Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

Eens met @Zeus over de wedstrijd. Ik vond het ook defensief goed staan bij Ajax, en vond dat Schuurs het eigenlijk ontzettend goed deed gisteren. Alleen is er minder aanvallende creativiteit (ik weet niet in welke mate Antony daar voor zorgt bij Ajax).

Volgende week tegen Atalanta... uit nog wel. Een gelijkspel daar zou al heerlijk zijn, bij verlies kom je na twee wedstrijden al wel in een heel benarde situatie.

bewerkt door Skkky50
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2361

• Chiemel

1894

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1524

Schuurs speelde goed idd. Jammer alleen dat zijn ene fout leidde tot de goal van Liverpool. Hij had Mane constant in zijn zak als die naar binnentrok en tastte slechts 1 keer mis en toen was het direct raak. Jammer, want Ajax verdiende meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei Lazy:

Jammer alleen dat zijn ene fout leidde tot de goal van Liverpool.

Denk dat je in het algemeen wel kan stellen dat het in balbezit te slordig was. Daardoor werd het elke keer gevaarlijk inderdaad.

Trotse gevoel overheerst nog steeds wel. Jammer dat je hier geen punt hebt gepakt, maar ik had vorige week niet verwacht dat we hier zo goed voor de dag zouden komen. Acht ons zeker nog niet kansloos, zeker zolang je tegen Atalanta minstens een punt pakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Thierryvane:

Laten we in ieder geval hopen dat het meevalt met Kudus. Heb nog niks gelezen op Twitter.

Ik las iets over dat zijn moeder van hem gehoord had dat het meeviel.

het zou mij ergens niet verbazen als het wat met zijn kruisband is. Het is zo’n typisch moment waarop je de boel over strekt en dan je kruisband afscheurd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Meniscus kapot. Ik begin zo langzamerhand bijna een deskundige te worden op kniegebied. Helaas herken ik de beweging maar al te goed. 

balen dit. 

Echt vreselijk dit ja.  Meniscus is vaak een maand of 3 dacht ik -al was het bij Neres ook +/- 9 maanden.  Zo ontzettend zuur en sneu dit.

Maanden kijken naar lapzwans Alvarez.  Nu al paniekaanvallen van die gozer tegenover Atalanta hun pressing. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zag overigens dat Blind 15 onderscheppingen onder zijn naam had staan (en dat zo'n aantal niet vaak voorkomt in de CL). Heeft uitstekend gewerkt, het tactisch verdedigen van Firmino tussen de linies. Martinez deed het ook prima en zijn snelheid daar was cruciaal. Enige minpunt aan Martinez is soms dat hij iets té snel de bal extreem wegwerkt. Dat ben je niet echt gewend van een Ajax-verdediger. Aan de andere kant is het misschien maar beter dan geforceerde voetballende oplossingen zoeken als je dat vertrouwen niet echt voelt. Zeker ook tegen een tegenstander die hoog staat en je onder druk zet. In elk geval is hij realistisch. 

Moet wel zeggen dat ik minder onder de indruk ben van Klaassen en met name Gravenberch dan sommige anderen hier. In de duels en defensief was het best prima, dat wel, maar aan de bal ging het te vaak mis. Te vaak slordig in de passing, of net-niet passjes. Blind, op zes, zorgde eigenlijk vaker voor een goede inspeelpass naar voren toe dan Gravenberch en Klaassen. Als je het straks moet hebben van snelle uitbraken met de vleugelspelers moeten die ballen wel snel komen en zorgvuldig zijn. Daarom is het ook des te belangrijker dat Kudus straks weer fit is en één van die twee posities overneemt (en had je in zo'n slotfase overigens misschien wel wat aan een Noa Lang gehad daar, maargoed, daar hebben we nu ook niks meer aan). Ook had je van Mazraoui in balbezit meer mogen verwachten. Ik blijf van mening dat het eeuwig zonde is dat Dest die basisplaats niet heeft gekregen. Mazraoui is technisch zeer degelijk, goed zelfs voor een rechtsback, maar Dest is creatiever en kan offensief voor meer impulsen en verrassingen zorgen. Als je met een ietwat terughoudend middenveld speelt kunnen ook (of: nóg meer) de backs het verschil maken in voetballend opzicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, daar ga je. Zie het nu somber in met plaatsing voor de volgende ronde met Gravenberch en Klaassen tegen Atlanta (2x) en Liverpool. Kudus was in alle opzichten cruciaal geweest: defensief, inhoud, snelheid, voetballend vermogen, dynamiek, creativiteit. In alles beter dan Gravenberch en ook op heel veel vlakken beter dan Klaassen. Zonde. 

Moet je toch zo ondertussen wat gaan doorschuiven uit de jeugd. Een creatieve middenvelder (Taylor, Jensen?) en een snelle vleugelspeler (Hansen?). Al is het enkel om wat meer opties te hebben vanaf de bank, zonder dat je je speelstijl overhoop hoeft te gooien en alle ballen de zestien injaagt op Huntelaar en Traoré. Dat werkt gewoon niet zo en is armoedig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zuur dit, met name voor hem. Had zijn basisplek veroverd en zich sterk ontwikkeld komende maanden waarschijnlijk. Ajax kan nu de volgende CL-ronde ook wel vergeten, los van de vele punten die dit waarschijnlijk gaat kosten in de Eredivisie. Gelukkig heeft Erik ervoor gezorgd dat we Ekkelenkamp erbij hebben gehouden, die gaan we nog hard nodig hebben. En wat Zeus zegt, verwacht Hansen en Taylor er nu vaak bij komende weken. Vorig jaar hadden we misschien een te volle selectie, nu is 'ie eigenlijk te klein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan mag Hansen eerst wel eens even fit worden.   Leek laatst bij Jong na 1 sprintje al wel helemaal leeg, zie hem eigenlijk ook het liefst in een centrale rol, lekker kort achter de spits of gewoon in de punt.   Taylor zal er wel snel bijkomen, heeft natuurlijk in voorbereiding ook al veel meegedaan.  Verder maken er van de jonge gasten momenteel maar weinig echt aansprak op een plek bij de wedstrijdselectie, vooral op de posities, waar je nu juist wel wat extra's kan gebruiken.

Qua basis hoop ik dan maar dat het zo blijft staan.   Kom je in de eredivisie ook goed mee voor de dag.    Blijf alleen jongens als Per Schuurs (snapte die positieve comments over hem niet zo gister),  Mazraoui en Gravenberch wel echt een te groot risico vinden in de 1 tegen 1 die je gaat krijgen bij Atalanta.  Hebben echt die pressing resitance niet. 

http://sharemytactics.com/152668/----formation-tactics.png

Staat een beetje schots en scheef zie ik nu, maar dus gewoon hetzelfde als gister   qua posities. 

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Zeus:

Nou, daar ga je. Zie het nu somber in met plaatsing voor de volgende ronde met Gravenberch en Klaassen tegen Atlanta (2x) en Liverpool. Kudus was in alle opzichten cruciaal geweest: defensief, inhoud, snelheid, voetballend vermogen, dynamiek, creativiteit. In alles beter dan Gravenberch en ook op heel veel vlakken beter dan Klaassen. Zonde. 

Moet je toch zo ondertussen wat gaan doorschuiven uit de jeugd. Een creatieve middenvelder (Taylor, Jensen?) en een snelle vleugelspeler (Hansen?). Al is het enkel om wat meer opties te hebben vanaf de bank, zonder dat je je speelstijl overhoop hoeft te gooien en alle ballen de zestien injaagt op Huntelaar en Traoré. Dat werkt gewoon niet zo en is armoedig.

Ik zie hem stiekem unuvar ook wel er bij halen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Regis:

Dan mag Hansen eerst wel eens even fit worden.   Leek laatst bij Jong na 1 sprintje al wel helemaal leeg, zie hem eigenlijk ook het liefst in een centrale rol, lekker kort achter de spits of gewoon in de punt.   Taylor zal er wel snel bijkomen, heeft natuurlijk in voorbereiding ook al veel meegedaan.  Verder maken er van de jonge gasten momenteel maar weinig echt aansprak op een plek bij de wedstrijdselectie, vooral op de posities, waar je nu juist wel wat extra's kan gebruiken.

Qua basis hoop ik dan maar dat het zo blijft staan.   Kom je in de eredivisie ook goed mee voor de dag.    Blijf alleen jongens als Per Schuurs (snapte die positieve comments over hem niet zo gister),  Mazraoui en Gravenberch wel echt een te groot risico vinden in de 1 tegen 1 die je gaat krijgen bij Atalanta.  Hebben echt die pressing resitance niet. 

http://sharemytactics.com/152668/----formation-tactics.png

Staat een beetje schots en scheef zie ik nu, maar dus gewoon hetzelfde als gister   qua posities. 

In Europese wedstrijden het meest logisch ja. In de Eredivisie zou het ook best kunnen, maar is het misschien ook een idee om terug te grijpen op de 4-2-3-1 en gewoon je beste voetballers op te stellen. Dus dan:

DM: Onana

RA: Mazraoui

RCV: Schuurs
LCV: Blind/Martinez (afhankelijk v. tegenstander)

LA: Tagliafico

RCM: Klaassen

LCM: Gravenberch

RAM: Anthony

CAM: Tadic

LAM: Neres

SP: Promes

Met Tadic die constant betrokken is in het combinatiespel, compenseert het gebrek aan creativiteit van de CM's. Samba op de vleugels en Promes zo ver mogelijk weg van het voetballende gedeelte. Heeft maar een beperkt takenpakket: constant op de laatste lijn van de defensie staan, diepgang achter de defensie en er gewoon zijn in de zestien.

In de CL is dit echter wat te riskant imo, dus dan inderdaad weer teruggrijpen naar de opstelling van gister, hetzij met Anthony erin en Promes als invaller na een uurtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Zeus:

In Europese wedstrijden het meest logisch ja. In de Eredivisie zou het ook best kunnen, maar is het misschien ook een idee om terug te grijpen op de 4-2-3-1 en gewoon je beste voetballers op te stellen. Dus dan:

DM: Onana

RA: Mazraoui

RCV: Schuurs
LCV: Blind/Martinez (afhankelijk v. tegenstander)

LA: Tagliafico

RCM: Klaassen

LCM: Gravenberch

RAM: Anthony

CAM: Tadic

LAM: Neres

SP: Promes

Met Tadic die constant betrokken is in het combinatiespel, compenseert het gebrek aan creativiteit van de CM's. Samba op de vleugels en Promes zo ver mogelijk weg van het voetballende gedeelte. Heeft maar een beperkt takenpakket: constant op de laatste lijn van de defensie staan, diepgang achter de defensie en er gewoon zijn in de zestien.

In de CL is dit echter wat te riskant imo, dus dan inderdaad weer teruggrijpen naar de opstelling van gister, hetzij met Anthony erin en Promes als invaller na een uurtje.

Hier heb ook ook nog aan zitten denken, maar Promes is dermate uitvorm dat hij van mij wel even mag gaan banken.    Maar goed  zolang we Tadic in een centrale rol zien, Alvarez niet in de buurt van het veld is en de overige jongens op enigszins logische plekken staan ben ik momenteel al redelijk tevreden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar hoe komt dat? Als je Neres de komende drie weken op linksback zet, is hij straks ook uit vorm. Vorm heeft natuurlijk ook met vertrouwen te maken. Je krijgt geen vertrouwen van slecht spelen omdat je een takenpakket meekrijgt die je niet past, zoals bij Promes als tien. Het is wel ontzettend belangrijk dat de spelers waar je het nu van moet gaan hebben in vorm zijn, zéker die voorste vier. Daarom zou ik juist ervoor kiezen om Promes zoveel mogelijk van die bank weg te houden in Eredivisie-duels. Moet gewoon weer kunnen doen waar hij goed in is op de posities die daar bij passen (linksbuiten, eventueel spits). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vond Promes wel weer paar keer in ieder geval kwa loopactie gevaarlijk. Keer of drie dat hij achter de defensie komt en opgezocht word maar of de bal was niet goed of hij kwam zelf niet uit. Maar laat wel weer zien hoeveel gevaarlijker hij kan zijn op de vleugel ten opzichte van hoe hij speelde als tien waar hij zijn dynamiek niet kwijt kan en vooral in kleinere ruimtes moet functioneren waar hij gewoon niet zo goed in is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond Promes echt niet verkeerd. Lees bijvoorbeeld ook dat Neres bij de beste hoorde, maar die werkte in de aanval soms enorm vertragend. Had een beetje hetzelfde als met Robben tegen Brazilië in 2010. Iedereen vond hem geweldig. Ik zag hem vaak een snelle uitbraak onderbreken door de bal bij zich te houden en te gaan pingelen ipv snel door te spelen. Robben was wel extremer dan Neres though.

Promes was stiekem ook bij veel gevaarlijke aanvallen betrokken. Maar omdat hij 2 kansen mist, slordiger was in de passing en minder fluweel oogt, vonden velen hem slecht.

Verder, eergisteren zag je inderdaad dat het jammer is dat je Lang niet meer hebt. Niet per se vanwege Lang, maar omdat je nu nog maar 3 vleugelspelers hebt (Neres, Antony, Promes) en anders al moet doorschakelen naar spelers die centraal beter tot hun recht komen (Tadic, Labyad, Kudus). Ook in Jong lopen er niet direct vleugelspelers rond voor zover ik weet. De vleugelspelers daar zijn ook vooral spelers die in de as sterker (zouden moeten) zijn met Giovanni, Hansen en Unuvar. Je mist daar door het vertrek van Lang imo diepte in je selectie, ook omdat de 1e back-up voor die 3 (Tadic) eigenlijk je enige spits op niveau is tegen de betere tegenstanders in de CL.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

49 minuten geleden zei Hwb:

Ik vond Promes echt niet verkeerd. Lees bijvoorbeeld ook dat Neres bij de beste hoorde, maar die werkte in de aanval soms enorm vertragend. Had een beetje hetzelfde als met Robben tegen Brazilië in 2010. Iedereen vond hem geweldig. Ik zag hem vaak een snelle uitbraak onderbreken door de bal bij zich te houden en te gaan pingelen ipv snel door te spelen. Robben was wel extremer dan Neres though.

Promes was stiekem ook bij veel gevaarlijke aanvallen betrokken. Maar omdat hij 2 kansen mist, slordiger was in de passing en minder fluweel oogt, vonden velen hem slecht.

Verder, eergisteren zag je inderdaad dat het jammer is dat je Lang niet meer hebt. Niet per se vanwege Lang, maar omdat je nu nog maar 3 vleugelspelers hebt (Neres, Antony, Promes) en anders al moet doorschakelen naar spelers die centraal beter tot hun recht komen (Tadic, Labyad, Kudus). Ook in Jong lopen er niet direct vleugelspelers rond voor zover ik weet. De vleugelspelers daar zijn ook vooral spelers die in de as sterker (zouden moeten) zijn met Giovanni, Hansen en Unuvar. Je mist daar door het vertrek van Lang imo diepte in je selectie, ook omdat de 1e back-up voor die 3 (Tadic) eigenlijk je enige spits op niveau is tegen de betere tegenstanders in de CL.

In essentie heb je wel gelijk. Maar als je in die positie komt moet je de Balafmaken. Zeker die eerste die je op Adrian schiet is wel echt heeeeel erg slecht.

lang ook eens ja. Ik zie nog steeds niet in waarom je die niet gewoon wat meer speeltijd had kunnen geven. Leuk hoor, 4 keer wisselen en dan met huntelaar en traore aan komen zetten. Maar zeker huntelaar is toch gewoon zo’n typische FM wissel? Die maak ik zelf ook wel eens: ff een oude held nog even speeltijd geven terwijl je weet dat hij niks brengt tegen dit Liverpool. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites