Jump to content

Nederlands Elftal

Baddoo
 Share

Recommended Posts

8 uur geleden zei MetalMichael:

Waarom vind je dat? Zowel dat De Boer het werk van Koeman zal voortzetten (hij speelt toch een stuk behoudender/saaier) en dat een bondscoach uit het eigen land moet komen. Dan beperk je de keuze enorm imo. 

Frank heeft met Ajax toch leuke dingen laten zien. In het buitenland is het niet goed gegaan, maar ik denk echt dat Frank de Boer dit Oranje verder kan helpen. Zie net als Rijkaard hij had toen ook niet veel ervaring en deed het met Oranje het erg goed. 

Dat Wenger een Arsenal verleden heeft maakt mij echt niet uit hoor @Vitesse88. Ik vind gewoon dat zeker Nederland een Nederlandse trainer moet hebben. 

22 uur geleden zei Dr. Bibber:

Hoe weet je dat van Gaal geweest is? Omdat hij een paar jaar geen club getraind heeft? Overal waar hij komt presteert hij en vooral vanwege de korte termijn is het wel iemand die er meteen staat en al bij Oranje bewezen heeft dat hij met beperkte middelen een uitstekend resultaat kan behalen. En ook nog eens iemand die door zijn prestaties wel het respect heeft van de grote jongens als Van Dijk, Wijnaldum en Depay. 

Helemaal mee eens! Van Gaal halen voor het EK, daarna doorschakelen naar iemand voor de lange termijn. Iemand die daar een goede kandidaat voor is, is bijvoorbeeld Bosz. Al vind ik Bosz echt een clubtrainer. Ik zou het zelf erg interessant vinden om een buitenlandse bondscoach bij het Nederlands Elftal te zien. Daar zal het Nederlandse volk dan wel aan moeten wennen....

Puur voor de discussie, want het is op geen enkele manier een (wenselijke) optie: Wiegman heeft als enige Nederlandse coach laten zien internationaal prijzen te kunnen winnen in het landenvoetbal. Is in staat een hecht team te formeren én teleurgestelde spelers erbij te kunnen houden en zicht te laten inzetten voor het team. Is tactisch pragmatisch en weet wat toernooivoetbal vraagt.

Maar: hoe vertaalt dit zich naar voetbal van mannen en/of accepteren de internationals een vrouw als bondscoach? Die twee vragen staan een benoeming van haar (of Vera Pauw, voor wie ook nog wat andere kwesties spelen) sowieso in de weg.

Edited by Hwb

Op 18-8-2020 om 11:08 zei PJHoutman:

Wie is volgens jou dan zijn relevante concurrent bij Barca? Lijkt mij dat hij naast/net voor De Jong/Busquets zou komen te spelen. En ja, ik omschrijf Van de Beek inderdaad zo omdat hij buiten zijn loopvermogen niet zo heel veel heeft waar hij in uitblinkt. 

Dan ben je bovenal gewoon heel erg blind. Waarmee ik niet direct wil claimen dat van de beek moeiteloos mee zou draaien bij barca. Maar dat hij “ alleen maar uitblinkt in loopvermogen” is echt een belachelijke uitspraak. Heb jij wel überhaupt wedstrijden gezien van die man? Is toch een van de gangmakers van Ajax de afgelopen 2 seizoenen? Technisch zeer goed onderlegd, zeer sterk in het combinatiespel. Dat is toch precies wat barca speelt ook? Als je al “ hij speelt de Roon er niet eens uit” aan gaat halen als argument, dan word het een spannende discussie.

op andere voet: hoe the fucking zo zit schuurs nou in de voorselectie dan? Wie bedenkt dat? 

16 minuten geleden zei Hwb:

Puur voor de discussie, want het is op geen enkele manier een (wenselijke) optie: Wiegman heeft als enige Nederlandse coach laten zien internationaal prijzen te kunnen winnen in het landenvoetbal. Is in staat een hecht team te formeren én teleurgestelde spelers erbij te kunnen houden en zicht te laten inzetten voor het team. Is tactisch pragmatisch en weet wat toernooivoetbal vraagt.

Maar: hoe vertaalt dit zich naar voetbal van mannen en/of accepteren de internationals een vrouw als bondscoach? Die twee vragen staan een benoeming van haar (of Vera Pauw, voor wie ook nog wat andere kwesties spelen) sowieso in de weg.

Maar wat voor waarde heeft die prijs als het niveau lager dan de 2e klasse bij de mannen is? Wat voor tactische meesterzetten heeft ze gedaan? Waaruit blijkt dat ze überhaupt meer weet dan hoe buitenspel werkt? Ik zie een vrouw die Opgehemeld word omdat ze een prijs wint op een niveau wat in essentie gewoon om te janken is. En dan had ze op dat niveau ook nog eens verreweg de beste ploeg met spelers bij de absolute top van de wereld. 

dan kun je inderdaad Sjaak Polak net zo goed bondscoach worden, die doet het nog op een hoger niveau dan onze wiegman. Los van het feit dat ze idd een vrouw is, maar dat zal feministisch Nederland wel niet goedkeuren. 

4 uur geleden zei Elsjorro1990:

Dan ben je bovenal gewoon heel erg blind. Waarmee ik niet direct wil claimen dat van de beek moeiteloos mee zou draaien bij barca. Maar dat hij “ alleen maar uitblinkt in loopvermogen” is echt een belachelijke uitspraak. Heb jij wel überhaupt wedstrijden gezien van die man? Is toch een van de gangmakers van Ajax de afgelopen 2 seizoenen? Technisch zeer goed onderlegd, zeer sterk in het combinatiespel. Dat is toch precies wat barca speelt ook? Als je al “ hij speelt de Roon er niet eens uit” aan gaat halen als argument, dan word het een spannende discussie.

op andere voet: hoe the fucking zo zit schuurs nou in de voorselectie dan? Wie bedenkt dat? 

Wat :D 

16 uur geleden zei Elsjorro1990:

Maar wat voor waarde heeft die prijs als het niveau lager dan de 2e klasse bij de mannen is? Wat voor tactische meesterzetten heeft ze gedaan? Waaruit blijkt dat ze überhaupt meer weet dan hoe buitenspel werkt? Ik zie een vrouw die Opgehemeld word omdat ze een prijs wint op een niveau wat in essentie gewoon om te janken is. En dan had ze op dat niveau ook nog eens verreweg de beste ploeg met spelers bij de absolute top van de wereld. 

dan kun je inderdaad Sjaak Polak net zo goed bondscoach worden, die doet het nog op een hoger niveau dan onze wiegman. Los van het feit dat ze idd een vrouw is, maar dat zal feministisch Nederland wel niet goedkeuren. 

Omdat het niveau vooral bepaald wordt door de (fysieke) beperkingen van de speelsters. In deze categorie is het gewoon wereldtop. Dat geldt voor de 2e klasse bij de mannen niet. En reken maar dat de mentaliteit van die speelsters (ook bij tegenstanders) beter te vergelijken is met die van (top-)profvoetballers dan met die in de 2e klasse. Juist dat people management en het bewaken/sturen van de groepsdynamiek en hiërarchie in de ploeg heeft ze prima gedaan.

Ik zeg niet dat ze tactische meesterzetten heeft gedaan (maar welke bondscoach bij de mannen buiten Van Gaal de laatste 20 jaar heeft dat wel gedaan?), wel dat ze tactisch pragmatisch is. Ze heeft tegen verschillende tegenstanders verschillende spelopvattingen laten zien, steeds vanuit dezelfde basisformatie. Daarnaast heeft ze vanwege specifieke kenmerken van tegenstanders en analyse van het eigen spel binnen die formatie gevarieerd door personele wijzigingen.

Tot slot is het natuurlijk altijd makkelijk om te zeggen dat de winnaar de beste ploeg had ('verreweg' zelfs). Dat is maar zeer de vraag, aangezien nog maar 2 jaar eerder 3 Europese ploegen verder kwamen dan Nederland op het EK. Twee kwamen zelfs twee rondes verder. Bovendien waren er meer ploegen met spelers van topniveau.

Oh, en @PJHoutman. Lekker aan trollen jongen? Doet me denken aan al die 'kenners' die ervan overtuigd waren dat Frenkie nooit een basisplaats zou veroveren bij Barca.

Van de Beek was in de succesvolle CL-campagne heel sterk, maar hij heeft nu toch een vrij vlak seizoen gedraaid? Kan zijn omdat De Jong en Schöne wegvielen en hij het nu allemaal zelf moest doen hoor, maar om het dan te hebben over een gangmaker, zeker als je Promes en Ziyech hebt...vond het een vrij aparte term in ieder geval. 

Over Frenkie; die 'kenners' hadden waarschijnlijk een competent Barcelona voor ogen. Zal niet zeggen dat hij het niet kan halen, maar dit seizoen lijkt me geen leidraad en er waren genoeg wedstrijden dat hij vrij mat was. Denk niet dat hij de twijfels over zijn geschiktheid voor de echte top met dit seizoen heeft weggenomen, maar mogelijk denken de experts er anders over.  

29 minuten geleden zei Hwb:

Omdat het niveau vooral bepaald wordt door de (fysieke) beperkingen van de speelsters. In deze categorie is het gewoon wereldtop. Dat geldt voor de 2e klasse bij de mannen niet. En reken maar dat de mentaliteit van die speelsters (ook bij tegenstanders) beter te vergelijken is met die van (top-)profvoetballers dan met die in de 2e klasse. Juist dat people management en het bewaken/sturen van de groepsdynamiek en hiërarchie in de ploeg heeft ze prima gedaan.

Ik zeg niet dat ze tactische meesterzetten heeft gedaan (maar welke bondscoach bij de mannen buiten Van Gaal de laatste 20 jaar heeft dat wel gedaan?), wel dat ze tactisch pragmatisch is. Ze heeft tegen verschillende tegenstanders verschillende spelopvattingen laten zien, steeds vanuit dezelfde basisformatie. Daarnaast heeft ze vanwege specifieke kenmerken van tegenstanders en analyse van het eigen spel binnen die formatie gevarieerd door personele wijzigingen.

Tot slot is het natuurlijk altijd makkelijk om te zeggen dat de winnaar de beste ploeg had ('verreweg' zelfs). Dat is maar zeer de vraag, aangezien nog maar 2 jaar eerder 3 Europese ploegen verder kwamen dan Nederland op het EK. Twee kwamen zelfs twee rondes verder. Bovendien waren er meer ploegen met spelers van topniveau.

Oh, en @PJHoutman. Lekker aan trollen jongen? Doet me denken aan al die 'kenners' die ervan overtuigd waren dat Frenkie nooit een basisplaats zou veroveren bij Barca.

Nee joh! Je snapt dat zo'n baan helemaal geen kut voorstelt? Met allemaal landen die amper wat aan vrouwenvoetbal doen ben je al gauw kanshebber.

Ik dacht toch echt een inhoudelijk en uitgebreide reactie te hebben gegeven over Van de Beek, maar @PJHoutman valt dus enkel over het gegeven dat iemand hem 'gangmaker' noemt. Juist ja.

Als een gangmaker overigens zou wijzen op iemand die ergens vaart in brengt, is het nog absoluut waar ook met zijn dynamiek. Van de Beek is ook gewoon de beste middenvelder van Ajax en na Ziyech wat mij betreft de beste speler van Ajax afgelopen seizoen. Maar lekker relevant dit, wat een tragisch niveau weer zo.

Zojuist zei Zeus:

Ik dacht toch echt een inhoudelijk en uitgebreide reactie te hebben gegeven over Van de Beek, maar @PJHoutman valt dus enkel over het gegeven dat iemand hem 'gangmaker' noemt. Juist ja.

Als een gangmaker overigens zou wijzen op iemand die ergens vaart in brengt, is het nog absoluut waar ook met zijn dynamiek. Van de Beek is ook gewoon de beste middenvelder van Ajax en na Ziyech wat mij betreft de beste speler van Ajax afgelopen seizoen. Maar lekker relevant dit, wat een tragisch niveau weer zo.

Als je het niet erg vindt ga ik niet in op een reactie van ca. 1700 woorden waarin je praktisch hetzelfde zegt als in de eerdere reactie. Jij vind Van de Beek goed aan de bal, ik niet. Blijkbaar 'kijk ik dan niet naar Van de Beek' dus dan houdt de discussie toch op? Wat wil je dat ik zeg? "Ik kijk wel Ajax en vind het niet zo veel als jij blijkbaar vindt"? Nou, bij deze dan.

Wat een ongekende farce dit. Ik zeg daar helemaal niet hetzelfde als in een andere reactie, spreek over meerdere factoren immers. Van de Beek die niet goed aan de bal is ook.. Zero argumenten ervoor en misschien maar goed ook inderdaad dat je het hierbij laat, want het is zo al wel erg genoeg. Wel kinderachtig dat je op z'n minst niet het respect op kon brengen om er hetzij op een minimale manier gewoon op te reageren.

Vd Beek is DE moderne middenvelder. Moet zeggen dat ik ook niet heel gecharmeerd ben van de persoon Donny en qua type kijk ik liever naar andere middenvelders maar om hem weg te zetten als domme loper gaat ook veel te ver.  Op het fysieke na, doet hij echt niet onder voor een Goretzka bijvoorbeeld. Donny is zelfs technisch beter.

Prima admin, denkt dat hoe meer letters hij hier typt dat hij serieuzer overkomt. Van de Beek is een prima speler maar niet uniek, zonder creativiteit eromheen is het ook een veel mindere speler. Hetgene wat hij doet, kan een speler zoals Modrić veel beter.

14 minuten geleden zei Zeus:

Wat een ongekende farce dit. Ik zeg daar helemaal niet hetzelfde als in een andere reactie, spreek over meerdere factoren immers. Van de Beek die niet goed aan de bal is ook.. Zero argumenten ervoor en misschien maar goed ook inderdaad dat je het hierbij laat, want het is zo al wel erg genoeg. Wel kinderachtig dat je op z'n minst niet het respect op kon brengen om er hetzij op een minimale manier gewoon op te reageren.

Ik zou niet weten hoe ik 'gewoon' moet reageren op; 

"Verbazingwekkend hoe slecht jij de voetballer Van de Beek kent en hoe je totaal niet op de hoogte bent van de situaties bij Oranje en Barca"

"Als je vaker naar Ajax zou kijken, zou je zien dat (....)"

"(...) is alweer een totaal ondoordachte opmerking"

"Is er dan niemand hier die de wedstrijden tegen Juventus, Real Madrid en Spurs heeft gekeken?"

Het is écht mogelijk dat iemand een andere mening is toegedaan dan jij, Zeus. Ik zeg nergens dat Van de Beek qua techniek niet goed genoeg is voor Ajax, ik zeg dat hij qua techniek niet goed genoeg is voor Barca (en dan in het bijzonder het niveau dat Barca zou moeten nastreven). Dan kun je daarover van mening verschillen natuurlijk en dat is dikke prima (je zou zelfs met voorbeelden kunnen komen als je het echt heel belangrijk vindt om een random gast op een forum te overtuigen, maar ik begrijp best dat dat niet zo is), maar impliceren dat ik dan dus niet naar Ajax kijk maakt jouw versie van de voetballer Van de Beek niet per definitie waarheid.

Dat je je ogen sluit voor de werkelijke voetbalinhoudelijke argumenten zegt al wel genoeg. Ga er inhoudelijk op in of zeg gewoon eerlijk dat je het niet zo goed weet, want met kinderlijke dooddoeners over wat retoriek schiet niemand wat op. Een andere mening is prima, maar het gaat om de voetbalinhoudelijke en in dit geval voetbaltechnische argumentatie. Die ontbreekt bij jou zo erg dat ik het stuitend vond, niet in de laatste plaats omdat ik denk dat jij beter zou moeten kunnen.

13 minuten geleden zei Zeus:

Dat je je ogen sluit voor de werkelijke voetbalinhoudelijke argumenten zegt al wel genoeg. Ga er inhoudelijk op in of zeg gewoon eerlijk dat je het niet zo goed weet, want met kinderlijke dooddoeners over wat retoriek schiet niemand wat op. Een andere mening is prima, maar het gaat om de voetbalinhoudelijke en in dit geval voetbaltechnische argumentatie. Die ontbreekt bij jou zo erg dat ik het stuitend vond, niet in de laatste plaats omdat ik denk dat jij beter zou moeten kunnen.

Maar welke argumenten zijn dat dan? Jij haalt aan dat hij goed is in het gebruik maken van ruimte, iets wat ik zelf daarvoor al aangaf. Verder kom je niet verder dan een waardeoordeel over Van de Beek t.o.v. Rakitic en Vidal waar ik het gewoon niet mee eens ben; hoewel ik het er mee eens ben dat Rakitic wel klaar is op topniveau en Vidal niet het niveau heeft wat je moet nastreven, vind ik beiden ondanks dat beter dan Van de Beek. Jij zegt dat hij het tempo aankan op basis van die wedstrijden in de CL, ik vraag me af of dat zo is. Hoewel hij het heel goed heeft gedaan in die wedstrijden, zat hij toen in de flow van een goeddraaiend Ajax én kon hij profiteren van betere voetballers om zich heen. "Het tempo aankunnen" heeft met meer te maken dan alleen loopvermogen, het gaat ook om meekunnen in het voetbal op die snelheid qua techniek en spelinzicht. Daar stel ik, nogmaals, vraagtekens bij. Heb daar niet echt argumenten voor behalve dat ik bij Ajax nog geen signalen heb gezien dat hij dat (week-in week-uit) kan. Dit seizoen moest hij het vaak zelf oplossen op het middenveld en ik vond hem daarin (zeker Europees) niet overtuigend.