Jump to content
Vilhena

FM-Café

Recommended Posts

@Sophomore eindelijk, hopelijk is het wk voor clubs wat makkelijker. @Thomassje123 Ziet er goed uit! Spelen er ook wat 'buitenlanders' voor het land San Marino of alleen eigen kweek? Bij mij eindelijk een internationale prijs gewonnen. Met Ajax alle prijzen gewonnen in eigen land, maar internationaal wil het nog niet (maar 1 cl finale). Met het Nederlands elftal ook veel pech gehad in de eindfase. (3de WK 2018,2de EK 2020, 2de WK2022, 2de en 3de plek Nations League en zilver op Olympische Spelen 2020 ). Maar in 2024 dan eindelijk het EK gewonnen (1-0 van Frankrijk) :banana:

Zozo mooi. Hier is Frankrijk echt onverslaanbaar.

TOwI6VN.png

Hoeveel geluk kun je hebben. In de halve finale tegen Portugal of Duitsland en in de finale zeer waarschijnlijk die dekselse Fransen die voor hun derde EK op een rij gaan (en ondertussen twee wereldtitels).

[quote name='FMNOOB']@Sophomore eindelijk, hopelijk is het wk voor clubs wat makkelijker. @Thomassje123 Ziet er goed uit! Spelen er ook wat 'buitenlanders' voor het land San Marino of alleen eigen kweek? Bij mij eindelijk een internationale prijs gewonnen. Met Ajax alle prijzen gewonnen in eigen land, maar internationaal wil het nog niet (maar 1 cl finale). Met het Nederlands elftal ook veel pech gehad in de eindfase. (3de WK 2018,2de EK 2020, 2de WK2022, 2de en 3de plek Nations League en zilver op Olympische Spelen 2020 ). Maar in 2024 dan eindelijk het EK gewonnen (1-0 van Frankrijk) :banana: [/QUOTE] Ik haal heel veel spelers onder de 18 jaar om ze zelf op te leiden, hierdoor krijgen spelers een home grown status. Handig voor de CL. Er is eentje helemaal van eigen kweek en is meteen 1 van de beste spelers ter wereld. 5 spelers hebben de home grown status van de eerste 22. Het niveau dat wordt verwacht is erg hoog dus lang niet iedereen redt het.

Ik haal heel veel spelers onder de 18 jaar om ze zelf op te leiden, hierdoor krijgen spelers een home grown status. Handig voor de CL. Er is eentje helemaal van eigen kweek en is meteen 1 van de beste spelers ter wereld. 5 spelers hebben de home grown status van de eerste 22. Het niveau dat wordt verwacht is erg hoog dus lang niet iedereen redt het.

En je was toch ook bondscoach? Maak je dan ook gebruik van spelers die later de nationaliteit van San Marino hebben?

En je was toch ook bondscoach? Maak je dan ook gebruik van spelers die later de nationaliteit van San Marino hebben?

Nee want die zijn niet goed genoeg voor het niveau waarmee ik op de club zit. Ik heb wel heel lang een San Marinese AMC gehad die echt tot de top behoorde, alleen hij is nu 33 jaar en dus op zijn retour en hij speelt niet meer bij de club. Wel houd ik in de gaten of de San Marinese spelers goed terecht komen. Als ze zonder club komen te zitten pak ik ze met de club op en leen ik ze uit. Ik kan geen spelers naturaliseren, dat kan wel maar dan worden ze een Italiaan helaas

881321ed9120147e37b756971537ba45.png

Ik ben met het land op zoek naar een tactiek die meer gericht is op het voetbal. Mijn 5-2-3 systeem werkt bij vlagen ook nog erg goed maar helaas niet altijd. Zo speelde ik 0-0 tegen Letland en 1-1 tegen zowel Ierland als Azerbeidzjan. Dit zijn landen waarvan ik moet winnen wil ik me ooit plaatsen voor een EK of WK. Mijn middenveld is de beste linie maar ik wil wel direct spelen met niet al te veel risico. Ik heb nu dit in elkaar gezet. Iemand nog tips?

881321ed9120147e37b756971537ba45.png

Ik ben met het land op zoek naar een tactiek die meer gericht is op het voetbal. Mijn 5-2-3 systeem werkt bij vlagen ook nog erg goed maar helaas niet altijd. Zo speelde ik 0-0 tegen Letland en 1-1 tegen zowel Ierland als Azerbeidzjan. Dit zijn landen waarvan ik moet winnen(1) wil ik me ooit plaatsen voor een EK of WK. Mijn middenveld is de beste linie(2) maar ik wil wel direct spelen(2) met niet al te veel risico(3). Ik heb nu dit in elkaar gezet. Iemand nog tips?

(1) Je zult inmiddels aardig wat opgebouwd hebben met San Marino, ik heb recent wat screenshots van je voorbij zien komen. Landen als Letland, Ierland en Azerbeidzjan zullen jouw daarom hoger inschatten dan henzelf waardoor ze vrij defensief tegen je zullen spelen. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Als je dan aanvallend gaat spelen zul je de ruimtes heel klein maken waardoor het moeilijk wordt om er doorheen te spelen. Je kan dan beter inzetten op iemand die voorin de bal vast kan houden en de bal kan doorgeven naar spelers die over hem heen komen. Defensieve tegenstanders zullen daar meer moeite mee hebben. Óf je probeert ze uit de tent te lokken door zelf ook wat terughoudener te gaan spelen.

(2) Als jouw middenveld je sterkste linie is, waarom wil je hen dan 'overslaan' door direct te spelen? Dit kan wel maar ik zou je backs en twee van je centrale verdedigers dan vragen om korter te passen, zodat zij wel de spelers op het middenveld zoeken.

(3) Als je met niet al te veel risico wil spelen, waarom heb je dan gekozen voor een controlerende mentaliteit? Mentaliteit moet je eigenlijk vertalen naar risico. Hoe aanvallender de mentaliteit, hoe meer risico's je spelers zullen nemen. Daarnaast gebruik je zeer veel rollen die geneigd zijn meer risico te nemen. De complete wingbacks zullen veelvuldig hun positie verlaten, de dynamische middenvelder doet hetzelfde. De nummer 10 zal constant de ruimte proberen te zoeken, ook bij balverlies dus die draagt niets bij aan het verdedigende spel. De afmaker is continu op zoek naar kansen om te scoren en de valse nummer negen heeft dan wel een ondersteunende taak maar is een zeer aggressieve rol die veel risico in zijn spel legt. Je gebruikt dus zeer tegenstrijdige rollen en mentaliteit tegenover wat je probeert te bereiken.

Naast die punten valt me op dat je sowieso al een smalle formatie hanteert maar daarnaast ook nog eens vraagt om het veld smal te houden en het centrum te benutten. De teaminstructie centrum benutten zorgt er al voor dat spelers het veld smaller houden en bovendien zal je ergens wel het veld breed moeten houden omdat je anders opnieuw de ruimtes te klein maakt om er doorheen te komen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

@Daniell Ja daar heb ik wel wat aan. Ik heb zelf al de nodige aanpassingen gedaan: [IMG]https://i.gyazo.com/7552dfbd99b921847653e3708e417385.png[/IMG] [spoiler=wedstrijden][IMG]https://i.gyazo.com/024baa662e6d0c2af6f883e37be4e615.png[/IMG] [IMG]https://i.gyazo.com/7aae9760832e55652daa095225f3dfd8.png[/IMG][/spoiler] De eerste 2 wedstrijden heb ik gespeeld tegen 2 interessante tegenstanders en ook nog eens in een uitwedstrijd, waarin we konden zien hoe we er voor stonden. Ook kon ik zien hoe we spelen als we wat meer willen voetballen. Het ging eigenlijk wel uitstekend in deze wedstrijden en ze werden beide overtuigend gewonnen. Met minder risico's nemen bedoelde ik eigenlijk ook meer van hoe staat mijn verdediging. Mijn verdediging is met afstand mijn zwakste linie en er wil maar geen goede jeugdspeler door komen daar. Dan heb ik het vooral over de centrale verdedigers, ik heb wel best goede backs. Aanvallend durf ik wel risico's te nemen want we hebben daar best goede spelers. Ik wil graag compact staan in verdedigend opzicht, de tegenstander niet te veel ruimtes geven. Ik wil dus wel aanvallen en de verdediging van de tegenstanders onder druk zetten maar achterin ook niet te kwetsbaar zijn.

Is 'ie in je nieuwe save ook zo on fire?

22cps1.png

Als titelverdediger de eerste wedstrijd zeer verrassend verloren, redelijk recht gezet in tweede duel.

Is 'ie in je nieuwe save ook zo on fire?

:cry: niet grappig.

Vooralsnog geen zin om opnieuw te beginnen. Wacht even tot 1 september i.v.m. de data update denk ik en dan weer een leuke game zien te vinden.

Wat.Een.Seizoen :

4d6e93a12ecb47de5d4071333d6df63e.png

In de competitie maar liefst 95 punten behaald en 108 goals gescoord. Alleen het aantal tegendoelpunten had van mij wel minder gemogen. Vorig seizoen had ik er maar 23 maar mijn streven is om onder de 20 te komen. AC Milan bleef echt heel lang aanhaken maar de laatste speelrondes konden ze het niet meer aan en leden ze veel puntverlies.

8f9df12c007cf20bf2dd6c8b244ba8e9.png

In de Champions League Bayern en Manchester United geloot en beide verslagen zonder te verliezen. Vervolgens hebben we het in de finale afgemaakt en dus de Champions League gewonnen

646dc8b7f8e64d8d68695860cdf37eab.png

[quote name='Daniell']Netjes @Thomassje123 28 tegendoelpunten valt toch wel mee, gezien de rest van de competitie? Nog wat gewijzigd aan tactiek?[/QUOTE] Ik heb buitengewoon veel goals gescoord, dat verbloemd veel. Ik geloof er heilig in dat je wedstrijden wint met goed verdedigen en niet zo zeer met goed aanvallen. We moeten ophouden met dat altijd maar aanvallend voetbal willen spelen. Uiteindelijk telt er maar 1 ding en dat is winnen en de punten. Ik zeg altijd: Als je het achterin goed dicht houdt, heb je 90 minuten de tijd om 1 goal te maken. Je zult er altijd wedstrijden tussen hebben waar het niet loopt of waarin je heel veel pech hebt. In zulke wedstrijden wil ik graag kunnen terugvallen op een sterke verdediging. Met zelf de 0 houden heb je er zelf maar 1 nodig. Vorig seizoen hadden we op een gegeven moment 12 wedstrijden achter elkaar de 0 gehouden en 5x daarvan met 1-0 gewonnen. Omdat we goed hebben verdedigd was 1 goal voldoende voor de 3 punten. Je had het idee dat we onverslaanbaar waren omdat het enorm moeilijk was om een goal tegen ons te scoren. Als je dan 1-0 voor komt weet de tegenstander al, dit gaat heel lastig worden. Vorig jaar had ik 23 tegengoals en 'maar' 82 goals gemaakt. We konden leunen op een goede verdediging en na een 2-0 konden we wel eens uitlopen naar een 3-0 of 4-0. Mijn tactiek is daar dan ook op gebaseerd. Controle, balbezit en gewoon heel zakelijk voetbal. Eerst op een veilige marge komen en dan is er ruimte voor gallery play en om het publiek te maken. Tot zo ver mijn pleidooi over verdedigen. [B]Tactiek land[/B] [IMG]https://i.gyazo.com/322a4bb70eb5d9d313b676ba8b430c9b.png[/IMG] Dit is hoe de tactiek van het land nu is. Het begon super met 2x een 0-4 overwinning tegen Gabon en Suriname. De laatste wedstrijden gingen veel moeizamer. Tegen Costa Rica werd 2-3 verloren. Vervolgens was er een oefenwedstrijd tegen IJsland. Deze werd met 2-0 gewonnen maar in de tweede helft werden we eigenlijk weggespeeld en was het een wonder dat IJsland niet scoorde. De laatste was een kwalificatiewedstrijd tegen Moldavie. In eigen huis werd wel met 2-1 gewonnen maar dat moet eigenlijk ruimer. Pas in de 68e minuut werd het 1-0 en 2 minuten later 2-0. We lieten ze terug komen naar 2-1 en met hakken over de sloot haalden we de overwinning binnen. Misschien moeten mijn spelers er nog aan wennen het betere team te zijn. Ook ben ik wat assertiever geworden in mijn toespraken omdat ik nu meer verwacht van mijn ploeg.

Interessant formatie, misschien maar eens uitproberen!

c7513a1fc203a8a61437e457b897fbb5.png

Zo speel ik met de club en heb ik 2x achter elkaar de Serie A gewonnen en afgelopen seizoen ook de CL. Het mooie aan deze tactiek is dat je de controle behoud over de wedstrijd en dat iedereen een goal kan maken. Dat maakt dat je eigenlijk ieder moment wel kunt scoren. En ook verdedigend staat het heel goed

Twijfel nu om nog fm 2018 aan te schaffen ;) waar kun je dat nog voor een mooi prijsje op de kop tikken?

Zou misschien wel goed zijn, wellicht dat spelers met een dubbele nationaliteit nu sneller voor San Marino kiezen...

Helaas, zit nog steeds met een halve italiaan die ik er graag bij wil hebben die nog steeds niet komt. Inmiddels ook al 23 jaar die vent

[quote name='Elano']Twijfel nu om nog fm 2018 aan te schaffen ;) waar kun je dat nog voor een mooi prijsje op de kop tikken?[/QUOTE] [url]https://www.allkeyshop.com/blog/buy-football-manager-2018-cd-key-compare-prices/[/url] Zoek een mooie site uit zou ik zeggen ;) @Thomassje123 Ziet er allemaal keurig uit hoor! Jouw opstelling brengt nostalgische gevoelens naar mijn Prince Mukendi op FM17 naar boven

Ik hoop het EK nu te halen met San Marino. Zit in de EK kwalificatie bij Schotland, Servie, Moldavie en Azerbeizjan in. 2x gespeeld nu. Thuis tegen Moldavie (5-2 winst) en uit bij Azerbeidzjan (1-3 winst)