Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Feyenoord

Fabian.

Aanbevolen berichten

6 minuten geleden zei Bolderbast:

Feyenoord - PSV met die handsbal in de laatste minuut ja. Wat gebeurde er bij PSV -RKC? Was iets van een paar weken geleden in elk geval.

Iets met een penalty wel of niet. Simons te laag met hoofd en RKC speler te hoog been.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/03/lourdes-aan-de-maas-over-de-onvoorwaardelijke-clubliefde-voor-feyenoord-a4143975

Voor wie geen abonnement heeft:

Spoiler

Recensie

‘Lourdes aan de Maas’: over de onvoorwaardelijke clubliefde voor Feyenoord

Lourdes aan de Maas Michel van Egmond schrijft geestig over ‘zijn’ Feyenoord waar ruzies stoppen op een uitvaart maar de volgende dag alweer oplaaien.

„Feyenoord-supporter ben je niet voor je lol”, luidt de belegen maar nog veel geciteerde uitspraak van Gerard Cox. Zoals een andere, anonieme fan nauwelijks was uitgejuicht na de 3-1, of de 3-2 was al in de maak. „Godver, je kunt hier ook nooit eens even stilzitten”, wordt hij geciteerd in het geestige boek Lourdes aan de Maas van de Feyenoord-watchers Michel van Egmond en Martijn Krabbendam.

De titel is even veelzeggend als de twee citaten. Een wedstrijd van de club van rood en wit is als een bezoek aan de tandarts: hopen dat het meevalt. En de Kuip is een veredeld Lourdes, een bedevaartsoord. Nergens in Nederland wordt het voetbal zo intens beleefd als in het vervallen maar sfeervolle stadion ‘op Zuid’.

Nergens ook worden de supporters samengebald in de geuzentitel ‘Het Legioen’. De eerste keer dat het begrip werd gebezigd, zo leren we in het boek, was in 1963 bij een beslissingsduel in Antwerpen. Zo’n 40.000 Feyenoordfans waren van de ene naar de andere havenstad gereisd. In hetzelfde jaar volgde de boottocht met De Groote Beer en De Waterman naar Benfica in Lissabon.

Baby eerst aangemeld als lid

In voor- en tegenspoed staat Het Legioen achter de ploeg. Daarin onderscheidt de Feyenoord-fan zich bijvoorbeeld van de Ajax-fan. Supporters stellen hun huwelijksreis uit voor een Europa Cup-duel, plannen hun kampeervakantie op de Veluwe pal naast Feyenoords trainingskamp in Ermelo. En een pasgeboren baby wordt eerst aangemeld als lid, pas daarna bij de burgerlijke stand.

De invloed van Het Legioen reikt tot in de bestuurskamer. Vorig seizoen nog vluchtte directeur Mark Koevermans na diverse bedreigingen aan zijn privéadres. De discussie over een nieuw stadion werd – los van de geldproblemen – beïnvloed door dreigende supporters die de Kuip koesteren.

Hoofdauteur Van Egmond – hij laat co-auteur Krabbendam in interviewvorm aan het woord – vertelt in zijn boek ook het levensverhaal van Fred Blankemeijer, alias Mister Feyenoord, die in 2010 overleed. De reusachtige ‘Ome Fred’, van speler tot bestuurslid tot perschef tot manusje-van-alles, maakte in bijna 70 jaar in totaal 38 trainers mee. De oer-Rotterdammer had een hekel aan het clublied Hand in Hand Kameraden, dat hem aan nazi-Duitsland deed denken.

Mooi zijn de observaties over cultheld József Kiprich, een weinig atletische en nog minder charismatische Hongaar die Feyenoord in 1993 aan de landstitel hielp. Van Egmond bij Jinek vorige week: „Hij leek meer op een glazenwasser dan op een voetballer.” Blankemeijer: „Als je hem dood schiet, is hij nog te lui om te gaan liggen.”

Toen Het Legioen een inzamelingsactie begon om de op Cyprus schijnbaar ongelukkig Kiprich terug naar Rotterdam te halen, schamperde Blankemeijer: „Ik heb veel meegemaakt, maar een collecte voor een miljonair is nieuw voor me.” De transfer van de ‘verloren zoon’ ging overigens niet door.

Blankemeijer zwijgt in zijn gesprekken met Van Egmond over zijn rol bij het aannemen van drugsgeld voor de club. Na zijn dood was zijn weduwe Joke openhartiger over deze keerzijde van zijn onvoorwaardelijke clubliefde. „Fred verdiende zelf geen stuiver maar voor Feyenoord deed hij alles. Moest ik op de uitkijk staan of niemand hem betrapte.”

Niet nieuw, wel opmerkelijk zijn de notities over dopegebruik bij Feyenoord in de jaren 70 en 80. De weduwe van de (opgefokte) verdediger Theo Laseroms over het medisch handelen van clubarts Max Abarbanel: „De spelersvrouwen kregen ook pilletjes. Stonden we ’s nachts keukenkastjes uit te soppen.” Spits Jan Peters (niet de gelijknamige AZ-speler) snoepte ook uit de pot. „Na een wedstrijd liep ik in een disco nog salto’s te maken. Nooit ergens last van gehad, behalve dat ik niet kon slapen.”

Over het huidige Feyenoord is Van Egmond – drie keer winnaar van de NS Publieksprijs voor zijn boeken Gijp, Kieft en Derksen – positief. De afgelopen veertien maanden onder trainer Arne Slot noemt hij een transitieperiode. Feyenoord speelt mooi, technisch voetbal. Het cliché dat Het Legioen vooral opgestroopte mouwen wil zien, klopt niet, wist Blankemeijer al. „Feyenoord speelde na de oorlog al schuifie-schuifie-voetbal.”

Buiten het veld zal het nooit rustig worden, voorspellen de auteurs. De club is organisatorisch te veel verdeeld: profclub, amateurtak, Stadion NV. En binnen de profclub hakketakken directie, commissarissen en de zogenaamde Vrienden van Feyenoord (rijke Rotterdammers met een rood-wit hart) om geld, invloed en aandacht.

Alleen rond begrafenissen van club-iconen als Coen Moulijn en Wim Jansen en de Ghanese publiekslieveling Christian Gyan wordt de strijdbijl begraven. Maar een dag later vechten ze elkaar weer de tent uit. In de woorden van Michel van Egmond, meester van de beeldspraak: „Zodra de kist ter aarde is, kruipt iedereen weer uit de loopgraven.”

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zwak begin van Rotterdamse kant. Ongekend veel balverlies. Het is niet zo zeer de vraag of, maar wanneer het misgaat. 

Wel ludiek dat nu ik dit typ de 0-1 valt, al is het natuurlijk buitenspel:slotje:

bewerkt door Urbeto
Arne Slot was attenter op de situatie dan ik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enkel de 2e helft gezien, zoals altijd omdat ik trainen heb. Ofja, in andere gevallen kan ik alleen eerste helft kijken.

Vond het allemaal weer zeer matig. Enorm slechte invalbeurt van Pedersen en Jahanbaksh, waardoor je op rechts helemaal niet gevaarlijk wordt. Heb ook weinig kansen gezien. Had wel een lekkere geweest om nu 3 punten te pakken, want dan had je volgende week overwintering al veilig kunnen stellen. Nu met alle ploegen op 4 punten ben ik toch bang dat laatste wedstrijd tegen Lazio beslissend gaat zijn.

Drie keer op rij niet gewonnen nu, toch ook wel 3 tikkies die niet nodig waren. En dan krijg je nu Twente na een Europese uitwedstrijd. Niet bepaald lekker.

bewerkt door 007mark
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerste helft gezien, daardoor weinig verbazing dat je uiteindelijk gelijkspeelt. Blijft al weken zo matig. Begint wel zorgelijk te worden dat er zo weinig progressie in het onder de knie krijgen van de speelstijl zit. Snap dat je met een hoop nieuwelingen zit, maar die zijn toch aangetrokken met de speelstijl indachtig... 

"Supporters" op de thuisvakken hebben zich ook weer van hun beste kant laten zien lees ik. Man wat kansloos weer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een ongelofelijk slordige wedstrijd zeg. Met alle geluk van de wereld op een 0-2 voorsprong komen en dan niet de volwassenheid hebben om de voorsprong vast te houden. Zoveel slordigheden met veel balverlies en opnieuw bizar weinig kansen. Wat het meest zorgwekkende is, is dat ze zich wederom lieten verleiden tot irritaties (Kökcu), onnodige duels (iedereen) en risicovolle passes geven (Geertruida en vele anderen) terwijl de bal op momenten in de ploeg houden veel verstandiger was geweest. 

Ik denk dat dit inherent is aan het gebrek aan volwassenheid, voetbal-IQ en leiderschap. Denk aan de domme gele kaarten van gisteren, alledrie zo oliedom. 

Feit blijft dat het ideale middenveld en de aanval nog niet is gevonden, en het achterin op de backposities ook nog zoeken/wennen is.

bewerkt door Jeffers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eens hoor.  Ik denk dat dit Feyenoord, zeker op het middenveld en misschien wel nog specifieker Timber en Kökcü wat grinta en hardheid daarin mist. Over de verdediging kan je weinig negatiefs zeggen. Behalve dan dat Geertuida echt elke wedstrijd als een doodvogeltje begint en vaak veel te risicovol is. Ik vind de combi Timber Kökcü gewoon niet complementair.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei 007mark:

Timber ook enorm veel draaien, kappen en lichaam proberen te gebruiken. Lukt het een keer niet, dan gaat hij liggen. Krijg er enorme Lery Fer vibes van. Kökcü vind ik overigens nog steeds geen echte aanvoerder.

Ben niet de enige dus met dat gevoel over Kokcu, verder vind ik ook dat hij niet echt in vorm is. Voor mijn gevoel bracht hij vorig seizoen meer.

Als je de 2e periode van Fer bedoelt, dan snap ik je vergelijking wel. Maar toen viel die sowieso makkelijk om. Kan me niet voor de geest halen of dat in de eerste periode ook zo was. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-10-2022 om 11:07 zei Arezo:

Eens hoor.  Ik denk dat dit Feyenoord, zeker op het middenveld en misschien wel nog specifieker Timber en Kökcü wat grinta en hardheid daarin mist. Over de verdediging kan je weinig negatiefs zeggen. Behalve dan dat Geertuida echt elke wedstrijd als een doodvogeltje begint en vaak veel te risicovol is. Ik vind de combi Timber Kökcü gewoon niet complementair.

Eens. Morgen waarschijnlijk Szymanski, Geertruida en Timber op 't middenveld. Ik ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijlow; Pedersen, Trauner, Rasmussen, Hancko; Geertruida, Timber, Kökcü; Szymanski, Gimenez, Dilrosun.

Soort 4-4-2, of Szymanski hangend op rechts. Als een soort Steven B. fie dan met zijn linkerbeen balletjes geeft richting 2e paal. Heeft Santi ze voor het binnenkoppen. Blij dat hij vanaf de aftrap erin staat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zon hekel aan Twente (meer dan aan Ajax). Vind Ron Jans ook een verschrikkelijk irritante gemaakte man. Ben blij dar we vanmiddag eters krijgen want ik heb gewoon geen zin in deze wedstrijd. Geen vorm bij Feyenoord. Zal komen door een gebrek aan vastigheden. Zal wel helemaal niks worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites