Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

23 minuten geleden zei Hwb:

Geen verklaring dus. Helder.

Ik bedoel, dat xG en woorden als model klinken allemaal alsof er super aan gesleuteld is, maar het is niets meer of minder dan het percentage van zulke doelpogingen vanaf die positie dat een goal wordt. Dat maakt xG het aantal goals dat een speler gemiddeld maakt uit de kansen die hij krijgt. En toch slaagt geen speler er in om structureel meer goals te maken dan z'n xG. De kracht van Messi en Ronaldo en zo is dat ze een veel hogere xG halen dan andere, minder goede spelers. Ze krijgen dus meer en/of betere kansen. Daar zit wat ze van anderen onderscheid.

Het kunnen afwerken, zo blijkt uit de praktijk, is voor voetbal niet zo relevant. Ik zeg niet met zekerheid dat alle spelers het even goed kunnen, maar het lijkt geen beslissende eigenschap.

En nee, ik snap dat ook niet en voor mij slaat het ook nergens op. Overigens wordt er nog steeds gewerkt aan verbetering van de xG, waarbij meer factoren worden meegenomen, misschien blijken er dan wel relevante verschillen. Maar voor nu is er niets dat erop wijst. En om een overtuigend verhaal te hebben waarom afwerken er wel toe doet, zul je moeten kunnen verklaren waarom uit de praktijk blijkt dat niemand meer dan gemiddeld scoort uit de kansen die hij krijgt.

Nu weet ik niet veel van dat model af en het interesseert mij ook niet veel. Maar als jij zegt dat xG is 'perecentage van zulke doelpogingen van die positie dat een goal wordt', krijgen Messi en Ronaldo een hogere xG omdat ze meer kansen in goals omzetten. En dat is omdat ze beter afmaken dan spelers met een lage xG, niet omdat ze meer of betere kansen krijgen.

Maar ook zonder dat model is het vrij duidelijk dat sommige spelers veel beter kunnen afwerken dan andere spelers. Ik snap niet dat hier überhaupt een discussie over is. Ja er spelen genoeg andere factoren mee, maar afwerken op zich is een kwaliteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2361

• Chiemel

1894

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1524

@Hwb bedoelt dat een Messi en Ronaldo meer kansen creëren door middel van loopacties of dribbels, waardoor ze aan een hogere xG komen en daardoor meer goals maken @Dysproz. Overigens is de basis van het model juist, maar volgens mij zijn de conclusies die eraan worden gebonden dat een speler niet beter is in afwerken niet helemaal waar. Denk eerder dat het ligt aan significantie van de 'betere' afwerker tov de 'slechtere' afwerker, en onderontwikkeldheid van het model, waardoor  er nog geen sluitend bewijs is dat het daadwerkelijk uitmaakt. Tuurlijk zal een Messi of Ronaldo beter zijn, maar over het algemeen is er op topniveau volgens mij geen significant verschil gevonden op het moment.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Rogier.:

@Hwb bedoelt dat een Messi en Ronaldo meer kansen creëren door middel van loopacties of dribbels, waardoor ze aan een hogere xG komen en daardoor meer goals maken @Dysproz. Overigens is de basis van het model juist, maar volgens mij zijn de conclusies die eraan worden gebonden dat een speler niet beter is in afwerken niet helemaal waar. Denk eerder dat het ligt aan significantie van de 'betere' afwerker tov de 'slechtere' afwerker, en onderontwikkeldheid van het model, waardoor  er nog geen sluitend bewijs is dat het daadwerkelijk uitmaakt. Tuurlijk zal een Messi of Ronaldo beter zijn, maar over het algemeen is er op topniveau volgens mij geen significant verschil gevonden op het moment.

Ja of dat ze meer kansen creeeren doordat er betere ballen worden gegeven dan bij fc bal opt dak 4. Of omdat ze minder vaak terug worden gefloten dan minder bekende spelers puur om de naam.

met andere woorden: er zijn zoveel omstandigheden die daar bij komen kijken , beïnvloedbaar en niet beïnvloedbaar, dat elke leek dat model binnen 3 minute kan afschieten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei JanVertonghen:

Varane schijnt ook geen koekenbakker te zijn. Bernabeu is ook wel even andere koek dan de Arena. Zie het, helaas, vrij somber in.

Op dat xG/kansen afmaken kom ik straks nog wel even terug. Vind het vrij lachwekkend dat intelligente mensen dat model zo serieus nemen.

Bernabeu is een hele grote bioscoopzaal.  Denk niet dat onze jongens daar zo van onder de indruk raken. Al blijft het een hele zware dobber door de 2 uitdoelpunten van UEFA Madrid. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Dysproz:

Nu weet ik niet veel van dat model af en het interesseert mij ook niet veel. Maar als jij zegt dat xG is 'perecentage van zulke doelpogingen van die positie dat een goal wordt', krijgen Messi en Ronaldo een hogere xG omdat ze meer kansen in goals omzetten. En dat is omdat ze beter afmaken dan spelers met een lage xG, niet omdat ze meer of betere kansen krijgen.

Maar ook zonder dat model is het vrij duidelijk dat sommige spelers veel beter kunnen afwerken dan andere spelers. Ik snap niet dat hier überhaupt een discussie over is. Ja er spelen genoeg andere factoren mee, maar afwerken op zich is een kwaliteit.

De xG is niet persoonlijk, maar het gemiddelde van alle spelers vanaf die plek. Bij een bepaald schot is de xG dus ook voor elke prof (iig van de competities die in de database zitten) gelijk. Toch scoort niemand structureel beter dan gemiddeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Kokkie:

Je bent gewoon een hele domme gozer als je dit model loopt te verdedigen. Daar hoef ik dan idd geen enkele miliseconde tijd aan te besteden om een 'verklaring' te zoeken voor onjuiste conclusies die onze leraar trekt. Hoop niet dat je dit ook aan onze toekomst leert?

Je bent een beetje de Baudet rol aan het aannemen. Met een rapport zwaaien en dan aan de hand daarvan zeggen dat al dat klimaatgelul onzin is. 

Mij zelf taggen in een opmerking hierover en als ik dan de discussie aanga niet inhoudelijk reageren maar alleen op de man spelen. Dan ben je een hele grote hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer dat PSV toch net weer gelijkspeelt gister, maar puntenverlies natuurlijk mooi. Die zijn daar ook weer ff aan het zenuwpezen. Ook mooi dat Lozano in de rust wordt gewisseld, ondanks dat ik hem in mijn Scorito heb. 

Vandaag 6-0 voorspeld. Hopen dat Neres gaat vlammen, gun ik hem wel. 

bewerkt door Chiemel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een drama weer zeg.   Kunnen het gewoon weer niet opbrengen om 2 versnellingen hoger te spelen.  Gelukkig spelen we tegen het slechte elftal uit de eredivisie anders had het al 0-3 gestaan. 

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had gezegd na Heracles dat ik voorlopig niet zou kijken muv CL. Door puntenverlies van PSV gister toch wel weer de motivatie om te kijken, maar wordt niet echt beloond. Inderdaad weer totaal geen lekkere wedstrijd. Het kampioenschap kan ze blijkbaar niet zoveel schelen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

39 minuten geleden zei MetalMichael:

Voor de bühne natuurlijk. Net als dat statement van Ajax na de klassieker in de Arena.

Is toch gewoon een vreemd besluit van de gemeente? Helemaal als je wel aangeeft dat er bij een finale wel 10.000 man aanwezig mogen zijn, maar nu geen 1200. 

11 minuten geleden zei Rossi:

Laat ze zich zondag eerst maar gedragen....

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Zal best goed komen als jongens van ADO gewoon lekker in het stadion blijven... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet iedereen mag naar het stadion...

Wij worden al een tijdje ontnomen maar Amsterdam te gaan(door onze club en gemeente). Dan zegt dat ***wijf van een burgemeester (ze is echt totaal incapabel voor die functie) dat Ajax nog niet oo bezoek mag vanwege veiligheid en het hele riedeltje met wat dat allemaal wel niet kost.

Nee dan laat ze met dr slimme hoofd dit toe. Zet ze in het stadion en laat lekker weer heen en weer. Met de veiligheid rond het stadion kan er inprincipe niks meer mis. Wat spreekkoren so what...?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei Regis:

Is toch gewoon een vreemd besluit van de gemeente? Helemaal als je wel aangeeft dat er bij een finale wel 10.000 man aanwezig mogen zijn, maar nu geen 1200. 

Nee, vind ik niet. Dit is een thuiswedstrijd voor Feyenoord en niet een wedstrijd op neutraal terrein. Tuurlijk oogt het nu raar gezien de uitspraken over de bekerfinale, maar dat zijn twee losse dingen. 

Prima dat je uitsupporters wil gaan toelaten, maar dan wel een gelijk speelveld en niet zoals Ajax deed voor de terugwedstrijd roepen dat de uitsupporters mee moeten kunnen, terwijl je die in de heenwedstrijd zelf hebt geweerd.

Gewoon vanaf komend seizoen weer gaan opbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei MetalMichael:

Nee, vind ik niet. Dit is een thuiswedstrijd voor Feyenoord en niet een wedstrijd op neutraal terrein. Tuurlijk oogt het nu raar gezien de uitspraken over de bekerfinale, maar dat zijn twee losse dingen. 

Prima dat je uitsupporters wil gaan toelaten, maar dan wel een gelijk speelveld en niet zoals Ajax deed voor de terugwedstrijd roepen dat de uitsupporters mee moeten kunnen, terwijl je die in de heenwedstrijd zelf hebt geweerd.

Dat is niet helemaal waar. Wij zijn al langer welkom in de Arena maar onze club en gemeente werkt er niet aan mee door bijv de kaarten niet af te nemen. Terwijl er goede gesprekken zijn geweest met supportersverenigingen, veiligsheidsmensen en andere figuren uit beide lokale driehoeken. Daarom snap ik ook niet dat de burgemeester dit wel toe laat, zet die 250 man dan in het stadion. Dit is natuurlijk een mooie kans om het weer jaren te verbieden wanneer het mis gaat. Daar zit ik mee in m'n maag want met de demonstratie hebben zij wel degelijk een punt, alleen het kent straks alleen maar verliezers en dat zijn de supporters. 

Edit: Oh wellicht heb ik jouw antwoord verkeerd gelezen en sloeg het niet op ADO, hoe de stand van zaken is met overleggen tussen Ajax en Feyenoord weet ik niet. 

bewerkt door Rossi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei MetalMichael:

Feyenoord supporters waren gewoon welkom als het aan Ajax en de gemeente Amsterdam lag hoor.  Natuurlijk onzin dat de bekerfinale op neutraal terrein word gespeeld he als Feyenoord de finale haalt er zijn zelfs bedrijven die hun kaarten allemaal afstaan aan feyenorod fans en er is een convenant dat Feyenoord altijd in hun eigen kleedkamer plaatsneemt. Blijft daarnaast een Ajax-Feyenoor waar je het over hebt dus een wedstrijd met 'extra risico'..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan staat de gemeente Rotterdam en de club Feyenoord er dus hetzelfde in als hier in Den Haag... Zonde want wat kan er tegenwoordig nog mis gaan behalve wat spreekkoren. Lekker belangrijk ook die spreekkoren...

Wat jij schrijft @Regis over die finale dat is natuurlijk belachelijke situatie. Daarom ben ik een voorstander van een neutraal stadion waar je bijvoorbeeld ook de interlands etc speelt. Hoe daar met het veiligheidsrisico omgegaan gaat moeten experts maar uitzoeken. In andere (extremere landen) kan het ook, dus gaat niet bestaat niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites