Jump to content
Jespresso

Tactieken

Recommended Posts

1 uur geleden zei Nom de Guerre:

Die MC positie is trouwens gelijk het vraagstuk waar de tactiek bij valt of staat, ik moet een rol hebben die zowel aanvallend als verdedigend een bijdrage levert, zonder te ver uit positie te spelen. Best leuk puzzelwerk.

Zal je waarschijnlijk wel uitkomen op de BBM, denk ik.

1 uur geleden zei Mordurette:

Zal je waarschijnlijk wel uitkomen op de BBM, denk ik.

Voorlopig ga ik voor een CM/s, maar ik heb er pas een paar potjes mee gespeeld.

59 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Voorlopig ga ik voor een CM/s, maar ik heb er pas een paar potjes mee gespeeld.

Ben benieuwd. Ga denk ik een save beginnen met Bilbao (blijft een mooi concept) en wil de 5-2-3 gebruiken die ook in de estafette gebruikt word. Misschien als Aduriz met pensioen gaat en er nog geen degelijke vervanger klaar staat overstappen op strikerless. 

Ik wil nog even iets nieuws proberen deze FM. Heb beetje deze formatie in gedachten, maar geen idee of dat beetje gaat werken. Dus tips zijn welkom!

ln6ikvqzmphh4.png

Geen idee of het het geval is, maar op het middenveld heb je geen enkele speler (naast de wingers dan) die support staan, geen idee of dat iets uitmaakt, maar lijkt wel een gat te ontstaan. Nogmaals, het kan misschien wel werken als je bijvoorbeeld op de counter speelt ofzo.

Vooralsnog is het puur formatie @Mordurette. Tactiek/formatie ligt op het "tekenbord". Alle tips zijn welkom :) Door de offensiefe mids overweeg ik al op een "Half Back" of "Anchor Man" erbij te zetten in plaats van de "Def Mid".

Andere overweging.. Ik heb niet echt een spelmaker nu.

Edited by Kavinos

Spelmaker is niet altijd nodig, denk ik? Ligt eraan wat voor speelwijze je wilt toepassen natuurlijk. Als je hiermee wel op balbezit wilt gaan spelen is het waarschijnlijk wel te adviseren, mocht je voornamelijk een snelle uitbraak willen forceren lijkt me dat niet echt nodig.

Iemand ervaring met een tactiek waarin de enige spits uitblinkt met goals? Vind het best moeilijik om een goeie tactiek maken waarbij de spits uitblinkt..

Laat me inspireren door Nom en speel een 5-2-3. Of eigenlijk een 3-4-3. Of eigenlijk een 3-2-2-3-0. Mét Libero. Eerste oefenwedstrijd tegen amateurs gelijk 11-0 voor bij rust. OK dan.

16-0 gewonnen, jeej.

32230.JPG

Edited by neva

Hier ook een idee(tje) en nog niet echt een 'afgewerkte' tactiek ontwikkeld in FM19 dus wordt eens tijd. Normaal niet zo'n fan van strikerless maar hier toch echt wel een gedachte achter zitten, mocht dit ergens heen gaan dan later een update!

FVDTZ0N.png

Om de 1 of andere reden wil ik heel erg graag een 3-4-3 opstelling werkend krijgen in fm. Echter stuit ik iedere keer op het zelfde probleem. De flank blijft verd*mde kwetsbaar.... 

Ligt dit aan mijn manier van bouwen of?

Zo wil ik het liefst met een 3-4-3 spelen...

SP-SP-SP

-

LM-CM-CM-RM

-

CV-CV-CV

DM

28 minuten geleden zei misterhille:

Om de 1 of andere reden wil ik heel erg graag een 3-4-3 opstelling werkend krijgen in fm. Echter stuit ik iedere keer op het zelfde probleem. De flank blijft verd*mde kwetsbaar.... 

Ligt dit aan mijn manier van bouwen of?

Zo wil ik het liefst met een 3-4-3 spelen...

SP-SP-SP

-

LM-CM-CM-RM

-

CV-CV-CV

DM

Zou je flanken omtrainen en met complete wingbacks spelen. Iets meer defensieve zekerheid. Drie spitsen centraal is op zich wel te doen, zeker in deze match engine, maar niet heel realistisch. Kan in principe wel. Zou wel met minimaal een terugzakkende spits spelen. 

38 minuten geleden zei neva:

Zou je flanken omtrainen en met complete wingbacks spelen. Iets meer defensieve zekerheid. Drie spitsen centraal is op zich wel te doen, zeker in deze match engine, maar niet heel realistisch. Kan in principe wel. Zou wel met minimaal een terugzakkende spits spelen. 

Complete wingbacks maken er weer een 5-2-3 van... Dat is mijn probleem ook een beetje denk ik haha

Idee is dat de 2 buitenste CV's breed houden en de meest centrale als soort een VM gaat spelen

De 2 CM's als controleurs, de LM en RM als echte wingers die ook verdedigend hun werk doen....

Buitenste spitsen vrije rol zodat de tegenstander niet goed kan dekken(uitwijken naar flanken en naar de '10' positie/altijd aanspeelbaar) en de meest centrale spits als afmaker/iemand die er altijd staat.

Op 17-9-2019 om 18:02 zei Daniell:

Hier ook een idee(tje) en nog niet echt een 'afgewerkte' tactiek ontwikkeld in FM19 dus wordt eens tijd. Normaal niet zo'n fan van strikerless maar hier toch echt wel een gedachte achter zitten, mocht dit ergens heen gaan dan later een update!

FVDTZ0N.png

Met die opzet heb je niet eens een AMC opstaan. Dat levert echt te weinig diepgang.

Ik was begonnen om de Ajax tactiek van Ten Hag na te bootsen, maar het ging toch vrij stroef en met heel wat wijzigingen, ben ik nu tot een tactiek gekomen die vooralsnog erg goed werkt moet ik zeggen. Al heb ik nog steeds wel het probleem dat ik veel kansen nodig heb om te scoren:

image.png.2de922dc1b5305c24cf05f4823031937.png

image.png.fb4f3356fa663d48224efc58b049e892.png

image.png.7cd2c7414d4a1b4b8c9ac35302321b61.png 

Ik zie dat ik hier nog beide counter instellingen heb staan, nog voortkomend uit ene wat verdedigende tactiek die ik begin dit seizoen (eerste seizoen Eredvisie) heb geprobeerd, wellicht kan ik dat nog omzetten.

image.png.7c9ba53b08b53fbf1cfe198910d4b945.png

Wellicht hebben mensen hier nog tips.....

Ja, waarom stel je die Mezzala's op in combinatie met een Inside Forward? Die spelers komen namelijk in soortgelijke zones terecht en lopen elkaar daarmee voor de voeten.

Dit is hoe Mezzala's zich positioneren.

mez-sa.png?w=800&ssl=1

Vergelijk met wat een Inside Forward doet.

IF-SA.png?w=768&ssl=1

En daarna kijk je een wat een AP op de vleugel doet.

AP-SA.png?w=768&ssl=1

Die jongens spelen veel in dezelfde zones. Dat kan handig zijn voor het korte combinatievoetbal, maar het maakt je ook relatief eenvoudig af te stoppen, omdat het veld smal wordt. De enige spelers die voor een stukje breedte zorgen zijn de vleugelverdedigers, maar die zullen vaak veel ruimte krijgen van de tegenstander, die er in FM meestal voor kiest om de voorzet te laten geven door die backs, waarna de bal terecht komt in een kleine ruimte met veel spelers, zowel van jou als van je tegenstander.

Sowieso zou ik voor een Ten Hag-achtige speelstijl andere rollen gebruiken, maar dat is een heel andere discussie.

Trouwens, ben je hier nu over begonnen omdat Zeus daar iets over zei in Forum Feedback? :D Het lijkt er verdomd veel op :D 

Edited by Nom de Guerre

27 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Ja, waarom stel je die Mezzala's op in combinatie met een Inside Forward? Die spelers komen namelijk in soortgelijke zones terecht en lopen elkaar daarmee voor de voeten.

Dit is hoe Mezzala's zich positioneren.

mez-sa.png?w=800&ssl=1

Vergelijk met wat een Inside Forward doet.

IF-SA.png?w=768&ssl=1

En daarna kijk je een wat een AP op de vleugel doet.

AP-SA.png?w=768&ssl=1

Die jongens spelen veel in dezelfde zones. Dat kan handig zijn voor het korte combinatievoetbal, maar het maakt je ook relatief eenvoudig af te stoppen, omdat het veld smal wordt. De enige spelers die voor een stukje breedte zorgen zijn de vleugelverdedigers, maar die zullen vaak veel ruimte krijgen van de tegenstander, die er in FM meestal voor kiest om de voorzet te laten geven door die backs, waarna de bal terecht komt in een kleine ruimte met veel spelers, zowel van jou als van je tegenstander.

Hmmm zo had ik het nog niet bekeken, welke rollen stel je dan voor voor mijn centrale middenvelders?

Ik dacht juist dat de mezzala's het veld ook breed zouden houden.

Citaat

Sowieso zou ik voor een Ten Hag-achtige speelstijl andere rollen gebruiken, maar dat is een heel andere discussie.

Ja ik begon oom met een False Striker en een AMC (Geen DMC) en de centrale middenvelder een Deeplaying Playmaker en Carrilero, Maar dat werkte niet

Citaat

Trouwens, ben je hier nu over begonnen omdat Zeus daar iets over zei in Forum Feedback? :D Het lijkt er verdomd veel op :D 

Ja :D

EDIT: Ik ga het nu proberen met een Roaming Playmaker (links) en een Box to Box (rechts). Beide ook de favoriete posities van de spelers die er nu staan.

Alleen heb ik dan niet te veel Playmakers (3)?

Edited by Pino

13 minuten geleden zei Pino:

Hmmm zo had ik het nog niet bekeken, welke rollen stel je dan voor voor mijn centrale middenvelders?

Ik dacht juist dat de mezzala's het veld ook breed zouden houden.

Het ligt er aan wat je wil dat ze gaan doen. Mezzala's zorgen voor diepgang naar voren en naar de zijkanten toe. Ze duiken op in de half-spaces. Als je alleen diepgang zoekt, zonder dat ze je IF en AP voor de voeten gaan lopen, dan heb je wellicht meer aan een Carrilero of Box-to-Box middenvelder.

carbtb.png?w=800&ssl=1

De box-to-box heeft meer diepgang, terwijl de carrilero meer voor balans zorgt. In Carrilero zou je ook prima kunnen gebruiken aan de kant waar je Inside Forward speelt. Als die naar binnen komt, zal de Carrilero meer de balans bewaken. Een box-to-box is eigenlijk meer hoe Donny van de Beek speelt als die vanuit het middenveld komt, of zoals een Frank Lampard dat vroeger deed. Een carrilero en een box-to-box zijn trouwens allebei niet echt spelmakers, maar eerder lopers en kaatsers.

Voor de balans op je middenveld zou ik dan ook de rol van je DMC aanpassen. Ik zou voor een Regista gaan, je Frenkie de Jong-rol, zeg maar.

REG-S.png?w=768&ssl=1

Diepgang naar voren, maar toch de balans blijven bewaken voor de achterhoede. Sowieso, wil je voor een soort van opstelling gaan á la het Ajax van vorig jaar, dan zou ik bepaalde zaken omgooien.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...