Spring naar bijdragen
Fabian.

FMusic100 - 2018

Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei Chiemel:

Kan ik mij goed voorstellen, dat had ik aan het begin namelijk ook. Ik ben het steeds meer gaan waarderen, waardoor Svefn-g-englar nu mijn nummer 1 is. Heb je dat nummer al meerdere keren geprobeerd? En Olsen Olsen en Var (beschouw het als rustige pianomuziek) zijn wellicht enigszins toegankelijke nummers? :sorry:

Vast wel, heb hem nu in ieder geval aan staan. Hoor en begrijp de aantrekkingskracht wel, het is ook gewoon goed, maar mij persoonlijk doet het niks.

Staat nu, zonder dat ik het eigenlijk door had, op shuffle en Illgresi vind ik dan wel lekker moet ik zeggen. Teksten zijn voor mij vaak wel belangrijk om echt geraakt te worden (op uitzonderingen na) en hier versta ik geen tyfus van maar desondanks pakt ie me wel. Misschien toch maar eens wat meer van gaan luisteren als er meer van dit tussen zit. 2019. Jaar van de verandering. Nieuwe dingen.

bewerkt door Magikarp

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar heeft Sigur Ros eigenlijk een groot voordeel in, omdat ik eigenlijk amper naar teksten luister terwijl ik naar muziek luister. Dat is misschien ook de reden waarom een heel pak nummers in deze lijst me eigenlijk niets doen, vooral als het instrumenteel saai is. Ik begrijp wel Engels, maar niet genoeg om het poetische of subtiele van teksten door te hebben, en voor mij is zang gewoon vaak erg instrumenteel. Ik luister gewoon echt niet wat men zegt. Ik weet niet waarover men zingt. Dat is gewoon iets dat me niet lukt. Ik kan me daar ook niet op concentreren. Zelfs op zeer simpele nummers let ik daar gewoon niet op. Dat is gewoon lastig. Ik kan enkel bij Nederlandstalige liedjes daar op concentreren, maar dat vind ik geen mooie taal die zich voor muziek leent. Elizabeth Fraser (zangeres van Cocteau Twins) vond zelfs woorden uit die gewoon beter klinken op bepaalde albums. En bij Nederlands zou je dat echt constant moeten doen. Daar merk je bij die nummers ook op dat ze vaak echt enorm op tekst en de symboliek daarachter leunen, en dat doet me gewoon compleet niets (ook al versta ik het dus daar dan wel, zoals bij bvb. Over De Muur). Bij 95% en meer van de nummers die ik beluister weet ik gewoon niet waarover het gaat, tja.  Dat is ook niet de muziek waar ik op zoek naar ga. 

Dat ik Sigur Ros dus niet versta is dus geen nadeel, want dat heb ik bij alles. Al zal ik onbewust een beter idee hebben van bepaalde enkele woorden in liedjes die gezongen worden (je kan soms wel eens een refrein meezingen bvb.), maar samenhang van zinnen of betekenis zal ik nooit in een lied door hebben. Dat moet je bij mij overbrengen door gevoel en het instrumentele (waar de zang dus voor mij deel van uitmaakt).

Daarbij, ik kan echt weinig liedjes meezingen hoor. Ik heb daar een megaslecht geheugen in. Zelfs van de grootste klasssiekers of de grootste pop songs, zou ik ze niet kunnen meezingen vaak. Vaak maar bepaalde delen uit een refrein hooguit. Je hebt zo van die mensen die zingen terwijl ze in de douche staan. Ik zou hooguit kunnen neuriën. Mijn geheugen op dat vlak is echt superslecht.

bewerkt door Laki

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk dat je Bon Iver - For Emma, Forever Ago (het album dus) dan ook wel wat zou vinden. Zang is aanwezig en de teksten zijn ook zeker wel 'van belang' (als je het zo wil noemen), maar tegelijkertijd is de manier waarop hij zn stem gebruikt een extra instrument dat het plaatje completeert.

Al is dat wel allemaal een flink stuk rustiger wat je dan misschien weer net niet ligt. Denk dat Team dan het dichtstbij komt voor je. En die is dan net weer volledig instrumentaal :D

bewerkt door Magikarp

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Magikarp:

Denk dat je Bon Iver - For Emma, Forever Ago (het album dus) dan ook wel wat zou vinden. Zang is aanwezig en de teksten zijn ook zeker wel 'van belang' (als je het zo wil noemen), maar tegelijkertijd is de manier waarop hij zn stem gebruikt een extra instrument dat het plaatje completeert.

Al is dat wel allemaal een flink stuk rustiger wat je dan misschien weer net niet ligt. Denk dat Team dan het dichtstbij komt voor je. En die is dan net weer volledig instrumentaal :D

Ja, zal dat dan wel eens verkennen. Hoe dan ook, komt dat vroeg of laat wel eens aan de beurt. Shoegaze, dream pop en neo-psychedelia zijn genres die ik recent ontdekt heb die me enorm liggen, en ook de post-punk (en zelfs post-punk revival waar Interpol, Editors en misschien AM deel van uitmaken?) liggen me wel. En hoe dan ook de genres die naar het elektronische leunen, en bepaalde indierock / alternatieve / psychedelische rock. Met soms een vleugje hard rock of metal. Valt nog veel te ontdeken! 

Zelfs Sufjan Stevens heeft een heel lekker album voor ik gemaakt, met name zijn meer elektronisch werk (The Age of Adz is echt super mooi), maar wel abstract door de glitchy pop technieken. Echt een raar album, maar indien ik er aandachtig en goed naar luister, kan ik er wel door meegezogen worden. The National is ook een band die ik goed vind, omdat het net zoals Radiohead echt nummers zijn waar op het eerste gezicht echt niets aan is, maar wanneer je meer en meer begint te luisteren je de subtiele dingen begint er in te zien, en het niet zomaar "saaie rock" is + de stem van de lead singer ligt me ook wel. 

Bij shoegaze is dat ook. Voor velen is het een wall of sound (en erg luid), maar wanneer je meer en meer luistert, hoor je ook echt de geniale subtiliteit in die wall of sound, in combinatie met die dromerige zang. Nu vind ik die wall of sound sowieso al mooi. Maar voor velen zal het hen afschrikken. En bij MBV is dat echt wel hard. Bij Slowdive of bijvoorbeeld Wild Nothing al een pak minder hard (daar valt het me zelfs soms niet eens meer op dat het shoegaze is). En het leuke bij shoegaze is dat je na een tijd gewoon niet meer doorhebt dat er een wall of sound in zit maar dat dat verdwijnt, net zoals je naar aanpast aan een bepaalde geur die eerst moeilijk te verdragen is, of aanpast aan warm water. Op zich echt zeer "hypnotische" muziek.

bewerkt door Laki

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat staat er op 101 @Fabian.

102, 103, 104, 105 en 106 kan ik allemaal al in de statistieken zien, dus daarom dat ik extra benieuwd ben naar 101.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Laki:

Wat staat er op 101 @Fabian.

102, 103, 104, 105 en 106 kan ik allemaal al in de statistieken zien, dus daarom dat ik extra benieuwd ben naar 101.

Heb het even voor je nagekeken; Bloc Party met Helicopter.

De rest van de lijst komt zoals gemeld volgende week

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Had ik Bloc Party dus net iets hoger moeten zetten :D

Bedankt voor de lijst Fabian! Vond vooral de tekstjes die je erbij zette een mooie toevoeging. Paar interessante feitjes langs zien komen.

Verder niet goede nieuwe muziek leren kennen helaas. War on Drugs ga ik nog wel een paar keer een kans geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

UPDATE 22

3. Pink Floyd – Comfortably Numb

Het is absoluut een erg mooi nummer, maar voor mij toch allemaal wat te zachtaardig. Indien hier dan toch een plaat van de band had moeten staan dan had ik liever Another Brick in the Wall gehad. We moeten er echter mee doen. Ben ik er rouwig om? Nee dat zeker niet. Het is voor mij gewoon niet een absoluut topnummer omdat het genre me minder doet.

2. Pearl Jam – Black

Geen idee of ik het nog terecht vind dat dit nummer niet in mijn eigen top honderd staat. Ik moet zeggen dat ik Pearl Jam echt een fantastische band vind. Het nummer bevat zoals al zo vaak gezegd voor mij gewoon te weinig opzwepping. Ik heb meer nodig om echt uit mijn dak te gaan voor een nummer en dat mist gewoon hier.

1. Coldplay – Fix You

Naar mijn gevoel één van de beste bands die ooit zijn voortgebracht en vooral omdat hun muziek verschillende strekkingen van fans kan bereiken. Erg tevreden dat een nummer uit mijn eigen top drie ook daadwerkelijk op nummer één is komen te staan. Het is ook mooi om te zien dat we een nieuwe nummer één hebben gekregen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Poeh, dat wordt toch flink versterken het komende jaar. Met het extra drukke schema zul je een brede selectie moeten hebben. Het liefst ook jongens met wat ervaring in de EL, al zal dat niet eenvoudig zijn. Voor nu al met al een prima seizoen gedraaid met een 11e plek en natuurlijk de fantastische bekerwinst! Ik ben benieuwd naar het volgende seizoen.     Is Dick Proper nog haalbaar voor je? Prima talentje, voor weinig op te halen in het eerste seizoen. 
    • Ik heb het 3 keer geprobeerd bij hem, maar telkens vroeg hij net teveel salaris. Veel verder dan 5k per week kom ik niet. Heb overigens wel Sven van Beek kunnen halen voor 1 miljoen. Stond op de transferlijst bij mij, dus dat is een mooie versterking. Heb jij hem kunnen krijgen?  Of speel je niet met Twente?
    • Had hij gisteren niet "gewoon" met Blind als linksback moeten starten en dan met Frenkie of Magallan centraal naast de Ligt? 
    • @Chiemel Zie Royal Blood heel hoog bij je staan, leuk. Heb ze eigenlijk gister pas ontdekt. Zijn ze populair in Nederland eigenlijk   Wie weet dat ik ook nog toe kom aan een top-50. Luister eigenlijk vrijwel nooit hele albums, maar nog meer dan een maand de tijd zie ik.
    • Deze schitterende terugspeelpass zag ik net     ohdear2.mp4