Becks Geplaatst 21 september 2017 Share Geplaatst 21 september 2017 (bewerkt) De UEFA heeft de regelgeving en de opzet van de nieuwe Nations League bevestigd. Deze landencompetitie, die gezien het ingenieuze format ontworpen is door hoogleraren wiskunde, begint in september 2018 en komt in de plaats van de meeste huidige oefeninterlands. Via de Nations League kunnen ook tickets voor het EK 2020 worden verdiend. Alle 55 bij de UEFA aangesloten landen doen mee aan het nieuwe toernooi en de deelnemers worden verdeeld over vier divisies. Dit gaat via de UEFA-ranking. Oranje heeft tot 11 oktober 2017 om iets te doen aan de klassering, anders wordt Nederland ingedeeld in de tweede groep. Pijnlijk, aangezien het Nederlands elftal in 2014 - toen de UEFA groen licht gaf voor dit plan - virtueel in de hoogste divisie stond. De virtuele indeling: Divisie A Duitsland, Portugal, België, Spanje, Zwitserland, Frankrijk, Engeland, Italië, Polen, Kroatië, IJsland en Wales. Divisie B Rusland, Noord-Ierland, Slowakije, Zweden, Nederland, Oekraïne, Bosnië-Herzegovina, Oostenrijk, Turkije, Ierland, Denemarken en Hongarije. Divisie C Slovenië, Albanië, Montenegro, Servië, Schotland, Tsjechië, Roemenië, Griekenland, Bulgarije, Israel, Noorwegen, Cyprus, Finland, Estland en Azerbeidzjan Divisie D Litouwen, Wit-Rusland, Georgië, Armenië, Macedonië, Faeröer, Luxemburg, Letland, Moldavië, Kazachstan, Liechtenstein, Andorra, Malta, Kosovo, San Marino en Gibraltar - [h=2]FORMAT EN VERLOOP VAN DE NATIONS LEAGUE[/h] De vier divisies worden in de Nations League herverdeeld in vier groepen. Op 24 januari 2018 wordt hiervoor geloot. In de twee sterkste divisies wordt er gespeeld in vier groepen van drie landen. Tussen september en november 2018 werken de landen een thuis- en uitwedstrijd af tegen elkaar, de eerste speelronde staat 6 september 2018 op de agenda. Alleen de hoogstgeplaatste teams van de vier groepen in Divisie A belanden in de eindronde. Deze wordt in de zomer van 2019 afgewerkt en bestaat uit twee halve finales, een troostfinale en de finale, precies het format van de eerste EK's, die tussen 1960 en 1980. In de lagere divisies wordt gestreden om promotie en degradatie. De vier groepswinnaars van Divisie B, C en D promoveren, terwijl de vier hekkensluiters in de groepen van Divisie A, B en C degraderen. [h=2]HET EK 2020[/h] Begint het al te duizelen? Dat is heel normaal, want de UEFA hanteert een belastingdienst-achtige slogan, maar dan net anders. Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker. Met de komst van de Nations League gaat ook de kwalificatieperiode voor het volgende EK op de schop. Het Europese eindtoernooi - een speciale editie, afgewerkt in dertien landen - bestaat net als in 2016 uit 24 deelnemers. Twintig landen plaatsen zich via de reguliere kwalificatie, die pas in maart 2019 begint en dus niet vlak na het WK. Er worden tien kwalificatiepoules geformeerd, waarvan de toptwee zich plaatst voor het EK. Resteren er vier tickets. En hier komt de Nations League om de hoek kijken. Elke divisie heeft zijn eigen route, waarin de vier groepswinnaars strijden om een EK-ticket. Dat gebeurt in halve finales en een enkele finale. Voor de toplanden is de Nations League dus een ideaal vangnet om na een mislukte kwalificatie alsnog de eindronde te halen. En wat te denken van de zwakke broeders? Divisie D, waarin de Andorra's en Gibraltars de degens kruisen, is verzekerd van één ticket. Voor het Nederlands elftal is deze opzet ook goed nieuws. Mocht de EK-kwalificatie (net als in 2016) mislukken, dan heeft Oranje in elk geval de Nations League nog achter de hand, zeker als je ervan uitgaat dat weinig landen in de B-divisie (de kans is levensgroot dat Nederland daarin belandt) in de fout zullen gaan in de reguliere kwalificatie. Als een groepswinnaar zich al via de echte kwalificatie heeft geplaatst voor het eindtoernooi, mag het land dat daarna het best geklasseerd is deelnemen aan de strijd om een EK-ticket. In het uiterste geval (als er minder dan vier teams overblijven) wordt gekeken naar de UEFA-ranking om eventueel landen uit andere leagues uit te nodigen. Resteert nog één vraag: houdt na bijna 120 jaar het fenomeen oefeninterland op te bestaan? Natuurlijk niet, landen hebben van de UEFA nog steeds alle vrijheid om sparringpartners uit te nodigen. 7 januari 2021 bewerkt door Rogier. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vitesse88 Geplaatst 21 september 2017 Share Geplaatst 21 september 2017 Lijkt mij een betere en interessantere vorm van interlands. Oefenpotjes zijn echt dodelijk saai. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erwin. Geplaatst 22 september 2017 Share Geplaatst 22 september 2017 Tof dat ze de ballen hebben om zoiets op te zetten. Op het eerste oog vind ik het alleen raar dat een land uit de laagste divisie hier een EK ticket kan bemachtigen. Dat slaat dan weer nergens op Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pino Geplaatst 22 september 2017 Share Geplaatst 22 september 2017 Dan moet je als NL zijnde gewoon zorgen in die laatste pot te komen dan heb je de grootste kans op het EK. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
himan Geplaatst 22 september 2017 Share Geplaatst 22 september 2017 (bewerkt) Dan moet je als NL zijnde gewoon zorgen in die laatste pot te komen dan heb je de grootste kans op het EK. Moet je niet willen denk ik WK-Kwalificatie telt waarschijnlijk mee, dus dan haal je het WK niet... Maar goed als je pakweg Litouwen of zo bent kan ik me het voorstellen. 22 september 2017 bewerkt door himan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 22 september 2017 Share Geplaatst 22 september 2017 (bewerkt) de beste van Liechtenstein, San Marino, Kosovo en Gibraltar gaat dan naar het EK ofzo? :e 22 september 2017 bewerkt door 007mark Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 22 september 2017 Share Geplaatst 22 september 2017 de beste van Liechtenstein, San Marino, Kosovo en Gibraltar gaat dan naar het EK ofzo? :e Vind het wel tof. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
himan Geplaatst 22 september 2017 Share Geplaatst 22 september 2017 Ik denk dat een van die landen zich sws wel plaatst via de vroegere 'normale' weg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sophomore Geplaatst 22 september 2017 Share Geplaatst 22 september 2017 Dacht bij de eerste introductie dat het wat eenvoudiger was allemaal. Achjah de exacte werking zie ik wel als het bezig is. Of ff bondscoach worden in FM. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hansje Geplaatst 24 september 2017 Share Geplaatst 24 september 2017 Geen idee wie het stuk in die openingspost heeft geschreven, maar het is echt typisch iets van deze tijd om alles wat nieuw is meteen als supercomplex af te beelden. Gewoon een erg logisch en interessant systeem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Becks Geplaatst 24 september 2017 Auteur Share Geplaatst 24 september 2017 Geen idee wie het stuk in die openingspost heeft geschreven, maar het is echt typisch iets van deze tijd om alles wat nieuw is meteen als supercomplex af te beelden. Gewoon een erg logisch en interessant systeem. Iemand van VI. Vond ik dus ook, alles rustig en overzichtelijk uitgelegd. Maar wat Erik zegt ben ik ook wel benieuwd naar, deze wedstrijden zijn dus de nieuwe oefenwedstrijden. De 'waarde' van die duels wordt dus opgekrikt wat opzich een nobel streven is, maar dan moet je dus wel als bondscoach juist in dit soort wedstrijden ook spelers en tactieken uitproberen .. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
himan Geplaatst 24 januari 2018 Share Geplaatst 24 januari 2018 Divisie A: Groep 1: NEDERLAND, Duitsland en Frankrijk Groep 2: IJsland, Zwitserland, België Groep 3: Portugal, Italië, Polen Groep 4: Spanje, Engeland, Krotië Héérlijke loting. Degradatie zit er wel in, in de groep des doods. België heeft denk ik de makkelijkst mogelijke loting, al zijn alle tegenstanders wel lastig denk ik. Wel mooi dat Nederland hier in zit, want dat zorgt wel voor minstens play off's verwacht ik.(Ik denk eigenlijk dat Nederland zich gewoon gaat plaatsen...) Divisie B: Groep 1: Slowakije, Oekraïne, Tsjechië Groep 2: Rusland, Zweden, Turkije Groep 3: Oostenrijk, Bosnië-Herzegovina, Noord-Ierland Groep 4: Wales, Ierland, Denemarken Ook hier weer de drie 'minste' teams bij elkaar geloot in groep 3. Slowakije-Tsjechië is wel mooi net als Groep 4 in zijn geheel. Groep 2 is ook wel nasty. Denk dat er misschien wel wat meer landen gaan falen in de kwalificatie uit deze divisie. Divisie C: Groep 1: Schotland, Albanië, Israël Groep 2: Hongarije, Griekenland, Finland, Estland Groep 3: Slovenië, Noorwegen, Bulgarije, Cyprus Groep 4: Roemenië, Servië, Montenegro, Litouwen Schotland heeft natuurlijk poeptegenstanders. Finland-Estland en vooral Servië-Montenegro zijn wel mooie derby's voor de rest niet zo boeiend :P Snel proberen te promoveren, zodat je mooiere tegenstanders kan treffen. Divisie D: Groep 1: Georgië, Letland, Kazachstan, Andorra Groep 2: Wit-Rusland, Luxemburg, Moldavië, San Marino Groep 3: Azerbeidzjan, Faeröer, Malta, Kosovo Groep 4: Macedonië, Armenië, Liechtenstein, Gibraltar Kosovo hoort natuurlijk niet echt qua niveau in het rijtje met San Marino en Gibraltar thuis mijn inziens. Maar dan loten ze er Malta en Faeröer Eilanden er bij. Minstens Één van deze landen gaat naar het EK. Macedonië is denk ik de grote favoriet hiervoor, maar waarschijnlijk heeft Azerbeidzjan de boel al lang omgekocht :P Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 24 januari 2018 Share Geplaatst 24 januari 2018 Divisie B heeft met Groep 2 en 4 wel echt de sterkste landen bij elkaar denk ik. Groep 1 en 3 hoef ik in ieder geval geen wedstrijden te kijken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 24 januari 2018 Share Geplaatst 24 januari 2018 Zware loting, ook al moet ik weer ff 3x lezen wat het belang van die eerste poules ook alweer is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris.tiaan Geplaatst 24 januari 2018 Share Geplaatst 24 januari 2018 Biedt gewoon perspectieven voor Nederland, als deze opzet er voor het EK 2016 was zou Nederland de nations league finales spelen tegen Bosnie en 2 landen uit divisie C. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erwin. Geplaatst 24 januari 2018 Share Geplaatst 24 januari 2018 Biedt gewoon perspectieven voor Nederland, als deze opzet er voor het EK 2016 was zou Nederland de nations league finales spelen tegen Bosnie en 2 landen uit divisie C. Desondanks is de loting nog steeds zwaar, omdat de kans groot is dat je degradeert en de volgende keer dus in groep B zit. Dat Nederland play-offs tegen die landen zou spelen is verder onafhankelijk van deze loting. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris.tiaan Geplaatst 24 januari 2018 Share Geplaatst 24 januari 2018 (bewerkt) Ben het nu met een vriend even aan het uit pluisen, iemand die ons kan helpen? Stel je gebruikt dit systeem voor het EK van 2016. Alle landen in divisie A en B waren voor het EK geplaatst behalve Nederland en Bosnie. Toch moet er voor elke divisie een finale gespeeld worden. Als je nu kijkt zou divisie A dan Nederland, Bosnie en twee landen uit divisie C worden. Maar wie spelen dan de finales van divisie B en C? Alle landen van divisie C? Dat zou genaaid zijn voor Bosnie en de twee landen uit divisie C omdat zij bij Nederland zitten en niet de finales spelen in hun eigen divisie tegen mindere teams. Dit omdat ze kijken naar de Uefa ranking. Dat betekent dus dat je voor de toekomst beter naar divisie C kan afvallen om je alsnog te plaatsen? Of zit ik nou helemaal verkeerd. :cab: 24 januari 2018 bewerkt door Chris.tiaan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erwin. Geplaatst 24 januari 2018 Share Geplaatst 24 januari 2018 Ben het nu met een vriend even aan het uit pluisen, iemand die ons kan helpen? Stel je gebruikt dit systeem voor het EK van 2016. Alle landen in divisie A en B waren voor het EK geplaatst behalve Nederland en Bosnie. Toch moet er voor elke divisie een finale gespeeld worden. Als je nu kijkt zou divisie A dan Nederland, Bosnie en twee landen uit divisie C worden. Maar wie spelen dan de finales van divisie B en C? Alle landen van divisie C? Dat zou genaaid zijn voor Bosnie en de twee landen uit divisie C omdat zij bij Nederland zitten en niet de finales spelen in hun eigen divisie tegen mindere teams. Dit omdat ze kijken naar de Uefa ranking. Dat betekent dus dat je voor de toekomst beter naar divisie C kan afvallen om je alsnog te plaatsen? Of zit ik nou helemaal verkeerd. :cab: Ik ga het proberen uit te leggen. Uit elke league komen 4 groepswinnaars. De groepswinnaar uit league A zullen direct na de groepsfase tegen elkaar spelen (1/2 en finale) om te bepalen wie de Nations League gaat winnen. Vervolgens is de 'normale' kwalificatie. Terugkijkend naar situatie 2016, dan is NL de enige uit league A die daarna overblijft zonder ticket. Voor de play-offs voor dit ticket wordt er aangevuld volgens de Nations League Ranking. Echter als een team uit league B of C groepswinnaar was, dan mag hij in de play-offs niet geloot worden tegen een hoger geplaatst team(uit een hogere league). Dus dan zou je bijv. zoiets kunnen krijgen: A: NL- C-land - C-land - C-land B: Bosnië - C-land - C-land - D-land Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris.tiaan Geplaatst 24 januari 2018 Share Geplaatst 24 januari 2018 Aaah kijk, dit is wat duidelijker. Nu begrijp ik de opzet helemaal, toch wat ingewikkelder dan ik dacht. Thanks voor de moeite! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Michiel RAFC Geplaatst 24 januari 2018 Share Geplaatst 24 januari 2018 Typisch dat België weer de 'beste' loting heeft. Had liever met sterkere landen in de poule gezeten. Wij hebben echt nood aan wedstrijden tegen topploegen om beter te worden. Tegen Zwitserland en Ijsland kunnen we wel weer winnen zonder goed te spelen, puur terend op individuele klasse van sommige spelers. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cimbomcu Geplaatst 24 januari 2018 Share Geplaatst 24 januari 2018 Mooi dit! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sophomore Geplaatst 24 januari 2018 Share Geplaatst 24 januari 2018 Had liever met sterkere landen in de poule gezeten. Daarom snap ik ook niet waarom er binnen de divisies nog gebruikt wordt gemaakt van potten. Je hebt elk land al ingedeeld qua sterkte in die divisies. Nu was het meer een invuloefening en geen loting ('het random selecteren van ploegen'). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
himan Geplaatst 24 januari 2018 Share Geplaatst 24 januari 2018 Daarom snap ik ook niet waarom er binnen de divisies nog gebruikt wordt gemaakt van potten. Je hebt elk land al ingedeeld qua sterkte in die divisies. Nu was het meer een invuloefening en geen loting ('het random selecteren van ploegen'). Niet echt waar. Met België en Zwitserland in een poule is toch héél wat anders dan met Duitsland en Frankrijk mijn inziens. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Viktor Geplaatst 25 januari 2018 Share Geplaatst 25 januari 2018 Loting was alleen weer redelijk debiel. Rusland was eigenlijk ''gewoon'' geloot bij de Oekraïne, maar dat was een verboden confrontatie (net als het niet uitgekomen Armenië-Azerbeidzjan), waardoor Slowakije hun plaats innam. Noorwegen zat eigenlijk bij buurland Finland (en Estland), maar moest naar een andere poule wegens de ''winterland''regel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
himan Geplaatst 4 september 2018 Share Geplaatst 4 september 2018 De Nations League gaat beginnen, nog wat voorspellingen of meningen over het Deense nationale elftal? :P Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten