Jump to content

FMusic100 - 2018

Fabian.
 Share

Recommended Posts

Spoiler

RHCP - Under The Bridge: Dit is een liedje dat ik wel kende. Het klinkt wel mooi, en het is een klassieker. Ja, het hoort zeker thuis in de top 100, maar het is niet echt iets dat ik zeer veel zou opleggen.

Guns N' Roses - November Rain: Ja, wel al van Guns N'Roses gehoord, en Welcome To The Jungle is het enige nummer dat ik echt al gehoord vind, en ok vind. Hier ben ik echt niet aan. Afgrijselijke stem ook. Ik ben er niet echt aan. Ik heb dit nummer wel al eens gehoord, maar het is ontzettend vergeetachtig.

John Mayer - Slow Dancing in a Burning Room:  Ook hier heb ik nog nooit echt van gehoord. Ik moet zeggen dat het nummer me eigenlijk ook echt totaal niets doet. Zeer vergeetachtig. De hoge positie hiervoor begrijp ik niet.

Spoiler

Coldplay - The Scientist: Als er één nummer van Coldplay zo hoog mag staan, is het deze wel. Ik ken het wel nummer hoewel ik steeds weer vergeet welk nummer het precies is, maar als ik het hoor, ken ik het wel. Het is een mooi nummer, maar zo veel speciaals vind ik er niet aan. De hoge notering is misschien wat overdreven, maar het nummer is mooier dan de voorbije twee voor mij, maar verwacht niet dat ik één van deze nummers back volgend jaar. Het is ook iets te rustig voor ik.

Paulo Nutini - Iron Sky: En ook van dit nummer heb ik nog nooit gehoord. Of ja, misschien voor het eerst als ik het enkele lijstjes zag terugkomen. Tja, ik begrijp het niet echt. Waarom is dit nummer hier in Nederland en Vlaanderen wel bekend en niet in het buitenland. En waar zou dit nummer gestaan hebben zonder de Charlie Hebdo aanslag. Het is wel een mooi nummer, maar ik vind het soms een beetje vreemd of lukraak hoe bepaalde nummers hits worden en dan plots in een top 50 kunnen staan van de top 2000. Erg vreemd. Wel grappig dat ik een bepaald sample van de song herken dat in een ander elektronisch nummer gebruikt word. 

Guns N' Roses - Sweet Child O' Mine: Dit nummer ook nog nooit beluisterd, maar als ik het beluister is het iets herkenbaarder en beter dan November Rain, maar fan van Guns N' Roses zal ik zeker niet worden. Die stem ligt me echt totaal niet. En het is niet dat het geluid zo speciaal is. Twee nummers van Guns N' Roses in de top 10 had niet gemoeten voor mij. Ik had vrede kunnen nemen met een top 100 plaats voor die twee songs, maar niet echt met een top 10 plaats. Dat is ook belachelijk, en ik vind het ook niet stroken met de algemene muzieksmaak van deze toplijst (indie rock).

Beetje zwakke top 10 voor mij persoonlijk, maar dat zijn bij meer top 10's wel vaker het geval.

En kom maar op met die top 3!

Mijn gok:

3. Guns N' Roses - Welcome To The Jungle (lol, wellicht niet maar kan niets anders bedenken)
2. Coldplay - Fix You

1. Pearl Jam - Black

Edited by Laki

UPDATE 20

9. Red Hot Chilli Peppers – Under the Bridge

Ik kende dit nummer pas veel later kennen dan vele andere nummers van de band, maar ik vind het echt een topschijf. Het is naar mijn gevoel veel anders dan de meeste nummers van de Peppers en net dat maakt het nummer zo goed. Grappig om te zien dat dit nummer exact op dezelfde plek staat als in mijn persoonlijke top.

8. Guns ’n Roses – November Rain

Blijkbaar kan ik fantastische nummers vergeten in mijn eigen lijst te zetten want dat is hier zeker en vast het geval. Ik heb bij het samenstellen van mijn lijst dit nummer dus niet hoog genoeg gescoord. Misschien door de lengte? Geen idee! Ik vind het echter wel een fantastisch mooie plaat dat zeker zijn plek verdiend heeft.

7. John Mayer – Slow Dancing in a Burning Room

Eén van de nummers dat ik beluisterde bij het maken van mijn lijst en nu dus voor de tweede keer. Ik ken het eigenlijk totaal niet en dat moet één van de weinige zijn in de hele lijst. Het past in het plaatje van de lijst, maar doet me persoonlijk veels te weinig om zo hoog te scoren.

UPDATE 21

6. Coldplay – The Scientist

Het tweede nummer in de gehele top tien dat op exact dezelfde plaats staat als in mijn eigen lijst en dat geeft toch altijd een fijn gevoel. Het is naar mijn gevoel één van de beste nummers dat deze fantastische band gemaakt heeft. Het pakt me helemaal mee in het verhaal en dat is echt prachtig.

5. Paolo Nutini – Iron Sky

Goh dit nummer ken ik eingelijk ook helemaal niet en ik begrijp deze hoge notering absoluut ook niet. Het is mogelijks een mooi nummer en goed dat een voor mij onbekend nummer ook kan scoren. Echter vind ik de top tien notering sterk overdreven.

4. Guns ’n Roses – Sweet Child O’Mine

Awesome nummer van een grootste band. Ik zette het zelf wat lager, maar dit is een notering dat ik absoluut begrijpen kan. Een prachtig staaltje muziek met een geweldige stem er op. Ik vind dat er heel veel goede dingen zitten in dit nummer.

2 uur geleden zei hjs:

Hopelijk geen Muse in top 3 .

Codplay Fix You heb ik in veel lijstjes op hoge plaats gezien dacht ik.

Samen met Pearl Jam black in top drie volgens mij.

Pink Floyd - Comfortably Numb is de derde, denk ik.

Muse gaat daar zeker niet instaan.

raw0tc.jpg

(2) Pink Floyd Comfortably Numb

Daar gaan we dan! De top 3 van de FMUSIC100 2018. Op de derde plaats vinden we een jarenlange nummer 2 terug. Het nummer wist echter nog nooit de bovenste plek te bereiken. Dat gaat ook dit jaar niet lukken, maar met een mooie derde plaats behoud het wel zijn hoge status, waar andere nummers in een vrije val belanden. ‘Comfortably Numb’ komt in 1979 uit op het album The Wall. De plaat komt in Nederland op 5 januari 1980 op de nummer 1-positie terecht in de albumlijst. The Wall is de opvolger van Animals dat drie jaar ervoor verschijnt. Het is een conceptalbum over een rockster die langzaam maar zeker vervreemdt van zijn publiek. Bij de concerten tijdens de tournee wordt, om dit uit te beelden, een enorme muur gebouwd op het podium. In Nederland is het concert niet te zien omdat er geen concertzaal groot genoeg is om dit spektakel neer te zetten.

(1) Pearl Jam Black

Het spande erom. Maar liefst zes jaar lang stond dit nummer bovenaan de lijst. Ook dit jaar was er sprake van een nek-aan-nek race voor de bovenste plaats. In de laatste week werd het echter bijgehaald door het nummer wat hierna volgt. Desondanks een fantastische prestatie waarmee stilletjes aan gezegd kan worden dat dit hét beste nummer is in al die jaren FMUSIC100. Een van de meest geliefde Pearl Jam songs, afkomstig van de klassieker Ten (1991). Het nummer is gecomponeerd door Stone Gossard en Eddie Vedder. Het nummer (en het album Ten in zijn geheel) wordt gemixed door Brendan O'Brien, die in de jaren '90 ook bijdraagt aan de sound van bands als Soundgarden, Korn, Stone Temple Pilots en The Black Crowes.

(25) Coldplay Fix You

Stoot Pearl Jam dus van de hoogste troon. Bungelde jarenlang tussen het wél en niet in de Top 100 staan. Pakte vorig jaar een respectabele 25e plek, maar dat dit nummer blijkbaar een breed en misschien wat jonger publiek aanspreekt, zorgt ervoor dat dit zeker geen uitschieter is. Coldplay heeft al ervaring met een nummer op de eerste plaats, met Clocks in 2005. De tweede single van Coldplay's derde plaat X&Y uit 2005. Het album is zeer succesvol en de eerste single 'Speed Of Sound' scoort goed. De band speelt rond de release van het album op Live 8 en ook Nederland krijgt een bezoekje van Coldplay. Ze komen op 7 juli, de dag van de bomaanslag in de Londense metro, naar het Gelredome in Arnhem. Tijdens de show zorgt 'Fix You' bij menigeen voor een flinke lading kippenvel. Helaas staat Youtube het niet toe een van de live-versies van het nummer, in Sao Paulo, te embedden op MU, maar het is aan te raden om die versie eens te luisteren.

NB: Ik ben nog hard aan het werk om de volledige lijst beschikbaar te krijgen. Door het toevoegen van vele nieuwe nummers loopt dat wat vertraging op. Ik hoop volgende week met de hele lijst te komen.

Beluister ook op Spotify:

https://open.spotify.com/playlist/7Mw61KVOvsgyBZxMxZGWUE

7 minuten geleden zei Dansmeister:

Persoonlijk vind ik het echt een heel matige lijst dit jaar. Past Coldplay echt op nummer 1 hierbij.

Complimenten voor al het werk wat je erin hebt gestoken Fabian. Super dat het weer een editie erbij heeft gekregen.

Weinig edgy nummers ja. Zeker in jouw straatje staat er volgens mij bijna niks in de top 100. 

Nou ik zag een aantal keer Sigur Ros ertussen staan, maar dat vond bijvoorbeeld niet bepaald lekker wegluisteren. Zo zijn er denk ik veel verschillende smaken, wat het ook weer leuk maakt natuurlijk. Zijn namelijk ook wel wat bands/artiesten die ik wel ben gaan waarderen. Editors zal ik sowieso wel vaker gaan luisteren denk ik.

1 minuut geleden zei Richarð.:

Sigur Rós is ook niet echt niet muziek die je snel in het oor ligt. Dus dat verbaast mij niet zo, @007mark Is echt iets wat je sowieso vaker moet horen. Als het kwartje eenmaal valt, ben je ook meteen verkocht. :<

Wellicht. Dat laatste heb ik overigens wel vaker inderdaad. Dat ik na een paar keer iets luisteren, het toch heel mooi kan vinden. Laat me dus graag verrassen ;)

Ohja bedankt voor de organisatie inderdaad @Fabian. Zal vast erg veel werk geweest zijn!

Spoiler

Pink Floyd - Comfortably Numb: Geen slecht nummer, dat zeker en vast niet. Maar het is ook niet dat het nummer echt veel voor me doet. Ik ben meer fan van Wish You Were Here. Dat heeft voor mij iets magischer.

Pearl Jam - Black: Wel, wel, wel. Geen eerste plaats. Ja, jammer, want ik vind het wel een prachtig nummer. Ik heb het al geregeld beluisterd, en het bewijst zeker en vast dat het zijn plaatsje in mijn top 100 verdient. Er zit veel emotie in het lied. Maar qua geluid en stem zit het voor mij echt goed! Samen met Even Flow de beste nummers van PJ die ik tot zover heb gehoord. We hebben het over kippenvel, wel dit is het nummer waar ik dat dan bij heb.

Coldplay - Fix You: Dit wordt dan het eerste nummer. Ik heb het onlangs voor de eerste keer (lol) beluisterd, voor de top 2000 van Radio 2. Dat dit nummer hoog zou scoren, was al duidelijk door het hoge Coldplay-gehalte van deze lijst. Dit is dus de tweede keer dat ik het beluister, en ik en al totaal vergeten hoe het de vorige keer klinkt. Tja, ik vrees ervoor dat dit geen nummer voor ik zal worden. The Scientist is wellicht mijn favoriete nummer van Coldplay.

De 25 beste nummers in de top 250

1. Nirvana - Come As You Are Stond in mijn top 100
2. Radiohead - Karma Police
3. Pearl Jam - Black Stond in mijn top 100
4. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
5. The Rolling Stones - Paint It, Black
6. Tame Impala - Let It Happen

7. Arctic Monkeys - 505
8. Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street
9. AC/DC - Thunderstruck Stond in mijn top 100

10. Linkin Park - In The End

11. Black Sabbath - Paranoid
12. Arctic Monkeys - I Bet You Look Good On THe Dancefloor
13. Radiohead - All I Need
14. Franz Ferdinand - Take Me Out
15. The War On Drugs - Thinking of A PLace
16. Sigur Ros - Untitled 8 Poppplagio
17. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
18. Wolf Parade - Kissing The Beehive
19. Radiohead - Creep
20. Pink Floyd - Wish You Were Here
21. The National - About Today
22. Interpol - Leif Erikson
23. Foo Fighters - The Pretender
24. Arcade Fire - Rebellion (Lies)
25. dEUS - Instant Street

En een vijftigtal mooie nummers in totaal, waarvan een paar wel potentie hebben. Mocht ik nu een top 100 maken, zou ik al zeker nummers 1 t/e/m 6 (Tame Impala) in de lijst plaatsen. Misschien dat dit volgend jaar meer zou zijn. Sowieso zouden ook meer Radiohead, The Doors en The Cure nummers de lijst halen! We moeten zeker zorgen dat The Doors - The End in de top 100 komt volgende keer!

Edited by Laki

Wel untitled 8 van hun tweede album vond ik echt mooi. Zeker het einde van dat nummer. Verder het tweede album nog niet beluisterd. Het jammere is dat ik gewoon van natuur uit iets hardere muziek wil. Mocht er een hardere Sigur Ros bestaan, of een band die qua geluid echt de laatste 5 minuten van Untitled 8 heeft, zou het mijn favoriete band zijn. Maar dat eerste album is gewoon toch echt te rustig voor mij. Misschien komt het nog wel.

Top georganiseerd! Complimenten!
Stond inderdaad veel bekend werk in de uiteindelijke lijst en de meeste voor mij onbekende artiesten heb ik niet beluisterd.
Voor mij is The War On Drugs een mooie nieuwe ontdekking geweest. Vond het de eerste keer luisteren helemaal niks maar inmiddels ben ik om. Heerlijke muziek om aandachtig naar te luisteren maar ook prettig om op te hebben staan als je aan het werk moet

41 minuten geleden zei Magikarp:

Sigur Ros heb ik een paar keer geprobeerd maar daar kan ik dus echt helemaal niks mee :D

Kan ik mij goed voorstellen, dat had ik aan het begin namelijk ook. Ik ben het steeds meer gaan waarderen, waardoor Svefn-g-englar nu mijn nummer 1 is. Heb je dat nummer al meerdere keren geprobeerd? En Olsen Olsen en Var (beschouw het als rustige pianomuziek) zijn wellicht enigszins toegankelijke nummers? :sorry:

Edited by Chiemel