Jump to content
Fabian.

AFC Ajax

Recommended Posts

Ajax wil ook maar 30 tot 40 miljoen voor Onana toch?     Lijkt mij dat er echt wel een club gaat toeslaan dan.  Onana heeft ook zelf wel vaker aangeven toch erg graag te vertrekken. 

''maar''?

Vind ik veel geld hoor voor een keeper in deze tijd. Welke topclub heeft een nieuwe goede keeper nodig dan? Misschien eventueel Arsenal (Leno ernstig geblesseerd toch?)

1 uur geleden zei cimbomcu:

''maar''?

Vind ik veel geld hoor voor een keeper in deze tijd. Welke topclub heeft een nieuwe goede keeper nodig dan? Misschien eventueel Arsenal (Leno ernstig geblesseerd toch?)

Juventus? Geen idee of die al een keeper aangetrokken hebben.

Szczesny doet het gewoon heel goed, dus dat zou ik vreemd vinden. Ook nog niet zo oud voor een keeper. Perin staat ook nog onder contract, is ook niet slecht.

2 uur geleden zei cimbomcu:

''maar''?

Chelsea, PSG, Dortmund. Al heeft Bürki net bijgetekend.

1 uur geleden zei Zeus:

Szczesny doet het gewoon heel goed, dus dat zou ik vreemd vinden. Ook nog niet zo oud voor een keeper. Perin staat ook nog onder contract, is ook niet slecht.

Perin mag vertrekken daar.

Gepost (edited)

Onana gaat gewoon vertrekken naar PSG als Chelsea aan Kepa vasthoudt, lijkt me. Die zoeken in principe nog gewoon een keeper, en zoals Thierry ook al zegt zijn er op dit moment niet heel veel andere opties. Onana spreekt Frans, goed salaris, redelijk zeker van die plek onder de lat, en PSG gaat dat bedrag op een gegeven moment vast wel neerleggen. Maar je weet het nooit natuurlijk, kan zo maar een heel carrousel op gang komen.

Edited by Rogier.

De Telegraaf meldt dat Ajax een bod van Lille op Botman heeft geweigerd. :-D  OvermarsOut als dit niet rond gaat komen hoor.

Een soort VD Hoorn. Zou ik altijd verkopen als Ajax zijnde. Mits je niet zelf de reiskosten hoeft te betalen.

Hoezo..

Wat moet je met die gozer dan?    Was voor Heerenveen al niet bepaald goed genoeg waarom verdient hij bij Ajax dan een kans?  Vind dat soort berichten echt zorgwekkend dat jongens als hij een kans gaan krijgen.   Zegt veel over de mannen die daarover gaan iig. 

Lijkt me een domme aanwinst. Typische rechtsbuiten. Neres, Anthony en ook Promes kunnen daar ook uit de voeten. Heeft ook weinig interessante kwaliteiten buiten een voorzetje. Heel misschien als je hem voor max. 6 miljoen kan halen, maar lijkt me niet. Speelt ook nauwelijks bij Brighton. Twee doelpunten ook maar las ik. Een derde rechtsbuiten met wat snelheid en een voorzetje moet je uit de eigen jeugd ook kunnen pakken. En anders zelfs nog een jonge gast uit de Eredivisie (Van Bergen, Nunnely terughalen..). Maar gewoon onnodig. Liever kijken naar een talentvolle linksbuiten als back-up voor Promes. En misschien nog een buitenkansje type jonge, technische spits. Tadic is al een jaar onzichtbaar en Traore en Brobbey zijn jonge krachtpatsers.

Tja, Stekelenburg. Halen we weer een 2e keeper. Ik snap niet zo goed waarom de keeper van JA niet ook je 2e keeper kan zijn. Of zitten de selectieregels van de KKD dat in de weg? Start gewoon lekker met Onana, Scherpen en Reiziger voor Ajax en Jong. Als het nodig is voor training haal je Raatsie erbij.

Verder niets tegen Stekelenburg, mooi dat hij terug is, maar kost Ajax denk ik minstens een miljoen voor een jaar. Kans dat hij speelt is klein. Kans dat hij speelt en het uitmaakt dat je hem of Scherpen op doel hebt staan nog kleiner. Is dat een miljoen+ waard? Kun je dat geld niet beter benutten?

Als Steek een miljoen per jaar kost, is het een slechte deal. Het lijkt me sterk dat hij nu nog zo duur is, hoor.

Hij mag blij zijn met een modaal Eredivisie-salaris denk ik. 

Volgens google was zijn salaris 1.6 mln in 2012. Hij heeft sindsdien niet eens 100 officiële wedstrijden gespeeld. 

Ik denk dat zijn salaris dat wel reflecteert.

40 minuten geleden zei Hwb:

Tja, Stekelenburg. Halen we weer een 2e keeper. Ik snap niet zo goed waarom de keeper van JA niet ook je 2e keeper kan zijn. Of zitten de selectieregels van de KKD dat in de weg? Start gewoon lekker met Onana, Scherpen en Reiziger voor Ajax en Jong. Als het nodig is voor training haal je Raatsie erbij.

Verder niets tegen Stekelenburg, mooi dat hij terug is, maar kost Ajax denk ik minstens een miljoen voor een jaar. Kans dat hij speelt is klein. Kans dat hij speelt en het uitmaakt dat je hem of Scherpen op doel hebt staan nog kleiner. Is dat een miljoen+ waard? Kun je dat geld niet beter benutten?

Mwa, ik snap het wel.  Je sluit zo gewoon risico's uit. Onana gelukkig nooit een langere tijd afwezig geweest, maar wat als die straks een keer 3 maanden eruit ligt. 3 maanden Scherpen erin, nou blijkbaar achten ze hem niet ver genoeg. En je wil ook geen Varela of Lamprou praktijken.

Gepost (edited)
1 uur geleden zei D.J.:

Als Steek een miljoen per jaar kost, is het een slechte deal. Het lijkt me sterk dat hij nu nog zo duur is, hoor.

Hij mag blij zijn met een modaal Eredivisie-salaris denk ik. 

Volgens google was zijn salaris 1.6 mln in 2012. Hij heeft sindsdien niet eens 100 officiële wedstrijden gespeeld. 

Ik denk dat zijn salaris dat wel reflecteert.

Plus tekengeld(?), zaakwaarnemersbijdrage, loonkosten. In dat miljoen zit veel meer dan alleen zijn bruto salaris. Gok dat je er met een miljoen niet bent. Een bruto-salaris van zo'n 7 ton kost de club al een miljoen gok ik.

58 minuten geleden zei cimbomcu:

Mwa, ik snap het wel.  Je sluit zo gewoon risico's uit. Onana gelukkig nooit een langere tijd afwezig geweest, maar wat als die straks een keer 3 maanden eruit ligt. 3 maanden Scherpen erin, nou blijkbaar achten ze hem niet ver genoeg. En je wil ook geen Varela of Lamprou praktijken.

Ik vind dat dus slecht beleid. Je besteedt structureel miljoenen om eens in de 15-20 jaar 3 maanden op te kunnen vangen. Die drie maanden een (iets) betere 2e keeper kost je dan dus 15-20 miljoen, uitgaande van een gemiddelde van 1 miljoen aan kosten per jaar.

Edited by Hwb

Stekelenburg heeft ook al zo lang geen serieus pot meer gekeept dat hij ook een extreem onzeker geval is bij een langdurige blessure van je eerste keeper.     

14 uur geleden zei Hwb:

Ik vind dat dus slecht beleid. Je besteedt structureel miljoenen om eens in de 15-20 jaar 3 maanden op te kunnen vangen. Die drie maanden een (iets) betere 2e keeper kost je dan dus 15-20 miljoen, uitgaande van een gemiddelde van 1 miljoen aan kosten per jaar.

Hier ben ik het niet per definitie mee eens. Allereerst is je schatting over de absentie veel te laag, ik denk dat eerste keepers gemiddeld 5-10% van de wedstrijden afwezig zijn, waardoor de kosten minder zullen zijn. Ook je schatting voor de kosten zijn zeker te hoog. De Steek zal misschien nu wat duurder zijn, maar een club als Ajax heeft lang niet altijd zo'n 2e keeper. Kijk alleen maar naar de afgelopen jaren; Boer, Van Leer, Lamprou, Onana. Dat zijn allemaal mannen die denk ik naar schatting rond de 3-5 ton per jaar verdienden op het moment dat zij tweede keeper waren.

Daar komt bij dat je moet kijken naar de éxtra waarde die de goede tweede keeper kost. Laten we zeggen dat Ajax in 50% van de jaren zo'n duurdere keeper heeft, die laten we zeggen 4 ton meer verdient (De Steek zit niet boven de miljoen, en al het tekengeld en andere kosten kun je uitsmeren over 2 jaar + andere kosten die gemaakt worden wanneer hij keeperstrainer bij Ajax gaat worden (even ervanuitgaande dat dat het plan is)), dan zit je over een periode van 15 jaar op 3 miljoen euro extra. 

Daarnaast zal het uitvallen van een keeper een veel grotere impact hebben dan die goede 4e of 5e middenvelder. Vaak zijn zij bepalend voor de verdediging, en zal het je ook daadwerkelijk (dure) punten kosten mocht het niet werken, of moet je alsnog een tweede dure keeper halen mocht het al misgegaan zijn. Kijkende naar de relatieve impact / kosten, schat ik dat het zeker voor Ajax het waard is om een duurdere keeper te halen.

Plus dat Hwb het veel te rationeel bekijkt, en voetbal is niet rationeel. 3 maanden geen Onana kan je een kampioenschap of een CL kosten en dat kost je miljoenen.

Plus dat Hwb het veel te rationeel bekijkt, en voetbal is niet rationeel. 3 maanden geen Onana kan je een kampioenschap of een CL kosten en dat kost je miljoenen.

Zo moet je het ook weer niet zien. 3 maanden geen Promes (en aanvallers spelen over het algemeen wel minder dan keepers denk ik) kan je dat ook kosten namelijk. Het gaat er om dat je je als club je geld steekt in de plekken waar het je het meest oplevert. Hwb maakt dus zeker wel een goed punt.

Hwb zegt altijd dat tweede keepers totaal overbodig zijn. Maar dat is nogal kort door de bocht natuurlijk. Zeg dat maar eens tegen Liverpool. Op het hoogste niveau heb je gewoon een degelijke tweede keeper nodig. 

Gepost (edited)
8 uur geleden zei Zeus:

Hwb zegt altijd dat tweede keepers totaal overbodig zijn. Maar dat is nogal kort door de bocht natuurlijk. Zeg dat maar eens tegen Liverpool. Op het hoogste niveau heb je gewoon een degelijke tweede keeper nodig. 

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat die degelijke tweede keeper niet per se een ervaren keeper moet zijn die je van buiten haalt. Die degelijke tweede keeper is als het goed is de opvolger van je huidige keeper. Dát is goed beleid in mijn ogen. Wat Ajax had met Stekelenburg en Vermeer. En later met Cillessen. Zeker bij een club als Ajax moet dat imo de doelstelling zijn. Voeg daarbij dat de tweede keeper bijna nooit verschil maakt in de wedstrijd, dat maakt daarin investeren meestal overbodig. Dan kan Cim nu komen met 'te rationeel', maar van een club met een omzet van miljoenen mag beleid voeren op rationele gronden toch niet te veel gevraagd zijn? In elk geval moet dat het streven zijn. Het probleem van de redenering 'het kan een kampioenschap kosten' is dat dat ervan uitgaat dat je een grotere kans op kampioenschap hebt met Stekelenburg dan met Scherpen, met Lamprou dan met Kotarski, met Boer dan met Onana etc. Dat is op z'n minst speculatie.

Ik denk namelijk dat Rogier met zijn 5-10% veel te hoog zit. Laten we eens kijken naar de eerste keeper van Ajax in de Eredivisie:

19/20: 24/25 (4%)

18/19: 33/34 (3%)

17/18: 33/34 (3%)

16/17: 34/34 (0%)

15/16: 33/34 (3%)

14/15: 33/34 (3%) Laatste wedstrijd van het seizoen, niet noodzakelijk

13/14: Onduidelijk, want Cillessen nam positie Vermeer over.

12/13: 30/34 (12%)

Haalt gemiddeld misschien net de 5%, maar ik denk het eerlijk gezegd niet.

Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat een club als gevolg van goed beleid een ervaren tweede keeper haalt, maar dat is maar in een paar specifieke situaties, bv:

- Tweede keeper voldoet niet als beoogd opvolger.

- Beoogd opvolger wordt verhuurd, geen alternatief voorhanden (dus zeg maar huidige situatie als Ajax Scherpen niet had gehad).

- Er is geen talentvolle keeper, overbrugging tot nu nog te jong talent.

Edited by Hwb

Dat het liefst een opvolger moet zijn ben ik met je eens. Maar kan mij nog wel straffere uitspraken van je voor de geest halen waarin je zei dat een tweede keeper overbodig zou zijn. Maar er zijn zat voorbeelden dat dat niet helemaal waar is. Meest recente nog de uitschakeling van Liverpool in de CL.