Jump to content

AFC Ajax

Fabian.

Recommended Posts

Ik lees de hele tijd dat we geen rechtsbuiten hebben, maar Berghuis heeft zo'n 2/3e van alle profwedstrijden in zijn carrière als rechtsbuiten gespeeld (volgens TM). 278 wedstrijden als rechtsbuiten, daarna komt 79 wedstrijden als 10. Nu wil ik hem best als 10 zien bij Ajax, maar je kunt hem prima op rechtsbuiten zetten.

13 uur geleden zei cimbomcu:

Dat mensen Vd Boomen nog neerzetten.. niet voor niks steeds door Steijn gewisseld, ook donderdag weer. Die valt buiten de boot.

Gorter, Rensch, Sutalo, Hato, Avila, Mansverk, Tahirovic, Taylor, Forbs, Mikau, Brobbey

verwacht ik.

Uiteraard zetten we neer wat we verwachten wat Steijn doet. Maar Taylor is ook erg matig begonnen natuurlijk.

25 minuten geleden zei Hwb:

Ik lees de hele tijd dat we geen rechtsbuiten hebben, maar Berghuis heeft zo'n 2/3e van alle profwedstrijden in zijn carrière als rechtsbuiten gespeeld (volgens TM). 278 wedstrijden als rechtsbuiten, daarna komt 79 wedstrijden als 10. Nu wil ik hem best als 10 zien bij Ajax, maar je kunt hem prima op rechtsbuiten zetten.

2/3 rechtsbuiten is dus geen volledige rechtsbuiten. En Forbs dus al helemaal verre van. Uiteindelijk wil denk ik liever niemand Berghuis op rechts zien, maar meer iemand die een mannetje kan uitspelen.

29 minuten geleden zei Hwb:

We zijn natuurlijk ook een beetje vastgeroest in het denken in posities. Terwijl er genoeg spelers in die zone gaan en kunnen spelen. Zeker als Gaaei over die rechterkant moet opstormen. We moeten het gewoon rustig afwachten wat mensen in die zone gaan brengen.

Deze selectie heeft tijd nodig. Ik denk dat we al snel tegen een blok gaan aankijken van Mannsverk - Tahirovic en dat de derde positie strijden wordt voor diverse mensen.

1 uur geleden zei Dansmeister:

We zijn natuurlijk ook een beetje vastgeroest in het denken in posities. Terwijl er genoeg spelers in die zone gaan en kunnen spelen. Zeker als Gaaei over die rechterkant moet opstormen. We moeten het gewoon rustig afwachten wat mensen in die zone gaan brengen.

Deze selectie heeft tijd nodig. Ik denk dat we al snel tegen een blok gaan aankijken van Mannsverk - Tahirovic en dat de derde positie strijden wordt voor diverse mensen.

Dit dus. Overal in Europa iig komen zelfs spitsen vaak zelfs bal ophalen in eigen 16 bijna en iedereen verdedigd mee, dus wat maakt nou echt , zo gek veel uit? Niets in feite.

6 minuten geleden zei putdus:

Weet iemand de wissels?

Opstelling Ajax:

Gorter; Rensch, Sutalo, Hato, Ávila; Van den Boomen, Hlynsson, Tahirovic; Mikautadze, Brobbey, Forbs.

Wissels Ajax:

Ramaj, C. Setford, Gaaei, Taylor, Akpom, Salah-Eddine, Medic, Vos, Godts, Aertssen.

Duidelijk signaal naar Taylor dat Hlynsson speelt.

Edited by FlyD

4 uur geleden zei Chiemel:

2/3 rechtsbuiten is dus geen volledige rechtsbuiten. En Forbs dus al helemaal verre van. Uiteindelijk wil denk ik liever niemand Berghuis op rechts zien, maar meer iemand die een mannetje kan uitspelen.

Dat kun je zeggen. Je kunt ook zeggen dat hij dus primair rechtsbuiten is. Maar verder ben ik het echt enorm eens met Dans, we moeten af van dat heel sterk in posities denken, helemaal als dat inhoudt dat een speler op 1 positie 'het best' is of dat 1 positie zijn 'natuurlijke' positie is. De geschiedenis van het voetbal is bezaaid met spelers die op verschillende posities speelden of spelers die door de jaren heen van positie veranderd zijn.

Daar komt nog bij dat je formaties op verschillende manieren kunt invullen en het veel meer gaat om aanvullende kwaliteiten bij verschillende spelers. De afgelopen weken ging het vaak om een creatieve 10. Nou hou ik daar ook van, maar met Ziyech op rechtsbuiten en Vd Beek op 10 werkte het ook vrij aardig. Ik kan me prima voorstellen dat je Berghuis op rechtsbuiten gooit en vanaf daar passend lopende spelers laat bedienen. Dan is een mannetje uitspelen (wat hij overigens ook wel gewoon kan) niet per se nodig. Het gaat er dus om wat de tactiek vraagt en welke speler dat kan leveren, niet wat het archetype voor die positie is.

Kortom, met Berghuis in je selectie is het onzinnig om te zeggen dat er geen rechtsbuiten is. En vandaag gaan we zien hoe Mikautadze het invult.

Edited by Hwb

9 minuten geleden zei sennid:

Ik snap Elsjorro wel. De nieuwe spelers mogen meedoen dus hij wilt kijken wie hem kan bekoren en wie niet. Als het allemaal niks is dan kijkt hij niet meer ;c

Vooral een plan ook. Dat mis ik namelijk heel erg nog de afgelopen wedstrijden. Maar wat dan wel weer voor Steijn spreekt, imo, is dat hij ingrijpt en een jongen als hlynsson een kans geeft. Taylor was niks, Klaassen was niks, dan maar een talent. 

Olij, Sambo en Sepp vd Berg naar verluidt.

Maar laten we wel wezen, de selectie heeft natuurlijk een grondige make-over ondergaan, waarbij die grotendeels onherkenbaar geworden is. Veel verschillende nationaliteiten zijn gehaald (opvallend: 3 Kroaten). De helft van de selectie is Nederlands, waarbij een behoorlijk deel van de Nederlanders momenteel vooral selectievulling en/of voor de toekomst is (Van Axel Dongen, Vos, Pasveer, Wijndal, Salah-Eddine). Dat is (heb het niet uitgezocht, maar iig gevoelsmatig) wel echt anders dan we gewend zijn.

Edited by Hwb

2 minuten geleden zei cimbomcu:

Steijn mag wel eens kappen met zeiken overigens, of wil die terug naar Sparta? Met dat gelul steeds over nieuwe spelers en geen Nederlanders. Als het aan hem lag hadden we Olij en Weghorst gehad zeker..

Ergens heeft hij toch wel een punt. Steijn heeft al wel meer dingen gezegd waaruit je voorzichtig de conclusie kunt trekken dat hij weinig tot geen enkele inspraak heeft gehad wat betreft transfers.