Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Gert:

Vond hem Willem II beker finale heel erg sterk op die plek. Maar dat is geen draadmeter zo'n losse match. Maar toch beloofde dat veel goeds.

Vind hem een beetje te druistig daarvoor. Vooral met Donny ernaast, die ook liever naar voor dan naar achter rent. Op zich is dat niet verkeerd, maar ik denk dat je dan compleet overlopen gaat worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2361

• Chiemel

1894

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1524

1 uur geleden zei Buffell:

Vind hem een beetje te druistig daarvoor. Vooral met Donny ernaast, die ook liever naar voor dan naar achter rent. Op zich is dat niet verkeerd, maar ik denk dat je dan compleet overlopen gaat worden. 

Denk ook wel dat zijn kracht meer ligt op 8 dan op 6 ja. En met Donny ernaast is het wel wat teveel risico. Eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Chiemel:

Opstelling tegen Lille uit wordt dan nogmaals een puzzel. Hopelijk verder geen blessures. Gaat Ajax die kaart van Veltman nog aanvechten, of is die mogelijkheid er niet in de CL of bij een 2e geel? 

Kan in de CL helaas niet.

Hopelijk kiest Ten Hag gewoon voor Donny op 10 dan zonder Neres en gewoon met Marin en Martinez als controleurs.  Echt geen zin in Tadic op links en Huntelaar in de spits om dan weer 90 minuten lang dat stroperige getik te krijgen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou 3-4-3 spelen. Martinez, Schuurs en Alvarez achterop. Tagliafico en Dest hoog op de flanken, VD Beek met Marin centraal in de controle & omschakeling. Voorin Promes, Tadic en Ziyech.

Als het 4-3-3 moet blijven zou ik voor een centraal duo met Schuurs en Martinez gaan. Middenveld met Mazraoui, Gravenberch en Van de Beek op 10.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onana; Dest/Mazraoui, Schuurs, Martinez, Tagliafico; Vd Beek, Tadic, Alvarez; Ziyech, Traoré, Promes.

Alternatief is Lang voor Traoré, Ziyech op 10 en Tadic in de spits.

Op 6-11-2019 om 14:38 zei cimbomcu:

Die handsbal van Abraham vind ik juist een goede regel, hij legt hem met de hand (onbewust) klaar voor Azpilicueta die daardoor voordeel heeft en die bal erin kan schieten.

Tja, ik vind de huidige regels niets. Vooral omdat wat hands is afhangt van of het een aanvallende of verdedigende speler is. Imo moet je gewoon helder zijn: óf hands is het bewust spelen van de bal met de hand/arm (en dan wordt er dus veel minder vaak hands gemaakt dan nu) óf het is hands als de bal de hand raakt (en dan is het dus veel vaker hands dan nu). Niet allerlei gekut ertussenin, situatieafhankelijk etc.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Zeus:

Vreemd middenveld. Van de Beek met Alvarez en Tadic. Ik zou sowieso gewoon kappen met Alvarez op het middenveld. Traore ineens voor de leeuwen gooien vind ik ook wat vreemd. 

Ik vind (maar dat is niet zo gek) mijn middenveld niet vreemder dan jouw suggesties. Ineens een heel ander systeem gaan spelen of een middenveld met Mazraoui én Gravenberch.

Ik ben het op zich met je eens dat Alvarez niet (meer) op het middenveld moet, maar je moet nu iets. Gezien het einde van de wedstrijd tegen Chelsea lijkt Schuurs-Martinez het logische centrale duo. Met Alvarez op het middenveld breng je in elk geval nog een echte controleur. Andere opties daarvoor heb je (behalve evt. Eiting) eigenlijk niet. Ik zou Vd Beek nu niet uit de controlerende rol halen. Er moet dan voorin wel iemand bij. Huntelaar als spits kan, maar dan zie ik liever een talent. Of je dan voor Traoré of Lang gaat, is me redelijk om het even, kan dat ook niet echt goed beoordelen. Ik zou wellicht nog eerder Vd Beek in de controle en Marin op 10 zetten dan andersom btw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is maar net wat je 'ineens een heel ander systeem' noemt. 3-4-3 valt voor dit Ajax niet moeilijk te implementeren. Je voorhoede blijft ongewijzigd, je speelt nog steeds met twee controleurs (zij het meer dynamisch, hetgeen VD Beek en Marin juist goed ligt), je speelt nog steeds met aanvallende backs die nu dan iets hogerop mogen acteren. Het enige verschil: je 10 eraf voor een extra centrale verdediger. Bij Lille mag je vooral niet verliezen. Je moet defensief echt een goede bezetting hebben tegen het op de omschakeling gevaarlijke Lille, zeker nu defensief leider Blind weg is.

Mocht je toch in een 4-3-3 spelen - en ik zou kiezen voor het duo Schuurs & Martinez, dat ook al eens samen speelde daar (JC schaal) - moet je het gewoon echt voetballend oplossen. Dan heb je twee aan de bal goede centrale verdedigers en zou ik controlerend op het middenveld ook twee goede voetballers zien. Marin vind ik dan te riskant, Mazraoui is dan bij gebrek aan beter je beste troef, daarna Gravenberch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Zeus:

Overigens speelt Ajax gedurende een hoop aantal wedstrijden al in een soort 3-4-3. Tagliafico en Dest staan dan hogerop en Martinez zakt in (naast Blind). Dat @Pino zoiets niet ziet en de eerste de beste kans pakt om iemand die hij niet mag te burnen zegt me weinig, maar van @Hwb heb ik toch wel een wat hogere pet op.

In de opbouw ja. Vorig jaar ook met Frenkie. Maar als de bal voorin komt, Staat Martinez (en stond Frenkie) echt niet meer naast Blind centraal achterin. Ook in balverlies met het druk zetten op de tegenstanders doen ze dat niet. Het is niet een systeem dat ze spelen, maar een variant in de opbouw.

5 uur geleden zei Zeus:

Mocht je toch in een 4-3-3 spelen - en ik zou kiezen voor het duo Schuurs & Martinez, dat ook al eens samen speelde daar (JC schaal) - moet je het gewoon echt voetballend oplossen. Dan heb je twee aan de bal goede centrale verdedigers en zou ik controlerend op het middenveld ook twee goede voetballers zien. Marin vind ik dan te riskant, Mazraoui is dan bij gebrek aan beter je beste troef, daarna Gravenberch.

Ik denk dat Vd Beek daar je beste troef is. Voor een onwennig centraal duo, zeker op dit niveau, zou ik niet kiezen voor iemand die je min of meer als debutant kunt zien met iemand die vooral furore heeft gemaakt op rechtsback en als middenvelder nog niet echt heeft overtuigd, vooral niet in discipline. Vd Beek kun je vanuit een controlerende rol leiding laten geven aan de organisatie. Omdat Vd Beek in aanvallend opzicht ook graag mee opkomt, zou ik kiezen voor een écht meer controlerend type met ook wat meer ervaring, ook al lever je voetballend dan wat in. Alvarez dus. Ik gooi liever aanvallend iemand voor de leeuwen (Traoré, Lang), dan verdedigend/controlerend in de as, zeker in wedstrijden die je niet moet verliezen.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Erwin.:

Is dat iets nieuws ofzo, ik hoor ze in de media ook steeds vaker over blokken praten. 

Term die Ten Hag geintroduceerd heeft, hij werkt van blok naar blok waarin elke keer bepaalde stappen gezet moeten worden (een interlandperiode of andere pauze markeert het einde van een blok). Wel handig om doelen te stellen en bepaalde dingen te bereiken binnen een vastgestelde termijn, maar grappig om te zien hoe de media maar meelult. Beetje hetzelfde met die halfspaces de laatste tijd. Zit ook wel degelijk tactiek achter vanuit Ten Hag, maar tot een jaar geleden las je dat nergens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites