Jump to content

AFC Ajax

Fabian.
 Share

Recommended Posts

20 minuten geleden zei Socrates:

Het begint wat repetitief te worden, maar wat spelen Blind en Haller weer mokerslecht. Alvarez wisselen begreep ik overigens ook weinig van in deze wedstrijd.

Voor Blind is het sowieso niet erg om af en toe het bankje warm te houden voor Nico. Over Haller deel ik grotendeels je mening.

Eagles toch het goede voorbeeld gegeven voor iedere tegenstander nu in de arena. Het maakt het kijken naar de Ajax potjes in de eredivisie er niet leuker op. Ja, ik begrijp de tegenstanders volkomen. ;)

Zat nu geen fan op de tribune. Dus denk dat het dan niks uitmaakt. 

Wel echt te lamlendig vandaag. En dan lijk je het nog te gaan repareren maar taal je zelf om vervolgens weer zo kinderlijk die goal weg te geven. Az had het vooral de eerste helft goed staan waarvoor wel kuddos. Maar dat laatste half uur schiet je jezelf echt in de voet.. 

3 uur geleden zei NicoHaak:

Zat nu geen fan op de tribune. Dus denk dat het dan niks uitmaakt. 

Wel echt te lamlendig vandaag. En dan lijk je het nog te gaan repareren maar taal je zelf om vervolgens weer zo kinderlijk die goal weg te geven. Az had het vooral de eerste helft goed staan waarvoor wel kuddos. Maar dat laatste half uur schiet je jezelf echt in de voet.. 

Ja wel echt het verhaal van de dag. Vijf keer puntverlies, waarvan 3 keer in eigen huis. Nog geen punt gepakt wanneer je in de eerste helft niet scoorde of een goal tegen kreeg. Dit lijkt ook wel een mentaliteitskwestie. Nu wint PSV ook nog en wordt de titelstrijd nog lastiger. 

Ja gezien het aantal verliespunten, financien en de breedte van je selectie mag je je onderhand wel eens flink schamen als Ajax zijnde. Vooral bedenkelijk dat je het nog 1-2 laat worden. Dat je wat kansen er niet inschiet is al lame. Maar dan ook nog zo weggeven. En dan Psv die weer op zijn Psv wel die punten pakt in de slotfase (al zijn ze daar dit jaar gelukkig wat minder sterk in dan de jaren ervoor). Persoonlijk een verschrikkelijke sportdag gisteren (ja ik heb weinig met F1)

13 uur geleden zei Dansmeister:

Voor Blind is het sowieso niet erg om af en toe het bankje warm te houden voor Nico. Over Haller deel ik grotendeels je mening.

Eagles toch het goede voorbeeld gegeven voor iedere tegenstander nu in de arena. Het maakt het kijken naar de Ajax potjes in de eredivisie er niet leuker op. Ja, ik begrijp de tegenstanders volkomen. ;)

Heeft ook met kwaliteit en vooral de gebreken van het collectief te maken hè. Te veel mensen die in laag tot gemiddeld tempo willen/kunnen creëren, te weinig diepte/lopende mensen, weinig spelers met een eigen versnelling, een aantal dissonanten en een centrale aanvalsman die vaak faalt in het in hetzelfde tempo voortzetten van een aanval. Het is allemaal te statisch, te veel van hetzelfde, niet goed op elkaar aansluitend.. Matig gewoon. En Ten Hag heeft dan geen plan B. Alles op Antony. Voorslingeren en we zien het wel. Haller die dan ook weer een grote kans mist (die kopbal voor de keeper). 

Het is echt een patroon, dit elftal functioneert enkel naar behoren als het wat meer ruimte krijgt, zoals in de CL. 

42 minuten geleden zei Socrates:

Heeft ook met kwaliteit en vooral de gebreken van het collectief te maken hè. Te veel mensen die in laag tot gemiddeld tempo willen/kunnen creëren, te weinig diepte/lopende mensen, weinig spelers met een eigen versnelling, een aantal dissonanten en een centrale aanvalsman die vaak faalt in het in hetzelfde tempo voortzetten van een aanval. Het is allemaal te statisch, te veel van hetzelfde, niet goed op elkaar aansluitend.. Matig gewoon. En Ten Hag heeft dan geen plan B. Alles op Antony. Voorslingeren en we zien het wel. Haller die dan ook weer een grote kans mist (die kopbal voor de keeper). 

Het is echt een patroon, dit elftal functioneert enkel naar behoren als het wat meer ruimte krijgt, zoals in de CL. 

Inderdaad, als Ajax in de Eredivisie niet scoort in de eerste 20minuten krijgen ze het lastig. Als dat wel lukt ontstaat er ruimte en lopen ze er vaak overheen.

Die gesloten speelstijl van de tegenstanders is ook (mede) de oorzaak van het zwakke spel van Blind volgens mij. Hij lokt normaal de tegenstander om in te stappen en geeft dan een pass in de ontstane ruimte, maar als ze allemaal blijven staan weet hij blijkbaar niet meer wat hij moet doen.

Zie jij oplossingen binnen de huidige selectie?

Wat ik zelf wel opvallend vond gisteren weer is, dat wanneer er een omschakelmoment was in de eerste helft waar AZ een keer wat man voor de bal had, dat dan Gravenberch soms niet direct diep liep met de bal maar dan gewoon temporiseert. Vond hem tegen Sporting dan wel weer lekker spelen, maar dit soort potten mag er wel wat meer urgentie en snelheid in.

1 uur geleden zei NicoHaak:

Wat ik zelf wel opvallend vond gisteren weer is, dat wanneer er een omschakelmoment was in de eerste helft waar AZ een keer wat man voor de bal had, dat dan Gravenberch soms niet direct diep liep met de bal maar dan gewoon temporiseert. Vond hem tegen Sporting dan wel weer lekker spelen, maar dit soort potten mag er wel wat meer urgentie en snelheid in.

En dan moet hij zeker niet lachend na de wedstrijd vertellen dat de scherpte ontbrak.

Ik vond Gravenberch toen Alvarez eruit ging wel beter spelen. Er kwam daardoor meer ruimte voor hem, maar het nadeel is dat hij in de omschakeling te vaak steekjes laat vallen. Dus als enige zes kan hij eigenlijk niet meedoen. 

Voor wat betreft Blind, die kan je net zo goed wisselen in soort potjes. Wanneer er ruimte ligt, dan kan hij mensen vrij spelen en alles. Wanneer het gesloten is niet. Dan heeft Nico een betere wisselwerking met Tadic. Een beetje wat je gisteren ook miste tussen Anthony en Rensch. Ging al beter met Timber. 

Wat ik ook schrijnend vind is dat het middenveld in dit soort duels zo statisch en weinig creatief is. Daardoor ligt het tempo vaak te laat, moet de bal terug en kom je er niet doorheen. 

Anthony legt wel weer een stuk of 5 keer de bal bij een medespeler op 5 meter van het doel. Maar Rensch speelt de laatste weken met 0 zelfvertrouwen en lijkt er bewust voor te kiezen minder diepgang in zijn spel te leggen. Daarmee maak je Anthony ook wel een stuk minder gevaarlijk. Want dan vormt zich een web aan spelers om hem heen wat niet stuk wordt gespeeld doordat de verdedigende partij moet anticiperen op de back die eroverheen gaat.

12 minuten geleden zei timpy00:

En laten we Timber ook niet vergeten die wel stond te slapen bij beide doelpunten. En Antony die ineens lijkt te denken laat Wijndal maar lopen.

De eerste goal schiet die Sugawara de bal tegen de kont aan van Midsjo of Blind. Dat je dan een keer niet goed gaat kan gebeuren. De tweede goal vind ik classic Ajax. Zo incasseren wij ze al jaren. Iemand trekt de bal terug en alle Ajacieden staan al op de doellijn. Timber zag er daar zeker niet goed uit, maar dat geld voor alle verdediger imo.

Wel een leuke loting. Eentje waar je niet bij  voorbaat weet dat je een wonder nodig hebt, maar tegelijkertijd ook CL-waardig (met alle respect voor Salzburg bijv.).

We kunnen nu trouwens ook vaststellen dat Onana nog blijft tot de zomer. Lijkt me heel sterk dat ze hem naar de directe concurrent in de CL laten vertrekken :mrgy:

36 minuten geleden zei Rogier.:

Wel een leuke loting. Eentje waar je niet bij  voorbaat weet dat je een wonder nodig hebt, maar tegelijkertijd ook CL-waardig (met alle respect voor Salzburg bijv.).

We kunnen nu trouwens ook vaststellen dat Onana nog blijft tot de zomer. Lijkt me heel sterk dat ze hem naar de directe concurrent in de CL laten vertrekken :mrgy:

Ja zal hem dan ook niet opstellen tegen Inter, die krijgt zeker een paar miljoen extra voor een balletje expres doorlaten.