Jump to content

AFC Ajax

Fabian.
 Share

Recommended Posts

12 minuten geleden zei NicoHaak:

Ik las gisteren dat hij niet meetrainde met de groep. Ben bang dat het op voetbalzone stond, dus het is uit derde hand.

Misschien daggie vrij gehad. Wordt ook een dagje ouder die jongen :classic_biggrin:

Wie er sowieso niet bij zijn zaterdag zijn Nico en Martínez i.v.m. Argentijnse elftal. Verwacht dus Rensch - Blind - Timber - Mazraoui in de verdediging. 

Schuurs heb je natuurlijk ook nog, kan ook eventueel.

Edited by Thierryvane
Ons Perr vergeten...

14 minuten geleden zei Thierryvane:

Wie er sowieso niet bij zijn zaterdag zijn Nico en Martínez i.v.m. Argentijnse elftal. Verwacht dus Rensch - Blind - Timber - Mazraoui in de verdediging. 

Inb4 jinx, maar dat is geen probleem toch? PEC speelt als een natte krant. 

40 minuten geleden zei Thierryvane:

Prima verdediging voor Eredivisie begrippen. Als ze hier 34 wedstrijden mee zouden moeten spelen word je ook kampioen.

1 uur geleden zei Thierryvane:

Geen Klaassen (liesblessure) tegen PEC. Hopelijk experiment Berghuis op #10.

Dus eerst speelt hij drie keer als een natte krant voor Ajax, laat zien wat hij kan in Oranje en is nu geblesseerd? :5

Op 9-9-2021 om 09:49 zei Thierryvane:

Prim achterhoede. Wel zo'n besefmoment dat het achterin dun is, want nu heb je alleen Schuurs en Baas nog op de bank? 

Op 7-9-2021 om 21:50 zei cimbomcu:

Marc Overmars:

- Contract Ryan Gravenberch zit een optie bij die gelicht kan worden door Ajax, en gaan binnenkort om de tafel om op te waarderen.

- Contract Lisandro Martinez zo goed als rond, met een aantal dagen bijtekenen.

- Nous Mazraoui gaat ook de goede kant op, en verwacht binnenkort een nieuw contract voor hem.

- Danilo is net als Huntelaar een fantastische 16 meter spits, verwachten dat hij belangrijk kan zijn.

- Onana gaat hem niet worden, ondanks wat berichten van Mike Verweij

Mooi nieuws over Gravenberch, Martinez en Nous :<  Wist zelf ook niks over die optie in het contract van Ryan.

Foutje van Marc, geen optie :cab:

Op 10-9-2021 om 13:52 zei Thierryvane:

Geen Klaassen (liesblessure) tegen PEC. Hopelijk experiment Berghuis op #10.

Ja dus :)

Pasveer; Mazraoui, Timber, Blind, Rensch; Álvarez, Gravenberch; Antony, Berghuis, Tadić; Haller.

Ben benieuwd!

Hoe zien jullie de opstelling het liefst voor woensdag tegen Sporting?

De 'CL-variant' met Tadic vind ik lastig gezien de slechte vorm van Neres en aangezien Berghuis en Anthony beter op rechts zijn. Dus dan toch maar Haller? en achterin/middenveld? Blind op de bank en Nico weer links? 

Steek

Nous - Timber - Martinez - Nico/Rensch

Alvarez - Gravenberch

Antony - Klaassen - Tadic

Haller

Dat mag niet verrassen volgens mij, hoort zelfs meer te zijn.

Maar Haller nu ook al 37 wedstrijden op rij betrokken bij zo'n 492 mislukte aanvallen door zijn gebrek aan voetballend vermogen en balverlies. Wie weet hoeveel aanvallen en goals de Tadic-variant op zou brengen. Ik denk toch een heel stuk meer.

Edited by Socrates

1 minuut geleden zei neva:

Eens. Praktisch elke spits zou redelijke statistieken kunnen overbrengen in dit Ajax. Maar ik denk dat ze met een ander type spits nog véél meer treffers zouden kunnen maken.

Wanneer je met Haller speelt dwing je ook de rest om hem heen om in dienst van hem te spelen. Daar is hij niet goed genoeg voor gebleken, zelfs ik had meer van de fysieke spits Haller in de zestien verwacht. Het is zonde om spelers als Berghuis, Tadic, Antony, Neres en straks wellicht ook Kudus en Daramy zo het voetballen lastig te maken door een lange frikandel in het midden die nooit eens fatsoenlijk mee kan ballen. Met Antony op rechts, Tadic in de spits en Neres/Daramy op links heb je tenminste weer voetballend vermogen. Vlotte combinaties, diepte op de vleugels, onvoorspelbaarheid.. Zelfs Klaassen op tien kan het meeste uit zijn spel halen in combinatie met een technisch aanspeelpunt als Tadic (zie eerder Van de Beek-Tadic en laatst Klaassen-Memphis). 

Tadic in de spits heeft zich inderdaad ook vaak zat bewezen in de CL. Maar ik zie dat nu sowieso liever niet, omdat Neres op links echt niks brengt. En onze nieuwe aanwinst al helemaal geen zekerheid geeft.

Van het voetballende gedeelte had ik zelf ook wel meer verwacht toen hij naar Ajax kwam. Daar valt nog wel winst te behalen voor hemzelf. Als hij nou geen goals zou maken en ook niks zou bijdragen aan het spel, dan zou ik hem wisselen. Voor nu zou ik dat niet doen.

Neres heeft ook ritme nodig. En je kan ook nog Antony op links zetten met Berghuis op rechts. Dwingt Antony ook om meer de diepte te zoeken ipv de dribbel. Zat mogelijkheden beter dan je hele voorhoede voorspelbaar en statisch maken met Haller in de punt. Dan kan je wel zeggen: hij werkt er af en toe ééntje in, maar in de eerste plaats is hij verantwoordelijk voor een disfunctionele voorhoede in wedstrijden tegen Twente en PEC uit Zwolle. Kom op, hè.

Als Haller helemaal geen goals meer zou maken zou dat al te laat zijn. Haller hoort in de Eredivisie minimaal 30 doelpunten te maken in een seizoen. In Europa is een dynamische, bewegelijke voorhoede ook veel lastiger te verdedigen dan een statische voorhoede dat wat voorzetten de zestien in pompt. Het kan een wedstrijd lukken, maar het kan ook zomaar in vier anderen heel makkelijk te verdedigen zijn. En dan sta je voor lul. 

Zelf zou ik toch 'gewoon' starten met Haller. Ik zie Anthony liever niet op links, omdat je hem dan echt 30% slechter maakt, omdat zijn kracht vooral is om met links op doel te kunnen schieten. Het is geen speler die de achterlijn haalt. Kun je als dit echt niet gaat altijd nog Tadic schuiven en een gok wagen door Nerez of Daramy op links te zetten.

Zelf vind ik het niet vanzelfsprekend dat een Ajax spits er zomaar 30+ inschiet. Volgens mij was de laatste keer dat dit gebeurde met Suarez en toen was echt het hele elftal van Jol volledig ingesteld op Suarez. Dus ik ben wat dat betreft wel tevreden dat de spits van Ajax nu iig productief is. Ookal moet en kan hij voetballend wel beter.

Dat laatste ben ik het wel mee eens. Dat dynamiek en snelheid in aanvallen waarschijnlijk meer succesvol zal zijn Europees. Daarom is het te hopen dat Ten Hag ervoor zorgt dat Neres weer ritme krijgt of dat Daramy startklaar is om in de CL te starten.