Jump to content

[FM18] Ik kies voor voetbal - AFC Ajax

[FM18] Ik kies voor voetbal - AFC Ajax  

18 members have voted

1. 1. [FM18] Ik kies voor voetbal - AFC Ajax

• 9 punten in Europa
    • 7 punten in Europa
    • 6 punten in Europa
    • 0 punten in Europa

Recommended Posts

''Ik sta achter mijn visie'' - Bloks

8f27d6764d364a99b38dff1cb249da98.png

Introductie

Aan de vooravond van Willem II - Ajax spreekt Bloks de volgende woorden: ''Wij gaan een topseizoen draaien!''. De trainer die aan zijn eerste seizoen bezig is bij de hoofdmacht van Ajax kent een wisselvallige start, maar maakt zich vooralsnog niet druk. ''Natuurlijk had ik een betere start voor ogen. We zijn te wisselvallig. Maar zo begonnen Bosz, Keizer en Ten Hag toch ook aan hun Ajax-periode?'', merkt Bloks terecht op. ''Ik sta achter mijn visie. Die houdt in dat we met veel zelf opgeleide spelers spelen, maar ook op elke positie de voorkeur geven aan spelers die voetbaltechnisch op een hoog niveau zitten en zowel defensief als aanvallend spelinzicht bezitten. Alleen dan kun je goed aanvallend voetbal spelen.'' Met een 7e plaats is Ajax het seizoen matig begonnen, maar de hoofdtrainer vraagt om tijd. ''Ik geloof dat we het om gaan draaien. Het gaat steeds beter lopen en daarom moeten we vooral rustig blijven en hard werken. Het komt goed. Wij worden kampioen!''

9582975c9bd4ae2ab553da429a5be998.png

Quizvraag

Bloks kent een matige start met zijn Ajax in de Eredivisie. De ploeg wist zich echter wel te kwalificeren voor de groepsfase van de Champions League: Hoeveel punten wist het Ajax van Bloks na 3 wedstrijden te behalen tegen Rijeka (uit), Manchester United (thuis) en Real Madrid (thuis)?

Edited by Koenniiee

Bloks: ''We kunnen het wel!''

Matige start

De supporters schreeuwen al om het einde van Bloks. ''Het is gewoon een hele matige start'', spreekt een supporter van de club. ''Je moet meteen presteren en als je dat niet doet dan is het snel afgelopen met je.'' Het gerucht gaat dat de supporters bezig zijn met het plannen van acties. Zo zou de F-side pas laat het stadion willen betreden en werd er door een andere supportersgroep opgeroepen om witte zakdoekjes mee te nemen.

Toch is het niet alleen maar kommer en kwel. In de Champions League heeft Ajax een hele goede serie neergezet. De ploeg van Bloks gaat als nummer één door in een poule des doods met Real Madrid, Manchester United en Rijeka. ''We laten zien dat we het kunnen. Het heeft te maken met de speelstijlen. Wedstrijden in de Champions League golven op en neer, zijn heel dynamisch. In Nederland zijn wij de ploeg die voetbalt en dan komt het wel eens voor dat je een muur niet kunt breken'', probeert Bloks de wisselvalligheid te verklaren.

d5293332151deaf93f758ee80ce0d145.png

Quizvraag

Het goede antwoord was 7 punten na 3 wedstrijden. In Europa lukt het presteren duidelijk wel.

Edited by Koenniiee

edd777f283ed6a8a533933649e6acbde.png

De Telegraaf: Op deze manier speelt het Ajax van Bloks

Een analyse over het voetbal van Ajax dit seizoen. De ploeg staat momenteel eerste in de Eredivisie en heeft de valse start weggewerkt. Ondanks dat de ploeg nog teveel doelpunten tegen krijgt is het spel inmiddels oogstrelend. De opinie onder de supporters is - vooral dankzij de resultaten - 180 graden gedraaid met enkele maanden geleden. Hoe heeft Bloks dit om kunnen draaien en wat is zijn visie op voetbal?

Bij balverlies speelt de ploeg dicht bij elkaar om als compact blok druk te zetten. Mocht de ploeg er niet in slagen om de tegenstander hoog op te vangen dan zakt het compact in rond de eigen zestien. Daarin moet elke speler zijn steentje bijdragen. Zelfs Dolberg - de eerste spits - moet vaak inzakken om de ploeg te helpen en tevens direct aanspeelbaar te zijn bij balwinst. Om goed en compact druk te zetten werkt Bloks met enkele regels. Het is voor het middenveld trio verboden om zijwaarts te zwerven, enkel voor diepte loopacties. Ook moeten bijna alle spelers tot hoog op het veld achter de bal blijven. Dit is een principe om direct druk te kunnen zetten richting de tegenstander en de bal binnen enkele seconden te kunnen veroveren. Verdedigende middenvelder - over het algemeen Lasse Schone - heeft de taak om het middenveld 'los' te laten en speelt in de mandekking op de spits van de tegenstander.

45f093bd9210ddd8875782555c8f8846.png

Eenmaal de bal veroverd dan wordt direct diepte afgewisseld met het rustig opbouwen van een aanval. De ploeg van Bloks beheerst beide. Over het algemeen breekt Ajax door via het centrum om vervolgens de rechts- en linksvoor te zoeken die met een voorzet gevaar moeten stichten. Niet voor niets dat Ajax' voorzetten in 19% van de gevallen aankwam en daarmee plek 2 op de ranglijst inneemt. Veruit de meeste doelpunten van Ajax kwamen tot stand door een dergelijke aanval. De aansluiting is daarin belangrijk, maar ook de restverdediging. De backs en de verdedigende middenvelder zijn belangrijk om de tweede bal te winnen, de aanvallende middenvelders moeten voor het doel aanwezig zijn.

04d51886f38716a47e944d2bb6a95df4.png

[spoiler=Formatie] 9e3c0efdeaf1ae2e1c591d57add3a076.png

De meest gebruikte basis van Ajax.

Edited by Koenniiee

''Dit had ik niet durven dromen''

Bloks, hoofdtrainer AFC Ajax, 2018

5190f126cb919535335eacd51e99662f.png

EERSTE KNOCK-OUT RONDE CHAMPIONS LEAGUE 2017-2018

Opstelling Ajax: Onana ; Veltman, De Ligt, Wober, Tagliafico ; Schone, F. de Jong, Ziyech ; Neres, Dolberg, Kluivert

FC Barcelona - AFC Ajax

'56 1 - 0 Luis Suárez

'73 1 - 1 Kasper Dolberg

'96 2 - 1 Ivan Rakitic

Opstelling Ajax: Onana ; Veltman, De Ligt, Wober, Tagliafico ; F. de Jong, Ziyech, Van de Beek ; Cerny, Dolberg, Kluivert

AFC Ajax - FC Barcelona

'44 1 - 0 Vaclav Cerny

'55 2 - 0 Justin Kluivert

'86 3 - 0 Kasper Dolberg (penalty)

Bloks: ''Dit is natuurlijk fantastisch. We hebben er zo hard voor geknokt. Ik kan het bijna niet geloven. Het grote Barcelona hebben we verslagen, niet eens geflatteerd. Elke ploeg zal vanaf nu met ons rekening moeten houden. Ik ben onwijs trots op de jongens. Als je ook ziet hoe Mazraoui en Eiting invallen in deze grote wedstrijden. Grote klasse. Daar mogen we wel een glaasje op drinken!''

45576ef09f507b297d3fbb65ee0aeeed.png

Tussenstand Eredivisie / Seizoen 17-18

''Het kampioenschap is het resultaat van onze manier van spelen''

Het zat er al een tijd aan te komen: Ajax is landskampioen van het seizoen 2017/2018. Het is het eerste seizoen dat Bloks trainer is van Ajax, die gelukkig voor hem met een prijs begint. ''Het zag er in de beginfase niet uit dat we een titel konden behalen, maar we boekten grote progressie door het seizoen heen. Het is onwijs fijn om bij Ajax met een prijs te beginnen. Je weet dat de druk anders erg groot kan worden bij een club als deze.'' Feyenoord was tot lang in het seizoen koploper, maar uiteindelijk wist Ajax ruim uit te lopen op de Rotterdammers. ''We hebben nog twee wedstrijden in de Eredivisie te gaan. Die wil ik winnend afsluiten!''

[spoiler=Resultaten laatste wedstrijden van het seizoen] fc3e82bf69fd34dbc3607011da2de492.png

1986ec983098dec9087aaba2365818a5.png

''Waar gaat dit eindigen in Europa?''

De ploeg van trainer Bloks overleefde een zware Champions League loting. Waar eerst Young Boys en Hoffenheim werden verslagen, bleken later grootmachten als Manchester United en Real Madrid zelfs in het mes van de Amsterdammers te lopen. Ajax ging door in een poule des doods en werd vervolgens gekoppeld aan FC Barcelona. In een beslissende weergaloze wedstrijd rekende Ajax af met de ploeg van Lionel Messi. De Argentijn was in twee wedstrijden volledig onzichtbaar. Bloks zei niet voor niets: ''vanaf nu zijn we een ploeg om rekening mee te houden!''

[spoiler=Champions League 2017/2018] e3804f4741c149d6db8069311cad0b4e.png

KWARTFINALE UEFA CHAMPIONS LEAGUE

Loting: AFC Ajax - Atletico Madrid

599f38bafb059a9cfa7aacfc38cf0aa4.png

[spoiler=Heenwedstrijd Atletico Madrid - AFC Ajax] b89a195f7410241f073dc413422831b4.png

412bbc0530d1b3e8ed8729d90dd9edac.png

[spoiler=Terugwedstrijd AFC Ajax - Atletico Madrid] 41593ea8f6509ba73a150757c6aaabf6.png

Kijk, even Barcelona verslaan.

vraagje zou jij je tactiek willen delen?

Dankje! Aan het eind van het seizoen zal ik een symposium geven aan alle voetballiefhebbers van Nederland.

(Lees: Ja, ik deel 'm na het seizoen. Seizoen loopt nog!)

Heerlijke overwinning thuis op Barcelona. In de competitie ben je vrijwel zeker van de titel

Dankje! Dit gaat zeker goed. Het kampioenschap is binnen en we zitten nog in de halve finale van de Champions League. Ook de bekerfinale staat nog op het programma.

Edited by Koenniiee

HALVE FINALES UEFA CHAMPIONS LEAGUE 17/18

5308b65844f068f0fe93d871227a3026.png

006cf950e49dc062e07967aeec6c7d09.png

Reactie na het bereiken van de Finale

''Na de 0-4 in de uitwedstrijd sta je met één been in de Finale.. maar dan moet je het nog maar doen'', spreekt Bloks. ''Ik ben supertrots op de jongens. We hebben zo'n jong team en we spelen tegen zulke supersterren. Ons tactisch plan klopt, telkens weer. Dat is een compliment aan de gehele technische staf. We kunnen vooruit kijken naar de finale. Ik kan het niet geloven. En dat in mijn eerste seizoen!''

Toch is het niet alleen maar rozengeur..

265a98d42e051bf32a8dbded81d4c6a9.png

De Finale van de Champions League wordt gespeeld tussen AFC Ajax en Manchester United.

-----------------------------------------------------------------------------------

Halve finales zijn bereikt!! Knappe overwinning op Atletico ik ben benieuwd wie je gaat treffen.

_O_

Edited by Koenniiee

- 7 -

Terugblik start novelle

Misschien is het goed om wat side informatie te verstrekken over deze Novelle. Dit is geen story met terugwerkende kracht, aangezien de finale van de Champions League nog in het verschiet ligt. Ik merkte dat ik een stroeve start had in het begin van het seizoen, maar we speelden wel goed met veel Ajax' jeugd. Dat vond ik erg mooi om te zien. Ik besloot daarom om de gok te wagen en een novelle over mijn carrière bij Ajax te schrijven. Dat bleek een goede keuze. Al winnen we de finale niet dan is het seizoen alsnog geslaagd. Ajax voetbal, vol in de aanval en met veel jeugdige spelers. Dat is hoe ik het wil zien. Ik heb daarom ook geen enkele transfer gedaan op wat jeugdtransfers na. In de toekomst wil ik geen (jeugdige) spelers halen die er direct staan, maar ze vooral laten wennen in de jeugd: aan de tactiek, de cultuur op de club en uiteindelijk de 'opgeleid bij club' status.

[spoiler=Transfers IN/OUT seizoen 17/18] a27c0286d60da593bf09ff67df70efd3.png

Bij deze transfers worden spelers zonder potentie en/of enig voetballend vermogen direct de deur gewezen. Spelers als Dani de Wit, Ekkelenkamp, maar ook Huntelaar, Kristensen en Siem de Jong krijgen geen enkele kans dit seizoen. Het is tijd voor de jeugd om het stokje over te nemen. Die keuze bleek goud waard. Op dit moment spelen we regelmatig met jeugdige spelers als Solomons, Sidoel, Matusiwa, Eiting, Sierhuis en Mazraoui. Dit beleid zal de komende jaren doorgetrokken worden. Als bijzaak bij de koop van jeugdige spelers wil ik vooral bij Nederlandse clubs shoppen. Niet in de eerste plaats om mijn elftal beter te maken, maar ook om de competitie sterker te maken. Ik zal daarom - wanneer ik een buffer heb - soms wat extra geld aan kleine clubs toestoppen om ze meer levensvatbaarheid in de toekomst te geven.

Wanneer je de beschikking hebt over een goed voetbalplan kun je héél ver komen. Daar geloof ik in. En dat bleek juist. We hebben niet de beste voetballers. Zelfs de jeugdspelers zijn in sommige gevallen simpelweg niet goed genoeg. Maar vertrouwen geven aan spelers en vertrouwen op een goed voetbalplan zijn twee hele belangrijke facetten. We spelen met een aanvallende mentaliteit en hebben in het gehele seizoen daar nog niet vanaf geweken. Zelfs niet om een wedstrijd over de streep te trekken. We zijn balvast, creëren hele goede kansen, scoren en pakken punten, (bijna) elke wedstrijd. In de weergave hieronder zie je een deel van ons voetbalplan.

4e7f90ba94f8144cab365ed899ddcd26.png

Ik denk dat ik jullie bijna genoeg verteld heb over de het begin en de insteek van deze novelle. Ik wil jullie van nog veel meer verhalen voorzien. Daar zou ik ook graag tips over ontvangen. Wat zou je nog willen zien zodat je meer betrokken wordt bij deze story? Misschien wat meer per maand showen, misschien wat meer side stories? Ik hoor graag van jou hoe ik deze novelle beter kan maken. Ik kan aardig overweg met Photoshop, maar helaas heb ik dit niet meer tot mijn beschikking.

-------------------

Puike resultaten hoor! Ben ook wel benieuwd naar je tactiek.

Dankje! Ga ik zeker delen aan het eind van het seizoen. Ik blijf mezelf verbazen. Ik weet dat ik de beste in de competitie ben, maar hoe gemakkelijk we wedstrijden winnen is bizar. Ik rouleer ontzettend veel, speel soms met alle mindere namen uit het stuk van hierboven.

Edited by Koenniiee

- Deel 8 -

Botte pech!

[spoiler=Voorbereiding CL Finale] 0ebeabfc46588f2e801e2d29d887138b.png

72f05272740509cd3aea3c007da932fa.png

De UEFA Champions League Finale staat voor de deur. Over enkele dagen treden we aan tegen het grote Manchester United. Eerder dit seizoen troffen we deze tegenstander al in de groepsfase van het kampioenenbal. Dat ging Ajax goed af. Thuis werd er met 2-1 gewonnen en uit waren we te sterk voor de Mancunians met 2-3. Knap, maar het telt komende week totaal niet. Mourinho zal beslist rekening met ons houden, dat is het enige wat we 'gewonnen' hebben. Maar het zit Ajax niet mee. Botte pech! Laatste maanden spelen we al zonder captain Joel Veltman (basisspeler) en in de ziekenboeg kwamen afgelopen week Nicolas Tagliafico en Matthijs de Ligt bij (ook beide basisspeler). Mogelijkt mist dat laatste duo de finale tegen Manchester United. Alsof het niet erger kon. Justin Kluivert (eveneens basisspeler) mist door een kuitblessure ook al de Finale en daarnaast is het meespelen van Frenkie (basisspeler) en Mazraoui (beoogd basisspeler door alle blessures) nog verre van zeker.

Afgelopen week kwam ook nog het nieuws naar buiten dat Dolberg, Van de Beek en De Ligt niet blij met het aantal ontwikkelde spelers bij Ajax. Een hele slechte timing wat betreft de uitkomst van deze beloftes. Dit heeft de moraal aangetast waardoor 5-6 spelers met gemengde gevoelens in hun vel zitten. Trainer Bloks zal moeten puzzelen, psycholoog moeten spelen en daarnaast ook als motivator op moeten treden om nog iets van de Finale te maken.

e774100355d9c440bd9f2e6cb3f39f52.png

Hierboven is de wedstrijdselectie te zien van Ajax voor het treffen met Manchester United. Een niet geheel fitte De Ligt en Frenkie gaan beginnen als basisspeler. Op de bank neemt Tagliafico plaats.

Dank voor alle views en reacties tot nu toe!

Mooi resultaten. Alvast gefeliciteerd met het kampioenschap. Nu op naar de champions league winst.

ik zou wel wat meer side story’s willen zien hoe en wat je beslist of besliste om sommige spelers te laten gaan en waarom en hoe ze progressie boeken( de jeugdspelers).

[CENTER][FONT=verdana]- Deel 9 - Dit moet pas het begin zijn![/FONT] [img]https://i.gyazo.com/035b1f504bcbb0890bc70d00b8d4b583.png[/img] [FONT=verdana][I]Het NSC Olympic Stadium in Kiev waar de Champions League Finale tussen Ajax en Manchester United gespeeld wordt.[/I] [B]Opstelling Ajax: [/B]Onana ; Mazraoui, De Ligt, Wober, Sinkgraven ; Donny van de Beek, Frenkie de Jong, Hakim Ziyech ; David Neres, Dolberg, Vaclav Cerny[/FONT][/CENTER] [FONT=verdana]''Ondanks de onzekerheden heb ik besloten dat ik zoveel mogelijk basisspelers opstel. Het is spijtig voor Nicolas (Tagliafico red.) en Justin (Kluivert red.), maar ik kan niet alleen maar twijfelgevallen opstellen. Met De Ligt en Frenkie staan er al twee spelers op het veld die de 90 minuten misschien niet vol gaan maken. De vervangers hebben het mij erg moeilijk gemaakt, maar uiteindelijk kies ik voor Mazraoui ten opzichte van Sidoel en voor Cerny ten opzichte van Johnsen en Kuhn. Ze mogen het laten zien'', zegt Bloks tegen Heléne Hendriks van Fox Sports. [SPOILER=Voortgang Europese Tour][/FONT] [img]https://i.gyazo.com/2859a1102283130e8cd3fdbbf2e5d4c1.png[/img] [FONT=verdana]AFC Ajax wint de Champions League dankzij een eclatante overwinning op Manchester United. De doelpunten werden gemaakt door Kasper Dolberg en Vaclav Cerny. De Tsjech - die mocht starten dankzij de afwezigheid van Justin Kluivert - werd de man van de wedstrijd met een doelpunt en een assist. De aanvallende intenties van de Amsterdammers werden beloond tegen het defensieve Manchester United. Mourinho probeerde middels een 4-1-4-1 de ruimtes rond de eigen zestien zeer klein te houden om vervolgens in de tegenstoot gevaarlijk te worden. Dit lukte pas voor het eerst in de 70e minuut. De Portugees wisselde aanvallend waardoor zijn ploeg wat meer kansen kreeg, maar ook meer ruimte achterin weggaf. Daar maakte Ajax in de slotminuten dankzij gebruik van via Cerny als aangever, Dolberg als maker van het beslissende doelpunt.[/FONT] [img]https://i.gyazo.com/3425346377a7d489cfd015b40e0a919e.png[/img] [img]https://i.gyazo.com/1589b74782bb043c0d178e5b60d0d7a5.png[/img] [img]https://i.gyazo.com/fdcc4a27dce8d3db10980de9d4c0ee84.png[/img] [FONT=verdana][/SPOILER][/FONT] [CENTER][FONT=verdana]Bedankt voor alle reacties en steun. Wat een fantastisch seizoen. Dit had ik echt nog niet verwacht zo snel. Was misschien ook nog wel helemaal niet de bedoeling. Ik had niet verwacht dat ik in FM18 nog ooit zo'n seizoen zou spelen waarbij ik meteen dit soort ploegen van de mat speel. In eerdere edities was dit best normaal. In de komende update blikken we terug op het seizoen, fun facts en natuurlijk: de tactiek! @komodo25; @larrie; @ROEMM; @harm778;[/FONT] [/CENTER] [CENTER] [/CENTER] [CENTER] [/CENTER]