Jump to content
Sign in to follow this  
germandutch

[FM19] De VoetbalTrainer - FC Chelsea

Recommended Posts

[FM19] DE VOETBALTRAINER - Arsenal

33yhuz4.jpg

Nadat ik afscheid had genomen van Hennie Spijkerman en diens echtgenote, vertrok ik voor een 3 wekelijke vakantie naar Nederland. Heerlijk thuis weer op adem komen, familie en kennissen om je heen, lekker in de vertrouwde omgeving, voetbal voetbal laten zijn en genieten van een rustige vakantie.

Maar helaas de rust werd regelmatig verstoord door de heren voetbalmakelaars en gasten die namens een club optreden en je stiekem benaderen. Ze moesten onder de radar van de pers blijven want hun activiteiten mochten niet bekend worden omdat hetgeen ze doen niet legaal was. Je kunt je mobieltje afzetten, geen mails meer lezen maar daarmee los je niets op. Die gasten duiken net als een schaduw overal te pas en te onpas op om een antwoord op hun vraag te krijgen: wil je voor hun club werken indien de zittende manager wordt ontslagen? Hoe zeer ik hun stiekeme acties ook veroordeel, maar als je met Hoffenheim en met Arsenal ongeslagen kampioen en bekerwinnaar wordt en een treble wint kun je dat verwachten.

Chelsea, Manchester United en Tottenham informeerden het eerst, nadien kwam Borussia Dortmund, PSG, Monaco, Real Madrid en Inter. Als ik eerlijk ben, sommige clubs waren bijzonder interessant en vooral lucratief, maar ik ga principieel nergens op in, zolang een club nog een manager heeft en ik doe sowieso geen beloftes om het van een zittende Manager over te nemen, waardoor hij ontslagen wordt. Tenslotte zijn we collega’s, die ik allen respecteer hoe vervelend sommigen ook zijn of overkomen. Mijn antwoord was dus volmondig NEE.

Of ik wel of niet bij Arsenal zou blijven om eindelijk eens in de CL te spelen zie ik na afloop van mijn vakantie wel.

Ofschoon ik maar 3 weken was weggeweest, voelde het alsof ik helemaal op NUL weer moest beginnen. Steun en toeverlaat Hennie was er niet meer, de technische staf had veranderingen ondergaan en de spelersgroep was behoorlijk gewijzigd. Maar de grootste verrassing was het feit dat keeper Cech, die oorspronkelijk wilde stoppen, zijn contract had verlengd en nog een jaar door wilde gaan. Pickford die het over zou nemen was teleurgesteld vertrokken en TD Raul had Bernd Leno van Leverkusen gekocht.

Ik was met de intentie Arsenal te verlaten teruggekeerd, maar nu sloeg de twijfel toch toe. Een gewijzigde technische staf, een behoorlijk veranderde selectie en we spelen CL, wat we als club zo graag wilden en dat ook mijn doel was. Alleen wilde ik CL met een Nederlandse club spelen, maar ja, dat kon nog wachten. Temeer omdat eigenaar Stan Kroenke en de nieuwe voorzitter Chips Keswick mij hartelijk begroeten en me een salarisverhoging aanboden. Vanaf nu verdiende ik maar liefst € 582K per maand. Oeps…. Niet slecht toch voor een halve JERRY en halve FLYING DUTCHMAN.

Enerzijds had ik feitelijk geen zin meer in Arsenal, want de status ongeslagen kampioen en FA Cup winnaar kon ik sowieso niet meer verbeteren, maar anderzijds had ik ook het gevoel nog niet klaar te zijn. Het was niet af. De CL trok en de vraag: hoe ver kom ik met dit gewijzigde Arsenal, dat niet meer het team was dat ik had gevormd?

Ik wist het even niet meer en dus trok ik me terug in mijn kantoor met een kan koffie en dacht grondig na wat ik moest doen.

Volgende update: wat doe ik – blijven of wegwezen?

Edited by germandutch

Een moeilijke!

Aangezien Arsenal géén CL speelt - bij de start van FM19 - gok ik dat je niet aan de slag zal gaan bij Arsenal..

Maar je kan natuurlijk iets aanpassen in de Editor.. :whistle:

Ik blijf gewoon bij m'n eerste idee, je krast op!

Een moeilijke!

Aangezien Arsenal géén CL speelt - bij de start van FM19 - gok ik dat je niet aan de slag zal gaan bij Arsenal..

Maar je kan natuurlijk iets aanpassen in de Editor.. :whistle:

Ik blijf gewoon bij m'n eerste idee, je krast op!

Ik vrees dat je gelijk krijgt. In FM18 heb ik o.a. Arsenal ongeslagen kampioen gemaakt en de FA Cup gewonnen, maar doordat FM19 uitkwam ben ik met FM18 gestopt. Ik kreeg toen nog aanbiedingen van Inter, Roma, Real Madrid en Chelsea. Dus inderdaad kap ik nu voorlopig met Arsenal en de PL en rest de vraag: waar ga ik heen? Ik heb de keuze uit Inter, Roma en Real Madrid. Wat zou jij doen? Welke keuze zou je maken?

Trouwens aanpassingen in de editor of iets dergelijks doe ik principieel niet, ik wil zo realistisch mogelijk gamen.

Edited by germandutch

Ik vrees dat je gelijk krijgt. In FM18 heb ik o.a. Arsenal ongeslagen kampioen gemaakt en de FA Cup gewonnen, maar doordat FM19 uitkwam ben ik met FM18 gestopt. Ik kreeg toen nog aanbiedingen van Inter, Roma, Real Madrid en Chelsea. Dus inderdaad kap ik nu voorlopig met Arsenal en de PL en rest de vraag: waar ga ik heen? Ik heb de keuze uit Inter, Roma en Real Madrid. Wat zou jij doen? Welke keuze zou je maken?

Trouwens aanpassingen in de editor of iets dergelijks doe ik principieel niet, ik wil zo realistisch mogelijk gamen.

Alle 3 hebben ze iets moois natuurlijk. Maar mijn persoonlijke voorkeur zou in dit geval naar Inter of Roma gaan. Real Madrid is misschien geen echte uitdaging terwijl zowel Inter als Roma snakken naar prijzen.Eigenlijk heeft Inter best een aardige selectie om voor de prijzen te strijden in Italië. Rome is dan weer een prachtige stad en AS Roma een prachtige club.

Inter heeft misschien een beetje mijn voorkeur in deze.

Geen aanpassingen in de Editor begrijp ik. Maar als je een kleine aanpassing maakt en je gaat bijvoorbeeld niet Cristiano Ronaldo en Messi bij FC Utrecht plaatsen (ik zeg maar wat)

denk ik dat iedereen je wel vergeeft. :r

Alle 3 hebben ze iets moois natuurlijk. Maar mijn persoonlijke voorkeur zou in dit geval naar Inter of Roma gaan. Real Madrid is misschien geen echte uitdaging terwijl zowel Inter als Roma snakken naar prijzen.Eigenlijk heeft Inter best een aardige selectie om voor de prijzen te strijden in Italië. Rome is dan weer een prachtige stad en AS Roma een prachtige club.

Inter heeft misschien een beetje mijn voorkeur in deze.

Geen aanpassingen in de Editor begrijp ik. Maar als je een kleine aanpassing maakt en je gaat bijvoorbeeld niet Cristiano Ronaldo en Messi bij FC Utrecht plaatsen (ik zeg maar wat)

denk ik dat iedereen je wel vergeeft. :r

Van de 3 heeft Inter inderdaad ook mijn voorkeur. Spelers toevoegen doe ik principieel niet. Ik hou het zo realistisch mogelijk. Ik kies altijd 1 topclub (deze keer in FM18 Bayern München) en voor de rest alleen maar per sollicitatie via LLM kom ik bij de de hogere clubs terecht of ze moeten me vragen. Dat ik 1 topclub kies heeft te maken met het feit dat ik met een basistactiek zowel met LLM clubs alsook met topclubs wil spelen of te wel 1 basistactiek (met desnoods veel tweaken) voor alle clubs. In FM18 was dat 5-2-3 en daarmee heb ik alles kunnen winnen. Ik hou van uitdagingen en wil uiteraard graag winnen maar niet met cheaten.

[FM19] DE VOETBALTRAINER - Arsenal

33yhuz4.jpg

Ik was net aan mijn tweede kop koffie toe toen ik besefte, dat ik verkeerd bezig was. Ooit had ik me voorgenomen nooit meer iets tegen mijn goesting te doen. Natuurlijk was Arsenal een prachtige club maar het voelde niet meer als mijn club. Ik had meegeholpen ze kampioen te maken en de FA Cup te winnen, dus feitelijk had ik alles gedaan om alle deuren voor ze te openen. Hennie was weg, een hoop spelers waren vervangen en ik had tijdens het afscheidsfeest van Hennie hem te kennen gegeven dat ik eveneens op zou stappen. En dat besluit stond vast, ondanks de aangeboden salarisverhoging. In mijn hoofd had ik al afgesloten met Arsenal en nu had ik een andere uitdaging nodig.

Kort geleden had Inter, Roma, Chelsea en Real Madrid mij stiekem benaderd. In het geheim hadden ze me een aanbod gedaan voor het geval ik voor begin van het nieuwe seizoen bij Arsenal weg zou gaan. En weg wou ik. Maar waarheen? Naar Chelsea? Nee, nog een jaar Engeland daar had ik eerlijk gezegd geen trek in.

Roma of Inter? Heerlijke clubs met goede spelers en een mooi land. Het land van Juventus en CR7, waar hoofdzakelijk mid-dertigers spelers en behoorlijk op leeftijd gekomen trainers de dienst uitmaken. Ik voelde me ergens nog te jong voor Italië. In mijn hoofd was het nog te veel Catenaccio en ik ben en blijf een voorstander van aanvallend voetbal. Bovendien beide clubs hadden een goed elftal en misten alleen punten, dus zochten ze alleen een tactisch sterke trainer die voor overwinningen kon zorgen. In mijn ogen een mindere uitdaging dan die bij Real.

Real Madrid, een grote club, een van de grootste in de wereld. Maar ook een club in verval wat prestaties betreft. En een club die in de CL resultaten heeft behaald met behulp van een scheids. Ik herinner me aan de wedstrijden tegen Bayern München. Een blinde kon zien dat het resultaat niet correct was. Inmiddels hebben ze nog meer problemen. Want zonder CR7 zijn ze niet meer dan subtop in Spanje. Madrid is geen vesting meer waar je met bibberende knieën naar toe gaat en je punten inlevert. Hun laatste trainer was de verkeerde keuze. Ze wonnen niets meer en als de punten uitblijven en de witte zakdoekjes te voorschijn komen, dan kan je het als trainer schudden.

Of ze nu wel of niet o.a. Mourinho en Conte als eerste en tweede keus hebben benaderd, interesseerde me geen snars. Mourinho kwam niet omdat hij zijn gigantische oprotpremie zou mislopen als hij bij MU ontslag nam. En Conte genoot een enorm salaris dat netjes door werd betaald totdat zijn contract definitief was afgelopen. In mijn geval was het andere koek, ik had geen oprotpremie in mijn contract staan. Volgens Hennie was dit een fout mijnerzijds. Hij maakte me duidelijk dat mijn zienswijze in deze niet de juiste was en bracht mij in contact met Rob Jansen, momenteel CEO van het Amerikaanse sportpromotiebedrijf Wasserman, die mij in eerste instantie jaren geleden niet van dienst wilde zijn. Na een uitvoerig gesprek in Londen besloten wij tot samenwerking te komen. Hij was nu mijn zaakwaarnemer en zou mijn belangen bij eventueel volgende clubs behartigen.

Terugkomend op Real zo is ondertussen wel duidelijk dat deze club niet alleen een grondige renovatie van het spelersbestand nodig heeft maar ook een Manager die aanvallend voetbal durft te laten spelen en hun weer een onverslaanbare thuisstatus bezorgt. En juist dat was de uitdaging die ik volgens mij nodig had.

Dus belde ik Florentino Perez, de president van Real. Binnen 5 minuten hadden we een afspraak gemaakt. Ik zou morgen samen met mijn zaakwaarnemer naar Madrid komen en over een contract onderhandelen. Mijn volgend telefoontje was met Rob en duurde precies 7 minuten. Morgen om 12 uur was Rob in Madrid.

Mijn ontslag kwam voor de directie volledig onverwacht, maar ze accepteerden het. Ik nam afscheid van de staf en de spelers reed naar mijn huis randje Londen. Samen met Rob zou ik later de definitieve verhuizing regelen.

Het gesprek in Madrid verliep op rolletjes. Rob Jansen deed voor mij het woord en handelde een contract uit waar je U tegen zegt. Alhoewel als ik eerlijk ben vond ik mijn salaris gewoon crimineel, maar volgens Rob kreeg Pep bij Manchester City het dubbele van mij nu. Dus mondje dicht en accepteren maar.

35ji6ae.jpg

Volgende update: binnenkomst bij Real

Edited by germandutch

[FM19] De VoetbalTrainer – Real Madrid

33yhuz4.jpg

2hpt4cp.jpg

Een ding was duidelijk, ik kwam bij Real Madrid niet bepaald in een gespreid bedje terecht. Er heerst bij De Koninklijke een ongekende sportieve crisis en bovendien zijn er ook nog de nodige personele problemen bij de staf.

De problemen bij de stafbezetting waren meer een kwestie voor de TD, maar de sportieve crisis was en werd mijn pakkie-an.

Tijdens de retourvlucht naar Schiphol had ik het met Rob erover, dat ik niet dezelfde fouten wilde maken die bijvoorbeeld Peter Bosz, Frank de Boer en Phillip Cocu hadden gemaakt. Ze hadden de club en de landcultuur aan hun laars gelapt en hun eigen speelstijl en voetbalvisie heilig verklaart, hetgeen hun allen drie de das omdeed.

Hoe ik er op kwam mag Joost weten maar persoonlijk vond ik het een geweldig idee en ik noemde het ‘De tafel van Rob’. Rob vond het ook een hele goede mogelijkheid om te voorkomen dat ik me zelf bij Real belachelijk maakte. Hij had er geen probleem mee om Louis van Gaal, Leo Beenhakker, Ronald Koeman, Rafael van der Vaart en Wesley Sneijder te benaderen en uit te nodigen voor ‘de tafel van Rob’. In een hotelzaaltje vlak bij Schiphol. Uiteraard op mijn kosten. Louis was ooit coach bij Barcelona geweest en Leo bij Real. Ronald was ooit speler bij Barca en Rafael en Wesley bij Real. Als iemand mij iets over de Spaanse voetbalcultuur kon vertellen in het algemeen en over Madrid in het bijzonder dan waren het deze heren. Natuurlijk had ik ook graag Jose Mourinho erbij gehad, maar ik kon me voorstellen dat Louis hem er niet erbij zou willen hebben, dus liet ik dat achterwege.

Op Schiphol beloofde Rob dat hij de heren zou benaderen en ‘de tafel van Rob’ werkelijkheid zou laten worden. Nou ik was benieuwd. De gedachte aan Mourinho liet me echter geen rust en terwijl ik in een van de luchthaven restaurantjes een kop koffie nuttigde, belde ik hem gewoon op. Tenslotte hadden we twee seizoenen elkaar bestreden en met Arsenal had ik hem het kampioenschap en de FA Cub door de neus geboord. Toen ik hem aan de lijn had verbaasde hij me met zijn reactie. Hij stemde onmiddellijk ermee in en vroeg wanneer ik naar Manchester kon komen. Je moet het ijzer smeden als het heet is, dus beloofde ik morgen ochtend in Manchester te verschijnen.

Om 9 uur in de ochtend nam ik de vlucht naar Manchester. Jose haalde me op en bracht me naar het Hilton Hotel naast de luchthaven. Hij gedroeg zich totaal anders dan bij de wedstrijden. Niet knorrig, niet arrogant, nee heel erg meegaand en hij deed zijn best om mij het naar de zin te maken door me van alles en nog wat over Real te vertellen. Het lukte hem mij versteld te doen staan. Hij wist alles van Real en tot mijn genoegen had hij zich ontzettend goed voorbereid. Nadat ik hem had verteld dat ik geen woord Spaans spreek en evenmin Spaans kon verstaan, pakte hij een bloknoot en noteerde een aantal namen.

Het was niet zo maar een lijstje met namen maar een soort opstelling in het 5-2-3 speelsysteem. Jose verbaasde mij steeds meer. Hij wist uiteraard nog steeds welke tactiek ik met Arsenal had gebruikt en had aan deze tactiek de spelers van Real verbonden. Achter de spelers had hij genoteerd wie Duits en of Engels kon spreken en verstaan en met wie ik niet kon communiceren. Met de 3 keepers kon ik dus Engels spreken en met Courtois ook nog Nederlands. De 4 centrumverdedigers spraken geen Duits of Engels, daarentegen was communicatie wel mogelijk met de vleugelverdedigers en de centrale middenvelders. Van de 7 voorhoedespelers spraken allen Isco en Bale Engels en Asensio Nederlands.

Met andere woorden: van de 22 selectiespelers kon ik dus met 14 wel en met 8 niet communiceren. Hoe dan ook moest ik volgens Jose zo snel mogelijk Spaans leren en niet alleen om met de spelers en de staf en of directie te kunnen communiceren maar ook om de pers/media te woord te kunnen staan.

Het werd een uitermate vruchtbaar onderhoud met Jose Mourinho, hij gaf me heel veel inzicht in het werk bij Real, zeer bruikbare tips en goede adviezen. En hij was eindelijk eens zichzelf, geen super eigenwijze etter maar een zeer aimabele man, zolang je hem in zijn waarde laat.

Edited by germandutch

[FM19] De VoetbalTrainer – Real Madrid

33yhuz4.jpg

Bij terugkomst op Schiphol stond als het ware de Tafel van Rob al klaar en ook een tafel met belegde broodjes en kannen koffie. Rob Jansen had alles namens mij geregeld. En of u het geloofd of niet, ook de heren Louis van Gaal, Leo Beenhakker, Ronald Koeman, Rafael van der Vaart en Wesley Sneijder waren aanwezig. Ondanks het feit dat ik geen van de heren persoonlijk kende, waren ze toch gekomen. Niet omdat ze mij zo aardig vonden maar omdat Rob ze verzocht had en ze een goede band met hem hadden.

Na een korte kennismakingsronde en mijn inleidende uiteenzetting nam de oudste onder ons, Leo Beenhakker, het woord. Hij vertelde in het kort hoe hij destijds bij Real had gewerkt en succes had af kunnen dwingen. Leo Beenhakker was een echte peoplemanager, die net als Hiddink met woorden, complimentjes en schouderklopjes werkte. Het geheim van zijn succes destijds lag hem vooral in het feit dat hij met zijn spelers, staf en medewerkers praatte, naar ze luisterde. Zijn betrokkenheid was zijn grootste kwaliteit. Volgens Leo had Zinedine Zidane deze methode eveneens toegepast en was daarom zo extreem succesvol geweest.

Louis van Gaal was weliswaar nooit als coach bij Real werkzaam geweest, maar wel bij Barcelona, de andere Spaanse grootmacht. Hij wees me erop dat ik door de Spanjaarden als een beginnend oefenmeester werd gezien, omdat ik totaal geen ervaring met de Spaanse voetbalcultuur had en vooral, wat nog erger was, de Spaanse taal niet machtig was. Ik moest het van hem niet in mijn hoofd halen om halsstarrig vast te houden aan een bepaald systeem. De spelers bepalen met welke tactiek je moet spelen. Je dient de tactiek aan je spelersmateriaal aan te passen en niet andersom. Hij herinnerde aan het feit dat hij bij het WK14 nachtenlang wakker had gelegen over de manier van spelen, omdat hij toen een niet al te geweldige selectie tot zijn beschikking had. Louis vond toen de oplossing in een driemansverdediging met opkomende backs, waarmee Oranje uiteindelijk nog derdes werd ook. Natuurlijk kon Louis het niet laten mij erop attent te maken dat ik mijn successen met Hoffenheim en Arsenal met zijn tactiek 5-2-3VV had behaald.

Zijn uitleg kwam erop neer dat een bondscoach de tactiek kon bepalen maar een clubcoach niet. Ik moest kijken welke tactiek Real tot nu toe had toegepast en op basis daarvan en uitgaande van het spelersmateriaal het juiste spelsysteem vinden, waarin de spelers hun spelplezier terugkrijgen en het beste van hun naar boven komt.

Ronald Koeman wees mij erop dat ik vooral niet de fouten van Cocu, Bosz en Frank de Boer moest maken. Of ik wel of niet een man van de praktijk was deed nu niets meer ter zake. Kijk de wedstrijden van je nieuwe werkgever terug en verdiep je in hun clubcultuur. Analyseer de huidige staf, kijk naar de TD en AM. Komen ze betrouwbaar over, houd ze aan en werk met hun samen. Vergeet je eigen voetbalvisie en begin vooral niet met het gelul dat iedereen bij je weer op nul zal beginnen. Daar zit niemand op te wachten. Probeer niet je eigen speelstijl hun op te leggen en door hun strot te duwen. Als trainer kun je bepaalde ideeën en overtuiging hebben, maar wanneer een spelersgroep dat idee niet oppikt, ligt dat toch echt aan de trainer en niet aan de betreffende selectie. Voetbal is en blijft maatwerk.

Je bent en blijft afhankelijk van de spelers die je tot je beschikking hebt. Ronald ging er prat op dat hij als bondscoach van Oranje tot nu toe het goede voorbeeld had gegeven. Hij had bewezen dat je met een beetje maatwerk een kwalitatief betere tegenstander van de mat kunt spelen. Dat is visie en hier moest ik het mee doen.

Rafael en Wesley wezen mij erop dat ik zo snel mogelijk de Spaanse taal moest leren. In hun ogen was het ontzettend belangrijk om met de spelers rechtstreeks te kunnen communiceren en niet via via. Tevens maakten ze me erop attent dat ik vooral eerlijk, duidelijk en helder in mijn doen en laten ten opzichte van de spelers moest zijn. En het was nodig om een of meer spelers te vinden, die ik in vertrouwen kon nemen en die mijn verlengstuk op het veld en in de kleedkamer waren zonder iemand voor te trekken. Hun laatste advies was: blijf overal en altijd jezelf, want dan weet elke speler wat die aan je heeft.

Nou het was een uitermate vruchtbare tafelronde voor mij geweest. Al met al en inclusief hetgeen Mourinho mij had verteld, had ik nu voldoende informatie ingewonnen om mijn taak bij Real zo goed mogelijk uit te voeren.

Ik was klaar voor de confrontatie en kennismaking met de staf en de spelersgroep. Mijn taak bij Real kon beginnen.

Edited by germandutch

[FM19]  De VoetbalTrainer – Real Madrid  

2hpt4cp.jpg

Op mijn eerste werkdag bij Real werd ik verwacht door de kopstukken van de technische staf, maar eerst moest ik me bij directeur Emilio Butragueno melden of te wel voor insiders ‘El Buitre’ (De Gier), Reals succesvolle aanvaller van weleer.

De ontvangst was kort en zakelijk en tot mijn verbazing stelde hij me een tolk ter beschikking, waarvan ik voorlopig gebruik kon maken totdat ik de taal machtig was. De tolk ontpopte zich als een van de administratieve medewerksters van Real, die in Berlijn had gestudeerd en met een Spanjaard was getrouwd. Ze heette Maria, was drietalig Sp/E/D maar had totaal geen affiniteit met voetbal. Dus tactisch geneuzel was aan haar niet besteed.

De Gier gaf haar de opdracht me naar de burelen van de staf te brengen en tijdens de werkuren voor mij op de club beschikbaar te zijn. Ik vond het best want ze was voor mij de communicator met de directie. Ik werd verwacht in de vergaderkamer van de staf en wel door TD Ramon Martinez, AM Pablo Sanz, HJO Alfredo Merino, HSC Juni Calafat, M-19 Dani Poyatos en M-B Santiago Solari.

Technisch directeur (TD) Ramon Martinez, 70jr, is al meer dan de helft van zijn leven aan Real verbonden en ondanks zijn leeftijd barst hij van nog steeds van de ambitie. Hoe dan ook wil hij pas met pensioen gaan als Real weer de treble wint. Kampionschap, beker en CL. Hij had een broer van Louis van Gaal kunnen zijn, want hij was recht door zee en duldde geen tegenspraak. Voor mij was ideaal dat hij ook de Engelse taal machtig was.

2nqbnz7.jpg

Assistent-manager Pablo Sanz (AM), 44jr, bezat feitelijk alle eigenschappen die een goede manager dient te hebben maar hij had de ambitie niet om manager te worden. Hij genoot van zijn rol als AM, was een bijzonder sterke motivator, kon uitstekend met jonge spelers omgaan en was feilloos in de beoordeling van spelerscapaciteiten. Bovendien stond loyaliteit hoog in zijn vaandel en hij was de perfecte assistent. Om eerlijk te zijn, het klikte gelijk met hem. Hij was en is een echt voetbaldier, alleen spreekt hij geen Engels of Duits en wordt communicatie moeilijk.

fp470m.jpg

Hoofd jeugdopleiding Alfredo Merino (HJO), 49jr, leek een ietwat knorrige maar wel bedachtzame man te zijn. Hij leek in zijn doen en laten ietwat op Rinus Michels, een soort Generaal, die wist hoe hij met jonge gasten moest omgaan. Zijn toch wel gebrekkige tactische en technische kennis verbloemde hij door het aanhalen van strenge discipline en vastberadenheid. Wat me bijzonder aan hem opviel was dat hij geen woord teveel zei. Een echte No-Nonsense-Man die helaas ook geen woord buiten de deur kon spreken. Zo Spaans als wat.   

2h81tli.jpg

Hoofd scouting Juni Calafat (HSC), 45jr, een Spaanse Braziliaan, en de perfecte scout. Met oog voor talenten en spelers die voor een bepaalde positie worden gezocht. Hij kon zich overal en altijd aanpassen en ofschoon hij nu rustig overkwam leek hij een zeer temperamentvolle man. En nog grappig ook. Maar het mooiste was dat hij basiskennis van Engels had, zodat ik hem in elk geval direct kon benaderen.

2rrm9z6.jpg

De manager van het Onder19 elftal Dani Poyatos (M-19), 44jr, leek me uitstekend geschikt voor deze job. Een redelijke peoplemanager met beperkte tactische kennis maar goed in de omgang met jeugdspelers, wilskrachtig en streng. Een beetje een soort Ernst Happel figuur ‘niet lullen maar voetballen’. Ondanks alles toch wel sympathiek en hij sprak vloeiend Engels.

r1n12a.jpg

De laatste deelnemer van mijn ontvangstcomité was de manager van het B-elftal Santiago Solari (M-B), 41jr, een Argentijnse Spanjaard en peoplemanager bij uitstek. Tactisch en technisch minder maar een geweldige motivator en iemand die zich altijd en overal probleemloos aanpast. Veel temperament en niet bijster veel discipline. Communiceren kon ik niet met hem want hij sprak alleen Spaans en Italiaans.

jaavqr.jpg

Volgend update:  samenstelling selectie en tactiek

Edited by germandutch

9 minuten geleden zei True_Legend:

Nog een topic ? Dit zijn er nu zes of zeven en allemaal in dezelfde topic ... Soms een beetje teveel van het goede

Jij zegt het, ik dacht het... :classic_ninja:

Ik wist niet dat er een beperking op het aantal novellen zit die je mag publiceren?  Als je wilt dat ik er mee stop dan doe ik dat. 

De reden waarom ik er een aantal heb lopen is de volgende:

ik doe het om verveling tegen te gaan. Volgens de dokter zit ik nog een paar maanden in de lappenmand en heb de tijd, vandaar dus. Bovendien vind ik het boeiend om een tactiek te vinden waarmee ik met LLM clubs tot en met toppers goed voor de dag kan komen en door wat tekst en vaste personages toe te voegen wordt alles een beetje minder saai voor me. In FM18 ben ik hiermee begonnen en dat is me bevallen.  

33yhuz4.jpg

Onder normale omstandigheden zou ik nu samen met mijn assistent-manager de spelers- en teamstatistieken doorpluizen, maar dat had weinig zin want ik kon niet met AM Pablo Sanz communiceren. En ik had weinig zin om mijn gedachten via de tolk Maria over te brengen, die geen sjoege van voetbal heeft en niet weet of er lucht of zand in een bal zit.

Ergens mis ik toch Hennie Spijkerman, die samen met mij een heerlijke tijd bij Arsenal heeft beleefd. Hennie en ik dat waren vier handen op een buik. En ook de familiaire sfeer bij Arsenal, zo heerlijk ontspannen. Maar hier? Het was allemaal zo gespannen. Ik had verwacht dat het hier op zijn Spaans gaat, zoals ik tijdens vakanties in dit land had beleefd. Gemoedelijk, lekker rustig, ontspannen, met overal de achterliggende gedachte: komt het vandaag niet dan komt het morgen.

Maar hier was niets gemoedelijk. Alles verliep strikt zakelijk en allen kwamen min of meer gestrest over. Iedereen had het druk, druk, druk en was lichtelijk in paniek. Het waarom werd mij pas duidelijk toen TD Ramon Martinez het woord nam en in het Spaans een korte toelichting gaf over de situatie.

Tolk Maria vertaalde het voor mij.  De voorbereiding begon morgen met een oefenpot tegen het Onder19 team. Nou mooi, dacht ik, dan kan ik 22 spelers in actie zien. De trainingssessies vanaf overmorgen tot en met 18 juli moest ik nog invullen. Ook geen probleem, vond ik. Vanaf 19 juli tot en met 29 juli hadden we een trainingskamp in Edinburg/Schotland met 3 reeds geplande wedstrijden. Na terugkomst hadden we nog 2 oefenwedstrijden en op 15 augustus de clash om de Supercup tegen A. Madrid.  Nadien nog een oefenwedstrijd en op 26 augustus begint de competitie. Zover, zo goed. Ik zag het probleem niet, maar dat kwam nu.

De selectie voor het eerste team bestond oorspronkelijk uit 31 spelers, waarvan 9 reeds waren verhuurd. Van deze 9 verhuurde spelers kon van 1 speler de huur niet worden beëindigt en van de overige 8 konden we, indien nodig, over een maand proberen ze terug te halen. Ergo hadden we 22 spelers ter beschikking. En toen kwam de aap uit de mouw. Van de zogenaamd beschikbare 22 spelers zijn er momenteel nog 14 met vakantie die vanaf 18 juli terugkomen. De laatste speler is pas na 8 augustus weer beschikbaar.

In eerste instantie dacht ik dat ik de vertaalster het niet goed had begrepen, maar ze gaf precies weer wat TD Ramon Martinez had gezegd:  in de kleedkamer wachten nu 8 spelers op de kennismaking met mij.  De TD gaf Maria een stapel dossiers, die zij aan mij vertaald moest verduidelijken. O.a. het overzicht van de nu aanwezige spelers en wanneer de spelers weer beschikbaar zijn. Dat wordt dus puzzelen, dacht ik en was benieuwd naar de inhoud van de lijstjes.

TD Ramon was nog niet klaar. Hij vertelde dat hij samen met HS Juni Calafat bezig was om een aantal transfervrije proefspelers op te trommelen, zodat we voldoende spelers voor de eerstvolgende oefenwedstrijden hadden. Ook mocht ik gebruik maken van de spelers van R. Madrid B, de spelersdossiers gaf hij eveneens aan Maria.

Als je dat met de organisatiestructuur bij Hoffenheim, Stoke City en Arsenal vergelijkt, dacht ik, dan snap je waarom Real nu in de problemen zit. Blijkbaar weet hier de linker hand niet wat de rechter doet en loopt niets of weinig synchroon. En dan te bedenken dat ik zonder tolk weinig of niets kon verstaan en volledig afhankelijk ben van de mond van anderen, nou dan weet je het wel. 

Ik besloot eerst even te kijken hoe de situatie nu wel in elkaar zit en wat de mogelijkheden waren, alvorens ik kennis met het restant van de selectie in de kleedkamers maak.

De samenstelling van de selectie qua leeftijdsgroepen was min of meer perfect te noemen. 1 speler van 17jr, 6 spelers 21-24jr, 9 spelers 25-28jr en 6 spelers 30-32jr.   Het zegt natuurlijk nog niets over de kwaliteiten maar de spelers hebben niet voor niets veel prijzen gewonnen.

Maar dan het lijstje met de wel en niet aanwezige selectiespelers.

Nu aanwezig:  GK Casilla – CV Vallejo – MC Llorente – MC Ceballos – AMC Bale – S Junior – S Mariano – S Benzema.

Weer aanwezig vanaf:

18 juli: VR Odriozola

20 juli: VL Marcelo – MC Casemiro

27 juli: MC Kroos – VC Nacho – MR Vazquez – AMC Asensio

29 juli: GK Navas – AMC Isco  -  VR Carvajal

2 aug:  VC Ramos

4 aug:  VC Varane

6 aug:  GK Curtois

8 aug:  MC Modric

Met slechts 8 spelers de eerste oefenwedstrijd spelen, dat kun je niemand aandoen. TD Ramon gedroeg zich een beetje als een soort vaderfiguur maar je kon hem wel voor een boodschap sturen. Waar hij die proefspelers vandaan haalde mag Joost weten, maar ze druppelden binnen. Het waren geen topspelers en misschien ook niet veel zaaks maar we konden de eerste oefenpot zonder problemen spelen.

Na een korte kennismaking met de 8 aanwezige selectiespelers zochten we gezamenlijk de kleedkamer op waar alle proefspelers al zaten te wachten. Mijn eerste indruk was ‘een bende ongeregeld’. Alle leeftijden vanaf 18 tot en met 33 jr waren vertegenwoordigd en waarschijnlijk zal niemand van hun ooit een contract bij Real verdienen, maar voor nu waren ze mijn voorlopige selectie.  

Volgende update: voorbereiding met alle gevolgen vandien

Edited by germandutch

33yhuz4.jpg

Ofschoon de kennismaking met de 8 selectiespelers nogal kort was had ik het gevoel dat het met Gareth Bale voorlopig niet zou klikken. Afgezien van het feit dat hij zich ten opzichte van mij ietwat afstandelijk opstelde vertoonde hij ook prima donna gedrag. Vertrouwen in mijn kunde had hij schijnbaar evenmin. Enfin, ik was niet hier om een over het paarde getilde speler iets te bewijzen maar om een club weer op de rails te zetten en kampioen te maken. Ter plekke verzocht ik daarom Jesus Vallejo mijn spreekbuis te zijn naar de spelers toe en alle aanwezige spelers kort voor te stellen met naam, leeftijd en gewenste veldpositie.

Waarom ik Jesus Vallejo koos? Hij was een groot talent, pas 21jr, sprak Duits, Engels en Spaans en had een jaar in en voor Frankfurt gespeeld juist in de periode dat ik ook in Duitsland actief was als Trainer. En hij had wel vertrouwen in mijn kunnen als manager. Volgens mij was hij de ideale spreekbuis en tolk naar de spelers toe. Terwijl hij de spelers een voor een aan mij voorstelde, maakte tolk Maria voor mij aantekeningen en noteerde alles, zodat ik het later terug kon lezen.

Doelmannen: 

We hadden twee doelmannen ter beschikking. Kiko Casilla, 31jr en de derde doelman (achter Courtois en Navas), die ik rechtstreeks kon benaderen want hij sprak vloeiend Engels.  Dat gold ook voor proefspeler Ionut Rus, 18jr, Roemeen, die echter nog nooit keeper van een 1e elftal was geweest.

Centrumverdedigers:

Jesus Vallejo, 21jr, rb, een voetballende verdediger met veel technik; ps Philipp Wollscheid, 29jr, Duitser, 2b, zeer kopsterk maar een beetje lui en weinig inzicht, wel een goede mandekker; ps Papy Djilobodji, 29jr, Senegalees, 2b,  zeer snel en een sterke kopper; ps Robert Huth, 33jr, Duitser, 2b, een goede mandekker en kopper, die het niet van zijn snelheid maar van zijn positiespel moest hebben.

Rechter vleugelverdediger:

Alvaro Odriozola, 22jr, rb, zeer snel, goede voorzet, veel inzet en groot uithoudingsvermogen; ps Dennis Diekmeier, 28jr, rb, razend snel, goede voorzet, veel inzet, uithoudingsvermogen; ps Damien Dussaut, 23jr, Fransman, snel.

Linker vleugelverdediger:

Marcelo, 30jr, Braziliaan, 2b, uithouding, versnelling, topspeler; ps Benoit Tremoulinas, 32jr, Fransman, lb, snel, goede voorzet, uithouding, omschakeling; ps Hrvoje Milic, 29jr, Kroaat, lb, snel.

Middenvelder:

Casemiro, 26jr, Braziliaan, 2b, VM, wereldtopper; Marcos Llorente, 23jr, groot talent, SVD/VM; Dani Ceballos, 21jr, groot talent, MC/AMC, sterk in passing; ps Assane Gnoukouri, 21jr, Ivoriaan, rb, MEZZ/DYN MID/SVD,  snel, passing; ps Jan Kirchhoff, 27jr, Duitser, 2b, MC, snel; ps Louis Samson, 23jr, Duitser, rb, VM/MC, snel, mandekker; ps Rachit Ait-Atmane, 25jr, Algerijn, 2b, MC; ps Gianluca Gaudino, 21jr, Duitser, 2b, MC/SVD, traag, teamspeler; ps Didier Ndong, 24jr, Gabonees, 2b, MC/balafpakker, snel, inzet; ps Mark Varesanovic, 19jr, Bosnier, rb, MC/AMC/Mezz;

Spitsen:

Karim Benzema, 30jr, Fransman, 2b, HS, wereldtopper; Gareth Bale, 28jr, Welshman, lb, AMRLC/VS, supersnel, wereldtopper; Mariano, 24jr, Dominicaan, rb, DZS/Afmaker, snel, topspits; ps Victor Anichebe, 30jr, Nigeriaan, 2b, sterk, TM

Een brede selectie met 8 toppers waar je alle kanten mee op kunt. Maria was zo vriendelijk om enkele door haar gebruikte afkortingen nader te verklaren, zodat ik bij het studeren van dit lijstje wist waar ik aan toe was.

ps = proefspeler,  rb = rechtsbenig, lb = linksbenig, 2b = tweebenig.  De rest was duidelijk.

Nadat ik het lijstje uitvoerig had bestudeerd kwam ik uit bij 4 tactieken, waarvoor wij de spelers hadden.

1. 5-1-3-1 VM VV :  weliswaar hadden we maar 4 centrumverdedigers, maar Kirchhoff en Samson hadden in Duitsland ook regelmatig als centrumverdediger gespeeld; dus geen probleem

2. 4-2-3-1  

3. 4-4-1-1

4. 4-4-2

Voorlopig koos ik voor deze  4 tactieken, waarvan er tijdens de voorbereiding een af zou vallen en we ons op drie  kunnen focussen. Wel allen aanvallend, want directie en fans accepteren geen countertactieken. Bovendien had ik in de originele selectie sowieso 10 aanvallend ingestelde spelers.

TD Ramon en HSC Juni kregen van mij een lijstje met spelersnamen van een aantal spelers waarmee ik in het verleden had samengewerkt bij Hoffenheim, Stoke City en Arsenal, plus een aantal volgens mij interessante spelers uit de Bundesliga, de Eredivisie (hoofdzakelijk Ajax en PSV) en de PL. Alvast bekijken kan geen kwaad, maar een definitieve opgave van volgens mij nog benodigde spelers kan ik pas geven als ik met al onze spelers heb gewerkt en voor de juiste tactieken heb gekozen.  

Je brengt natuurlijk het aantal topics dat je wilt en er staat volgens mij geen beperking op, maar ze lijken allemaal zeer erg op mekaar ... Real Madrid is een club waar ik persoonlijk nooit aan de slag zou gaan omdat ik ze gewoon niet kan uitstaan. In Spanje bestaat er buiten Atletico en Barcelona geen uitdaging dus je enige echte opdracht is Europa keer op keer te veroveren. Ben benieuwd naar de versterkingen en de tactiek

Feit is dat ik geen club kies (behalve in FM18 Bayern München en deze game wil ik in FM19 ooit voortzetten).  Ik solliciteer of wordt gevraagd door de club, dat doe ik op alle niveaus. in het begin van een game is het logisch dat het op elkaar lijkt omdat de opzet overal het zelfde is. staf, selectie, voorbereiding.... en dan begint het pas.

mijn club is feyenoord (en in mindere mate PSV en Ajax) en Bayern (omdat ik gecharmeerd was van hun zakelijke opzet, maar omdat ze nu voor de 2e keer een trainer hebben aangesteld die totaal niet bij hun pas, ancelotti en nu kovac, wordt de belangstelling minder en hoop ik op Wenger als volgende trainer).  Bij feyenoord wil ik alleen maar komen via de LLM opstap en de rest doe ik om tactieken te testen, maar zonder teksten is het saai. Gelukkig heb ik nog even de tijd om het op mijn manier te kunnen doen.

Wat versterkingen betreft ik heb een kruideniersmentaliteit en wil geen horrende bedragen besteden aan transfers. bovendien is het mijn doel om met mindere en betaalbare spelers maar met een slimme tactiek succesvol te zijn. waarbij de tactiek op alle niveaus het beste uit de spelers dient te halen.  Maar hoe dan ook: ik ben en blijf een LLM fan.

33yhuz4.jpg

2hpt4cp.jpg

14ttpp1.jpg

37 spelers lijkt heel erg veel voor een trainingskamp, maar omdat verreweg de meesten proefspelers van een minder niveau waren heb ik er totaal geen probleem mee. Want laten we eerlijk zijn, velen zullen niet eens een oefenpot mogen spelen, tenzij schorsingen en blessures me dwingen iedereen in te zetten.

Na enkele intensieve trainingsdagen ontmoeten we onze eerste tegenstander in Schotland: Motherwell. In hun stadion Fir Park werden we verwelkomd door 8.685 toeschouwers, die allen het grote Real Madrid wilden zien en hoopten dat hun plaatselijke trots ons paroli kon bieden.

Motherwell speelde in een 4-4-1-1 opstelling en op de counter. Dus koos ik in een opwelling voor een 4-1-4-1VM Breed tactiek met gegenpressing. Nou ik heb het geweten. Het leek wel of ik met deze tactiek mijn eigen spelers op het verkeerde been had gezet want het liep voor geen meter. In het eerste kwartier kregen wij geen been aan de grond en Motherwell counterde lustig erop los. En ja hoor, in de 13e minuut knalde ene Bowman de bal keihard in de touwen. 1 : 0 en keeper Casilla vroeg zich af, waarom hij deze bal niet had gezien?

Feit is dat wij achter de feiten aanliepen, maar in de 22ste minuut lukte het spits Benzema uit een hoekschop de bal in het doel te koppen. De gelijkmaker veranderde zichtbaar onze spelopvatting, plots waren wij de baas op het veld en Motherwell de puur verdedigende partij.

Mijn jongens zetten Motherwell achterin vast en dwongen ze met man en macht te verdedigen. Maar een Schotse ploeg moet je niet vastzetten, die moet je uit elkaar spelen. Nu riepen we het over ons zelf af en maakten de rugbynatuur in hun wakker. De eerste die hiermee geconfronteerd werd was VL Marcelo. Toen hij met de bal langs de zijlijn dribbelde kreeg hij een schop tegen zijn heup en was de wedstrijd voor hem over. In de 29ste minuut werd hij van het veld gedragen en mocht Tremoulinas hem vervangen.

Bovendien haalde ik CV Djilobodji eraf, die sterallures begon te vertonen en dat kan ik van een proefspeler niet hebben. Wollscheid mocht hem vervangen. Tot de 44ste minuut probeerden we uit de duels te blijven en  voor ons zelf meer ruimte te creëren, hetgeen resulteerde in een nieuwe hoekschop. Bowman miste de indraaiende bal en vleugelspits Bale kopte hem net voor het rustsignaal in het doel. Met 1 : 2 gingen we de rust in.

De orders die ik hun meegaf waren simpel en helder: blijf uit de duels, tempoverhoging, laat de bal het werk doen, meer beweging, meer diepte. Het tactisch concept klopte en werd goed uitgevoerd. Proefspeler en AMR Sercan Sararer kopte nog 2x een bal uit een van onze vele hoekschoppen in het doel en Benzema scoorde eveneens nog een keer uit een voorzetje van VR Alvaro Odriozola. Trouwens alle 4 kopbaldoelpunten kwamen voort uit door VL Tremoulinas voorgegeven corners. Alleen al voor dit feit zouden we hem een eenjarig contract aan moeten bieden.

25s4hzr.jpg

16bx6cl.jpg

97vbdx.jpg

Edited by germandutch

33yhuz4.jpg

15c01v.jpg

Het zit niet mee. Bovendien moet ik opmerken dat de persvoorlichter niet goed geïnformeerd is. Je kunt geen spelers opstellen die er niet zijn en Nacho en Carvajal zijn niet hier. Wel proefspeler Tremoulinas en dat is de enige VL die momenteel beschikbaar is.

Op maandag 23 juli is Heart of Midlothian of te wel The Jambos onze tegenstander en onze cracks zijn moe. Benzema, Mariano, Bale, Ceballas zijn amper nog vooruit te branden. Ze willen wel maar ze kunnen eenvoudigweg niet.

Tot mijn spijt en vooral ongenoegen kregen de 19.843 toeschouwers in het Tynecastle Stadium te Edinburg een hele matige oefenwedstrijd voorgeschoteld. Vanzelfsprekend waren wij de dominerende en betere ploeg maar daarmee is dan ook alles gezegd. Het was een draak van een wedstrijd die al in de 4e minuut werd beslist door het doelpunt van VR Odriozola. 

Hearts of te wel  The Jambos kwamen in de 90 minuten tot drie schoten, waarvan een nota bene nog op ons doel ook. Voor de rest was het kommer en kwel en probeerden ze met man en macht ons van hun doel af te houden. Tot meer waren ze helaas niet in staat.

En dan mijn club, het grote Real Madrid, eerlijk gezegd zat ik met schaamrood op mijn kaken vol verbazing naar dat gepruts van mijn team te kijken. Die paar selectiespelers die ik ter beschikking had speelden slecht, ongeconcentreerd en als een natte krant. Benzema, Ceballos, Bale, Casemiro en Mariano liepen als het ware op hun laatste benen en waren blij dat ze al na een half uurtje gewisseld werden.

Uiteindelijk speelden we met slechts 3 selectiespelers en 8 proefspelers de wedstrijd uit. Als je naar de cijfers kijkt dan hadden we deze wedstrijd met een behoorlijk aantal doelpunten moeten winnen, maar het werd en bleef helaas  0 : 1.  En uit maar liefst 24 hoekschoppen konden wij geen ene doelkans creëren, laat staan de bal in het doel koppen. Of de heren het leuk vinden of niet, de komende dagen zullen we intensief op aanvallende corners trainen.

Aan de andere kant waar zijn we feitelijk mee bezig?  Een echte voorbereiding kun je het niet noemen, want daarvoor hebben we te weinig basisspelers. Keeper Casilla is en blijft de derde keeper en dat, ofschoon ik nog niet met Courtois en Navas heb gewerkt. Centrumverdediger Vallejo is de back-up voor Ramos; VL Marcelo is geblesseerd en die kan ik voorlopig vergeten; VR Odrizola is de waarschijnlijke back-up van Carvajal, AMC Ceballos en spitsje Vinicius Junior zijn niets meer en niets minder dan toegevoegde talenten voor de breedte, spits Mariano is de back-up van Benzema. Laatstgenoemde en Bale waren wel twee van de sterkhouders en basisspelers.

Alle proefspelers die wij nu en hier rond hadden lopen waren alleen noodoplossingen en met uitzondering van VL Tremoulinas (die mogelijk een contract van 1 jaar gaat krijgen) zal er nooit iemand de kleuren van Real als contractspeler verdedigen. Dus nogmaals: waar ben ik in godsnaam mee bezig? Voorlopig zie ik het als een soort bezigheidstherapie en meer is het ook niet. Pas als ik de selectie compleet heb, kan ik aan de juiste tactiek voor deze spelers werken. Vandaar dat ik aan de feitelijk belachelijke uitslag van deze wedstrijd ook niet til. Niet verliezen is het enige wat telt en hopen dat de selectie zo snel mogelijk compleet is.  

kecfug.jpg

14ms8xg.jpg

vgosah.jpg

Edited by germandutch

33yhuz4.jpg

2q2h6hs.jpg

De conclusie, die na de oefenpot tegen Hearts kon worden getrokken, was simpel:  met de gebruikte tactiek was de achterhoede en het middenveld uitermate solide maar voorin gebeurde te weinig en liep Benzema er verloren bij. Mogelijkerwijs rendeerde hij alleen maar als er meer spelers dicht in zijn buurt spelen en niet alleen AMC Ceballas?  Nou we zullen het zien want tegen de komende tegenstander Hamilton wil ik een andere tactiek proberen om Benzema en de rest van het team tot betere acties te kunnen motiveren.

Drie dagen na de teleurstellende oefenpot tegen Hearts mochten we onze kunsten vertonen in het Super Seal Stadion te Hamilton en wel voor een haast uitverkocht huis. Dat wil zeggen voor 5.462 dol enthousiaste Schotten die het knusse stadionnetje bevolkten en gezien de sfeer al meer dan alleen aan de Whiskey hadden genipt.  Hoe klein het stadionnetje ook was, de grasmat was min of meer perfect te noemen.

Kort voordat mijn jongens het veld opliepen, stapte een speler van Hamilton op me af.  Netjes en beleefd stelde hij zich voor als Lennard Sowah, een 25 jarige verdediger, afkomstig uit Sankt Pauly. En wie dat niets zegt, in Sankt Pauly is de beroemde vismarkt, de Reeperbahn en het is een beroemd beruchte stadswijk van Hamburg.  Ik wenste hem succes en zei terloops dat hij een hele moeilijke avond zal krijgen want mijn team had nog wat goed te maken. En ik zou nog gelijk krijgen ook. 

Welnu het werd een uitermate boeiende wedstrijd en de toeschouwers werden op hun wenken bediend. Mijn jongens toverden bij vlagen en lieten Hamilton alle hoeken van de mooie grasmat zien.

Benzema liet zien dat die kon voetballen, maar weer scoorde hij niet. Wel fungeerde hij regelmatig als een soort Targetman en kaatser, bovendien gaf hij een assist waaruit Bale kon scoren. Ook al was de tegenstander een paar nummers te klein en had de uitslag hoger uit horen en moeten vallen maar het was in elk geval weer een stap in de goede richting. De toeschouwers, mijn staf en spelers en ik waren na afloop tevreden.

Bovendien, twee dagen later staat al de volgende tegenstander te wachten, dan moeten we tegen St. Johnstone.

dpvkty.jpg

166b0c8.jpg

jgsk75.jpg

2gvnaeq.jpg

Edited by germandutch

33yhuz4.jpg

Hoewel ik er nog niet over mag praten wil ik toch een tipje van de sluier lichten. We zijn bezig wat spelers uit de Eredivisie weg te plukken. Frenkie de Jong van Ajax en Lozano van PSV. Of het lukt weten we nog niet. Wat we wel weten is dat de selectie te smal is en dringend uitgebreid dient te worden.

-------------------------------------------------------

Onze volgende tegenstander in Schotland was St. Johnstone, de Saints. 's middags om 15 uur in het McDiarmid Park te Perth voor 8.707 toeschouwers. Ook hier leek het op de tribunes meer op een familie-uitje dan op het bezoek aan een voetbalwedstrijd. Alleen de BBQ ontbrak, maar daarvoor was er voldoende drank en die werd behoorlijk genuttigd. Desondanks was de sfeer aangenaam en het weer eveneens.

St. Johnstone wilde blijkbaar tegen ons aanvallend voetballen want ze kwamen in een 4-1-2-1-2 formatie het veld op. Wij wilden ze in een 4-2-3-1 opstelling van de mat vegen. Of het lukte, ik hoop van wel.

Spielmacher Kroos was weer present  en met 3 proefspelers in de gelederen gingen we de eerste helft in. VL Tremoulinas, VR Diekmeier en AMR Anichebe konden laten zien of ze voor een contract in aanmerking komen.

Zoals altijd begonnen we sterk en binnen 19 minuten stond het 0 : 2 door doelpunten van MR Vazquez en MC Llorente.  Terwijl mijn team nog twijfelde of ze gas moesten geven of rustig aan moesten doen scoorde de centrale verdediger van St. Johnstone de 1 : 2 en kreeg St. Johnstone het gevoel dat er meer mogelijk was.

Een minuut later liet MR Vazquez zien wie de baas op het veld was en knalde de bal in de touwen.

1 : 3. In de 36ste minuut was de wedstrijd voor Vazquez afgelopen. Hij moest er met een blessure eraf en werd door proefspeler Kiesewetter vervangen.

We gingen met 1 : 3 de rust in.  Spits Mariano, die in de eerste 45 minuten weinig tot niets had laten zien, wilde ik na hervatting wisselen. Benzema stond al klaar aan de zijlijn, toen Mariano het op zijn heupen kreeg en de bal uit een corner in het doel kopte. 1 : 4.  Te laat voor hem want ik zette de wissel door. Benzema mocht erin en ik was benieuwd wat hij klaar speelde.

Nou niets dus. De spits van € 65 miljoen, dat was zijn officiële transferwaarde, had blijkbaar geen zin want hij speelde als een natte krant.

Wel scoorden we nog 3 keer en wel door proefspeler AMR Kiesewetter, VC Nacho en MC Llorente.  De eindstand werd 1 : 7, normaal gesproken een zeer redelijke uitslag, maar niet als u de statistiek van de wedstrijd bekijkt.

De simpele gasten van St. Johnstone hadden slechts 2 schoten op ons doel nodig om 1 doelpunt te maken. En wij?  Wij hadden maar liefst 23 schoten op hun doel nodig om 7 doelpunten te maken. Wij, REAL MADRID, een van de grootste clubs in de wereld …………. Wij missen toch iets?  Oke, ik wil niet zeggen dat Real van Cristiano Ronaldo afhankelijk was, maar we missen hem wel. Blijkbaar hebben Benzema en Mariano nog steeds niet door dat CR7 er niet meerbij is en dat ze nu zelf op doel mogen schieten en nog mogen scoren ook.

Van beiden verwacht ik meer en als ze aan mijn verwachting niet kunnen of willen voldoen dan gaan we op zoek naar een spits die wel kan en durf te scoren.

eb7jnn.jpg

vx4sj.jpg

ok4xhh.jpg

2413386.jpg

Edited by germandutch

[FM19]  De VoetbalTrainer – voorlopig werkeloos  

33yhuz4.jpg

28rprn4.jpg

De maand augustus heeft wat pittige verrassingen voor ons in petto. Het begint met een oefenwedstrijd in München tegen Bayern München. Nou die had ik nooit ingepland, überhaupt als je de planning van augustus bekijkt dan krijg ik dat gevoel dat hier een idioot aan het werk was. Want normaal is dit niet. Hoezo? Nou ga er maar aanstaan.

Morgen loopt ons trainingskamp hier in Schotland af, de 31ste vliegen we terug naar Madrid en op 4 augustus moeten wij in München spelen. 7 dagen later weer in Schotland tegen Dundee Utd. 15 augustus in Madrid om de Supercup tegen A. Madrid en op 20 augustus wederom in Schotland tegen Dunfermline.

De hele voorbereiding was sowieso al een lachertje. Hoe kun je met nota bene een van de grootste clubs van de wereld de voorbereiding ingaan met slechts 8 selectiespelers en een zooitje proefspelers, waarvan niemand het eerste elftal van Real ooit zal halen?

Dan beleg je een trainingskamp in het koude en natte Schotland, voor wie? Ga dan naar Italië, Portugal of de zandbak, waar je soortgelijk weer hebt dan ik Spanje. Dan speel je tijdens het trainingskamp 4 wedstrijden in Schotland en terwijl je nadien al lang en breed thuis in Spanje bent moet je nog twee keer terug naar dat natte koude kikkerland om nog twee oefenpotjes te spelen. Wat is dat voor een planning? Of staan we er zo slecht voor dat we dit soort capriolen moeten uithalen om nog een paar extra centjes te verdienen?

Een ding is voor mij duidelijk: mocht ik dit seizoen overleven dan wil ik hoe dan ook meer invloed hebben op de aanstelling van een jongere daadkrachtige TD die over een gedegen netwerk beschikt. Opa Ramon, de huidige TD, is dan al 72 en dan wordt het toch wel tijd dat die met zijn kleinkinderen speelt, net als mijn oude maat en ex-assistent Hennie Spijkerman. Ik heb Hennie trouwens uitgenodigd om VIP te zijn bij de wedstrijd om de Supercup. 

---------------------------------------------------------------------

Of u het geloofd of niet, maar de Allianz Arena in München was volledig uitverkocht en dat bij een vriendschappelijke wedstrijd. Nou ja, vriendschappelijk? Het was een clash tussen twee giganten.  Real had Bayern verleden seizoen in de CL (toen ik er nog niet zat, want ik was toen nog manager van Arsenal) uitgeschakeld en wat ik op TV had gezien kreeg ik toch heel sterk het vermoeden dat het meer aan een uitermate welwillende scheids te danken was. Ik kan u verzekeren dat zoiets onder mijn leiding niet zal gebeuren. Enfin, vanmiddag zaten er 75.024 toeschouwers en Bayern had hun sterkste team opgesteld. Ze kwamen het veld op in een 4-1-2-3 opstelling. Ik had weer gekozen voor 4-2-3-1. 

De twee gewenste versterkingen Lozano van PSV en Frenkie de Jong van Ajax werden gisteren aan de fans en media gepresenteerd en omdat AMR Vazquez geblesseerd raakte, mocht Lozano in de basis beginnen. Frenkie de Jong was wissel.

In de eerste helft was het een weliswaar enerverende maar volledig gelijk opgaande strijd, die echter geleidelijk aan steeds meer door ene mijnheer Dingert werd gedomineerd. Blijkbaar was deze scheids van mening dat hij Bayern een handje moest helpen en de wedstrijd compleet kapot floot.

Ondanks de welwillende thuisfluiter lukte het Bayern niet om grip op de wedstrijd te krijgen. Wij domineerden en Bayern mocht zich gelukkig prijzen dat tenminste een speler in topvorm was en dat was keeper Neuer. Hij hield zijn doel schoon … tot de 59ste minuut. Toen kregen we een vrije trap, net buiten de 16 en AML Bale, die totdan weinig had laten zien, legde de bal neer en schoot hem met een korte aanloop perfect en onhoudbaar in de bovenhoek.

0 : 1 en 75 duizend toeschouwers waren minutenlang stil. 

Verder gebeurde niets meer, behalve dat de scheids ons 4 gele kaarten aansmeerde, Bayern kreeg er geen een.  En hij floot al onze aanvalspogingen en elke scheet af. Wij waren beter maar kregen niet de kans om het in doelpunten uit te drukken. Mijn spitsen, in de eerste helft Benzema en in de tweede Mariano werden door Süle en Hummels volledig aan banden gelegd. De middenvelders Kroos en Ceballos en later Frenkie de Jong kregen door Weigl en Thiago geen kans om de wedstrijd volledig naar zich toe te trekken. Maar ja, we hadden ook nog Bale, Isco, Lozano en een ijzersterke achterhoede, die niet te kloppen was.

Bayern deed dat wat ze altijd doen: de bal tot vervelens toe rondspelen, op openingen wachten en hem dan kwijtraken. Telkens als wij een tempoversnelling door wilden voeren floot de scheids weer af, omdat hij iets had gezien?  Jammer dat er geen VAR was, want als er iemand in deze match een rode kaart verdiende dan was hij dat.

2ugi8aa.jpg

2vtodi8.jpg

2n8wnxs.jpg

2itpx5j.jpg

Dat is balen. Bale is nu, sedert CR7 weg is, onze belangrijkste speler en die zullen we missen zowel bij de Supercup alsook bij de 1e competitiewedstrijd.

Edited by germandutch