Jump to content

AFC Ajax

Fabian.
 Share

Recommended Posts

10 uur geleden zei NicoHaak:

Voor mij is Klaassen onomstreden. Je zou eens moeten opletten hoevaak Klaassen in omschakelmomenten toch optijd terug is. Naar mijn idee vaker en eerder, dan bijvoorbeeld Gravenberch. Dat terwijl Klaassen ook altijd in en rond de 16 meter van de tegenstander te vinden is. En dan is hij ook nog productief en vooral bepalend met doelpunten. Het ziet er niet altijd even mooi uit, maar wanneer hij met Tadic voor zich speelt, dan weten ze elkaar toch vaak goed vrij te spelen. 

Klaassen en Alvarez kunnen prima op 1 middenveld functioneren, want dat hebben ze vorig seizoen bewezen. Maar je ziet denk ik liever wat meer creativiteit en flair op het middenveld. Ik zie dat zelf liever ook en ben dan ook fan van Kudus die wat meer onvoorspelbaarheid in zijn spel heeft of een Taylor die een betere passer is dan de 3 die nu op het middenveld spelen. 

Dat was wel met Haller voor een halfjaartje en met Antony in de basis die toch snelheid, voetbal en af en toe wat diepgang met zich meebracht.  Niet vergeten dat Klaassen toen het eerste halfjaar ook gewoon niet top was.

4 uur geleden zei Nom de Guerre:

Het moet toch te doen zijn om met de puzzelstukjes die je hebt een beetje een fatsoenlijk middenveld te fixen met een duidelijke taakverdeling? Ongeacht of dat nou met de punt naar voren of naar achteren is. Het liefst heb je opties dat je allebei de mogelijkheden kunt afdekken, kun je ook nog een beetje tactisch variëren als het nodig is.

Normaal gesproken heb je ook een duidelijke taakverdeling:

• een speler die de balans bewaakt, c.q. aan puinruimen doet;
  • eentje die voor beweging en diepgang zorgt;
  • eentje die creatief is en het spel vorm kan geven.

Nou kun je best spelers hebben die twee dingen tegelijk kunnen, maar an sich is het best een aardige stelregel om vanuit te gaan zo. 

[plaatje]

[nog een plaatje]

Zou je bijvoorbeeld zoiets kunnen krijgen... Je kunt ook je spelmaker verder naar voren en de loper vanuit een diepere positie laten komen, whatever. Met de diverse puzzelstukjes die je hebt moet je daar toch een complementair verhaal van kunnen maken?

Natuurlijk moet dat kunnen. Maar voor het spel dat Ajax wil spelen, moeten de loper en de balansbewaker technisch, positioneel, qua inzicht etc wel sterker/beter zijn dan voor ander voetbal noodzakelijk is (overigens is dat niet alleen voor het spel van Ajax zo, we moeten ook niet doen of Ajax in dat opzicht superexceptioneel is). Het maakt voor je spel nogal uit of Schöne je balansbewaker is of Alvarez. En, in mindere mate, of Vd Beek of Klaassen je loper is.

Ik begrijp het nut van Alvarez voor Ajax. Maar aan de bal is hij (nog) niet sterk genoeg, waardoor de opbouw eenzijdiger en voorspelbaarder wordt.

En andere opties als balansbewaker zijn dan weer niet betrouwbaar genoeg in het bewaken van de balans.

Even versimpeld, want er valt nog veel meer over te zeggen.

Edited by Hwb

16 minuten geleden zei Hwb:

Natuurlijk moet dat kunnen. Maar voor het spel dat Ajax wil spelen, moeten de loper en de balansbewaker technisch, positioneel, qua inzicht etc wel sterker/beter zijn dan voor ander voetbal noodzakelijk is (overigens is dat niet alleen voor het spel van Ajax zo, we moeten ook niet doen of Ajax in dat opzicht superexceptioneel is). Het maakt voor je spel nogal uit of Schöne je balansbewaker is of Alvarez. En, in mindere mate, of Vd Beek of Klaassen je loper is.

Ik begrijp het nut van Alvarez voor Ajax. Maar aan de bal is hij (nog) niet sterk genoeg, waardoor de opbouw eenzijdiger en voorspelbaarder wordt.

En andere opties als balansbewaker zijn dan weer niet betrouwbaar genoeg in het bewaken van de balans.

Even versimpeld, want er valt nog veel meer over te zeggen.

UIteraard, de personele bezetting bepaalt de uitvoering van het plan. Having said that, dan zou ik voor twee hybride controleurs gaan, waarvan er eentje wat verder door stoot bij balbezit en de ander vanuit een diepere positie als verdeelstation acteert. Aan de kant waar de middenvelder verder inschuift zou je dan een back kunnen opstellen die iets behoudender speelt, terwijl de back aan de andere kant verder door kan schuiven. 

4 uur geleden zei Nom de Guerre:

Het moet toch te doen zijn om met de puzzelstukjes die je hebt een beetje een fatsoenlijk middenveld te fixen met een duidelijke taakverdeling? Ongeacht of dat nou met de punt naar voren of naar achteren is. Het liefst heb je opties dat je allebei de mogelijkheden kunt afdekken, kun je ook nog een beetje tactisch variëren als het nodig is.

Normaal gesproken heb je ook een duidelijke taakverdeling:

• een speler die de balans bewaakt, c.q. aan puinruimen doet;
  • eentje die voor beweging en diepgang zorgt;
  • eentje die creatief is en het spel vorm kan geven.

Nou kun je best spelers hebben die twee dingen tegelijk kunnen, maar an sich is het best een aardige stelregel om vanuit te gaan zo. 

5abe58ee76dc50a8f5c2486631dbe265.png

d823eb3c03c2d927fc7b1c621e87cbd7.png

Zou je bijvoorbeeld zoiets kunnen krijgen... Je kunt ook je spelmaker verder naar voren en de loper vanuit een diepere positie laten komen, whatever. Met de diverse puzzelstukjes die je hebt moet je daar toch een complementair verhaal van kunnen maken?

Stel iedereen is fit, dan zou je inderdaad prima zo kunnen spelen. Klaassen als loper, Kudus als spelmaker en Gravenberch als balansbewaker. Nadeel hieraan is wel dat je Gravenberch echt vreselijk misbruikt. Theoretisch gezien zou je het liefst Gravenberch en Kudus als blok op dat middenveld hebben en dan een balansbewaker die in elk geval beter is dan Alvarez. MAW: Een balansbewaker die de bal na herovering ook naar iemand met hetzelfde shirt kan spelen. 

Je zou Klaassen in die rol kunnen zetten: Klaassen, Kudus, Gravenberch. Het probleem met die varianten is alleen dat zowel Kudus als Klaassen geneigd zal zijn bij te sluiten en je defensief kwetsbaar wordt. Hopen dat er vanuit Jong snel spelers de stap kunnen maken (Taylor/Regeer/Warmerdam zijn de namen die ik in dat opzicht het meest hoor, vooral de eerste natuurlijk).

4 minuten geleden zei NicoHaak:

Of je haalt voor de miljoenen die nu binnenkomen, omdat psv het niet gehaald heeft, Midtsjo op bij Az. Dan heb je een Alvarez die aan de bal ook voldoende kan.

Mag toch hopen dat Ajax in een andere vijver aan 't vissen is.

11 uur geleden zei Elsjorro1990:

Voor Europa wellicht wel ja. Tegen 98% van de eredivisie tik je iedereen scheel. 

Is Martinez, Tagliafico, Alvarez ( wel erbuiten gelaten in je opstelling ) en Haller niet goed genoeg voor. Twijfel bij Berghuis, Klaassen en Tadic. 

In de eredivisie moeten wij het vooral van powerplay hebben. Europees zullen wij meer wegtikken omdat de ruimtes groter worden. 

Edit; ook al onze keepers trouwens niet. 

Edited by Dansmeister

13 uur geleden zei cimbomcu:

Daar geloof ik niet in, Klaassen - Kudus - Gravenberch. Te aanvallend, te ongecontroleerd.

Als je Europees met Schöne, Frenkie en Van de Beek kon spelen, dan kan dit ook. Alleen moet iedereen wel zijn taak naar behoren uitvoeren. Mijn zorg zit meer bij de vraag; die kan een man meer situatie creëren met een actie of splijtende pass?

2 minuten geleden zei ElMarcos:

Als je Europees met Schöne, Frenkie en Van de Beek kon spelen, dan kan dit ook. Alleen moet iedereen wel zijn taak naar behoren uitvoeren. Mijn zorg zit meer bij de vraag; die kan een man meer situatie creëren met een actie of splijtende pass?

Dat middenveld durf ik wel aan met De Ligt erachter, niet met Timber - Martinez. 

45 minuten geleden zei ElMarcos:

Kudus moet dat wel kunnen toch? 

31 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Kudus moet dat wel kunnen toch? 

Als je het kleine sample neemt van begin vorig seizoen, dan zeg ik ja. Echter, na zijn blessure heeft hij dit nooit meer écht laten zien. Dus het blijft dan wel een risico. 

6 uur geleden zei ElMarcos:

Ik zie Klaassen, Kudus en Gravenberch alledrie niet zo controlerend spelen als Schöne daar deed. Die speelde echt enorm in functie. Bovendien ontbreekt dan het corrigerend vermogen dat De Jong heeft, ook bv qua snelheid.

Toen speelde wij/zij ook inderdaad met twee controleurs die het ook allebei echt kunnen. Nu ga je met 3 "aanvallendere" ingestelde middenvelders het proberen, lijkt mij niet zo verstandig.

Ik zie liever ook geen Alvarez daar staan maar wie dan? Proberen om Koopmeinders nog te halen van AZ? We hebben toch miljoenen zat nu.

Ik besef nu trouwens dat Koopmeinders niet zo'n hele goede voorbeeld is, ik wilde gewoon graag een betaalbare Nederlander opnoemen.

Edited by La Pulga

van wie kan ajax realistisch gezien winnen volgens jullie? 

Pot One: Chelsea, Bayern Munich, Manchester City, Atlético Madrid, Villarreal, Inter Milan, Sporting Lisbon, Lille

Pot Two: Real Madrid, Barcelona, Juventus, Manchester United, Paris Saint-Germain, Liverpool, Sevilla, Borussia Dortmund

Pot Three: Porto, Ajax, RB Leipzig, Atalanta, Zenit Saint Petersburg, Benfica

Pot Four: AC Milan, Club Brugge, Wolfsburg, Young Boys, Malmö

Pot Three or Four: Winner of Shakhtar Donetsk vs. Monaco; Winner of RB Salzburg vs. Brøndby; Winner of Dinamo Zagreb vs. Sheriff Tiraspol

Already qualified but waiting on pot assignment: Beşiktaş, Dynamo Kiev

Pot 1 zie ik ons tegen Villarreal, Sporting en Lille kans maken. 

Pot 2 slaat nergens op, dan alleen misschien Sevilla

Pot 4 moet nog blijken maar daar hoop je op een Club Brugge (leuk potje), Young Boys en Malmö.

8 uur geleden zei ElMarcos:

De Jong was verdedigend echt uitstekend toen, Schone had een geweldig gevoel voor positioneren.

4 uur geleden zei oblomov:

Pot One: Chelsea, Bayern Munich, Manchester City, Atlético Madrid, Villarreal, Inter Milan, Sporting Lisbon, Lille

Pot Two: Real Madrid, Barcelona, Juventus, Manchester United, Paris Saint-Germain, Liverpool, Sevilla, Borussia Dortmund

Pot Three or Four: Winner of Shakhtar Donetsk vs. Monaco; Winner of RB Salzburg vs. Brøndby; Winner of Dinamo Zagreb vs. Sheriff Tiraspol

Realistisch kunnen ze van iedereen winnen. Jammere is dat ze ook van iedereen kunnen verliezen ?

Denk dat op dit moment Bayern, City en PSG (mits dat gaat draaien) er ver boven uit steken..En ik vind Chelsea wel indrukwekkend spelen. Real, Liverpool, Barcelona, Juventus, Inter, Dortmund zou je best kunnen hebben.. allemaal zoekende nog en daardoor wisselvallig als de pest.

Just now, Lazy said:

Realistisch kunnen ze van iedereen winnen. Jammere is dat ze ook van iedereen kunnen verliezen ?

Denk dat op dit moment Bayern, City en PSG (mits dat gaat draaien) er ver boven uit steken..En ik vind Chelsea wel indrukwekkend spelen. Real, Liverpool, Barcelona, Juventus, Inter, Dortmund zou je best kunnen hebben.. allemaal zoekende nog en daardoor wisselvallig als de pest.

Villareal is ook echt een vervelende ploeg om tegen te spelen. Man Utd in de Johan Cruijf arena heb je ook wel kans tegen als ze een mindere dag hebben zoals tegen Southampton. Ajax heeft meer kwaliteit op het middenveld dan Fred & McTominay of Matic :-D. Stekelenburg vind ik trouwens ver onder niveau voor de CL die gast is zo sloom. 

Lukaku heeft geen kans tegen Perry Schuurs 

ik zou graag PSG loten om ze vervolgens de europa league in te sturen 

6 uur geleden zei oblomov:

meer dan 50% kans om te winnen over een tweeluik? Lille, Club Brugge, Young Boys, Malmö, Zenit, Salzburg, Sheriff, Besiktas.

Ongeveer gelijkwaardig: Benfica, Sporting, Porto, Shakhtar, Dinamo Kiev, Wolfsburg, Milan, 

Ajax is niet zoveel meer vrees ik. Wil niet zeggen dat ze tegen al die andere clubs helemaal geen kans maken hoor, ik bedoel in 2013/2014 wonnen ze ook van Barcelona(B), maar om nu te zeggen dat ze wel even de laatste 16 of zelfs de Europa League halen. Moet ik nog maar zien. Beste loting is denk ik Lille, Dortmund en Malmö/Besiktas/Sheriff, waarbij je Dortmund het liefst in wedstrijd 6 in eigen huis treft.

9 minutes ago, himan said:

meer dan 50% kans om te winnen over een tweeluik? Lille, Club Brugge, Young Boys, Malmö, Zenit, Salzburg, Sheriff, Besiktas.

Ongeveer gelijkwaardig: Benfica, Sporting, Porto, Shakhtar, Dinamo Kiev, Wolfsburg, Milan, 

Ajax is niet zoveel meer vrees ik. Wil niet zeggen dat ze tegen al die andere clubs helemaal geen kans maken hoor, ik bedoel in 2013/2014 wonnen ze ook van Barcelona(B), maar om nu te zeggen dat ze wel even de laatste 16 of zelfs de Europa League halen. Moet ik nog maar zien. Beste loting is denk ik Lille, Dortmund en Malmö/Besiktas/Sheriff, waarbij je Dortmund het liefst in wedstrijd 6 in eigen huis treft.

Malmö en Sherrif zullen makkelijkere uitwedstrijden zijn dan Besiktas met die sfeer daar. de 3e plek en europa league is het meest realistisch. Is ook misschien leuker om ver in de europa league te komen ipv meteen in de eerste k.o kansloos eruit vliegen. 

Maar je weet maar nooit met Ajax. Hopelijk kunnen ze voor een hoop entertainment zorgen