Jump to content
Bokke

[FM18] KRC Harelbeke - De ratten van Oarelbeke

Recommended Posts

Hallo, ik ben al lang aanwezig op dit forum. Als ik naar mijn profiel ga kijken staat daar: “Geregistreerd op 30 november 2004”. Dat is dus bijna 14 jaar geleden. Ik voel me dus terecht oud. In al die jaren ben ik natuurlijk niet altijd even actief geweest. Sinds FM2013 heb ik zelf een paar FM's overgeslagen. Zo heb ik FM2014, 2015 en 2017 niet in mijn bezit. Dat moeten de enige zijn sinds CM01/02. Maar met FM2018 heb ik de liefde terug gevonden. Toch heb ik FM2019 nog niet in mijn bezit. Daarom is deze novelle nog met FM2018.

Citaat

NRd87JO.png

De Club

De ploeg waarmee ik deze novelle zal spelen is KRC Harelbeke. Die spelen in de Tweede Amateurklasse in België. Dat is op het vierde niveau in België. Het doel is dan ook om op te klimmen tot op het hoogste niveau om ooit de Champions League te winnen. Het is dan ook de bedoeling dat ik de hele novelle bij dezelfde club zal blijven en wanneer ik om (onterechte) redenen toch ontslagen zou worden zal de novelle ook eindigen.

Waarom KRC Harelbeke?

Als 7-jarige jongen ging ik voor het eerst naar het voetbal. We spreken dan over de lente van 1995. Dat was in Harelbeke. Harelbeke speelde toen in de tweede klasse en wist zich te kwalificeren voor de eindronde (promotie play-offs). Er werd gespeeld tegen Moeskroen, Beerschot en KRC Genk. Harelbeke was de beste van die vier ploegen en wist dus een plek af te dwingen in de eerste klasse. De volgende zes jaar bleven ze in eerste klasse en in elk van die seizoenen mistte ik geen thuiswedstrijd. Ik ging ook redelijk veel mee op verplaatsing. Zo ben ik onder meer op bezoek geweest in de stadions van Club (en Cercle) Brugge, STVV, Lierse, RC Genk, AA Gent, Germinal Ekeren, Lommel, Eendracht Aalst, KV Mechelen en nog vele andere die ik nu vergeet. In die zes jaren heb ik ook grote spelers zien spelen als Hein Vanhaezebrouck, Geert De Vlieger, Hans Visser, Rene Klomp en Martin Laamers. Maar er waren er vele anderen die nu bij het grote publiek al onbekend zijn geworden. Dan heb ik het over Joris De Tollenaere, Ronny Gaspercic, Piet Verschelde, Kurt Vandoorne, de broers Kubik, Rimantas Zvingilas, Michel Ngonge, Patrice Zere en nog vele anderen. Maar zeker mogen we ook de verdienste van Henk Houwaert niet onderschatten. De Nederlander stond 6 jaar aan het roer en haalde schitterende resultaten met het kleine Harelbeke. Zo eindigde Harelbeke als vijfde in het seizoen 1997/1998 waardoor ze zich kwalificeerden voor de Intertoto Cup. Daar mochten ze spelen tegen het grote Sampdoria Genua. Die club was natuurlijk te sterk, maar het was toch een hele belevenis om spelers als Ariel Ortega en Vincenzo Montella in het kleine Harelbeke te zien spelen.

Maar het zesde seizoen in eerste klasse was het laatste. De club raakte in financiële problemen en vond een Kroatische overnemer, maar die bracht de club nog dieper in de problemen. Uiteindelijk resulteerde alles in een fusie met KSV Ingelmunster, een lokale ploeg van een paar kilometer verder die toen ook in de tweede klasse speelde. Maar dat was geen geslaagde fusie, want de supporters konden zich niet vinden in een fusie. Bijna onmiddellijk werd er in Ingelmunster zelfs een nieuwe club opgericht: OMS Ingelmunster. Ondertussen ging het met de club steeds verder vergaf. Het was zelfs zo erg dat er tijdens een wedstrijd in derde klasse een lokale café-uitbater tussen de lijnen stond die 100 seizoenskaarten had verkocht. Hij was die weddenschap aangegaan met het clubbestuur. Dat was in het jaar 2007. In dat jaar degradeerde de club naar het vierde niveau en een jaar later zelfs naar 1e Provinciale (5de niveau). Dat was het begin van een jojo-beweging. Er werd meteen gepromoveerd, maar het jaar daarop zakte de club opnieuw naar 1e Provinciale. Maar daar werd er meteen kampioen gespeeld door op de laatste speeldag OMS Ingelmunster (jaja) van de eerste plaats te stoten.

Dat was ook het moment dat het sportief wat beter begon te lopen. De volgende vier jaar vertoefde de club in Vierde Klasse en kende daar bijna geen problemen. Enkel in het seizoen 2012/2013 vermeden ze op doelsaldo deelname aan de degradatie play-offs. In 2014/2015 haalde de club zelfs de promotie play-offs, maar daar werden ze uitgeschakeld door het Waalse Hamoir. Het seizoen daarna was het laatste voor de competitiehervorming en de club eindigde als tweede waardoor de club rechtstreeks promoveerde naar de Tweede Klasse Amateurs. Maar omdat de tweede klasse opgedeeld werd in 2 divisies bleef Harelbeke actief op het vierde niveau. Na dat seizoen veranderde de clubnaam terug in RC Harelbeke en kon de lokale supporter zichzelf terug herkennen in de club. In 2016/2017 eindigde de club als 12de in de Tweede Amateurklasse en dat is het moment dat deze novelle start. Op 1 juli 2017.

LLM

Dit is natuurlijk een LLM-game en daarbij leg ik mezelf ook een paar regels op.

• Staf wordt enkel aangetrokken via sollicitaties

• Spelers wordt enkel gekocht nadat ze aangebracht zijn door de scouts

• Ik ga geen willekeurige spelers scouten

• Ik maak mijn eigen tactieken, dus geen gedownloade tactieken

Door dat laatste zal de progressie van de club waarschijnlijk wat minder gaan, want ik kan me niet echt de beste FM'er noemen, maar ik doe het vooral voor het avontuur. Soms zal er een stap achteruit gezet worden om er twee vooruit te zetten. Maar in de eerste seizoen zal het waarschijnlijk niet al te goed gaat. Waarom zul je wel zien in de komende updates. Ik ga toch proberen om een aantal updates per week te posten.

Inhoudsopgave

1.  Introductie

2.  Nieuwe manager KRC Harelbeke

Seizoen 1: 2017-2018

3. Voorbereiding

4. Beker van België
5. September 2017
6. Oktober 2017
7. November 2017

8. December 2017

9. Januari 2018
10. Februari 2018

11. Maart 2018

12. April 2018
13. Analyse 2017-2018

Seizoen 2: 2018-2019

14. Voorbereiding

15. Beker van België

16. September 2018
17. Oktober

18. November
19. December
20. Januari
21. Februari

22. Maart

23. April - Mei

24. Play-Offs

25. Analyse - Seizoensoverzicht

Seizoen 3: 2019-2020

26. Transfers - Voorbereiding

27. Start competitie
28. Wedstrijd 6 - 17
29. Wedstrijd 18 - 25

Edited by Bokke

Een novelle met Harelbeke, heerlijk. Het Forestierstadion! Alle spelers die je daar opnoemt, kende ik nog perfect 😉

Heb in de jeugd (van Knokke) wel eens tegen Harelbeke gespeeld, maar twee jaar geleden liep ik er helaas niet meer bij, toen Knokke en Harelbeke opnieuw in dezelfde reeks kwamen. Ik volg, hopelijk kan je ze terug omhoog brengen!

Ik herinner mij dat het altijd een lastige tegenstander was ... Vooral met die ene aanvaller daar : Detollenaere als ik mij niet vergis en heeft Urban Floran ofzo iets daar ook niet gespeeld, is nadien ook jaar bij Anderlecht aan de slag geweest. Ben benieuwd naar de resultaten !

Prachtig! Harelbeke heb ik zelf altijd een heel erg sympathieke ploeg gevonden. De Tollenaere blijft voor mij eeuwig verbonden als boegbeeld van de club. Verder herinner ik me nog erg goed het speciale "model" van doel dat gebruikt werd in het Forrestierstadion toen de club destijds nog in eerste speelde.

De insteek van je novelle vind ik ook erg leuk. Dit gaat een erg interessante uitdaging worden. Alvast veel succes!

pRTuokE.png

Selectie 2017-2018

@kaspdb Leuk, dan heb je toch op redelijk hoog niveau gevoetbald? Bedankt voor de reactie

@delichris De naam van Harelbeke zal ook wel nog bekend zijn uit het wielrennen aangezien er hier ieder jaar ook een grote wielerklassieker is: De E3 Harelbeke. Bedankt voor de reactie

@True_Legend Nee Florian Urban heeft hier niet gespeeld. Ik denk dat je Florin Frunza bedoelt. Die zit trouwens in mijn technische staf zoals je ziet in deze update. 

@Darkcrusader Bedankt voor de reactie

@Marius Dat doel is nog steeds hetzelfde :classic_biggrin: Bedankt voor de reactie

@Mordurette Bedankt voor de reactie

@komodo25 Bedankt voor de reactie

@kimvdb14 Bedankt voor de reactie

Edited by Bokke

Staff is zeer belangrijk en wordt nog wel eens vergeten. De oefencampagne is zeer goed verlopen hopelijk spiegelt zich dat af in de wedstrijden die er toe doen 

Slim om meteen de omkadering te verzorgen. Daar kruipt wel wat tijd in maar op termijn ga je daar zeker vruchten van plukken. De voorbereiding verliep uitstekend zo te zien.

Verliezen van Lierse is geen schande. Al ben ik misschien niet zo objectief in dit geval ... 🙂 

Succes met de competitiestart!

CVOa9Rl.png

@delichris @Marius @komodo25 @Darkcrusader Bedankt voor de reacties. De beker vond ik ook wel geslaagd enkel jammer vand e vele tegengoals tegen Lierse. De score was wat overdreven, want we kregen wel een aantal kansen, maar mistten te veel net zoals in de eerste wedstrijden van de competitie. Hopelijk zijn we vertrokken na de zege tegen Pepingen. 

De start is inderdaad niet ideaal en misschien niet helemaal wat je ervan verwacht had maar het geluk kan even goed snel keren. 

Matige start, maar het duurt nog lang ... Je hebt met je technische staff aangetoond om op lange termijn te denken , maar die investering brengt ook ergens sportieve druk met zich mee om meteen te presteren, maar er moeten nog heel wat wedstrijden afgewerkt worden