Jump to content

Nederlands Elftal

Baddoo
 Share

Recommended Posts

28 minuten geleden zei Regis:

Wijnaldum :-D  Schendingen van mensenrechten interesseert hem toch niet zoveel klaarblijkelijk.

Even over nagedacht. Ik denk dat het vooral een groot misverstand is tussen beide. Gini begrijpt de vraag verkeerd. Het idee achter de vraag is wel begrijpelijk. 

Edited by Vitesse88

4 minuten geleden zei Dansmeister:

Dit moet een opstelling zijn geweest doormiddel van loting Kareltje.

Hoezo maatje? Van de Beek speelt nooit bij United. Cilessen heef jarenlang gespeeld bij Oranje, nooit deed bij Barcelona. Van Dijk is nog maar vraag of ie EK überhaupt haalt. Koopie zit al op 14 goals in ED, das veel voor CM/controleur middenvelder. De Jong niet altijd even goed bij Sevilla maar wel oa in EL finale gescoord. Blind, De Ligt, Frenkie, Malen en Memphis spreken voor zich. 

2 uur geleden zei Vitesse88:

Even over nagedacht. Ik denk dat het vooral een groot misverstand is tussen beide. Gini begrijpt de vraag verkeerd. Het idee achter de vraag is wel begrijpelijk. 

Ironisch genoeg zou dit antwoord beter passen bij een vraag van Veronica Inside. Maar daar praten ze niet meer mee. 

Op 22-3-2021 om 21:43 zei Zeus:

Juve speelt 3-4-1-2 of 4-4-2, Barca 3-4-2-1. In de opbouw bij Juve staan er vaak twee middenvelders aanspeelbaar, bij Barca wisselt het af. Maar daar schuiven de verdedigers ook vaak in.

Formatie = / = opbouw he. Ajax speelt 4-2-3-1, maar bouwen 3+1 op. Liverpool ook, of ze nou 4-3-3 spelen of 4-2-3-1. Juventus idd die formaties die jij noemt, maar altijd vanuit 3+2 of 3+1 (vaker 3+1). 

Ik vind dit oprecht een leuke discussie, het gevaar is altijd als het over tactiek gaat dat mensen denken 'ach de voetbalprofessor is er weer' of 'hij weet het allemaal zo goed'. Zo wil ik echt niet overkomen, maar formatie heeft niet zoveel te maken met hoe je opbouwt tegenwoordig. 

Als je zowel Blind als De Jong hebt als CV, heb je gewoon niet zo gek veel aan een zes speciaal om de opbouw te verzorgen (en dan zou De Jong of Blind ook nog eens een betere keuze zijn ipv de soms nog onstuimige Gravenberch).

Daarnaast werkt het gewoon goed als je drie CV's hebt en twee middenvelders ervoor in de tussenruimtes, daarom spelen Juve (in hun 3-4-1-2) en Barca ook zo. 

Nee, want dan kan je gewoon twee spitsen tegenover Blind en Frenkie zetten en dan moet De Roon het gaan oplossen. Vandaar dat die speelstijl op balbezit gericht is en ik voor een zes als Gravenberch kies die heel lastig onder druk te zetten is, ook op CL-niveau. 

Het werkt 'gewoon goed'? :) Da's geen argument toch? 3+1 werkt vaak ook 'gewoon goed' bij veel clubs. 

Met een tien voeg je ook extra stootkracht toe voorin. Het blijft risicovol om zoveel net-niet verdedigers constant achter te laten om zoveel ruimte te moeten belopen. Een tien kan makkelijker en structureler in de zestien komen. Wijnaldum is het gewend in het NLs elftal, Van de Beek bij Ajax.

In mijn variant gaan Klaassen en Wijnaldum niet de hele tijd naast elkaar spelen, eentje moet - wat jij ook terecht zegt - in de zestien komen, omdat je daar anders alleen Malen hebt en misschien een back. Dus ze moeten zeker niet naast elkaar spelen, maar afwisselend als tien. 

@Mods kunnen jullie dit samenvoegen. ik weet niet meer hoe je met de nieuwe software moet multiquoten. 

Zojuist zei Erwin.:

image.png.39b4d0655c2819d348bf47bbc331d828.png

Plusje gebruiken, dan krijg je vervolgens rechtsonderin de optie om alle 'plusjes' in 1 keer te quoten

1 minuut geleden zei Erwin.:

image.png.39b4d0655c2819d348bf47bbc331d828.png

Plusje gebruiken, dan krijg je vervolgens rechtsonderin de optie om alle 'plusjes' in 1 keer te quoten

test test

@E2EIk doe het even zo. 

Uitstekend dat je voor een team kiest dat vanuit balbezit gaat spelen. Maar je gaat ongeacht of je 70 of 80% balbezit hebt, uiteraard omschakelmomenten krijgen. Zowel Gravenberch als Klaassen laat zien graag over de bal te spelen bij momenten. Op eredivisie en CL / EL niveau. Gini net zo. 

Hoe ga jij de omschakeling tackelen?

14 minuten geleden zei Dansmeister:

@E2EIk doe het even zo. 

Uitstekend dat je voor een team kiest dat vanuit balbezit gaat spelen. Maar je gaat ongeacht of je 70 of 80% balbezit hebt, uiteraard omschakelmomenten krijgen. Zowel Gravenberch als Klaassen laat zien graag over de bal te spelen bij momenten. Op eredivisie en CL / EL niveau. Gini net zo. 

Hoe ga jij de omschakeling tackelen?

Ik kies idd - meer dan ik bij een clubteam zou willen - met deze opstelling ook voor verdedigend balbezit, anders ga je niet met Frenkie én Blind achterin spelen en Gravenberch op zes. 

Ik zou coachen dat er eentje van Klaassen en Gini buiten het blok speelt en eentje altijd tussen de linies. Waarbij Klaassen vaker dichterbij de spits moet spelen, wat dan ook weer afhankelijk is van de positie van Memphis, die graag links uitzakt. Dus dan creëer je wat je vaak ziet tegenwoordig, 3+1 en dan daarvoor een tutti frutti, als de posities maar bezet zijn en Klaasen en Wijnaldum niet allebei te diep staan.

Op die manier heb je altijd drie CV's + Gravenberch + Gini of Klaassen achter de bal. Dan zou ik op het moment van balverlies coachen om druk te zetten met alle spelers rond de bal. Natuurlijk is het onrealistisch om te denken dat dat dan net zo gecoördineerd gaat als bij een clubteam, maar ik zou het wel proberen, en daar dan vanavond mee beginnen. 

In dat jaar dat Ajax zo ver kwam in de CL kon het ook met Frenkie, De Ligt en Blind. Hoewel je dat niet zo verwachten, denk ik dat Schöne waardevoller en slimmer is dan Gravenberch in de omschakeling a-->v (#TC3), die dan weer meer kan corrigeren met fysiek.

Frenkie is snel maar maakt niet altijd de goede keuzes in die situaties. Blind is niet snel maar maakt vaak wel de goede keuzes - Atalanta-uit niet jongens, ik weet het - en je hebt Matthijs nog. Ik zou het gewoon zo doen en agressief zijn als je de bal verliest. Dus het is een gok, maar het kan wel.

Ik vind het toch vrij onrealistisch. De Jong die graag in wil schuiven en defensief niet de beste is en Blind die kwetsbaar is met zijn traagheid. Daarnaast heb je twee man die graag aan de bal willen zijn in de opbouw en dan heb je er ook nog een flegmatieke controleur voor lopen. 

Juve speelde een paar jaar geleden ook in een 3-1-4-2. Maar dan met de zes als regista (Pirlo) en defensief-dynamische middenvelders ervoor (Vidal, Pogba, Marchisio). Als je daar twee lopers wil hebben, moet je imo toch echt wat meer defensieve zekerheid hebben erachter. Kan je wel leuk zeggen dat je op balbezit speelt, maar Turkije is geen San Marino. Die gaan ook gezien de defensieve kwaliteiten dusdanig vaak ballen onderscheppen dat de enige manier om aan een hoog balbezitpercentage te komen oeverloos rondspelen achterin is. Waarmee je overigens wel op de lijn De Boer zit.

Het zou imo kunnen mits je De Jong of Blind op zes zet en een goede verdediger erbij zet. Daarnaast zou ik zelf altijd kiezen voor Van de Beek boven Klaassen. Ik vind dat verschil groot, zeker wanneer je zegt op balbezit te willen spelen en je van die middenvelder vraagt om in de zestien te komen. Dan is Van de Beek imo veel geschikter, ook zonder vorm of ritme. 

(Staat overigens los van dat ik het nog steeds onzinnig acht dat je met een zes speelt ipv met een tien, hetgeen met dit materiaal een stuk logischer is en dat je je compleet concentreert op balbezit terwijl deze middenvelders uitblinken in dynamiek, zagen we ook onder Koeman)

1 uur geleden zei Zeus:

Ik vind het toch vrij onrealistisch. De Jong die graag in wil schuiven en defensief niet de beste is en Blind die kwetsbaar is met zijn traagheid. Daarnaast heb je twee man die graag aan de bal willen zijn in de opbouw en dan heb je er ook nog een flegmatieke controleur voor lopen. 

Oke, maar nu wordt het een herhaling van zetten, in plaats van dat je wat nieuws zegt kom je met je eerdere argumenten. Dan zijn we het gewoon oneens, dat kan he. 

1 uur geleden zei Zeus:

Die gaan ook gezien de defensieve kwaliteiten dusdanig vaak ballen onderscheppen dat de enige manier om aan een hoog balbezitpercentage te komen oeverloos rondspelen achterin is. Waarmee je overigens wel op de lijn De Boer zit.

Het grootste veschil is dat ik in deze opzet balbezit wil hebben rond of over de middenlijn, en de Boer's teams vaak balbezit hebben 10-15 meter voor de middenlijn, met de middenvelders dicht bij de CV's. Verdere verschillen met de Boer: meer mensen voor de bal, compleet andere profielen dan bij Frank (minder controleurs), meer opbouwen (ook onder druk, tenzij we man-op-man vastgezet worden), minder van de CV naar de back en terug (mijn backs staan 10-15 meter hoger dan bij Frank) en het belangrijkste: na balverlies gaan we niet teruglopen, maar vooruit druk zetten. Dus zeker niet lijn de Boer!

1 uur geleden zei Zeus:

Het zou imo kunnen mits je De Jong of Blind op zes zet en een goede verdediger erbij zet. Daarnaast zou ik zelf altijd kiezen voor Van de Beek boven Klaassen.

Wat is verdedigen? Het draait allemaal om beslissingen maken. Je hebt in deze speelstijl echt meer aan Blind die in een split second moet doordekken of terug moet lopen dan aan De Vrij of Veltman. Als we idd 20-30 meter verder terug gaan verdedigen ben ik de eerste die De Vrij of Botman opstelt ipv Frenkie of Blind. 

1 uur geleden zei Zeus:

(Staat overigens los van dat ik het nog steeds onzinnig acht dat je met een zes speelt ipv met een tien, hetgeen met dit materiaal een stuk logischer is en dat je je compleet concentreert op balbezit terwijl deze middenvelders uitblinken in dynamiek, zagen we ook onder Koeman)

Ik kies liever voor 3 met eentje ervoor (de ruit achterin van Ajax, Barcelona en Man City) dan een extra mannetje achter de bal, dat klopt. Als je het doet, koet je het goed doen, niet ergens halverwege blijven hangen. Als het goed is komen Klaassen en Wijnaldum pas in de eindfase aan de bal, dat ligt ze ook het best. En ik vind Klaassen slimmer in het druk zetten dan van de Beek, heb ik idd nog niet eens over wedstrijdritme. 

Edited by E2E

2 minuten geleden zei Hwb:

Ik vond dat Wijnaldum in die persco wel een goed punt had btw.

Gisteren ja? Ik weet het niet. Gaat verontwaardigd lopen doen, op gewoon een terechte vraag. Dat Gini dat verkeerd opvat en meteen in de verdediging schiet, is zijn probleem en wellicht tekortkoming. Waarom wel een statement tegen BLM maken (terecht overigens) maar niet tegen dit? Het is gewoon slavernij van de huidige tijd.

Waarom spreken spelers zich hier niet tegen uit? Je hebt als voetballer toch een geweten. Nu denk ik dat een boycot meer bij de bonden/grote sponsors ligt. Het was gisteren gewoon een verwarring tussen beide. Geloof nooit dat Kamperman bewust een vergelijking wilde trekken. 

Blind die in een split second door moet dekken of achteruit moet lopen.. Mja, daar verlies je mij toch wel mee. Het is in elk geval een systeem met drie CV's, twee vleugelmiddenvelders en twee (semi-)spitsen. Daar kunnen we elkaar in vinden. Ik vind echter dat de kwaliteit van dit materiaal ligt in dynamiek leggen in het spel, hetgeen waar Koeman zich ook op heeft geconcentreerd (en dat kan imo nog een stuk meer). Voor mij zou Frenkie op LCM echt cruciaal zijn, met Wijnaldum op RCM (Liverpool-rol) en Van de Beek op tien. Dat maakt het imo nóg effectiever. En ook dan kan je overigens prima een 3+1 opbouw hebben, als dan Wijnaldum wat hoger komt te staan (maar je noemt Barca, daar staan vaak genoeg Pedri en Busquets naast elkaar in de opbouw en zelfs Messi die af en toe volledig terug komt zakken; posities zijn steeds vaker fluïde, ook op het middenveld, zie Frenkie). 

Op 23-3-2021 om 13:50 zei Dansmeister:

Dit moet een opstelling zijn geweest doormiddel van loting Kareltje.

Wat is jouwes dan ;)? 

49 minuten geleden zei Vitesse88:

Gisteren ja? Ik weet het niet. Gaat verontwaardigd lopen doen, op gewoon een terechte vraag. Dat Gini dat verkeerd opvat en meteen in de verdediging schiet, is zijn probleem en wellicht tekortkoming. Waarom wel een statement tegen BLM maken (terecht overigens) maar niet tegen dit? Het is gewoon slavernij van de huidige tijd.

Waarom spreken spelers zich hier niet tegen uit? Je hebt als voetballer toch een geweten. Nu denk ik dat een boycot meer bij de bonden/grote sponsors ligt. Het was gisteren gewoon een verwarring tussen beide. Geloof nooit dat Kamperman bewust een vergelijking wilde trekken. 

In Premier League doen ze nu al bijna 2 seizoenen geforceerd Take the Knee, zelfs Wilfried Zaha is er mee gestopt al tijdje bijvoorbeeld...