Jump to content
Sign in to follow this  
Daniell

[FM18] Met Daniell; Seizoen 5 - augustus

Recommended Posts

Heerlijke transfers, mooie talentjes opgepikt en Leandrinho is natuurlijk een echt koopje voor die prijs. Ik kijk al uit naar je volgende update.

Lekker seizoen gedraaid hoor! Op de transfermarkt heb je ook erg goed gehandeld, al ben ik wel benieuwd waarom Pavlov op de transferlijst staat.

tquuTss.png

Inmiddels zijn we alweer aanbeland in januari 2019, wat gaat het toch snel wanneer je het leuk hebt. Het eerste deel van het tweede seizoen zit er dus alweer op en dit lijkt me een mooi moment om er eens wat spelers bij te pakken. Welke talenten krijgen hun kansen en bij wie ligt de ontwikkeling goed op schema. Moet ik ergens op letten in de tweede seizoenshelft of zijn we gewoon goed bezig met de trainingen? We bespreken een aantal knelpunten en een aantal hoogtepunten, let's go!

Florinel Coman

X4S14qK.png

Deze jonge Roemeen kwam afgelopen zomer over van FC FCSB voor een bedrag van € 6 mln. Hoewel er door critici gedacht werd dat dit bedrag te hoog zou zijn, heeft Coman inmiddels alle twijfels weggenomen. In de eerste wedstrijden had hij nog wat moeite zich aan te passen maar inmiddels doet hij waarvoor hij gekomen is. In het eerste half jaar kwam hij tot zeventien basisplaatsen en zeven invalbeurten. Daarin trof hij elf keer het net en wist hij dertien andere doelpunten voor te bereiden. In vierentwintig wedstrijden betrokken zijn bij evenveel doelpunten is een uitstekend moyenne.

9BJbeiR.png

Hij werd getraind als Complete Forward omdat ik hem allround wilde houden en zoveel mogelijk attributen wilde trainen. Zijn ontwikkeling verloopt gestaag en als dat tot zijn 24e zo doorgaat, wordt hij een spits van wereldklasse. Op het eerste oog zou hij wat extra kopkracht kunnen gebruiken maar daarvoor heb ik andere spelers in de selectie. Al met al ben ik zeer tevreden over zijn ontwikkeling.

KNJV27e.png

In het half jaar dat hij bij ons speelt wist hij ook meteen de Europese Golden Boy award in de wacht te slepen, dat belooft natuurlijk ook veel goeds! In het tweede deel van dit jaar ga ik hem echter wel een andere training geven. Ik ga hem trainen als Advanced Forward om te focussen op de attributen die hij in mijn tactiek nodig heeft. De Advanced Forward heeft minder attributen nodig dan de Complete Forward en ik hoop in het tweede deel van het seizoen dan ook grotere stijgingen in zijn attributen te gaan zien.

11ncsxa.png

Miguel Reisinho

5qrSane.png

Deze inmiddels 19-jarige Portugees komt uit de eigen opleiding van Vitória de Guimarães. Vorig seizoen kwam hij al tot vijftien wedstrijden maar kon daarin nog niet écht overtuigen. Dit jaar kwam hij tot dusverre achttien keer in actie waarvan hij negen keer aan de aftrap mocht verschijnen. In die wedstrijden kwam hij twee maal tot scoren en was hij de aangever bij twee andere doelpunten. Met een gemiddelde waardering van 7.30 kan ik niet anders zeggen dan dat hij het prima doet.

0oEpqAR.png

Het afgelopen half jaar werd hij getraind als Roaming Playmaker om zoveel mogelijk eigenschappen te raken tijdens de trainingen. In mijn huidige tactiek speelt hij veelal als Deep Lying Playmaker en omdat hij wat ouder wordt, wil ik hem hier nu op laten trainen. Voor Reisinho geldt eigenlijk hetzelfde als Coman, ik hoop in het tweede deel van het seizoen wat meer groei over minder attributen verspreid te zien.

WqLLQtQ.png

André Almeida

Td5pfgr.png

Opnieuw een speler uit eigen opleiding en opnieuw een centrale middenvelder. André ligt echter wat achter op zijn ontwikkeling doordat hij in het eerste seizoen geblesseerd raakte in een internationale -19 wedstrijd. Door die blessure lag hij er zeven maanden uit maar toch heb ik nog steeds het volste vertrouwen in dit zorgenkindje. Hoewel ik had gehoopt dat hij op gelijke voet zou staan met Reisinho, mag ik niet klagen. Tot nog toe speelde hij in drie wedstrijden mee en de laatste drie maanden laat hij weer wat groei zien. Ik denk dat het tijd wordt dat hij wat meer wedstrijden gaat meepikken maar door zijn blessure vorig jaar ben ik misschien wat te voorzichtig met hem.

v4RXTOz.png

Vorig jaar heb ik hem volledig met rust gelaten wat betreft de trainingen en heb ik hem door zijn blessure eigenlijk volledig genegeerd. Dit jaar traint hij als Deep Lying Playmaker omdat ik graag zou willen dat hij in die rol uitgroeit tot basisspeler. Almeida zal het komende half jaar wat extra aandacht krijgen.

Ja7QOG7.png

Asier López

Z7I02Hr.png

We zijn goed bezet op het centrale middenveld en nieuwkomer López is hier eigenlijk een beetje slachtoffer van. Deze achttienjarige Spanjaard kwam over van Real Sociedad en het was de bedoeling dat hij dit jaar een wedstrijd of tien zou gaan spelen. In het eerste halfjaar bij de club kwam hij echter maar tot vier wedstrijden en dat is te weinig. Hij wordt getraind als Advanced Playmaker met een focus op techniek en ondanks de mindere wedstrijden toont hij wel aan dat er groei in zit.

GkX7h4U.png

Asier López staat in de belangstelling van een aantal Portugese clubs, die hem graag op huurbasis willen overnemen. Ik denk dat het goed voor hem zou zijn als hij tijdelijk vertrekt zodat hij meer wedstrijden kan spelen.

6ft3BZv.png

Alexander Ruíz

2LIZXqb.png

De vierde centrale middenvelder op rij in deze 'development update'. Ruíz is een geweldig talent en ik ben superblij dat ik hem voor € 1,4 mln heb kunnen overnemen van Valencia. Helaas heeft hij ook een beetje last van de concurrentie en kwam hij daardoor tot slechts zes wedstrijden, waarvan hij vijf keer aan de aftrap stond. In die wedstrijden was hij nog wat wisselvallig maar ik heb het volste vertrouwen in deze speler. Alexander zal niet uitgeleend worden omdat ik nauw betrokken wil blijven bij zijn training.

7dyg2YZ.png

Hij wordt getraind als Roaming Playmaker om zoveel mogelijk attributen te raken tijdens de training. Omdat hij nog maar zeventien jaar is, blijft dat voorlopig ook nog even zo.

2nQdktJ.png

Rui Filipe Jacinto

rlG5Yj7.png

Jacinto is de parel uit de 'gouden lichting' en dat werd bij binnenkomst al voorspeld. Ik had hem graag alvast wat meer wedstrijden gegund maar wanneer je slechts zestien jaar bent, heb je nog niet zo heel veel wedstrijden nodig om te groeien. Gelukkig blijkt dit bij Jacinto ook het geval. Voor de eerste selectie kwam de centrale verdediger inmiddels twee keer in actie en bij beide wedstrijden stond hij aan de aftrap. Zijn mooiste moment tot nog toe zal ongetwijfeld de wedstrijd tegen Anderlecht zijn geweest in de groepsronde van de Champions League. Verder speelt hij zijn wedstrijdjes in de -19 en weet hij vooral hoge ogen te gooien in de UEFA Youth League, waarin hij alle zes wedstrijden speelde en een gemiddelde beoordeling kreeg van 7,80.

l4QFoAh.png

Qua ontwikkeling mogen we niet klagen. In de tijd die hij gespendeerd heeft bij de club, is hij op verschillende eigenschappen gegroeid terwijl zijn training niet eens zo spannend is. Hij traint gewoon op de rol Central Defender omdat ik wilde zien hoe zijn ontwikkeling eruit zou gaan zien. Hij heeft nog wat werk nodig; zo ben ik bijvoorbeeld absoluut niet blij met zijn Positioning en Jumping Reach en daar zal zeker aandacht aan besteed gaan worden.

7olGj8B.png

Als laatste wil ik aankoop Leandro Pavlov graag bespreken en daarbij wil ik graag jullie mening horen aangezien ikzelf nogal aarzel over wat ik met hem moet gaan doen.

Leandro Pavlov

gx1e1iA.png

Deze Duitse Argentijn haalt het bloed onder mijn nagels vandaan. Ik betaalde in de winter van het eerste seizoen € 4,8 mln. voor hem. In dat eerste halve seizoen speelde hij twaalf wedstrijden waarin hij het best aardig deed. Ik was onder de indruk van hem want zijn eigenschappen zien er echt goed uit.

Echter in de zomer raakten verschillende Europese topclubs geïnteresseerd in deze speler en sindsdien wil hij vertrekken. Ik weigerde een bod van Chelsea, die zo'n 2,8 mln. wilden overmaken. Dit zit mij zo in de weg, dat hij amper wedstrijden speelt in het tweede jaar terwijl hij die juist nodig heeft op dit punt van zijn ontwikkeling.

TcKPbLE.png

Op zijn 'ontwikkelingskaart' hierboven is duidelijk te zien dat hij tussen januari en juni de meeste progressie heeft geboekt. In juni valt hij zelfs al een beetje terug. In die tijd speelde hij het grootste deel van zijn wedstrijden en dus is het logisch om te denken dat hij wedstrijdervaring nodig heeft om zijn ontwikkeling te boosten. De laatste maanden, sinds het voorval, speelt hij minder en is zijn groei wat afgevlakt.

Nu hink ik op twee gedachten en bij het doorhakken van de knoop heb ik jullie hulp nodig.

a) Ik zet vol in op zijn ontwikkeling en laat hem zoveel mogelijk wedstrijden spelen. We leidden hem zo lang mogelijk op en gaan koste wat kost het maximale uit hem proberen te halen. Ik leg mijn eigen gevoelens opzij en zien dit gedrag als een teken van een ambitieus/professioneel karakter.

b) Bij elk aannemelijk bod is daar de deur. Dat gezeik moet ik niet hebben.

[spoiler=Antwoorden op reacties]

Je hebt prima aanwinsten weten te strikken!
Bedankt voor je reactie. Ikzelf ben ook zeker tevreden over deze transfers.

Leuke update, toch wat goeie spelers weten op te pikken.

Ben toch wel benieuwd hoe je die regens zo snel weet te vinden, meestal als ik een talent vind ben ik net wat te laat want dan vragen ze er weer miljoenen voor of is een AS Monaco me voor.

Ik zal binnenkort een update plaatsen over hoe ik dat aanpak, bedankt voor je reactie!

Toch wel erg veel geld kunnen uitgeven voor zo'n klein clubje.
Zeventien miljoen heb ik uitgegeven. Het is inderdaad een flink bedrag maar dat wordt wel weer terugverdient.

Goede transfers . Wel behoorlijk wat geld uitgegeven
Bedankt voor het reageren. Er is zeventien miljoen gespendeerd aan transfers en dat is inderdaad geen misselijk bedrag. Ik ben ervan overtuigd dat we die zeventien miljoen wel weer terugverdienen en we zijn natuurlijk de kampioen van Portugal. Volgens mij valt het dan allemaal nog wel mee.

Prima transfers, geld moet rollen! ;)
Thanks!

Lijken stuk voor stuk prima spelers voor de basis en voor de toekomst. Benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen.
Ik ben ook benieuwd naar vooral die ontwikkeling. In deze update zie je alvast wat spelers terugkomen.

Prima transfers, ze hebben wel wat gekost maar als je toch alles wint kan je dat wel veroorloven denk ik.
Ik kan het me tot dusverre veroorloven, bedankt voor je reactie.

Die Raphinha is een echte topper in de wording en daar heeft Guimarães echt een sterkhouder mee in, maar tegen dat soort bedragen kan je natuurlijk weinig doen ! Ik heb je topic nu opgepikt en aangezien ik ook iets probeer op poten te zetten in de Portugese competitie ga ik je zeker aandachtig volgen ! Hoe doen talenten zoals Xadas ( SC Braga ) - Gelson Dala ( Sporting ) het trouwens ? Succes nog
Welkom bij mijn novelle! Xadas is voor 1,3 mln. naar PSG verhuisd, nadat hij het hele jaar voor Braga B heeft gespeeld. Bij PSG heeft hij tot dusverre één keer mogen invallen en speelt zijn wedstrijden vooral in het B-elftal. Gélson Dala kwam afgelopen jaar niet aan spelen bij Sporting en is gekocht door CD Feirense. Daar heeft hij tot nog toe veertien wedstrijden gespeeld en scoorde daarin vier maal.

Wat een heerlijk seizoen heb je gedraaid man! De nieuwe talenten die er aan komen zien er ook prima uit net als een aantal aankopen van je.
Bedankt voor je reactie Mini!

met de dominatie binnen de landsgrenzen is het goed om te investeren
Het is altijd goed om te investeren, zolang je binnen de lijntjes blijft kleuren.

Mooie transfers gedaan. Ben zelf behoorlijk benieuwd naar hoe je gouden generatie zich weet te ontwikkelen.
Daar kan ik ook niet op wachten. Jacinto, de parel, zie je in deze update alvast terug.

Heerlijke transfers, mooie talentjes opgepikt en Leandrinho is natuurlijk een echt koopje voor die prijs. Ik kijk al uit naar je volgende update.
Leandrinho, die is echt geweldig. Is helaas even uit de running geweest maar begint nu weer terug te komen.

Gefeliciteerd met het kampioenschap nog! Voor mij wel een verrasing dat Pacos en Boavista zakken.
Bedankt! Niet persé, als je kijkt hoe dicht het op elkaar stond. Als ze beide één wedstrijd meer hadden gewonnen en daarvoor desnoods een gelijkspel inleveren, waren ze minimaal boven Estoril geëindigd. Ze waren maar op zeven punten achterstand van de nummer tien.

Lekker seizoen gedraaid hoor! Op de transfermarkt heb je ook erg goed gehandeld, al ben ik wel benieuwd waarom Pavlov op de transferlijst staat.
Scherp, in deze update lees je waarom. Bedankt voor je reactie.

Paar heerlijke spelers ertussen hoor . Over Pavlov ik zou hem alleen verkopen wanneer er winst wordt gemaakt . Is een verhuurperiode niet mogelijk zodat hij op niveau wedstrijd ervaring op kan doen ? Mocht hij ander talent in de weglopen dan misschien toch maar het verlies nemen bij een goed bod

Wat ben je met een speler die weg wil en al amper iets bewezen heeft? Antwoord lijkt me logisch, nee?

Over het algemeen behoud ik de spelers gewoon en blijf ze gewoon opstellen . Naar verloop van tijd verdwijnt de boosheid wel.

op het moment dat het echt de spuigaten uitloopt, verkopen maar wel minimaal de aankoopwaarde terug verdienen.

Ziet er weer prima uit, mooi dat de aankopen zo belangrijk zijn. Omtrent Pavlov, die zal ik alleen verkopen als er minimaal vijf miljoen wordt geboden!

Ik snap het niet zo goed hoor, er lopen topclubs achter Pavlov en daarom smijt je hem weg?! Zijn stats zien er veelbelovend uit en het teken dat er topclubs achter hem zitten kan alleen maar betekenen dat hij echt een groot talent is. Ik zou hem dus zoveel mogelijk laten spelen. Hoe lang loopt zijn contract nog? Als dat langer dan een jaar is zou ik me van die interesse niks aantrekken en hem gebruiken, zo'n talent kan iedere club wel gebruiken.

Ik snap het niet zo goed hoor, er lopen topclubs achter Pavlov en daarom smijt je hem weg?! Zijn stats zien er veelbelovend uit en het teken dat er topclubs achter hem zitten kan alleen maar betekenen dat hij echt een groot talent is. Ik zou hem dus zoveel mogelijk laten spelen. Hoe lang loopt zijn contract nog? Als dat langer dan een jaar is zou ik me van die interesse niks aantrekken en hem gebruiken, zo'n talent kan iedere club wel gebruiken.

Hij loopt te zeuren en is zwaar ongelukkig, ben dat vergeten te vermelden in de tekst. Daarbij heeft hij zelf gevraagd om een transfer. Omdat zijn moraal een dieptepunt heeft bereikt presteert hij enorm slecht. Nou is de vraag of ik er alles aan moet gaan doen om dat weer om te draaien of moet ik gewoon afscheid van hem nemen? Ik kan hier natuurlijk aandacht aan besteden en het zien als een extra uitdaging binnen deze novelle (project Pavlov) of ik laat hem vertrekken en richt mijn pijlen op de ontwikkeling van Jacinto die de parel is uit de gouden lichting. Hoop dat het zo wat duidelijker is voor je ;)

PS: zijn contract loopt tot 2020, dus nog 2 jaar.

Edited by Daniell

Ik zou hem zó ver doortrainen dat iedere keer wanneer jij een belletje laat rinkelen, hij zijn hond gaat voeren ;) (uitleg)

nee serieus, niet toegeven aan het omhooggevallen gastje. óf je gevoelens aan de kant, of hem verhuren (tegen een goede prijs) zodat je hem later nog kunt verkopen, maar zeker niet voor elk aannemelijk bod wegdoen. zonde.

Edited by Niejo101

Snap dat het gemengde gevoelens bij je oproept. Enerzijds kan je voor zo'n groot talent natuurlijk veel meer vangen dan een schamele drie miljoen euro, maar een rotte appel in je selectie wil je ook niet. Ik zou hem bij een goed bod gewoon laten vertrekken (met dit slechte moraal ontwikkelt hij zich namelijk ook niet), ook omdat je al een goede jeugdspeler achter de hand hebt.

Waarschijnlijk heb je het al geprobeerd maar laat je aanvoerder of vice-aanvoerder met hem praten, wellicht draait hij bij. Zou hem echt niet voor 3 miljoen laten vertrekken, zonde van de tijd en investering.

André Almeida is een bekend talent van Guimarães sinds de vorige versie van Football Manager, maar wat jij aan het presteren bent met Vitória is heel mooi ! Gestaag de concurrentie aangaan met de absolute Portugese top en je daar leker tussen nestelen ! Qua opleidingsvermogen en jeugdwerking is deze club een zeer goede plek om een mooi avontuur te beginnen. Wat ik doe in dit soort gevallen van spelers die een twijfelgeval zijn : verhuur ze twee-drie jaar en spelen ze daar telkens een goed seizoen, laat ze tijdens de volgende voorbereiding in het eerste elftal opdraaien ... Lukt het niet, nog een seizoentje uithuren ... Ik kan je uit mijn FM2017 save het voorbeeld geven van João Felipe ( Zou een mooie versterking zijn voor jouw ploeg ) die tot zijn 23ste telkens uitgehuurd is en dan ineens ontploft is mijn eerste elftal en in zijn eerste seizoen scoorde hij meer dan 10 keer en gaf hij zeker evenveel assists ... Mijn mening : zeker niet verkopen, maar geduld hebben met hem !

Wat een seizoen heeft die Coman gehad zeg. _O_ Verder zitten er een paar heerlijke talenten tussen. Die Pavlov zou ik voor een zo hoog mogelijk bedrag verkopen, weg met dat gezeik.

Ik heb die Coman ook een aantal keer voorbij zien komen. Ik hoop hem ook ooit een keer onder contract te krijgen, alhoewel ik daarmee wel moet opschieten denk ik. Over die Pavlov.. Ik zal hem alleen verkopen als je er winst op kan maken en anders is het maar jammer. Ik weet zeker dat hij ooit zijn vorm wel weer moet gaan vinden, zolang je maar geduld houdt.

Over Pavlov ga ik voor optie A. Gewoon alles eruit halen en een beetje dealen met wat opstandige spelers.

tquuTss.png

Ik zou een update weiden aan mijn, tot nog toe, zeer succesvolle tactiek. In deze post ga ik jullie meer vertellen over hoe die is opgebouwd en hoe deze tot uiting komt in wedstrijden. Zoals jullie in mijn vorige update konden lezen, zitten we ergens in januari van het tweede seizoen. Dit houdt in dat ik de tactiek nu zo'n vijftig wedstrijden heb gebruikt. Na de verkoop van Raphinha in de winterstop van het eerste jaar, ben ik overgeschakeld naar dit systeem en is deze nog altijd in ontwikkeling. Naast het alleen maar vertellen over mijn tactiek, wil ik ook wat puntjes aangeven waarop je kunt letten bij het verbeteren van een tactiek. Ik ben wat dingen tegengekomen die mij niet zo aanstaan en die verbeterd kunnen worden. Welke middelen gebruik ik om mijn tactiek te blijven verbeteren? Ik ben bang dat dit een hele lange update gaat worden en daarom ga ik dit verdelen over meerdere stukken. In deze update vertel ik over de opbouw en intentie van de tactiek, terwijl ik in een volgende wat dingetjes zal analyseren.

Eerst een vuistregel

De formatie, zoals die in de tactics creator wordt aangegeven, vind ik altijd zeer misleidend. Veel mensen gaan dan ook hier al in de fout. De formatie zoals die in FM gepresenteerd wordt, zegt helemaal niets over hoe deze er op het veld gaat uitzien. Om die reden gebruik ik een vaste vuistregel;

• De formatie zoals die wordt weergegeven in de tactics creator is mijn verdedigende vorm
  • De rollen en taken bepalen hoe de aanvallende vorm en transities eruit gaan zien.
  • De teaminstructies bepalen de stijl van mijn spel.
  • De spelersinstructies zijn de afwerking (lees: finetuning)

It's that simple. Vaak wordt er over tactieken veel te moeilijk gedacht en worden er allerlei theorieën op losgelaten. Ik vind dit ook leuk om te doen maar vaak loop ik dan juist vast. Precies wanneer dat gebeurt, keer ik terug naar mijn vaste vuistregel en meestal is er dan in één oogopslag al een aantal fouten te ontdekken. Naast deze vuistregel is het natuurlijk ook van belang om goed te kijken naar hoe bepaalde dingen zich vertalen naar de match engine maar daar kom ik straks op terug.

Keep it simple!

Het belangrijkste voor mij bij het maken van een tactiek is om het zo simpel mogelijk te houden. Ik zie vaak mensen een formatie kiezen die er leuk uitziet, zonder erover na te denken wat je met die formatie allemaal kan en wat haar zwakke plekken zijn. Vervolgens worden er willekeurige teaminstructies tegenaan gegooid, zonder dat mensen weten wat deze eigenlijk doen. Daarna posten ze hun gehele tactiek op internet omdat het niet wil lopen en vragen zich af waarom. Het grappige is; het ligt altijd aan FM.

Wanneer ik begin aan een nieuwe tactiek, denk ik na over haar zwakke en sterke punten en hoe ik deze eventueel kan verdoezelen/uitbuiten doormiddel van de rollen en taken die ik kies. Daarna ga ik kijken naar teaminstructies die dit effect nog wat kunnen versterken, als dat al nodig is.

Bij mij begint het dus met een formatie en de standaart spelersrollen, zonder verdere instructies. Daarmee speel ik zo'n twee tot vijf wedstrijden en die laat ik volledig uitlopen zonder aanpassingen te doen. Na die twee tot vijf wedstrijden ga ik ze uitvoerig bekijken en analyseren om te zien of er bepaalde patronen in het spel zitten die gewijzigd moeten worden. Ik heb hier straks een klein voorbeeld van.

Enfin, my two-cents about setting up tactics. Laten we gauw gaan kijken wat het mij heeft opgeleverd.

De formatie

Ik heb (uiteindelijk) gekozen voor een 3-4-3 om verschillende redenen en ik hoop dat ik die gaandeweg kan bespreken. Houdt mijn vuistregel in het achterhoofd bij het bekijken van het volgende screenshot. Als het goed is zou je al kunnen opmaken welke intentie ik heb met deze tactiek.

bEEiJzn.png

Het is de bedoeling om in de verdedigende fase genoeg mensen achter de bal te hebben om gestructureerd te blijven verdedigen. De drie centrale verdedigers bewaken hun eigen zone en zijn verder eigenlijk alleen maar verantwoordelijk voor het lastigvallen van aanvallers van de tegenstander. De wing-backs moeten ook mee verdedigen. Zij horen de flankspelers van de tegenstander op te vangen of zich centraal in de verdediging te positioneren wanneer een centrale verdediger tijdelijk hun rol overneemt en een flankspeler opvangt.

De deep-lying playmaker is een statische speler die tijdens het verdedigen als een soort stopper zou moeten fungeren met naast hem een balveroverende middenvelder die als eerste druk zet.

Wanneer we eenmaal de bal hebben veroverd, hebben we de intentie om een snelle counter op te zetten. Dit wordt vooral mede mogelijk gemaakt door de drie spitsen, die altijd de verdedigers/verdedigende middenvelders van de tegenstander zullen blijven bezighouden en klaarstaan om een bal vanuit de verdediging op te pikken.

De aanvallers zouden vervolgens onderling het spel kunnen verdelen aangezien zij vaak één-op-één zullen staan. Zij worden gesteund door één van de middenvelders (voornamelijk BWM al ben ik er nog niet uit of die rol de juiste is) en de wing-backs die het veld breed houden.

Op die manier hebben we verschillende scoringsmogelijkheden. De aanvallers kunnen elkaar in stelling brengen aangezien de verdedigende lijn van de tegenstander enorm onder druk komt te staan met drie spitsen. De wing-backs kunnen de drie spitsen voorzien van voorzetten die uiterst gevaarlijk zullen zijn, gezien het feit er drie spitsen in de zestien wachten op die voorzet.

Tegen tegenstanders die een hogere lijn hanteren is het mogelijk dat de verdedigers hoge ballen over de laatste lijn gooien en zo één van de spitsen één-op-één zetten met de doelman. Daarnaast is er ook altijd nog ruimte voor de steekpass vanuit het centrale duo op het middenveld.

Dit wordt allemaal mogelijk gemaakt door de gekozen formatie. Daarnaast hebben we nog de flexibiliteit om één van de spitsen van het veld te halen en deze te vervanger door een verdedigende, centrale of aanvallende middenvelder. Het is maar net waar de situatie om vraagt.

Het grootste zwakke punt van deze formatie ligt op de flanken. Dat is dan ook de reden dat ik daar heb gekozen voor gewone wing-backs met een support duty. Tevens is dat ook de reden van de drie centrale verdedigers en een verdedigende spelmaker op het middenveld. De andere middenvelder is om diezelfde reden een balveroverende middenvelder en geen box-to-box middenvelder. Op die manier probeer ik door het gebruik van rollen en taken de gaten in mijn tactiek op te vullen.

Teaminstructies

Hierboven heb ik al een beetje verraden welke speelstijl ik wil hanteren. Sinds FM16 speel ik eigenlijk al op de counter en tot nog toe heeft dat altijd het gewenste resultaat opgeleverd. In het screenshot hieronder zul je op het eerste oog wat vreemde instructies zien, als je in het achterhoofd houdt dat ik de tegenstander wil benaderen door middel van counters. Echter is mijn beredenering, in mijn ogen dan, vrij logisch.

MzXzxKF.png

Het eerste wat opvalt is de aanvallende mentaliteit. Waarom gebruik je niet de counter mentaliteit? hoor ik je vragen. Wat veel mensen vaak verkeerd begrijpen is dat je best kunt verdedigen terwijl je een aanvallende mentaliteit gebruikt. Of andersom, je kunt best aanvallen wanneer je een defensieve mentaliteit gebruikt.

Ik zie de mentaliteit als iets dat bepaalt hoe mijn spelers zich gedragen op het veld. Hoeveel risico leggen ze in hun spel en hoeveel vaart zetten ze daarachter.

Dit betekend dus dat mijn spelers eerder geneigd zullen zijn de bal vooruit te spelen terwijl als ik op counter zou spelen, er ook weleens balletjes opzij zou gaan. Met de intentie die ik heb is het dus logisch om de mentaliteit op aanvallen te zetten.

Omdat ik met drie man voorop speel, vind ik het belangrijk dat de rest van het team zich aan zijn taken houdt om de defensieve vorm te bewaken. Om deze reden heb ik gekozen voor een structured team shape. De centrale verdedigers houden zich bezig met verdedigen. De wing-backs houden zich bezig met de omschakeling en defensieve taken. De drie spitsen houden zich vanzelfsprekend bezig met aanvallen en de twee centrale middenvelders bewaken het geheel.

Wanneer ik de team shape op fluid zou zetten, is de balans zoek. De centrale verdedigers zouden dichter op het middenveld gaan staan en zich bemoeien met de opbouw, wat het tempo niet ten goede komt. De wing-backs zouden veel aanvallender zijn en ook de centrale middenvelders zouden teveel uit positie gaan lopen. Bij de drie aanvallers zou ik echter wel die vloeiendheid willen zien maar dat lossen we op een andere manier op.

De mentaliteit heeft een direct effect op tempo, breedte, defensieve lijn en druk zetten.

Door de aanvallende mentaliteit is het tempo een heel eind opgeschroefd en dus blijven we daarvan af.

Omdat de aanvallende mentaliteit ook zorgt voor een veel bredere opstelling, heb ik ervoor gekozen om deze een tikkie terug te doen. Bij een te breed speelveld gaan de centrale verdedigers verder uit elkaar staan waardoor de aanvallers van tegenstanders te veel ruimte krijgen om in te spelen.

Voor de defensieve lijn geldt hetzelfde als het tempo. Ik heb een relatief snelle defensie dus kan ik het me veroorloven om zover op het veld te staan. Echter kies ik er soms voor om wat verder in te zakken zodat er meer ruimte achter de verdediging van de tegenstander komt.

We zetten lekker veel druk zodat we de bal op de juiste plekken kunnen veroveren. Omdat ik met drie spitsen speel komt het vaak voor dat we de bal rond de middenlijn in bezit krijgen waarna die meteen naar één van de spitsen gaat. Op die manier worden we vaak gevaarlijk.

Prevent short GK distribution heb ik aangeklikt zodat mijn drie aanvallers ook druk zullen zetten op de verdediging. Op die manier wordt mijn aanvalslinie mijn eerste verdedigende lijn.

Pass into space, deze instructie zorgt ervoor dat wanneer we de bal veroveren, deze meteen de diepte ingaat. Op deze manier zetten we vaak verdedigers op het verkeerde been. Terwijl zij nog bezig zijn met het opschuiven van de defensieve lijn, gaat de bal alweer de andere kant op en hebben we meer tijd om de aanval op een goede manier af te ronden.

Look for overlap is een linke instructie. Deze geeft je wing-backs namelijk een enorm hoge mentaliteit zodat ze meer bij het aanvallende spel betrokken zijn. Ik heb dit gedaan omdat ons spel heel snel naar voren gaat en ik in die aanval de wing-backs nodig heb om het veld breed te houden. Tevens hebben mijn backs een aardige voorzet in huis en daar willen we natuurlijk gebruik van maken met drie man voor de goal.

Work ball into box. Pff, hebben jullie al die nutteloze afstandsschoten gezien dit jaar?

Run at defence zorgt voor beweging en ik houd van aanvallers met een goede dribbel. Soms zet ik deze uit, als we veel de bal verliezen. Tevens geeft dit weer wat vrijheid in ons toch al gestructureerde spel.

Stick to positions om de defensieve vorm te bewaren.

Spelersinstructies

Zoals ik al zei gebruik ik de spelersinstructies als finetuning. Op deze manier kun je bepaalde rollen tweaken zodat ze net even wat anders doen dan normaal. Een balveroverende middenvelder levert normaal gesproken de bal zo snel mogelijk in bij een meer creatieve speler en het liefst doet hij dit met een korte, simpele pass. Omdat we goede passers op het middenveld hebben, heeft hij de instructie more risky passes gekregen. Nu levert hij niet meer elke bal in bij de deep-lying playmaker of rechter wing-back maar zoekt hij ook de spitsen weleens op.

De centrale spits heeft de instructie roam from position om die extra beweging voorin te krijgen waar ik het net al even over had.

De linker en rechter spits hebben de instructies shoot less often, tackle harder en mark tighter. Op deze manier zetten zij extra druk op de verdediging en zijn ze meer een voorbereider dan een afmaker. Coman speelde op deze positie, vandaar ook het aantal assists wat hij in een half jaar al behaald heeft. (vorige update)

In de volgende update kijken we hoe deze tactiek zich vertaald naar de match engine!

[spoiler=reacties]

Paar heerlijke spelers ertussen hoor . Over Pavlov ik zou hem alleen verkopen wanneer er winst wordt gemaakt . Is een verhuurperiode niet mogelijk zodat hij op niveau wedstrijd ervaring op kan doen ? Mocht hij ander talent in de weglopen dan misschien toch maar het verlies nemen bij een goed bod
Bedankt voor je reactie. Ik heb besloten hem uit te lenen met een optie hem terug te roepen. Hopen dat hij na zijn uitleenbeurt bijdraait en tevens hoef ik even niet naar zijn gezeur te luisteren.

Wat ben je met een speler die weg wil en al amper iets bewezen heeft? Antwoord lijkt me logisch, nee?
Ik heb hem verhuurd, hopelijk draait hij bij. Het is wel een echt groot talent.

ik zal hem zich laten ontwikkelen mits hij een ander talent inde weg loopt natuurlijk dan zal ik hem verhuren
Hij loopt niemand in de weg, althans niet persé. Ik heb hem verhuurd en geef nu Jacinto wat wedstrijden.

Ik zou alles uit hem proberen te halen. Ik weet alleen niet voor hoe lang hij nog onder contract staat.
Ik ga de uitdaging aan, bedankt voor je reactie.

Knap dat Coman de Europese Golden Boy won, proberen houden is de boodschap!
En dat na een half jaar al! Ik probeer Pavlov te laten bijdraaien en heb hem op huurbasis laten vertrekken.

Over het algemeen behoud ik de spelers gewoon en blijf ze gewoon opstellen . Naar verloop van tijd verdwijnt de boosheid wel.

op het moment dat het echt de spuigaten uitloopt, verkopen maar wel minimaal de aankoopwaarde terug verdienen.

Vaak werkt dit bij mij ook maar hij is nu al een half jaar aan het zeuren.

Ziet er weer prima uit, mooi dat de aankopen zo belangrijk zijn. Omtrent Pavlov, die zal ik alleen verkopen als er minimaal vijf miljoen wordt geboden!
Bedankt voor je reactie. Ik heb hem verhuurd.

Had al gereageerd maar nog bedankt voor je reactie!

Ik zou hem zó ver doortrainen dat iedere keer wanneer jij een belletje laat rinkelen, hij zijn hond gaat voeren ;) (uitleg)

nee serieus, niet toegeven aan het omhooggevallen gastje. óf je gevoelens aan de kant, of hem verhuren (tegen een goede prijs) zodat je hem later nog kunt verkopen, maar zeker niet voor elk aannemelijk bod wegdoen. zonde.

Ghehe, goed gevonden! Ik heb hem verhuurd en hoop dat hij gaat bijdraaien.

Snap dat het gemengde gevoelens bij je oproept. Enerzijds kan je voor zo'n groot talent natuurlijk veel meer vangen dan een schamele drie miljoen euro, maar een rotte appel in je selectie wil je ook niet. Ik zou hem bij een goed bod gewoon laten vertrekken (met dit slechte moraal ontwikkelt hij zich namelijk ook niet), ook omdat je al een goede jeugdspeler achter de hand hebt.
Het is een beetje dubbel inderdaad. Ik heb hem verhuurd en hoop dat als hij terugkomt een andere mening heeft opgedaan.

Waarschijnlijk heb je het al geprobeerd maar laat je aanvoerder of vice-aanvoerder met hem praten, wellicht draait hij bij. Zou hem echt niet voor 3 miljoen laten vertrekken, zonde van de tijd en investering.
Inderdaad al geprobeerd maar haalde niets uit. Hij is nu op huurbasis weg tot het einde van het seizoen.

André Almeida is een bekend talent van Guimarães sinds de vorige versie van Football Manager, maar wat jij aan het presteren bent met Vitória is heel mooi ! Gestaag de concurrentie aangaan met de absolute Portugese top en je daar leker tussen nestelen ! Qua opleidingsvermogen en jeugdwerking is deze club een zeer goede plek om een mooi avontuur te beginnen. Wat ik doe in dit soort gevallen van spelers die een twijfelgeval zijn : verhuur ze twee-drie jaar en spelen ze daar telkens een goed seizoen, laat ze tijdens de volgende voorbereiding in het eerste elftal opdraaien ... Lukt het niet, nog een seizoentje uithuren ... Ik kan je uit mijn FM2017 save het voorbeeld geven van João Felipe ( Zou een mooie versterking zijn voor jouw ploeg ) die tot zijn 23ste telkens uitgehuurd is en dan ineens ontploft is mijn eerste elftal en in zijn eerste seizoen scoorde hij meer dan 10 keer en gaf hij zeker evenveel assists ... Mijn mening : zeker niet verkopen, maar geduld hebben met hem !
Bedankt voor je reactie man! Pavlov is geen twijfelgeval, hij is een absoluut toptalent. Hij loopt alleen te zeuren dat hij weg wil en dat ik hem niet wil laten gaan. Ik heb hem inmiddels voor een half jaar verhuurd en hoop dat hij in die tijd bijdraait.

Wat een seizoen heeft die Coman gehad zeg. _O_ Verder zitten er een paar heerlijke talenten tussen. Die Pavlov zou ik voor een zo hoog mogelijk bedrag verkopen, weg met dat gezeik.
Het seizoen is nog niet voorbij hé! Dat waren de resultaten van het eerste half jaar. Ik heb Pavlov verhuurd, hopen dat hij bijdraait anders mag hij alsnog vertrekken.

Ik heb die Coman ook een aantal keer voorbij zien komen. Ik hoop hem ook ooit een keer onder contract te krijgen, alhoewel ik daarmee wel moet opschieten denk ik. Over die Pavlov.. Ik zal hem alleen verkopen als je er winst op kan maken en anders is het maar jammer. Ik weet zeker dat hij ooit zijn vorm wel weer moet gaan vinden, zolang je maar geduld houdt.
Geweldige speler! Ik kan hem je echt aanraden. Bedankt voor je reactie.

Over Pavlov ga ik voor optie A. Gewoon alles eruit halen en een beetje dealen met wat opstandige spelers.
Ik ben de uitdaging aangegaan en ga kijken hoeveel ik uit hem kan halen. Hij is nu eerst een half jaar op huurbasis vertrokken.