Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 28,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2361

• Chiemel

1894

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1524

2 uur geleden zei Gert:

Zo fakking trots op Brobbey. Zoveel kritiek van best bekende namen en zelfs van je eigen bondscoach. En dan weer zo spelen. Mega ruk dit puntverlies, maar denk individueel het een goede prestatie was. Die 2-2 idd wel matig maar volgens mij was hij helemaal leeg.

Echt Gert? Ik zie dat hij hard werkt, maar ik vond hem helemaal niet goed. Elke keer een gevecht om de bal bij zich te houden, met tegenstanders, maar soms ook met de bal. En dat gevecht doet hij goed, maar het zorgt ook altijd voor vertraging. Nooit wordt de bal snel doorgespeeld, nooit versnelling. Hij is een stuk beter, maar het is (zoals hij nu speelt) een type spits voor lange ballen, vasthouden en wachten op aansluiting. Niet een spits voor positie- en combinatiespel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

32 minuten geleden zei Hwb:

Echt Gert? Ik zie dat hij hard werkt, maar ik vond hem helemaal niet goed. Elke keer een gevecht om de bal bij zich te houden, met tegenstanders, maar soms ook met de bal. En dat gevecht doet hij goed, maar het zorgt ook altijd voor vertraging. Nooit wordt de bal snel doorgespeeld, nooit versnelling. Hij is een stuk beter, maar het is (zoals hij nu speelt) een type spits voor lange ballen, vasthouden en wachten op aansluiting. Niet een spits voor positie- en combinatiespel.

Dat is toch gewoon het type speler dat hij is. Je kunt nu niet ineens andere kwaliteiten van hem verwachten. Dat verhaal over dat hij wild is in de afronding, dat klopt en dat is wel iets dat binnen zijn bereik ligt van wat hij nog kan verbeteren.

Maar het is gewoon een fysieke spits zonder al teveel vernuft. Dan vind ik zelf dat hij iig naar zijn mogelijkheden een goede pot op de mat heeft gelegd. Van mij mag best wel een andere spits een kans krijgen, want naast al die arbeid is het niet het soort spits dat ik graag in Ajax 1 zie. Maar als hij speelt, dan hoop ik dat hij naar zijn mogelijkheden speelt en zich wegcijfert voor het team. En dat heeft hij meer dan goed gedaan.

Die 2-2 is wel zijn fout en denk dat hij al een kwartier er helemaal doorheen zat. Zag je ook bij die afgekeurde goal van Forbs. Op het tandvlees maak je fouten en dat is dan natuurlijk ook voor een groot deel zijn schuld. Maar dat er 3 anderen nog fitte jongens als kip zonder kop meerennen terwijl er al een enorm overtal is, zonder te bedenken dat je al je verdedigende taken achter je laat, dat vind ik net zo kwalijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even peilen wat jullie van dit idee vinden:
Zolang vd Boomen er niet is, kunnen we dan niet spelen met Berghuis op '6'?

---------------Ramaj----------------------
Gaaei-Sutalo-Hato-Martha/Sosa

---------Vos-----Berghuis--------------

Forbs-------Akpom---------Bergwijn (die gaat er toch niet uit)

--------------Brobbey---------------------

Ik denk dat Brobbey en Akpom best een leuk koppeltje kunnen gaan vormen. Brobbey in zijn kracht gebruiken door hem te laten leunen op verdedigers, het liefst zo diep mogelijk. Akpom staat niet ver van Brobbey af, die past en Akpom kan dan schieten of andere optie zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

39 minuten geleden zei misterhille:

Ik denk dat Brobbey en Akpom best een leuk koppeltje kunnen gaan vormen. Brobbey in zijn kracht gebruiken door hem te laten leunen op verdedigers, het liefst zo diep mogelijk. Akpom staat niet ver van Brobbey af, die past en Akpom kan dan schieten of andere optie zoeken.

Van de Boomen is er na de interlandperiode weer gewoon bij, dus dan hoeft deze variant niet. Buiten dat vind ik het een voordeel dat Taylor niet in je opstelling staat :t:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Lazy:

Van de Boomen is er na de interlandperiode weer gewoon bij, dus dan hoeft deze variant niet. Buiten dat vind ik het een voordeel dat Taylor niet in je opstelling staat :t:

Maar mist vd boomen niet juist die handelingssnelheid om vanuit die 6 positie het spel te versnellen/verdelen? Ik zou het wel eens willen zien met een blok van vos-mannsverk en dan vd boomen als meest aanvallende middenvelder. Ik denk dat hij daar nog veel meer zou renderen met zijn schoten en passing. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik wel bijzonder vond is dat de pass lijn naar Brobbey de gehele wedstrijd helemaal open lag. Almere speelt altijd met een idee en past zich vaak goed aan aan de tegenstander. Dat was vorig jaar in de KKD ook wel de kracht van de ploeg. Dus je denkt haast dat het een bewussie was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Maar mist vd boomen niet juist die handelingssnelheid om vanuit die 6 positie het spel te versnellen/verdelen? Ik zou het wel eens willen zien met een blok van vos-mannsverk en dan vd boomen als meest aanvallende middenvelder. Ik denk dat hij daar nog veel meer zou renderen met zijn schoten en passing. 

vd Boomen is toch juist een speler die het spel versnelt? Hij mist vooral snelheid. Maar individuele snelheid heeft niks te maken met spel versnellen.
Ik zie in vd Boomen een veel te statische speler voor de tien positie. Ik denk juist dat je bij een speler als Hlynsson ziet hoe belangrijk een technisch vaardige lopende speler daar kan zijn.

4 minuten geleden zei Gert:

Wat ik wel bijzonder vond is dat de pass lijn naar Brobbey de gehele wedstrijd helemaal open lag. Almere speelt altijd met een idee en past zich vaak goed aan aan de tegenstander. Dat was vorig jaar in de KKD ook wel de kracht van de ploeg. Dus je denkt haast dat het een bewussie was.

Snap niet waarom ze dat bewust zouden doen, kwamen de twee goals uit en de voornaamste momenten waaruit Ajax kon aanvallen. Ook zou ik het niet bewust zo neerzetten dat mijn cv met geel daarna nog een minuut of 50/60 1 v 1 met Brobbey moet uitvechten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei timpy00:

vd Boomen is toch juist een speler die het spel versnelt? Hij mist vooral snelheid. Maar individuele snelheid heeft niks te maken met spel versnellen.
Ik zie in vd Boomen een veel te statische speler voor de tien positie. Ik denk juist dat je bij een speler als Hlynsson ziet hoe belangrijk een technisch vaardige lopende speler daar kan zijn.

Snap niet waarom ze dat bewust zouden doen, kwamen de twee goals uit en de voornaamste momenten waaruit Ajax kon aanvallen. Ook zou ik het niet bewust zo neerzetten dat mijn cv met geel daarna nog een minuut of 50/60 1 v 1 met Brobbey moet uitvechten.

Nee ik snap het idee ook niet, maar nu konden zelfs verdedigers over de grond enkele keren hem aanspelen, wat je normaal eigenlijk niet ziet. Lijkt me ook niet een heel ingewikkelde move om die passlijn af te schermen met zoveel mensen in het centrum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Keeza:

Ik zou ze eerlijk gezegd allebei van de hand doen  

Nee man. Natuurlijk heeft Brobbey echt ontwikkelingspunten, maar je ziet in alles de potentie die hij heeft. Hij is nu eindelijk echt fit, heeft de inhoud om duels vol te houden en levert steeds meer arbeid. Ondanks dat het echt beter moet heb je er als verdediger wel je handen vol aan. Bergwijn daarentegen geeft eigenlijk nooit thuis als het erop aan komt, vind ik qua inzet flets en kan me niet aan de indruk onttrekken dat er weinig backs wakker liggen van hem. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei misterhille:

Ik zou bijna neigen naar een achterhoede met Sosa/Martha - Hato - Sutalo - Rensch - Gaaei. Rensch hoef ik nooit meer op de back te zien. Branco daarvoor met Hlynsson/Vos en in de aanval Bergwijn (hopelijk in de winter een mooi bod), Brobbey/Akpom en Berghuis/Forbs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enorm veel kudo's hoor voor Brobs hoe hij speelt, maar puntje bij paaltje is het niet goed genoeg. Hij vertraagt vooral erg veel vind ik. Heeft vaak ruzie met de bal en heeft te vaak 3-4 'touches' nodig om de bal speelklaar te krijgen. Wat ik met name enorm mis bij hem is de kwaliteit om een bal direct te kaatsen óf met een schijnbeweging zijn directe tegenstander om te spelen om het spel te versnellen. Wij hadden vaak kritiek op Haller, maar die kon dat wél. Daardoor kun je op momenten toch vaak net ff iets versnellen of je tegenstander verrassen.

In feite is Brobbey super simpel te verdedigen, want het enige dat hij doet is ze kont erin draaien en de man achter zich houden. Als je hem dan insluit, win je elke bal van hem. Dat deed Brighton bijvoorbeeld goed. Die Van Hecke stond in zijn nek te hijgen en hun 6 sloot hem dan van voren in, waardoor Brobbey veel duels verloor en ballen verspeelde omdat die nergens heen kon (ook slecht van de middenvelders bij Ajax).

6 minuten geleden zei Thierryvane:

Ik zou bijna neigen naar een achterhoede met Sosa/Martha - Hato - Sutalo - Rensch - Gaaei. Rensch hoef ik nooit meer op de back te zien. Branco daarvoor met Hlynsson/Vos en in de aanval Bergwijn (hopelijk in de winter een mooi bod), Brobbey/Akpom en Berghuis/Forbs.

Om het alleemaal beetje naar FM stijl te verplaatsen:

Rensch in een Inverted Full-Back rol zou wel kunnen vind ik en ik snap ook niet dat Ajax hem niet zo gebruikt. In balbezit kun je dan met Rensch - Sutalo - Hato achterop spelen. Ben je in de omschakeling ook minder kwetsbaar. Sosa dan als Complete Wing-Back die profiteert van een naar binnen spelende Bergwijn of Godts die spelen als Inside Forward.

Het gebrek aan een opkomende back op rechts kun je compenseren door je 10 als een Mezzala te laten spelen, die de gaten induikt achter of onder een Inverted Winger op rechts.

Je 8 (in dit geval Branco) is degene die het middenveld bestuurt en het spel verdeelt. Je 6 (kan iedereen zijn) staat er naast als adjudant en heeft als enige taak de gaten achter de 8 te belopen bij balverlies en ervoor te zorgen dat bij balbezit de 8 een extra korte afspeelmogelijkheid heeft als hij in de problemen komt.

Ik zou dan 4-2-3-1 spelen op papier maar met de verschuivingen op het veld in feite in een 3-4-3 te spelen.

Brobbey/Akpom

Bergwijn - Hlynsson - Berghuis

Branco - Vos/Tahirovic/Mannsverk

Sosa - Hato - Sutalo - Rensch

Ramaj/Rulli

In balbezit speel je dan eigenlijk

Brobbey/Akpom

Bergwijn - Berghuis

Sosa - Branco - 6 - Hlynsson

Hato - Sutalo - Rensch

Ramaj/Rulli

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei timpy00:

Opzich ben ik dat best wel met je eens, alleen denk ik dat je met vd boomen op die 6 positie gewoon, bij een gebrek aan betere beschrijving, activiteit te kort komt. Hij is niet dat kuitenbijtertje die veel dichtloopt, maar ook niet die man die snel wegdraait. Het is op die positie veel net niet voor hem. Zeker met de snelheid die we hebben voorin, als forbs speelt ook, zou hij als 10 wel echt heel gevaarlijk kunnen zijn.

Overigens die Nijhuis weer. Ik heb de wedstrijd niet gezien en zie nu die douw in de rug van Taylor. Dat is toch wederom gewoon een 100% penalty? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Lazy:

Enorm veel kudo's hoor voor Brobs hoe hij speelt, maar puntje bij paaltje is het niet goed genoeg. Hij vertraagt vooral erg veel vind ik. Heeft vaak ruzie met de bal en heeft te vaak 3-4 'touches' nodig om de bal speelklaar te krijgen. Wat ik met name enorm mis bij hem is de kwaliteit om een bal direct te kaatsen óf met een schijnbeweging zijn directe tegenstander om te spelen om het spel te versnellen. Wij hadden vaak kritiek op Haller, maar die kon dat wél. Daardoor kun je op momenten toch vaak net ff iets versnellen of je tegenstander verrassen.

In feite is Brobbey super simpel te verdedigen, want het enige dat hij doet is ze kont erin draaien en de man achter zich houden. Als je hem dan insluit, win je elke bal van hem. Dat deed Brighton bijvoorbeeld goed. Die Van Hecke stond in zijn nek te hijgen en hun 6 sloot hem dan van voren in, waardoor Brobbey veel duels verloor en ballen verspeelde omdat die nergens heen kon (ook slecht van de middenvelders bij Ajax).

Om het alleemaal beetje naar FM stijl te verplaatsen:

Rensch in een Inverted Full-Back rol zou wel kunnen vind ik en ik snap ook niet dat Ajax hem niet zo gebruikt. In balbezit kun je dan met Rensch - Sutalo - Hato achterop spelen. Ben je in de omschakeling ook minder kwetsbaar. Sosa dan als Complete Wing-Back die profiteert van een naar binnen spelende Bergwijn of Godts die spelen als Inside Forward.

Het gebrek aan een opkomende back op rechts kun je compenseren door je 10 als een Mezzala te laten spelen, die de gaten induikt achter of onder een Inverted Winger op rechts.

Je 8 (in dit geval Branco) is degene die het middenveld bestuurt en het spel verdeelt. Je 6 (kan iedereen zijn) staat er naast als adjudant en heeft als enige taak de gaten achter de 8 te belopen bij balverlies en ervoor te zorgen dat bij balbezit de 8 een extra korte afspeelmogelijkheid heeft als hij in de problemen komt.

Ik zou dan 4-2-3-1 spelen op papier maar met de verschuivingen op het veld in feite in een 3-4-3 te spelen.

Brobbey/Akpom

Bergwijn - Hlynsson - Berghuis

Branco - Vos/Tahirovic/Mannsverk

Sosa - Hato - Sutalo - Rensch

Ramaj/Rulli

In balbezit speel je dan eigenlijk

Brobbey/Akpom

Bergwijn - Berghuis

Sosa - Branco - 6 - Hlynsson

Hato - Sutalo - Rensch

Ramaj/Rulli

Maar we helpen als team Brobbey ook niet echt he? Want Brobbey is wel degelijk een speler die veel meer kan dan zijn kont er in gooien. Maar met 2 vleugelspelers die niet presteren en als een natte krant voetballen EN Taylor die 9/10 keer nergens te bekennen is, doet Brobbey precies wat hij moet doen op dat moment: tijd creëren voor de rest van die prutsers om aan te sluiten. Brobbey moet het constant alleen zien uit te vechten daar voorin. Krijgt 0,0 hulp van de rest van de spelers. Ga er maar aan staan. Die keren dat er dus wel iemand aan sluit in de, scoor je 2 keer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Maar we helpen als team Brobbey ook niet echt he?

Oh nee zeker niet! Die middenvelders die er vaak achter staan begrijpen totaal niet hoe en wanneer ze vlak onder hem moeten komen (Taylort voorop) en hetzelfde geldt voor je buitenspelers die op geen enkel moment juist in lijken te kunnen schatten wanneer ze dichterbij of juist verder weg moeten blijven. Daardoor vertraagt het ook wel hoor, maar neemt niet weg dat Brobbey over het algemeen een one-trick pony is en weinig verrassend is als aanspeelpunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites