Jump to content
Thomassje123

Het wonderlijke verhaal van San Marino

Recommended Posts

27 augustus 2031......

zvace1.png

Welkom allen bij dit bijzondere verhaal, een verhaal dat nog niet af is en waar jullie getuige zijn van de rest van het verhaal. Dit verhaal begon in 2013 en zit nu in 2031. In die tijd is er een hoop gebeurd en ik neem jullie mee naar dit avontuur. Al met al is het een lange, maar erg mooi avontuur waar er steeds stappen worden gezet naar het realiseren van die ene droom; het halen van een WK of een EK en misschien zelfs een EK of WK winnen.

We gaan eerst een stap terug maken naar het verleden. Hoewel we ons nog niet hebben geplaatst voor een WK of EK zijn er toch mooie dingen te vertellen. De mijlpalen, zoals de eerste overwinning zullen jullie tegemoet komen. In vogelvlucht zullen jullie zien hoe de huidige situatie tot stand is gekomen. We gaan het EK of WK een keer halen, reken daar maar op!

Daar ben ik weer! Onlangs heb ik een hele oude game weer opgepakt, namelijk mijn San Marino challenge. Na FM al een jaar niet meer gespeeld te hebben vond ik het weer tijd om hem uit de kast te halen. Deze challenge trekt mij nog steeds enorm aan en dat heeft mij doen besloten om weer verder te gaan waar ik gebleven was. Zoals altijd wil ik graag laten zien hoe dat gaat en dat ga ik bij deze ook doen. Enjoy

Edited by Thomassje123

Good luck! Dit is een challenge die ik ook sterk overweeg te gaan proberen, na m'n huidige! Ik ben benieuwd of ik net zo ver weet te komen als jij haha. Thumbs up =)

Op clubniveau is er al een zeer sterke vooruitgang geboekt daar de successen met het land nog moeten komen, succes verder!

Haha, lekker verhaal. Binnen de Italiaanse voetbalperiode is dit nog wel te doen (al weet ik niet met welke regels jij speel: heb je regels als minstens x spelers uit San Marino opstellen ofzo?). Maar dan blijft het land zelf best wel poep. Ik verwacht niet dat je daar veel stappen hebt kunnen maken. Of je moet veel spelers neutraliseren, maar dat is volgens mij ook niet mogelijk voor San Marino...

De eerste mijlpalen

18 november 2014

http://i64.tinypic.com/k4jb45.png

Op 18 november 2014 was het zover. De allereerste overwinning. In een oefenwedstrijd tegen Luxemburg werd er met 1-0 gewonnen door een goal in de slotfase. Tegenwoordig is in eigen huis winnen van Luxemburg doodnormaal, maar toen werd het nog gevierd alsof we het WK hadden gewonnen. Ook al was het maar in een oefenwedstrijd.

13 november 2015

2v9xidl.png 

November is een goede maand voor ons. Er valt voor ons maar weinig te juichen, maar blijkbaar is het in november wél feest voor ons. De allereerste uitoverwinning werd geboekt. We waren in hun land te sterk voor Palestina. Het gekke was, het was nog zelf afgedwongen ook want we waren even sterk als Palestina. We kwamen als gelukkigste uit de strijd. Ook dit was weer in een oefenwedstrijd. Hopelijk kunnen we ook een keer winnen in een kwalificatiewedstrijd.

WK en EK kwalificatie 2015 en 2016

5eajit.png

Bij de EK kwalificatiereeks in 2015 werd er voor het eerst een punt gehaald. De loting was gunstig want we kwamen bij Luxemburg in de groep, een gelijkwaardige tegenstander. In de thuiswedstrijd werd nog verloren en daar was ik ziek van. Gelukkig maakten we het goed door in Luxemburg met 2-2 gelijk te spelen. Daarmee was het allereerste puntje in een kwalificatiereeks een feit. 

http://i66.tinypic.com/otkkdc.png

Ook in de kwalificatiereeks daarna werd er een keer gelijkgespeeld. Ditmaal was het Bulgarije dat struikelde over ons. In de uitwedstrijd tegen ze wisten we ze op 0-0 te houden.

Winst tegen Vietnam (2019)

http://i67.tinypic.com/2n1gti1.png

Maar de allereerste overwinning waarbij ik echt uit mijn plaat ging was deze tegen Hong-Kong. Een voor mij serieuze tegenstander en een wedstrijd die zou bepalen hoe we er echt voor stonden. En ik werd niet teleurgesteld. In een wedstrijd waarin we zelfs de betere waren, maakten we indruk. Na 73 minuten stonden we 3-1 voor. Buit binnen zou je denken. Maar de 3-2 volgde snel. Het was spannend maar gelukkig bezweken we niet onder de druk. Zo werd er gewonnen van een land dat veel hoger op de wereldranglijst staat.

Conclusie

Het zit hem in de kleine succesjes in het begin. Er valt niet veel te juichen als bondscoach van San Marino. De kleine mijlpalen zoals hierboven, daar moeten we het van hebben. Langzaam maar zeker moeten we groeien en bij de club San Marino jeugdspelers laten doorbreken.

Edited by Thomassje123

Kan me voorstellen dat elk punt en elk doelpunt een feest is. Winst met San Marino is bijna een wonder.

Edited by Jornski

@Thomassje123 Awesome, goed bezig! Wat een overwinning! Overigens beschrijf je in je verhaal dat de wedstrijd tegen Vietnam is, terwijl de vlag en de titel van de wedstrijd Hong-Kong beschrijven haha =P

De vreugde zit ‘m inderdaad in de kleine dingen. Ben benieuwd hoe het de jaren daarna is vergaan.

Het grootste probleem van San Marino....

8d55605d5cf47e6e426d5f3fd4f7863b.png

Spelers met een San Marinees en een Italiaans paspoort

Er komen bij de jeugdlichtingen veel San Marinezen voorbij. Vaak ook spelers die ik graag bij het nationale team zou willen toevoegen. Er is alleen 1 grote maar. Heel veel spelers hebben naast de San Marinese nationaliteit ook de Italiaanse nationaliteit. En dat levert het volgende probleem op:

7f2ea72f6ea2a9b9023f2a10cb482e14.png

Spelers willen niet opgeroepen worden voor San Marino. Bijna iedere 'halve Italiaan' wil het eerst proberen in het Italiaanse team. Ook als ze kansloos zijn. (spelers met potentieel 2 ster willen in eerste instantie ook niet spelen voor San Marino). Maar er zijn ook zeer grote talenten bij wie dit is gebeurd. Iedere keer moet je maar hopen dat ze niet worden opgeroepen voor de -19 van Italië. Gebeurt dit wel:

3f34e7bd6b16900bccde08c2a17e5f61.png

Helaas pindakaas! De speler komt er bij de -19 van Italië in en weg is de kans dat je hem kan oproepen voor heet land. Maar gelukkig is dit niet het einde van de rit. Ook na de periode in de jeugdteams van Italië heb je nog kans dat ie voor San Marino komt te spelen. Pas bij de eerste interland voor Italië is het einde oefening.

Het vertraagt het proces enorm en is best frustrerend kan ik je zeggen. Het zorgt er voor dat een speler pas op zijn 21e zijn eerste interland speelt voor San Marino. Van veel spelers weet je dat ze Italië toch nooit halen en dat maakt de frustratie erger. Het vergt veel geduld, maar als ze er eenmaal zijn...... Dan krijg je een speler als deze:

be7c3d90ef80dd678e269451a499c781.png

Conclusie

Er staan een aantal spelers in de 'wacht'. Spelers die ik er maar heel graag bij wil hebben. Maar helaas, ze zitten in de jeugdteams van Italië en daardoor heb ik ze nog steeds niet op kunnen roepen. Ik moet maar hopen dat ze niet worden opgeroepen voor Italië. Tot die tijd is het afwachten en hopen. Met Guerra heb ik bizar veel geluk gehad. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat hij niet voor Italië speelt. Maar Italië heeft te lang gewacht waardoor wij hem weg hebben kunnen kapen. Het is dus mogelijk om hele goede spelers voor het land te krijgen, het wordt je alleen niet makkelijk gemaakt

Edited by Thomassje123

Niet normaal, die guerra. Met die dubbele nationaliteiten wordt je als klein land wel klein gehouden helaas. Maar het gaat om de lange adem...

Lekker bezig! Ik ben zelf ook de san marino challenge aan het doen. Toch echt wel een van de mooiste uitdagingen van fm.

Opgeven is voor mietjes

1pwlmg.jpg

Hoe je je soms voelt als San Marino zijnde

2-0 tegen Duitsland

1037u6u.png

Maar we beginnen positief! In een kwalificatiereeks kwamen we in de groep bij Duitsland en je legt je bij voorbaat al neer bij een flinke afstraffing. Maar deze wedstrijd in Duitsland was qua uitslag toch wel verrassend en zal toch menig wenkbrauw doen fronsen. Hebben we de 2-0 afgedwongen? Nee zeer zeker niet. Het is dat Duitsland zeer slordig was in de afwerking. Maar liefst 51 schoten losten de Duitsers, dat is toch al gauw 2 schoten per minuut. De Duitsers moeten zich wel achter de oren krabben dat het maar 2-0 is geworden.

EK kwalificatie 2022

2i269oh.png

In de EK kwalificatie van 2022 hadden we heel zwaar geloot. Je zag eigenlijk bij geen enkele tegenstander een kans om tegen te stunten. Ja misschien tegen Slowakije maar daar verloren we 1-3 en 2-0 van. Het dieptepunt was de wedstrijd in Nederland tegen Nederland. We gingen met een 9-0 nederlaag terug naar San Marino. We eindigden met 0 punten en scoorden maar 2x, dit gebeurde tegen Slowakije en Montenegro. Al met al, een reeks om heel gauw te vergeten.

WK kwalificatie 2024

2zjdhmh.png

In deze reeks lagen al wel wat meer kansen. Zeker tegen IJsland en Finland moet er wel wat mogelijk zijn. Ik begon wat meer te eisen van mijn spelers. Niet in-game zelf, ik bleef ze pamperen om zo er niet te veel druk op te zetten. Persoonlijk had ik als doel om in ieder geval een keer te winnen. Een gunstige loting maar ook hier lukte het niet om te winnen. En dat was toch wel teleurstellend. De teleurstelling begon al meteen toen we 1-1 gelijk speelden in eigen huis tegen IJsland. Ik had eigenlijk wel alles gezet op een overwinning. Ook in IJsland wisten we niet te winnen. Sterker nog; we verloren met maar liefst 5-0. Het andere gelijkspel werd geboekt in eigen huis tegen Finland. Verder wisten we 8 keer te scoren, daar was ik wel tevreden over. 8 goals, waarvan 3(!) in Italië. Ja je leest het goed!

d9d612b71cfc463e1e269d1c481b4991.png

Crescendo

Hoewel de bovenstaande resultaten vrij negatief zijn, is het wel degelijk zo dat we als land grote stappen maken. Landen als Andorra, Luxemburg en Malta zijn we al voorbij gestreefd. Dat bleek ook wel toen we tegen laatstgenoemde met 4-1 wonnen. Dit gebeurde overigens in 2025.

330fqs2.png

We maken een stap naar 2026 en daarmee komen we steeds dichterbij het punt waar ik nu ben (2031). We speelden 2 oefenwedstrijden in november. Hierin speelden we tegen Gibraltar en Wit-Rusland. 2 mooie landen om ons mee te meten. Is het niveau Wit-Rusland waar we nu op zitten? Je zou kunnen zeggen van yes. We speelden eerst thuis tegen Gibraltar die met 'maar' met 2-1 werd gewonnen. De 0-4(!) overwinning tegen Wit-Rusland was er eentje om in te boeken. Het laat zien dat we - ondanks de negatieve resultaten in de kwalificaties - toch wel stappen maken.

Conclusie

Het gaat steeds beter. Bij de club komen er steeds betere spelers door en het is een kwestie van geduld voor ik ze bij San Marino kan gebruiken. De betere resultaten komen nog, daar ben ik van overtuigd

Edited by Thomassje123

Het blijft natuurlijk frustrerend maar er zijn wel aanknopingspunten zoals de drie doelpunten in Italië.