberg feliciteert Elias met zijn debuut, maar waarschuwt hem dat er nog talent is dat aast op zijn plaats en dat hij zich moet blijven inzetten om nog beter te worden wil hij een vaste waarde worden in het team van bondscoach Roberto Martinez. Op 21 oktober is het dan zover, Anderlecht wacht nog een drukke laatste dagen van de maand. Vandaag nemen de Mauven van Zetterberg het op tegen Waasland-Beveren De wedstrijd word vrij gemakkelijk gewonnen tegen een onmondig Beveren dat amper tot kansen kwam, de huurling van Barcelona kroonde zich tot man van de match na 2 doelpunten, Zakaria Bakkali en de Bulgaarse huurling B.Kraev tekende voor 2 assisten. Donderdag's volgde de verre verplaatsing naar Astana Zetterberg gaf hier enkele spelers een kans nadat ze terugkeerden uit blessure met onder andere Nilmar en Didier N'dong. Na de vlotte 0-3 overwinning dankzij doelpunten van Bozhidat Kraev, Zakaria Bakkali en Didier N'dong komt Anderlecht met 6 punten op een 2de plaats in groep F, Betis legde tot dusver een foutloos parcours af. Er wacht nog 1 wedstrijd in november, de verplaatsing naar Zulte-Waregem wat een lastige wedstrijd belooft te worden ondanks de slechte klassering van de West-Vlaamse ploeg, Anderlecht heeft nog een verre verplaatsing in de benen zitten. Nadat het een uur lang 0-0 bleef ondanks het Brusselse overwicht wist toptalent Francis Amuzu toch de ban te breken, nadien had het slechts 11 minuten nodig om de wedstrijd op slot te gooien met nog 2 extra doelpunten van respectievelijk Amuzu dat zijn 2de binnenlegde en Bornauw. Nilmar die deze maand alle wedstrijden mocht spelen tekende voor 2 assist in deze wedstrijd waarin hij een dramatische maand zonder doelpunten toch nog een beetje met kleur kan afsluiten, wellicht verdwijnt hij terug naar de bank nu zowel Dimata als Santini terug volledig fit zijn. Anderlecht sloot de maand oktober ongeslagen af waarin het slechts 1 tegendoelpunt trof, het versterkt zijn leidersplaats in de Jupiler Pro League. Standard de Liege doet het ook zeer goed en volgt op een tweede plaats met 2 punten achterstand, Charleroi ziet zijn achterstand vergroten tot een gat van 4 punten. KV Oostende, de vorige club van Anderlecht eigenaar Marc Coucke lijkt af te stevenen naar degradatie. RSCA Oktober Talent Award: Deze gaat naar Francis Amuzu, de 19-jarige Ghanese linkerflankspeler lijkt een basisplaats verovert te hebben ten koste van de Serviër Luka Adzic. Francis scoorde 3 doelpunten (1 in de Europa League en 2 in de competitie, en was goed voor 1 assist) RSCA POTM Award: Deze gaat eveneens naar Francis Amuzu, er was geen enkele geroutineerde speler met een betere rating de afgelopen maand. Vooruitblik op de maand November: Anderlecht staat voor enkele belangrijke wedstrijden. Tegen Sint-Truiden verwacht men geen problemen, ook in de Europa League wedstrijd tegen Astana moet er simpel gewonnen worden. Maar daarna volgen er 3 moeilijke wedstrijden, de verplaatsing naar Club Brugge, de eeuwige aartsrivaal dat volgt op 7 punten in de rangschikking. Gevolgd door een thuiswedstrijd tegen Eupen voorlopig op een verrassende 6de plaats staat die recht geeft op deelname Play off 1. Met als maandafsluiter een verplaatsing naar Betis waar eerder al met 0-3 van werd verloren. Blessures: De kern van RSCA lijkt voor het eerst dit jaar volledig fit op uitzondering van de Nederlander Ilias Bel Hassani na, die liep een blessure op tijdens training op 20 oktober. En ligt nog 5 a 6 weken in de lappenmand. -------------------------- 15 uur geleden zei Thomassje123: Anderlecht lijkt me een hele mooie club om mee te beginnen. Zit met het juiste beleid toch wel potentieel in. Hopelijk komen ze snel weer op het oude niveau. Het champagnevoetbal ben ik het niet helemaal eens maar dat is het mooie van voetbal, er is ruimte voor discussie. Ik vind defensief goed staan weer belangrijker dan aanvallend spelen. Desondanks is het goed om te zien dat er een filosofie is, een strijdplan. Daarmee zet je al een gigantische stap in de juiste richting. Je start is dan ook erg goed en hopelijk kun je dit voortzetten Bedankt, dat is het zeker. Ja er is zeker ruimte voor discussie, maar ik wil terug het voetbal brengen waar Anderlecht om bekend stond, en waar ik als supporter ook naar verlang, ik wil domineren in eigen competitie met veel doelpunten en dat lukt aardig tot nu toe. Verder moet ik je gelijk geven dat defensief goed staan niet over het hoofd gezien kan worden kijk maar naar de verloren wedstrijd tegen Betis, misschien moet ik wat aanpassingen doorvoeren als ik Europees uitkom tegen iets of wat sterkere tegenstanders, in de Belgische competitie weiger ik mij aan te passen en ga ik altijd uit van eigen sterkte. 6 uur geleden zei Marius: Wisselende resultaten voorlopig. In de competitie kan je het eerst op een gemiste start houden maar 0-3 in eigen huis tegen Betis is toch wel een erg zware afstraffing. Rome werd natuurlijk ook niet op 1 dag gebouwd en dat zullen ze bij paarswit ook wel beseffen. Ja die slechte competitiestart en de zware nederlaag tegen Betis kwamen als een verassing. 4 uur geleden zei Mordurette: Resultaten zijn wisselend, maar in september zet je alles weer recht en sta je gewoon op de plek waar Anderlecht hoort. Ik zie Nilmar nergens op het scorebord, valt me toch wel een beetje tegen van zo'n speler. Is hij ondertussen al verwezen naar de reservebank of is hij geblesseerd? Nilmar heeft enkele invalbeurten gekregen omdat Dimata en Santini mijn eerste spitsen zijn, in oktober kreeg hij volop zijn kans omdat Dimata gekwetst was en Santini niet fit geraakte, maar hij stelde toch echt wel teleur, in zijn laatste wedstrijd was er wat beterschap te zien met 2 assisten maar verder als bankzitter gaat hij niet geraken denk, maar hij kan met zijn ervaring een groepje jongeren begeleiden en dat is dan weer een voordeel als je af en toe een geroutineerde speler aan je kern toevoegt. 4 uur geleden zei delichris: Je hebt hele goede transfers gedaan en een goede selectie samengesteld. Je start van het seizoen is heel goed te noemen. Bedankt voor je reactie!
Geplaatst 6 januari 20196 jr. Kampioen worden en de CL in en dan komt er vanzelf geld voor betere spelers en dus ook betere verdedigers, blijft voor mij een essentieel onderdeel van het voetbal. Alles gaat vooralsnog prima en volgens plan. Kampioen worden is een must
Geplaatst 6 januari 20196 jr. Duidelijk een goede maand, al waren de tegenstanders ook niet de allersterkste. Komende maand zal een mooie zijn om de kracht van de ploeg in te schatten. Dat Cobbaut nu al Rode Duivel is, vind ik wel verrassend.
Geplaatst 6 januari 20196 jr. Auteur November: Anderlecht begint de maand november uitstekend met een 8-0 thuis overwinning tegen Sint-Truiden, dat 12des staat in de rangschikking. Een monsterscore tegen een zwakke tegenstander. Doelpunten waren er van Vranjes, een hattrick van Saelemaekers, 2x Alena, Dimata en N'dong. Assisten: 1x Saelemaekers, 1x N'dong, 2x Alena Matchwinnaar: A. Saelemaekers. De volgende wedstrijd is eveneens een thuismatch thuis tegen Astana in de Europa League. Anderlecht speelde een zeer zwakke partij, en ondanks het resultaat kregen de spelers na afloop een kleine preek van T1 Zetterberg, en wist hen te vertellen dat het tegen een sterkere tegenstander beter moet! Verdediger Sanneh tekende voer een doelpunt, de 2-0 kwam er via een owngoal Assist : Trebel. MvM; E.Cobbaut 3 dagen later volgde de klassieker tegen aartsrivaal Club Brugge dat voor aanvang 4des stond in de rangschikking volgend op 7 punten van koploper Anderlecht, bij winst konden de troepen van Zetterberg Brugge op 10 punten zetten. Maar Anderlecht trok de lijn van het zwakke spel door tegen Club en zo nadert de West-Vlaamse ploeg tot op 4 punten. Anderlecht kwam 2x op voorsprong maar het was Brugge dat met oa 2 afstandschoten de wedstrijd won. Santini kwam 2x tot scoren waarvan 1 penalty. MvM: Santini Rangschikking: Anderlecht blijft desondanks het verlies in Brugge op kop doordat Standard (3punten verschil) diezelfde dag ook verloor, de 3de in de stand blijft Charleroi dat volgt op 6 punten. (ik heb al een wedstrijd gespeeld in November en kan geen screenshot meer nemen) De spelers van Zetterberg konden een weekend bezinnen zonder voetbal (op enkele internationals na) want er vond zich weer een interlandbreak plaats. Elias Cobbaut was echter niet geselecteerd voor de Belgische nationale ploeg tot grote teleurstelling van de jonge linksachter. De Belgen wonnen hun laatste wedstrijd in de Nations League waardoor het zich kon plaatsen voor de halve finale, echter verloor het een oefenwedstrijd tegen Oekraïne. De Belgische kern bevatte op Leander Dendoncker na (verhuurd aan Wolfsburg met verplichte aankoopoptie) geen enkele Anderlechtspeler. Na een kleine periode waarin de kern kon bezinnen na hun verlies tegen Brugge was het weer tijd om de draad op te nemen, en met succes. Ondanks een slappe pot voetbal nam het de scalp van Eupen dat zo terugzakt naar de 8ste plaats in het klassement. Goals werden gemaakt door de Bulgaarse U21 kapitein Kraev, en Sven Kums. Barcelona huurling Alena gaf 2 x de assist en lijkt zich stilaan onsterfelijk te maken op het Brusselse middenveld. Zetterberg wou na de wedstrijd geen commentaar kwijt op de vraag of ze hem definitief wilden aantrekken. Voor de laatste wedstrijd van de maand moest het reizen naar Sevilla in Spanje om de voorlaatste wedstrijd van groep F af te werken in de Europa League. Zetterberg koestert de ambitie om de groep te winnen maar dan moest er gewonnen worden. De T1 hield vast aan zijn 4231 systeem maar met licht gewijzigde afspreken om wat defensiever voor de dag te komen tegen Betis dat toch over enkele stevige namen beschikt. Anderlecht gaat nipt ten onder nadat het 0-2 voorkwam maar de wedstrijd kantelde volledig na de rode kaart van Saelmaekers. Anderlecht blijfde tweedes in de groep en ondanks het geen groepswinnaar meer kan worden ligt het toch nog stevig op koers om door te stoten. Ondanks de wisselvallige maand kreeg Zetterberg toch nog complimenten: RSCA November Talent Award: Deze gaat naar Carles Alena Hij was deze maand goed voor 2 doelpunten en 4 assists. RSCA POTM November Award: Sven Kums was de beste Anderlechtspeler afgelopen maand met 3 assist, 1 doelpunt en 1MvM Blessures: Illias Ben Hassani is nog steeds herstellende van een gebroken rib maar verwacht wordt dat hij 1 van de dagen weer kan aanvangen met de trainingen. Statistieken vanaf het begin van het seizoen: (JPL + EL + Beker) Vooruitblik December: zon, 2/12/2018 14:30 Charleroi U JPL Het belooft een zeer drukke maand te worden met maar liefst 7 wedstrijden. Een moeilijke verplaatsing naar Charleroi die 3de staat in de rangschikking gevolgd door en moeilijke verplaatsing naar Genk in de Croky cup. Daarna wacht Sporting een thuismatch tegen Luzern, de laatste van de groepsfase waarin Anderlecht vertrouwen heeft de 2de plaats veilig te stellen. Verder volgen er nog 4 competitiewedstrijden met alweer een match tegen Racing Genk, deze keer thuis, een verplaatsing naar AA Gent, ook altijd moeilijk, een thuiswedstrijd tegen Lokeren en een verplaatsing naar Cercle Brugge. Zetterberg wil zich in december herpakken door opnieuw een zegereeks neer te zetten en de fans alvast een paarswitte kerst geven. -------------------------------------------- 4 uur geleden zei Thomassje123: Dat is alleszinds de bedoeling 4 uur geleden zei Mordurette: Dankje voor je reactie , ja hopelijk is mijn wisselvallige maand niet het begin van een dipje. 3 uur geleden zei delichris: Inderdaad, hopelijk blijft het duren en is de maand December beter dan November. 1 uur geleden zei Marius: Dat klopt, enja ik was ook verrast door de selectie van Elias.