Jump to content
Sign in to follow this  
germandutch

[FM19] De VoetbalTrainer - FC Chelsea

Recommended Posts

[FM19]  De VoetbalTrainer –  FC Chelsea

voetbal-trainer-logo9faf4b731b68ab30.jpg

195logob52a0f3246a9eca2.jpg

Enfin, het stadion was niet uitverkocht, er waren slechts 19.535 toeschouwers, waaronder 1200 Chelsea fans. Blijkbaar hadden wij het k*t weer uit Engeland meegebracht, want er heerste behoorlijke motregen. De Sešívaní, zo schijnen ze zich te noemen en die volgens Marco zoiets als ‘genaaid’ betekende, zoals hij lachend opmerkte, verschenen in een 4-2-1-3 VM Breed formatie. Op papier aanvallend.  Wij kwamen in de gebruikelijke 4-1-3-2 opstelling op met uiteraard aanvallende intenties. Scheidsrechter was ene Damir Skomina, een Sloveen. Hij was ons allen totaal onbekend.

Het werd een volledig eenzijdige match.  Uitsluitend eenrichting-verkeersvoetbal met een verschrikkelijke mierenneuker als scheids. Deze man voelde de wedstrijd in geen enkel opzicht aan.  De wedstrijd was nog niet begonnen toen had ene Zmrhal al een gele kaart te pakken. Nota bene in de eerste minuut en niemand weet, waarvoor?  4 minuten later was het ene Olayinka, die slachtoffer van de kaartdreef van de scheids werd.

In de 14de minuut kon keeper Kolar een keihard schot van ML Alonso niet vasthouden en liet de bal het doel inglippen.  0 : 1 en de verwachte openingstreffer was een feit.

De op papier aanvallende formatie van Slavia ontpopte zich op het veld als een defensieve vesting met 2 bussen voor de 16 en 11 man achter de bal.

In de 28ste minuut schopte ene Soucec ML Alonso uit de wedstrijd en ja hoor: de scheids stond erbij en keek ernaar maar greep niet in. Die ‘lamlul’, zoals Marco de scheids noemde, floot niet eens en gaf ook geen kaart aan de dader. Alonso werd van het veld gesjouwd en Kovacic, feitelijk een MC,  nam diens positie over.

Blijkbaar was mijnheer de ‘lamlul’ van mening dat Slavia zichzelf genoeg ‘genaaid’ had, want hij floot plots haast alleen nog maar in hun voordeel. 

Spits Giroud kopte in de 40ste minuut de bal keihard in het doel, maar de scheids gaf het doelpunt niet. Zogenaamd had Giroud op een tegenstander geleund.  Marco was niet meer te houden. Eerst liep hij naar de 4e man, maar die weigerde naar hem te luisteren en toen naar de zijlijn, waar hij een scheldkanonnade naar de scheids afstak.

Toen de scheids voor rust floot, moest ik hem naar de kleedkamer meetrekken, want hij wilde verhaal bij de scheids gaan halen.

Het duurde tot de 49ste minuut totdat wij eindelijk voor de 2e keer de vesting van Slavia konden kraken. MR Pedro gaf een strakke voorzet op spits Tammy Abraham, die door de toelopende Skoda werd gemist en door Tammy ijskoud binnen werd geschoten. 0 : 2 en dat was het dan ook. Verdere aanvalspogingen lieten de defensie van Slavia en de scheids niet toe.

Wij namen gas terug en beperkten ons tot het controleren en rustig rondspelen van de bal voor de 16 van Slavia. In de 66ste minuut wisselde ik nog VM Bakayoko en stuurde Jorginho in het veld en in de 72ste minuut haalde ik Kant naar de kant en mocht Zouma de match uitspelen.

Als ik goed heb geteld, dan is Slavia slechts een keer over de middenlijn en op onze helft geweest en toen was het nog buitenspel ook. Voorts hebben ze niet op ons doel geschoten en dus is het begrijpelijk, dat de 19 duizend toeschouwers met hun club en gelukkig ook met de prestatie van de scheids ontevreden waren en dit lieten blijken ook. 

2316002b93f875ef786.jpg

231a83e2caf541034980.jpg

232f92db3afa898c740.jpg

2336f80a4ac80434a24.jpg

Edited by germandutch

195logo50017d180f551d11.jpg

Onze volgend thuistegenstander is het beroemd gevreesde Manchester United Football Club (van oorsprong Newton Heath L&YR FC of afgekort MUFC).  een Engelse voetbalclub uit Manchester. De club is opgericht in 1878 en heeft sinds 1902 de naam Manchester United.  

De club is de succesvolste ploeg uit de geschiedenis van het Engelse voetbal en ook de succesvolste van dit moment met twintig belangrijke bekers sinds Alex Ferguson bij Manchester United kwam in november 1986. Ze wonnen reeds 20 keer de Premier League. De club won in 1999 en 2008 de Champions League en was in zowel 2009 als in 2011 de verliezend finalist. Manchester United speelt zijn thuiswedstrijden op Old Trafford, een stadion met een capaciteit van 76.312 plaatsen. De laatste uitbreiding van 7900 plaatsen werd verkregen door de noordoost- en noordwesthoeken van het stadion te verhogen. Zelfs na deze uitbreiding is het stadion bijna elke wedstrijd uitverkocht. De club haalt dan ook de hoogste gemiddelde toeschouwersaantallen van de Premier League. De thuiswedstrijden van de club worden gespeeld in een rood-wit-zwart tenue.

Op 12 mei 2005 is de club in handen gekomen van de Amerikaanse zakenman Malcolm Glazer. Hij betaalde £800 miljoen, zo'n 1,2 miljard euro. Sinds 16 mei wist hij 75% van de aandelen te verwerven. Dit percentage is nodig om de club van de beurs te halen.

Manchester United is een van de weinige clubs die met zijn jeugdopleiding de Europese top wist te bereiken. Manchester United is partner van Unicef en treedt op als nationaal ambassadeur voor het VN-kinderfonds.

Manchester United slaagde er als een van de weinige Europese topclubs in om samen met Ajax, Chelsea, Juventus en Bayern München, alle drie de UEFA-hoofdcompetities (Europacup I / UEFA Champions League, Europacup II, en UEFA Cup / UEFA Europa League) te winnen.

Hun huidige manager, Ole Gunnar Solskjaer, is geen vriend van ons. Weliswaar ben ik slechts ‘een klein beetje rancuneus’ maar ik stuur hem het liefst met een rammeling terug. En Marco is het totaal met mij eens. Ole was ook in zijn ogen een zeer goede speler, maar als trainer heeft hij hem ook niet hoog zitten.

23699087b82b8e942e4.jpg

Welnu, zoals altijd bij thuiswedstrijden kwamen wij in een 4-4-2 opstelling het veld op. Door blessures en schorsingen moest Pedro ML spelen, Zappacosta MR, de net herstelde Rüdiger VR en Zouma VC.  Met andere woorden, ondanks alles, kunnen wij toch een behoorlijk elftal op de been brengen.

Onze vriend Ole stuurde zijn team in een 4-1-2-3 formatie het veld op, hetgeen in de praktijk echter neerkwam op een defensief 4-1-4-1 met een bus voor de 16.

Ons stadion was volledig uitverkocht, dus alle 41.631 plaatsen waren bezet. Scheidsrechter was ene Simon Hooper en we hadden weer het gebruikelijke Engelse weer, dus motregen.    

‘Vriend Ole’ heeft het vaak over aanvallend voetbal, alleen laat hij MU niet aanvallend spelen. Om eerlijk te zijn, MU speelt op dezelfde manier als onder Mourinho. Niet willen verliezen en af en toe een snelle counter eruit gooien, maar omdat de scheids hun uiterst fysieke spelstijl honoreerde kon MU onze aanvallen 35 minuten de baas. In de 36ste minuut lukte het gelegenheids-ML Pedro met een strakke voorzet het hoofd van spits Giroud te bereiken, die de bal onberispelijk inkopte. 1 : 0 en de ‘lang verwachte’ openingstreffer was eindelijk een feit.

Twee minuten later was het MC Kante, die na een misser van Marchiso in balbezit kwam en de bal volley het doel in knalde. 2 : 0 en wij waren op de goede weg.

Waarom de scheids, die overigens MU toch wel vaak duidelijk zichtbaar bevoordeelde, in de 46ste en laatste minuut van de eerste helft een gele kaart  gaf, werd niemand duidelijk.  Hoe dan ook met een voorsprong van 2 doelpunten gingen wij de rust in.

In de 58ste minuut scoorde Martial uit een voor ons duidelijk zichtbare buitenspelpositie de 2 : 1 en tot onze verbazing keurde hij het doelpunt goed en overrulede de VAR. Midden in de commotie omtrent het doelpunt voerde ik mijn eerste wissel door. Spits Tammy Abraham mocht gaan douchen en Batshuayi nam diens positie over.

5 Minuten later haalde ik MC Bakayoko van het veld, die nog steeds discussies voerde met de scheids over zijn gele kaart en het buitenspeldoelpunt van Martial. Ook hij mocht gaan douchen en Jorginho was zijn vervanger.

In de 70ste minuut mocht gelegenheids-MR Zappacosta gaan douchen en kreeg Barkley nog wat speeltijd.

Het bleef 2 : 1 want wij domineerden en controleerden de wedstrijd en MU had het aan keeper Gea en de scheids te danken, dat het bij deze stand bleef. Na het laatste fluitsignaal van de scheids wilde coach Ole ons blijkbaar feliciteren met de overwinning maar toen hij onze grijnzende smoelen zag, bedacht hij zich en holde met een verbeten gezicht richting kleedkamers. Marco sloeg mij lachend op de schouder en zei sarcastisch: “Tjonge, tjonge wat laat die zich kennen! Wat een eikel.” 

Ik had het op het puntje van mijn tong, maar ik sprak het niet uit, dacht het alleen maar: 'goodbye Dilly-Ding Dilly-Dong Ole'.  Jeetje, voor een 33jarige vent kan ik toch soms wel heel erg kinderachtig doen. Maar het voelt wel lekker.

237d57c4b7ec5adab8c.jpg

237a28650059179387d0.jpg

23897898e46af010ca7.jpg

239302798a26dc34d61.jpg

Edited by germandutch

Na de winst op Manchester United en de ons niet goedgezinde manager Ole ‘Dilly Ding Dilly Dong II’ Gunnar Solskjær smaakt het ontbijt dubbel zo lekker. Maar helaas niet voor iedereen. Want vanmorgen kwam ik op internet een artikel tegen, die ik de jongens en vooral Marco niet wilde onthouden. 

Lees hier en huiver:

Guus Hiddink heeft per direct plaats moeten maken als coach van het olympische team van China. Het avontuur heeft minder dan een jaar geduurd.

Hiddink (72) begon in het najaar van 2018 aan zijn klus in China, waar hij de opdracht accepteerde de beloften naar een hoger plan te tillen, met deelname aan de Olympische Spelen van 2020 als einddoel. Tokio gaat hij niet meer halen.

De Chinese bond is namelijk niet tevreden met de ontwikkelingen. De oefennederlaag tegen de leeftijdgenoten van Vietnam van vorige week was de druppel. In de voorbereiding op de Aziatische jeugdkampioenschappen, waar ook de olympische startbewijzen te verdienen zijn, is daarom besloten tot een wisseling van de wacht. Hao Wei neemt per direct de taken over van Hiddink.

2409b51131538f875a7.jpg

Niet alleen ik, maar vooral ook Marco werd door dit artikel compleet verrast. Wij waren er al van uitgegaan, dat twee ons bekende personen in het harnas zouden sterven, omdat ze maar niet genoeg krijgen van het spelletje. En daarmee bedoelen wij Guus Hidding en ook Dick Advocaat, die steeds maar weer bij een bond of club in dienst treden.  Beiden 70plussers en financieel onafhankelijk. Wat bezielt deze mensen toch?

Marco was heel duidelijk in zijn commentaar hierop: “Dit kan en wil ik niet begrijpen” zei hij “deze job is zo ontzettend stressig, die vreet je van binnen op en daar ga je op den duur aan kapot. Guus heeft toch een goed gezinsleven, waarom moet die dan toch maar in alle uiteinden van de wereld deze zenuwslopende job blijven doen?”

“Misschien heeft hij juist deze spanning nodig?” Wist ik veel. Ik weet wel dat ik na dit seizoen eerst voor mijn eigen gezin zal zorgen en daarmee bedoel ik, dat ik mijn vriendin ten huwelijk zal vragen, mits zij mij nog wil. Trouwen en dan zien we later wel verder. “Waarschijnlijk zien wij Guus hier binnenkort verschijnen? Van mij mag die, graag zelfs. En wat denken jullie?”

“Laat maar komen” Marco knikte en voegde toe: “het is altijd gezellig met Opa Guus.”

Het werd een hele rustig dag met alleen wat lichte ‘bewegingstherapie’, hoofdzakelijk massages en behandeling van de kleine ongemakken van de spelers, want morgen, juist u leest het goed, reeds morgen moeten wij weer spelen. En wel in de Kwartfinale van de Carabao Cup thuis tegen Southampton. Als dat Ajax en of PSV zou overkomen, dan zouden ze gelijk al op hun achterpoten staan. Maar hier tilt er niemand aan, vandaar ook dat vaak in nationale bekerwedstrijden van verrassende uitslagen sprake is. Per definitie stel je hier in bekermatches meestal reservespelers op aangevuld met wat jeugdig talent.    

Edited by germandutch

Southampton F.C., ook wel bekend als The Saints, is een Engelse voetbalclub, die in november 1885 werd opgericht als St. Mary's YMA.

En speciaal voor Marco hier een hele lap geschiedenis over de club, die heel veel Nederlandse invloeden heeft gekend en nu nog steeds een Nederlander in dienst heeft en wel verdediger Wesley Hoedt (ooit afkomstig van AZ).

Dus lees en huiver:

Met ingang van 23 januari 2009 werd Mark Wotte de manager van Southampton. Dean Gorré was zijn assistent. Southampton had in april 2009 een schuld van 30 miljoen pond, waarmee ze door de FA beboet werden met 10 punten aftrek in het daaropvolgende seizoen. Na vele speculaties en geruchten besloot de Zwitserse miljonair Markus Liebherr te investeren in Southampton. Met als hoogtepunt het ontslag van Wotte, die ervan uitging dat hij als trainer verder kon gaan. De nieuwe trainer van The Saints werd Alan Pardew. Onder zijn leiding werd de Johnstone's Paint Trophy gewonnen: de eerste prijs sinds het winnen van de FA Cup in 1976. Hoewel hij prima werk had geleverd, werd tot veler verbazing Pardew in september 2010 ontslagen. Volgens het bestuur doordat de communicatie met de spelers niet goed was. Nigel Adkins werd de nieuwe trainer. Hij moest proberen om The Saints weer naar het Championship te leiden. Adkins slaagde hierin, nadat Southampton in het seizoen 2010/11 op de tweede plaats eindigde in de League One en zich zeker stelde van de promotie naar het Championship. De club deed het daarin zo goed dat ze meteen doorstoomden naar de Premier League.

Met ingang van het seizoen 2014/15 stonden de Nederlandse broers Ronald en Erwin Koeman respectievelijk als hoofdtrainer en assistent-trainer aan het roer bij Southampton. Hoewel beiden veel ervaring hadden opgedaan als trainer/coach bij verschillende voetbalclubs, zaten ze nooit samen op de bank bij één club. Onder hun leiding eindigde de club uiteindelijk op een zevende plaats in de eindrangschikking, een nieuw record voor Southampton in de Premier League. Ook betekende het voor het eerst in twaalf jaar plaatsing voor Europees voetbal. Die prestatie werd vooraf nagenoeg voor onmogelijk gehouden in de Engelse pers na de achtste plaats in de eindstand van het seizoen 2013/14. Na afloop van dat seizoen kwam een uittocht op gang van een aantal belangrijke spelers van Southampton. Zo werden onder ander Luke Shaw en Adam Lallana verkocht aan Manchester United en Liverpool. De door Koeman geïnitieerde aankopen Graziano Pellè (Feyenoord), Dušan Tadić (FC Twente) en Toby Alderweireld (gehuurd van Atlético Madrid) genoten in de zomer van 2014 nog weinig tot geen bekendheid in Engeland. Gedurende het seizoen 2015/16 behaalde Southampton de zesde plaats in de Premier League, opnieuw een verbetering van het clubrecord.

In juni 2016 verliet Koeman Southampton om zich bij Everton aan te sluiten en werd hij vervangen door een contract van drie jaar door Claude Puel. De club werd uitgeschakeld in de groepsfase van de Europa League, maar was succesvoller in de EFL Cup, waar ze in de finale met 3-2 verloren van Manchester United.

De club eindigde het seizoen 2016–17 op de achtste plaats. Tijdens de zomer werd Puel als manager vervangen door de Argentijnse coach Mauricio Pellegrino, voorheen van Deportivo Alavés. In het middenseizoen verkocht de club de Nederlandse verdediger Virgil van Dijk aan Liverpool voor naar schatting £ 75 miljoen, de recordverkoop van Southampton en een wereldrecord voor zijn positie.Pellegrino werd ontslagen in maart 2018 met het team 1 punt boven de degradatiezone en zijn vervanging, Mark Hughes, leidde de club naar een 17e plaats en vermeed degradatie op de laatste dag van het seizoen. Hughes tekende aan het einde van het seizoen een nieuw contract, maar door een slechte start van het volgende seizoen werd hij in december 2018 ontslagen met het team op de 18e plaats. Hij werd vervangen door voormalig RB Leipzig-baas Ralph Hasenhüttl, die de club wegstuurde van degradatie naar de 16e plaats.

En vandaag, op dinsdag 18 december om 19.45 uur stonden wij dus tegenover Southampton. Wij uiteraard in de gebruikelijke 4-4-2 opstelling met zeer aanvallende intenties en The Saints in een 5-3-2 formatie, die vooral voorzichtig, verdedigend en op de counter wilde opereren. Tot onze verbazing hadden wij een volledig uitverkocht huis en uiteraard wilden wij de 41.631 toeschouwers spektakel bieden. De scheidsrechter was ene Gareth Rhodes.

Vooraf heb ik met Marco zitten puzzelen, want over 4 dagen moeten wij voor de competitie tegen Norwich City en onze brigade is momenteel alles andere als okselfris. Nou het werd een fantasieopstelling: GK is en blijft Kepa en Blackman reserve; VR werd Trevor Chalobah, 19jr en feitelijk VC/VM, maar dit was zijn kans om eens iets te laten zien.  Jonkie Ampadu en routineer David Luiz vormden het centrum van de verdediging en talentvolle ML Juan Castillo nam de VL positie in. Kepa en Luiz zorgden voor de routine achterin.

ML was Pulisic, weliswaar niet wedstrijdfit maar hij wilde hoe dan ook spelen. Dat gold ook voor MC Jorginho en naast hem mocht Ross Barkley aantreden. ML was de licht gehavende Kenedy, net hersteld van een blessure. LS was Hudson-Odoi en RS Batshuayi.  Voor het eerst moesten wij een half elftal niet wedstrijdfitte spelers opstellen, naast enkele jonkies, die op een andere dan hun normale positie moeten spelen, maar wel verschrikkelijk gretig zijn.

Van enig spektakel was in de eerste 15 minuten geen sprake, wel van voorzichtig aftasten. Pas in de 19de minuut kwam er verandering in de spelwijze. MR Pulisic haalde de achterlijn en gaf een strakke voorzet naar binnen, die door ene McCarthy compleet gemist werd. Batshuayi kreeg de bal voor zijn voeten en hoefde niet meer te doen dan de bal simpel binnen te tikken. 1 : 0 en de openingstreffer was een feit.

De scheids floot veel, want blijkbaar was hij geen voorstander van fysiek spel maar gelukkig trok hij geen kaarten voor lichte overtredingen. En van grof spel was geen sprake.

Door een van de schaarse counters kwamen The Saints tot een hoekschop. VC David Luiz wilde de bal wegkoppen, maar juist hij, de meest ervaren speler achterin, kopte de bal per vergissing in het eigen doel. 1 : 1 en de gelijkmaker was helaas een feit.

Net voor afloop van de eerste helft, dus in de 44ste minuut, lukte het gelegenheids-VL Juan Castillo om een perfecte pass in de voeten van MC Barkley te spelen. Ross Barkley dribbelde de 16 binnen en schoot de bal loepzuiver in de rechte bovenhoek. 2 : 1 en we hadden onze verdiende voorsprong te pakken.

Tijdens de rust bedankte Marco de jonkies en de rest van het team voor hun inzet en  goede spel en stuurde ze hooggemotiveerd weer naar buiten voor de tweede helft.

De enige speler van onze kant, die niet echt in de wedstrijd zat en deels compleet onzichtbaar bleef, was LS Hudson-Odoi en in de 67ste minuut haalde ik hem dan ook van het veld. Op de bank hadden wij weliswaar nog Tammy Abraham, maar hij was alles andere als wedstrijdfit. Op verzoek van Marco stuurde in aanvallende middenvelder Ruben Loftus-Cheek het veld in, die volgens Marco over afmaakcapaciteiten, techniek en vooral snelheid beschikt.

Onze tweede wissel voerde ik in de 77ste minuut door, want jonkie en gelegenheids-VL Juan Castillo zat er volledig doorheen. Jake Clarke-Salter, feitelijk een linksbenige centrale verdediger smeekte me als het ware om in te mogen vallen en Marco zei alleen maar: “Doen!”

In de 81ste minuut zette MC Jorginho met een slimme steekpass gelegenheidsspits Ruben Loftus-Cheek alleen voor de keeper en Ruben LC schoot de bal ijskoud binnen. 3 : 1 en je kon de overwinning haast voelen.  Elf minuten later was het MR Pulisic die een perfecte voorzet op, wederom Loftus-Cheek, afleverde en die de bal rustig en bekeken binnen tikte. 4 : 1 en 41 duizend toeschouwers waren met ons spel en de uitslag tevreden.

De scheids floot af en wij waren een ronde verder.

24136e1d676fcb1920c.jpg

241a4b1051864369d63e.jpg

242118a4ec798702f7d.jpg

2432fe233411e31a68d.jpg

Edited by germandutch

Marco verscheen met een enigszins bedrukt gezicht aan de ontbijttafel. Gisteren hadden wij nog van Southampton gewonnen, dus dat kon niet de reden zijn. Na de gebruikelijke begroeting, liet Marco de kat uit de zak. “Er zijn weliswaar genoeg onderwerpen, waar we het over kunnen hebben. Bijvoorbeeld het feit dat niemand kritiek mag hebben op Ten Hag of Ajax, de ruzie tussen Mourinho en Ole, het gedoe bij Real Madrid, de probs bij PSG met Neymar en ga zo maar door.” Marco leunde achterover en schudde zijn hoofd. “Jullie weten dat ik nog niet zo lang geleden Chief Officer bij de FIFA was en binnen de context van mijn werk en functie, kwam ik een aantal berichten tegen, die hoogst verontrustend zijn.” Hij zweeg en vulde zijn kopje met verse koffie.  “Onze grootste concurrent is Manchester City en dat niet alleen op sportief gebied.”

“Hoezo? In welk ander opzicht dan?” Klaus begreep Marcos opmerking niet en ik ook niet.

“Voordat ik bij de FIFA ben weggegaan” zei Marco “heb ik nog een korte waarschuwende mededeling van Javier Tebas, de baas van de Spaanse competitie, onder ogen gekregen. O.a. beweerde hij het volgende: ‘City is een gevaar zoals het voetbal dat nog nooit heeft gezien’.  Senor Tebas spreekt van ‘een staatsclub die de markt opblaast en volledig buiten de financiële regelgeving van de UEFA opereert’.”

“Dat snap ik niet” liet Klaus zich weer horen. “Ok, ze geven veel geld uit voor spelersaankopen en salarissen, maar dat doen anderen ook.”

“Dat dacht ik in eerste instantie ook” antwoordde Marco “maar toen zag ik een mail van ex-voorzitter Infantino aan de huidige voorzitter Ceferin en die maakte hem erop attent, dat de gevestigde orde zich afvraagt hoe het kan dat Manchester City met jaarinkomsten die tweehonderd miljoen euro lager liggen dan die van Real Madrid, FC Barcelona en Manchester United, toch in staat is de duurste en grootste selectie neer te zetten?” Marco lachte zachtjes. “Het komt nog mooier!  Een half jaar geleden opende de UEFA een onderzoek naar de boekhouding van de landskampioen, maar het kan nog tot het einde van dit seizoen gaan duren voordat de resultaten bekend zijn.”

“Is MC niet in handen van een rijke Thai?” vroeg Klaus nieuwsgierig.

Eindelijk kon ik ook meepraten, want dat wist ik wel. “Tot een paar jaar geleden was City in het bezit van de voormalige premier van Thailand Thaksin Shinawatra.”

“In 2008 heeft ene Sheikh Mansour de Manchester City Football Club overgenomen. En deze Sheikh is voorzitter of eigenaar van ADUG of te wel de Abu Dhabi United Group en daar is iets mee. Zij zijn dus de eigenaar van MC  en ofschoon MC nog geen Champions League-beker heeft gewonnen, is MC wel de eerste club die voor een miljard aan spelers bezit. Met sleepnetten vist het sjeikfonds de internationale wateren leeg en verhuurt het intussen voor zestig miljoen euro aan talent. De vertakkingen van de Engelse kampioen reiken steeds verder en dieper, tot Alkmaar en Dordrecht aan toe. En dus zeg ik: hier klopt iets niet en dat zoek ik helemaal tot de bodem uit.”

“Tijd genoeg heb je ervoor.” Zei Klaus lachend. “Als je hulp nodig hebt, ik ben geïnteresseerd, want hier wil ik ook het fijne van weten.”

“Ok, morgen praten we verder. Nu concentreren wij ons eerst maar weer op de competitie.” Zei ik en plots dacht ik te weten, waarom Marco ons met dit horrorverhaal opzadelde. Was hij soms op zoek naar een voor hem acceptabele reden om na dit seizoen het analistenvak in te gaan? Ik dacht van wel, want Marco doet nooit iets zonder reden of aanleiding. Weg van de stress en lekker wedstrijden analyseren in een praatprogramma, dat zal het wel zijn.

2464d83cd850abb6bec.jpg

247e386edc6672f062f.jpg

Wie goed speelt of de intentie heeft en laat zien goed te willen spelen, krijgt altijd mijn vertrouwen.

248625c7f484958a819.jpg

Nou wordt het pas leuk. Niets is mooier dan MC uit deze CUP, ofschoon die weinig voorstelt, te gooien. Want Pep van het winnen van prijzen af te houden, komt gelijk aan een zware misdrijf (volgens hem dan).  Bovendien, ervan uitgaande dat de opmerkingen van Marco over ADUG juist zijn en MC onderdeel van deze groep is, hebben wij een extra reden om MC dwars te zitten. 

Edited by germandutch

Op zaterdag 22 december, met de kerst in aantocht, moeten wij naar Norwich, een Engelse city en een district in het graafschap Norfolk en telde 140.452 inwoners in 2014. De oppervlakte bedraagt 39 km². Van de bevolking is 16,8% ouder dan 65 jaar. De werkloosheid bedraagt 4,1% van de beroepsbevolking (cijfers volkstelling 2001).

Tijdens de Tweede Wereldoorlog leed de stad veel schade, vooral tijdens de Baedeker Blitz in april 1942. Het in 1938 gebouwde stadhuis bleef onbeschadigd, maar de oude binnenstad leed veel schade en de chocoladefabriek Mackintosh, de bierbrouwerij en twee grote warenhuizen (nu Tom Lewis en Debenhams) werden vernietigd.

In de 20e eeuw was de industrie in Norwich van belang, onder meer de fabricage van schoenen (Start-rite), kleding, chocolade en vliegtuigen. In 1970 vestigde de Koninklijke Drukkerij (HMSO) zich in Norwich.

2442160a8c89dade3ac.jpg

Carrow Road is een voetbalstadion in Norwich. In het stadion speelt de voetbalclub Norwich City, die in de Premier League uitkomt (seizoen 2019/20), zijn thuiswedstrijden. Het stadion beschikt over 27.244 overdekte zitplaatsen.

Carrow Road werd in 1935 gebouwd toen Norwich City uit zijn oude thuisstadion was gegroeid. De bouw duurde slechts 82 dagen. In de jaren tachtig werd het stadion ingrijpend verbouwd. De nieuwste tribune is de Jarrold Stand, die in 2004 werd gebouwd.

245ecaff633c43249a1.jpg

Het stadionnetje was volledig uitverkocht en tot de nok gevuld ofschoon het giga pokkenweer was. Hagel en storm en dan weet je het wel. Scheids was ene Craig Pawson. Toen beide teams het veld opliepen murmelde Marco zachtjes: “Wat heeft die gast voor een opstelling gemaakt?  Van Rhein VC? Die kan alleen maar VR spelen toch en dan geen vleugelverdedigers en slechts een sterke as?”

Eerlijk gezegd begreep ik het ook niet helemaal, tenzij je ervan uitgaat dat je een beter team hebt, maar dat heeft Norwich dus beslist niet. Wel een goede keeper namelijk Tim Krul. Enfin, The Canaries spelen in een defensieve 3-1-3-1-2 opstelling en wij in een aanvallende 4-1-3-2 formatie.  Dus dat wordt voor The Canaries pompen of verzuipen. En ik reken op het laatste.

Wij vielen gelijk stormachtig aan en MR Pulisic kwam in de 7de minuut volledig vrijstaand aan de achterlijn tot een zuivere voorzet, die de aanstormende gelegenheids-ML Pedro volley nam en in het doel knalde. 0 : 1 en de openingstreffer was een feit.

Coach Farke raakte in paniek en gooide zijn opstelling volledig overhoop. Ineens werd het 5-2-3-0 met 2 bussen voor de 16 en mochten wij de bal en drie kwart van het veld hebben. Het werd dus compleet eenrichtingsverkeer en ik moet toegeven, Norwich verdedigde alsof hun leven ervan afhing. Wel correcte slidings en faire duels zonder grove overtredingen. Hoe dan ook, het lukte ons in de eerste helft niet meer om de bal in hun netje te krijgen. De ruststand was 0 : 1.

In de tweede helft het zelfde liedje. Wij vielen aan, Norwich verdedigde en loerde op die ene counter, maar die kwam voorlopig niet. Wel kregen wij in de 65ste minuut een vrije trap, die VC Luiz voor zijn rekening nam. Van zo’n kleine 26 m schoot hij de bal op doel en die lange Tim Krul stond erbij en keek ernaar. Sorry, dat ik het zeg, maar van die afstand mag die bal er niet ingaan. Zeker niet bij een ‘penaltykiller’, die Krul was. Maar goed, het stond 0 : 2 en wij waren op de goede weg.

In de 71ste minuut haalde ik onze zwakste speler van het veld en dat was spits Tammy Abraham, hij speelde als een krant en nat was die sowieso al. Batshuayi mocht hem vervangen. 6 minuten later haalde ik Kante naar de kant, niet omdat hij slecht speelde, verre van dat, maar om Kovacic ook nog war spelminuten te gunnen. En in de 83ste minuut haalde ik daarom ook ML Pedra eraf en gaf Kenedy het teken om voor hem in te vallen.

In de 89ste minuut was het wederom  MR Pulisic die volledig vrijstaand een loepzuivere pass op spits Giroud kon geven. Giroud hoefde alleen zijn voet tegen de bal te zetten om hem binnen te tikken. 0 : 3 en de match was definitief gespeeld.

“Zo kun je niets winnen” zei Marco hoofdschuddend. “Die gasten zijn 1 keer over de middenlijn geweest en hebben een keer op ons doel geschoten. Nou ja, geschoten?  Het was een slap rollertje.”

“Wat maakt het uit.”Antwoordde ik rustig. “Ondanks het klotenweer hebben wij de punten en daar gaat het om.”

24941244c871fc56c7d.jpg

249ab9d6add4c06d774e.jpg

250752e96b085c45faf.jpg

25185006dea76511ae0.jpg

Edited by germandutch

Toen Marco deze ochtend aan de ontbijttafel verscheen, had die een hele map erbij met allemaal artikelen over zijn favorite onderwerp ADUG of te wel Abu Dhabi United Group. 

Na het ‘goede morgen’ en de eerste bak koffie begon Marco al gelijk met het vervolg van het verhaal van de gestrige ochtend. ‘Ik heb gisteravond nog met Piet de Visser gebeld en hem gevraagd of die die groep ADUG kende. Nou Piet heeft me het ene naar het andere verhaal over die groep opgedist.” Marco nam nog een kop koffie en een paar happen van zijn Spaans omelet. “Manchester City heeft verleden jaar een spelertje van PEC gekocht, ene Philippe Sandler, 22jr en VC. Dat mannetje had pas een paar wedstrijden gespeeld, toen City hem kocht en wijsmaakte, dat die niet gehaald was als verkoopobject.”

“Wat heeft dat mannetje met ADUG te maken?” Vroeg ik nieuwsgierig.

“Manchester City is dus onderdeel van ADUG en volgens Piet het grootste voetbalhandelshuis ter wereld. Die jonge Sandler speelt inmiddels als huurspeler bij Anderlecht en is een van de 148 huurspelers, die sjeik Mansour, voorzitter of eigenaar van ADUG, sinds de overname van MC verhuurde.”

“148 huurspelers?” Klaus schudde zijn hoofd. “En wij dachten dat wij veel spelers hadden verhuurd?”

“Volgens Piet is ADUG het Coca-Cola van het voetbal.” Marco zuchte zachtjes. “In mijn tijd bij de FIFA heb ik o.a. de resultaten van een studie naar de duurste selecties gezien, die het Zwitserse onderzoekscentrum CIES Football Observatory publiceerde. Toen de aan de universiteit van Neuchâtel gelieerde organisatie in 2005 werd opgericht met als doel transfertrends te gaan monitoren, was Manchester City nog een modale arbeidersclub die in geen enkel lijstje voorkwam. Van ene sjeik Mansour had nog niemand gehoord. Laat staan van een octopusfonds genaamd City Football Group,dat met zeven clubs op vijf continenten de macht zou gaan grijpen.”

“Interessant” zei ik kalm “je hebt er inderdaad werk van gemaakt.”

“ Veertien jaar later is het toch deze Mansour uit Abu Dhabi die tekende voor een mijlpaal door als eerste een negen-nullen-spelersgroep samen te stellen van ruim een miljard euro aan geïnvesteerde transfersommen. Paris Saint-Germain en Real Madrid kunnen daar niet tegenop.” Marco lachte ironisch.  “Het lijkt erop dat er maar vier clubs in de wereld zijn die dat constant kunnen volhouden. Madrid, Barcelona, PSG en City. Wat ze moeten doen, doen ze.’  Marco werkte zijn omelet naar binnen en zei lachend: “Maar het verhaal is nog niet af. Ik heb nog meer in ervaring gebracht. Daar praten we morgen over. Nu eerst naar de club.” 

Ja, en heel toevallig spelen wij op tweede kerstdag, 26 december om 15uur, gelukkig thuis, tegen Manchester City van meestertacticus Pep Guardiola. Dus een kerstkraker van de bovenste plank.

253aa2eae7696e68281.jpg

Ik weet niet wat mevrouw Marina Granovskaia bezielde, om juist nu over een nieuw contract of contractverlenging te willen praten. Wij zitten met ons hoofd al bij de aanstaande match tegen MC en dus heb ik zowel de vergadering alsook de contractbesprekingen afgewezen. Na de kerst kunnen ze hierop terugkomen en dan zal ik definitief stelling nemen.

25400677bcc49098f3e.jpg

Ik zeg maar een woord: SHIT.  Juist nu valt MR Pulisic uit, maar ja, niets aan te doen. Dat wordt dus improviseren.

Edited by germandutch

En speciaal voor Marco heb ik nog wat gegevens over onze tegenstander opgezocht.

Manchester City FC is een Engelse voetbalclub opgericht in 1880 als West Gorton Saint Marks. In 1887 werd de naam veranderd in Ardwick F.C. en in 1894 werd het Manchester City FC. De club speelt zijn thuiswedstrijden in het Etihad Stadium.

Na tweemaal een FA Cup en tweemaal een landstitel te hebben gewonnen, beleefde de club eind jaren 60, begin jaren 70 zijn hoogtepunt. Toenmalig trainer Joe Mercer had spelers als Francis Lee, Colin Bell, Mike Summerbee en Mike Doyle ter beschikking. De club won in korte tijd een landstitel, een FA Cup, een League Cup en won in 1970, in Wenen, de Europacup II ten koste van Górnik Zabrze (2-1).

44 jaar na de landstitel in 1968 pakte Manchester City op 13 mei 2012 weer de landstitel door Queens Park Rangers in de laatste minuut te verslaan. In 2014 herhaalde Manchester City dit feit door op de laatste speeldag West Ham United te verslaan met 2-0. Onder leiding van Manuel Pellegrini pakte de club dat seizoen de zogenaamde League Cup Double, want City had ook al de League Cup gewonnen, na een 3-1 winst op Sunderland AFC.

In februari 2016 kwam naar buiten dat Guardiola met ingang van seizoen 2016/17 trainer werd van Manchester City. Hij tekende voor drie seizoenen. Onder zijn leiding werd Manchester City gedurende het seizoen 2017/18 voor het eerst sinds 2013/14 weer landskampioen. De ploeg stond na 33 van de 38 speelronden zestien punten voor op Manchester United en was op dat moment niet meer te achterhalen. Vlak na afloop van het successeizoen verlengde Guardiola zijn contract met de club medio 2021. Naar verluidt ging de Catalaan 25 miljoen euro per jaar verdienen. Zijn ploeg verbeterde diverse records in het Premier League-seizoen 2017/18: de meeste punten (100), de meeste goals (106), de meeste overwinningen (32) en het beste doelsaldo (+79) ooit. In de Champions League kreeg City echter een dreun te verwerken. In de kwartfinales moest het elftal van Guardiola buigen voor de latere finalist Tottenham.

2525aa563619d5f43a3.jpg

Voor een uitverkocht huis van 41.631 toeschouwers kwam MC in een 4-1-2-3 VM Breed opstelling het veld op. Normaal gesproken zou ik ons team in een aanvallende 4-4-2 formatie laten spelen, maar niet tegen het team van Pep Guardiola. Deze supertacticus rekende erop dat wij zo zouden spelen en dus koos ik voor onze uittactiek, namelijk 4-1-3-2 maar dan met aanvallende intenties. De positie van MR Pulisic zal Pedro innemen. 

De scheidsrechter was ene Jon Moss en het weer was verschrikkelijk, tenzij iemand natte sneeuw leuk vind.

Met onze tactiek hebben wij Pep totaal verrast en in de 13de minuut gaf VR Zappacosta een strakke voorzet op de meegelopen MC Kante, die de bal met links controleerde en met rechts uithaalde. Zijn keihard schot kon de keeper Ederson niet onschadelijk worden  gemaakt en de 1 : 0 was een feit.  Marco sprong juichend op, toonde Kante een dikke duim en sloeg mij vreugdevol op de schouder: “We hebben hem!”   Ik begreep onmiddellijk wat hij bedoelde.

Drie minuten later hadden ook wij een probleem. Tijdens een duel om de bal tussen VL Emerson en zijn tegenover de razendsnelle Kyle Walker ging Emerson plots naar de grond en bleef geblesseerd liggen. Ons probleem was dat wij geen vleugelverdediger op de bank hadden zitten, dus moesten wij improviseren.

Marco gaf VC Rüdiger het sein om kort warm te lopen en ik riep aanvoerder Luiz naar de zijlijn. Met weinige woorden maakte ik hem duidelijk wat en hoe wij de situatie op zouden lossen. VC Luiz werd VL, VCR Christensen nam de VCL positie over en Rüdiger nam als invaller de VCR positie over.  Veel geschuif maar m.i. de beste oplossing onder deze omstandigheden.

Tot de rust konden wij de match in evenwicht houden en 1 : 0 was ook de ruststand.

In de 48ste minuut was het ML Kenedy die de achterlijn haalde en een voorzet op spits Giroud kon geven. Giroud had geen moeite met het aannemen van de bal en hij tikte de bal binnnen.  2 : 0 en naast ons in het vak explodeerde iemand en wel coach Guardiola. Hij schreeuwde orders het veld in en probeerde zijn team weer te herstructureren.

“Niets is lekkerder als van zo’n miljardenteam te winnen.” Zei Marco lachend en refereerde aan het verhaal over ADUG.

Spits Tammy Abraham zat niet in de wedstrijd, hij kreeg geen poot aan de grond en behalve een paar doorkopballen voegde hij niets toe. Dus haalde ik hem in de 65ste minuut van het veld en verving hem door Batshuayi. Batshuayi stond net koud op het veld, toen gelegenheids-MR Pedro een perfecte voorzet op spits Giroud speelde. Giroud nam de bal volley en schoot hem in het doel. 3 : 0  en wij konden de overwinning al voelen.

Pep sloeg naast ons in het vak de handen voor het gezicht, hij kon het niet geloven en zijn team was niet in staat om de match te kantelen.  Peps tactiek is hoofdzakelijk gebaseerd op balbezit en MC had veel balbezit, maar puur met het rondspelen van de bal win je geen wedstrijd. Ze bleven de bal rondspelen en zochten naar een opening, maar die was er niet. Want wij waren gewoon vandaag in alle opzichten het betere team, alhoewel, misschien is beter niet de juiste uitdrukking maar dat is effectiever wel en dat waren wij: effectief.

De derde en laatste wissel voerde ik in de 90ste minuut uit. Ik haalde MC Jorginho eraf om Bakayoko nog wat minuten te gunnen.

Toen de scheids voor het einde van de wedstrijd floot, kwam Pep onmiddellijk op ons afgelopen en feliciteerde ons netjes.  Marco zei kalm: “Kan gebeuren Pep, volgende keer beter.” Ik liep, niet helemaal in de stijl van Jürgen Klopp, het veld op en bedankte de jongens voor de goede overwinning. En dat deden ook de 41.631 toeschouwers, die zich kostelijk hadden vermaakt.  Marco bedankte nog de scheids Jon Moss voor diens goede leiding en dat was het dan ook.

2551826da596cb82bbe.jpg

255a0944f2591677ec4b.jpg

25615567a9be7fcb427.jpg

25709863ff9b9c985f7.jpg

25837203ef43ea58cea.jpg

2594624fa83db88b77e.jpg

Edited by germandutch

26055faeaeccc5ba9be.jpg

261141f707bb63669c3.jpg

2625c581dd280bb16c4.jpg

263510e433093d1cc69.jpg

Ik ben het feitelijk met Marco eens, het merendeel van onze spelers speelt momenteel boven hun kunnen. En het enige wat wij kunnen en moeten doen, is ervoor te zorgen dat hun moraal hoog blijft en ze gemotiveerd blijven. Want laten wij wel zijn, wij hebben niet de beste spelers maar wel een hecht en verdraaid goed team.

Bovendien, wat zie ik?  Ook al zegt er niemand iets van, maar wij zijn nu halverwege en in Nederland zouden ze ons nu als HERFSTKAMPIOEN uitroepen en feliciteren. Het is een heerlijk gevoel als je bovenaan staat en het kampioenschap nog in zicht hebt. Kampioen worden zou een mooie bekroning van ons werk zijn, want vergeet niet dat Marco na afloop van de competitie ermee stopt en als voetbalanalist bij FoxSports verder gaat. En ik kap ook. In elk geval voorlopig dan, want ik wil eindelijk trouwen en het gezinsleven in. Klaus gaat door, maar wil het liefst weer in Duitsland werken.  Nou ja, we zullen zien wat het wordt.

266c5e647945cec77a3.jpg

Onze afspraak is, ik doe de persconferenties voor de wedstrijd en Marco erna, mits wij hebben gewonnen.

267d7a980584e894b21.jpg

268d4e3fe361c3010b5.jpg

Eerlijk gezegd, had ik niet verwacht dat wij een dergelijke reeks neer zouden zetten. Maar ja, ik heb een fantastische mentor als assistent, die drie maal de beste voetballer van de wereld was.

Edited by germandutch

269e6bfa7c32be1c5ff.jpg

Op zaterdag 29 december om 12.30 spelen wij als het ware in onze achtertuin in en tegen Tottenham. Dit is een wijk in het Londense bestuurlijke gebied Haringey, in de regio Groot-Londen.

Uit deze wijk komt Tottenham Hotspur FC, opgericht in 1882. Tottenham was de thuisbasis van The Dave Clark Five, een popgroep uit de jaren zestig van de twintigste eeuw.

Tottenham is vandaag de dag een multiculturele wijk en staat sinds jaar en dag bekend als een van de armste wijken van Londen. Het criminaliteitscijfer is er hoog, net als dat van de werkloosheid.

2640a50ef4b3d6d6fbd.jpg

En wat onze tegenstander betreft, Tottenham Hotspur Football Club, 'Spurs' of 'Tottenham' in de volksmond, is een voetbalclub in de wijk Tottenham, Londen en werd opgericht in 1882 als Hotspur FC door jongens van de Hotspur cricketclub en de lokale basisschool. In 1884 werd de naam veranderd naar Tottenham Hotspur Football and Athletic Club.

De Spurs worden traditioneel als een grote club in Engeland gezien; in het seizoen 1960/61 lukte het de Spurs om als eerste team in de 20e eeuw, de dubbel te halen. Ze werden zowel winnaar van de competitie als de beker.

In het seizoen 2016/17 speelde de club wederom in de Champions League. In dat seizoen speelde de club echter de Champions League-wedstrijden in het Wembley Stadium, terwijl de competitiewedstrijden gespeeld werden op White Hart Lane.

In het seizoen 2017/18 verhuisde de club geheel tijdelijk naar het Wembley Stadium. Het White Hart Lane-stadion werd gesloopt en op dezelfde plek is een nieuw stadion gekomen voor Tottenham Hotspur FC.  

Het Tottenham Hotspur Stadion is een voetbalstadion in de wijk Tottenham in het noorden van Londen en is de thuishaven van de Engelse voetbalclub Tottenham Hotspur. Met een capaciteit van 62.062[1] is het het op vier na grootste stadion van Engeland en het op één na grootste voor een voetbalclub uit Londen. Het stadion werd opgetrokken op dezelfde plaats als het historische White Hart Lane, dat 118 jaar de thuishaven was van de club. Er werd besloten om niet de oude naam te gebruiken voor het nieuwe stadion maar voor Tottenham Hotspur Stadion, al is deze naam tijdelijk. Er wordt gekeken naar een sponsornaam. Het stadion zal in gebruik genomen worden tijdens het seizoen 2018/19. Het stadion zal niet enkel als voetbaltempel dienen, maar kan ook gebruikt worden voor concerten. In 2015 werd er ook een deal gesloten met de Amerikaanse NFL om minstens twee competitiewedstrijden van de Amerikaanse competitie in het stadion te laten spelen.

265a647eee2fd14da28.jpg

En toen was het zover. Voor maar liefst 62.062 toeschouwers, bij droog koud weer, en onder leiding van scheids Graham Scott mochten wij aantreden tegen het team van de ons allerminst vriendelijk gezinde coach Pochettino. Onze rivaal had gekozen voor een 4-2-3-1 VM opstelling en zijn team kwam in bestbezetting op.

Ik heb met Marco tot kort voor het begin van de match nog zitten puzzelen, wat de opstelling en tactiek betreft. Waarom?  Omdat VL Emerson geblesseerd was, MC Kante te vermoeid en MC Kovacic helaas niet fit was. Linkerspits Pedro werd weer MR, aangezien Willian en Pulisic niet beschikbaar waren.  En aangezien wij geen VL hadden, besloten wij jonkie Ampadu, het rechtsbenige VC wonderkind, weer als VL op te stellen. Bovendien verkeerden de spitsen Tammy Abraham en Batshuayi momenteel in een vormdipje en dus besloten wij in plaats van de gebruikelijke 4-1-3-2 opstelling voor een aanvallende 4-5-1 formatie te kiezen. Met een versterkt middenveld en veel pressing toch aanvallend spelen. Ik was zeker dat wij Pochettino hiermee konden verrassen, want hem kennende was hij niet in staat om in de eerste helft aanpassingen door te voeren.

Hij was een coach die altijd pas in de tweede helft eventuele aanpassingen deed, net als bondscoach Koeman, nadat die met zijn assistent in de rust uitvoerig heeft kunnen spreken.

Het werd een echte derby, een strijd tussen twee rivaliserende teams die geen van beiden wilden verliezen. In de eerste helft monde dit uit een-tegen-een duels over het hele veld. Wij probeerden met het versterkte middenveld te pressen en de Spurs achterin vast te zetten. Scheidsrechter Scott deed zijn best, maar ontpopte zich allerminst als een hoogvlieger. Hij voelde de wedstrijd niet aan en floot haast elk fysiek contact af.  Het enige pluspunt van de scheids was dat hij voor al de ‘lichte overtredingen’ geen kaarten trok.  De ruststand was 0 : 0 en de thee in de rust lekker heet. 

Jonkie Ampadu was samen met VR Zappacosta, Pedro en AMR Lucas Moura maakten indruk. De rest deed zijn best en ik moet eerlijk toegeven, wij waren niet echt dominant en het team van Pochettino probeerde het steeds meer met snelle counters. In de 57ste minuut was het echter ML Kenedy, die de achterlijn haalde en een strakke voorzet naar binnen gaf, die door Jan Vertonghen totaal gemist werd en door de inlopende MR Pedro rustig werd binnengeschoten. 0 : 1 en de op dat moment totaal onverwachte openingstreffer was een feit.

Pochettino wist niet wat hem overkwam, hij liep gesticulerend in zijn vak heen en weer en probeerde zijn team met nieuwe orders naar voren te schreeuwen. Vrolijk lachend sloeg Marco mij op de schouder en zei: “Onze buurman heeft het niet meer.”

ML Kenedy werd door VR Trippier en AMR Moura ietwat feller aangepakt en uit voorzorg wisselde ik hem in de 74ste minuut en stuurde de snelle en gretige Hudson-Odoi het veld in. 6 minuten later wisselde ik ook nog MC Jorginho en spits Giroud en bracht wat vers bloed of te wel Mount en Batshuayi.  De Spurs kregen wat meer overwicht en ook twee kansen, die door keeper Kepa onschadelijk werden gemaakt.

Pochettinos team kreeg steeds meer balbezit, doordat wij ons tot op de eigen helft terug lieten zakken waardoor wij min of meer 10 man achter de bal hadden en geen snelle counters van de Spurs meer mogelijk waren. Balbezit is leuk, maar als je op je eigen helft de bal rond blijft spelen, schiet je er ook weinig mee op. Het bleef dus 0 : 1 en na 94 minuten stapten wij als winnaar van het veld. Een balende Pochettino holde teleurgesteld naar de kleedkamer en wij hadden weliswaar een voor ons doen matige wedstrijd afgeleverd, maar wel gewonnen en daar draait het uiteindelijk om: winnen. Over enkele dagen interesseert het niemand meer hoe wij hebben gewonnen en tellen alleen nog de behaalde punten. Het was simpelweg een working victory, maar desondanks waren wij tevreden.

2709f26c55f5a46b469.jpg

270af73b0d5ea78def5f.jpg

271e64a82bf8e822d75.jpg

272beb7f39de49e27ac.jpg

Edited by germandutch

Gepost (edited)

2731b52460e6aea42cb.jpg

Onze vrolijke bui bij het ontbijt was plots als weggeblazen.  ML Alonso was geblesseerd en nu ook nog Kenedy en die maar liefst 3 weken. Over balen gesproken? Volgens Marco waren wij tijdelijk vleugellam, zowel rechts als ook links in het midden en achterin. Hoe dan ook, de komende wedstrijden worden een probleem, vooral wat de complete linker flank betreft. Dus dat wordt puzzelen voor Marco en mij.

2746064ed47c7c83153.jpg

Klaus had het nieuwsartikel netjes uitgeknipt en gooide het lachend op de ontbijttafel. “Ger, wat vind je hiervan?”

Ik las kort het artikel en zei hoofdschuddend: “Wat is dit voor een gelul?” Om eerlijk te zijn, ik snapte gewoon niet waar Pochettino het over had? “Voor de wedstrijd werd ik gevraagd wat ik ervan vond dat Pochettino onze spits Giroud als de belangrijkste speler van ons zag.” Ik lachte zachtjes. “Volgens mij zei ik toen letterlijk: Het is algemeen bekend dat Olivier een ontzettend goede voetballer is. Het is begrijpelijk dat Mauricio zich zorgen maakt tegen hem te moeten voetballen.” Ik nam een slok koffie en Klaus zei hoofdschuddend: “En dat was het?  Was dat alles? Die gast is in mijn ogen een gefrustreerd jankwijf, die niet tegen zijn verlies kan.”

Om eerlijk te zijn, Marco en ik dachten er precies zo over. Dit jankende mannetje kan gewoon niet tegen zijn verlies en vind het blijkbaar nodig, om zich steeds en overal weer in de slachtofferrol te te manoeuvreren. Sorry, dat ik het zeg: mijn vriend is het niet en zal die ook nooit worden.

Ofschoon Marco deze ochtend eigenlijk zijn verhaal over ADUG wilde voortzetten, besloten wij, dat hij het op zich zou nemen om voor oudejaarsavond een tafel in de Beefeater te reserveren. Wij waren weer toe aan een verzetje en dat wilden wij vieren met een diner en een showavond met entertainment en onze vriendinnen en of vrouwen.

274a996d1e7f2c8cc88d.jpg

Welnu, onze wedstrijden in januari zijn ook niet te verwaarlozen. Op nieuwjaarsdag spelen wij, gelukkig thuis, tegen Leicester; dan 4 dagen later, wederom thuis, voor de FA Cup tegen Norwich; weer 4 dagen later en ook weer thuis tegen Manchester City (halve finale Carabao Cup); dan 3 dagen later uit tegen Watford; dan 7 (zeven) dagen later thuis tegen Sheffield Utd; dan 4 dagen later uit de terugwedstrijd tegen Manchester City; en uiteindelijk 6 dagen later uit of beter gezegd in onze voortuin tegen Arsenal.

Helaas kan ik niet zeggen dat wij, mochten wij in januari ongeschonden doorkomen, dan kampioen zijn, maar we zijn dan in elk geval op de goede weg. Temeer, omdat wij nog 18 competitiewedstrijden, 2 wedstrijden voor de Carabao Cup, tevens nog FA Cup en CL wedstrijden moeten spelen. Dus een hoop belangrijke matches in de komende 5 maanden.   

2751fdd2f7ab267e647.jpg

Nou ik mag zeggen dat het een geslaagde oudejaarsavond in Londen werd en gezien de omstandigheden waren wij allen tevreden. 

Edited by germandutch

Gepost (edited)

5d95e8053127d-voetbal_trainer_logo.jpg

5d95e83a16bb3-chelsea.jpg

5d95e882ae217-276.jpg

5d95e8ac83772-277.jpg

5d95e8d1eb829-278.jpg

Met de keuze van de drie spelers van Real Madrid waren wij het er totaal niet mee eens. Real speelde zeer matig tot slecht momenteel en de drie gekozen spelers van Real waren ook geen regelmatige uitblinkers.  En ik kan en mag erover oordelen, omdat ik deze spelers een dik halfjaar onder mijn hoede heb gehad. In plaats van Varane had ik toch Virgil van Dijk gekozen en Kante schat ik hoger in dan Isco. VL Marcelo was ook niet top, voor hem zijn er momenteel een aantal betere spelers. Maar goed, het is maar een keuze en onduidelijk is, wie deze keuze heeft gemaakt.

5d95e9377f27c-279.jpg

5d95e95c9f5ea-280.jpg

Met de keuze voor Giroud ben ik het eens, maar niet met de keuze voor Griezmann en Benzema. Marco en Klaus waren het met mij eens.

5d95e9bcd63ef-281.jpg

En ja hoor, daar gaan wij weer. Het zijn altijd de niet-basisspelers die gaan janken en zich willen laten horen, als ik iemand op de bank zet. Zouma begon quasi als basisspeler, maar door blessures raakte hij achterop en hebben Rüdiger en vooral Christensen hem voorlopig ingehaald en, let wel, ze zijn momenteel beter in vorm. Zouma is puur rechtsbenig en kan niet als VL spelen, want anders hadden wij een probleem minder. Batshuayi is voorlopig wissel omdat hij vaker niet helemaal wedstrijdfit is en dus krijgt Abraham onze voorkeur. Baker en Musonda zitten alleen bij de selectie ivm de 8-spelersregel en Mount komt er weliswaar aan, maar is nog geen basisspeler. Dus waar hebben wij het over? En de drie spelers die onze maatregel steunen zijn uiteraard allen concurrenten van Zouma voor de positie VC.   Zouma speelt als twee van de andere drie niet wedstrijdfit is en dat hebben wij hem nu al herhaaldelijk duidelijk gemaakt. Een beetje vent zorgd dat dit fit wordt en is en beperkt zich niet tot janken.

5d95ea0db1003-282.jpg

Die Leroy Sane zou bij ons ook niet misstaan. Marco en Klaus waren het met mij eens en bij ons had deze jongen absoluut een basisplaats.

5d95eabbe57f8-283.jpg

Ik heb al zo vaak gezegd, dat dit een spek & bonen prijsje is. Voor ons is het alleen interessant, omdat wij de twee Spaanse wondertrainers hebben afgetroefd. En dat voelt goed kan ik u verzekeren. 

Edited by germandutch

Gepost (edited)

Op nieuwjaarsdag spelen wij dus thuis tegen Leicester City FC, opgericht in 1884. Op 2 mei 2016 werd de club voor het eerst kampioen van Engeland en wel onder de befaamde trainer Claudio Ranieri (Rome, 20 oktober 1951). Een Italiaanse voetbaltrainer en oud-voetballer. Hij werd in 2016 uitgeroepen tot Wereldtrainer van het Jaar. Oorspronkelijk had hij als bijnaam The Tinkeman maar inmiddels kent iedereen hem onder de bijnaam Dilly Ding Dilly Dong. Een bijzonder kleurrijk figuur in de voetballerij, die zichzelf niet al te serieus neemt en humor heeft.  

Het feit dat wij reeds om 13. 30 uur moeten spelen, valt niet helemaal lekker. Eerlijk gezegd hadden wij liever s avonds gespeeld, maar ja, wij kwamen op TV en moeten helaas de spits afbijten. 

Wat de club betreft, zo heb ik voor Marco nog wat gegevens en nieuwtjes opgezocht:

In augustus 2010, na het afsluiten van een driejarige shirtsponsor-deal met de King Power Group, verkocht Mandaric de club aan de Thais Asian Football Investments (AFI). De club kwam nu in handen van de Thaise miljardair Vichai Srivaddhanaprabha. In oktober 2010, na een slechte start met maar één overwinning uit negen competitiewedstrijden, werd hoofdtrainer Paulo Sousa ontslagen en opgevolgd door Sven-Göran Eriksson. Op 10 februari 2011 werd Vichai Raksriaksorn voorzitter van de club nadat Mandaric in november 2010 vertrok om Sheffield Wednesday FC over te nemen.

De club was een van de favorieten om te promoveren in het seizoen 2011/12, maar stelde teleur en eindigde slechts als negende. Een jaar later werd de zesde plaats behaald en speelden The Foxes (de bijnaam van Leicester) de eindronde, waarin verloren werd van Watford FC. In 2014 werd de club onder leiding van trainer-coach Nigel Pearson overtuigend kampioen van de Championship met 102 punten. Een van de smaakmakers was de van RSC Anderlecht overgekomen Marcin Wasilewski. Leicester verzekerde zich van promotie op 5 april 2014, toen zowel nummer vier, Derby County (1-0 tegen Middlesbrough), als nummer drie, Queens Park Rangers (2-1 tegen Bournemouth), onderuit ging. Daardoor bleef het gat tot Leicester van die ploegen respectievelijk negentien en twintig punten. Die afstand was daarmee onoverbrugbaar, met nog zes duels te spelen.

In het seizoen 2014/15 eindigde Leicester zes punten boven de degradatiestreep. Het seizoen erna kroonde de club zich voor het eerst in de clubhistorie tot kampioen van de Premier League. De Britse pers verkoos dat jaar Jamie Vardy daarnaast tot beste speler van het seizoen en de spelersvakbond (PFA) Riyad Mahrez.

Op 27 oktober 2018 kwam Srivaddhanaprabha om het leven toen zijn AgustaWestland AW169-helikopter kort na het opstijgen in de buurt van het stadion crashte.

En toen was het eindelijk (voor ons en daarmee bedoel ik alleen Marco en mij, want wij hadden de vorige avond ons diner tot het breakfeast gerekt. En hoe kwam dat? Omdat het management van de Beefeater verdeeld was wat hun belangstelling voor voetbal betreft. Ze waren fans van Tottenham, of Arsenal of Chelsea en als Marco over voetbal begint te vertellen, komt er niet alleen geen einde er meer aan, maar dan luister je ook. Dus vandaar) zover.

Voor een uitverkocht huis, dus 41.631 toeschouwers, onder leiding van scheids Chris Kavanagh en uiteraard bij motregen kwamen wij het veld op. Het team van Brendan Rogers in een 4-2-3-1 Breed opstelling en wij in een aanvallende 4-4-2 formatie, met wat aanpassingen in de opstelling. Jonkie Ampadu was weer VL, Pedro nu ML en Willian wilde hoe dan ook weer als MR spelen, ofschoon hij ten gevolge van zijn lange blessureafwezigheid wedstrijdritme miste. Die jongen was gretig en dus kreeg hij de kans om te spelen en hij mocht zelfs bepalen, hoelang hij wilde spelen.

Welnu, die geslepen coach Rogers had het goed voor elkaar, want zijn team verdedigde op een geweldige manier. Weliswaar met 2 bussen voor de 16, maar zo compact dat wij er gewoon niet doorheen kwamen. Het duurde dan ook tot de 46ste en laatste minuut van de eerste helft, totdat er een scheur in de defensie van Leicester zichtbaar werd. MCL Maguire probeerde een schot van spits Giroud weg te werken door naast het doel te schieten, maar hij raakte de bal verkeerd en schoot hem in het eigen doel. 1 : 0 en de lang verwachte openingstreffer was een feit.

Marco was alert en stak gelijk een duim op naar Brendan Rogers, die deze onwelwillend ter kennis nam. En toen was rust en verlangden wij naar een kop hete thee.

In de 66ste minuut kwam spits Giroud in de box aan de bal en hij gaf een slimme breedtepass op de naar binnenstormende MC Jorginho, die twijfelde niet, nam de bal volley en ramde hem in het doel. 2 : 0 en wij waren op de goede weg. Weer stak Marco zijn duim op, maar Rogers keek de andere kant op en schreeuwde wat aanwijzingen naar zijn defensie, die langsaam steeds meer scheuren vertoonde.

Terwijl nog iedereen stond te juichen voor het tweede doelpunt, greep ik in en haalde spits Tammy Abraham van het veld. Jammer genoeg was hij ook in deze wedstrijd onze zwakste speler. Weliswaar had hij een paar ballen naar Giroud doorgekopt en ook 1 keer op doelgeschoten, maar dat was gewoon teweinig. Marco stuurd spits Batshuayi als vervanger het veld in en tevreden zochten wij weer de dug-out op.

We hadden 5 minuten nodig om tot een besluit te komen. Jonkie Ampadu en Jorginho, die beiden niet slecht hadden gespeeld, wisselen en de bankzitters Rüdiger en Bakayoko laten invallen. Marco wilde in eerste instantie Zouma als VL het veld insturen, omdat hij en Rüdiger puur rechtsbenig waren, maar ik herinnerde mij dat Rüdiger een keer voor de MANNSCHAFT als VL had gespeeld en dat niet slecht had gedaan. Dus Ampadu en Jorginho eraf en Rüdiger en Bakayoko erin.

Ofschoon Willian niet 100% fit was, wilde hij niet gewisseld worden en in de 83ste minuut gaf hij een strakke voorzet op spits Girou, die deze volley in het net knalde. 3 : 0 en je kon de overwinning al ruiken. Net drie minuten later was het VR Zappacosta, die met een hele slimme steekpass wisselspeler Batshuayi in positie bracht en Bats… schoot de bal onhoudbaar binnen. 4 : 0 en ja hoor, Marco stak weer een duim op en Rogers gaf hem een vernietigende blik terug.

In de 89ste minuut, toen wij al naar het eindsignaal verlangden, was het gelegenheids-VL Rüdiger die een lange bal naar voren knalde, feitelijk een soort bevrijdingsbal maar Giroud reageerde onmiddellijk en was al onderweg, voordat de keeper wakker werd. Helaas had hij verdediger Albrighton over het hoofd gezien, want die reageerde ook en het enige wat hij kon doen was aan de noodrem trekken. Hij greep Giroud vast en ging aan diens shirt hangen. De scheids floot. Penalty!  Ofschoon Giroud een doorgebroken speler was, gaf hij Albrighton slechts geel. Wij vonden het best, want de wedstrijd was haast afgelopen en aan de penalty hadden wij genoeg.

Aanvoerde Luiz zou hem nemen en zijn slap schot werd door keeper Schmeichel onschadelijk gemaakt. Het bleef dus 4 : 0.  Luiz liep woedend over zijn misser terug naar zijn eigen helft, toen hij de bal op zich af zag komen. Schmeichel schoot de bal in zijn richting en Luiz ving hem op de borst op en schoot hem in een keer terug richting Bakayoko, die nog bij de 16 van Leicester vertoefde. Bakayoko controleerde de bal, zocht de hoek uit en schoot de bal binnen. 5 : 0 en Luiz vloog lachend om diens nek. Mijn jongens kregen van het publiek een staande ovatie en iedereen was tevreden. Behalve dan Brendan Rogers. Teleurgesteld als hij was feliciteerde hij ons en verdween in de catacomben.

28481c5b2ae78416078.jpg

284aa3682b91a5a324a7.jpg

28545b792517fb60adc.jpg

2860a1114dbe29ba6ed.jpg

Edited by germandutch

18 uur geleden zei ElMarcos:

Uitsluitend fantastische resultaten en zeer leuke en informatieve updates!

Om eerlijk te zijn, het heeft mij bloed, zweet en tranen gekost om een tactiek te vinden, waarmee ik zowel succes in FMT (Felcra + Nürnberg), in FM LLM (Guernsey + Wrexham) en met Stoke City, Hoffenheim, Arsenal en Chelsea had en heb. Met 1 tactiek lukte het niet, wel met 3 tactieken, een uit, een thuis en een voor veel betere tegenstanders.

Zodra de betaversie van FM20 online is, hoop ik met mijn novellen klaar te zijn, want dan begin ik met iets nieuws in FM20.

De juiste tactiek vinden is altijd lastig, maar soms ook de charme van het spel. Je huidige tactiek lijkt te werken tot in de perfectie.

Gepost (edited)

195logo597d402becfbd631.jpg

Onze overwinning op Leicester was voor Marco ‘sneeuw van gisteren’, want hij wilde verder uitweiden over zijn speurtocht naar ADUG. En ik moet zeggen, hij had weer zijn huiswerk gemaakt. Volgens de via Internet en zijn ‘Fifa kanalen’ had hij de nastaande wetenswaardigheden op de kop kunnen tikken. 

Manchester City is onderdeel van de City Football Group. Deze valt weer onder de Abu Dhabi United Group. Een investeringsparaplu in handen van Mansour. Met een geschat vermogen van twintig miljard euro is zijn familie de meest welvarende van Abu Dhabi, een van de zeven staatjes die samen de Verenigde Arabische Emiraten vormen. Na de overname van Manchester City in 2008 investeerde de sjeik aanvankelijk vooral in het eerste elftal, maar gaandeweg werd duidelijk dat zijn ambities veel verder gingen dan alleen een paar prijzen pakken en dat Mansour een wereldmacht wilde gaan bouwen. Hij liet een jeugdcomplex neerzetten dat even duur is als de beoogde nieuwe Kuip en kocht sinds 2013 een serie clubs die onder dezelfde groep kwamen te vallen. Na een Amerikaans, Japans, Spaans, Uruguayaans en Australisch filiaal, opende de City Football Group dit jaar een vestiging in China.

‘Belangrijk voor de groeimogelijkheden van de groep, de Chinese markt zal helpen ons merk verder te ontwikkelen’, aldus de directie van het holdingbedrijf dat nu circa driehonderd profvoetballers onder zijn hoede heeft.

Buiten de hoge prijzen die ze neerleggen, neemt de zesvoudige landskampioen MC een steeds dominantere marktpositie in door de snel groeiende groep spelers die ze controleren, gebruiken en of verhuren/doorverkopen. 

Nou bij het horen van deze feiten moet jij je toch afvragen, waar ben je mee bezig en kun je hier nog tegenop?

Klaus greep in en verzocht Marco even te stoppen met het ventileren van de feiten over ADUG. Want hij moest dat eerst verwerken en bovendien wilde hij checken, of wij ondertussen ook spelers aan clubs, die onder CFG of ADUG vallen, hadden verhuurd. En wat mij betreft, ik vind het razend interessant, maar verder kan ik er niets mee. Mijn taak is Chelsea kampioen te maken, mits het lukt natuurlijk.

Alhoewel ik mij afvraag, of meester tacticus Pep Guardiola het voorbeeld voor alle trainers van de clubs van ADUG is en of hij de trainers ook opleid of bijschoolt? Mocht dat zo zijn, dan maken ze volgens mij toch dezelfde fout die ook Frank de Boer in Italie en bij Cristal Palace maakte, door gewoon aan de lands- en clubcultuur voorbij te gaan en zijn eigen denkwijze door te drukken. Blijkbaar heeft hij zich momenteel in Amerika toch wel aangepast, want nu draait het goed en is hij op weg weer een Meistermacher te worden. Maar ja, dat zijn allemaal gedachten, die ik op een later tijdstip met Marco en Klaus wil bespreken, als Marco met zijn ADUG project klaar is.

2875e5082ea68db4495.jpg

De transfermarkt kunnen wij niet op, wel mogen wij spelers verhuren en zo links en rechts betalingen doen. De betalingen hebben allen betrekking op vroegere afspraken en dat zijn er een aantal hoor.

2885255ccae10254bcc.jpg

Hopelijk verteld nooit iemand aan hem dat hij alleen maar speelt omdat Pulisic vaak geblesseerd is en voor de CL niet ingeschreven werd. Hoe dan ook Pulisic is onze eerste keus en zolang  Pulisic absent is speelt Willian, mits hij fit is.  Feit is echter ook, dat hij ons nooit teleur stelt als hij speelt.

28930b744e53bfe5a4a.jpg

Wij zijn er blij mee en hopelijk kunnen wij deze reeks nog lang voortzetten.

2908bba156d6db9a037.jpg

Nou daar zaten we niet op te wachten. Ik heb Pedro naar huis gestuurd, want we kunnen het ons niet permitteren dat hij nog andere spelers besmet.

Edited by germandutch

29188677253905e9e03.jpg

Uiteraard zijn wij favoriet, tenslotte hebben wij Norwich in de twee voorgaande wedstrijden 1x met 4 : 1 (thuis) en 1x met 3 : 0 (uit) verslagen. Maar deze keer wordt het volgens mij toch wel een bijzondere wedstrijd. Enerzijds door het verschrikkelijke k*t weer, het stormd en we worden door stortbuien geteisterd. En anderzijds door de scheids want niemand minder dan de ‘verschrikkelijke’ scheidsrechter Kevin Friend zal de wedstrijd fluiten en deze man heeft ons, dat wil zeggen mijn teams, in het verleden vaak genaaid, om het maar zo uit te drukken. Hoe dan ook, hij zal nooit mijn vriend worden. Ik hou niet van gasten die machtswellust prevaleren en dat  op het veld laten blijken.

Ondanks het verschrikkelijke weer was onze tempel volledig uitverkocht en waren er 41.631 toeschouwers aanwezig.  Voor de derde keer dit seizoen was Norwich dus onze tegenstander en had hun coach voor een puur verdedigende 3-1-3-1-2 VM opstelling gekozen. Uiteraard kwamen wij in een aanvallende 4-4-2 formatie op met een aantal wijzigingen. Op verzoek van Marco speelde Batshuayi als rechterspits, Barkley als ML, Zappacosta als MR, Luiz als VL, Ampadu als VC en Rüdiger als VR.  Met andere woorden, Marco had het hele elftal door elkaar gegooid en ik was benieuwd naar het resultaat.

Welnu, alles verliep naar wens, dat wil zeggen in de eerste 10 minuten. In de 6de  minuut gaf MC Kante een keurige breedtepass op zijn meelopende collega MC Jorginho. Van een meter of 19 haalde Jorginho uit en schoot de bal feilloos in het doel.  1 : 0 en de openingstreffer was een feit en voor Norwich was het weer een deja vu en een baalmoment voor keeper Krul.  En dat was het dan ook wat de eerste helft betreft. Norwich verdedigde met hand en tand en Krul zorgde dat zijn doel verder schoon bleef.

Mijn vriend Friend deed deze keer wel zijn best en beperkte zich tot het geven van 1 gele kaart in de 42ste minuut aan spits Batshuayi, die iets te laat een duel inging.   Spits Tammy Abraham stelde helaas weer teleur en dus mocht hij in de rust gaan douchen.  Topspits Giroud nam diens plaats in.

In de tweede helft ging het gas erop en maakten we nog meer druk naar voren. Voorlopig resulteerde het alleen maar in een gele kaart voor Klose (52ste minuut) en VC Ampadu (57ste minuut).  Tot de 60ste minuut, toen gaf rechterspits Batshuayi een slimme steekpass op medespits Giroud, die Giroud volley nam en in het doel knalde. 2 : 0 en duidelijk was, dat wij op de goede weg waren.

Vier minuten later werd het tijd voor de tweede wissel en haalde ik MC Jorginho eraf. Voor hem mocht Loftus-Cheek invallen. De scheids had de match net weer vrijgegeven, toen spits Giroud de bal teruglegde op MC Kante die de bal met een geplaatst schot in het doel schoot. 3 : 0 en Norwich voelde de (stort-)bui al hangen.

In de 74ste minuut maakte Hernandez een overtreding op VC Ampadu, die hem de gele kaart opleverde en 1 minuut later haalde ik uit voorzorg Ampadu eruit en gaf Zouma de kans op nog wat spelminuten.

Het bleef bij 3 : 0 en ondanks deze stand was Tim Krul de beste speler van Norwich. Alleen aan hem hadden ze het te danken, dat het slechts bij 3 : 0 bleef. Voor ons betekende dat, de 4de ronde van de FA Cup stond op ons te wachten.

292baf4f451ed175c25.jpg

292a65319620debc1fe7.jpg

293c3225e562745b367.jpg

294d46257fb3e7aacf0.jpg

Edited by germandutch

Op 10-10-2019 om 20:52 zei ElMarcos:

Ook Norwich heb je relatief gemakkelijk aan de kant weten te zetten.

Dank je.  Als je de juiste tactieken te pakken hebt, dan kom je een heel eind.

Onze ochtendgesprekken tijdens het ontbijt nemen steeds boeiendere vormen aan. Om eerlijk te zijn, deze had ik nooit willen missen, want dankzij Marco krijgen wij nu ook info vanuit de FIFA en van instanties waar ik nooit toegang had. Momenteel was Marco’s stokpaardje het ADUG gebeuren en dat was meer dan interessant genoeg. Bovendien krijg ik nu een hele andere kijk  op Manchester City en vooral ook op Pep Guardiola. En natuurlijk over de slokop strategie van ADUG.

Inmiddels had Marco er al een heel dossier over ADUG en MC samengesteld en het las als een krimi. Zo een langdradig Baantjer geval. Dus daar gaan we weer:

In 2011 kwalificeerde Manchester City zich voor de Champions League en won de FA Cup, waarmee de club hun eerste succes kreeg in meer dan drie decennia na de steun van ADUG. In 2012 won de club de Premier League, hun eerste landstitel in vierenveertig jaar.

Na het succes van de Manchester club begon ADUG te investeren in andere voetbalclubs. Na de oprichting van de MLS-kant New York City FC en de aankoop van de A-League franchise Melbourne Heart FC (kort daarna omgedoopt tot Melbourne City FC), werd het noodzakelijk geacht om een nieuwe infrastructuur te creëren voor het beheer van de verschillende wereldwijde voetbalbedrijven en om ze gescheiden te houden van niet-voetballende bedrijven. Voor dit doel werd City Football Group opgericht in 2014 om toezicht te houden op alle teams die onder hun controle staan, niet alleen als holdingmaatschappij voor de voetbalteams, maar ook voor verschillende bedrijven die zijn ontworpen om voetbaldiensten op de bredere markt te brengen.  In ruil daarvoor werd ADUG de holdingmaatschappij voor CFG.

ADUG heeft ook een uitgebreide onroerendgoedportefeuille in de Verenigde Arabische Emiraten en in het buitenland. Afgezien van Manchester City F.C. heeft ADUG investeringen gedaan voor een totaalbedrag van bijna £ 1 miljard in Manchester, voornamelijk in de sectoren onroerend goed en hoger onderwijs.  Afgezien van de aankoop van activa voor hun eigen controle, tekende ADUG een tienjarig partnerschap met Manchester City Council om het oostelijke deel van de stad te vernieuwen - niet toevallig hetzelfde gebied waar Manchester City is gevestigd - met de oprichting van de Manchester Life Development Company in samenwerking met de raad om 6.000 betaalbare huizen in het gebied te bouwen.

Masdar en Mubadala Developments, zusterbeleggingsvehikels van Abu Dhabi beheerd door Manchester City-voorzitter Khaldoon Al Mubarak, hebben ook tal van investeringen die gekoppeld zijn aan ADUG.

En weer greep Klaus in, want hij had moeite om alle informatie in zich op te nemen en te verwerken. Ik dacht alleen maar aan de voortgang van het voetbal. Als dergelijke groeperingen of groepen steeds meer clubs opkopen en zich ook met de infrastructuur van de desbetreffende plaatsen, waar deze opgekochte clubs gevestigd zijn, bemoeien, dan wordt het voor de rest van de clubs moeilijk voetballen. Dus vroeg ik aan Marco: “Wat ik niet snap is ‘hoezo laat de FIFA en de desbetreffende bonden dat toe’?”

“Daar praten we morgen over.” Marco sloeg zijn map met de opschrift ‘project ADUG’ dicht.  “De FIFA en mijn goede vriend Infantino hebben ook niet stilgezeten en zijn bezig actie te ondernemen. Maar zoals gezegd, daar praten we morgen over. Nu eerst naar de club.”

29557dcfdb39940dbb0.jpg

Deze tegenstander was te doen, want om van ons te winnen moet je van goeden huizen komen.

Edited by germandutch

En vanaf nu stond aangepaste training op het programma want op woensdag, 9 januari om 19.45 uur, moeten wij voor de derde keer tegen Manchester City van Pep Guardiola en de ADUG. Nu thuis en in de heenwedstrijd van de halve finale van de Carabao Cup.  Onze eerste wedstrijd, destijds in augustus, ging het om de Community Shield. Toen werd het 3 : 3 en na strafschoppen 4 : 2 voor ons. In deze eerste wedstrijd hadden wij een gehavend elftal. In december speelden wij voor de competitie wederom thuis tegen MC en toen waren wij in bestbezetting en wonnen wij met 3 : 0.  Maar net als wij, werd ook MC steeds beter en heeft onze tactiekprofessor Pep zijn tactiek steeds meer geperfectioneerd en met twee aankopen versterkt en wel met Riyad Mahrez, AMR van Leicester, en Rodrigo, spits van Valencia. Of het ons nu nog een keer lukt om hun te kloppen, ik had zo mijn twijfels, temeer na het verhaal over ADUG, omdat Pep nu alles kon krijgen wat die wou. Maar ja, hoe je het keert en draait het blijft toch voetbal en een bal kan alle kanten oprollen.

Om eerlijk te zijn ik had er een zwaar hoofd in. Pep is geen coach die je drie keer met een nederlaag naar huis kunt sturen. Hij is teveel perfectionist en ook te rancuneus om hier niet als winnaar te vertrekken. Alleen al om die redenen was ik voorzichtig, wat onze te hanteren tactiek betreft. Spontaan wilde ik met een 4-5-1 tactiek beginnen, maar Marco had een ander voorstel. Hij wilde met 4-4-2 en puur aanvallend beginnen en afhankelijk van het verloop tot tactische aanpassingen overgaan. Unaniem kozen wij dus voor 4-4-2 aanvallend met de pas van blessures herstelde spelers Pulisic en Alonso op de vleugels.

Bij motregen en voor een vol huis, dus 41.631 toeschouwers, met ene Keith Stroud als scheidsrechter, begonnen wij aan de match. Vol gas en met een overrompelijks tactiek en we hadden succes ook. Reeds in de 6de minuut was het MR Pulisic die met een perfecte voorzet spits Giroud in stelling bracht. Giroud nam de bal volley en schoot hem feilloos binnen. 1 : 0 en de openingstreffer was een feit.

Na de openingstreffer veranderde de wedstrijd. Plots werd het een echte clash en een groot duel op het middenveld. Mijn team kon de aanvalspogingen van MC al op het middenveld opvangen en min of meer elimineren.

Het bleef bij 1 : 0 en zo gingen wij ook de rust in. 

In de tweede helft speelden wij heel erg compact, dat wil zeggen de verdediging speelde kort achter het viermans-middenveld en voor MC was er geen doorkomen meer aan.  Ze probeerden het met twee afstandsschoten en dat was het dan ook. Hun beste speler was de keeper Zack Steffen en Sterling, Silva en de Bruyne kregen geen poot aan de grond. 

Dat het slechts 1 : 0 werd en bleef, was aan hun keeper, paal, lat en hun grove fysieke spel te danken. Al met al waren wij gewoon de betere ploeg en is het ons gelukt om professor Pep voor de derde keer met een nederlaag naar huis te sturen. Ik ben zeker, dat hij een slapeloze nacht zal hebben en in de toekomst een pesthekel aan mij zal hebben.

Trouwens in de 67ste minuut heb ik nog spits Tammy Abraham gewisseld. Joost mag weten wat met die jongen aan de hand is. Het loopt bij hem voor geen meter en ik heb steeds het gevoel dat die verkeerde schoenen draagt, want zijn passing slaat werkelijk nergens op. Batshuayi mocht hem vervangen en die deed het stukken beter, maar kwam helaas niet tot scoren.  Wij wonnen, omdat VC Christensen en Luiz niet te passeren bleken;  Zappacosta en Pulisic de rechter flank controleerden en Alonso voortdurend gevaar stichtte vanaf de linkerflank. En natuurlijk hadden wij spits Giroud, die weliswaar niet uitblonk maar altijd nog voor een doelpunt goed is.

Na afloop van de match hebben wij Pep niet gezien. Blijkbaar was zijn teleurstelling te groot en kon die het niet opbrengen om ons met de overwinning te feliciteren.

29666bcac6c7fb6250e.jpg

296aaed0c3e923a3e3a4.jpg

2978eac25c2d1283ac1.jpg

29892afcb6686a2ef34.jpg

Edited by germandutch

Ook al hadden ze ons vanmorgen keihard brood, te zacht gekookte eieren met ranzige spek en koude koffie voorgezet, dan nog hadden wij dit ontbijt smaakvol naar binnen gewerkt. Want laten wij wel zijn, als je drie keer van Manchester City wint, dan eet je gewoon alles. Zeker, na het verhaal van Marco over ADUG.

Welnu, deze ochtend stond niet ADUG centraal in het verhaal van Marco, maar de mogelijke maatregelen van de FIFA tegen de door ADUG gebezigde praktijken. Nou tot onze verbazing, er waren geen echte maatregelen mogelijk, om ADUG te stoppen. De juridische diensten van de FIFA zochten nog steeds tot een oplossing om afdoende tegenmaatregelen te kunnen nemen.

Wel had Marco documentatie over een gesprek dat hij begin 2018 met FIFA-preses Gianni Infantino had gevoerd.  Infantino kondigde toen al aan,  dat het tijd is voor een transferrevolutie. 'Ik verbaas me vooral over de wildgroei aan type beloningen. De hoogte van percentages lopen sterk uiteen, vaak worden ook vaste bedragen afgesproken en soms zijn er bonussen bij bepaalde prestaties van spelers. De gordijnen moeten open', meldde de Zwitser onder meer.  Op donderdag 24 oktober heeft het FIFA Council, het belangrijkste orgaan van de Wereldvoetbalbond, naar alle voorstellen gekeken en was sedertdien bezig om enkele te realiseren cq. In werking te stellen.

Met veel bravoure in zijn stem vertelde Marco ons wat de FIFA inmiddels had besloten en wat er stond te gebeuren.

Het zogeheten stakeholders comité van de FIFA heeft een aantal aanbevelingen geaccepteerd die als doel hebben om de 'integriteit van het transfersysteem te beschermen en misbruik te voorkomen'.

Zowel het aantal huurlingen als de commissie van zaakwaarnemers wordt aan banden gelegd. Het FIFA-panel wil voorkomen dat clubs 'spelers verzamelen' en stelt daarom een aantal beperkingen voor aangaande het verhuren van spelers van 22 jaar en ouder.

Vanaf het seizoen 2020/21 wordt dit gemaximeerd op acht inkomende en acht uitgaande huurlingen. Een jaargang daarna gaat de limiet naar zes. Let wel: het gaat om huurtransfers tussen clubs uit verschillende landen. Tevens mogen clubs, als het aan het panel ligt, niet meer dan drie spelers huren van of verhuren aan dezelfde club.

Verder ligt er een plan dat van invloed is op de fees van zaakwaarnemers. De commissie van agenten mag straks maximaal tien procent van de transfervergoeding van de verkopende club bedragen, plus maximaal drie procent van de inkomsten van de speler.

Hoofdschuddend nam ik het ter kennis. “Dat is totaal geen maatregel tegen de ADUG of tegen clubs als MC of de onze, maar uitsluitend gericht op zaakwaarnemers a la Mendez en Raiola.”

“Het enige wat veranderd is dat clubs als MC dan als moederclub van nog meer ondergeschikte clubs fungeren, zodat ze toch hun spelers kunnen verhuren. En dat geld ook voor ons. In plaats van 6 spelers per club verhuren wij straks 3 per club maar kiezen voor meer clubs.” Klaus schudde zijn hoofd. “We hebben het bovendien over huuspelers van 22 jaar en ouder? Wat is dit voor een gelul?  We verhuren hoofdzakelijk spelers tussen de 18 en 21 jaar en dus mag ik botweg stellen, dat de FIFA niets anders doet dan de grote clubs te matsen.”

Zo bekeken had Klaus volledig gelijk en Marco moest toegeven dat de FIFA zoals altijd de weg van de minste weerstand had gekozen.  Mendez en Raiola blijven hun zakken vullen, alleen zullen ze hun strategie iets aan moeten passen en dat is het dan ook.

Onze komende tegenstander is Watford Football Club. Op zondag 13 januari om 16 uur spelen wij dus in Watford. Een city en een district ten noordwesten van Londen in graafschap Hertfordshire. De stad heeft 80.000 inwoners. Watford wordt voor het eerst vermeld in het testament van Ethelgifu, de vrouw van koning Edmund I van Engeland, in 946. In de twaalfde eeuw kreeg Watford het recht om markt te houden.

Daniel Defoe beschreef de stad in 1724 als volgt: "Very long, having but one street". Dat is vandaag de dag nog steeds zo. In 1837 kreeg Watford een station, Watford Junction, op de lijn LondenBirmingham. Daardoor kwam de hoofdstad binnen het bereik van pendelaars en ontwikkelde Watford zich als een voorstad van Londen. Sinds 1925 wordt de stad ook bereikt door de Metropolitan Line van de Londense metro.

30091394ac7170c6db9.jpg

Watford geniet vooral bekendheid dankzij haar betaalde voetbalclub Watford FC.  Hun bijnaam is The Hornets.

Ze spelen haar wedstrijden in het stadion Vicarage Road.

Vicarage Road is een stadion in de Engelse plaats Watford. Sinds de voltooiing van de nieuwe Sir Elton John Stand biedt het stadion plaats aan 20.877 toeschouwers. De vaste bespeler van het stadion is de voetbalclub Watford FC, dat sinds het seizoen 2015-2016 terug uitkomt in de Premier League.

Sinds 1922 is Vicarage Road de thuishaven van Watford, en de eerste wedstrijd werd gespeeld op 30 augustus 1922 tegen Millwall. Tussen 1991 en 1993 werd het stadion ook gebruikt door Wealdstone, en tussen 1997 en 2013 ook door rugbyclub Saracens.

In januari 2002 werd Watford eigenaar van het stadion, maar door financiële problemen moest het datzelfde jaar alweer afstand doen van het eigendomsrecht en werd het stadion opnieuw gehuurd. Dankzij donaties van supporters en voormalig eigenaar Elton John kon de club in september 2004 het stadion alsnog overnemen.

29953acd3fb5904e0e9.jpg

Edited by germandutch