Jump to content
Fabian.

AFC Ajax

Recommended Posts

Trouwens, die handsbal, was dat niet gewoon een penalty? Veltman kreeg voor minder een penalty en rode kaart tegen. 

Verder wel gewoon te matig in de passing. 

Edited by Chiemel

2 minuten geleden zei Barteh:

Van de Beek had ook nog een zieke bal die die back van de lijn haalde.

Oh nou twee op goal dan. Nog slecht als je 17 doelpogingen hebt over de hele wedstrijd schijnt te hebben. Ook knap.. 17 pogingen geen enkele uitgespeelde kans 🤨

1 minuut geleden zei Lazy:

Oh nou twee op goal dan. Nog slecht als je 17 doelpogingen hebt over de hele wedstrijd schijnt te hebben. Ook knap.. 17 pogingen geen enkele uitgespeelde kans 🤨

Stond hier op het scherm 16 schoten en 0 op doel. Klopt niet per sé maarja geeft wel een duidelijk beeld.

Wat was Alvarez vreselijk slecht, in alles. Hij kan niet voetballen op dat middenveld en deed werkelijk alles fout. Hij mist ook zoveel voetbalintelligentie. Gewoonweg een fout van Ten Hag, maar het was te verwachten.

Veltman en Noa Lang inderdaad ook erg slordig en dommig. Tadic al het hele seizoen matig en Martinez vandaag idem dito. Het was ronduit zeer matig aan de bal.

Het zat ook gewoon niet echt mee he? De eerste de beste kans vliegt er weer in. Scheids inderdaad compleet drama, ook een duel tussen Huntelaar en die lange hengst achterin affluiten maar het andersom door laten gaan. Floot zowiezo erg inconsequent. Je bent gewoon 2x genaaid door de scheidsrechter dit CL seizoen, dat je dan überhaupt nog in de race bent is al knap natuurlijk. Jammer maar helaas. 

Laatste 5 minuten Siem inbrengen om te pompen vind ik niet zo gek eerlijk gezegd, zeker niet als je Huntelaar al hebt staan. Was veel vreemder dat ze al gingen pompen toen Huntelaar kwam, terwijl ze in de periode daarvoor er juist een paar keer aardig doorkwamen. Huntelaar kan aardig koppen, maar is geen spits om met lange ballen te zoeken.

Verder over de hele linie veel te matig. Ook een paar keer uitbraakmogelijkheden, waarbij de speler met de bal (1e helft Ziyech een keer, in de laatste 10 minuten Vd Beek) inhoudt en de bal weer terugspeelt. Ja, dan krijgt Valencia weer 8 man achter de bal natuurlijk. Zie dan te weinig dat er gewoon op snelheid naar voren gerend wordt met de bal.

Maarja, als Ziyech die bal er gewoon inpist, hebben we nu een heel ander gesprek.

Zuur dat je er nu uitligt door een scheidsrechter in Londen die de regels niet goed toepast.

34 minuten geleden zei Hwb:

Laatste 5 minuten Siem inbrengen om te pompen vind ik niet zo gek eerlijk gezegd, zeker niet als je Huntelaar al hebt staan. Was veel vreemder dat ze al gingen pompen toen Huntelaar kwam, terwijl ze in de periode daarvoor er juist een paar keer aardig doorkwamen. Huntelaar kan aardig koppen, maar is geen spits om met lange ballen te zoeken.

Wat ik hiervan dan niet snapte is dat Ajax mét Tadic in de spits veelvuldig de voorzet zocht, maar toen Huntelaar erin stond er eigenlijk geen voorzet meer kwam. Er waren denk ik iets van 4 a 5 gevallen waarbij men via de flank doorbrak tot in de zestien en een lage voorzet wilde geven die vervolgens doorschoot omdat er niemand rond de penaltystip stond. Daar is nou net Huntelaar een ster in...

Er blijven weinig smaken over als Promes en Neres er niet bij zijn. Noa Lang is hard op weg om in het illustere rijtje Kishna, De Sa, Ebecilio en Özbiliz te komen. Wat was die matig zeg.

En ik ben nu wel echt klaar met Veltman. Ja leuk echte Ajacied blablabla maar wat een kinderlijke fouten maakt hij man. Zo frustrerend. Kijk hoe hij buitenspel opheft bij die eerste goal. Als je dat bij de D-tjes doet bij je amateurclub krijg je al op je flikker. En elke keer maar weer 'ja zuur' na afloop. Rot op. Je leert nooit van je fouten.

En als Lassina Traoré zijnde zou ik ook gauw m'n vertrouwen in de coach verliezen. Als zelfs uitgerangeerde (jaja, ik weet het; 'ja maar 2011') b-speler Siem de Jong de voorkeur krijgt terwijl je wekelijks laat zien in Jong dat je klaar voor minuten bent, dan zou ik er ook gauw klaar mee zijn.

Vollédig aan jezelf te danken dit. Ja, kutscheids, kuttegenstander. Allemaal waar. Maar dit had je 100% in eigen hand, deze pot.

4 uur geleden zei Hwb:

mee oneens.  Het brengen van zowel Huntelaar als Siem was gewoon heel vreemd.  Valencia verloor gister geen enkel luchtduel en zowel Siem als Huntelaar zijn gewoon ook geen hele goede koppers.  De enige manier hoe je er gister steeds doorheen kwam was via combinatiespel, hoe matig dat ook wel niet was.

2 uur geleden zei Buffell:

En als Lassina Traoré zijnde zou ik ook gauw m'n vertrouwen in de coach verliezen. Als zelfs uitgerangeerde (jaja, ik weet het; 'ja maar 2011') b-speler Siem de Jong de voorkeur krijgt terwijl je wekelijks laat zien in Jong dat je klaar voor minuten bent, dan zou ik er ook gauw klaar mee zijn.

Je had gister ook weinig aan hem gehad.  

Zojuist zei Regis:

mee oneens.  Het brengen van zowel Huntelaar als Siem was gewoon heel vreemd.  Valencia verloor gister geen enkel luchtduel en zowel Siem als Huntelaar zijn gewoon ook geen hele goede koppers.  De enige manier hoe je er gister steeds doorheen kwam was via combinatiespel, hoe matig dat ook wel niet was.

Je had gister ook weinig aan hem gehad.  

Minder dan aan Siem of Huntelaar? Echt niet.

1 minuut geleden zei Buffell:

Minder dan aan Siem of Huntelaar? Echt niet.

In elk geval niet meer.

45 minuten geleden zei Lazy:

In elk geval niet meer.

En ook niet midner. Dat is precies m'n punt. Traoré heeft nog ontwikkelingspotentieel. Krijgt belachelijk weinig kansen en ondertussen mag Siem wel bijna elke pot aan komen hobbelen. Geen restwaarde, geen unieke kwaliteiten, niks. En toch altijd maar Siem of Huntelaar ipv Traoré. Past niet bij deze club.

Siem, Huntelaar en Traore had je weinig aan gister. Mee eens dat combinatievoetbal blijven spelen het beste was geweest. Dan had je dus beter Dest wellicht op linksbuiten kunnen zetten en dan Marín erbij op het middenveld. Of Blind doorschuiven zodat je meer combinatiespel hebt dichterbij de goal. 

3 minuten geleden zei Chiemel:

Siem, Huntelaar en Traore had je weinig aan gister. Mee eens dat combinatievoetbal blijven spelen het beste was geweest. Dan had je dus beter Dest wellicht op linksbuiten kunnen zetten en dan Marín erbij op het middenveld. Of Blind doorschuiven zodat je meer combinatiespel hebt dichterbij de goal. 

Of je wel of niet combinatievoebal moest blijven spelen is in principe een andere discussie. Daar ben ik het namelijk met je eens.

Het gaat er mij om dat Ten Hag kiest voor stootkracht voorin en dus een ander speltype probeert. Hij kiest er dus voor om het combinatievoetbal (deels) te laten varen. Bij mij gaat het er dan niet in dat je altijd maar voor Huntelaar en Siem kiest terwijl je een jonge, gretige spits op de bank hebt die laat zien dat hij ook over kop/duelkracht beschikt en in mijn optiek beter kan meevoetballen dan Huntelaar bijvoorbeeld, waardoor je je combinatiespelletje nog enigszins kan blijven spelen maar mét grote sterke jongen in de spits.

2 uur geleden zei Regis:

Maar je koppelt nu Huntelaar aan luchtduels. Ik ben van mening dat Huntelaar wel gewoon gebracht moest worden, maar het combinatiespel behouden om Huntelaar in stelling te brengen. Het vreemde was imo niet dat Huntelaar ingebracht werd, het vreemde was dat ze toen ineens lange ballen gingen spelen.

Dat je, zeker als je lange ballen speelt, in de laatste 5 minuten Siem de Jong brengt, vind ik ook nog steeds niet vreemd. Ik denk ook niet dat er heel veel andere smaken waren. Als je ziet dat Lang al duidelijk te kort kwam, is het vreemd om te zeggen dat andere jongens uit Jong gebracht hadden moeten worden.

Edited by Hwb

Lang speelde gewoon heel slecht. Ook beneden zijn eigen niveau. 

Verder had Ajax inderdaad gewoon het eigen spel moeten blijven spelen. Ik had ook liever gezien dat Ziyech weer op 10 werd gezet, zodat die dichter bij het doel en centraler kon spelen. Zijn gogme, creativiteit en schoten zijn veel meer een wapen dan het inbrengen van oude, logge lange gasten. Ook is het onzin dat Traoré per definitie niks had gebracht, want hij brengt wel explosiviteit met zich mee. Ziyech of Tadic kunnen hem eventueel nog weg steken, dat hoef je bij Huntelaar en De Jong niet meer te proberen op dit niveau. En ik had ook graag Dest op de vleugel gezien naar het einde toe, voor diepte en een individuele actie. En zelfs een Marin met gif en puike afstandsschoten had ik nog liever willen zien.

Grootste fout blijft imo het beginnen met Alvarez op het middenveld waardoor je eigenlijk al nooit echt lekker in je spel kwam. Dan kan je in de tweede helft wel gaan corrigeren, maar zo'n eerste helft waarin je gewoon direct aan het ballen slaat geeft je ook gewoon vertrouwen en een zekere flow die een ploeg als deze op zulke Europese avonden nodig heeft. En al helemaal als je voorin van mindere kwaliteit bent, is het belangrijk om vanuit je middenveld vast te houden aan het voetballende vermogen en de offensieve impulsen die je daar gewend bent. 

46 minuten geleden zei Hwb:

Maar je koppelt nu Huntelaar aan luchtduels. Ik ben van mening dat Huntelaar wel gewoon gebracht moest worden, maar het combinatiespel behouden om Huntelaar in stelling te brengen. Het vreemde was imo niet dat Huntelaar ingebracht werd, het vreemde was dat ze toen ineens lange ballen gingen spelen.

Dat je, zeker als je lange ballen speelt, in de laatste 5 minuten Siem de Jong brengt, vind ik ook nog steeds niet vreemd. Ik denk ook niet dat er heel veel andere smaken waren. Als je ziet dat Lang al duidelijk te kort kwam, is het vreemd om te zeggen dat andere jongens uit Jong gebracht hadden moeten worden.

Mwa omdat Huntelaar in de spits ging spelen kwam je al niet meer aan je spel toe omdat je Tadic uit het centrum haalt. Vandaar dat ik gisteren al zei dat je hem dan nog beter als linksbuiten erin kan zetten (weliswaar meer naar de 16 toe dan een echte linksbuiten dan wel)

Dat was toch sowieso een onbegrijpelijke wissel. De tandem Mazraoui Dest (en vooral de onderlinge positiewisselingen) kreeg Valencia absoluut geen vat op en dat maakte wat los. Na een kwartier in de tweede helft begon het te lopen en op een gegeven moment waren we in geloof ik 3 minuten 5 keer gevaarlijk in het strafschopgebied. Lang begon met wat meer zelfvertrouwen te spelen en dat doelpunt ging gewoon vallen. Het liep goed, balletjes kwamen nog steeds net niet aan, maar soit zo'n wedstrijd was het nou eenmaal, bij Valencia lukte het ook niet. We zouden gewoon nog zeker 1 skeer scoren en niks meer tegen krijgen. Maar nee...

Dit was nou echt een moment om níét te wisselen, terwijl ik zelf vaak wel voorstander ben om relatief vroeg te wisselen (rond 60e minuut). Om op dat moment Huntelaar te brengen voor Tagliafico, waardoor je ontzettend opportunistisch moet gaan spelen is echt onbegrijpelijk. Ik kan daar echt niet inkomen. Je zag meteen dat het voetbal wegvloeide en de ruimtes die er steeds lagen niet meer gevonden werden. Niets ten nadele van Huntelaar, maar dat had echt zo weinig zin met die Diakaby daar in het midden. Als je dan iets doet, had Traore erbij gezet of desnoods Dest aan de buitenkant (wat Zeus ook al opperde), dan kan je in de aanval veel makkelijker variëren, want met een statische spits is het makkelijk verdedigen als je daar met 30 man in het strafschopgebied staat, dat hebben we met Dolberg ook gezien. Het inbrengen daarna van Siem de Jong was echt de doodsteek. Geen moment meer het gevoel gehad dat we ook nog maar uberhaupt kans zouden maken op het doelpunt. Opportunistisch voetbal ten top, en Ten Hag verloochent al z'n principes, al doet hij dit de laatste tijd wel vaker. Waar hij vorig jaar vrijwel nooit wisselde terwijl we bankzitters hadden die wat konden toevoegen op dat moment, lijkt hij te zijn geswitcht naar het andere uiterste. 

Enfin, ik ben er echt nog steeds verschrikkelijk zuur van, maar vooral vanwege de manier waarop. Om dan zo'n vuile jankbal Parejo met z'n lelijke bek te zien vallen als er een vogeltje op z'n schouder landt, man man man. Megadom om je dan uit te lokken natuurlijk, en het is echt volledig aan Ajax zelf te wijten dat je hier eruit ligt, maar een greintje geluk hebben we niet gehad. Dan ben je 5 wedstrijden (misschien wel 6, want je was wel beter) (en in 4 veruit) de betere ploeg en lig je er gewoon uit door een pechgoal bij Chelsea-thuis, een omgekochte scheidsrechter bij Chelsea-uit en een scheids (en voornamelijk 4e official die er ook geen reet van begrijpt) die er echt helemaal niks van kan (die was de slechtste man van het veld, en dat zegt veel).

Maar goed, no one to blame but Ajax zelf. De jongens snakken naar de winterstop, dat zie je aan alles. Hopelijk pakken we minstens een gelijkspel bij AZ (die kun je ook zomaar verliezen) en dan nog even Telstar (met een veredeld B-team) en ADO oprollen en we gaan weer positief de winter in. Op naar een mooie Europa League-campagne, die ik Ajax oprecht zie winnen dit jaar, en een kampioenschap dat niet meer mis mag gaan (zeker als je zondag wint van AZ).

23 minuten geleden zei Rogier.:

Dan ben je 5 wedstrijden (misschien wel 6, want je was wel beter) (en in 4 veruit) de betere

Niet helemaal waar hè dit. Qua stand lijkt dat misschien zo, maar vrijwel alle statistieken geven aan dat we in alle potten ook zomaar nat hadden kunnen gaan.

1 minuut geleden zei Buffell:

Niet helemaal waar hè dit. Qua stand lijkt dat misschien zo, maar vrijwel alle statistieken geven aan dat we in alle potten ook zomaar nat hadden kunnen gaan.

In welke potten dan? Chelsea-thuis ben ik het wel mee eens, daar had een gelijkspel terecht geweest. Maar Lille heb je 2x gewoon terecht verslagen, ondanks dat zij ook kansen kregen in de counter. Valencia-uit en Chelsea-uit was je ook gewoon beter, ook al waren we voornamelijk verschrikkelijk effectief in de eerste wedstrijd tegen Valencia.

1 minuut geleden zei Rogier.:

In welke potten dan? Chelsea-thuis ben ik het wel mee eens, daar had een gelijkspel terecht geweest. Maar Lille heb je 2x gewoon terecht verslagen, ondanks dat zij ook kansen kregen in de counter. Valencia-uit en Chelsea-uit was je ook gewoon beter, ook al waren we voornamelijk verschrikkelijk effectief in de eerste wedstrijd tegen Valencia.

Ik ben voorstander van xG-statistieken, omdat in mijn optiek dit het beste weergaf wie de grootste kansen had. In vrijwel alle potten waren de xG's gelijk of zelfs hoger bij de tegenstanders. Misschien interpreteren andere mensen het anders, maar ik vind het een goede graadmeter wanneer de vraag 'was je de betere ploeg?' gesteld wordt. Balbezet en aantal passes, bijvoorbeeld, zijn totaal nietszeggend als het gaat om 'beter' zijn. Vind ik.

Zojuist zei Buffell:

Klopt. Ik heb eigenlijk in geen één wedstrijd het gevoel gehad dat Ajax volledig domineerde. In wedstrijden als Lille-thuis en Valencia-uit had je ook zomaar met 3-0/3-1 kunnen verliezen in plaats van dat het dan nu de andere kant op viel. Ook de wedstrijden tegen Chelsea vond ik vaak hen gevaarlijker ogen aan de bal. Ajax geeft structureel (té) veel weg en slaagt er aanzienlijk minder dan vorig seizoen in om een wedstrijd te controleren en te domineren. Hetgeen uiteraard niet zo moeilijk te verklaren valt: De Ligt of Veltman is een wereld van verschil. Hetzelfde geldt voor het balbezitveilige duo De Jong & Schöne afgezet tegen het onwennige duo Martinez & Alvarez, waarbij met name laatstgenoemde geen flauw benul heeft hoe zijn rol als controlerende middenvelder in te vullen. Voorts zegt het natuurlijk weinig dat je ook als verdediger kan spelen als je niet gewoon op het juiste moment achter doorkomende mensen aan weet te lopen en je niet defensief intelligent weet te positioneren, iets wat een De Jong ontzettend goed kon en waar Martinez en met name Alvarez vooralsnog zeker niet in uitblinken.

Met Donny en Martinez als controleurs hadden we de restverdediging vaak wel beter op orde.  Wel mee eens dat we dit jaar gewoon niet goed waren voor CL en had ons ook niet snel door zien stoten als we PSG, Barca oid hadden geloot.      Vind dat sommige media en supporters wel extreem in het negatieve slaan alsof het allemaal niks is :D   Als iedereen fit is hebben we gewoon een erg sterk elftal staan die een behoorlijk hoog niveau kan halen.

Op 11-12-2019 om 16:51 zei Erwin.:

Mwa omdat Huntelaar in de spits ging spelen kwam je al niet meer aan je spel toe omdat je Tadic uit het centrum haalt. Vandaar dat ik gisteren al zei dat je hem dan nog beter als linksbuiten erin kan zetten (weliswaar meer naar de 16 toe dan een echte linksbuiten dan wel)

Dat ben ik wel erg met je eens. Maar dat komt niet door het inbrengen van Huntelaar. Je kunt bijvoorbeeld ook met Huntelaar spelen, Tadic op 10 en Ziyech op de flank. Zie ik liever dan Tadic aan de zijkant en Ziyech centraal.

Op 11-12-2019 om 17:44 zei Buffell:

Ik ben voorstander van xG-statistieken, omdat in mijn optiek dit het beste weergaf wie de grootste kansen had. In vrijwel alle potten waren de xG's gelijk of zelfs hoger bij de tegenstanders. Misschien interpreteren andere mensen het anders, maar ik vind het een goede graadmeter wanneer de vraag 'was je de betere ploeg?' gesteld wordt. Balbezet en aantal passes, bijvoorbeeld, zijn totaal nietszeggend als het gaat om 'beter' zijn. Vind ik.

Om te kijken wie beter was, is het voor Chelsea-uit natuurlijk wel zo fair om dan te kijken tot het moment dat de scheids de wedstrijd verkloot. Denk dat de xG dan behoorlijk in het voordeel van Ajax uitgevallen was. Dat je het (onterecht) met 9 man aflegt in een xG, is natuurlijk niet zo gek.