Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

18 uur geleden zei E2E:

Dit idd precies!

Toen ik dat zag dacht ik nog is dit een nieuwe invulling van Ten Hag. Dat hij wil dat de VMC zo speelt. Maar als je er zo aan terug denk is dat waarschijnlijk hoe hij het liefste voetbalt, omdat hij dus liever niet onder druk speelt. Maar hopelijk is deze visie onjuist en gaat hij het nog laten zien. Want als hij dit echt niet kan dan is hij in een behoorlijke serie wedstrijden niet bruikbaar voor een team als Ajax. En dan is het wel echt slechte scouting.

Daarom benieuwd naar mensen die hem veel in België hebben zien spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2361

• Chiemel

1894

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1524

37 minuten geleden zei Gert:

Toen ik dat zag dacht ik nog is dit een nieuwe invulling van Ten Hag. Dat hij wil dat de VMC zo speelt. Maar als je er zo aan terug denk is dat waarschijnlijk hoe hij het liefste voetbalt, omdat hij dus liever niet onder druk speelt. Maar hopelijk is deze visie onjuist en gaat hij het nog laten zien. Want als hij dit echt niet kan dan is hij in een behoorlijke serie wedstrijden niet bruikbaar voor een team als Ajax. En dan is het wel echt slechte scouting.

Daarom benieuwd naar mensen die hem veel in België hebben zien spelen.

Naja jan Boskamp oa kwam hier ook al mee toch? Dat hij niet begreep waarom Ajax hier voor ging. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Kavinos:

Ontwikkelen prima. In Jong Ajax en op de training. Als Donny straks weer fit is, lekker met middenveld spelen met Donny - Martinez en Ziyech.

Veel te aanvallend in mijn optiek. Donny loopt bijzonder vaak uit positie en dan moet je van Ziyech dubbele taken gaan verwachten. Ziyech verdedigt tegenwoordig bewonderenswaardig veel terug, maar op die positie moet je dat niet van hem gaan eisen want dan staat ie er niet wanneer je weer naar voren kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Buffell:

Veel te aanvallend in mijn optiek. Donny loopt bijzonder vaak uit positie en dan moet je van Ziyech dubbele taken gaan verwachten. Ziyech verdedigt tegenwoordig bewonderenswaardig veel terug, maar op die positie moet je dat niet van hem gaan eisen want dan staat ie er niet wanneer je weer naar voren kan.

Te aanvallend? In de eredivisie lijkt me dat geen probleem, enkele potjes daar gelaten. Dan moet je met Alvarez - Blind en daarvoor Martinez voldoende defensief hebben. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei cimbomcu:

Boskamp zei ook dat het gewoon een hele goede speler is maar dat hij niet goed wordt gebruikt. Er is ook nog iets als ontwikkelen he.

Een hele goede speler heeft hij het nooit genoemd.  Daarnaast mag je, al zeg ik en hebben andere het ook al meer gezegd, een bepaald basisniveau verwachten van spelers bij Ajax en helemaal aankopen van meer dan 10 miljoen.    Op het moment dat jij amper een bal kan aannemen heb je niets te zoeken in Amsterdam. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Buffell:

Ligt eraan hoe je Donny het veld in stuurt. Als '10' is het zijn taak juist de gaten in te duiken en wat meer uit positie te lopen, daar ligt immers ook zijn kracht (nu het afmaken van kansen nog). Hij heeft echter ook duels meer teruggetrokken gespeeld als 8 en zelfs als 6. Die jongen is voetbaltechnisch slim genoeg om dat goed op te lossen als niet hij maar Ziyech degene is die de vrijheid krijgt op het middenveld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou Donny-Martinez-Ziyech aanvallender zijn dan Siem de Jong-Anita-Eriksen, Klaassen-Blind-Eriksen of Donny-Schöne-Ziyech? Dat is imo waar je het mee moet vergelijken. Ajax heeft veel vaker op zo'n manier gespeeld, ook redelijk succesvol. De vraag is wat dat van de rest van het team vraagt en of die daartoe in staat zijn, het middenveld zelf lijkt me het probleem niet.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind Donny persoonlijk niet echt de beoogde '8'. Ik ben echt enorm fan van die jongen en als aanvallende middenvelder vind ik hem echt een revelatie, maar ik vind hem verdedigend te weinig in zijn mars hebben om op '8' van diezelfde waarde te zijn. Dan doe je afbreuk aan zijn specialiteiten, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik roep al maanden dat de middenlinie het grootste probleem van dit Ajax zou worden en dat je met dit materiaal beter met een '6' zou spelen. Donny kan overigens inderdaad best als RCM spelen met ZIyech naast hem op LCM. Het zal dan alleen wel betekenen dat één van de twee, of zij allebei, gecontroleerder zullen moeten spelen dan ze de laatste tijd gewend zijn. Donny moet meer zijn positie behouden en wat van zijn voorwaartse loopacties laten schieten en Ziyech moet gestructureerder spelen en minder zwerven over het veld. En tevens moet hij aan de bal toch echt wel iets veiliger, iets zekerder spelen. Dat hij vuile meters kan maken is al vaak genoeg gebleken, zeker tegen de grotere tegenstanders. Maar je moet hem daarvoor wel kunnen motiveren en inspireren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betreft 4-3-3, ik vind dat sinds het vertrek van Frenkie (maar eigenlijk daarvoor ook al) wel een serieuze optie. Vooral omdat je dit seizoen ook defensief meer solide opties voor de 6 hebt dan Schöne. Tegelijk heb ik niet de illusie het beter te zien dan Ten Hag.

Martinez wordt nu natuurlijk gezien als de speler die dan op 6 moet, maar ik geloof toch dat in dat geval eerst naar Blind kijken het best zou zijn. Toch meer dan Martinez een spelverdeler, én Blinds gebrek aan snelheid is als CV een groter probleem dan op 6. Voor iedereen die nu denkt "maar we hebben toch gezien dat dat niet werkt", als 6 in 4-3-3 is echt anders dan als controleur in 4-2-3-1.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blind schijnt het wel erg goed te doen om de organisatie achterin te beheersen. Dat lijkt me ook wel belangrijk met spelers als Mazraoui, Dest, Veltman, Martinez, Alvarez en Tagliafico naast zich. Ik wilde Blind eerst ook op 6. Maar wellicht is het voor nu beter om hem achterin te houden. Die snelheid weet hij vaak goed op te vangen met zijn positionering. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Pino:

Blind schijnt het wel erg goed te doen om de organisatie achterin te beheersen. Dat lijkt me ook wel belangrijk met spelers als Mazraoui, Dest, Veltman, Martinez, Alvarez en Tagliafico naast zich. Ik wilde Blind eerst ook op 6. Maar wellicht is het voor nu beter om hem achterin te houden. Die snelheid weet hij vaak goed op te vangen met zijn positionering. 

Ik denk dat hij dat vanaf een 6-positie ook nog prima kan doen. Als controleur kan dat eigenlijk niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Punt is wel. Blind op 6 in z'n vorige Ajax periode was fantastisch. Maar dat is ook al weer een hele tijd geleden. 

En toen had je een speler als Moisander achterin. Ik zie Alvarez en Martinez de organisatie niet neerzetten achterin. En als 6 moet Blind zich meer bemoeien met het aanvallende spel. Bij hem begint het dan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was in het begin ook voorstander van Blind op de 6 (mocht er een enkele komen), maar daar ben ik wel op teruggekomen. Hij mist de versnelling en drive die benodigd is om op het middenveld de tegenstander beginnen kapot te spelen. Aan de andere kant heeft hij op LCV het overzicht, de balbehandeling en de ervaring om alles goed neer te zetten zodat hij zelf of een ander iemand vrij kan komen om de bal 'het werk te laten doen'. Juist daar kan hij excelleren en zijn skills inzetten. Het inzakken en versnellen naar voren wat o.a. Anita ook fantastisch kon, kan hij niet op die manier. Ik denk nog steeds dat hij het kan, maar ik denk dat hij beter speelt op LCV.

Link naar opmerking
Deel via andere websites