Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 28,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2361

• Chiemel

1894

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1524

4 minuten geleden zei Regis:

Dan overschat je Noa Lang behoorlijk.

Hoezo? Sowieso een voorhoede met Neres - Haller - Antony lijkt mij het beste en Tadic op 10. Dus een directe opvolger is niet nodig, dan is het toch chill om iemand op de bank te hebben die wat extra's brengt? (integendeel van Promes) Lang heeft dat vorig jaar bij Twente gebracht, in de voorbereiding gebracht en nu laat ie het wekelijks zien bij de nummer 1 van België. 

Verder werd Promes op 10 gebruikt door Ten Hag, iets waar Lang niet eens een kans heeft gekregen en wel zijn beste positie is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Zeus:

Bij Ajax valt dat anders best vaak mee. Spitsen komen vaak in de bal of fungeren als aanspeelpunt. Een Tadic had bijvoorbeeld echt nauwelijks de laagste PA-score als spits. En sowieso niet vaak onder de 70%. Was dan ook nog eens veel meer betrokken in het spel en legde meer risico in zijn spel. 

Tadic staat op rond de 78% dit seizoen. Weet je wie er nog meer dergelijke percentages scoort qua passing accuracy? Antony, David Neres, Labyad, Onana, Ekkelenkamp, Traoré en Onana. De mannen met de hoge passing accuracy percentages staan vaak achterin of controlerend op het middenveld. Bij Ajax is Promes een beetje de vreemde eend in de bijt, met 88%. My point is, aanvallers scoren vrijwel altijd lager qua passing accuracy, omdat ze vaak in moeilijke(re) posities in balbezit komen en vaak meer risico's in hun passes leggen. Verdedigers daarentegen krijgen de bal vaker en spelen vaak risicoloze passes, waardoor hun percentage omhoog gaat. (Bronvermelding)

Moet ik er wel bij zeggen dat Haller tot nu toe de laagste passing accuracy heeft van alle Ajax-spelers dit seizoen, dat wel. Aan de andere kant, wat zegt dat? Ziyech had de afgelopen seizoenen ook geen denderende passing accuracy, maar creëerde wel kansen. Dat zegt veel meer. Enfin, mijn punt is eigenlijk dat je de percentages van Haller niet mag vergelijken met alle andere spelers, hooguit met spelers die op dezelfde positie hebben gespeeld. Zelfs daar loopt het enigszins spaak, omdat een Tadic onder EtH al op verschillende posities heeft gespeeld, waardoor je een vervuiling van je statistische gegevens krijgt, tenzij je zin hebt om van wedstrijd tot wedstrijd (en soms zelfs binnen een wedstrijd) de momenten d'r uit te halen dat Tadic ook als diepste aanvaller stond geposteerd.

3 uur geleden zei Zeus:

In de wedstrijd, dit seizoen nog, tegen Liverpool bijvoorbeeld had hij een score van 76.5%. En dan speelde hij nog niet eens zo goed en kreeg hij veel minder ruimte en tijd dan Haller nu. Zelfs Blind, Mazraoui, Schuurs en Gravenberch scoorde lager. 

Dan heb je het over statistieken en dan gebruik je één enkele wedstrijd om je punt te maken? Dat zegt qua statistieken dus net niks. Als je de statistieken van VVV - Ajax d'r bij pakt, lijkt Traoré een wereldspits. Het gemiddelde over een serie wedstrijden zegt veel meer, liefst zelfs het gemiddelde over een heel seizoen.

3 uur geleden zei Zeus:

Nu weet ik ook wel dat Tadic überhaupt een veel betere techniek heeft dan een Haller, maar dat is toch ook wat men vraagt van een Ajax-spits doorgaans hè? Dat je een beetje kan voetballen en dat dat meer is dan enkel je kont tegen een directe tegenstander aandrukken en wat simpel kaatsen op een vrije man. Ik zie het meer als voordeel halen uit je fysiek dan daadwerkelijk mee kunnen voetballen. Dat verschil zie je als hij werkelijk eens een bal voor zich heeft liggen en randje zestien een bal ontzettend slecht in brengt. 

Dat zal, maar dat was mijn punt helemaal niet, dus daarover wil ik helemaal niet in discussie gaan. Het is niet eerlijk om een gemiddelde van een spits te vergelijken met de gemiddelden van de rest van de selectie. Ik zit d'r ook niet in om Haller te verdedigen, I don't give a crap about Ajax or Haller. Je maakt hier gewoon een onterechte vergelijking om je punt te maken, that's all.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is al helemaal geen manier van fatsoenlijk discussiëren natuurlijk. Je herhaalt letterlijk het punt dat een spits vaak een mindere PA heeft, terwijl ik daar allang de nuance aan heb gebracht dat een Ajax-spits (vaker in de bal komen/aanspeelpunt, kan je nog aan toevoegen dat Ajax gezien haar spel veel ondersteuning heeft voorin, weinig diepgang flanken, veel aanspeelmogelijkheden, etc) daar toch vaak een uitzondering op is. Ik geef letterlijk aan dat Tadic steevast hogere ratings had m.b.t. de PA als spits. Ik kijk al vrij lang met grote regelmaat naar die statistieken, zeker wanneer ik een wedstrijd niet volledig heb kunnen zien (ook met Juve bijv.). Kan je met een beetje zoekwerk ook gewoon terug vinden o.a. in dit topic. Waarom ik die wedstrijd tegen Liverpool noem is nu juist omdat hij toen ook weer eens als spits mocht spelen (na uitvallen Kudus). Ook nog eens een moeilijke wedstrijd met veel weerstand. Zo vaak komt het niet meer voor dat hij als spits speelt immers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Zeus:

Dit is al helemaal geen manier van fatsoenlijk discussiëren natuurlijk. Je herhaalt letterlijk het punt dat een spits vaak een mindere PA heeft, terwijl ik daar allang de nuance aan heb gebracht dat een Ajax-spits (vaker in de bal komen/aanspeelpunt, kan je nog aan toevoegen dat Ajax gezien haar spel veel ondersteuning heeft voorin, weinig diepgang flanken, veel aanspeelmogelijkheden, etc) daar toch vaak een uitzondering op is. Ik geef letterlijk aan dat Tadic steevast hogere ratings had m.b.t. de PA als spits. Ik kijk al vrij lang met grote regelmaat naar die statistieken, zeker wanneer ik een wedstrijd niet volledig heb kunnen zien (ook met Juve bijv.). Kan je met een beetje zoekwerk ook gewoon terug vinden o.a. in dit topic. Waarom ik die wedstrijd tegen Liverpool noem is nu juist omdat hij toen ook weer eens als spits mocht spelen (na uitvallen Kudus). Ook nog eens een moeilijke wedstrijd met veel weerstand. Zo vaak komt het niet meer voor dat hij als spits speelt immers.

Als je dan puur naar de statistieken kijkt, zie je dat de meeste aanvallers bij Ajax allemaal onder de 80% scoren. Met Tadic vergelijken kun je doen, mits je dan verder kijkt dan die ene wedstrijd en alle potjes pakt waarin hij als spits gespeeld heeft. N=1 zegt namelijk niks.

Inhoudelijk gezien herhaal ik mijn punt (Haller vergelijken qua PA met alle Ajacieden) en licht het toe. Lagere PA-waardes zijn niet uitzonderlijk voor een spits, ook niet bij Ajax. Kijken naar één wedstrijd qua statistieken is in feite not done als je statistisch wil werken. Voor de rest zal het allemaal best kloppen, ik kijk lang niet alle wedstrijden van Ajax. Ik viel enkel over de vergelijking in je oorspronkelijke post, waarin je de PA van Haller vergelijkt met die van alle Ajacieden.

Als je mijn manier van discussiëren dan niet netjes vindt, vind ik dat jammer, maar dan houdt het een beetje op. Ik heb je nergens beticht van onfatsoenlijk discussiëren en ik vind het jammer dat ik ineens zo'n waardeoordeel naar mijn hoofd geslingerd krijg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Regis:

Dan overschat je Noa Lang behoorlijk.

Op basis van wat? Die heeft het toch, in de minuten dat hij bij Ajax mee mocht doen, gewoon prima gedaan? Had alles in zich om een hele goede speler voor dit Ajax te worden. Heeft ook iets wat echt mist in dit elftal tot nu toe. Lekker veel energie en diepgang in een wedstrijd leggen. Heerlijk voetballertje. Ik vind het nog steeds doodzonde dat die is verkocht. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Thierryvane:

https://twitter.com/JeroenKapteijns/status/1353616105768706048

Zou die op het lijstje van Ajax staan? Als CV volgend seizoen?

Dat zou ik echt een verschrikkelijke transfer vinden. Talent zeker. Mentaal zo zwak. Gelukkig voor hem wordt hij bij Vitesse nu in een rol gebruikt dat hem heel goed ligt. Als hij dan bij Ajax een zwakke pot speelt en even op de bank moet, dan krijg je sowieso weer dat meneer dit niet snapt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Zeus:

Tadic zit al sinds 2018 bij Ajax. Haller heeft pas 3 Eredivisie duels gespeeld voor Ajax. Dus ja duh logisch is zijn PA lager. Nogal enorme mane vergelijking, krom en kort door de bocht.

Maar Tadic is al 3 jaar gewend aan het Ajax spel, ooit gehoord van spelers moeten wennen bij nieuwe ploeg? Aanpassen? Overigens heeft Haller in die 3 duels al 2 goals gemaakt en 3 assists voor Ajax maar voor Zeus, is het nog niet goed genoeg...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Elsjorro1990:

Op basis van wat? Die heeft het toch, in de minuten dat hij bij Ajax mee mocht doen, gewoon prima gedaan? Had alles in zich om een hele goede speler voor dit Ajax te worden. Heeft ook iets wat echt mist in dit elftal tot nu toe. Lekker veel energie en diepgang in een wedstrijd leggen. Heerlijk voetballertje. Ik vind het nog steeds doodzonde dat die is verkocht. 

Vond Noa Lang bij Ajax 1 over het algemeen tegenvallen anders. En zoveel diepgang had hij niet toch? Was meer een speler die het sterkste was met de verdedigers voor zich? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Serieus Noa Lang terug naar Ajax? Doe dan ook maar gelijk Kluivert? Nu we toch over spelers hebben die door de fans zijn uitgekotst bij Ajax, toen ze weggingen. Noa Lang is gek als ie teruggaat naar Ajax naar wat ze allemaal over hem geschreven op voetbalsites over hem ;e

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei Kyrill:

Tadic zit al sinds 2018 bij Ajax. Haller heeft pas 3 Eredivisie duels gespeeld voor Ajax. Dus ja duh logisch is zijn PA lager. Nogal enorme mane vergelijking, krom en kort door de bocht.

Maar Tadic is al 3 jaar gewend aan het Ajax spel, ooit gehoord van spelers moeten wennen bij nieuwe ploeg? Aanpassen? Overigens heeft Haller in die 3 duels al 2 goals gemaakt en 3 assists voor Ajax maar voor Zeus, is het nog niet goed genoeg...

Allemaal totaal niet relevant. Iemand meende dat die zo goed meevoetbalde tegen Fortuna. Dat vond ik totaal niet: statistieken wezen er ook al niet op (laagste PA, meeste bad controls, etc). Vervolgens zegt iemand: oneerlijk, spitsen scoren altijd het laagst. Waarop ik de context uitleg van de Ajax-spits en benoem dat Tadic gemiddeld toch echt een stuk hoger zat dan die 66% van Haller tegen Fortuna en ook niet steevast het laagst scoorde, integendeel. Wou het dan onderstrepen met een lastige wedstrijd van Tadic als spits, maar buiten Liverpool heeft hij daar dit seizoen nauwelijks mogen spelen. Dus kwam ik nog met een voorbeeldwedstrijd, die tegen Liverpool, waarin Tadic op 76% zat. Vervolgens gaat diegene niet in op die Ajax-context, herhaalt hij daarentegen de eigen algemene uitleg over de spits en gaat 'ie nog beklag doen over dat ik met één wedstrijd kom (ik kom tenminste nog met een voorbeeld, dat ik als iemand die met regelmaat die statistieken volgt weet dat Tadic vaak best goed scoorde op PA als spits was kennelijk niet aanneembaar). Ik vind dat geen manier van discussiëren, al zeker niet omdat de persoon in kwestie begon met het verwijt dat mijn argument oneerlijk zou zijn geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik durf wedden als Haller hier langer zit en vaker getraind heeft zijn PA percentage op zeker omhoog gaat. Is nu al maar 2% minder dan Traore. En op Ajax na heeft Tadic zijn hele carriere als middenvelder /buitenspeler gespeeld. Dus dan is PA logischerwijs hoger dan spits die nog geen 4 weken bij club zit. Ben wel verbaasd over 88% van Klaas Jan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben heel blij met wat Haller laat zien deze eerste potten. Niet alleen om die goals en assists. Maar meer nog dat hij belangrijke kopduels op het middenveld wint en deze ook nog naar een flankspeler weet te krijgen. En dat hij in het strafschopgebied de rust en het overzicht bewaard en de bal goed weet te passen naar een medespeler (waar nog lang niet altijd een doelpunt uit valt). Dat heb ik zolang niet meer bij een Ajax spits gezien. Krijg er beetje Kanu vibes van. Me gusta.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Kyrill:

Ik durf wedden als Haller hier langer zit en vaker getraind heeft zijn PA percentage op zeker omhoog gaat. Is nu al maar 2% minder dan Traore. En op Ajax na heeft Tadic zijn hele carriere als middenvelder /buitenspeler gespeeld. Dus dan is PA logischerwijs hoger dan spits die nog geen 4 weken bij club zit. Ben wel verbaasd over 88% van Klaas Jan. 

Traoré is dan ook eenzelfde type. Waar het om gaat is dat een PA van 66% niet direct logisch is voor een Ajax-spits.

3 minuten geleden zei NicoHaak:

Ik ben heel blij met wat Haller laat zien deze eerste potten. Niet alleen om die goals en assists. Maar meer nog dat hij belangrijke kopduels op het middenveld wint en deze ook nog naar een flankspeler weet te krijgen. En dat hij in het strafschopgebied de rust en het overzicht bewaard en de bal goed weet te passen naar een medespeler (waar nog lang niet altijd een doelpunt uit valt). Dat heb ik zolang niet meer bij een Ajax spits gezien. Krijg er beetje Kanu vibes van. Me gusta.

Kopduels wint in de Eredivisie elke spits boven de 1.85m. En het klopt ook nog niet eens voorlopig, want tegen Feyenoord verloor hij die gewoon tegen Spajic en (vooral) Senesi. Die hadden ook prima cijfers mbt luchtduels. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei NicoHaak:

Amen broeder! Daar hebben wij geen statistiekjes voor nodig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Zeus:

Traoré is dan ook eenzelfde type. Waar het om gaat is dat een PA van 66% niet direct logisch is voor een Ajax-spits.

Kopduels wint in de Eredivisie elke spits boven de 1.85m. En het klopt ook nog niet eens voorlopig, want tegen Feyenoord verloor hij die gewoon tegen Spajic en (vooral) Senesi. Die hadden ook prima cijfers mbt luchtduels. 

Ik zeg toch niet dat hij tot nu toe in elke wedstrijd elk kopduel heeft gewonnen? En daarnaast gaat het bij kopduels winnen niet alleen om lengte, maar ook om springkracht en koptechniek. Zie Tagliafico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Karlo:

Amen broeder! Daar hebben wij geen statistiekjes voor nodig. 

Klopt, want met slechts twee gewonnen luchtduels tegenover vijf van zowel Senesi als Spajic zou je al helemaal jezelf voor schut zetten.

Ik vind alles prima, maar ik zie mensen hier gewoon flinke onzin verkondigen over Haller. Wat een uiterlijk beeld al niet kan doen met een 'analyse' over een speler. Maar goed, wees vooral blij dat Haller het enorm laat afweten tegen enigszins redelijke CV's van Feyenoord maar nog wel luchtduels wint tegen verdedigers van 1.83m met het fysiek van een pingponger (hoi Kik Pierie). Deed Traoré ook al en kon Huntelaar ook gewoon, maar soït. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites