Geplaatst 21 oktober 20186 jr. [FM19] DIE GELBE WAND - Borussia Dortmund In december 2017 was dit mijn 2e poging om een novelle te schrijven. Ofschoon ik geen fan van Dortmund ben blijft het wel een geweldige club in de Bundesliga en dus wil ik het oorspronkelijke verhaal in een volledig nieuw jasje herschrijven. Wel met een nieuw personage en de huidige gegevens van FM19.
Geplaatst 26 oktober 20186 jr. Succes! Hopelijk weet je hem vol te houden met deze geweldige club en breng je de club het succes dat ze verdienen!
Geplaatst 27 oktober 20186 jr. Auteur Succes! Hopelijk weet je hem vol te houden met deze geweldige club en breng je de club het succes dat ze verdienen! Ik zal mijn best doen. Enkele jaren geleden, toen ik in Keulen woonde, heb ik een uitwedstrijd van FC Köln beleefd in het stadion van Dortmund en de GELBE WAND in real meegemaakt. ik kan je zeggen dat was een belevenis. Nu alleen maar hopen dat ik de juiste tactiek gebruik om Dortmund kampioen te kunnen maken.
Geplaatst 27 oktober 20186 jr. Een schitterende ploeg, een schitterend stadion, een unieke supportersgroep met die Gelbe Wand ! Alles in aanwezig om er een topper van te maken, maar zoals je zegt : een kwestie van de juiste tactiek te vinden om titels te ambiëren
Geplaatst 27 oktober 20186 jr. Auteur Een schitterende ploeg, een schitterend stadion, een unieke supportersgroep met die Gelbe Wand ! Alles in aanwezig om er een topper van te maken, maar zoals je zegt : een kwestie van de juiste tactiek te vinden om titels te ambiëren Dortmund en überhaupt de Bundesliga heeft je geen echte Duitse afmakers/centrumspitsen (dat is ook het probleem van Löw en de Mannschaft) wel zat vleugelspitsen. In FM18 kon ik met 5-2-3 basistactiek alles winnen, in FM19 lukt dat niet meer. Gezien het spelersmateriaal van BD probeer ik het met 4-2-3-1 als uitgangsbasis (met veel tweaken) en switch naar 4-2-4 en 5-2-3-0 zonder spitsen. En zo als altijd: kampioen worden of opzouten en nooit langer dan 2 seizoenen bij een topclub.
Geplaatst 27 oktober 20186 jr. Ik zal mijn best doen. Enkele jaren geleden, toen ik in Keulen woonde, heb ik een uitwedstrijd van FC Köln beleefd in het stadion van Dortmund en de GELBE WAND in real meegemaakt. ik kan je zeggen dat was een belevenis. Nu alleen maar hopen dat ik de juiste tactiek gebruik om Dortmund kampioen te kunnen maken. Komt goed! Ik zie wel dat je aardig wat novelles hebt lopen.. Hopelijk weet je deze allemaal vol te houden!
Geplaatst 27 oktober 20186 jr. Auteur Komt goed! Ik zie wel dat je aardig wat novelles hebt lopen.. Hopelijk weet je deze allemaal vol te houden! Ik denk het wel, totdat FM20 verschijnt.
Geplaatst 27 oktober 20186 jr. Ik denk het wel, totdat FM20 verschijnt. Mooi zo! :) Maak jij trouwens je banners zelf? Of ken je iemand die er maakt? Heb een banner nodig maar bak er zelfs NIETS van. (aanvraagje ingediend voor banner) Ben zelf bezig met een novelle en zou geleidelijk aan willen posten, maar heb er niet al te veel ervaring mee.
Geplaatst 27 oktober 20186 jr. Auteur Mooi zo! :) Maak jij trouwens je banners zelf? Of ken je iemand die er maakt? Heb een banner nodig maar bak er zelfs NIETS van. (aanvraagje ingediend voor banner) Ben zelf bezig met een novelle en zou geleidelijk aan willen posten, maar heb er niet al te veel ervaring mee. ja ik haal ze meestal van de orig. clubwebsite want blijkbaar is die gast van hier die ze altijd heeft gemaakt niet meer beschikbaar. omdat op mijn aanvragen niet werd gereageerd zoek ik het zelf op. ze zijn niet geweldig maar voor mij voldoen ze.
Geplaatst 29 oktober 20186 jr. Auteur [FM19] DIE GELBE WAND – Borussia Dortmund Ik geef het eerlijk toe, dat ik Manager of te wel hoofdcoach van Borussia Dortmund ben geworden is te wijten aan het feit dat ik voor 10% net op het juiste moment beschikbaar was, 30% mazzel en 60% de hulp van Marco Reus had. Een betere kruiwagen kon ik me niet wensen. Behalve het feit dat ik een mazzelpik was zag ik mezelf als het Nederlandse antwoord op de vorige trainersgeneratie Tuchel – Nagelsmann en Co. Ik behoorde tot de lichting van Bommel, alleen had ik geen schoonvader die me aan het handje kon nemen. Maar ik had Marco Reus, die er voor had gezorgd dat ik deze wereldbaan bij Dortmund kreeg. Hoezo Reus zult u zeggen? Nou heel simpel. Ik werd in het millenniumjaar door Dortmund gescout, toen ik in de D1 op Varkenoord speelde. Mijn ouders, moeder Duitse uit Keulen en vader Rotterdammer, waren toen blij dat ik naar Duitsland kon verkassen. Want eerlijk gezegd waren ze het beu dat ik te pas en te onpas steeds op de vuist moest omdat ik als MOF werd gezien en zo ook werd behandeld. Dus verkaste ik naar Dortmund, kwam in de jeugd van Borussia terecht en speelde o.a. samen met Marco Reus. Ik was geen Dortmunder en voelde me meer een Kölsche Jung, hetgeen tot gevolg had dat ik niet meer voor MOF werd uitgemaakt maar voor KÖLSCHE JECK. Maarnu waren ze bij mij aan het juiste adres. Want ik was heel gauw aangebrand, had lange tenen en sloeg er gelijk op los. Met andere woorden ik werd als onhandelbaar beschouwd zoals mijn trainers destijds beweerden. In die tijd had ik maar een maatje en dat was Marco Reus. Na 6 jaar hadden de jeugdtrainers er genoeg van mij en ik van hun. Tevens had ik geen zin meer in voetbal en kreeg en had totaal andere interesses. Ik werd ontslagen en vertrok weer naar Nederland om te studeren en een mooie baan te zoeken. Vreemd genoeg had ik geen zin in een kantoorbaan en via via en de ex-voorzitter van Feyenoord kwam ik per ‘vergissing’ op de versnelde cursus in Zeist terecht en slaagde uiteindelijk met vlag en wimpel voor de trainerslicentie van de KNVB. En nu zit ik weer hier in Dortmund, tegenover algemeen directeur Hans-Joachim Watzke, de advocaat van Dortmund en tevens voorzitter Dr. Reinhard Rauball, TD Michael Zorc, Hoofd Jeugdopleiding Lars Ricken, Hoofd Scouting Sebastian Kehl en Assistent-manager Manfred Stefes. Gelukkig had ik Peter R. de Vries aan mijn zijde, als zijnde mijn zaakwaarnemer en die kon wel tegen een stootje. Ondanks het feit dat Marco Reus me hier had binnengeluld, had de heer Watzke nog zijn bedenkingen. Hij had het niet zo op Nederlanders en al helemaal niet meer sinds de aanstelling en het ontslag van Peter Bosz. Enfin, ik mocht mijn praatje houden en mijn visie geven. Toen ik tenslotte met de hoofdeisen van Watzke akkoord ging, had niemand meer bezwaren om met mij als a.s. Manager in zee te gaan. Aangezien Dortmund in de groepsfase van de CL zat eiste Watzke minimaal een plek in de halve finale van de CL en het kampioenschap in de Bundesliga. De Duitse beker interesseerde hem geen snars, bekerwinst was meegenomen maar geen eis. Lukte het me niet om Dortmund kampioen en of halve finalist CL te maken dan werd het contract onmiddellijk verbroken, met salarisdoorbetaling tot het lopende seizoenseinde. Omdat Duitsers volgens Peter R. de Vries geen humor hebben, vond hij het grappig om op te merken, dat het na het echec met Peter Bosz voor de heer Watzke een verschrikking moest zijn om nu weer maar dan ook nog met twee Petermannen om de tafel te zitten. Peter R. de Vries hemzelf en ik dus, Heinz Peter. Nou Watzke vond het allerminst grappig en drong aan om ondertekening van het contract en dat deed ik als de gesmeerde bliksem.
Geplaatst 30 oktober 20186 jr. Het gaat nu écht beginnen! Veel succes! De doelstellingen zijn wel niet min.. Kampioen worden in Duitsland is haalbaar al denk ik wel dat Bayern in FM iets beter zal starten dan in het echt. :) Halve finale CL is ook altijd een stukje mazzel hebben met de loting natuurlijk. Kom je clubs als Real Madrid of Man City tegen in de 8ste finales of kwartfinales wordt het moeilijk denk ik.
Geplaatst 30 oktober 20186 jr. Auteur Het gaat nu écht beginnen! Veel succes! De doelstellingen zijn wel niet min.. Kampioen worden in Duitsland is haalbaar al denk ik wel dat Bayern in FM iets beter zal starten dan in het echt. :) Halve finale CL is ook altijd een stukje mazzel hebben met de loting natuurlijk. Kom je clubs als Real Madrid of Man City tegen in de 8ste finales of kwartfinales wordt het moeilijk denk ik. Alles is afhankelijk van de juiste tactiek en 1 of 2 goede transfers, maar uiteraard is de aankomende patch bepalend. In FM18 werd ik met een aantal clubs (Hoffenheim en Arsenal) ongeslagen kampioen enz en met dezelfde tactiek bleef ik met LLM club eveneens ongeslagen, maar in FM19 lukte het me nog niet een stabiele tactiek voor LLM clubs tot toppers te creëren. Aan de andere kant als je alles wint is de lol er gauw af.
Geplaatst 2 november 20186 jr. Auteur [FM19] DIE GELBE WAND - – Borussia Dortmund Als je de eerste keer voor het Signal Iduna Park staat, het stadion van Borussia Dortmund, dan kom je je klein en nietig voor. Gelukkig had ik dit stadion al een paar keer mogen betreden, als fan van FC Köln tijdens de confrontaties met Dortmund. Echt geweldig wordt het pas als de GELBE WAND tot leven komt tijdens een wedstrijd. Ben je er als fan van de tegenpartij dan is het net of je bij je keel gegrepen wordt en als Dortmund fan ga je automatisch mee in de geweldige sfeer die je helemaal opslokt. Nu was ik dus hier als de nieuwe hoofdcoach/Manager van de BVB of te wel van Die Borussen of Die Schwarzgelben. En wie was ik? Neerlands hoop in bange trainersdagen - ik werd geacht de Nederlandse successen van weleer weer op te poetsen en van de nodige glans te voorzien. Maar voorlopig was ik nog helemaal niets, een beginnende trainer die zijn sporen nog moet verdienen. Mijn naam Heinz Peter deed helemaal niet Nederlands aan maar ik was toch wel een echte Nederlander. Alhoewel, minimaal dan half Nederlands en half Duits. Blijkbaar had mijn vader ook ergens Duitse voorouders want Peter is nu niet echt een Nederlandse naam. En wat mijn verschrikkelijke voornaam Heinz betreft, zo ben ik vernoemd naar een broer van mijn moeder. Aangezien dit mijn eerste werkdag was werd ik verwacht in het kantoor van TD Michael Zorc voor mijn eerste werkbespreking met de mij reeds bekende kopstukken van de technische staf zoals hoofd jeugdopleiding Lars Ricken, hoofd scouting Sebastian Kehl en Assistent-manager Manfred Stefes. Ons hoofddoel waren de doelstellingen van de directie, de samenstelling van de technische staf, de complete voorbereiding en de te volgen trainingen. TD Michael Zorc was een geboren Dortmunder, die vanaf 78 t/m 98 bij Dortmund had gespeeld. Maar liefst 431 wedstrijden met 131 doelpunten en 7 optredens in de Mannschaft. Een kind van de club, club-icoon, een informatiebron en een zeer correcte tot ietwat pedantische persoonlijkheid. Een voetbaldier die weet waarover hij praat. Hoofd jeugdopleiding Lars Ricken was eveneens Dortmunder, geboren en getogen. Ook hij heeft alleen maar voor Dortmund gespeeld en 16x voor het Duitse Elftal. Een beetje een trendy figuur, humorvol en luchthartig. Ik kon er gelijk goed mee opschieten. Assistent-manager Manfred Stefes was geen club-icoon en evenmin een geboren Dortmunder. Wel was hij een kind uit de Ruhrpott, geboren in Korschenbroich bij Duisburg en was speler bij Borussia Mönchengladbach. Een integere man die voldoende voetbalverstand bezat en goed dienst kon doen als een soort voetbalvader voor me. Oud genoeg was hij ervoor. En hij was bekend met de clubcultuur en voorstander ervan. De laatste belangrijke man van mijn gespreksronde was hoofd scouting Sebastian Kehl. Weliswaar geen geboren Dortmunder, want hij is van Fulda afkomstig, maar wel een club-icoon en wat voor een. Vanaf 2002 zit hij bij Dortmund en sinds kort is hij hoofd scouting en de opvolger van Sven Mislintat, die nu bij Arsenal zit. Kehl is van top tot teen prof, heel slim en competent en slechts 10 jaar ouder, dus praktisch generatiegenoot. Ook met hem klikte het gelijk. Deze gasten waren allen bijzonder ervaren, geen koekenbakkers en een vaste clique. Bovendien waren ze zoiets als de cultuurbewakers. Jaag je er een tegen je in het harnas, heb je ze allemaal tegen en dat wil je niet hebben. Hoe dan ook, voorlopig zou ik het met hun samen moeten doen en ik had er zin in. Volgende update: training + voorbereiding 2 november 20186 jr. bewerkt door germandutch
Geplaatst 4 november 20186 jr. Auteur [FM19] DIE GELBE WAND – Borussia Dortmund De doelstellingen respectievelijk de eisen van de directie van Borussia Dortmund waren duidelijk en voor iedereen helder, tenslotte waren we allen aanwezig toen algemeen directeur Watzke ze had uitgesproken. Daar kon dus geen misverstand over bestaan, desondanks verzocht TD Zorc deze voorlopig niet uit te spreken ten opzichte van de spelers, de rest van de staf, de overige medewerkers en de media. Hij verzocht ons slechts te spreken over het doel 'afdwingen van een plaats die recht gaf op CL', zodat de spelers niet op de achterpoten gingen staan. Bovendien wilde hij geen slapende honden wakker maken en leek het hem verstandiger ons gewoon in het rijtje achtervolgers van Bayern te scharen. Te zijner tijd konden we onze ambitieuze aspiraties altijd nog kenbaar maken. Ik vond alles best, want ik had nog steeds geen kennis met de selectie gemaakt en kon hun kracht nog niet inschatten. TD Zorc had tevens zijn huiswerk gemaakt en ondertussen ten behoeve van de staf van het Eerste een aantal aspirant-leden benaderd en wel 4 trainers, 3 fysio, 1 hoofd sportwetenschappen, 1 sportwetenschapper, 1 hoofd data-analist en 1 scout. Tevens had hij advertenties laten zetten t.b.v. de staf van het elftal Onder19. Voorts had hij een trainingskamp in Trento/Italië belegd van 12 juli tot en met 22 juli met aldaar twee wedstrijden tegen Torino en Cremonese. Morgen speelden we de eerste oefenpot tegen het tweede elftal, op 7 juli tegen Lotte en op 10 juli tegen Dynamo Dresden. Na afloop van het trainingskamp stonden nog vijf oefenwedstrijden gepland en wel tegen VFL Bochum, Kaiserslautern, Rheine, Rhede en Lazio. Op 18 augustus spelen we de eerste bekerwedstrijd tegen Dassendorf of zoiets en op 25 augustus start de competitie met een thuiswedstrijd tegen RBL. Mogelijkerwijs komt nog de een of andere oefenwedstrijd erbij. Maar hoe dan ook 25 augustus moet het basiselftal, de complete selectie en het spelsysteem bekend zijn. De hele selectie omvatte momenteel 25 spelers met 16 Nationaliteiten, inclusief 10 Internationals. 5 spelers in de leeftijdsgroep 18 t/m 20jr, 9 spelers van 22 t/m 24jr, 8 spelers 26 t/m 29jr en 3 spelers 30 t/m 33 jr. Dus vanaf jeugdige talenten met ontwikkelingsmogelijkheden tot ervaren routiniers was alles aanwezend. TD Zorc riep de momenteel beschikbare selectiespelers bij elkaar. Tot mijn verbazing kwamen er maar 16 spelers opdagen. 9 spelers waren nog met vakantie ten gevolge van het WK. Zorc stelde me aan de spelers voor en maakte de doelstelling ‘veiligstelling van deelname aan de CL’ bekend. Van de directie-eis ‘kampioenschap + halve finale CL’ zei hij voorlopig niets. Het behalen van een deelnameplek aan de Cl leek voor de spelers een makkie en vanzelfsprekend te zijn want iedereen was ermee akkoord. Al met al een sterke selectie. Twee absolute toppers (4 *), 7 subtoppers (3,5*), 12 middenmoot (3*) en 4 talenten (2,5*). Gezien het aantal vakantiegangers hevelde Zorc op mijn verzoek Isak 18jr uit het tweede en Gomez 17r uit de O19 over, zodat ik met 18 spelers aan de voorbereiding kon beginnen. 5 november 20186 jr. bewerkt door germandutch
Geplaatst 8 november 20186 jr. Auteur [FM19] DIE GELBE WAND – Borussia Dortmund Als ik eerlijk ben had ik persoonlijk de voorbereiding en de oefenwedstrijden op een andere manier gepland. Morgen begin ik dus met mijn eerste oefenwedstrijd terwijl ik 9 bijzonder belangrijke basisspelers mis, omdat die nog op vakantie zijn. Volgens het vakantieoverzicht, dat ik van TD Zorc heb ontvangen, kon ik volgende spelers terugverwachten op: 20 juli: VR Piszczek – VR Hakimi – ML Reus 23 juli: AMC Kagawa 24 juli: MC Delaney 25 juli: VC Akanji – DM Bürki 27 juli: VL Guerreiro 6 aug: MC Witsel Voorts zijn er nog wat administratieve problemen voor wat de overschrijving van talentvolle spits Isak betreft, waardoor die nog niet beschikbaar is. Het een en ander betekende wel, dat ik pas op 11 en 14 augustus, in de laatste twee oefenwedstrijden, een complete selectie ter beschikking heb en voor die tijd wordt het maar gewoon aanmodderen met wat beschikbaar is. Al met al vrees ik dat me een rommelige voorbereiding te wachten staat en dat zit mij niet lekker. Ik ben teveel controlefreak om met wat ik noem ongestructureerde randvoorwaarden een voorbereiding bij een nieuwe club in te gaan. Maar ja, het is niet anders. TD Zorc beloofde dat hij samen met Hoofdscouting Kehl in eerste instantie een paar transfervrije spelers op zou roepen, voor de posities waarmee ik in de knel kwam. Als je nog als hoofdcoach nog niet weet wat je voor vlees in de kuip hebt, dan kies je voorlopig voor een simpel 4-4-2 en dus mochten Zorc en Kehl uitkijken naar 5 spelers en wel: 1 Gk, 1 VR, 1 VC, 1 VL en 1 spits. Zodra ik persoonlijk van de sterken en zwakke punten van de spelers op de hoogte ben, begin ik aan een passend spelsysteem te werken waarin iedereen zich prettig voelt en waarmee we succesvol kunnen zijn. Tijdens een lichte middagtraining, die onder leiding van AM Manfred Stefes plaatsvond, waarbij ik uitsluitend observeerde om een indruk van de spelers te krijgen, dook ineens TD Zorc op. Het was hem in samenwerking met HS Kehl gelukt om enkele transfervrije spelers te benaderen en hun een stage aan te bieden. O.a. aan VC Huth, GK Ionut Rus, VC Wollscheid, VL Tremoulinas en spits Kweuke. De zaakwaarnemers van Rus, Wollscheid, Tremoulinas en Kweuke reageerden positief. De genoemde spelers zouden morgen ochtend op de club verschijnen. Robert Huth stelde me teleur. Dit was zijn kans om zich nog een keer in de schijnwerpers te spelen, maar misschien kon hij het ook niet meer aan, tenslotte was hij al 33 maar dan had die ook gewoon af kunnen zeggen. Zijn neus ophalen? Waar slaat dat op, Borussia Dortmund is niet minder dan Leicester City, eerder andersom. De administratieve problemen waren opgelost en Isak kon spelen. De eerste oefenpot was tegen ons tweede elftal, hetgeen speelt in de Regionalliga West. Verhoudingsgewijs een laagvlieger waar het eerste elftal overheen moet walsen en minimaal met 5 doelpunten verschil moet winnen. Het tweede team speelde in een 4-1-4-1 VM systeem en wij begonnen met een 4-4-2 tactiek. Keeper Hitz leverde een zwakke voorstelling af en door een fout van hem kon Schwermann in de 16e minuut het openingsdoelpunt maken. Nadien kwam Hitz totaal niet meer in de wedstrijd en werd hij de zwakste speler van het veld. Vanaf de 16e minuut liepen we achter de feiten aan en bleken niet in staat om het tij de keren. Behalve Hitz stelden eveneens MC Dahoud en de spitsen Alcacer en Philipp teleur. In de rust stelde ik om omdat we met de 4-4-2 tactiek onvoldoende grip op de wedstrijd kregen en gingen we in een 4-4-1-1 tactiek opnieuw de strijd aan. Voor Dahoud mocht Rode invallen en voor Alcacar de jonge Isak en Götze voor Philipp. Duidelijk werd dat wij met dit systeem beter voor de dag kwamen en de eerste aanval leverde een corner op. ML Bruun-Larsen nam de corner en speelde de bal perfect op CV Toprak die hem feilloos inkopte. 1 : 1. Vanaf dat moment waren we weliswaar en uiteraard de betere ploeg, maar we kwamen niet meer tot scoren. En aangezien de beste speler van het veld CV Toprak was, werd voor iedereen duidelijk dat onze voorhoede totaal niets voorstelde. Ze schoten veel maar niet in het doel van ons B-team. Al met al een teleurstellende wedstrijd onzerzijds. Na afloop kon ik dan ook alleen maar het B-team feliciteren en ze veel succes wensen in de competitie. Ik baalde als een stier want ik had toch echt wat anders verwacht. Mijn enige troost was dat ik nog te weinig inzicht in de bestaande of niet bestaande capaciteiten van de spelers had. ---------------------------------------------------------------- 8 november 20186 jr. bewerkt door germandutch
Geplaatst 9 november 20186 jr. Dat is niet hoe je aan het seizoen wilt beginnen. Maar de voorbereiding is nog lang dus ik ga ervan uit dat het helemaal goed gaat komen. Succes met de voorbereiding
Geplaatst 9 november 20186 jr. Slechte opener van de oefenwedstrijden ! Maar het gaat hier om het team voor te bereiden op het nieuwe seizoen dus je hebt nog tijd om de dingen te verbeteren
Geplaatst 10 november 20186 jr. Auteur [FM19] DIE GELBE WAND – Borussia Dortmund Ofschoon ik niet gek was op statistieken moet je er toch, zeker in de voorbereiding, naar kijken om mogelijke fouten en misstanden eruit te halen. 14 schoten – 5 op doel – 6 niet op doel – 3 …. Joost mag weten waarheen? AM Stefes had het precies bijgehouden. De 3 verdwaalde ballen/schoten waren afstandsschoten, die ballen zoeken ze nu nog. De 6 schoten niet op doel waren door de tegenstanders geblokte schoten, die het doel nooit bereikten. Reden: ongeconcentreerd van de schutters/aanvallers. Van de 5 schoten op doel zat er maar 1 in het doel. In het B-team staat maar een matige keeper, die toch in staat was om 4 ballen te pakken. Als je bedenkt dat (gehuurde) spits Alcacer voor afwerken en kalmte een 16 van onze spitsentrainers heeft gekregen, dan klopt er dus iets niet. Een vormdiep zou kunnen want het was de eerste match voor hem. Philipp was beduidend minder maar feitelijk geen spits wel een AM, die op een positie stond waar hij niet hoort te staan. 0 uitgelezen kansen: zowel in de 1e alsook 2e helft was er niemand die een kans kon creëren en dat ook nog tegen het zwakke B-team. 55% balbezit: hier hecht ik totaal geen waarde aan. In tegenstelling tot mijn idool JC ben ik van mening, dat je veel directer moet spelen. Zo snel mogelijk je spitsen in werking stellen en pats boem scoren. En niet minutenlang rondspelen en op een kans ‘wachten’ waardoor je de defensie van de tegenstander de tijd gunt om zich te formeren. 9 hoekschoppen: en uit een corner werd gescoord. Ook te weinig, zeker tegen deze tegenstander. Resumé: de tactiek was niet goed, de spelers zijn nog niet op dreef en de wil om te winnen is er blijkbaar nog niet. Tussendoor acht ik het noodzakelijk om wat dieper op de selectie in te gaan. Enerzijds om er achter te komen wat voor vlees ik in de kuip heb. Anderzijds om alvast een indruk te krijgen van de spelers waarmee ik waarschijnlijk door wil gaan, zodat ik niet na afloop van de voorbereiding eerst nog de hele selectie door moet lichten. Na elke wedstrijd wil ik dus een lijn of positie nader bekijken. Ik begin nu met de doelmannen. Doelmannen: In de hele club hebben we 6 doelmannen, elk twee per team. Voor het eerste team Bürki + Hitz, 2e team Oelschlägel + Reckert, 3e team Deubel + Unbehaun. Plus 1 proefspeler: Ionut Rus. Tot en met 25 juli is Hitz onze eerste keeper en nadien zal die met Bürki uit moeten vechten wie in de basis komt. Hun mogelijke opvolgers zijn Oelschlägel 21jr en Unbehaun 17jr. Laatstgenoemde is m.i. het grootste talent. Proefspeler Rus is volgens mij minder dan deze twee. Tijdens de oefenperiode wil ik Oelschlägel als reservekeeper gebruiken en Rus als mogelijke 3e keeper, indien nodig. Hoe dan ook zie ik geen probleem wat onze keepers betreft. Oke, het zijn geen wereldtoppers maar betrouwbaar en we hebben twee mogelijke opvolgers en hier zullen we het mee moeten en kunnen doen. -------------------------------------------------------------------------------- Het speelplan deze maand ziet er nog als volgt uit: eerst Lotte en Dresden, dan trainingskamp in Italie tot en met 22 juli en twee oefenwedstrijden. En na thuiskomst eveneens nog twee oefenpotjes. Het wordt een drukke maand met veel praten, trainen, analyseren en hopelijk nog veel plezier ook. En waarschijnlijk veel pasta ook ofschoon ik er geen vriend van ben. Ik ben de laatste maanden getransformeerd van gewone aardappeleter tot een rijst- en zoete aardappeleter, vreemd genoeg vond ik dit ineens lekkerder. Voor het trainingskamp heb ik voorlopig 36 spelers opgegeven: 18 inmiddels beschikbare selectiespelers; 3 momenteel nog op vakantiezijnde spelers die echter voor afloop van het trainingskamp weer aan kunnen sluiten; 4 proefspelers en 11 spelers uit het 2e en 3e team om ze alvast te laten ruiken aan het trainen/spelen in het 1e. Ingeval van blessures, schorsingen en of nieuwe toeloop van proefspelers hebben we nog een opening voor 4 spelers. Onze tweed oefenwedstrijd was tegen Lotte, een 3e divisieploeg. In het Frimo stadion te Lotte werden we verwelkomt door maar liefst 10.000 toeschouwers. Hun stadion was volledig uitverkocht en ongetwijfeld liep de penningmeester blij rond. Dat was kassa voor Lotte. Ik probeerde nogmaals de 4-4-1-1 opstelling in de hoop dat het deze keer beter zou gaan. Nou ik heb het geweten. Waarom de scheids ons al in de 4e minuut een penalty gaf voor een lichte overtreding was me niet helemaal duidelijk, blijkbaar wilde hij vanaf het begin duidelijk maken dat hij geen voorstander van fysiek spel was. Hoe dan ook huurspits Alcacer schoot de penalty onhoudbaar in en vanaf dat moment hebben we hem feitelijk niet meer gezien. Ondanks het feit dat de tegenstander geen schijn van kans had, lukte het ons niet nog een keer uit een van de vele aanvallen te scoren. Pas in de 44ste minuut scoorde verdediger Toprak met een rake kopbal de 0 : 2 en dat was ook de ruststand. Rechter middenvelder Pulisic was in de eerste 45 minuten uitermate teleurstellend bezig en mocht in de kleedkamer blijven. AMC Götze en spits Alcacer wisselde ik in de 46ste minuut omdat die weinig hadden laten zien. Met MR Wolf, AMC Philipp en spits Isak verwachte ik vuurwerk, maar kwam er nu helemaal bescheten uit. Wolf voegde weinig toe en Philipp en Isak speelden uitermate beschamend slecht. In de 83ste minuut kon ik het niet meer mee aanzien en haalde ze er weer uit, samen met Zagadou, Schmelzer, Weigl en Bruun Larsen. Diallo, Tremoulinas, Rode, Gomez, Sancho en Kweuke mochten de resterende minuten uitspelen. Achteraf hadden allen Bruun Larsen, Dahoud, Schmelzer, Zagadou, Toprak, Toljan en Gomez een goede indruk achtergelaten. De rest was gewoon beschamend bezig geweest. Het enig positieve was het feit dat Lotte niet een keer op ons doel had kunnen schieten en dat verdediger Toprak de MoM was, nota bene een verdediger en dat tegen een DERDE DIVISIEPLOEGJE. 10 november 20186 jr. bewerkt door germandutch
Geplaatst 12 november 20186 jr. Auteur [FM19] DIE GELBE WAND – Borussia Dortmund Daar gaan we weer. Tegen Lotte was het weliswaar 0 : 3 maar de tegenstander stelde niets voor, dus was totaal geen graadmeter en dan dienen de aanvallers zich uit te leven. 25 schoten: 10 op doel = je zou kunnen zeggen dat is redelijk. 2 uitgelezen kansen = waarvan 1 een penalty en ze zaten er beiden in. Ook redelijk. Het 3e doelpunt was een kopbal uit een corner, dus die telt even niet mee. Blijven over 8 schoten op doel die zo slecht waren ingeschoten dat een 3e divisiekeeper ze onschadelijk kon maken. 8 schoten niet op doel = ja waarheen dan? Blijkbaar hebben onze aanvallers een nieuw spelletje uitgevonden en wel voetbiljart, of te wel zoveel mogelijk tegenstander binnen de 16 raken ipv de bal in de touwen te knallen. Blijven nog 7 schoten over en dat waren hele domme afstandsschoten richting cornervlag. 62% balbezit = ik snap dat je tegen een zwakke tegenstander altijd meer balbezit hebt maar als balbezit alleen maar ertoe bijdraagt dat je door onnodig rondspelen de tegenstander de kans geeft zijn achterhoede te formeren, hetgeen ik nu ook in deze match heb moeten constateren, dan ben je dus verkeert bezig. Bovendien haal je met balbezit automatisch het tempo uit de wedstrijd en zijn geen verrassingsmomenten meer mogelijk. Resumé: minder balbezit, snellere balcirculatie en tempoverhoging. Plus het aantrekken van een zeer goede spitsentrainer Onze volgende en derde oefenwedstrijd is tegen Dynamo Dresden op dinsdag 10 juli om 20 uur. Het gele gevaar en de trots uit het voormalige Ossieland. De club is opgericht in 1950 als SV Deutsche Volkspolizei Dresden. Het was een van de meest succesvolle clubs van de DDR en 8x kampioen van de DDR. Maar liefst 31.732 toeschouwers wilden deze vriendschappelijke confrontatie zien. Nou ja, vriendschappelijk? In elk geval waren wij van plan het vriendschappelijk te houden want voor ons is en blijft het een oefenpot. Ik koos wederom voor de 4-4-1-1 opstelling en moest constateren dat een zestal spelers te vermoeid waren om überhaupt mee te spelen. En dat waren niet de minsten namelijk VL Schmelzer, VR Toljan, VC Zagadou, MC Weigl + Dahoud en ML Bruun Larsen. Wat ik raar vond was dat deze gasten niet de oudsten en toch een lange herstelperiode nodig hadden. Vanavond zal ik deze kwestie met de medische staf bespreken. Het werd een heel normale oefenpot, zonder echte zware overtredingen en fysiek geweld. Alleen de scheids maakte van elke mug gelijk een olifant en trok voor lichte overtredingen gelijk geel. Gomez was in de 9e minuut het eerste slachtoffer die tegen geel opliep en in de 18e minuut kreeg spits Alcacer een gele prent voor een schouderduwtje. Om te voorkomen dat beide spelers tegen een tweede gele kaart aanliepen heb ik ze in de 21ste minuut gelijk gewisseld. Pas in de 24ste minuut uit een van de vele corners lukte het ingevallen spits Isak de bal in het doel te koppen. In de 44ste minuut schoot AMC Götze de bal onhoudbaar in de touwen en 0 : 2 was tevens de ruststand. Ondanks een aan onze stand verplicht en zeer behoorlijk veldoverwicht lukte het ons niet meer te scoren. Enerzijds omdat wij onvoldoende kansen creëerden en anderzijds omdat de scheids in haast alle aanvallende acties onzerzijds een overtreding of buitenspel zag. En zoals altijd: als je niet scoort doet het de tegenstander. Dynamo Dresden kwam verdorie een enkele keer tot aan onze 16 en tot 1 enkel schot op ons doel en ja hoor: dat ene zondagsschot zat er in. 1 : 2. Tot overmaat van ramp werd AMC Philip in de 78ste minuut met een smerige tackle uit de wedstrijd geschopt. Dader Löwe kreeg van de pietluttige en blijkbaar slechtziende scheids niet eens geel. Schande gewoon. En wij maar denken dat we in Nederland een hoop matige scheidsen hebben. Nou deze Ossie was gewoon een thuisfluiter. Het gespreksonderwerp tijdens de terugreis in de bus zou zijn: waar zijn we mee bezig? 16 schoten: 6 op doel = 1 doelpunt 12 corners : 1 doelpunt. 58% balbezit: te lang rondgespeeld waardoor DD weer hun verdediging kon reorganiseren. Triest, gewoon triest. Met zulke cijfers kun je niet thuiskomen. TD Zorc had nog een mededeling waarmee hij mij wel op kon vrolijken: hij had een spitsentrainer aangetrokken en die behoorde vanaf nu tot de staf. Zijn naam: Dennis Bergkamp. Precies wat we nodig hadden. 12 november 20186 jr. bewerkt door germandutch
Geplaatst 13 november 20186 jr. Dennis Bergkamp is een heel goede coach ! Hoewel hij minder is dan in Football Manager 2017, maar het blijft een heel goede coach voor eender welke technische staff ... Nipte zege tegen Dresden, maar het is enkel voorbereiding ... Maar niet te hard invliegen na dit soort wedstrijden want het zijn slechts oefenwedstrijden. Ambitieus zijn, maar niet te hard want het kan de motivatie aantasten
Geplaatst 16 november 20186 jr. Auteur [FM19] DIE GELBE WAND – Borussia Dortmund De spelers hadden een vrije dag, die ik kon besteden aan administratief werk, statistieken, trainingsopzetjes en planning. Morgenmiddag vertrokken we met zijn allen per Lufthansa naar Verona en vandaar per bus naar Trento. Ons trainingskamp. Gepland waren 5 dagen intensief training, dan een oefenwedstrijd tegen Torino. Nadien weer 3 dagen training en een oefenpot tegen Cremonese. Op 23 juli s morgens retourvlucht naar Dortmund en vanaf 24 juli trainingen op ons eigen complex. Dan nog 5 oefenwedstrijden en een bekerwedstrijd, tussendoor keihard trainen zodat we op 25 augustus de eerste competitiewedstrijd thuis tegen RBL kunnen spelen. Als het geld van de premies niet uit je eigen zak komt dan wil je wel wat vrijgeviger zijn. Welnu ik heb de spelers de maximale premies beloofd, als we kampioen worden en Bayern onttronen, de beker winnen en in de CL iets klaarmaken. De directie zal het me waarschijnlijk niet in dank afnemen, maar als je wint of iets wint wordt je er niet slechter van. Dat zou je nu echt een slecht begin van het trainingskamp kunnen noemen. Zagadou raakte geblesseerd en kon niet meer meetrainen. Desondanks bleef hij in het trainingskamp om zijn medespelers te ondersteunen en hier verder verzorgd te kunnen worden. Omdat alleen Schmelzer als VVL ter beschikking stond, hebben we Tremoulinas een eenjarig contract aangeboden, hetgeen hij onmiddellijk accepteerde. Het was de bedoeling dat hij en Schmelzer afwisselend als VVL zouden spelen. De eerste oefenpot naderde en de verwachtingen waren hooggespannen en dat niet alleen bij de spelers en de staf, maar ook bij mij. Absolute sterspeler van Torino was spits Andrea Belotti en zoals de meeste Italiaanse ploegen speelde Torino in een 5-3-2VV systeem, een soort catenaccio van achteren of counteren vanuit een versterkte achterhoede met opkomende vleugelverdedigers en 2 snelle spitsen. En wat stellen wij er tegenover? Deze keer geen 4-4-1-1 maar gewoon een aanvallend 4-1-2-3VM Breed. Dus 4 verdedigers op een lijn met aanvallende intenties van de VR + VL, 1 defensieve middenvelder ervoor, 2 MC’s (1 ondersteunend en 1 aanvallend), 2 ondersteunende vleugelspitsen en een complete spits. Torino werd ondersteund door 13.410 toeschouwers en een scheids, die de Italiaanse kleuren wel erg fanatiek verdedigde en de gebruikelijke spelregels aan zijn laars lapte. De eerste 45 minuten was het volledig eenrichtingsverkeer. Uit een van de vele corners van ons kopte spits Alcacer in de 39ste minuut eindelijk de bal in de touwen. Als Alcacer wat sneller was en een hogere handelingssnelheid had dan had hij ongetwijfeld al een stuk of 5 doelpunten in de eerste helft kunnen maken. Maar helaas, het duurde allemaal net iets te lang bij hem. Hoe dan ook we gingen hoog verdiend met 0 : 1 de rust in. Keeper Hitz vroeg nog lachend of hij in de tweede helft een snippermiddag kon nemen, want Torino had in de eerste 45 minuten geen enkele keer op ons doel geschoten en was er bovendien niet in geslaagd om een keer een gelukte counter op ons doel te lanceren. Wel schopten ze naar alles wat bewoog en dat deden ze slim genoeg reeds aan de middenlijn, waardoor onze vrije trappen niet gevaarlijk werden. De scheids liet alles toe en floot alleen als we te dreigend in de nabijheid van het doel van Torino kwamen. VL Schmelzer viel geblesseerd uit en werd vervangen door nieuwe aankoop Tremoulinas. In de tweede helft veranderde het wedstrijdbeeld niet. Wij vielen aan en Torino verdedigde met man en macht en de scheids floot regelmatig voor futiliteiten, waarmee hij onze aanvallen onderbrak. In de 58ste minuut maakte nieuwkomer VL Tremoulinas een simpele sliding, zuiver en puur op de bal. Plots floot de scheids en kwam als een briesend paard op Tremoulinas afgestormd. Min of meer triomferend stak hij een rode kaart de lucht in. ROOD. Hoofdschuddend wandelde Tremoulinas van het veld. Protesten bij de 4e man hadden geen zin, die verstond mij sowieso niet. Dus haalde ik VM Rode eraf en stuurde VC Wollscheid het veld in. Wollscheid nam de positie van Diallo over en Diallo werd VL. Want gezien het wedstrijdverloop hadden we geen defensieve middenvelder nodig, een complete achterhoede voldeed om Torino tegen te houden. In de 69ste minuut besliste MC Dahoud met een kopbal uit een corner definitief de wedstrijd. 0 : 2 . Na 88 minuten haalde ik nog Sancho eraf, alvorens die met een van de schoppers op de vuist kon gaan en stuurde Bruun Larsen het veld in voor de laatste minuten. Na het laatste fluitsignaal kon ik het niet laten de scheids voor zijn partijdig fluiten te bedanken met de woorden: “Goed gedaan zakkenwasser.” Gelukkig verstond die mij niet zodat een boete achterwege bleef. Mijn team heeft zeer goed gespeeld maar zich niet echt beloond voor deze prestatie. 18 schoten/10 op doel en geen doelpunt/5 niet op doel en 0 uitgelezen kansen. 16 = let wel: ZESTIEN hoekschoppen en twee doelpunten. 67% balbezit omdat de tegenstander er niets van kon, wij wilden wel maar met slappe balletjes kun je weinig keepers kloppen. 16 november 20186 jr. bewerkt door germandutch
Geplaatst 16 november 20186 jr. Goed resultaat tegen Torino, duidelijke zege en het lijkt erop als de ploeg op zich ingespeeld geraakt
Geplaatst 19 november 20186 jr. Auteur [FM19] DIE GELBE WAND – Borussia Dortmund Onze tweede wedstrijd tijdens het trainingskamp was tegen Cremonese op zondag,22 juli om 15 uur. Een kleine 10.540 toeschouwers hadden de weg naar het Giovanni Zini stadion te Cremona gevonden. Het was heerlijk zomerweer en er heerste een gemoedelijke sfeer. Toen wij in de catacomben stonden te wachten op het sein om naar het veld te mogen lopen, hoorde ik tot mijn verbazing ineens Nederlandse klanken. Een jonge speler van een jaar of 20 sprak mij aan en stelde zich voor als Reda Boultam, ex-JongAjax. Na een korte kennismaking wensten we elkaar een succesvolle wedstrijd. Ik kende deze jonge vleugelaanvaller niet. Hij behoorde tot het groepje Nederlandse Marokkanen, die samen met Nouri bij Jong Ajax had gespeeld en nu zijn geluk in Italië wilde beproeven. Cremonese, een serie B-club, had blijkbaar voor dezelfde tactiek als ik gekozen namelijk 4-1-2-3 VM Breed. In eerste instantie wilde ik nog een omzetting doen maar bij nader inzien was het misschien wel uitermate interessant mee te maken wat mijn team tegen een tegenstander doet die dezelfde tactiek hanteert. Nou eerlijk gezegd niet veel. Mijn jongens stelden teleur. Uiteraard en vanzelfsprekend waren wij de betere ploeg maar konden dat niet uitdrukken met uitgelezen kansen, we creëerden helemaal niets en scoorden evenmin. Hoofdschuddend keek ik de naar de eerste helft zonder noemenswaardige hoogtepunten. In de 37ste minuut raakte ook nog AMR Pulisic geblesseerd en werd door Wolf vervangen. We brachten zomermiddagvoetbal en de toeschouwers, hoofdzakelijk families met kinderen, maakten er een gezellige picknickmiddag van. Zij hadden lol maar ik niet. In de kleedkamer bleef ik rustig, ofschoon ik gigantisch baalde. Wij waren verdorie Borussia Dortmund, de hopelijkerwijs aanstaande Duitse kampioen en wat lieten we zien? Niets, helemaal niets. Ze hadden een whiteboard in de kleedkamer gesteld, waar ik gelijk gebruik van maakte. Met grote koeienletters kalkte ik 4-4-1-1 op het bord en schrapte de naam van Rode. Götze speelde in de tweede helft AMC, verder veranderde ik niets. Wel gaf ik mijn spelers te verstaan dat ik vanaf nu een echte wedstrijd en doelpunten wilde zien. Mijn boodschap was duidelijk en reeds na twee minuten schoot AMR Wolf de bal in het netje. In de 55ste minuut kopte MC Dahoud de bal uit een corner in het doel. 0 : 2. Zo wilde ik het zien. 4 minuten later raakte VL Tremoulinas geblesseerd en mocht de net weer van een blessure herstelde Schmelzer hem vervangen. Ik ging in de dug-out zitten en verwachte nu vuurwerk. Maar dat kwam er niet. De wedstrijd bloede min of meer dood. Cremonese kon niet beter en wij wilden blijkbaar niet meer. Het bleef 0 : 2 en al met al een saaie zomervoetbalmiddag. 19 november 20186 jr. bewerkt door germandutch
Geplaatst 22 november 20186 jr. Auteur [FM19] DIE GELBE WAND – Borussia Dortmund De selectie is praktisch weer compleet, dus alle geblesseerden kunnen we nu opvangen. Onze volgende oefenpot was tegen VFL Bochum, de ex-club van Gertjan Verbeek. Het Vonovia Ruhrstadion van Bochum was tot mijn verbazing volledig uitverkocht, maar liefst 29.299 toeschouwers waren aanwezend. En ja hoor, hij was er. Der harte Hund zoals staf en spelers van Bochum hem in hun gedachten houden, liep me bij binnenkomst in het clubgebouw tegen het lijf. Na een korte kennismaking beloofde ik hem voor onze thuiswedstrijd tegen FC Nürnberg uit te nodigen. Voorts kreeg ik nog een tip van hem hoe we zijn ex-club het best konden bestrijden. “Blijf druk zetten, dan klappen ze dicht!” Natuurlijk gaf ik mijn elftal het advies van Verbeek mee en het werkte nog ook. Vanaf de eerste minuut ging het gas erop en walsten we over Bochum heen. MR Wolf scoorde al in de 4e minuut het openingsdoelpunt. En verdediger Diallo in de 18e minuut het tweede doelpunt. Bochum had er weinig tegenover te zetten en hun handen vol om ons van verdere doelpunten af te houden. We domineerden de wedstrijd maar kregen de bal niet meer in het netje. Spits Alcacer kreeg de ene naar de andere doelkans maar was niet in staat om ook maar een van de kansen te verzilveren. Op de een of andere manier was onze 4-4-1-1 spelstijl hem niet op het lijf geschreven. Hij speelde als een natte krant. Begin tweede helft wisselde ik 7 spelers, waardoor het er uiteraard niet beter op werd maar ook niet slechter. Onze achterhoede domineerde, maar niet in verdedigende zin want Bochum kwam slechts 3 keer in de buurt van ons doel. Nee, ze domineerden omdat ze twee keer scoorden uit onze hoekschoppen en we mochten er maar liefst 14 nemen. We wonnen met 0 : 4 zonder veel moeite en toch was iedereen tevreden. Behalve Alcacer, die achteraf baalde dat hij weinig tot niets had kunnen laten zien. 22 november 20186 jr. bewerkt door germandutch