Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

47 minuten geleden zei Lazy:

Mo lekker in huis plaatsen bij Dusan Tadic. Kan die leren hoe die moet leven als een prof.

Geen slecht idee denk ik. Zo'n mentor heeft hij wellicht nodig. 

37 minuten geleden zei Dansmeister:

Berghuis is meer een 10, dan een buitenspeler in mijn ogen. Gebrek aan snelheid / diepte.

Daar lag ook de kracht van Hakim Ziyech niet, maar die speelde ook zijn beste duels hangend op rechts. Alles valt of staat met eventuele diepte die je op andere plekken hebt. Toen stond bijv. Neres of Quincy Promes links en had je Donny op tien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2361

• Chiemel

1894

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1523

40 minuten geleden zei Dansmeister:

Berghuis is meer een 10, dan een buitenspeler in mijn ogen. Gebrek aan snelheid / diepte.

Ligt eraan welke rol je voor ogen heb. Een klassieke winger met krijt aan de schoenen is hij niet nee. Een Wide Playmaker (om in FM termen te spreken) of Inverted Winger is hij absoluut wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sowieso is het wel wat achterhaald om zo droog over posities etc te praten toch? Berghuis zwerft nu ook veel meer t.o.v. de eerste seizoenshelft en laat zich ook vaker en qua positie lager op het veld terugzakken. Wat er voor zorgt dat we al sneller over wat meer creativiteit beschikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Regis:

Sowieso is het wel wat achterhaald om zo droog over posities etc te praten toch? Berghuis zwerft nu ook veel meer t.o.v. de eerste seizoenshelft en laat zich ook vaker en qua positie lager op het veld terugzakken. Wat er voor zorgt dat we al sneller over wat meer creativiteit beschikken.

Tuurlijk. Laat ik zo zeggen dat ik Berghuis liever in balbezit centraal heb, dan aan de zijkant. Al heeft dat ook ermee te maken, dat wat er anders op die positie komt het voetbal er nog minder in zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ElMarcos:

Geen slecht idee denk ik. Zo'n mentor heeft hij wellicht nodig. 

Daar lag ook de kracht van Hakim Ziyech niet, maar die speelde ook zijn beste duels hangend op rechts. Alles valt of staat met eventuele diepte die je op andere plekken hebt. Toen stond bijv. Neres of Quincy Promes links en had je Donny op tien. 

Oeps. Dubbelpost. Maar zie deze post net pas.

Ik begrijp je. Alleen Ziyech kon dribbelen en had een verfijnde actie, dat heeft Berghuis in veel mindere mate. Ziyech / Antony kun je gebruiken in de kleine ruimte. Bij Berghuis heb ik daar echt mijn twijfels bij. Vandaar dat ik hem liever centraal heb, dan aan de zijkant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Dansmeister:

Sinds wanneer speelt Ajax per definitie een platte 4-3-3 Kareltje?

Sinds altijd? 433 is DE Ajax filosofie al eeuwen....  prima als je met CAM speelt maar voor mij als "autist" is dan geen 433 meer maar een 4231.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei Kyrill:

Duidelijk vriendje, thnx. Jaa zkr wel maar dit zag ik gisteren pas :)

Haha ja ik maakte maar een geintje natuurlijk. Ik denk dat ie binnenkort wel wordt gepresenteerd bij Brentford mits die door de medische keuring komt.

Is ook niet de speler die Ajax nu nodig heeft, Berghuis speelt op zijn plek meer dan prima. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei E2E:

Het huidige middenveld van Ajax is lastig in een formatie te vatten. Je hebt eigenlijk één echte zes met Alvarez, Gravenberch als linkshalf die dan weer de bal komt halen en dan weer diep staat en Berghuis die eigenlijk als een tien speelt. Als ik het een naam zou moeten geven zou het 4-3-3 met de punt naar achteren zijn, dat komt er het dichtst bij in de buurt. Maar Berghuis speelt niet als rechtshalf. Is ook allemaal niet zo belangrijk. 

Klopt. Voorheen was het wat duidelijker dit:

---------- Berghuis -------

Gravenberch - Alvarez

Nu is het meer:

-------------------- Berghuis

Gravenberch -------------

------------ Alvarez ---------

Waarbij Berghuis tegenwoordig iets lager staat en Gravenberch een stuk hoger komt te staan. Zorgt voor iets meer dynamiek op de linkerkant van het veld. Op rechts heb je natuurlijk Antony die breed blijft, Mazraoui die vaak naar binnen trekt en in het middenveld komt en dan Berghuis die wat hoger kan spelen of de vrije ruimte opzoekt. 

Voorlopig echter nog geen groot fan van deze wijziging: Gravenberch is geen creatieve passer, zijn handelingssnelheid moet omhoog (hij loopt te veel en te lang, moet eerder keuzes maken) en echt een dreiging in de zestien is hij voorlopig niet. Geen geweldige afmaker vooralsnog. Een fitte Kudus had beter in deze rol gepast, helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei Socrates:

Klopt. Voorheen was het wat duidelijker dit:

---------- Berghuis -------

Gravenberch - Alvarez

Nu is het meer:

-------------------- Berghuis

Gravenberch -------------

------------ Alvarez ---------

Waarbij Berghuis tegenwoordig iets lager staat en Gravenberch een stuk hoger komt te staan. Zorgt voor iets meer dynamiek op de linkerkant van het veld. Op rechts heb je natuurlijk Antony die breed blijft, Mazraoui die vaak naar binnen trekt en in het middenveld komt en dan Berghuis die wat hoger kan spelen of de vrije ruimte opzoekt. 

Voorlopig echter nog geen groot fan van deze wijziging: Gravenberch is geen creatieve passer, zijn handelingssnelheid moet omhoog (hij loopt te veel en te lang, moet eerder keuzes maken) en echt een dreiging in de zestien is hij voorlopig niet. Geen geweldige afmaker vooralsnog. Een fitte Kudus had beter in deze rol gepast, helaas.

In welk soort rol/positie zie jij Gravenberch (naar de toekomst) het beste tot zijn recht komen? Vind dat zelf een moeilijke om te bepalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei FlyD:

In welk soort rol/positie zie jij Gravenberch (naar de toekomst) het beste tot zijn recht komen? Vind dat zelf een moeilijke om te bepalen.

Is ook lastig. Defensief is hij wat lui en dommig. Offensief heeft hij te weinig exceptionele kwaliteiten. Als controleur is hij te lang onnodig aan de bal. Ergens zal hij op moeten verbeteren, want nu is het gewoon een lange slungel die aardig weg kan draaien van zijn directe tegenstander. Als hij werkelijk puur blijft teren op wat functionele techniek, tja, dan gewoon de rol die hij eerder ook al had. Een defensieve middenvelder achter of naast hem en een creatieve tien voor hem. Een niet zo heel bijzondere verbindingsspeler dan.

Maar elke grote club zal hem inschatten als een soort moderne Pogba, een box-to-box middenvelder. Dan moet hij wel gauw stappen gaan zetten of ook hem staat ergens een duur bankje te wachten vrees ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei La Pulga:

Haller is alweer terug, niks aan het handje dus.

Toch blijft het een gemis dat je niet Brobbey hebt zitten nu de komende weken. Dat is wel een jongen die ook als hij invalt wat kan bewerkstelligen. Maar zelfs als we hem morgen terug zouden sturen is hij elke euro al waard geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Socrates:

Is ook lastig. Defensief is hij wat lui en dommig. Offensief heeft hij te weinig exceptionele kwaliteiten. Als controleur is hij te lang onnodig aan de bal. Ergens zal hij op moeten verbeteren, want nu is het gewoon een lange slungel die aardig weg kan draaien van zijn directe tegenstander. Als hij werkelijk puur blijft teren op wat functionele techniek, tja, dan gewoon de rol die hij eerder ook al had. Een defensieve middenvelder achter of naast hem en een creatieve tien voor hem. Een niet zo heel bijzondere verbindingsspeler dan.

Maar elke grote club zal hem inschatten als een soort moderne Pogba, een box-to-box middenvelder. Dan moet hij wel gauw stappen gaan zetten of ook hem staat ergens een duur bankje te wachten vrees ik.

Helemaal eens

• Of hij is en blijft meer een niet zo hele bijzondere verbindingsspeler
  • Of hij moet of in zijn schiet- en passingstechniek sterker worden om voor meer aanvallende impulsen te voorzien
  • Of vind het ook wel interessant als hij zich zou focussen op fysiek sterk worden en zich zou focussen op de positie van Alvarez/Sangare. 
Link naar opmerking
Deel via andere websites