Jump to content

AFC Ajax

Fabian.

Recommended Posts

Op 23-10-2023 om 13:01 zei timpy00:

Omdat zij kozen voor Dennis vde Ree?

Ken hem niet goed genoeg om te beoordelen of hij voordat hij hoofdtrainer werd vna Groningen er goed op stond als trainer?

Meer van we zijn te goed om te degraderen en geven de assistent wel de kans ( hoewel die van Ajax geen assistent is ) 

2 uur geleden zei bas huijsmans:

Ik ken Dave Vos totaal niet eigenlijk, maar op basis waarvan is iedereen zo gecharmeerd van hem? 

2 uur geleden zei Chiemel:

Zijn goede resultaten en stijgende lijn uiteraard:

image.png.80899bcf3a3baa35e6cfb7b89e80ac06.png

1 uur geleden zei bas huijsmans:

Maar waar gaat het wel om? Die resultaten bij Jong Ajax zeggen natuurlijk niets. Vraag me oprecht af waarom veel mensen hem graag zien komen aangezien ik hem totaal niet ken

Dave Vos heeft een goede reputatie opgebouwd als jeugdtrainer. Is ook assistent geweest van v bronckhorst bij Rangers. Heeft Jong Ajax eigenlijk altijd herkenbaar laten spelen.

Vorig jaar vanaf dat Heitinga daar weg was werd het spel per week beter en dat is imo erg knap daar de Jong groep erg wisselend is.

Dit jaar extreem veel jonge spelers, hele jonge spelers en bijvoorbeeld ondervertegenwoordigd in verdedigers. Maar zelfs met de vele wisselingen herkenbaar spel.

Of hij Ajax 1 dan ook herkenbaar kan laten spelen geen idee. Maar bijvoorbeeld Steijn en Heitinga hebben nog nooit een ploeg laten spelen op de manier die Ajacieden graag zien. Blijkt ook niet gewerkt te hebben.

Wellicht dat een jonge trainer met een goede reputatie (ook bij veel supporters) wel de kans verdiend.

1 uur geleden zei bas huijsmans:

Maar waar gaat het wel om? Die resultaten bij Jong Ajax zeggen natuurlijk niets. Vraag me oprecht af waarom veel mensen hem graag zien komen aangezien ik hem totaal niet ken

- Ontwikkelen tactische repertoire van jonge spelers

- Ervaring opdoen tegen fysiek sterke spelers 

- Ervaring opdoen met hoger benodigde handelings- en denksnelheid

- Slimmigheden in het spel ontwikkelen

- Omgaan met de druk van profvoetbal

- Cruciale fouten maken in slotfases van wedstrijden zonder dat het écht grote gevolgen heeft (Gaaei in de Klassieker)

Dave Vos zorgt er voor dat het belangrijkste punt (nummer 1) in rap tempo ontwikkelt - je ziet duidelijke spelprincipes terug. Hierdoor brengt hij spelers ook in de positie om ervaring op te doen in hoe je fysiek sterkere (kracht en handelingssnelheid) spelers de baas kunt zijn. Ook ontstaan situaties waarin de druk hoog wordt (alles is verliezen kun je ook een keer meemaken, iets dat de meeste Ajax-jeugd niet gewend is), en straft Vos ze niet af bij het maken van fouten. In plaats daarvan moedigt hij ze aan om dezelfde risico’s te nemen, in plaats van ze compleet af te fakkelen en onduidelijke kaders te creëren.

1 uur geleden zei Bolderbast:

Inderdaad. Dus uiteindelijk blijft het gewoon een scheve peer.

Ja, maar hoe fijn was het geweest als hij simpelweg de rechtsback in had kunnen spelen of er in de as een middenvelder vrij was gekomen? Dan had hij echt deze bal niet gegeven.

-edit- En @Bolderbast mijn post ging ook over wat analisten en duiders zeggen. Soms zeggen ze daar letterlijk bij "wat kan Steijn eraan doen dat Taylor niet met zijn man meeloopt/Sutalo zo'n kutpass geeft". In beide situaties probeer ik aan te geven dat die fouten (want dat zijn het in elk geval tot op zekere hoogte) komen door een gebrekkige veldbezetting en/of organisatie. En daar kan juist Steijn iets aan doen. Of nouja, dat kon hij niet, maar dat was nou net het probleem.

Edited by Hwb

2 uur geleden zei timpy00:

Dave Vos heeft een goede reputatie opgebouwd als jeugdtrainer. Is ook assistent geweest van v bronckhorst bij Rangers. Heeft Jong Ajax eigenlijk altijd herkenbaar laten spelen.

Vorig jaar vanaf dat Heitinga daar weg was werd het spel per week beter en dat is imo erg knap daar de Jong groep erg wisselend is.

Dit jaar extreem veel jonge spelers, hele jonge spelers en bijvoorbeeld ondervertegenwoordigd in verdedigers. Maar zelfs met de vele wisselingen herkenbaar spel.

Of hij Ajax 1 dan ook herkenbaar kan laten spelen geen idee. Maar bijvoorbeeld Steijn en Heitinga hebben nog nooit een ploeg laten spelen op de manier die Ajacieden graag zien. Blijkt ook niet gewerkt te hebben.

Wellicht dat een jonge trainer met een goede reputatie (ook bij veel supporters) wel de kans verdiend.

Ah kijk thanks snap het dan wel als je het inderdaad vergelijkt met Heitinga en Steijn dat je liever zo'n iemand hebt. Vraag is inderdaad of het verstandig is om het al voor de leeuwen te gooien met een kans op falen omdat het te vroeg is.

1 uur geleden zei Rogier.:

Dave Vos zorgt er voor dat het belangrijkste punt (nummer 1) in rap tempo ontwikkelt - je ziet duidelijke spelprincipes terug. Hierdoor brengt hij spelers ook in de positie om ervaring op te doen in hoe je fysiek sterkere (kracht en handelingssnelheid) spelers de baas kunt zijn.

Ah ik bedoelde de vraag niet zo, maar meer hoe Timpy hem beantwoordt. Waarom is iedereen zo gecharmeerd van hem omdat ik hem niet kende. Denk dat jij met jouw verhaal wel redelijk bij Timpy aan sluit dan alleen vertaal jij het terug naar wat belangrijk is bij Jong Ajax. Het principe komt ook wel neer op: Een herkenbare stijl voor Ajax waarbij hij laat zien dat hij zijn tactische verhaal kan overbrengen en jonge spelers beter kan maken. Of heb ik dat mis?

Maduro _O_ 

En Berghuis ook wel een lichte shout-out hoor. Ik geloof direct dat hij een (lichte) stoorzender kan zijn, maar dat is maar net hoe je het ziet. Hij is de enige in de selectie op dit moment die zijn bek opentrekt als het gruwelijk misgaat, en ook de intelligentie heeft om te benoemen wat er misgaat. Prima, nu een Tadic er niet meer is. Hoop wel dat ‘ie vertrekt aankomende zomer i.v.m. zijn salaris en vertoonde spel, maar dat is een ander verhaal.

Vieze steek van Steijn overigens weer, te-ring wat een lul.

1 uur geleden zei Rogier.:

Maduro _O_ 

En Berghuis ook wel een lichte shout-out hoor. Ik geloof direct dat hij een (lichte) stoorzender kan zijn, maar dat is maar net hoe je het ziet. Hij is de enige in de selectie op dit moment die zijn bek opentrekt als het gruwelijk misgaat, en ook de intelligentie heeft om te benoemen wat er misgaat. Prima, nu een Tadic er niet meer is. Hoop wel dat ‘ie vertrekt aankomende zomer i.v.m. zijn salaris en vertoonde spel, maar dat is een ander verhaal.

Vieze steek van Steijn overigens weer, te-ring wat een lul.

Wat betreft Berghuis klinkt me dit wel heel bekend in de oren, bij Feyenoord was het hetzelfde verhaal. Dat hij mondig is, is natuurlijk prima, maar het gaat er dan ook om hoe je opstelt naar je spelers en trainer, zowel op het veld als daarbuiten. Volgens mij wringt het daar. 

19 minuten geleden zei Lenstra:

Wat betreft Berghuis klinkt me dit wel heel bekend in de oren, bij Feyenoord was het hetzelfde verhaal. Dat hij mondig is, is natuurlijk prima, maar het gaat er dan ook om hoe je opstelt naar je spelers en trainer, zowel op het veld als daarbuiten. Volgens mij wringt het daar. 

Ja als Berghuis deze werkweigering op het veld nu voort gaat zetten staat hij er niet best op denk ik zo.

35 minuten geleden zei Lenstra:

Zeker eens hoor. Dat is ook een zwak punt van Berghuis, en daarom geloof ik dat direct dat de staf dat op die manier kan ervaren. Ik denk echter, zoals we ook bij Ten Hag hebben gezien, als er geen reden is tot klagen, je hem ook op die manier niet hoort. En in die zin vind ik ook dat hij zich richting de media vrij vaak netjes opstelt, door zich (tegenwoordig) in te houden - ook al kan je tussen de regels door wel horen wat hij er echt van vindt.

Zo zie je maar dat van Hooijdonk gelijk had he zondag. Al die info vanuit Raffie en Sneijdertje die zij brachten tijdens al die talkshows staat hier gewoon in een tijdlijn beschreven. En dan nog met droge ogen beweren dat het niet zo is :t:

Ben blij dat die nietsnut weg is. Bij zijn aanstelling voorspelde ik al dat die de kerst niet zou halen. Uiteindelijk haalde hij zelfs Sinterklaas niet.

Berghuis, topper. Bij zijn komst een bloedhekel aan die vent, maar de enige die zijn bek open trekt en al direct zag dat het ruk was. Las overigens nog een gerucht dat het op dag 1 al niet boterde tussen Steijn en Berghuis nadat de eerstgenoemde beetje laatdunkend had gedaan over de schoonpa van Berghuis, die vrij vermogend schijnt te zijn.

38 minuten geleden zei Rogier.:

Zeker eens hoor. Dat is ook een zwak punt van Berghuis, en daarom geloof ik dat direct dat de staf dat op die manier kan ervaren. Ik denk echter, zoals we ook bij Ten Hag hebben gezien, als er geen reden is tot klagen, je hem ook op die manier niet hoort. En in die zin vind ik ook dat hij zich richting de media vrij vaak netjes opstelt, door zich (tegenwoordig) in te houden - ook al kan je tussen de regels door wel horen wat hij er echt van vindt.

Dit kan je toch niet écht met droge ogen beweren? Na de Klassieker vroeg Hansie Hansie hem wat hij vond van de trainer Maurice Steijn: "Dat vind ik een moeilijke vraag Hans, dat is ook niet aan mij." Dat heeft niets te maken met als onderdeel van de selectie een front vormen tegen de buitenwereld; er is geen steun voor de trainer Steijn en door niks te zeggen zeg je eigenlijk héél veel. Dat heeft in effect dus niets met inhouden te maken. 

Het is al vaak gezegd maar Berghuis is echt een goede voetballer wanneer het lekker loopt. Wanneer het echter wat minder gaat is hij de eerste dissonant. Dan gaat het etteren - intern of op het veld - beginnen. Het valt me nog mee dat ik Berghuis, op de frustratietackle op Santi in de Klassieker na, nog geen enorme charges uit heb zien voeren, maar dat zit wellicht nog in het vat van de toekomst. 

Ik begrijp het punt wel dat het ook echt niet goed was onder Steijn, maar door je trainer in ieder geval naar buiten toe niet te steunen doe je er ook niets aan om daar als individu in positieve zin iets aan te veranderen. Je bent dan gewoon geen echte teamplayer. 

3 minuten geleden zei Urbeto:

Dit kan je toch niet écht met droge ogen beweren? Na de Klassieker vroeg Hansie Hansie hem wat hij vond van de trainer Maurice Steijn: "Dat vind ik een moeilijke vraag Hans, dat is ook niet aan mij." Dat heeft niets te maken met als onderdeel van de selectie een front vormen tegen de buitenwereld; er is geen steun voor de trainer Steijn en door niks te zeggen zeg je eigenlijk héél veel. Dat heeft in effect dus niets met inhouden te maken. 

Het is al vaak gezegd maar Berghuis is echt een goede voetballer wanneer het lekker loopt. Wanneer het echter wat minder gaat is hij de eerste dissonant. Dan gaat het etteren - intern of op het veld - beginnen. Het valt me nog mee dat ik Berghuis, op de frustratietackle op Santi in de Klassieker na, nog geen enorme charges uit heb zien voeren, maar dat zit wellicht nog in het vat van de toekomst. 

Ik begrijp het punt wel dat het ook echt niet goed was onder Steijn, maar door je trainer in ieder geval naar buiten toe niet te steunen doe je er ook niets aan om daar als individu in positieve zin iets aan te veranderen. Je bent dan gewoon geen echte teamplayer. 

Ben het redelijk eens met deze mening van je. Sommige zaken zie ik wellicht iets genuanceerder of anders. Maar als Berghuis het beste voor het team voor heeft wat hij zelf pretendeert te hebben, wat hij ook pretendeerde bij Feyenoord. Dan zal hij nu op moeten staan op het veld. 

Overigens is zowel Feyenoord en (hopelijk) Ajax er niet slechter van geworden wanneer Berghuis geen vertrouwen meer had in de trainer/koers van de club op dat moment. Daarmee keur ik niet per se zijn gedrag goed.

1 uur geleden zei Urbeto:

Even advocaat van de duivel spelen: als je al snel doorhebt dat het niks wordt met deze trainer, ben je dan niet juist een teamplayer als je intern je bek opentrekt en aangeeft dat dit niet de juiste weg is? Uiteindelijk denk ik zelf namelijk in deze specifieke situatie dat Berghuis in het belang van Ajax handelde, waar Steijn alleen zijn eigen hachje probeerde te redden. 

Citaat

De volledige selectie van Ajax: 
Remko Pasveer
Diant Ramaj
Anton Gaaei
Jorrel Hato
Anass Salah-Eddine
Jakov Medić
Borna Sosa
Gaston Avila
Josip Šutalo
Kenneth Taylor
Branco van den Boomen
Silvano Vos
Benjamin Tahirović
Steven Bergwijn
Brian Brobbey
Chuba Akpom
Carlos Forbs
Steven Berghuis
Charlie Setford
Kristian Hlynsson
Mika Godts
Tristan Gooijer

Prima selectie, morgen 3 punten mee naar Dammie.