Spring naar bijdragen
Patje!

Hoe het Nederlandse voetbal te redden?

Aanbevolen berichten

Aangezien het Nederlands elftal opnieuw een eindtoernooi mist (terwijl alle grote jongens bijna zeker wel meedoen), zijn we het er wel over eens dat er in het Nederlandse voetbal iets moet veranderen, toch?

We zijn hier allemaal managers. Dus iedereen heeft ook wel ideeën over het voetbal in het land van herkomst. Wat zou er volgens jou moeten veranderen?

(Ik ga al jullie ideeën verwerken in een novelle)

Dus brand maar los!

bewerkt door Patje!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We houden rigide vast aan een spelvorm die in het buitenland de laatste Jaren aan stukken is geschoten. Daarbij is de opstelling nog niet zo zeer het problem, maar de opvatting waarmee in die opstelling wordt gespeeld (balbezit is belangrijker dan wat dan ook, altijd uit gaan van Eigen kracht, te statische looplijnen).

We hebben geen karakterspelers meer op hoog niveau in Nederland. Waar zijn de Nigel de Jong's, Mark van Bommel's en Jaap Stam's gebleven?

Talenten kunnen niet meer met terleurstelling omgaan. Dan zijn ze op hun teentjes getrapt. Ze lopen grotendeels al naast hun schoenen voordat ze hun debuut op het hoogste niveau hebben gemaakt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van mening dat er iemand voor de groep moet staan die discipline aan kan brengen in de groep met frisse - nieuwe - ideeën. De nieuwe trainer moet de jongens het voetbal opnieuw aanleren, maar op een andere manier, een manier waarop zij op een andere en betere manier naar het voetbal gaan kijken. Ze moeten het spelletje in een andere tactiek opnieuw gaan leren ontdekken. Het mag allemaal wat innovatiever. We blijven hangen in de 4-3-3 omdat wij dat uitgevonden hebben, echter ontbreekt het ons aan een coach die op een innovatieve manier de jongens het kan aanleren en überhaubt er de ballen van snapt. Ik heb het over een coach als Peter Bosz, Peter ten Hag (is goed op weg), Josep Guardiola, Ralph Hassenhutl (RBL) of bijvoorbeeld Julian Nagelsmann. Allemaal trainers die hun team op hun eigen manier laat voetballen en wat modern is. Innovatief ook wel. Deze trainers leren allemaal hun spelers nieuwe aspecten aan van het spelletje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bondscoach en Oranje zijn alleen maar symptomen, gevolgen van dieperliggende problemen. Men teert gewoon veel teveel op het verleden o.b.v. in het verleden behaalde resultaten. Populaire slogan uit de financiële wereld meldt dat dat geen garantie voor de toekomst is. Dat deze elftallen uitzonderingen zijn en toevallig wel allemaal bestaan uit individueel toptalent, schijnt niet relevant te zijn. Dat is het hele euvel. De wijze waarop men hier graag speelt is én achterhaald door 0 innovatie en retemoeilijk uit te voeren. Een gemiddeld topelftal is er niet eens geschikt voor Real, Bayern en het Duitse elftal o.a. zijn er niet op gebouwd die Hollandse School uit te voeren. Sowieso is het de grootst mogelijke onzin vast te houden aan een zogenaamde huisstijl als land, want zeker een nationaal elftal is 100% afhankelijk wat de ander levert.

Daarnaast maken ze het zich wel onnodig moeilijk door een tegennatuurlijke speelwijze te gebruiken. Nederlanders zijn in principe net zo groot en sterk als Duitsers, Britten en Scandinaviërs met alle fysieke vergelijkingen van dien, maar men wil hier graag doen alsof ze een stel Spanjaarden zijn qua huisstijl. Daarmee verklein je alleen maar onnodig je visvijver als land. De gemiddelde Nederlander lijkt zeg maar eerder op Bas Dost dan Wesley Sneijder. Het voetbal gaat ook steeds meer de kant op richting fysieke kracht en lengte. Dat zou Nederland juist in de kaart moeten spelen, maar men vertikt het.

Daarbij is dat Nederlandse voetbal veel te veel doorspekt van oud-(top)voetballers. Die zijn A) niet objectief over hun eigen opleiding en B) een voetbalcarrière maakt je nog niet geschikt als trainer, manager, TD of welke functie buiten het veld om. Je weet wel, Co Adriaanse met zijn paard-ruiterquote. Meeste toptrainers konden er ook geen hol van als voetballer en de meeste topvoetballers bakken er weinig van als trainer, zodra hun eigen persoonlijke kwaliteiten moeten worden aangewend. Presteren met een absolute topploeg met feitelijk geen concurrentie zegt wat dat betreft geen moer. Enrique won alles met Barça, maar bij Roma was het ook 3 x niks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet het eerste artikel die de vinger op de zere plek legt, zowel analyses vanuit Nederlands als buitenlands perspectief. Ze leiden allemaal tot dezelfde conclusies, hooguit iets anders verwoord. Maar ja, diegene die in de positie zitten er iets aan te doen zijn te arrogant en in die verlengde stronteigenwijs om er iets aan te doen. Overigens, als ik die beelden van 1988 terugkijk, komt mij dat niet echt over als het schoolvoorbeeld van dat Hollandse School, maar oogt het eerder een beetje Duits.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is wel lastig om de vinger op de zere plek te kunnen leggen. Waar gaat het mis? Ik denk in eerste instantie bij de beleidsbepalers van de KNVB. Laten we eerlijk zijn, daar zijn nog al wat zaken mis gegaan. In de eerste plaats de hele affaire rond Koeman, vervolgens de constructie van Hiddink/blind en van daaruit word het steeds minder. Neemt niet weg dat we misschien als supporters ook gewoon moeten accepteren dat we qua kwaliteit niet dezelfde soort spelers hebben als pakweg 10 jaar geleden.

Waar ligt dat dan aan? Is dat dan een probleem in opleiden? Ik denk het namelijk wel. Kijkend naar voorbeelden als depay, promes, locadia en in het verlengde daarvan rekik,bruma etc. Spelers die op vrij jonge leeftijd blijkbaar van alle kanten in de watten worden gelegd en zich op andere zaken gaan richten dan voetbal. Ik kan bepaalde zaken niet los van elkaar zien. Jongens die op vrij jonge leeftijd naar buitenlandse clubs gaan en daar min of meer een beetje ondersneeuwen. Zal het toeval zijn, in een periode als deze dat die jongens vroeg weg zijn, het Nederlandse voetbal niet bepaald zijn hoogtij dagen kent? Ik weet het niet, maar ee zou een verband kunnen zijn. Onze beste spelers zijn vooral dienende spelers bij hun club. Denk aan Wijnaldum bij Liverpool, strootman bij as Roma, blind bij united. Qua naam de spelers die oranje zouden moeten trekken, als je kijkt op welk niveau ze spelen.

Echter zijn het juist deze spelers die niet thuis geven. Toch zeker een Wijnaldum en strootman vallen vaker tegen dan dat ze op vallen. Los daarvan, zou je je natuurlijk ook met een dergelijk elftal moeten kunnen kwalificeren voor een EK. Daarom moet er bovenal een trainer komen die kan anticiperen. Die weet wat er op welk moment gevraagd word en kijkt wat de tegenstander doet. Wie dat dan moet zijn, dat laat ik in het midden. Daar zijn andere mensen voor. Maar die mensen die dit moeten beslissen schijnen steevast de verkeerde keuzes te maken.

Kijkend naar opkomst van spelers, is natuurlijk ook het een en ander tegengevallen. Je zult af en toe jongens hebben die qua ontwikkeling niet halen wat vooraf gedacht werd, echter is dat de afgelopen tijd wel ernstig. Kijken naar het team onder 17 wat in 2011 het ek won, kunnen we niet anders constateren dan dat er daar heel wat jongens niet gebracht hebben wat ze kunnen. Een achahbar die zich niet ontwikkeld, ebecilio die niet veel meer voorstelt, Daan disvekd, de aanvoerder, die helemaal niet meer professioneel voetbalt dacht ik. Om nog niet te spreken over de grootste talenten van die ploeg, depay, die niet presteerd in de subtop van Frankrijk en vilhena die, ondanks dat hij het nu prima doet, toch ook niet een stormachtige ontwikkeling heeft mee gemaakt. hetzelfde valt te zeggen over de selectie die een jaar later het ek won. Daar zijn ee nog minder van overgebleven.

er lijkt dus ook structureel wat mis te zijn in hoe wij denken mensen te moeten opleiden en te begeleiden. En misschien is daar een andere aanpak gewenst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens is het logisch dat je van een specifieke lichting een groot deel niet in Oranje ziet. Er gaan een stuk of 8 lichtingen in oranje, dus gemiddeld zal een speler of 2-3 een vaste selectiespeler worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het niet gewoon pech allemaal. Sowieso zitten we misschien ietsje in een dalletje, maar ten opzichte van Zweden waren we gewoon beter. Dat we tegen Frankrijk nu niet beter waren kan gewoon gebeuren. Als je bijvoorbeeld in Europa naar inwonertal kijkt zijn we elfde.(Rusland, Duitsland, Turkije, Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje, Oekraïne, Polen en Roemenië) Als er dan maar 13 naar het WK mogen, dan kan je er wel eens buiten vallen. We moeten ook niet net doen alsof wel het neusje van de zalm zijn op voetbalgebied in deze tijd, waarin de verschillen tussen landen steeds kleiner worden. De makkelijkste wijze is zo'n 70 miljoen vluchtelingen opnemen dus. :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens is het logisch dat je van een specifieke lichting een groot deel niet in Oranje ziet. Er gaan een stuk of 8 lichtingen in oranje, dus gemiddeld zal een speler of 2-3 een vaste selectiespeler worden.

Allicht dat dat logisch is, wat niet weg neemt dat de grotere spelers van die lichtingen niet (nog niet) hun potentieel waar maken. En dit geld eigenlijk al een geruime tijd. Als dan steevast de grotere talenten van je jeugdploegen het niet halen, moet je gaan kijken waar hem dat in zit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker een onder 17, dan kan er nog zoveel gebeuren. Als je ook ziet van de 2 elftallen van jong Oranje die het ek wonnen hoe weinig er uiteindelijk in het grote oranje zaten in de goede periode. Dus de jeugdelftallen vertellen je heel weinig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is het niet gewoon pech allemaal. Sowieso zitten we misschien ietsje in een dalletje, maar ten opzichte van Zweden waren we gewoon beter. Dat we tegen Frankrijk nu niet beter waren kan gewoon gebeuren. Als je bijvoorbeeld in Europa naar inwonertal kijkt zijn we elfde.(Rusland, Duitsland, Turkije, Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje, Oekraïne, Polen en Roemenië) Als er dan maar 13 naar het WK mogen, dan kan je er wel eens buiten vallen. We moeten ook niet net doen alsof wel het neusje van de zalm zijn op voetbalgebied in deze tijd, waarin de verschillen tussen landen steeds kleiner worden. De makkelijkste wijze is zo'n 70 miljoen vluchtelingen opnemen dus. :P

Twaalfde, ik ben Kazachstan vergeten...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeker een onder 17, dan kan er nog zoveel gebeuren. Als je ook ziet van de 2 elftallen van jong Oranje die het ek wonnen hoe weinig er uiteindelijk in het grote oranje zaten in de goede periode. Dus de jeugdelftallen vertellen je heel weinig.

Het vertelt je dat het dus ergens mis gaat. Immers roep je de spelers op die het best presteren? Met andere woorden: zon team vertegenwoordigt op dat moment de grootste talenten in die leeftijdscategorie. Dan gaat er mijn inziens iets mis als je kijkt naar wat er over blijft van een dergelijk elftal. Wellicht is de onder 17 vrij jong, wat niet weg neemt dat dat elftal wel 2x Europees kampioen word. Op dat moment was dat team dus de beste van Europa. Wellicht wat kort door de bocht, maar wat daar dan uiteindelijk van doorbreekt is heel karig. En imo moeten we daar gaan kijken hoe dit kan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dat in andere landen anders? Je hoort geregeld dat de grootste talenten in de jeugd teveel op talent doen, niet genoeg werken etc. De gasten net daaronder, die redden het vervolgens.

Is ook goed te zien aan een boekje dat jaren geleden over de C2 van Feyenoord verscheen. Grootste talenten uit die lichting waren Slabbekoorn die vervroegd werd doorgeschoven en Danny van Haaren, die helemaal het mannetje was. De gasten daar net onder (Verdonk, Schuurman) deden na de training extra werk enzo. Wie komen nu het verst?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is dat in andere landen anders? Je hoort geregeld dat de grootste talenten in de jeugd teveel op talent doen, niet genoeg werken etc. De gasten net daaronder, die redden het vervolgens.

Is ook goed te zien aan een boekje dat jaren geleden over de C2 van Feyenoord verscheen. Grootste talenten uit die lichting waren Slabbekoorn die vervroegd werd doorgeschoven en Danny van Haaren, die helemaal het mannetje was. De gasten daar net onder (Verdonk, Schuurman) deden na de training extra werk enzo. Wie komen nu het verst?

Ik denk dat dat in andere landen anders is ja, in elk geval in de toplanden. Het is toch niet voor niks dat landen als Frankrijk/Spanje/Italië/Engeland een veel beter team op de mat kunnen leggen dan wij als Nederland zijnde? Dat heeft waarschijnlijk 1001 redenen en wellicht is de opleiding/begeleiding van talenten daar 1 van. Ondanks dat we een klein land zijn, hebben we wel vrijwel altijd topspelers gehad. Nu is dat duidelijk niet zo. Dan ga je kijken naar de oorzaak daar van. Is dat omdat we gewoon mindere lichtingen hebben gehad? Is dat omdat teveel jeugdspelers te snel voor de centjes hebben gekozen? Wellicht heeft het te maken met dat gasten uit hun comfortzone gehaald worden en met heel veel geld in een voor hun vreemde stad komen wonen zonder adequate begeleiding? Ik zeg niet dat het daar aan ligt, ik gooi alleen wat balletjes op die wellicht een rol kunnen spelen. De afgelopen 10 jaar is er een hele uitstroom aan jeugdspelers geweest naar buitenlandse subtop/topclubs. Vreemd genoeg is in diezelfde periode de aanwas van topspelers naar het grote oranje redelijk gestagneerd. Heeft dit dan verband met elkaar, of is dit puur toeval? Afgaande op mijzelf kan ik mij heel goed voorstellen, wanneer ik op mijn 15e voor een paar ton per jaar word overgenomen door een topclub, ik mijn focus op andere dingen ga leggen.

We zijn het er gelooof ik allemaal wel over eens dat er fouten zijn gemaakt door de KNVB en door de technische staf van oranje waardoor je plaatsing voor het ek en wk bent misgelopen en dat je onder normale omstandigheden dat mer deze groep wel had moeten kunnen bewerkstelligen. Maar dat neemt niet weg dat we inmiddels als land zijnde geen topspelers meer hebben. En ook daar zul je wat mij betreft moeten gaan kijken waar daar de oorzaak in zit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nederland heeft lang niet altijd topspelers gehad. Je ziet daar juist golfbewegingen. Na 1978 is het een tijdje mis geweest, tot de lichting Van Basten-Gullit. Na '88 was het ook minder, tot we in '98 weer goed waren, met tussendoor natuurlijk wel succes van Ajax. Je ziet juist vaak dat de lichting na een succesvolle lichting het moeilijk heeft.

De landen die jij noemt hebben natuurlijk altijd een veel grotere poel spelers. Wat ik mij afvroeg is of je bij andere landen wel ziet dat de succesvolle spelers in de jeugd (topspelers in -17/-18) vaak ook de uiteindelijke toppers zijn. Is Nederland wat dat betreft een uitzondering of niet?

Bovendien, de jonge Franse, Belgische, Portugese, Engelse en Duitse talenten verdienen vast niet heel veel minder, waarom zouden zij het wel volhouden?

Ik vind het heel goed om naar die dingen te kijken hoor, maar we moeten wel oppassen voor te makkelijke conclusies.

En juist nu zien we de eerste spelers die het (min of meer) lijken te gaan redden na jong vertrokken te zijn: Ake, TFM, Van Aanholt, Rekik, Bruma. Wel allemaal verdedigers.

bewerkt door Hwb

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens, als ik die beelden van 1988 terugkijk, komt mij dat niet echt over als het schoolvoorbeeld van dat Hollandse School, maar oogt het eerder een beetje Duits.

Toen werd er ook niet echt Hollandse school gespeeld.

bewerkt door Pino

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nederland heeft lang niet altijd topspelers gehad. Je ziet daar juist golfbewegingen. Na 1978 is het een tijdje mis geweest, tot de lichting Van Basten-Gullit. Na '88 was het ook minder, tot we in '98 weer goed waren, met tussendoor natuurlijk wel succes van Ajax. Je ziet juist vaak dat de lichting na een succesvolle lichting het moeilijk heeft.

De landen die jij noemt hebben natuurlijk altijd een veel grotere poel spelers. Wat ik mij afvroeg is of je bij andere landen wel ziet dat de succesvolle spelers in de jeugd (topspelers in -17/-18) vaak ook de uiteindelijke toppers zijn. Is Nederland wat dat betreft een uitzondering of niet?

Bovendien, de jonge Franse, Belgische, Portugese, Engelse en Duitse talenten verdienen vast niet heel veel minder, waarom zouden zij het wel volhouden?

Ik vind het heel goed om naar die dingen te kijken hoor, maar we moeten wel oppassen voor te makkelijke conclusies.

En juist nu zien we de eerste spelers die het (min of meer) lijken te gaan redden na jong vertrokken te zijn: Ake, TFM, Van Aanholt, Rekik, Bruma. Wel allemaal verdedigers.

Ik trek ook geen conclusies, het zijn meer ideeen waarvan ik denk: misschien is het niet mis om dat eens te onderzoeken. Waarom de jongens vanuit andere landen het wel volhouden? Geen idee, het zou te maken kunnen hebben met het feit dat die jongens misschien niet uit hun omgeving gehaald worden. Dat ze ouders bij zich hebben die ze oo het rechte pad houden of vrinden die ze af en toe een slag om de oren geven als ze buiten hun schoenen proberen te lopen. Geen idee of het daar aan ligt hoor.

inzake de jongens die jij op noemt: het klopt inderdaad dat deze jongens min of meer wel terecht komen. Maar daar zit wel een nuance in. Jongens als rekik/bruma/ake ware absolute toptalenten volgens de kenners. Konden bij wijze van spreken naar alle topclubs waar ze maar heen wilden gaan. Dan vind ik het rijtje Wolfsburg-Hertha BSC-bournemouth vrij karig. Er gaat dus iets mis waardoor je van toptalent naar een degelijke/normale voetballer gaat. Kijkend naar een jongen als van dijk en de weg die hij aflegt, vraag ik mij af: wat Is beter. waren desbetreffende jongens wel toptalenten of blonken ze vooral uit ( zoals je wel vaker ziet) door bijvoorbeeld hun fysiek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van Bruma en Rekik en ook Ake is het juist heel logisch dat ze (nog) niet bij echt grote clubs spelen. Die rekik had tot hij bij psv kwam nog ampel echt wedstrijden gespeeld. Bruma via hsv dat ook een volslagen stuurloos schip was naar psv

Beide begonnen toen eigenlijk pas serieus aan het voetbalvak. Daarnaast werd Bruma toen hij naar chelsea ging niet meer gezien als supertalent. Zijn fysieke voorsprong begon al te verdwijnen.

Ake heeft natuurlijk ook nooit de kans gekregen bij chelsea. Die begint het nu allemaal ook te leren bij Bournemouth. Zeker verdedigen is een ervaringsvak

niet te snel opgeven deze jongens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen werd er ook niet echt Hollandse school gespeeld.

Dat was net mijn punt. Het enige echte succes van Oranje, een tastbare prijs, werd behaald met voetbal dat niet bekendstaat als de Hollandse School. Uitgerekend met een bondscoach die zelf mede-grondlegger was van het Totaalvoetbal, Rinus Michels. Of zou hij wat realisme hebben geleerd bij Köln in Duitsland een paar jaar voor die periode? Overigens geldt dat ook voor de laatste twee WK's. Zowel Van Marwijk als Van Gaal werkten ervoor in de Bundesliga, Zeker die laatste was altijd een groot voorstander van dat ''Nederlandse voetbal'', op die manier succesvol bij Ajax in de jaren 90.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niemand die vindt dat prof clubs per direct moeten kappen met kunstgras bij de jeugd en kunstgras in het geheel? Ik merk bij mezelf dat je van kunstgras heel anders gaat voetballen en dat als je op gras speelt, je echt een beetje moet wennen. Lijkt mij niet goed voor de ontwikkeling van spelers. Daarbij heb ik naast het tactische aspect ook het idee dat er in Nederland echt veel harder getraind moet worden; verschil qua snelheid en fysiek met buitenlandse ploegen is echt veel te groot.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden