Spring naar bijdragen
jazou

[FM18] De rentree van een doorgewinterde manager

Aanbevolen berichten

Toen ik, in 2007, door een vriend werd geattendeerd op het voetbalspel Football Manager 2008, was ik niet gelijk enthousiast. Sterker nog: ik vond het eigenlijk ontzettend stom dat in de rol van manager niet zelf kon spelen, maar dat je afhankelijk was van de prestaties van je spelers. Ik vond het dan ook frustrerend toen ik spelers dingen zag doen waarvan ik overtuigd was dat ze dat in het echt nooit zouden doen... Dat de spelers niet deden wat ik wilde, hielp ook niet echt voor de ontwikkeling van mijn liefde voor het spelletje. En dus ging ik maar weer verder met dat andere voetbalspel FIFA 08, waar ik wel zelf de touwtjes in handen had. Daar lukte tenminste wel alles wat ik wilde en als er iets niet lukte, kon ik daar alleen mezelf de schuld van geven.

Het was niet voordat ik Football Manager 2008 (ofwel FM08) een paar keer had opgestart en een paar verschillende teams had geprobeerd, dat ik in een positieve flow kwam. Een flow, een vibe, een honger naar meer, noem het maar hoe je wilt. Dat is in ieder geval een opwaartse spiraal waar elke manager op zit te wachten. Doordat ik in deze heerlijke en voor veel managers bekende positieve flow terecht kwam, verwaarloosde ik mijn FIFA saves ten gunste van mijn FM carrière. Dat was eigenlijk het begin van het einde. Ik begon me steeds meer te verdiepen in tactieken, in talentvolle spelers en in stafleden die van toegevoegde waarde zouden zijn voor mijn club. Het daaropvolgende jaar kocht ik mijn tweede FM (FM 09) en het proces zette zich voort. Er waren een aantal nieuwe dingetjes bijgekomen en daarnaast waren een aantal rare dingetjes van het vorige deel uit het spel gehaald. Ik verloor mezelf behoorlijk in het spelletje en zei wel eens gekscherend tegen mijn vrienden: "Als ik nou net zoveel tijd in mijn school stak als in FM, dan was ik cum laude geslaagd!"

Dit laatste zinnetje begon als een grapje, want ik ronde mijn opleiding gewoon af terwijl FM mijn grootste hobby werd. Maar toen ik een vervolgopleiding startte begon ik de ernst van mijn eerdere uitspraak wel in te zien. Mijn cijfers gingen er onder lijden en uiteindelijk keerde ik zo vaak terug naar de wereld van mijn FM save, dat ik van mijn opleiding werd geschopt. Te weinig punten gehaald, dikke pech jongeman! Mijn ouders waren als vanzelfsprekend niet te spreken over deze ontwikkeling en toen ik een jaar na dit debacle geen werk kon vinden met mijn eerste opleiding, besloot ik om weer te gaan beginnen met een nieuwe opleiding.

Dit keer was ik vastberaden om te gaan slagen! Niet alleen omdat ik een godsvermogen aan collegegeld moest gaan betalen, maar ook omdat naar mijn mening wel moest om een een kans op de arbeidsmarkt te krijgen. Deze vastberadenheid zorgde ervoor dat ik een aantal rigoureuze beslissingen nam. De eerste beslissing was om mijn XBOX alleen maar te gaan gebruiken voor het kijken van films en niet voor spelletjes. En de tweede beslissing was om per direct te stoppen met Football Manager. Vooral deze laatste beslissingen kostte mij erg veel moeite, helemaal als ik voetbalwedstrijden aan het kijken was in mijn vrije tijd.

Het is nu drie jaar later en het besluit wat ik toen nam, heeft zijn vruchten afgeworpen! Alle studiepunten zijn behaald en het Bachelordiploma is aangevraagd! Tussentijds kwamen er genoeg momenten waarbij een terugslag dreigde, maar iedere keer als ik op het punt stond om de nieuwste FM aan te schaffen, kon ik mezelf toch weerhouden. Het belangrijke einddoel was namelijk steeds in zicht en alle vakken werden in een keer gehaald. Zou ik FM gaan kopen, dan gooide ik al dat harde werk zo door de toilet. Want daar was ik echt van overtuigd! Nu het echter zover is dat mijn diploma is aangevraagd, kan ik mezelf belonen met de nieuwste versie van het spel wat mijn leven toch wel een beetje boel had beïnvloed door de jaren heen: FM 18.

Het is inmiddels al weer een tijdje vrijaf voor mij en dat betekend dat ik een beetje heb kunnen aankloten in het spel. En ik moet zeggen: er is een hoop veranderd sinds ik voor het laatste FM speelde! Doordat ik Football Manager weer opnieuw moet gaan uitvinden, leek het me een leuk idee om dit in het publieke domein te gaan doen. Op die manier kan ik mijn struggels en hopelijk ook mijn successen met iedereen delen, terwijl ik feedback en tips hoop te ontvangen van de experts van dit moment. Deze novelle zal dus geen grafisch hoogstandjes gaan bevatten, noch zal het altijd een samenhangend geheel gaan worden. Mijn doel is namelijk om het plezier in dit spel weer terug te vinden en zoals ik dat hierboven al vertelde, ging dat in het begin ook gepaard met meerdere herstarts en het proberen van verschillende teams.

Het was "vroeger" altijd een gewoonte voor mij om in het begin van een nieuwe FM te beginnen met mijn favoriete clubje sc Heerenveen. Daarnaast wilde ik ook altijd weten wat je met geld kan bereiken in het spel en daarom waren Real Madrid en Manchester City ook graag gemanagede teams. Ten slot trekt een LLM game me ook altijd wel en een old time favorite van mij is Torquay United. Die hebben er overigens erg hun best voor gedaan om het voor mij alleen maar moeilijker te maken, want ze zijn namelijk al twee keer gedegradeerd ondertussen en spelen daardoor non-league. Maar met welk team ik nu ga beginnen heb ik nog niet besloten. Ik zit te denken aan teams als PSV of Ajax, Östersunds SK, Celtic FC of Borussia Dortmund. Uitleg: PSV en Ajax zijn teams die naar mijn weten in Nederland hoge ogen gooien in FM en een flinke lading aan talenten hebben waar ik wel wat mee zou kunnen. Voor Östersunds SK heb ik in de afgelopen jaren een zwak voor gekregen door prestaties in de nationale competitie en in de Europa League. Plezier gaat voor een groot deel gepaard met prijzen pakken en met Celtic FC ben je daar wel van gegarandeerd. Tot slot heeft BVB sinds die ene wedstrijd in de Champions League tegen Malaga mijn hart gestolen en lijkt het me daarom erg leuk om ze weer op het juiste pad naar succes te gaan brengen.

Ik hoop elke andere dag een update te gaan plaatsten in de vorm van een lap(je) tekst in combinatie met screenshots, YouTube filmpjes en/of Twitter berichten. Voor nu laat ik het hier maar even bij en ben ik vooral benieuwd naar reacties. Ik ben ook nog op zoek naar iemand die toch iets van een grafisch hoogstandje voor me zou kunnen maken, namelijk een banner. Als iemand zich geroepen voelt, just let me know ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste 'goed' dat je FM tijdelijk aan de kant hebt gezet. En nog beter is dat je het spelletje weer gevonden hebt Ik blijf je volgen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel mooie eerste post en zoals Vlonkie zei : goed dat je eht terug hebt gevonden en vooral dat alle veranderingen in de game je interesse terug hebben kunnen wekken. Ik ben alvast benieuwd naar je updates en hoe je het gaat brengen. Je hebt er nog een vaste volger bij

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/PSV_Eindhoven_-_Philips_Stadion_-_Kleedkamer_Welkom_-_Cropped_Logo.jpg[/img] Na een ruime tijd wikken en wegen, heb ik toch besloten om mijn eerste game te gaan beginnen met PSV. Hetgeen wat de doorslag gaf, was de herinnering aan games die ik in het verleden met PSV heb gehad en die mij beter af gingen dan games met Ajax. De club uit de hoofdstad lag me in eerder FM’s niet en ik heb geen reden om te denken dat het tegenwoordig anders zou zijn. Dit betekent uiteraard niet dat ik nooit een game met Ajax zal beginnen, alleen nu gewoon nog niet. Excuses aan alle Ajaxsupporters. Voordat ik überhaupt een team kon kiezen, maak je natuurlijk eerst een manager aan. Ik kwam erachter dat je dit tegenwoordig al moet doen bij de eerste keer dat je het spel start en dat die manager dan standaard in het systeem staat voor al je volgende spellen. Super! Dat scheelt weer een hoop werk als deze game hopeloos mislukt. Bij het aanmaken van mijn digitale alter-ego zag ik dat het allemaal een stuk uitgebreider is geworden dan ik gewend was. Naast je naam, geboortedatum en favoriete club kan je nu ook aangeven welke talen je spreekt (3 in totaal) en kan je zelfs op basis van een foto een je eigen gezicht laten digitaliseren zodat het eruitziet alsof je een genereerde speler bent. Een leuke toevoeging, maar niet iets om lang bij stil te blijven staan. Daarna kan je ook invullen welke diploma’s je zegt te hebben, wat je ervaring als speler was tijdens je actieve carrière en ook wat voor stijl je hebt als manager. Om het mezelf niet moeilijk te maken heb ik gekozen voor het diploma en de ervaring die passend worden geacht voor een manager van PSV. Tot slot heb ik er nog wel voor gekozen om de eigenschappen van mijn manager zo te tweaken dat ik een keeperstrainer kan zijn. Dat wil ik op basis van mijn echte amateurcarrière als keeper. De formaliteiten zijn gedaan! Dan kan ik nu echt gaan beginnen met mijn eerste save in Football Manager sinds jaren. Ik ben van plan om elke update te gaan structureren rondom de volgende pijlers: Hoofdzaak van de update, dingen die voor mij nieuw zijn en de algemene voortgang in de game. Uiteraard zal ik ook tegen dingen aanlopen tijdens het spelen en dat zal ik dan behandelen in deze updates onder de desbetreffende pijler. [B]Hoofdzaak [/B]in deze eerste update is iets wat ik in het verleden altijd deed wanneer ik een nieuwe game startte: het doorlichten van de technische staf. Dat doe ik altijd aan het begin al omdat ik zo mijn trainers gelijk al op de juiste plek staan en het maximale resultaat uit de trainingen kan halen. Bij het openen van het stafscherm viel me een [B]nieuwigheid [/B]op, namelijk een duidelijk overzicht van de stafleden. Deze voor mij nieuwe upgrade is echt heel fijn, want hier kan je in een oogopslag zien hoeveel stafleden je hebt en hoeveel je er nog bij kunt hebben. Daarnaast is er met kleurtjes gewerkt om zo een duidelijke scheiding tussen de verschillende rollen te creëren. In het geval van PSV heb ik plaats voor elf trainers en alle plaatsen zijn ook bezet (voor nu): 2 conditietrainers, 1 keeperstrainer, 1 assistent-manager, 5 trainers en 1 hoofd jeugdopleiding. Om als trainer bij PSV te mogen werken ben ik van mening dat ze minimaal 3,5 sterren hebben bij de rol die ze bekleding binnen het trainersteam. Daardoor ben ik genoodzaakt om nu al flink te hakken in het personeelsbestand. De volgende stafleden heb ik ontslagen: de assistent-manager, 1 van de conditietrainer en 2 trainers. Ik heb na deze ontslagen niet op mijn luie reet gezeten, maar ben gelijk op zoek gegaan naar nieuwe trainers die wél aan het niveau voldoen. De eerste [B]voortgang[/B]die ik kan melden is dat er na een tijdje zoeken voor elke positie een geschikte trainer is gevonden. De eindstand met betrekking tot de trainers is nu dat het merendeel van de trainers 4 sterren heeft op hun specialiteit en de rest heeft 3,5 sterren. De volgende stap is het doorlichten van het scoutingapparaat. Ik zie dat we de beschikking hebben over 1 hoofdscout en 9 scouts. Geen van deze scouts voldoen echter aan mijn kwaliteitseis voor scouts. Ik vind dat een scout bij PSV minstens 15 punten moet hebben in het beoordelen van zowel het huidige niveau van een speler als van het potentiele niveau van de speler. Daarom ben ik ook hier gaan snijden in het personeelsbestand en heb ik er 5 scouts uitgegooid. Wel netjes met een verklaring uiteraard. Na een korte zoektocht vond ik twee scouts met 19 punten in de bovengenoemde eigenschappen en zij komen ons team [B]versterken[/B]. De rest van de scouting voldoet eigenlijk ook niet aan de eis, maar die gedoog ik voor het moment omdat ze wel tegen de grens aanzitten. Naast scouts zijn er nog een aantal andere stafleden deel van het scoutingsteam. Dat zijn voor mij stafleden met een [B]nieuwe [/B]rol, waarvan ik me afvraag hoe ik die in het spel zou moeten gebruiken: de data-analisten. Als iemand mij kan vertellen wat ik hier mee kan, dan zou ik dat zeer op prijs stellen. De laatste stap voor vandaag is het analyseren van de medische staf. Het medische team heeft ook een paar voor mij nieuwe rollen: een arts en sportwetenschappers. Het lijkt vanzelfsprekend dat elke club een teamarts heeft en daarom vind ik het een erg leuke toevoeging, maar ik vraag me wel af wat ik met de beste man (of soms vrouw) kan. Ik kan namelijk helemaal geen eigenschapen zien van de arts. Wat de sportwetenschappers betreft: een erg leuke toevoeging en zeker relevant voor het moderne voetbal dat bijna is uitgegroeid tot wetenschap. Maar ook hier vraag ik me weer af hoe ik deze stafleden kan gebruiken. Ik zie wel dat er een eigenschap bij is gekomen die “sportwetenschap” heet, dus afgaande op de waarde van die eigenschap heb ik er gelijk maar eentje ontslagen. De beste man was waarschijnlijk een stagiair, want met een 2 als waarde kan ik het echt geen waardige sportwetenschapper noemen. Naast deze nieuwe stafrollen zijn er natuurlijk ook gewoon de good-old fysiotherapeuten. Helaas zaten er daar ook een aantal flapdrollen tussen en dus heb ik weer een aantal mensen uit hun functie moeten ontheven. Na deze [B]grote schoonmaak [/B]bleven er gelukkig nog genoeg capabele mensen over en dus hoefde ik niet naar nieuwe fysio’s te gaan zoeken. Met een verse lichting trainers, scouts en fysiotherapeuten ben ik klaar om het spelletje écht te beginnen. Maar niet voordat ik de verantwoordelijkheden van de technische staf heb aangepast. Ik wil zo veel mogelijk zelf doen, maar het aandragen van nieuwe spelers en/of talenten door de hoofdscout kan natuurlijk geen kwaad, net zomin als een update van de ontwikkeling van jeugdspelers van de hoofd jeugdopleiding. In de volgende update zal ik onder andere de selectie doorlichting en een begin gaan maken aan de tactiek. [spoiler=Reacties] @Vlonkie Bedankt! Het is met het WK op de achtergrond echt aan me gaan trekken, dus ik ben blij dat ik het toch maar heb aangeschaft. En ik hoop dat mijn vervolgverhaal kan boeien. @True_Legend Tnx! Ik moet wel zeggen dat het niet per sé de veranderingen waren die mij terug hebben doen komen, maar meer het spel als geheel wat ik altijd al fantastisch vond. Ik hoop dat ik je met deze en de volgende updates kan blijven boeien. PS: Als iemand hinderlijke spelfouten en/of kromme zinnen spot in mijn stukjes, schroom dan niet om me te verbeteren! Ik heb al mijn teksten de afgelopen jaren in het Zweeds moeten schrijven dus mijn Nederlands is een beetje roestig geworden. [/spoiler] bewerkt door jazou

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een zeer duidelijke uiteenstelling van de verschillende vertenten van je technische ploeg ! Ik kan er mij volledig in terugvinden, alleen denk ik dat het voor PSV iets moeilijker zal worden dan bijvoorbeeld Benfica om echte toppers aan te trekken als coaches omwille van de reputatie ... Maar ik ben benieuwd naar de namen die deel zullen uitmaken van je staff. Je hebt me zeker en vast geboeid met deze update

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

PSV_Eindhoven_-_Philips_Stadion_-_Kleedkamer_Welkom_-_Cropped_Logo.jpg

Nadat ik in de vorige update een basis heb gelegd voor het komende succes, want dat is toch wel waar ik naartoe werk uiteraard, ga ik nu eens bekijken wat voor vlees ik eigenlijk in de kuip heb (nee niet dat stadion) als het gaat om het spelersmateriaal. Deze update staat dus in het teken van de selectie en ook een beetje van de voorbereiding.

Het eerste elftal bevat 19 spelers en dat vind ik eerlijk gezegd toch wat weinig, maar als ik kijk naar Jong PSV en het -19 team dan staan er genoeg talenten op de wachtlijst. Mijn eerste oordeel is dan ook dat we niet direct versterkingen voor de breedte nodig hebben. Ik zie al wel dat er vier spelers in de belangstelling staan van andere clubs: Jorrit Hendrix, Daniel Schwaab, Zoet en Pereiro. Dit betekent dat ik al wel op zoek moet gaan naar eventuele vervangers. Er lopen genoeg talenten rond op de club, maar als deze potentiele basisspelers de club gaan verlaten dan wil je wel graag een vervanger hebben die er gelijk staat. En dus moet je extern gaan shoppen.

Naast vervangers zag ik een team die op sommige posities sowieso wel toe was aan versterking. Zo vond ik dat er geen echt goede spelers voor de AMC-positie waren en was ik ook wel van mening dat Daniel Schwaab überhaupt niet de sterverdediger was die ik voor ogen had. Daarnaast dacht ik dat we Luuk de Jong ook nog weleens konden gaan verliezen, ondanks dat die nog niet in de belangstelling van andere clubs stond. Als ik dan even een samenvattende analyse geef dan kom ik tot het volgende: Ik wil een VC, een AMC en een S erbij hebben. Probleem is dat we “maar” 3 miljoen transferbudget hebben, dus we moeten wel eerst iets verkopen om vervolgens heel slim in te kunnen kopen.

Enige momenten later begon de transfercaravaan te draaien en zagen we Hendrix naar Southampton vertrekken. Het leverde de club ruim 15 miljoen euro op, waarvan ik de helft mocht gebruiken voor eventuele versterkingen. Dit heb ik dan ook gebruikt! Als vervanger heb ik Louis Samson aangetrokken en die was transfervrij, dus dat liet wat ruimte over voor een back-up voor dezelfde positie. Het gaat hier om een oude bekende van mij: Anthony Annan. Deze geroutineerde VM kon ik voor een half miljoen euro oppikken bij HJK Helsinki. Voor de gewilde versterking op de AMC-positie bleef ik op Scandinavisch grondgebied: Hany Mukhtar, de Duitse middenvelder in dienst van Brøndby kon voor 3 miljoen worden opgehaald. Tot slot heb ik nog een vervanger gevonden voor Luuk de Jong, al is het nog allerminst zeker dat hij wel gaat vertrekken. De vervanger luistert naar de naam Henk Veerman. Een cultheld van mijn eigen cluppie sc Heerenveen. Hij heeft erg goede eigenschappen voor een Targetman en kostte me slechts 2.3 miljoen euro. Zelfs als Luuk blijft dan hebben we nog een zeer goede back-up spits.

Tussen al dit transfer geweld door heb ik natuurlijk ook al zitten knutselen aan mijn tactiek. Een tactiek die het vroeger altijd goed deed was de vertrouwde 4-2-3-1 met vleugelaanvallers en een targetman. Als ik het spelersmateriaal van PSV zo bekijk, dan kan ik daar prima deze tactiek mee gaan spelen. Nou zag ik in het tactiekscherm dat er het een en ander vernieuwd is. Waar ik vroeger hele Excel-documenten volmaakte om erachter te komen welke positie en rol het beste bij welke spelers paste hoeft dat tegenwoordig niet meer. Er staat namelijk gewoon een bolletje naast de positie die een indicatie geeft van de bekwaamheid van de speler. Het veld is ook verdeeld in allemaal kleine vierkantjes die aangeven waar de sterktes en de zwaktes van de opstelling zitten. Ik ben erg benieuwd of dit me gaat helpen om in de toekomst een ideale tactiek te smeden of dat ik zal terugvallen op mijn Excelverslaving.

Zoals mijn 4-2-3-1 er nu uit ziet heb ik een Doelman met taak verdedigen, geen gekke voetballende acties alleen het doel schoonhouden. Vleugelverdedigers die aanvallend ingesteld zijn zodat ze naast hun verdedigende werk ook voorzetten kunnen geven op de Targetman. Het centrale duo bestaat uit reguliere centrale verdedigers, niets meer niets minder. De centrale middenvelder staan in een driehoek, namelijk twee CM´s met als taak ondersteunende Balveroverende middenvelder en Vooruitgeschoven spelmaker en een AMC als ondersteunende Aanvallende middenvelder. De vleugelverdedigers in dit elftal komen het best tot hun recht als Hangende vleugelspitsen, dit is een afwijking van mijn standaardtactiek maar ik ben zeer bereid om dat in deze nieuwe tijd te gaan proberen. Mocht het niet werken, dan heb ik altijd een tweede tactiek achter de hand die met ouderwetse vleugelspitsen werkt. En tot slot is de spits van het elftal een boomlange Targetman. Of de tactiek daadwerkelijk werkt moet nog maar blijven, maar met het spelersmateriaal dat ik tot mijn beschikking heb lijkt me dit de beste en meest logische oplossing.

Ondertussen heeft mijn assistent alle oefenwedstrijden gedaan en de uitslagen zijn hoopgevend. Tegen Juventus (0-0), Zenit (0-0) en Telstar (1-1) werd er gelijkgespeeld terwijl er tegen AC Milan (0-1) en PSG (0-1) werd verloren. De overige wedstrijden tegen Sassuolo (W2-1), FC Eindhoven (W0-3), De Treffers (W0-7) en Bari (W0-1) werden gewonnen.

Tot slot heb ik ook nog even gekeken naar de samenwerkingsverbanden die de club heeft lopen en kwam ik erachter dat je tegenwoordig kan onderhandelen over de afspraken die clubs hebben met elkaar. Dat vind ik een echt toffe toevoeging die ik in het verleden wel miste. Daarom heb ik gelijk voorstellen bij een aantal samenwerkingen gedaan om huurovergangen tussen de clubs makkelijker worden gemaakt. Zo kan ik spelers op uitleenbasis naar FC Eindhoven en Racing Genk sturen zodat ze daar speeltijd kunnen krijgen die ze bij mij niet krijgen. En tot mijn verbazing ging het bestuur ook nog eens akkoord met mijn vraag naar een satellietclub met financiële voordelen voor beide kanten. Dat is Suwon Samsung Bluewings geworden uit Zuid-Korea.

[spoiler=Reactie]

@True_Legend: Dankjewel. Ik denk ook niet dat ik nu al voor de wereldtop qua trainers moet gaan, vandaar dat ik het bij 3,5 sterren hield als minimum. Wat er de komende seizoenen gaat gebeuren zien we dan wel weer. Ik was niet van plan om de namen van mijn trainers te gaan verwerken in mijn updates, maar bij deze: Jurgen Dirkx, Luca Vigiani, Peter Beardsley, Bert van Marwijk, Stijn Quanten (trainer), Egid Kiesouw (conditietrainer), Abe Knoop, Ruud Hesp (keeperstrainers) en Tom Freddy Aune (assistent-manager).

bewerkt door jazou

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

266px-Johan_Cruijff_Schaal2.png

De voorbereiding is nu voorbij en het seizoen gaat nu echt beginnen. PSV speelt de wedstrijd om de Johan Cruyff Schaal tegen bekerwinnaars Feyenoord. Deze wedstrijd wordt gevolgd door de eerste competitiewedstrijd van het seizoen, gelijk een makkelijke, tegen Ajax. In deze update zal ik het begin van het seizoen beschrijven met alle wedstrijden in de competitie, beker en de Champions League, maar dat betekent niet dat ik elke wedstrijd uitgebreid zal gaan behandelen. Ik verdeel dit stuk in drie: Competitie, beker en Champions League. Maar niet voordat ik het even heb gehad over de JCS van dit jaar.

Zoals gezegd spelen we dit jaar tegen Feyenoord en het werd eigenlijk al heel snel duidelijk dat zij absoluut geen zin hadden in deze wedstrijd. Van alle spelers die ze hadden meegenomen voor deze wedstrijd herkende ik er slechts drie: St. Juste, Vilhena en Jørgensen. De rest van de spelers waren allemaal B-elftal spelers en jeugdspelers. Het was dan ook niet verbazingwekkend dat we met gemak 3-0 wonnen. Tijdens de wedstrijd gebeurde iets wat ik nog niet eerder had gezien en voor mij dus een vernieuwing was. We kregen een penalty en vlak voor het nemen van die penalty kreeg ik de mogelijkheid om de strafschoppennemer ter plekke te veranderen. Ik vond dat een erg leuke toevoeging, maar voor het moment niet erg handig. Misschien zou het later van pas komen als de potentiele strafschoppennemer niet in de wedstrijd zit en beter kan worden vervangen door een betere optie. Ik wilde een samenvatting van de wedstrijd uploaden naar Youtube, maar dat lukt niet. Het filmpje lijkt corrupt te worden ongeacht op welke manier ik upload. Als iemand hier een oplossing voor weet, dan hoor ik het graag.

Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft.” En de Jeugd van Tegenwoordig heeft helemaal gelijk. Het winnen van de JCS geeft geen garantie voor de toekomst en helemaal niet aangezien Feyenoord met een B-elftal speelde. Dat we de eerste competitiewedstrijd van het seizoen tegen Ajax moesten, hielp ook niet echt mee. Gelukkig wisten we zonder kleerscheuren uit de strijd te komen. Maar serieus wie plant er nou zo’n wedstrijd als seizoensopening… Enfin, PSV-Ajax [0-0] dat had zeker erger kunnen zijn, ware het niet dat wij de wedstrijd domineerde. Helaas voor ons keepte Onana een fantastische wedstrijd en hield hij het doel schoon.

De volgende drie wedstrijden waren van aanzienlijk minder kaliber. Heracles (uit), NAC (thuis) en FC Emmen (thuis). En voornamelijk die laatste moest absoluut worden gewonnen. Helaas ben ik er de op de harde manier achter gekomen dat mijn assistent-manager echt de ballen verstand heeft van tactiek. Elke wedstrijd luisterde ik naar zijn advies voor die wedstrijd naar aanleiding van zijn analyse van de tegenstander. Nou, ik moet zeggen dat het absoluut niet heeft geholpen. Tegen Heracles verloren we met 2-1, tegen NAC wisten we in de laatste minuut toch nog met 4-3 te winnen en tegen FC Emmen verloren we weer met 1-2. Vier wedstrijden gespeeld 4 punten. Dat zou conform de verwachtingen van een degradatiekandidaat zijn, maar ik was niet van plan dit seizoen als degradatiekandidaat te gaan spelen.

Na dit dramatische begin, besloot ik om wat drastische maatregelen te treffen. Ik vond dat de aanval met een TM en twee Hangende vleugelspitsen toch niet helemaal uit de verf kwam en dus heb ik de vleugelspitsen weer Vleugelspitsen laten worden met de focus op voorzetten geven aan Luukje. Daarnaast heb ik besloten mijn assistent links te laten liggen als het gaat op tactisch advies. En ik moet zeggen, dat was een van mijn beste ideeën van de laatste tijd. De wedstrijden die volgde wonnen we namelijk allemaal, met uitzondering van Willem II (uit) [0-0]. Dit brengt ons na 10 wedstrijden op de derde plaats in de competitie met drie punten achter AZ met een wedstrijd minder en 8 punten achter Ajax.

JZeUKZ0W.png

VhybAQQl.png

Ondertussen is de Champions League ook van start gegaan en zijn wij terecht gekomen in een groep met Internazionale, Manchester United en Lokomotiv Moskou. Dat is dus een hele pittige groep, maar toch denk ik dat het haalbaar moet zijn om minstens derde te worden. Ik acht ons namelijk toch sterker dan Lokomotiv Moskou. Tegen Inter en Manchester heb ik onze tactiek veranderd naar een countertactiek met vijf verdedigers en twee spitsen. Ik hoopte zo de bus te kunnen parkeren, de tegenstander te frustreren en op de counter een doelpuntje mee te pakken. In de eerste wedstrijd tegen Manchester lukte het vooral om de tegenstander te frustreren en zo lang mogelijk de nul te houden. Helaas moesten we uiteindelijk het onderspit delven met een 2-0 nederlaag in Manchester. De tweede wedstrijd thuis tegen Lokomotiv gebruikte we onze eigen tactiek weer en dat leverde ons een 2-0 overwinning op. De laatste wedstrijd voor deze update was tegen Inter en tegen hun gebruikte we weer de countertactiek. Dat ging heel lang goed, want we stonden in de 60steminuut heel netjes op 2-2. Na de 2-3 van Inter zakte alles als een kaartenhuis in elkaar en werd het 2-5. Halverwege staan we netjes op de derde plaats, waar ik ons ook had verwacht.

xjQLsaUx.png

Na de Champions League zit natuurlijk iedereen nog te wachten op onze avonturen in de KNVB-beker. In de eerste ronde was Kozakken Boys de tegenstander en die kwamen heel brutaal langs zij nadat wij eerst de vroege 1-0 hadden gescoord. Maar na de rust kwam er weer vaart in ons spel en werden ze met 4-1 verslagen. De ronde erna moesten we op bezoek bij TOP Oss en ook dit werd weer 1-4, maar nu ging het aanzienlijk makkelijker omdat we het tegendoelpunten pas in de 75steminuut kregen.

Al met al ben ik tevreden met hoe het gaat, maar het kan uiteraard een stuk beter. Ik begin het tactische deel van dit spelletje in ieder geval weer aardig onder de knie te krijgen. Het transfergedeelte van het spel ligt me nog niet helemaal, maar misschien komt er in de winterstop nog een drukke periode aan waarin ik dit kan verbeteren. Ik merk ook dat alle nieuwigheden van het spel vooral zitten in de grafische vormgeving van sommig dingen en in kleine dingetjes. Ik vind namelijk niet dat de gameplay van Football Manager in beginsel erg is veranderd, en dat is een goed ding als je het mij vraagt. FM was namelijk een goed spel en met kleine veranderingetjes is het nog steeds een heerlijk spel om uren mee zoet te kunnen zijn.

bewerkt door jazou

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Succes met PSV. Voordat je goede staff leden kan aantrekken zal je eerst als club moeten groeien. Hier weet ik alles van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Inmiddels zit ik in de winterstop en kreeg ik de melding dat mijn selectie op vakantie mag! Wat leuk voor ze, maar dat hebben ze ook wel verdiend. In de competitie hebben we inmiddels 20 wedstrijden gespeeld, de Champions League is door de groepsfase heen en de KNVB-beker wacht op de kwartfinale. Kort om: tijd voor een nieuwe update.

In de competitie gaan we als een trein, maar helaas gaat Ajax als een TGV en blijven zij ons nog behoorlijk voor. Dat komt ook mede dankzij een overwinning op ons. De allerlaatste wedstrijd voor de winterstop was uit tegen NAC en dat was een heerlijke wedstrijd voor de neutrale toeschouwer, maar voor mij was het echt een drama. De wedstrijd eindigde in 4-4 nadat we eerst op 3-1 voorsprong kwamen. Ik heb de wedstrijd constant in de gate gehouden en daar waar nodig was tactische veranderingen toegepast, iets wat ik in alle voorgaande wedstrijden ook steeds deed. Het bleek echter nul effect te hebben want op het moment dat ik de spits van NAC kort wil laten dekken omdat het een trage lange spits is, scoort deze ineens nadat hij onze verdedigers eruit sprint. Merkwaardig? Ja. Verassend? Nee, want het blijft toch FM en het ging waarschijnlijk te lang te goed. Enfin, mijn frustraties daar gelaten vind ik dat het prima gaat en denk ik nog steeds dat we kampioen kunnen worden. Voorwaarde daarvoor is wel dat Ajax ook eens punten gaat verspelen. Halverwege maken we de individuele toplijsten ook even op: Luuk de Jong met 22 doelpunten topschutter, Jeroen Zoet met 14 tegendoelpunten tweede achter Onana met 13 tegengoals, Hirving Lozano gedeeld derde met 8 assists en Luuk de Jong is met gemiddeld een 7,80 de speler met de hoogste waardering tot nu toe.

cc8R2nTt.png

In de KNVB-beker is er maar één wedstrijd gespeeld. Wij mochten tegen het slecht presterende FC Groningen en die werden conform verwachting eenvoudig weggezet, waardoor we in de koker gingen voor de kwartfinale. Voorafgaand aan de loting werd mij gevraagd welke tegenstander ik graag zou willen hebben. In een lollige bui zij ik: Ajax, want een zwakke tegenstander kunnen we goed gebruiken om door te komen. Nou je raadt het vast wel... In de kwartfinale mogen we aantreden tegen Ajax. Soms roep je dingen op jezelf af en dus moet ik ff op de zure appel kauwen.

rW9Xd5il.png

Als toetje hebben we dan nog onze drie resterende Champions League wedstrijden. Ik ben afgestapt van de countertactiek tegen de sterkere tegenstanders. De reden daarvoor was dat ik die gebruikte met het idee om een zo goed mogelijke uitgangspositie te creëren voor die derde plek. Ik hoopte ergens een gelijkspelletje mee te pakken tegen Inter of Manchester zodat ik samen met de drie punter van Lokomotiv de druk op ons kon verlichten. Dat heeft op zich gewerkt, want ik vond ons zeker niet slecht in die wedstrijden. We hebben tegen Lokomotiv in onze eigen tactiek echter bewezen dat we geen moeite met ze zouden hebben. Daarom besloot ik, met een derde plaats in het verschiet, om met onze eigen tactiek aan te gaan treden tegen Inter en Manchester met de hoop op meer. Dat heeft zich uitbetaald! Want we verloren nipt van Inter en wonnen zelfs van Manchester. Toen dacht ik nog even een theoretische kans te hebben op de tweede plaats. De rekenmachine kon echter weer in de etui, want de ploegen uit Italië en Engeland gooiden het op een salonremise. Desalniettemin vind ik dat we met een opgeheven hoofd het miljoenenbal kunnen verlaten. We mogen in de volgende ronde van de Europa League tegen FC Porto spelen. Een pittige dobber en het had zeker ook makkelijker gekund, maar het is niet anders en het is ook wel een mooi affiche.

Z6qglibC.png

1fLrwGf4.png

Het is dus nu winterstop en dat betekend dat de winterse transferperiode ook weer open gaat. In de loop van de tijd kreeg ik een aantal spelers op bezoek op mijn kantoor met de wens op naar een grotere club te gaan. Ik heb ze steeds weten te overtuigen om te blijven, want er waren nog geen concrete boden gekomen. Dat zou binnenkort wel eens kunnen veranderen dus ik ben benieuwd was de maand januari ons gaat brengen.

[spoiler=Reactie]

@delichris: Bedankt! Het gaat wel aardig dacht ik zo, maar het kan wel een stukje beter. Wat betreft die stafleden: Ja ach, daar kijk ik volgend seizoen wel weer naar. Ik ben voorlopig best tevreden.

bewerkt door jazou

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

hearts-logo-png-transparent.png

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst. Dat vraagt dus om een verklaring en die volgt nu: Ik ben op vakantie geweest. Zo simpel is het. Ik was van plan om dat aan te kondigen in de laatste update voordat ik weg ging, maar daar had ik uiteindelijk geen tijd meer voor. Misschien herkennen de kenners het logo hierboven al en het staat er niet voor niets. In mijn allereerste update heb ik al verteld dat deze novelle, waarin ik FM weer herontdek, soms niet als een logisch geheel zal ogen. Deze update is het eerste bewijs daarvan.

Ik ben op vakantie geweest naar Schotland. Om precies te zijn naar Edinburgh, of zoals de locals zeggen: Ed'nbra. Ik zal gelijk vertellen dat het niet mijn eerste keer is in deze hoofdstad, maar ik ben er al drie keer eerder geweest. Tijdens een van mijn eerdere bezoeken heb ik het genoegen gehad om een wedstrijd van Heart of Midlothian FC bij te wonen. En niet zomaar een wedstrijd! Nee het was de Ed'nbra Derby (tegen Hibernian FC). Dat was een hele beleving ondanks dat het een bloedeloze 0-0 werd. Vanaf dat moment ontwikkelde ik een zwak voor the Hearts en bleef ik ze volgen. Zelfs toen ze een paar jaar geleden degradeerden naar de Schotse Championship. Gelukkig promoveerden ze het jaar erop glansrijk door met 21 punten verschil op de nummer twee Hibernian, kampioen te worden. Inmiddels spelen ze al weer drie seizoenen op het hoogste niveau met wisselend succes. Deze vakantie was het weer zover en mocht ik een wedstrijd bijwonen van mijn Schotse clubje. Het was de laatste bekerwedstrijd in de groepsfase van de Betfred Cup. In Schotland spelen ze blijkbaar voor de competitie een groepsfase in het bekertoernooi. Ze stonden tweede met 3 punten achterstand op de tegenstander Inverness. Het doelsaldo was in het voordeel van de Hearts dus het was alleen maar zaak om te winnen. Hoe maakt niet uit, maar er moest worden gewonnen om zeker te zijn van de volgende ronde (waarin ook de topteams die Europees voetbal hadden gehaald vorig jaar meedoen). Dames en heren, het werd 5-0! En tijdens het kijken naar die wedstrijd kreeg ik een onverklaarbare zin om een nieuwe game te starten met Heart of Midlothian FC, want ik zag genoeg potentie in het team met spelers als Steven Naismith, Aron Hughes en Kyle Lafferty. Helaas was ik nog op vakantie en zoals het een goede reiziger betreft stond mijn computer nog thuis en dus moest ik nog even geduld hebben.

Met andere woorden: Er komt een nieuwe game aan met Heart of Midlothian FC en die zal ik gelijktijdig spelen met PSV. Ik ben namelijk nog lang niet klaar met PSV en zal daar dan ook nog steeds updates van geven. In ieder geval tot het seizoen afgelopen is.

[spoiler=Reactie]

@JohanvD: Ja het is zeker geen makkelijke tegenstander, maar we gaan zien hoe het afloopt.

bewerkt door jazou

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prima prestaties met PSV so far. Porto is een pittige tegenstander in de EL en Ajax in de beker. Benieuwd of je dit seizoen toch met een of meerdere hoofdprijzen aan de haal gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

...

bewerkt door jazou
Er ging iets mis met posten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

...

bewerkt door jazou
Er ging iets fout met posten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, voor vandaag had ik eigenlijk een andere update op de planning staan met betrekking tot mijn PSV game, maar FM besloot me keihard te naaien. En voor de verandering niet eens door een tegendoelpunt diep in de blessuretijd, maar door iets wat mij nog nóóit is overkomen. Zoals gezegd had ik eigenlijk een andere update in gedachten namelijk tot de dertigste wedstrijd, maar aangezien het hiervoor genoemde foutje plaatsvond eerder dan de dertigste competitie wedstrijd. Gelukkig is er wel voldoende gebeurd voor een mooi verhaal.

Transfers:

Laten we beginnen met de transfers en dat zijn er nogal wat! Zowel vertrekkend als aankomend.

Ik zal jullie eerst shockeren met de spelers die ons hebben verlaten. Onze goede prestaties zijn niet onopgemerkt gebleven, ook niet in het buitenland. Gelukkig voor ons kon ik het optimale halen uit de transfers. Ik zal niet alles behandelen, want dat wordt al snel saai, maar alleen de uit het oog springende transfers. Dat Hirving Lozano ons ging verlaten was eigenlijk meer een kwestie van wanneer en niet een kwestie van of. PSG klopte bij ons PSV aan de deur en kwam met een flink bedrag op de proppen en met een beetje over en weer onderhandelen kreeg ik er 22,5 miljoen euro uit, waarvan 15 miljoen direct en de rest in termijnen. De tweede speler die eigenlijk al het hele seizoen met één been in het buitenland stond, was Jeroentje Zoet. Voor keepers krijg je over het algemeen geen vetpot en dus was ik erg verheugd dat ik het transferbedrag heb kunnen uitrekken tot 12,25 miljoen (7,25 miljoen direct). De laatste speler waarvan ik had verwacht dat hij zou vertrekken is Luuk de Jong en toen Atlético Madrid aan kwam zetten met 15 miljoen in contanten, zei ik gelijk: Waar moet ik tekenen. Arias is de laatste basisspeler die vertrokken is en ook voor hem heb ik het mooie bedrag van 11 miljoen euro kunnen krijgen (5 direct). Al met al heb ik een lekker bedragje bij elkaar gesprokkeld en een deel daarvan heb ik uiteraard gebruikt om de vertrokken basisspelers te vervangen.

gQexQAZY.png

Als vervanger van Lozano heb ik Jahanbakhsh weggekocht bij de concurrent voor minder geld dan waarvoor ik de Mexicaan heb verkocht. Als vervanger van Zoet heb ik een talentvolle keeper uit Italië gekocht die nu al drie sterren heeft. Misschien is het wel een hoop geld die 14 miljoen, maar deze keeper is slechts 17 jaar en nu al zo goed dat ik het de moeite waard acht om het uit te geven. De vervanger van De Jong hebben we natuurlijk al in huis in de vorm van "alle ballen op Henkie" Veerman. Mijn scout heeft me echter op de hoogte gebracht van een speler die in na een grondige analyse meer potentie heeft dan Veerman (ja ja dat zal wel niet heel moeilijk zijn maar toch!). Het gaat hier om Leonardo Castro en tijdens een klein zoektochtje in het zoekscherm vond ik zelf nog een oude favoriet van me: Oscar Cardozo. Beide spitsen waren voor een schijntje op te pikken en dus kon ik ze niet laten liggen. Na een update van onze satelietclub Alianza Lima kwam ik erachter dat ze een speler hadden die wel eens de juiste opvolger zou kunnen worden van de al veel eerder vertrokken Jorrit Hendrix: Miguel Araujo. Mijn scout was erg lekker bezig in de winterstop want ook Samuel Adegbenro spelend bij het Noorse Rosenborg kwam mij via het scoutingssysteem ter oren. Ondanks dat we Alireza al hadden aangeschaft, kon ik dit koopje toch niet echt laten liggen. Daarnaast was ik er van overtuigd dat er genoeg mogelijkheden komen voor beide spelers om te shinen, samen met de andere aanvallende middenvelders die ik al had: Berghuis, Pereiro en Mukhtar.

9WXIm0AA.png

Europa League:

Jullie zeiden het al. Porto is geen kattepis en de loting had zeker makkelijker gekund. De loting had echter ook véél zwaarder gekund en dus moet ik niet zeuren en accepteren dat we een tweeluik spelen tegen deze Portugese club. De heenwedstrijd was in Porto en het was geen gemakkelijke wedstrijd. Uiteindelijk was de 1-1 een terechte uitslag en waren wij dus de morele winnaar vanwege het uitdoelpunt. Wat er toen in het Philips Stadion gebeurde, ging mijn petje op allerlei manieren te boven. We sloopten de Portugezen compleet en gleden moeiteloos door naar de volgende ronde van de Europa Leauge. Verassend? Ja, misschien wel. Verdiend? Absoluut! Maar in de volgende ronde wacht wederom een tegenstander van formaat: Zenit St. Petersburg. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.

En nu ga ik vertellen waarom deze overwinning over twee wedstrijden extra bijzonder was! Vanwege het vertrek van een aantal sleutelspelers en de restrictie van de UEFA om maar drie veranderingen toe te passen bij de selectie van spelers, bleek ik de helft van mijn nieuwe spelers niet te kunnen registreren. Daarom heb ik deze twee wedstrijden met een B of misschien zelfs wel een C elftal moeten spelen... Iets waar ik in volgende games toch iets beter over na ga denken, want ondanks dit prachtige resultaat zal dit niet altijd gebeuren natuurlijk.

zD3x9GG7.png

Competitie:

FpKnkkLQ.png

Ondanks dat de competitie natuurlijk de hoogste prioriteit heeft, kan ik vrij weinig zeggen over het verloop ervan aangezien het eigenlijk gaat zoals het ging: Best prima. Behoudens een uitglijertje tegen Feyenoord (5-2 verlies). Ajax heeft echter ook het een en ander aan punten laten liggen dus het verschil is kleiner geworden en de kans op een kampioenschap is iets groter geworden.

KNVB-Beker:

Nou dat zijn we nu eindelijk aangekomen bij het gedeelte waarbij FM besloot dat het genoeg was. De wedstrijd tegen Ajax was niet het probleem, nee die wonnen we casual. Uit, in de Johan Cruyff Arena, met 0-1. Helemaal niets aan het handje. Eindelijk gewonnen van Ajax en door naar de volgende ronde. Daar lootten we tegen PEC Zwolle en ik voorzag geen problemen aangezien zij tiende stonden in de competitie en wij op de tweede plek. Het was echter deze wedstrijd die voor een probleem zorgt en een probleem dat ik graag met jullie deel. Zoals hieronder te zien is speelden we 1-1 volgens de computer. En dat klopt tot op een zeker hoogte, namelijk tot aan de verlenging. De wedstrijd ging zeker niet zoals ik had gehoopt, maar uiteindelijk wisten we er wel een verlenging uit te slepen. In deze verlenging scoorden we de 2-1 gemaakt door invaller Ramselaar en in de laatste minuten van de tweede helft van de verlenging scoorde Oscar Cardozo de 3-1 en leek het een gedane zaak. Nou wat is dan eigenlijk het probleem? Nou zoals jullie kunnen zien hieronder staat er dat we na penalties hebben verloren. Hoe kan dat nou vraag je je af? En ja dat is precies wat ik me ook afvroeg. Het begon eigenlijk al toen de 2-1 werd gescoord. Met een balletje in de tijdlijn stond het doelpunt aangegeven, maar in de tussenstand stond het nog steeds gelijk. Zelfs toen de 3-1 werd gescoord bleef de stand gelijk. De doelpunten waren niet afgekeurd, nee het waren zuivere doelpunten die gewoon niet werden geteld door FM. STERKER NOG! Toen ik de verlenging na afloop terugkeek, waren de doelpunten gewoon niet eens terug te zien in de samenvatting!!! Dat ik de pingels verloor dat was gewoon het ultieme middelvingertje naar mij, maar dat doet er eigenlijk al niet meer toe.

CrijWHdz.png

Nadat ik de wedstrijd nogmaals terugkeek vond ik het doelpunt van Ramselaar wel terug maar die van Cardozo niet:

7SZjjBgf.png

Er stond zelfs na afloop van de verlenging dat wij door gaan naar de finale:

5vX5ntCI.png

En toch moesten we penalty's nemen en verloren we... Please shoot me! Ik snap er he-le-maal niets van.

De vraag:

Jullie zijn de tuchtcommissie van de KNVB aan wie ik de vraag stel: Ik geloof dat de scheidsrechter de wedstrijd ten nadele van ons heeft beïnvloed door ons niet als winnaar aan te wijzen na 120 minuten ondanks dat het eigenlijk 3-1 zou moeten staan. Ik vraag om rematch!

Ik heb twee versies van mijn game nu: eentje opgeslagen voor aanvang van de bekerwedstrijd tegen PEC Zwolle en eentje waarbij we onterecht uit het bekertoernooi zijn gegaan na aanleiding van scheidsrechterlijk falen, FM die mij haat, een bug in het spel of whatever. Ik zal niet verder gaan met deze save totdat ik een redelijk antwoord heb gekregen van jullie, de lezers. Tot die tijd zal ik mijn Hearts game gaan vormgeven.

[spoiler=Reactie]

@ElMarcos: Porto bleek toch iets minder pittig dan verwacht, ben benieuwd hoe Zenit gaat zijn. Wat betreft de prijzen: ja we doen dus (afhankelijk van de reactie van lezers van deze novelle) nog mee aan alle competities dus kan genoeg. En de JCS was natuurlijk al binnengehaald :P

bewerkt door jazou

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden