Jump to content
Jespresso

Tactieken

Recommended Posts

Thanks ik ga het proberen.

Alleen mijn huidige DMC en tevens aanvoerder kan dus absoluut niet Regista spelen, mischien dan toch maar het Schotse supertalent een kans geven :D

Hmmm mijn Mexicaanse aankoop met  het op 1 na hoogste salaris kreeg ik niet aan de gang op de MC plekken, ondanks dat hij geen DMC is, heeft hij wel de attributes ervoor om Regista te spelen, die ga ik daar eens uitspelen.

Voor mijn aanvoerder heb ik geen plek meer met deze rollen, dus die mag wieberen.

Edited by Pino

Mocht je daadwerkelijk Ten Hag willen kopiëren snap ik niet waarom je niet met twee controleurs en een tien speelt. Met de huidige rollen (die van de laatste FM) ben ik helaas niet erg bekend. Verder heb je de passing nu op much shorter staan, ik zou daar iets meer nuance bij aanbrengen. Vanuit achteruit, het middenveld (Martinez) en een terugzakkende Ziyech zie je toch met regelmaat lange of meer directe passes. Zeker om bijvoorbeeld van vleugel te wisselen. Het is niet zo dat dit Ajax puur kort, combinatievoetbal speelt. Voorts zou ik ook veel nadruk proberen te leggen op het diepte zoeken. Sowieso met je nummer tien, maar misschien wel over het algemeen; het is een belangrijk aspect in de speelopvatting van Ten Hag.

1 minuut geleden zei Zeus:

Mocht je daadwerkelijk Ten Hag willen kopiëren snap ik niet waarom je niet met twee controleurs en een tien speelt. Met de huidige rollen (die van de laatste FM) ben ik helaas niet erg bekend. Verder heb je de passing nu op much shorter staan, ik zou daar iets meer nuance bij aanbrengen. Vanuit achteruit, het middenveld (Martinez) en een terugzakkende Ziyech zie je toch met regelmaat lange of meer directe passes. Zeker om bijvoorbeeld van vleugel te wisselen. Het is niet zo dat dit Ajax puur kort, combinatievoetbal speelt. Voorts zou ik ook veel nadruk proberen te leggen op het diepte zoeken. Sowieso met je nummer tien, maar misschien wel over het algemeen; het is een belangrijk aspect in de speelopvatting van Ten Hag.

Eens, al kun je ook met twee controleurs spelen en maar 1 DMC, dat ligt aan de rollen. Een regista op DM en een meer controlerende rol op de MC, terwijl de andere MC meer naar voren speelt en je hebt twee controleurs, alleen iets verder van de eigen achterhoede af, hetgeen je kunt oplossen door met je defensive line te spelen en die verder door te schuiven.

Puur naar FM vertaald zou ik deze twee varianten hanteren, een beetje afhankelijk van hoe je de rol van Tadic wil interpreteren.

6c2c1c6d695f1a72ef85420e9359daca.png

De twee controleurs zijn de #6 en de #8, waarbij de Regista vaak doorschuift naar het centrale middenveld. Met een hogere defensive line houd je die ruimte tussen middenveld en achterhoede klein en kan dit gewoon. Voorin heb ik Ziyech meer als een centrale speler geposteerd. Shadow Strikers hebben in FM hard-coded gedrag, waaronder ook move into channels. Omdat er geen andere vleugelspeler op de rechterkant staat (de backs tellen niet mee volgens FM), zal hij vanuit een centrale positie gaan zwerven tussen de as van het veld, de rechter half-space en de rechtervleugel. Dat matcht redelijk met wat Ziyech ook doet in het echt, alleen laat ik hem meer vanuit de as zwerven en minder vanaf de vleugel. Een IF of AP doen dat gewoon minder tof.

Tadic als False Nine betekent een spits die zich veel laat zakken om contact te leggen met de andere aanvallende krachten. Mezzala Van de Beek kan in de ruimte tussen Ziyech, Tadic en Neres spelen en daar zijn loopacties maken. Iets beperkter dan wat de echte Van de Beek doet, maar het lijkt er op. Neres kan als winger spelen en dan eentje die dieper begint, om ruimte te maken voor zijn dribbels. Omdat er niet echt een centrale spits is, zal zo'n winger in FM vaak toch wel naar binnen knijpen, waarbij er ook ruimte komt voor de opkomende back Tagliafico. De back aan de andere kant speelt voorzichtiger en blijft meer in het middenveld hangen.

6f1ccc5bc3e1eeec08da37fb74b1810f.png

Variantje, waarbij ik Tadic' speelstijl niet interpreteer als die van een spits die zich laat zakken, maar als die van een aanvallende middenvelder die heel vaak in het strafschopgebied opduikt. Met een tweede Shadow Striker naast zich, zal Tadic niet naar de rechter maar iets meer naar de linker zone gaan, totdat hij daar Van de Beek of Neres tegenkomt, dus echt op de vleugel gaan we hem we hem niet tegenkomen. De rest blijft gelijk.

35 minuten geleden zei Zeus:

Mocht je daadwerkelijk Ten Hag willen kopiëren snap ik niet waarom je niet met twee controleurs en een tien speelt.

Zoals ik ook al zei, deed ik dat eerst niet, maar dat werkte niet en ben daar dus vanaf gestapt.

Citaat

Met de huidige rollen (die van de laatste FM) ben ik helaas niet erg bekend. Verder heb je de passing nu op much shorter staan, ik zou daar iets meer nuance bij aanbrengen. Vanuit achteruit, het middenveld (Martinez) en een terugzakkende Ziyech zie je toch met regelmaat lange of meer directe passes. Zeker om bijvoorbeeld van vleugel te wisselen.

Dat ga ik eens proberen

Citaat

Het is niet zo dat dit Ajax puur kort, combinatievoetbal speelt. Voorts zou ik ook veel nadruk proberen te leggen op het diepte zoeken. Sowieso met je nummer tien, maar misschien wel over het algemeen; het is een belangrijk aspect in de speelopvatting van Ten Hag.

Nogmaals ik ben afgestapt om de tactiek van Ten Hag te kopiëren.

@Nom de Guerre wellicht ga ik daar ooit nog eens mee spelen, maar vooralsnog ga ik in mijn huidige formatie met de tweaks die jij en Zeus voorstelde. Heb ook de spelers op die formatie gekocht. 

Edited by Pino

Overigens wordt die onderste variant mijn FM20 tactiek. In FM19 werkt het al best aardig, dus we gaan er straks in de Beta eens mee los.

4 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Overigens wordt die onderste variant mijn FM20 tactiek. In FM19 werkt het al best aardig, dus we gaan er straks in de Beta eens mee los.

Ik zie dat je Ball Playing Defenders gebruikt. Ik gebruik vooralsnog gewone defenders. Wat is het extra dat een Ball Playing Defender kan geven kijkend naar mijn 4-1-2-2-1 formatie?

De keren dat ik met Ball Playing Defenders speelde (in vorige games) kreeg ik veel doelpunten tegen, en ik dacht dat ik met gewone verdedigers wat meer stabiliteit achterin kon brengen, ook omdat ik niet met topteams speel.

En als ik nog wat vh Ajaxspel erin wil brengen moet ik, kijkend naar Onana, toch ook een Sweeper keeper hebben, daar ben ik al een tijdje over na aan het denken.

Edited by Pino

Het gaat nog wisselvallig, maar goed het is ook midden in het seizoen en pas een paar wedstrijden. Ben nu geloof ik in de winterstop dus hoop dat ik het in die paar weken op orde krijg.

Nou bedankt mannen, het loopt nog voor geen meter :moop:                         ;)

Ineens ontzettend veel balverlies en we veroveren de bal niet meer zo makkelijk als voorheen. Nu heb ik wel net een blok erop zitten waarin we de gehele top 3 hadden. Maar daarna 1-1 tegen Heracles die 17e staan (zij scoorden in de 87ste minuut) en een krappe 3-2 zege op Utrecht (15e). Ik sta nu 10e, wordt lastig om play offs te halen denk ik.

Je hebt last van het Jaap Stam syndroom. Je hebt zelf geen idee hoe je de kwaliteiten in je selectie het beste kunt afstemmen binnen de tactische mogelijkheden van het spel, of je koopt de verkeerde spelers binnen het systeem dat je wil spelen ;) 

Ben begonnen met Ajax in FM20 en speel met onderstaande tactiek. Loopt wel lekker zo in het begin van het seizoen. Nu langzaam tweaken tot het echt helemaal gaat zoals ik wil.

MClSUC0.png

Edited by r4vje