Spring naar bijdragen
Marius

[FM18] The Road To Glory

Aanbevolen berichten

McEwKq5.jpg

Hoofdstuk 1

26 mei 2017 - Tot ieders verbazing heeft Wolverhampton Wanderers Louis Van Gaal aangesteld als nieuwe trainer. De 65-jarige Nederlander begint hiermee aan zijn tweede opdracht in Engeland, nadat hij eerder bij Manchester United aan de slag was. Zijn passage daar was minder succesvol dan we doorgaans van hem gewend zijn, met slechts een enkele FA Cup die onder zijn leiding gewonnen werd. Van Gaal zat inmiddels een jaar zonder club en leek ook niet meteen zomaar terug aan het werk te gaan als trainer maar de kans om het één en ander recht te zetten in Engeland zou Van Gaal niet hebben willen laten liggen. Al zullen de nodige ponden ook wel een rol gespeeld hebben. Bij Wolverhampton willen de nieuwe eigenaars niet alleen zo snel mogelijk terug naar de Premier League, ze willen in de nabije toekomst ook Europees succes oogsten. Ze zien Van Gaal daarbij als de ideale man om daarvoor te zorgen. Beide partijen hielden het voorlopig wel bij een korte termijn overeenkomst voor één seizoen.

Achtergrondinfo

Wolverhampton Wanderers kende haar grootste successen in de jaren ’50 toen het zich drie keer tot kampioen kroonde en ook haar laatste FA Cup veroverde in 1960. In 1972 volgde er ook bijna Europees succes, met een verloren UEFA Cup finale. Daarna kende de club een heuse terugval. Sinds 2000 speelde het nog tweemaal in de Premier League. Na hun promotie in 2003 degradeerde het meteen weer. Tussen 2009 en 2012 speelden ze achtereenvolgens drie jaar in de Premiership. Nadien vielen de Wanderers zelfs terug tot de League One. Vorig seizoen eindigde het bij haar terugkeer in de Championship 15e.

De insteek

Zoals gewoonlijk ben ook ik weer terug met een novelle. Al enkele weken liep ik met een club in mijn hoofd om mee te starten in FM18 maar toen ik afgelopen vrijdag met het spel wou beginnen, smolt die ambitie eigenlijk als sneeuw voor de zon. Ook plan B, C, D, en zo verder leken me niet genoeg spelplezier te zullen verschaffen. Ik leek dus al erg gauw last te krijgen van een zogenaamde FM-dip maar toen kwam ik bij de Wolves uit. Na mijn FM2017 avontuur met Wrexham is het misschien niet mijn voorkeur om opnieuw in Engeland te starten maar toch denk en hoop ik genoeg voldoening uit deze game te kunnen halen.

Wolves is een vergane glorie waarvan de successen al decennia achter ons liggen. Ze hebben een nieuwe investeerder die een oneindig budget belooft indien de club de Premier League haalt. Of dat waar is, valt nog af te wachten. De club heeft momenteel in ieder geval een prachtige selectie, met individueel enkele spelers die zelfs hoge toppen zouden kunnen scheren in de Premier League. De uitdaging zal er echter liggen in een vloeiend geheel van al die ego’s te maken. Bovendien reiken de ambities van de nieuwe Chinese eigenaars – aan het roer sinds 2016 - nog veel hoger.

Dit jaar kies ik niet voor een grafische variant maar grijp ik terug naar een oldschool tekstuele novelle, iets wat mij volgens mij ook beter ligt. Natuurlijk sluit ik niet uit dat er af en toe toch eens een grafisch intermezzo voorbij komt.

De bedoeling is om enerzijds een verhaal te brengen en daarvoor grijp ik naar Louis Van Gaal als trainer, die zowel voor de nodige resultaten als animo moet zorgen. Anderzijds zal ik ook proberen om regelmatig mijn eigen visie op het verloop van het spel als tactische inzichten en dergelijke mee te geven.

Verder zien we wel waar we uitkomen. Of deze novelle zich uitsluitend op Wolves zal focussen weet ik immers nu nog niet te zeggen. Veel leesplezier alvast! Feedback steeds welkom!

bewerkt door Marius

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Benieuwd hoe je het gaat doen met de Wolves. Prima begin weer natuurlijk, ik hou wel van de tekstuele novelles.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessante keuze, weer eens wat anders dan een PL hoogvlieger. Wolves heeft dit seizoen toch enkele toppers zoals Ruven Neves aangetrokken he? Daar hoort dan ook een topcoach bij. Benieuwd wat je met Wolves kan bereiken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na je vorige novelle ga ik deze ook zeker weer volgen! Met je titel ben je inderdaad niet gebonden aan een club of land...

Verrast met je keuze voor Van Gaal als manager... kleurrijk figuur uiteraard;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Yes, een nieuwe Marius novelle! Erg benieuwd wat je met Wolves kunt bereiken nadat Wrexham onder jouw leiding de nodige successen geboekt heeft in FM17.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
[CENTER][img]https://i.imgur.com/McEwKq5.jpg[/img][/CENTER] [B][SIZE=14px]Hoofdstuk 2[/SIZE][/B] [B]The Portugese connection.[/B] Wolverhampton Wanderers heeft niet alleen een samenwerkingsverband met de Portugese topclub SL Benfica, het heeft ook opvallend veel Portugese spelers in haar rangen rondlopen. Vanaf dit seizoen kan het daar met [url=https://i.imgur.com/gfOcvPW.png]Rúben Neves[/url] een kleurrijke naam aan toevoegen. De 20-jarige middenvelder kwam immers voor een recordbedrag van 17,75 miljoen euro over van FC Porto. Deze transfer werd al afgerond voor de komst van Louis Van Gaal maar deze zal daarom niet ontevreden zijn met de komst van deze ruwe diamant. Neves voegt zich op deze manier toe aan de Portugese kolonie binnen de club. Met [url=https://i.imgur.com/LrLgubI.png]Ivan Cavaleiro[/url] en [url=https://i.imgur.com/njDeHYK.png]Hélder Costa[/url] liepen er al twee Portugezen rond bij de ploeg maar daar houdt het niet op. Naast Rúben Neves verwelkomt Wolves immers nog drie Portugese spelers. Zowel [url=https://i.imgur.com/fSquWxm.png]Diogo José Teixeira da Silva[/url], beter bekend onder zijn voetbalnaam Jota, als [url=https://i.imgur.com/jSivY3B.png]Rúben Vinagre[/url] en Roderick Miranda zijn dit seizoen nieuw bij de Engelse club. De laatste komt over van het Portugese Rio Ave terwijl de andere twee aangetrokken zijn via een huurovereenkomst. Jota wordt geleend van Atlético Madrid nadat hij vorig jaar het mooie weer maakte bij Porto en Vinagre komt over van Monaco. Voor Van Gaal zal het zaak worden om deze Portugese kliek te integreren in de selectie. [B]Het tactisch plaatje[/B] [I]Al deze transfers werden afgerond voor de komst van de nieuwe trainer maar zorgen wel voor een uitgebalanceerde kern. Op aanvallend vlak is er heel wat talent aanwezig waardoor er eigenlijk geen andere keuze is dan een aanvallende formatie uit de hoed te toveren. De keuze is gevallen op een 4-2-4 waarin de flankaanvallers spelen in steun van de twee spitsen. [center][img]https://i.imgur.com/p4dj6i6.png[/img][/center][/I] [I]Het is lang geleden dat ik nog eens gekozen hebben voor zo’n aanvallend systeem, laat staan voor twee spitsen maar ik heb het gevoel dat we hier wel de spelers voor hebben en het zonde zou zijn om niet voor het nodige spektakel te kiezen.[/I] [I]Of het natuurlijk ook gaat werken in Engeland, en zeker in de Championship, waar er nog altijd voldoende beenhouwers aan de slag zijn, is een andere zaak. We gaan het in ieder geval proberen en zien wel waar we uitkomen.[/I] @Reidar @Rossini' @Messidona @prinz poldi @FM_Lesly @Vlonkie @DeJarnoxD @coma_303 @Jornski @Niejo101 [I]Bedankt voor alle enthousiaste reacties! Van Gaal mag dan wel een verrassende keuze zijn maar er is natuurlijk ook heel veel ambitie en dan heb je gewoon een topcoach nodig natuurlijk.[/I]

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wolves is een mooie club, succes!

De Portugese talenten zien er goed uit en ik denk dat je echt een heel goed team hebt.

bewerkt door Minitolluz

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat wordt nogal een kluif om grip te houden op het middenveld met zo'n kamikaze tactiek... hopelijk werkt het voor je!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Neves is zoals ik al zei een groot talent, ik schrok afgelopen zomer dan ook even dat hij 'maar' naar de Wolves ging en niet bij mijn geliefde Porto bleef, hij weet niet wat hij mist momenteel! :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
[CENTER][img]https://i.imgur.com/McEwKq5.jpg[/img][/CENTER] [B][SIZE=14px]Hoofdstuk 3[/SIZE][/B] [B]De voorbereiding.[/B] Wolverhampton Wanderers heeft een succesvolle voorbereiding achter de rug. Het won al haar oefenwedstrijden, al mocht dan geen verrassing heten. Tussen de tegenstanders zat immers geen enkele grote naam. Het werd dan ook een gezapige reeks trainingspartijtjes die de nieuwe trainer moesten toelaten om zijn groep te leren kennen en te laten wennen aan een nieuwe manier van voetballen. Om het groepsgevoel aan te sterken en de trainingsarbeid op te drijven werd er afgesloten met een stage in Portugal. De Wolves verlieten het trainingskamp alvast met een goed gevoel en starten de competitie op eigen veld met een kraker tegen de titelkandidaat bij uitstek, Middlesbrough. [center][img]https://i.imgur.com/ISY1Yam.png[/img][/center] Wolverhampton zelf wordt gerekend tot de kandidaten voor promotie en wordt volgens de kenners een vijfde plaats voorspeld. Het zal daarvoor moeten strijden met Hull, Derby, Sunderland en Fulham. Naast Middlesbrough worden ook Aston Villa en Norwich naar voor geschoven als titelkandidaat. [B]Zijn we er klaar voor?[/B] [I]Een algemeen gevoel van tevredenheid na de oefenwedstrijden, al blijft de vraag natuurlijk wel of we er daadwerkelijk klaar voor zijn. De tegenstanders stelden immers niet al te veel voor, maar we hebben tenminste mentaal een goed gevoel gekregen. En dat was misschien wel nodig ook want de groep staat nog behoorlijk kritisch ten op zichtte van de nieuwe trainer. De aanvallende formatie lijkt ook behoorlijk goed te bevallen. Het aantal tegendoelpunten bleef beperkt terwijl de aanvallende impulsen behoorlijk zijn. Voorlopig dus geen vuiltje aan de lucht.[/I] [I]Transfers zijn er tot nu toe nog niet gebeurd, en ik denk ook niet dat die snel zullen volgen. Er is voldoende kwaliteit aanwezig, al moet dat natuurlijk nog altijd bevestigd worden. Indien nodig hebben we nog steeds 10 miljoen euro in onze portefeuille om voor het sluiten van de transfermarkt uit te geven.[/I] [B]Doelstellingen[/B] [I]Het bestuur wil graag meedoen voor de promotieplekken, en daar heb ik natuurlijk mee ingestemd. Aan de groep heb ik evenwel verkondigd dat het onze ambitie moet zijn om rechtstreeks te promoveren.[/I] [I]En dan zijn er natuurlijk nog de binnenlandse bekers. Laat ons het hoofd niet onder stoelen of banken steken. Louis Van Gaal is niet voor niets gekozen als trainer. Hij is gehaald omdat het bestuur Europees succes wil. Europees succes. Dat betekent dat we ons allereerst al moeten kwalificeren voor Europa. Aangezien we dit jaar in de Championship aantreden kan dat alleen maar via winst in één van de bekers. Misschien is winst niet helemaal realistisch. Maar het heeft ook geen zin om deel te nemen als we geen ambitie zouden hebben. We gaan dus zeker zo ver mogelijk proberen te komen, en veel zal afhangen van de loting, maar het kan in ieder geval niet de bedoeling zijn om sowieso onze tweede garnituur te laten aantreden in de bekers. De spelers is dan ook een hogere bonus beloofd voor de bekers dan de competitie.[/I] [B]Het financiële plaatje[/B] [I]Graag wil ik ook nog even wat aandacht besteden aan de financiën en structuur van de club. Zoals gezegd heb ik nog 10 miljoen euro achter de hand om transfers te doen. Wat momenteel opvalt is dat de club enorm leunt op het gebruik van huurtransfers. Zowel op inkomend als uitgaand vlak worden er heel wat spelers geleend en uitgeleend.[/I] [I]Naast de twee Portugezen die ik al eerder besprak worden er nog enkele spelers geleend van topclubs: [url=https://i.imgur.com/uMxKQXN.png]Bonatini[/url] van Al Hilal, [url=https://i.imgur.com/aZi7uRT.png]Boly[/url] van FC Porto en [url=https://i.imgur.com/9kTpFCc.png]N’Diaye[/url] van Villareal. Ik denk dat het momenteel interessanter is om af te wachten hoe al onze huurlingen het doen en eventueel één van hen definitief probeer aan te trekken indien er zelfs een meerwaarde zou zijn voor de Premier League (en ik neem aan van wel eerlijk gezegd) dan nu nog geld uit te geven aan extra spelers. [center][img]https://i.imgur.com/5Fv6fhZ.png[/img][/center][/I] [I]Zoals jullie zien worden er ook heel wat spelers uitgeleend. Hier en daar valt daar op termijn misschien ook nog wel een verrassing uit de bus. Het is in ieder geval een aparte manier van zaken doen met al die huurlingen. Ik zal bekijken of het de moeite loont om op deze manier verder te werken.[/I] @Reidar @Rossini' @Messidona @prinz poldi @FM_Lesly @Vlonkie @DeJarnoxD @coma_303 @Jornski @Niejo101 @prinz poldi @Superboeren @Minitolluz [I]Bedankt voor de reacties! Voorlopig levert de aanvallende tactiek geen problemen op. Afwachten wat het geeft in de competitie natuurlijk.[/I]

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goede voorbereiding, allemaal overwinningen maar de tegenstanders zijn niet van het Championship kaliber. Hopelijk heb je je team goed klaar kunnen stomen voor de competitie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden