Spring naar bijdragen

[IDS] [FM2019] SL Benfica - O futuro pertence a quem tem coragem de lutar por ele

Aanbevolen reacties

Geplaatst

hHaxLnb.png

-1-

Het was zeer zwoel toen ik de deur achter mij dichttrok ... Mijn vrouw was nog aan het slapen en ik moest mijn gedachten op een rijtje zetten want de laatste maanden hadden er heel wat zaken plaatsgevonden. Een ochtendrun op een warme juni morgen was de perfecte manier om in alle rust na te denken. Ik verschoot toch even dat het om 05.57 's morgens al zo warm was en vooral er leek geen zuurstof in de lucht te hangen. Dit beloofde een vermoeide 8 kilometer te worden. Ik twijfelde nog over het parcours dat ik zou volgen: ofwel ging ik naar het Parque da Paz en daar een paar rondjes lopen ofwel tot aan de rivier waar ik de zonsopgang in Lissabon zou kunnen zien. Ik had ongeveer een uur vooraleer ik het ontbijt moest voorbereiden en vooraleer mijn vrouw wakker ging worden. "Tijd genoeg om even goed te zweten ! Maar denk maar vooral goed na Peter ! Je moet een aantal belangrijke beslissingen nemen," zei ik tegen mezelf. Nog een vijftal minuten opwarmen om spierblessures te voorkomen, even dag zeggen aan mijn buurman die terugkwam van zijn shift in het ziekenhuis en daar gingen we. Een gestaag ritme richting Cacilhas en hoewel ik mij volledig in de vernieling wilde lopen, kon in het ritme onder controle houden. Ik kijk regelmatig op mijn horloge en zag een constante snelheid tussen de 4.57 minuten per kilometer en 5.36 minuten per kilometer. Ik was tevreden over dit aspect van de training en een glimlach verscheen op mijn gezicht.

De afstand van iets minder dan drie kilometer tot aan de kaai legde ik af in 16.12 minuten ... Ik was bekaf want de laatste vijfhonderd meter was een pure sprint waarbij ik slechts één doel voor ogen had: mijn vrouw en onze toekomst. Ik wist dat er iets moest veranderen want ik had mijn motivatie verloren. Onze relatie was beter dan ooit en we waren closer nu dan veertien jaar geleden toen we elkaar leerden kennen. Toen ik de zonsopgang aan het bekijken was, dacht ik terug aan dezelfde plek maar een aantal jaren geleden ... Van het eerste moment dat ik haar had gezien wist ik dat zij de vrouw van mijn leven was en dat we samen oud gingen worden. Ik had mijn belofte gehouden en probeerde elke dag mijn uiterste best te doen om een glimlach op haar gezicht te toveren. Dat lukte mij meestal wel, maar er zijn natuurlijk om moeilijke en ingewikkelde periodes, maar ik zou mijn leven voor haar geven. Daar lag mijn probleem helemaal niet, het was in dit geval een professionele kwestie die mij al een tijdje onrustig hield. Ik werkte nu al bijna vijf jaar in het huidige departement en was opgeklommen van een simpele operationale kracht, om het zo denigrerend te zeggen, tot een regional manager die verantwoordelijk voor projecten op verschillende vlakken. Mijn chef had vertrouwen in mij en rekende op mij om de zaken voor verschillende landen gedaan te krijgen. Tijdens onze laatste jour fixe zei hij dat mij naar het buitenland wilde sturen om de volgende stap in mijn carrière te zetten, maar hij kon er geen datum op plakken ... En dat was ik een beetje beu want in anderhalf jaar dat ik rechstreeks aan hem rapporteerde had hij mij al een tiental ideeën voor mijn career development, maar het is genoeg geweest. "Ik geef hem een deadline om iets op papier te zetten met data en alles of ik begin iets anders te zoeken ! Zo kan het echt niet verder !"

Voor de terugweg naar huis koos ik voor een kleine helling van een goede achthonderd meter, alle een echte helling kon je het niet noemen want het was meer een stijle straat die een hoogteverschil van vijftig meter overbrugde. Ik voelde op het einde een steek in mijn been, maar de pijn bleef groeien en werd alsmaar intenser. Ik beet op mijn lip en weigerde op te geven. Ik schreeuwde het binnenmonds uit en beet letterlijk en figuurlijk op mijn mond, maar toen ik de rotonde passseerde kon ik het ritme stabiliseren hoewel het wel pakken trager ging dan tijdens het eerste gedeelte van de training. Ik keek op mijn horloge en vloekte toen ik het ritme zag: "Godver ! Komaan, zet door Peter ! Het is niet een kwestie van snelheid, maar van afstand want zo creëer je weerstand. Denk aan je doel ! Herinner je dat je voor Sandra loopt !" Later dan verwacht kwam ik terug thuis, maar ik verloor nog zeker een kwartier met oefeningen om spierblessures te vermijden. Mijn dij deed geen pijn meer en de sprint op het einde was een aangename verrassing. "Al bij al nog een goede training en morgen doen we een korte sessie, maar veel intenser." Toen ik de voordeur opendeed en een kijkje nam in de slaapkamer zag ik waarom ik mij zo goed voelde: de vrouw van mijn leven die aan het wakker worden was. "Bom dia, meu amor ! Ik hou van jou," fluisterde ik haar toe vooraleer ik een hete douche ging nemen.

Een eerste post in een nieuw topic voor mij en ik weet eerlijk gezegd nog niet welke richting ik precies ga uitgaan of hoe ik er FM ga bij betrekken, maar ik hoop alvast dat het jullie kan behagen en dat we zo weer op een regelmatige basis met elkaar kunnen communiceren. Het zal een combinatie worden van een beetje fantasie, vermengd met het echte leven en natuurlijk ook de belangrijkste sport die er bestaat. Alvast bedankt voor het lezen jongens !

bewerkt door Marius

• Antwoorden 220
  • Weergaven 5,7k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Geplaatst

Leuke intro zonder twijfel. Je kan er inderdaad nog alle kanten mee op natuurlijk.

Geplaatst

Amai, als dit autobiografisch is:|

​​​Mocht het zo zijn dan zou ik het in jouw geval zeker ook laten lezen door de vrouw in kwestie:-D dan zou de hete douche op het einde niet door het warme water komen:dance:

Zeer sterk en kleurrijk geschreven... zoals we ondertussen wel van je gewend zijn!

bewerkt door prinz poldi

Geplaatst
  • Auteur

VNkBSGA.png

-2-

Het was een lange dag vandaag met meetings die zijn uitgelopen omdat de andere mensen hun zaken niet hadden voorbereid en dat irriteert mij mateloos. Als we da zaken van Zuid-Afrika aan het bespreken was ik het kotsbeu en ben ik er hard ingevlogen. "Komaan jongens, zijn we hier onze tijd aan het verdoen of kunnen jullie gewoon niet beter. Het process van accruals is ongelooflijk simpel. Je kijkt wat er geboekt staat op de rekeningen deze maand en alles wat je nu nog niet ontvangen hebt, voorzie je voor deze sluiting. Neem het gemiddelde van de bedragen van het laatste boekjaar en zorg dat die in lijn zijn met de gegevens die zijn ingeleverd voor de forecast. Kloppen die min of meer, dan gewoon vooruit en boeking voorbereiden. Dit is toch een simpel process!" Ik was het falende gedrag van de collega's in Lissabon en in Johannesburg echt beu en ik wist dat ik er serieus was ingevlogen, maar soms moet iedereen eens een wake up call krijgen. Om mijn houding nog een beetje kracht bij te zetten, stuurde ik een email naar iedereen met de officiële guidelines van Corporate Finance omtrent voorzieningen. Ik was echt pissig en zei tegen mijn beste kameraad dat we samen moesten gaan eten want vandaag was de druppel. "Ago, ik wist dat het soms lastig werken was, maar de incompetentie van sommige mensen hangt echt mijn strot uit. Ik denk er echt aan om andere mogelijkheden te bekijken en de ideeën van Christian blijven wat het zijn ... Ideeën en ik wil meer ! Ik wil iets concreet want nu ook Sandra aan kinderen begint te denken ... Moet ik mijn dingen op orde brengen." De namiddag was een pak rustiger en de meetings waaraan ik had deelgenomen waren een pak rustiger dan die in de ochtend. Ik kijk uit het raam na de laatste meeting en vroeg mij af waarom de projecten met United Kingdom zo vlot lopen terwijl Tsjechië en Turkije zo ingewikkeld en terughoudende houding hadden. Ik lachte alleen en de collega's naast mij vroegen wat er scheelde want ze hadden mij deze enorm pissig gezien en nu zat ik er te lachen. "Jij hebt vakantie nodig ! Of ga eens gewoon een paar pintjes drinken en lekker dronken worden !" Ik antwoordde hen laconiek dat mijn beste afleiding een wedstrijd van Benfica in het stadion was. Daar vergat ik mijn zorgen voor een paar uur en kon ik dé liefde van mijn leven aanmoedigen. Maar we moesten nog een kleine maand wachten op de eerste wedstrijd ... Die levensbelangrijke wedstrijd in de voorrondes van de Champions League, maar daar wil ik op dit ogenblik liever niet aan denken want de club heeft andere zorgen. Een paar maanden geleden is er een omkoopschandaal losgebarsten en wij zitten er midden in: bevoorrechte relaties met gerechtsmedewerkers om vertrouwelijke informatie over tientallen processen te bekomen, emails waar er overeenkomsten en suggesties worden gemaakt omtrent cadeau's voor scheidsrechters. Maar één ding dat Portugal en de volledige wereld vergeet : het is de persverantwoordelijke van onze grote rivaal, FC Porto, die de emails op een illegale manier heeft bekendgemaakt. Illegale manier ! En zelfs als er een bron van waarheid achterzit zijn deze bewijzen sowieso niet bruikbaar in een rechtbank en dat weet iedereen wel.! "Malta, tot morgen ! Ik ben ermee weg .. Tot morgen iedereen !" En ik sloot de deur achter mij voor vandaag want ik had er even genoeg van. Ik had een whatsapp bericht naar mijn vrouw gestuurd en gezegd dat we een rooftop moesten uitproberen. Er was een nieuwe vlak bij haar werk en met zicht op het stadion van Benfica, dus meer voordelen dan nadelen. "Mor, we hebben een aantal dingen die we moeten bespreken. Ik wil je mening en je steun hebben vooraleer we in die richting gaan. Amo-te muito. Até logo !" Ik wist dat dit soort berichten haar ging verontrusten, maar ik stuurde meteen erna een tweede bericht: "Maak je geen zorgen want er is niets gebeurd. Ik wil gewoon aantal dingen met je bespreken." 

@Marius - Bedankt weer voor je reactie ! Ik weet ondertussen zeer goed welke richting ik wil uitgaan, maar ik wil het van verschillende kanten benaderen.

@prinz poldi - Het is pure realiteit, met een tikkeltje fantasie natuurlijk. Zij is geen ochtendmens dus de hete douche was enkel qua water ? Bedankt voor je mooie woorden! 

bewerkt door True_Legend

Geplaatst

Leest weer lekker weg. Mooi om te zien dat je waarschijnlijk heel wat zaken uit je dagdagelijkse leven hierin mee verwerkt.

Geplaatst

Ergens hoop ik dat je het nu aandurft meer te laten weten over het onderzoek tegen Benfica, meer details, hoe het er nu meestaat... Hier in België wist ik helemaal van niets...

Ook over de troubles van Sporting afgelopen zomer werd hier amper iets over geschreven, tenzij als voetnoot bij de vreemde transfer van Rui Patricio...

De concurrenten van FC Porto door het slijk... En net nu halen ze voor het eerst na 5 jaar nog eens de titel...

Wat gebeurt daar allemaal in Portugal?!?

Geplaatst
  • Auteur

MscQbza.png

-3-

Gelukkig werkte ik vandaag van thuis uit want de hitte was echt niet te doen ... Om half elf 's morgens 37º is wel iets teveel van het goede, maar een paar simpele meetings en zonder enige noodzaak om mij nerveus te maken, kijk ik naar mijn outlook en zie ik een groot wit vlak. "Oef, komt dat eens goed uit want dan kan ik rustig iets met Bruno gaan eten in Cacilhas en kunnen we eens praten over Football Manager en de situatie van het Portugese voetbal." Eigenlijk is het een enorm toeval want de head researcher van Football Manager in Portugal is mijn buur sinds ik mijn appartement gekocht heb en hij stelt mijn aanwijzingen en tips ook zeer op prijs. Er zijn zaken die gewoon beter en anders moeten en ik geef hem die dan ook op regelmatige basis door en het bewijs dat hij mij gevraagd om mee te werken aan de database voor de nieuwe editie van de game, is dan ook zeer oogstrelend. Naast de beste computergame in het beheren van een voetbalclub hebben we nog een andere passie : Benfica ! Beiden zijn we passionele supporters van de mooiste en grootste club van Portugal. Het grootste schandaal van de laatste jaren is in februari losgebarsten toen een medewerker van Futebol Clube de Porto ineens vertrouwelijke email begon te tonen tijdens een televisieprogramma op de clubzender. Vertrouwelijk en interne email ! Hoe kon hij daar in godsnaam aan geraken ? Hacking was mijn eerste gedachte ofwel een verrader die voor onze club werkte. Het bestuur ontkende alles en zei dar hier helemaal niets van aan was. "De typische maneouvres van een club die gedwongen moet toekijken hoe andere clubs het sportieve aspect volledig domineren. Een lastercampagne die maar één doel heeft: de club destabiliseren zodat we die vijfde titel op rij niet pakken." Ik wist ook wel waar er rook is, er altijd wel een bron van waarheid in de nieuwsberichten zit. Ik geloofde er echter niet in dat ze bij Benfica zo dom zouden zijn of zo een slechte cyberbeveiliging zouden hebben.

Ik stuurde een snel berichtje naar Bruno: "Nog vijf minuutjes en ik ben klaar ! Laat ons naar die sushiplek gaan waar we zoveel eten als we willen. Als je zin hebt tenminste ? Anders kunnen we ook naar die pizza plek gaan die net geopend is in de oude industriële buurt van Romeira ... Kies maar !" Het was wel stikkend heet dus we gingen er met de auto naartoe en onderweg vroeg ik hem naar Football Manager en de nieuwstte ontwikkelingen, maar ik was vooral benieuwd naar zijn mening omtrent het schandaal waarin onze club momenteel verwikkeld was. Ik vroeg hem dat omdat hij veel mensen in het milieu kent, Bruno is een bekende naam in de Portugese voetbalwereld en hij soms dingen weet die niet bekend zijn voor het grote publiek. "Eerlijk gezegd ! Geen idee, maar dat er big shit afkomt dat weet ik zeker. Dit kan gewoon niet slecht aflopen want we worden nu al vijf maanden onder vuur genomen door die oerlul van Porto, ook het openbaar ministerie heeft een officieel onderzoek ingesteld en dat is nooit een goed teken." De meest gebruikte term door de perswoordvoerder van het openbaar ministerie is dat er sterke aanwijzingen zijn, maar ze spreken nooit van bewijzen ... Dus dat is dat voor mij aantoont dat ook zij moeilijkheden om die illegaal bekomen emails om te zetten naar weldegelijke bewijzen. Maar de schadeis aangericht ( diepe zucht ) Nadat we ons eten hadden besteld gingen we verder met ons gesprek omtrent Benfica en ik kreeg gelijk op één punt.

"Toen Paulo Gonçalves in maart zijn ontslag aangeboden heeft, moest de directie het gewoon aanvaard hebben. We moeten iemand onder de bus gooien om de club te beschermen. Want er wordt altijd gezegd dat de club groter is dan eender wie, awel dat ze nu dat principe bewijzen. Gewoon de rotte appels weggooien en damage control doen ..." Maar toen kwam het eten toe en sloeg het gesprek over op Football Manager. "Bruno, ik heb een aantal fouten gevonden in de game die ik alop het forum van Sports Interactive heb gepost en hopelijk krijg ik snel antwoord want het is onmogelijk dat dit soort situaties voorvalt. Er vinden geen veranderingen plaats in mijn technische staff en plots heb ik een verhoging van meer dan 200.000 euro in loonkosten voor de coaches en andere leden van de technsiche staff ! En het grappige is dat het bedrag de maand nadien weer zakt naar het oorspronkelijke bedrag ! Ik snap er echt niets meer van ..." Hij lacht eens en zegt dat dit typisch is voor de game, maar dat ik er goed aan gedaan heb om het te melden want enkel op die manier kunnen ze eraan werken.

@Marius - Ik probeer het op dit ogenblik zo echt mogelijk te houden zodat we FM er in de toekomst op een natuurlijke manier kunnen in vewerken. Bedankt weer voor je reactie !

@komodo25 - Dit is eigenlijk al mijn inleiding naar mijn topic naar de nieuwe Football Manager, maar in plaats meteen in te springen wil ik jullie het geheel op een andere manier voorstellen. Bedankt voor je reactie

@prinz poldi - Dit maakte sowieso deel uit van mijn idee qua inleiding en manier om het gehele topic correct in te kaderen. Het zal echter gebaseerd zijn op mijn mening als supporter, dus misschien niet de meest objectieve en neutraal kijk op de zaken. Maar hopelijk vind je het interessant en anders hoor ik het wel. Bedankt weer voor je mooie reactie en woorden !

bewerkt door True_Legend

Geplaatst

Leuk stuk alweer. Je waant jezelf bijna in Portugal. Eerlijk gezegd weet ik ook bijna niks van die verhalen uit het Portugese voetbal ... mooi om er zo een kijk op te krijgen.

Geplaatst

Heerlijk dat je naast de Head Researcher van Portugal woont... Toevallig ook nog een Benfica supporter... Straks winnen ze in iedere versie de CL :-D

Geplaatst
  • Auteur

tQkuyDc.png

-4-

Hoe zou je zoiets kunnen vergeten? Ik had het alvast nooit durven dromen, maar toen ik de beelden zag wist ik dat hel was losgebroken bij onze grote rivaal: een groep supporters van de harde kern van Sporting ( Juventude Leonina ) was het trainingcentrum binnengevallen en heeft lelijk huis gehouden. Een paar spelers hebben rake klappen en ook de kleedkamer werd volledig vernield. Het is erg om te zien, maar als Benfica-fan moet ik er echt heel hard mee lachen. Meteen nadat het nieuws bekend werd, schreef ik het volgende bericht naar een vriend van mij: "Eigenlijk verdienen ze het wel ! Ze wanen zich de beste ploeg, ze denken dat ze superieur zijn aan iedereen ... Maar dan kunnen ze nooit eens een titel of andere beker winnen ! Hahahahahaha ... Lijkt wel een terroristenaanslag die goed gepland was, maar gewoon slecht uitgevoerd is!" En ik meende en meen nog altijd elk woord van wat ik toen geschreven heb ... De gevolgen waren alvast dramatisch want in de uren die volgden op de aanval werd er meteen gemeld dat de toenmalige voorzitter achter de aanval zat, dat hij op het uur van de aanval in het stagecentrum aanwezig zou zijn, maar om één of andere reden was hij afwezig. Twee dagen na de aanval gingen we met een groep collega's middageten en een aantal van hen zijn passionele Sporting supporters en we begonnen natuurlijk over dit voorval te praten: "Dit is een pure inside job want ze wisten precies naar waar ze moesten gaan. De veiligheidsagent aan de ingang van het trainingcentrum verstop zich in een hoekje en heeft niets gedaan ... Maar hoe is het mogelijk dat er al verschillende televisiezenders aanwezig waren vooraleer de supporters aankwamen ? Dit is zorgvuldig gepland geweest, enkel zeer slecht uitgevoerd." Je zag de hoofden neerbuigend knikken en ze wisten dat ik gelijk had. De gevolgen van de aanval waren alvast desastreus want niet alleen werden er vijfentwintig elementen van de harde kern gearresteerd ( nvdr. IRL zitten ze op dit ogenblik ook nog altijd in voorarrest, maar het onderzoek blijft op een laag pitje te staan ) en het volledige bestuur van de Algemene Raad van de club bood haar ontslag aan en dringde er bij de voorzitter op aan dit ook doen. "Op dit ogenblik hebben wij geen enkel aanmaken meer om onze functie in alle eer en geweten uit te oefenen. Wij bieden daarom ons ontslag aan en gaan zeer binnenkort nieuwe verkiezingen bijeenroepen," aldus Jaime Marta Soares en tijdens zijn persbabbel stak hij ook meteen een beschuldigende vinger richting de voorzitter Bruno de Carvalho. "Als hij iets of wat een geweten heeft, iets wat hij al verschillende keren getoond heeft niet te hebben, dan bied hij nu zijn ontslag aan zodat we nieuwe verkiezingen kunnen organiseren. Maar het is duidelijk dat hij achter deze aanval zit want ik heb met verschillende spelers reeds gepraat en zij zijn hier ook van overtuigd. Er heerst een klimaat van terreur en dit is niet gezond, Sporting Clube de Portugal is een club waar de hoogste waarden in het vaandel worden gedragen, maar de laatste maanden lijkt het meer op een dictatuur van Dr Bruno de Carvalho en zijn collega's van de directie. Onaanvaardbaar !"

De voorzitter zelf reageerde later die avond en zei dat hij niets te maken heeft met deze aanval en deze ook volledig veroordeeld, maar hij overtuigt niemand. Veel fans van de club keren zich tegen hem online en eisen zijn ontslag. "Dit is de druppel ! Je hebt de laatste jaren opgeroepen om onze rivalen te haten ! Jij bent gewoon de aanstoker achter dit klimaat van terreur en angst in het Portugese voetbal ! Jij verdient het niet om voorzitter van onze club te zijn ! Straat op !" Niet alleen de supporters hebben zich tegen de voorzitter gekeerd, maar ook de volledige spelersgroep want in de weken die volgden op de aanval hebben er niet minder dan negen hun contract ontbonden op basis van gegronde redenen. Rui Patricio, de nummer één van het Portuguese team, was de eerste die zijn contract ontbonden heeft. Hij kwam zijn volledige carrière uit voor Sporting en zag een transfer afspringen omwille van last minute demands van de voorzitter en daarop gaf hij zijn advocaat aanwijzingen om de ontbindingsprocedure te starten. Gelson Martins verkeerde ook met Portugal op het Wereldkampioenschap in Rusland, maar ontbond zijn contract ook. Veel supporters vielen deze twee sterren aan en zeggen dat ze lafaards waren, verraders omdat ze altijd verklaard hebben dat Sporting hun club was en dat ze hier niet graag zouden willen vertrekken, maar bij de eerste de beste kans vertrokken ze. Ik herinner mij nog heel goed hoe ik gereageerd heb: "Ik heb er zo hard mee gelachen en verklaarde aan mijn collega's dat dit het einde was van Sporting. Eindelijk mogen ze de deuren sluiten en kunnen we dat lelijk stadion opkopen om er een grote parking neer te zetten ... " Maar spijtiggenoeg kreeg ik geen gelijk want op 23 juni werd er een algemene vergadering gehouden waar de supporters stemden om Bruno de Carvalho als president te houden of om hem af te zetten als voorzitter ... En raad eens wat het resultaat van die stemming was ... 

@Marius - Er is de laatste maanden zoveel gebeurd in het Portugese voetbal dat het ongmogelijk is om alles samen te vatten in een paar updates. Ik heb daarom gekozen om jullie de belangrijkste topics voor te stellen vooraleer we echt FM erbij gaan verwerken.Bedankt weer voor je reactie

@komodo25 - Bedankt voor je reactie weeral ! Als je bepaalde dingen wilt zien, laat het maar gerust weten

@prinz poldi - Dat is mijn bedoeling alvast dat we na meer dan vijftig jaar opnieuw de Champions League gaan winnen. Ik wist het al een tijdje, maar ben pas de laatste maanden met hem beginnen praten. Echt een toffe gast en vooral iemand die veel van voetbal kent. Bedankt weer voor je reactie !

bewerkt door True_Legend

Geplaatst

Wat een heksenketel daar in Portugal. Moet aangenaam werken zijn daar bij Sporting op die manier (haha!).

Geplaatst

Was dit debacle na de miserie bij Benfica? Krijgen ze een koekje van eigen deeg?

De club van Cristiano Ronaldo pakte inderdaad al heel lang geen platte prijs meer... Maar er lijkt wel altijd iets aan de hand, ten tijde met Sa Pinto die op z'n coach sloeg... Niet meteen reclame voor het Portugese voetbal...

Geplaatst
  • Auteur

xSvhFh3.png

-5-

De financiële evolutie die een club meemaakt zorgt ervoor dat er jaarlijks meer geïnvesteerd kan worden of dat er net besparingen moeten worden doorgevoerd. "Het is omwille van de Financial Fairplay dat we vorig seizoen de titel niet gewonnen hebben want wie denkt dat een investering van vier miljoen tegenover meer dan honderdertig miljoen in verkopen een evenwichtige groep maakt, is volledig mis. "Hoe kan het dat je verschillende van je basisspelers verkoopt en dan pure shitspelers terughaalt. Bijvoorbeeld Ederson vertrekt en dan haal je een nutteloze en slechte keeper als Bruno Varela terug ... Natuurlijk zijn de missers die hij maakt dan zeker en vast geen verrassing ! Of je verkoopt de beste rechtsachter van de laatste jaren voor een zeer mooi bedrag aan Barcelona en wat krijg je ervoor in de plek : een nutteloze Braziliaan die niet kan verdedigen ... Dan lach je toch volledig in het gezicht van al je supporters als je zegt dat je die vijfde opeenvolgende titel wilt binnenhalen !" Het was een intense discussie met Bruno tijdens onze wekelijkse lunch in het nabijgelegen sushi restaurant. "Ik geloof gerust dat ze vorige zomer de Financial Fairplay wilden veiligstellen, maar zwijg dan over titelambities. Durf dan de woorden niet uit te spreken want dan lach je mij en miljoenen andere uit. Spreek van een poging om geschiedenis te schrijven ... Aaaaaa ! Dit maakt mij nog altijd zo pissig en ik ga zeker naar de algemene vergadering waarop de resultaten gaan voorgesteld worden !"

Mijn lunchmakker lacht er duidelijk mee en zegt dat ik mij zo niet moest opwinden. "Hahahahaha ! Je hebt gelijk, maar het irriteert mij gewoon mateloos !" "Heb je nog zin om Uramaki te vragen ? En een paar Nigiri met zalm en tonijn ? Ik heb echt honger vandaag ... Aaaaah, en we zijn de zalm temakis vergeten ! Die we moeten absoluut vragen !" Ik riep de ober en we gaven hem het papiertje met ronde twee. "Ah, sorry vergeten neer te schrijven. Nog een aantal hot rolls van garnaal asjeblieft. Bedankt !" We wisten dat we een tijdje moesten wachten want het restaurant zat vol. We konden dus nog duidelijk werken vooraleer we eer gingen eten. "Laat ons nu even werken aan de financniële schuld van Benfica voor de volgende editie van Football Manager ! We moeten dat echter beter kunnen identificeren want die enige lijn met het totaalbedrag is echt niet ok voor mij." Hij keek mij aan en wist dat ik gelijk had en hij gaf teken van open te staan voor nieuwe ideeen. "Waarom gebruiken we niet het officiële financniële rapport om alles correcte te identificeren ? Bijvoorbeeld we hebben schulden aan leveranciers, aan de overheid en ook schulden die opgenomen zijn, maar die bij wijze spreken toekomstige schulden van onze klanten zijn. Ik heb hier het rapport en we kunnen er meteen aan beginnen werken."

Ik zag ineens dat flikkertje in zijn ogen en de reactie was helemaal niet wat ik had verwacht: "Gelukkig ben jij die financiële nerd die dit soort rapporten kan interpreteren. We kunnen het zeker proberen, maar Benfica mag niet boven maandelijkse betalingen gaan van 1.8 miljoen om de schuld af te lossen. Daarboven is het niet dragelijk ..." We hadden dus besloten om er een werklunch van te maken om de data quality van Football Manager te verbeteren. Ik had het vorig jaar ook reeds meegewerkt door de betaversie te testen, maar dit jaar ging ik dus weldegelijk meewerken aan de data quality van één van die aspecten die ik echt beter wilden zien. Ik was echt tevreden en was dan ook gebrand om een goede poging te ondernemen. "Kijk, hier hebben we een detail van de schulden ( van de voorbije boekjaren en van het boekjaar dat nu net afgesloten is ) ... Zie je hier die 80.005.000 euro staan, dat zijn oude schulden waar we niet meer details over hebben en die kunnen we dan ook zo onder in verwerken. Hieronder zie je ook nog lijnen me openstaande schulden naar de overheid toe, dat heeft vooral te maken met openstaande schulden na herevaluatie van de terreinen van het trainingscentrum. Herinner je dat in het begin van vorig jaar de overheid beslist heeft die gemeentelijke belastingen op gebouwen en terreinen aan te passen. Voila, dit is de impact hiervan ... Zo kunnen we alles perfect kunnen identificeren en op het einde heb je hier je totaal openstaande schulden en die kloppen met de realiteit " Hij kijk mij verbaasd aan en zei: "Foda-se ! Dat heb jij nu allemaal geanalyseerd door het rapport te lezen. Jeezes, kan je dit ook voor Sporting en Porto doen ( harde lach )." Ik antwoordee met een grote glimlach dat ik er ging over nadenken, maar dat we nu eerst rustig onze lunch moesten afwerken. 

@Marius - Dat is het minste wat je kan zeggen want ik kan nog een tijdje verdergaan met dit soort gebeurtenissen, maar ik wil niet alle pret verknallen. Bedankt weer voor je reactie !

@komodo25 - Heb een paar video's gezocht toen er sprake was van zijn transfer en die jongen is echt niets speciaal, zeer middelmatig. Ik denk dat hij zelfs twee dagen in Lissabon verbleven heeft. Bedankt voor je reactie weeral

@prinz poldi - Het corruptieschandaal is vroeger uitgebroken, maar de aanval is midden mei gebeurd ... Een kleine week voor de finale van de beker waarin Sporting trouwens verloor. Mij maakt het alvast niet uit wat er met hen gebeurd ? Bedankt voor je reactie weeral

bewerkt door True_Legend

Geplaatst

Mooi zo'n analyse van de financiën. Zou mooi zijn moest dat werkelijk voor elke club gebeuren bij de ontwikkeling van het spel.

Geplaatst
  • Auteur

Z6R87g3.png

-6-

De dagen dat ik van thuiswerkte voelde ik mij echt zeer ontspannen en in staat om de problemen op te lossen, maar vandaag was dat niet het geval ... Om half tien stond er een Jour Fixe met Zuid Afrika op het programma en meteen erna een escalation call met Zwitserland. Ik had echt geen zin in nutteloze discussies en vingerwijzen van beide kanten. "Taco, ik ga deelnemen aan die call met Romero en Gádor, maar verwacht geen actieve deelname van mijn kant want ik heb vandaag een nee dag en wil niets zeggen waar ik later spijt kan van krijgen. We behandelen deze zogezegd local standard in Zwitserland al bijna anderhalf jaar en nog altijd zijn ze niet uit. Komaan jongens, zijn we volwassenen of kinderen ?" Ik zuchtte eens diep en keek uit het raam ... De zon scheen lekker en het ging weer een warme dag worden, zo warm zelfs dat de kindjes in de creche nu al in het zwembad speelden. Wat een plezier was dat om aan te zien ... Twee opblaasbare zwembadjes in de schaduw van het gebouw en de opvoedsters zorgden voor een goede sfeer. "Meninos, olhem para mim ! Peguem nos brinquedos e brinquem como nunca antes ... Boaaaa meninos !" Als je dit bekijkt dan vergeet je haast de alledaagse problemen en ik denk bij mijzelf dat het nu echt wel tijd wordt dat wij daar ook werk van gaan maken ... Als koppel maken we nu echt de beste periode door en zijn we klaar voor die volgende stap. Ik droom er echt van om thuis te komen en mijn zoontje of dochter naar mij zien lopen en mij innig omhelsen. "Dat moet het beste gevoel ter wereld zijn !" Tegen alle verwachtingen was de escalation call met Zwitserland zeer goed verlopen. Ik had veel tegenstand verwacht, maar ze hebben zonder al teveel gezaag aanvaard dat ze hun "local standard" niet kunnen toepassen voor bepaalde locaties. "Only and exclusively if you have external customers. Otherwise, no deviation from the EMEA standard will be accepted." Ze leken in het begin wel een beetje tegen te grommen, maar goede argumenten van de collega's in Lissabon zorgden ervoor dat het Zwitserse management geen tegenvuist kon maken. We waren aan het afsluiten toen mijn telefoon begon te vibreren. Ik keek wie er mij aan het bellen en ik zag een prive nummer ... Ik had geen zin om op te nemen, maar ergens was ik in de mood om mogelijke verkopers volledig naar de kl*** te sturen.

"Estou sim ! Ja, daar spreekt u mee." Ik hoorde de uitleg verbaasd aan en na twee minuten begreep ik dat dit een eerste jobinterview was. "Peter, onze cliënt is een internationaal bedrijf dat zich specialiseert in audits ( niet de grote vier ), maar nu een nieuwe vertent in de markt wil ontdekken. Project management met financiële follow up van vooropgestelde doelstellingen. Maar alles hangt eigenlijk af van de klant en het contract dat met hen wordt ondertekend. Wij hebben jouw profiel op Linkedin gevonden en zouden graag een eerste gesprek hebben met je te leren kennen want een eerste blik op je professionele ervaringen doet ons geloven dat jij mogelijk een goede kandidaat kan zijn om deel uit te maken van dit project." Ik wist even niet goed wat te denken want dit verwachtte ik helemaal niet. "Ik ben niet actief op zoek, maar ik sta natuurlijk altijd wel open om nieuwe projecten te leren kennen." We praatten nog een paar minuten verder en toen we het gesprek afsloten was ik eigenlijk wel te verwachten. "Was dit de mogelijkheid waarop ik gewacht had ? We gaan niet op de zaken vooruitlopen want dit was slechts een eerste gesprek, maar ik ben wel benieuwd want de context waarin Michael Page het schilderde staat mij enorm aan."

Het einde van de werkdag was in zicht en ik had sinds het overlijden van mijn oma mezelf één ding beloofd en dat probeerde ik zoveel mogelijk en vooral zo goed mogelijk toe te passen: van het leven genieten en zo gelukkig proberen te zijn. Daarom maakte ik een plotse beslissing: ik gooide de laptop toe, ging een snelle douche nemen en belde naar één van onze favoriete plekjes en boekte er een tafeltje voor twee. Ik was echt tevereden en hoopte dat Sandra mijn idee van een toffe avond ook zou kunnen appreciëren. We zouden eten rond half negen, dus dit betekende dat we rond 19.00 aan haar werk moesten vertrekken. Perfect ! Dit gaf me ook tijd genoeg om nog tijd genoeg om een kleine verrassing te kopen. "Mor, ik ga nu een douche nemen en dan kom ik naar Lissabon. Kan je alles afwerken tegen 19.00 want ik heb een verrassing voor je ?" 

@Marius - Dit seizoen heb ik actief meegewerkt aan de grote drie van Portugal, dus het is zeker mogelijk maar alles is afhangend van de informatie ( officieel financieel rapport die de clubs publiceren ) en natuurlijk van de wil en houding van de head researchers van elk land. Maar dit aspect is zeker iets waar ik mij dit jaar nog meer ga mee bezighouden. Bedankt weer voor je reactie !

@komodo25 - Eens ik de informatie van de game heb, wil ik er nog een pak dieper op ingaan en concrete zaken bepalen om de situatie echt te verbeteren. Maar omtrent Benfica ben ik tevreden want we hebben echt gewerkt aan een actieve oplossing die de schulden gaan terugschrijven over verschillende seizoenen heen. Bedankt voor je reactie ! 

bewerkt door True_Legend

Geplaatst

Beschrijf perfect zo'n dag waar je geen zin in hebt, maar die dan toch nog onverwacht goed lijkt uit te draaien.

Geplaatst

Wat een topstukken weer!!! Je hebt echt een kleurrijke vertelstijl en een uitgebreide woordenschat. Heerlijk dat je kan meewerken want die financiële analyses zijn zeker niet iedereen gegeven. Verder vind ik het ook interessant meer te weten te komen over het Portugese voetbal en de diepere zaken die anders niet echt door komen in de media hier.

Geplaatst
  • Auteur

sGq5Ea5.png

-7-

Een schitterende avond doorgebracht met Sandra want niet alleen was het restaurant een zeer aangename verrassing, maar vooral de sfeer en het gesprek met haar was absoluut wat ik nodig had om terug te denken aan datgene wat mij echt gelukkig maakt: zij en samen zijn met haar ! Ik had horen spreken van een lekker Russisch restaurant in het centrum van Lissabon, in een oud herenhuis dat volledig gerenoveerd was met schitterende decoratie. "Perfect ! Daar houdt ze van ... Dus even een tafeltje reserveren en dan praten over de toekomst." Maar ik had nooit durven denken dat het zo een gesprek ging worden ... We waren nu op weg naar huis en ik keek haar aan terwijl ik de brug overreed en wat was ze toch knap. De enige vrouw die ooit mijn hart wist te veroveren en ze ging het na vandaag voor altijd hebben. Zij was doodop en eindelijk heb ik de reden begrepen, het was iets wat ik helemaal niet had zien aankomen maar het is gewoon het mooiste nieuws dat ik ooit heb gekregen. "Ik ging papa worden ! Na meer dan tien jaar huwelijk had zij dan de knop omgedraaid en wilde ze ook kinderen." Ik keek even in de spiegel en zag mezelf met een enorme gelimlach op mijn gezicht en ik zag de glitter in mijn ogen. Ik kon het nog altijd niet geloven ! Ik wilde het wel uitschreeuwen, maar ze sliep naast mij." Ik wilde haar tijdens het avondeten vertellen over dat telefoontje, maar heb het niet gedaan ... Dit was haar moment en ik wilde dat niet verknallen door een mogelijkheid om een nieuwe job te vinden. Ik zei tegen mezelf: "Nu moeten we stabieler worden dan ooit en dus geen gekke dingen doen!"

De dagen erop leefde ik op een enorme wolk want de gedachte dat ik binnen een kleine negen maanden mijn zoontje of dochter in mijn armen ging houden was gewoon fantastisch. En het ging blijkbaar niet ongemerkt voorbij want mijn beste vriend en collega, Agostinho, vroeg mij wat er gebeurde. "Foda-se ! Je zit hier al twee dagen met een grote glimlach op uw gezicht. Wat scheelt er ?" Ik zei dat we even moesten praten en tijdens een koffie zei ik alles ... Hij had dit niet zien aankomen, maar de glimlach zegde alles. Hij was super gelukkig voor ons en zei dat hij dit niet had zien aankomen. "Zorg er maar voor dat het een meisje is want mijne kleine heeft een vriendin nodig ( brede lach )." Ik reageer er laconiek en zei dat ik zijn gezicht al genoeg zag op bureau, dus ik had zeker geen zin om Kerstmis met hem door te brengen. Hij wist dat ik er mee lachte en wenst mij proficiat, ondanks het feit dat de zwangerschap van Sandra nog maar een goede acht weken ver was. "Ik zou het echt van de daken willen schreeuwen, maar we gaan eerst alle testen en echografie afwachten en dan kunnen we het aan iedereen vertellen. Maar echt, dit doet gewoon alles in het niets verdwijnen. De problemen met de eikels hier en hun totaal verkeerde houding, het deert mij helemaal niet meer." Die avond zei ik aan Sandra dat ik het aan Ago had verteld en ze gaf ook toe dat ze het aan één collega had gezegd, maar zonder ook maar één woord uit te spreken kwamen we uit bij dezelfde conclusie: "Onze ouders en naaste familie ging enkel het nieuws vernemen als we weten dat alles ok is ... Dat het kindje gezond is en goed aan het groeien is."

Door deze plotse wending in mijn leven, ons leven moet ik liever zeggen, was ik dat telefoongesprek met de recruiter van Michael Page volledig vergeten, maar mijn telefoon begon te trillen en ik het nummer herkende, herinnerde ik het mij ineens weer. Ik nam op en het was inderdaad Tiago, de verantwoordelijke met wie ik ook de vorige keer heb gesproken, en hij had goed nieuws voor mij: "Peter, alles ok ? Ik heb je Linkedin profiel aan onze klant voorgelegd en die was verrast dat iemand zulke carrière heeft kunnen opbouwen binnen hetzelfde bedrijf en vooral het feit dat je het bij twee verschillende departementen tot management had geschopt had hun interesse aangewakkerd. Daarom wil ik je graag ontmoeten om een gesprek te hebben en een beetje meer te praten over het project zelf, onze klant en ook om hun voorwaarden voor te stellen. Zou overmorgen om 17.00 passen voor je ?" Ik dacht even na, maar zei hem dat dat niet ging gaan omdat ik reeds iets op de agenda staan had, maar daags nadien om 18.00 paste perfect voor mij. "Schitterend ! Weet je waar ons hoofdkantoor is ? Avenida de Liberdade in het Business Center vlak naast het NH hotel." Ik wist waar het is en bevestigde dat ik er ging zijn. "Alvast bedankt Tiago en dan zien we ons persoonlijk binnen drie dagen. Tot dan!" Tweede keer op zeer korte tijd dat ik niet goed wist hoe ik moest reageren, maar ik bleef even denken aan zijn woorden: "Ze zijn onder de indruk van je parcours bij je huidige werkgever. Dat heeft hun interesse nog meer aangewakkerd ... " We zullen wel zien wat het zal geven en waar we terecht zullen komen ... 

@Marius - We zullen afwachten hoe dit verder gaat ontwikkelen want in het leven weet je nooit ... De dagen waarin ik geen zin had, waren de laatste vrij voorkomend, maar meer door incompetentie van de andere mensen dan door het werk dat ik toch heel graag door. Bedankt weer voor je mooie reactie !

@komodo25 - Van het leven genieten is het belangrijkste dat we kunnen doen, samen met de mensen waar we van houden en die ons goed doen. Afwachten hoe dit eerste gesprek zich ontwikkelt in de toekomst. Alvast bedankt weer voor je reactie !

@prinz poldi - Ik probeer mijn best te doen en om jullie verschillende vertenten te laten zien: enerzijds de onbekende problemen die het Portguese voetbal meemaakt en anderzijds ook de kwaliteit van een leven in Lissabon. Eén van de beste steden om in te wonen ter wereld ! Bedankt voor je schitterende complimenten en ik hoop je niet teleur te stellen met dit topic 

bewerkt door True_Legend

Geplaatst

Pfff... Wat een keuze... Stabiliteit of toch een avontuur?

Kinderen krijgen verandert echt je manier van leven en denken... Maar anderzijds betekent het nu ook niet dat je zelf geen leven meer hebt... Ik ben wel benieuwd welke richting het op gaat...

Geplaatst

Wat een wending! Die had ik even niet zien aankomen. Het verandert inderdaad meteen alles!