Spring naar bijdragen
Jespresso

Tactieken

Aanbevolen berichten

Een SS zakt ook in om daarna de diepgang te zoeken. Sowieso, als de spits al diep staat, dan ligt er wel ruimte voor de SS. Spits naar de eerste paal en de verdedigers meetrekken, SS duikt in de vrijgekomen ruimte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hwb:

Denk dat de nodige spelers van Köln in FM19 ook wel zijn aangepast tov FM18. Zijn voor mij nu prima spelers, al wil ik wel betere halen nog. Zit nog in seizoen 1 en zet bij de start het transferbudget altijd uit, dus ik moet het met deze mannen doen.

Wat ik me wel afvraag bij het neerzetten van spelers op ongetrainde plekken obv attributen, levert de onbekendheid van de positie in de eerste periode geen onderpresteren op?

Dat de prestaties iets minder kunnen zijn dan een speler die beter op die positie uit de voeten kunnen dat is zo, hoeveel minder weet ik niet. Echter is een speler makkelijk om te trainen en kun je ze op deze manier op meerdere plekken inzetten, hoef je weer minder spelers te kopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de tactische meesterbreinen onder ons;

Heeft er iemand enige ideeën/tips om tot meer kansen te komen. Seizoen 1 kampioen geworden met een dieptepunt van "maar liefst" 65 goals voor, echt waardeloos. Heb al van alles geprobeerd, van False 9 naar Complete spits zowel aanvallend als ondersteunend. Backs op aanvallend instellen (maar dit gaat imo echt ten koste van de buitenspelers die dan totaal niet meer in het spel voorkomen). Gedisciplineerd spelen i.c.m. een lager tempo en "minder lopen met de bal" zodat er niet steeds waardeloze afstandschoten worden afgevuurd. Lijkt wel alsof het onmogelijk is om in deze FM met een inzakkende, meevoetballende spits te spelen, maar dat alleen extreem aanvallend voetbal zijn vruchten afwerpt.

bea734336c56010d69b1cedb2aad32dc.png

bewerkt door Nickk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Peterhs:

Nunnely is gewoon waardeloos. Heeft een berg potentiele sterren, maar maakt dat  niet waar. Had al vrij snel door dat er geen vooruitgang in zat en meteen verkocht.

Nunnely was in de 2. Bundesliga zeer bruikbaar, vooral vanwege zijn snelheid en voorzetten. Nu in de 1. Bundesliga is de tegenstand van een hoger niveau en dan komt hij in de topwedstrijden net tekort. Verder hanteer ik het volgende:

- Speler met 3 sterren potentieel is een basisspeler

- Speler met minder dan 3 sterren is reserve (koop ik iig nooit)

- Speler met 4 sterren potentieel of daarboven is een topper

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Nom de Guerre:

Wat ik zelf een geile variant vind, is Advanced Playmakers op de vleugels en dan een Shadow Striker achter de spits. 

Meer conventioneel is de Inside Forwards op de vleugels en dan een Advanced Playmaker of Enganche achter de spits.

Wat is dan precies het verschil tussen een advanced playmaker en een aanvallende middenvelder (Attacking midfielder in Engelse versie???)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jespresso:

Ervaring leert dat hoe verder je komt, hoe minder betrouwbaar sterren worden.

Als in: na 4 seizoenen zijn de sterren niet meer goed bruikbaar? Kijk je dan alleen puur naar stats?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei 007mark:

Als in: na 4 seizoenen zijn de sterren niet meer goed bruikbaar? Kijk je dan alleen puur naar stats?

Kijk, als je hele goede spelers hebt zijn die sterren relatief; spelers worden dan beoordeeld tov spelers die je al in je team hebt. Dan kunnen hele degelijke spelers ineens 2,5 ster krijgen oid. Dan ga ik wel gewoon af op stats en cijfers eigenlijk. 

In vorige FM's werkte dit in ieder geval zo, dus eigenlijk let ik niet echt meer op sterren. Zou kunnen dat het tegenwoordig anders is, maar daar ben ik dan niet van op de hoogte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah ja op die manier. Heb ook wel eens gehad dat een linksback 3,5 sterren kreeg in februari. Dus contract aangeboden, zodat hij in juni kon komen. Komt ie bij de club en is ie uiteindelijk niet beter dan de linksback die ik al had ;c 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei 007mark:

Ah ja op die manier. Heb ook wel eens gehad dat een linksback 3,5 sterren kreeg in februari. Dus contract aangeboden, zodat hij in juni kon komen. Komt ie bij de club en is ie uiteindelijk niet beter dan de linksback die ik al had ;c 

Klopt en zolang er grijze of zwarte sterren zijn weten je scouts nog niet alles over een speler. Dus het is altijd een bepaald risico als je daar op afgaat bij het kopen van een speler.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan:

Wat is dan precies het verschil tussen een advanced playmaker en een aanvallende middenvelder (Attacking midfielder in Engelse versie???)?

Vergelijk het met Ziyech (Advanced Playmaker) achter de spits opstellen of een speler als Van de Beek. Een AP zal het spel meer naar zich toe trekken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei r4vje:

Nunnely was in de 2. Bundesliga zeer bruikbaar, vooral vanwege zijn snelheid en voorzetten. Nu in de 1. Bundesliga is de tegenstand van een hoger niveau en dan komt hij in de topwedstrijden net tekort. Verder hanteer ik het volgende:

- Speler met 3 sterren potentieel is een basisspeler

- Speler met minder dan 3 sterren is reserve (koop ik iig nooit)

- Speler met 4 sterren potentieel of daarboven is een topper

Ja. dan snap ik hem wel idd.

Vanwege het vele werk wat ik erin heb zitten en inmiddels aan materiaal heb rondlopen in B en jeugd...

De jeugd speelt geen wedstrijd in het 1e voordat ze minimaal 3 sterren hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Nom de Guerre:

Die afstandsschoten kunnen ook te maken hebben met je speelstijl? Speel je soms op Aanvallend? Dat betekent dat spelers snel(ler) naar een offensieve voortzetting zoeken en als ze die niet vinden, dan gaan ze gewoon op doel schieten.

Dat klopt zeker inderdaad. Competitie (meeste wedstrijden), beker en sommige cup wedstrijden speel ik aanvallend.

Wel heb ik geduldig wachten voor kansen, dus dat is wel alsnog tegenstrijdig met het vele schieten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap helemaal niets meer van mijn eigen tactiek.

Wie kan me helpen,  ze lopen gewoon naast de man. Alle duels verliezen ze.

Keeper krijgt afstandschoten tegen die vallen allemaal binnen.

Wie kan me helpen?

Knipsel1.PNG

Knipsel2.PNG

Knipsel3.PNG

Knipsel4.PNG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Peterhs Speel je altijd met directer passen en hoger tempo?

In mijn beleving werkt het het beste zoals dit:

Tegen aanvallende ploegen: Lager/standaard tempo, directer passen.

Tegen verdedigende ploegen: Hoger/veel hoger tempo, korter/standaard passen.

Heb daar ook twee aparte tactieken voor.. Als ik tegen verdedigende ploegen voorsta, ga ik de tweede helft ook naar iets directer passen toe. Zo loop ik vaak uit naar grote scores omdat er dan ruimtes vallen.

Weet niet of anderen dit ook zo ervaren.

bewerkt door Jespresso

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jespresso Ik ben meestal redelijk eigenwijs en pas weinig aan, ongeacht tegen wie ik speel.

Tegen de zware tegenstanders uit CL ga ik wel eens terug naar gebalanceerd-verdedigen en ruil mijn AMC om voor VM maar veel anders meestal niet.

Wil er wel meer mee gaan doen, maar doe rustig alles op zijn tijd. Ga nu ff experimenteren met volledige andere tactiek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei LiverpoolFC:

Ik snap helemaal niets meer van mijn eigen tactiek.

Wie kan me helpen,  ze lopen gewoon naast de man. Alle duels verliezen ze.

Keeper krijgt afstandschoten tegen die vallen allemaal binnen.

Wie kan me helpen?

Knipsel1.PNG

Knipsel2.PNG

Knipsel3.PNG

Knipsel4.PNG

Je wilt counteren maar gaat wel de bal voetballend uitverdedigen? Ik zou je defensieve lijn 1 tik naar voren schuiven en dan niet voetballend uitverdedigen maar de bal (keeper instructie) naar de flanken verwerken. Via de backs of flankspelers lekker de counter zoeken. Ow en zet dan meteen Geduld opbrengen uit, dat haalt alle snelheid uit elke aanval die je op wil bouwen. Dan gaat je ploeg a la ploegen van Frank de Boer onnodig lopen breien tot er een gaatje gevonden kan worden.

bewerkt door r4vje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn tactiek op dit moment. Iemand wellicht suggesties waardoor het (nog) beter zou kunnen werken?

19737bbd194cc0c74c58f89fad0c63d7.png

6d8151aaa110d9802bf4de8eba7c4234.png

5008ca03d167051f02caf42a903f359e.png

e16bae1bb6f74f0298ab522eb68681b3.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik met de schaduwspitsen werk in een strikerless-tactiek, dan blinken ze altijd uit in balverlies. Krijgen de bal en willen die vaak doorkoppen, verder vooruit spelen, terwijl zij al de laatste zijn die nog bij de bal kan. Hoe ondervang je dit in jouw tactiek @Jespresso?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor iedereen een vraag: zouden jullie deze tactiek eens willen proberen? Wou eens wat anders proberen, en zoals je ziet is het een vreemde opstelling. Bij mij gaat het wel lekker. Speel nu 6 maandjes met deze tactiek, 23 winst, 3 gelijk en 1 verlies(kreeg rode kaart). 86 doelpunten voor, 15 tegen. Ben gewoon benieuwd of dit ook werkt bij andere spelers (A)

Vierkantjes en driehoekjes.png

Vierkantjes en driehoekjes .fmf

bewerkt door misterhille

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites