Jump to content

AFC Ajax

Fabian.

Recommended Posts

1 minuut geleden zei ROEMM:

Mwoah, hij wist zich toch ook niet echt raad met de vraag ‘Waarin is Ajax, los van de huidige stand op de ranglijst, geen topclub?’. Een vraag die kwam nadat hij zei dat Ajax in veel opzichten wel een topclub was.

Daarin bedoeld hij uiteraard de communicatie binnen de club tussen staf en bestuursleden alleen kon die dat niet zeggen :D 

7 uur geleden zei timpy00:

Overmars was wel het begin van het kaartenhuis qua salarishuishouding enzo wat niet houdbaar blijkt te zijn als je niet letterlijk altijd CL speelt. Dat lijken mensen voor het gemak vaak te vergeten.

Niet dat Overmars alles slecht heeft gedaan hoor.

Maar puur uit interesse wat was het duidelijke plan van Overmars dan? Die kocht toch ook gewoon jaarlijks 6-8 spelers voornamelijk talenten waar de helft goed van was en de andere helft faalde?

Dat de salarishuishouding niet stand houd als je geen CL speelt is als bedrijf natuurlijk niet goed. Daarom zeg ik ook, hij deed niet alles goed. Als voetbalploeg moet je daar wel altijd voor streven, dus ergens begrijpelijk dat je het toch doet.
Maar ik had wel de indruk dat hij een plan had. Oudere spelers (leiders) met jonge talenten mengen. Voor, volgens mij, niet de hoofdprijs (correct me if I'm wrong). Voornamelijk spelers halen die je zelf niet in de opleiding had of die nog niet goed genoeg waren. Dit is wat ik er in ieder geval uit op maakte. Dit klinkt toch als een redelijk plan die 'makkelijk' te volgen is. Ik dacht altijd dat dit de filosofie van Ajax was (of in ieder geval sinds de revolutie). Dan zal ik wel te makkelijk denken, maar dit plan werkte. Dan zet je deze toch juist door? Maar sinds Overmars vertrokken is, zie ik niks meer van dat plan. Er worden alleen onbekende jonge spelers gehaald voor niet kleine bedragen. Vandaar mijn constatering dat het lijkt alsof er geen plan is, er wordt maar wat gedaan. 

7 minuten geleden zei misterhille:

Dat de salarishuishouding niet stand houd als je geen CL speelt is als bedrijf natuurlijk niet goed. Daarom zeg ik ook, hij deed niet alles goed. Als voetbalploeg moet je daar wel altijd voor streven, dus ergens begrijpelijk dat je het toch doet.
Maar ik had wel de indruk dat hij een plan had. Oudere spelers (leiders) met jonge talenten mengen. Voor, volgens mij, niet de hoofdprijs (correct me if I'm wrong). Voornamelijk spelers halen die je zelf niet in de opleiding had of die nog niet goed genoeg waren. Dit is wat ik er in ieder geval uit op maakte. Dit klinkt toch als een redelijk plan die 'makkelijk' te volgen is. Ik dacht altijd dat dit de filosofie van Ajax was (of in ieder geval sinds de revolutie). Dan zal ik wel te makkelijk denken, maar dit plan werkte. Dan zet je deze toch juist door? Maar sinds Overmars vertrokken is, zie ik niks meer van dat plan. Er worden alleen onbekende jonge spelers gehaald voor niet kleine bedragen. Vandaar mijn constatering dat het lijkt alsof er geen plan is, er wordt maar wat gedaan. 

Maar de laatste jaren onder Overmars was de neergaande lijn al duidelijk. Die halve finale CL was fantastisch maar grotendeels gebouwd op enkele toptalenten uit eigen jeugd (of al voor/op hun 18e gehaald) aangevuld met enkele goede ervaren spelers en wat bruikbare krachten die doordat ze in een goed draaiend elftal stonden uit konden blinken.  Wat er daarna gehaald werd was in veel gevallen ook spelers die niet slaagden want hoeveel spelers uit dit elftal of dat van vorig jaar zijn aankopen die gedaan werden onder Overmars? Het probleem wat je als Ajax altijd zal hebben is dat zodra je de lat omhoog legt dat niet automatisch betekend dat je eigen jeugd dat niveau zal halen of niet in de getalen die nodig zijn om het tempo waarop spelers vertrekken bij te benen. Dus ben je uiteindelijk afhankelijk van het overbruggen van die periode met aankopen of je moet besluiten een stap terug te doen. In veel gevallen zie je dat clubs met een vergelijkbare instelling niet terug willen gaan totdat ze financieel gedwongen worden en er ineens best bruikbare talenten zijn als ze de speeltijd en kansen krijgen. En daarmee zeg ik zeker niet dat wat Overmars gedaan heeft slecht is of hij geen aandeel heeft gehad want dat heeft hij zeker wel gehad. 

De bedragen die momenteel worden neergelegd zijn een stuk hoger dan we gewend zijn maar als je kijkt naar clubs die in een vergelijkbaar segment zitten als waar Ajax wil zijn is het zeker niet heel vreemd. Of dat dan de juiste spelers zijn of niet is een compleet andere discussie maar onder Overmars werden ook de onbekende Antony en Neres gehaald voor flinke bedragen waarbij zeker laatstgenoemde in zijn eerste maanden ook absoluut geen overtuigende indruk maakte en pas na een halfjaar meer in vorm kwam. En dan heb je sowieso nog een hele groep spelers die het gewoon nooit gered hebben.

40 minuten geleden zei Jeroen.:

Maar de laatste jaren onder Overmars was de neergaande lijn al duidelijk. Die halve finale CL was fantastisch maar grotendeels gebouwd op enkele toptalenten uit eigen jeugd (of al voor/op hun 18e gehaald) aangevuld met enkele goede ervaren spelers en wat bruikbare krachten die doordat ze in een goed draaiend elftal stonden uit konden blinken.  Wat er daarna gehaald werd was in veel gevallen ook spelers die niet slaagden want hoeveel spelers uit dit elftal of dat van vorig jaar zijn aankopen die gedaan werden onder Overmars? Het probleem wat je als Ajax altijd zal hebben is dat zodra je de lat omhoog legt dat niet automatisch betekend dat je eigen jeugd dat niveau zal halen of niet in de getalen die nodig zijn om het tempo waarop spelers vertrekken bij te benen. Dus ben je uiteindelijk afhankelijk van het overbruggen van die periode met aankopen of je moet besluiten een stap terug te doen. In veel gevallen zie je dat clubs met een vergelijkbare instelling niet terug willen gaan totdat ze financieel gedwongen worden en er ineens best bruikbare talenten zijn als ze de speeltijd en kansen krijgen. En daarmee zeg ik zeker niet dat wat Overmars gedaan heeft slecht is of hij geen aandeel heeft gehad want dat heeft hij zeker wel gehad. 

De bedragen die momenteel worden neergelegd zijn een stuk hoger dan we gewend zijn maar als je kijkt naar clubs die in een vergelijkbaar segment zitten als waar Ajax wil zijn is het zeker niet heel vreemd. Of dat dan de juiste spelers zijn of niet is een compleet andere discussie maar onder Overmars werden ook de onbekende Antony en Neres gehaald voor flinke bedragen waarbij zeker laatstgenoemde in zijn eerste maanden ook absoluut geen overtuigende indruk maakte en pas na een halfjaar meer in vorm kwam. En dan heb je sowieso nog een hele groep spelers die het gewoon nooit gered hebben.

Vroeger was alles beter :P Nee Overmars heeft zeker niet alles goed gedaan. Kan me ook wel vinden in wat je zegt. Maar nogmaals er leek een plan te zijn en nu niet echt, zo lijkt het! 

3 minuten geleden zei misterhille:

Vroeger was alles beter  Nee Overmars heeft zeker niet alles goed gedaan. Kan me ook wel vinden in wat je zegt. Maar nogmaals er leek een plan te zijn en nu niet echt, zo lijkt het! 

Of het een goed plan is moet nog blijken. Maar het plan is nu toch jonge spelers halen, die doorontwikkelen en verkopen?

Op 19-9-2023 om 15:28 zei Dansmeister:

Kareltje. Gaat het wel goed met je vandaag of zit je er even niet lekker in? Kan gebeuren hé ouwe reus. Je bent weer all over the place en de emoticons vliegen weer van het scherm af. De bijdrage die je post is ook weer van het niveau waar Ajax momenteel laat zien, dus ik zie het door de vingers. Zeker zolang users als Putdus de pagina's maar vol blijft typen.

Nee gaat niet goed, ik zit in een situatie privé, jij ook hebt meegemaakt en mee maakt is fucking killing en echt vreselijk. Is en blijft mijn moeder en ze gaat door een hel van pijn. Ik zal minder emoticons gaan gebruiken. Is je a opgevallen? Ik ben nog geen 1x komen bashen of lachen om Ajax... 

Hoop oprecht Ajax van Marseille en AEK wint, want BHA is echt vreselijk goed. 

1 uur geleden zei misterhille:

Vroeger was alles beter  Nee Overmars heeft zeker niet alles goed gedaan. Kan me ook wel vinden in wat je zegt. Maar nogmaals er leek een plan te zijn en nu niet echt, zo lijkt het! 

Aan de voorkant leek het heel wat van Overmars en co. Aan de achterkant bleek het toch anders te zijn. Die heeft er samen met Sar echt een puinhoop van gemaakt en dat werd pas duidelijk nadat hij werd ontslagen. Toen bleek ineens vrijwel niets te zijn gedocumenteerd of vastgelegd, waardoor men anderhalf jaar zo goed als in het duister tastte en maar wat deed (en zich extreem liet misleiden door vriendje van Sar: Lemic).

Wat dat betreft heeft Ajax daar nu wel echt stappen in gezet en staat het organisatorisch vele malen beter ervoor en wordt een toekomstig Overmarsje met de nieuwe structuur voorkomen.

Niet vergeten ook dat het nieuwe scouting team onder leiding van De Lang pas net een maandje aan de slag is en dat alles wat zij moeten gaan doen op het gebied van transfers pas in januari tot uiting zal gaan komen. 

Wat dat betreft ligt er nu eigenlijk een veel duidelijker plan dan onder Overmars, alleen gaat daar wat tijd over heen voordat men daar de vruchten van kan plukken. Niet vergeten dat dit ook met Overmars zo was hè.. die begon ook met Tobias Sana en Danny Hoessen.

1 uur geleden zei timpy00:

Brobbey. En meer jeugdspelers die toen nog te boek stonden als groot talent.

Brobbey inderdaad vergeten. 

verder ook die 2 Colombianen gehaald, Marin en Bande. Maar toch moeten we hem niet onderschatten, bij Antwerp doet ie ook heel erg goed werk en kwam die goed over in de media. Ook echt een clubman maar vond zijn vriendin blijkbaar niet goed genoeg. Zijn ze eigenlijk nog wel samen?

Citaat

Ajax heeft woensdag een nieuwe bestuursraad gekozen tijdens de Buitengewone Algemene Ledenvergadering (BALV). De vergadering vond plaats op sportcomplex De Toekomst. 

Ajax laat via de officiële kanalen weten dat het nieuwe, zevenkoppige bestuur bekend is. De raad bestaat uit voorzitter Ernst Boekhorst, John Busink, Marjon Eijlers, Giovanni Fränkel, Sirik Goeman, Pim van Dord en René Zegerius. Het zevental zal de komende drie jaar als bestuursraad dienen.

'Verder is de Vereniging voornemens op korte termijn twee extra bestuursleden aan de Bestuursraad toe te voegen: Edo Ophof en Christian Visser. Zij zullen tot die tijd al als adviseur bij de Bestuursraad betrokken zijn', voegt Ajax daaraan toe. De bestuursraad gaat onder meer over de samenstelling in de raad van commissarissen.

Op 24 mei van dit jaar legde de vorige bestuursraad bij Ajax de taken neer. Destijds stelde voorzitter Frank Eijken dat de raad zich niet voldoende gesteund voelde in het gevoerde beleid. De vorige bestuursraad bleef tot 1 september aan om lopende zaken af te handelen.

Wat extra gasten er bij, ik ken ze allemaal niet. 

Edited by La Pulga

Edo Ophof is oud-speler. Pim van Dord ook, maar vooral bekend doordat hij jaren als fysio bij de club was geloof ik.
Verder niet extra gasten erbij, is in plaats van de vorige bestuursraad. Allemaal op grote afstand van het voetbal. Kan wel effect hebben, maar allemaal indirect en op lange termijn.

1 minuut geleden zei Thierryvane:

MATCHDAY #90minutenlaaaaaaaaaaaaaang

Afbeelding

Spelers gooien alle schroom van zich af. Steijn maakt nog steeds tactische blunders door extra behoudend te gaan spelen, maar Gaaei en Sosa trekken zich er niks van aan gaan vol ten aanval. De rechtsbuiten (die we eigenlijk al jaren missen) missen we ineens niet meer. Brobbey werkt zicht een slag in de rondte en scoort een lelijke goal door de bal verkeerd te raken maar daardoor de keeper kansloos te laten. Ajax komt onder druk van Marseille. Gorter redt wonderbaarlijk vaak. In de omschakeling schakelt Forbs nog een versnelling erbij en is een plaag in de omschakeling. Hij maakt in de tweede helft zelfs de tweede voor Ajax. De spelers beginnen vertrouwen te krijgen en durven uit zichzelf zowaar druk te zetten op Marseille. Mikautadze begint aan de ene na de andere mooie actie maar aan zijn afronding schort het nog. Maar er zijn vlagen te zien van een handenbinder. Het is niet super, maar bij vlagen zien we iets waar Ajax voor staat en er wordt een 2 - 0 overwinning binnen gesleept. Zondag valt de puzzel.

31 minuten geleden zei timpy00:

Spelers gooien alle schroom van zich af. Steijn maakt nog steeds tactische blunders door extra behoudend te gaan spelen, maar Gaaei en Sosa trekken zich er niks van aan gaan vol ten aanval. De rechtsbuiten (die we eigenlijk al jaren missen) missen we ineens niet meer. Brobbey werkt zicht een slag in de rondte en scoort een lelijke goal door de bal verkeerd te raken maar daardoor de keeper kansloos te laten. Ajax komt onder druk van Marseille. Gorter redt wonderbaarlijk vaak. In de omschakeling schakelt Forbs nog een versnelling erbij en is een plaag in de omschakeling. Hij maakt in de tweede helft zelfs de tweede voor Ajax. De spelers beginnen vertrouwen te krijgen en durven uit zichzelf zowaar druk te zetten op Marseille. Mikautadze begint aan de ene na de andere mooie actie maar aan zijn afronding schort het nog. Maar er zijn vlagen te zien van een handenbinder. Het is niet super, maar bij vlagen zien we iets waar Ajax voor staat en er wordt een 2 - 0 overwinning binnen gesleept. Zondag valt de puzzel.

Een positieve grillburger! 

48 minuten geleden zei timpy00:

Zondag valt de puzzel.

in duizend stukjes ineen ;c. Benieuwd of het een klein beetje gefikst is bij Ajax. Kort gezegd (er is al teveel gezegd hier) zit het bestuurlijk en technisch niet goed. Ik hoop dat Steijn het voor vanavond op de rit heeft, maar ik verwacht niet dat hij de vermogens daarvoor heeft. 

Ja als Rensch vanavond alsnog in de basis staat dan moet Steijn nog voor de wedstrijd gewoon vertrekken.

Ik verwacht dit:

Bergwijn - Brobbey - Forbs

Berghuis

Mannsverk - Tahirovic

Sosa - Hato - Sutalo - Rensch

Gorter

Ik hoop dit:

Forbs - Brobbey - Berghuis

Bergwijn

Mannsverk - Tahirovic

Sosa - Hato - Sutalo - Gaaei

Ramaj

Niet dat Bergwijn iets van een tien heeft, maar de aanvoerder bankt niet. Maar zou mooi zijn als Berghuis een beetje van daar naar binnen komt. Bergwijn aanvallend mag zwerven en Gaaei die ruimtes induikt.

Wellicht dat Avila dan een beter keuze is omdat Forbs niet per se een overlap of onderlap nodig heeft. Maar goed, gewoon aanvallen. Mocht het resultaat tegenvallen dan in elk geval signalen van druk zetten en aanvallen.

8 minuten geleden zei timpy00:

Ja als Rensch vanavond alsnog in de basis staat dan moet Steijn nog voor de wedstrijd gewoon vertrekken.

Ik verwacht dit:

Bergwijn - Brobbey - Forbs

Berghuis

Mannsverk - Tahirovic

Sosa - Hato - Sutalo - Rensch

Gorter

Ik hoop dit:

Forbs - Brobbey - Berghuis

Bergwijn

Mannsverk - Tahirovic

Sosa - Hato - Sutalo - Gaaei

Ramaj

Niet dat Bergwijn iets van een tien heeft, maar de aanvoerder bankt niet. Maar zou mooi zijn als Berghuis een beetje van daar naar binnen komt. Bergwijn aanvallend mag zwerven en Gaaei die ruimtes induikt.

Wellicht dat Avila dan een beter keuze is omdat Forbs niet per se een overlap of onderlap nodig heeft. Maar goed, gewoon aanvallen. Mocht het resultaat tegenvallen dan in elk geval signalen van druk zetten en aanvallen.

Ik verwacht geen Mannsverk en dat die in bescherming wordt genomen. Ik denk dat Taylor gaat spelen. Verwacht net als jij ook Forbs te zien.

Gorter

Gaaei - Sutalo - Hato - Sosa

Tahirovic - Taylor

Forbs - Berghuis - Bergwijn

Brobbey

Laat duidelijk zijn dat ik dit verwacht en niet hoop. ;c Dit blijft defensieve ellende.

Edited by Dansmeister

1 minuut geleden zei Thierryvane:

Vanwaar Forbs basis? Puur voor de diepgang? @timpy00

Ja. Zou ook nog Mikautadze erin kunnen doen dan krijg je aan beide kanten een overlap van back, maar veel mensen die naar binnen gaan.

Maar Europees in deze poule verwacht ik dat je in de meeste mensen niet continu de bal hebt en dat tegenstanders ook durven voetballen waardoor er ook ruimtes komen. 

Maar in wat ik verwacht heb ik Forbs staan omdat ik denk dat Steijn juist meer behoudend gaat spelen en dus hij puur voor de counter is.

9 minuten geleden zei Dansmeister:

Ik verwacht geen Mannsverk en dat die in bescherming wordt genomen. Ik denk dat Taylor gaat spelen. Verwacht net als jij ook Forbs te zien.

Gorter

Gaaei - Sutalo - Hato - Sosa

Tahirovic - Taylor

Forbs - Berghuis - Bergwijn

Brobbey

Laat duidelijk zijn dat ik dit verwacht en niet hoop. ;c Dit blijft defensieve ellende.

Deze elf maar dan hoop ik héél stiekem op Vos i.p.v. Taylor. Maar dat durft Steijn 100% zeker niet.