Geplaatst 13 januari 20187 jr. Beste allemaal, Welkom bij mijn novelle over de beste en mooiste club van Nederland: AFC Ajax. Natuurlijk lopen de meningen hierover uiteen, maar dat mag het leesplezier niet drukken! Ik heb er voor gekozen om zonder opmaak, zoals andere novelles wel doen, te werken. Dit omdat ik van mezelf weet dat ik het schrijven zelf het leukst onderdeel vind en op den duur genoeg krijg van elke keer wat in elkaar te knutselen met Photoshop. Misschien dat ik hier later (deels) op terug kom, maar tot die tijd: enkel tekst! Het is iets wat bijna geen enkele club op aarde voor elkaar krijgt, maar Ajax lukt het telkens weer: een geweldig seizoen met een Europese finale achter de rug en alsnog bonje in de club. Trainer Peter Bosz vertrekt met assistent Hendrie Krüzen naar Borussia Dortmund na een conflict met Dennis Bergkamp. Het seizoen 2017-18 staat voor de deur en de jonge trainer Theo Defour neemt het roer over. Het afgelopen seizoen had hij Ajax O17-1 onder zijn hoede en wist daar met overtuigend spel kampioen te worden en eveneens de beker te veroveren. Hiervoor trainde hij Ajax O12-1 en het eerste elftal van WV-HEDW en ASV De Dijk. Het is aan Defour om bij Ajax de schwung van vorig jaar te behouden en dit jaar wél voor zilverwerk te zorgen. Allereerst zullen er enkele oefenwedstrijden gespeeld worden, gevolgd door de derde voorronde van de Champions League, waarin Ajax zal uitkomen tegen het Griekse AEK Athene. De competitie begint Ajax met een uitwedstrijd versus Heracles, dus de eerste officiële wedstrijden zijn een waar Grieks tafereel. Naast de zorgen om het bereiken van Europees voetbal wordt er hier en daar ook getrokken aan enkele spelers. Davinson Sánchez is al vertrokken naar Tottenham Hotspur, terwijl oa. Hakim Ziyech, Kasper Dolberg en Matthijs de Ligt concrete belangstelling ontvangen van enkele Europese topclubs. Hier tegenover staat wel dat technisch directeur de financiële ruimte heeft om enkele aankopen uit zijn hoge hoed te toveren. Dit was de, wellicht korte, intro van mijn novelle. In het volgende stuk zal ik het verloop van de voorbereiding beschrijven, in aanloop naar het dubbele affiche tegen AEK Athene in de strijd om een plekje voor de Champions League Play-Offs.
Geplaatst 14 januari 20187 jr. Auteur [CENTER][B]De grote uitdaging van Theo Defour bij Ajax is begonnen. De loodzware taak om Peter Bosz te doen vergeten is er eentje die niet voor iedereen weggelegd is. In de voorbereiding zal Defour de accenten willen leggen die er voor moeten zorgen dat Ajax het vorige jaar overtreft, door in deze jaargang wél een prijs te pakken.[/B][/CENTER] [CENTER]De voorbereiding stond vooral in het teken van het vinden van de juiste tactiek. In de oorspronkelijke 4-3-3 met een '6' vind ik Ziyech niet vanuit zijn kracht spelen. Ik wil Ziyech centraal hebben, met zoveel mogelijk spelers direct voor zich om te bedienen met zijn heerlijke passes. Ik wilde het echter eerst nog aankijken met de oorspronkelijke 4-3-3, of 4-1-2-3, zo u wilt. De voorbereiding begon met een simpele 5-0 zege op RBC Roosendaal. David Neres, Kasper Dolberg (2x), Justin Kluivert en Vaclav Cerny zorgden voor de doelpunten, maar het spel was allesbehalve overtuigend. Hierna volgde een kort toernooi, á la het vroegere Amsterdam Tournament. Tegen Akhmat Grozny wist Ajax een 0-1 achterstand nog weg te poetsen door een goal van Donny van de Beek. Na penalty’s werd de finale van het toernooi bereikt. Deze werd tegen Cardiff City met 0-1 verloren, terwijl er met de sterkste basiself werd aangetreden. Dit was het moment dat ik besloot in te grijpen. De 4-3-3 werd rigoureus overboord gegooid en vooral de buitenspelers (ondanks hun goals tegen RBC) stelden verschrikkelijk teleur. Spits Kasper Dolberg was geïsoleerd, alles ging geforceerd over de zijkanten en er werd amper iets gecreëerd. Er volgden nog twee oefenwedstrijden, tegen GVVV en Standard Luik. De as van de ploeg is het sterkst, dus koos ik er voor om alles of niets te spelen: 4-1-1-1-3. De vier verdedigers spelen nog steeds volgens de Ajax-filosofie: twee backs die naar hartenlust mogen (moeten!) aanvallen en de gehele flank voor zichzelf hebben. De twee centrale verdedigers spelen natuurlijk als voetballende verdedigers. De 3 '1-tjes' op het middenveld zijn Lasse Schöne, Donny van de Beek en Hakim Ziyech. De namen zijn het zelfde, de invulling is anders. Schöne speelt in een Pirlo-rol, gemixt met zijn rol als verdedigende middenvelder. Hierin wordt hij ondersteund door Donny van de Beek, die recht voor hem staat maar zowel verdedigend als aanvallend zijn steentje bijdraagt. Hakim Ziyech heeft weer recht daar voor alle ruimte om zich te profileren als ideale '10'. De 3 aanvallers zijn niet zoals bij Ajax altijd het geval is geweest twee buitenspelers en één spits, maar drie spitsen. Op het moment zijn dit Kasper Dolberg, Klaas-Jan Huntelaar en Mateo Cassierra, maar ik hoop nog twee spitsen binnen te hengelen. Ook wil ik Kaj Sierhuis al snel doorschuiven, om hem zo te laten wennen aan het niveau van Ajax 1. Klaas-Jan Huntelaar fungeert als diepe spits, terwijl Kasper Dolberg om Huntelaar heen speelt. Mateo Cassierra fungeert vooral als targetman voorin, maar staat op de nominatie om zodra er een nieuwe spits is weer terug te gaan naar Jong Ajax om daar de vaste spits te worden. De eerste test voor deze nieuwe tactiek was GVVV. De amateurploeg werd met 4-1 over de knie gelegd, door een hattrick van Kasper Dolberg en een doelpunt van de ingevallen Justin Kluivert. De laatste test voor de wedstrijd tegen AEK Athene was de oefenwedstrijd tegen Standard Luik. Hier werden de pijnpunten van de tactiek nog blootgelegd, maar tegelijk ook de kracht: 6-4 in het voordeel van Ajax. Aanvallend machtig, verdedigend nog te teleurstellend. Binnen 10 minuten stond het 0-3 voor Standard Luik, maar Klaas-Jan Huntelaar zorgde in de laatste 3 minuten voor rust alweer voor een 2-3 ruststand. Na rust ging het hard: tussen de 53[SUP]e[/SUP] en de 68[SUP]e[/SUP] minuut draaiden Klaas-Jan Huntelaar (2x) en Matthijs de Ligt de stand weer om. Siem de Jong maakte er in de 75[SUP]e[/SUP] minuut zelfs 6-3 van, voordat Javi Matilla van Standard Luik zijn hattrick in de laatste minuut completeerde en de 6-4 eindstand op het scorebord schoot. De voorbereiding geeft een vertekend beeld, daar er pas in de laatste twee wedstrijden de tactiek werd gebruikt die het beste functioneert bij de huidige ploeg. Echter vind ik het verdedigend nog te zwak, maar ik denk dat het vooral gewenning is. Vooral de verschuiving van Joël Veltman naar het midden en Luis Orejuela op rechts vergt enige tijd, evenals de tweestrijd op links tussen Nick Viergever en Daley Sinkgraven. Als het verdedigend wat meer op orde is, is de ploeg tot veel in staat. [I]Dit was de voorbereiding van Ajax op het seizoen 2017-18. In het volgende stuk zullen enkele transfers aan bod komen, eveneens als het tweeluik met AEK Athene in de Derde Kwalificatieronde van de Champions League.[/I][/CENTER] [CENTER]@Marius @DeJarnoxD bedankt voor de reacties![/CENTER] 14 januari 20187 jr. bewerkt door Trillboy
Geplaatst 14 januari 20187 jr. Een voorbereiding blijft altijd afwachten. Er komen goede en minder goede dingen naar boven, maar wedstrijden met inzet blijven nog steeds iets anders.