Jump to content
Sign in to follow this  
dextro2017

Mensen met technische achtergrond en kennis van wedstrijdsimulatie gezocht

Recommended Posts

Hoi allen, eerste post!

Ben zelf een groot voetballiefhebber, 28 jaar en ik run samen met mijn compagnon reeds 10 jaar een bedrijf in online games (cross-platform), van serieuze MMO's tot de wat simpelere Yahtzee-achtige dingen. Netwerk van meer dan 10 miljoen spelers inmiddels.

Zelf speel ik sinds 2006 al PES, heb ook (geruimte tijd geleden) wat Football Manager versies meegelopen (but too time consuming, dat herkennen jullie vast allemaal), OSM, noem het maar op... Maar eigenlijk hebben we zelf nog nooit een voetbal gerelateerde game launched. Nu zijn we 9 maanden geleden begonnen met een football manager game die na de zomer van 2018 cross-platform gereleased zal worden (web, steam, android, ios).

Alles is bepaald en uitgeschreven, qua opties is het meer OSM dan Football Manager (te geavanceerd voor de social game industrie waar we in werken), maar het ziet er allemaal wel iets gelikter uit. Graphics zijn voltooid, development is begonnen. Het enige wat nog niet bepaald is, is het wedstrijdsimulatie gedeelte want dat is toch wel hogere wiskunde.

Ik kan nog geen naam noemen, wel even een paar screens :

[ATTACH=JSON]{"data-align":"none","data-size":"custom","data-tempid":"temp_3833_1498740086452_296"}[/ATTACH][ATTACH=JSON]{"data-align":"none","data-size":"custom","data-tempid":"temp_3834_1498740087049_441"}[/ATTACH]

Nu zoeken we eigenlijk iemand die we face-to-face kunnen meeten, die ervaring heeft met wedstrijdsimulatie en de bijbehorende berekeningen. Verder zou het top zijn als je dit ook kan vertalen in bijvoorbeeld een programmeertaal, maar een uitgebreide Excel sheet is ook al mooi. Zodat onze programmeurs dit uiteindelijk op de omschreven manier kunnen implementeren, liefst hapklaar, maar daarvoor moet je ook exact weten welke waarden we in het spel hanteren en wat spelers kunnen instellen e.d., daarom werk je hier samen met mij aan.

Wat voor een dingen moet er gesimuleerd worden? Denk aan:

- het resultaat (uitslag)

- commentaar in het simulatiescherm (Oh no, Crowley hits the bar!), en het commentaar moet natuurlijk ook corresponderen met de statistieken en andere data

- extra tijd eerste helft, tweede helft

- gele kaarten, rode kaarten

- blessures, wisselspelers

- overige statistieken, denk aan: schoten, corners, overtredingen, balbezit, veldactiviteit

- speler rating & MOTM

Hier heeft natuurlijk van alles invloed op, denk bij beide spelers aan:

- teamgeest

- individuele ratings van spelers (we werken alleen met OVR, ATT, DEF.. dat maakt het iets minder complex)

- totale teamsterkte

- formatie

- uithoudingsvermogen van spelers

- goede klik met de trainer? ja / nee

- thuisvoordeel

- randomness (niet onbelangrijk!)

En zo hebben we ook nog tal van andere tactieken en instellingen die van invloed moeten zijn. Spelers spelen altijd tegen andere spelers, je speelt nooit tegen de computer.

Er moet een logische flow in zitten, voorbeelden:

- realistisch aantal goals per wedstrijd, misschien scoort een team in het echt eens in de 5000 wedstrijden 10 goals in een wedstrijd, de kans dat dit gebeurd moet dus ook in onze game extreem klein zijn, maar ook weer afhankelijk van de kracht van jouw team en de kracht van het team van de tegenstander natuurlijk

- over het algemeen zullen aanvallers vaker scoren dan verdedigers, al kan het ook eens een wedstrijd zo zijn dat er toevallig 2 verdedigers scoren en geen aanvallers natuurlijk

- wie geeft een assist? Als je via de vleugels speelt is het realistisch dat dit een buitenspeler of een back is die beslissende assist geeft bijvoorbeeld

- als ik de volgende keer weer tegen een team speel met exact dezelfde instellingen en spelers, betekent dit niet dat er wederom exact hetzelfde resultaat behaald zal worden... Net zoals dat als Ajax 100 keer tegen VVV speelt ze waarschijnlijk 89 keer winnen, 7 keer gelijk spelen en 4 keer verliezen

Het bovenstaande verhaal is slechts een kleine greep uit de voorbeelden en dingen die er gesimuleerd moeten worden. Er moet een perfecte logica achter zitten, en eigenlijk zouden we links en rechts de data van beide spelers moeten invullen op basis van de mogelijkheden in ons spel, vervolgens op een knop drukken en --> RESULTAAT. Op die manier kunnen we de balans bekijken, testen en verbeteren tot we een perfecte voetbalsimulator hebben (iig voor in de social gaming industrie op het niveau OSM, Football Manager is natuurlijk een aantal stappen verder).

Er is voldoende budget aanwezig. Heb jij hier ervaring mee en denk je ons te kunnen helpen? Dan hoor ik het graag. Vragen zijn natuurlijk ook welkom! ;-)

Edited by dextro2017
Helaas kan ik geen screens in een normale resolutie toevoegen op dit moment via het forum lijkt het.

Vet iniatief, ik heb weinig technische achtergrond in de zin van sleutelen aan dingen, maar ik denk dat je hier andere technische kwaliteiten mee bedoeld. Ik ben vrij aardig in het creeren van databases en het verwerken hiervan. Hoe dit op "App-gebied" gaat is echter voor mij een raadsel. Wel kan ik je vertellen dat je met bepaalde cijfers moet gaan werken en iedere handeling die een persoon invloed heeft op de cijfers. Zo kun je dus een soort simulatie opzetten aan de hand van die data.

Voorbeeld:

Speler wordt opgesteld Ja/Nee. Ja +1 Moraal / Nee -1 Moraal tot max 100 en min 0

Vermoeidheid andersom.

Eigenlijk is het een stukje data verwerking dat met nulletjes en eentjes moet gaan werken. In excel heb ik dit zo gemaakt echter zal er wel meer achter zitten mbt een App maken

Edited by fm-helden

Je moet eerst alle opties duidelijk hebben en waardes er aan verbinden. Hoe werken opties in combinaties en wat voor effect heeft dat weer op de waardes. Gegevens in een database zetten. Je moet ook mensen hebben die de waardes kunnen geven/inschatten.

Lachen. In een grijs verleden heb ik dergelijke spellen wel eens gespeeld. Bij een redelijk amateuristische site is het me zelfs eens gelukt om zo goed als de gehele simulatie te achterhalen. Voorafgaand aan de wedstrijd kon ik de uitslag alvast vertellen. Dat was echter een volledig deterministische simulatie en als ik je verhaal hoor, ben je daar niet in geïnteresseerd. Ik heb toen wel eens het idee geopperd om er een stochastische simulatie van te maken, maar de developers hadden geen flauw idee hoe dat werkte. Tja, dan kun je iets nog zo mooi uitwerken, echt ver kom je er niet mee. Ik heb geen flauw meer wat ik toen precies verzonnen had. Volgens mij nog niet echt heel veel. En ik denk dat ik het met de kennis van nu sowieso anders zou aanpakken: Maak eerst een aantal afspraken, ga vervolgens formules verzinnen die dat idee nabootsen. Analyseer de resultaten en kijk of het grofweg aan de verwachtingen voldoet. Fit vervolgens de parameters van dat model op de waarden die je in de game wilt gebruiken (Moraal tussen 1 en 20 of tussen 1 en 100 om maar een voorbeeld te noemen). Daarna kun je een database maken met spelers om e.e.a. te gaan testen of alles echt naar behoren werkt. De suggestie om te werken met een database zoals FM-helden en Cario aangeven, zou bij mij pas een van de latere stappen zijn. Zeker niet het beginpunt. .

Lachen. In een grijs verleden heb ik dergelijke spellen wel eens gespeeld. Bij een redelijk amateuristische site is het me zelfs eens gelukt om zo goed als de gehele simulatie te achterhalen. Voorafgaand aan de wedstrijd kon ik de uitslag alvast vertellen. Dat was echter een volledig deterministische simulatie en als ik je verhaal hoor, ben je daar niet in geïnteresseerd. Ik heb toen wel eens het idee geopperd om er een stochastische simulatie van te maken, maar de developers hadden geen flauw idee hoe dat werkte. Tja, dan kun je iets nog zo mooi uitwerken, echt ver kom je er niet mee. Ik heb geen flauw meer wat ik toen precies verzonnen had. Volgens mij nog niet echt heel veel. En ik denk dat ik het met de kennis van nu sowieso anders zou aanpakken: Maak eerst een aantal afspraken, ga vervolgens formules verzinnen die dat idee nabootsen. Analyseer de resultaten en kijk of het grofweg aan de verwachtingen voldoet. Fit vervolgens de parameters van dat model op de waarden die je in de game wilt gebruiken (Moraal tussen 1 en 20 of tussen 1 en 100 om maar een voorbeeld te noemen). Daarna kun je een database maken met spelers om e.e.a. te gaan testen of alles echt naar behoren werkt. De suggestie om te werken met een database zoals FM-helden en Cario aangeven, zou bij mij pas een van de latere stappen zijn. Zeker niet het beginpunt. .

Hohhoh heb nooit bedoeld dat dat het begin is. Ik probeer alleen te zeggen dat een database wel de fundering is om een simulatie te maken waarin je de simulatie bijhoudt. Verder ben ik wel geïnteresseerd in de vorderingen en het programma dat je gebruikt ok dit te realiseren.

[quote name='fm-helden'] Hohhoh heb nooit bedoeld dat dat het begin is. Ik probeer alleen te zeggen dat een database wel de fundering is om een simulatie te maken waarin je de simulatie bijhoudt. Verder ben ik wel geïnteresseerd in de vorderingen en het programma dat je gebruikt ok dit te realiseren. [/QUOTE] Dan heb ik je verkeerd begrepen. Mijn excuses :) Ik heb nog niets gemaakt he. Dat 'in een grijs verleden' is denk ik alweer bijna 10 jaar geleden. Toen is het vooral blijven steken bij hersenspinsels. Ik heb toen wel iets op papier gezet qua ideeën, maar ik heb niet echt meer een idee wat dat nu precies was. Waarin je simuleert? Voor mijzelf is dit een wiskundig probleem en zo zou ik het aanpakken. Bekende tools daarvoor zou ik dus gebruiken. Dat zou kunnen dat ik de simulaties zou maken in een tool als R of Python ofzo. Al kan iets als Excel ook gewoon werken. Dat is echter alleen om de resultaten te analyseren en kijken of alles werkt. Als het daadwerkelijk in een app moet komen, heb ik geen idee hoe dat werkt. Daar ben ik totaal niet in thuis. Ik ben geen ICT-er he. Ik ga trouwens ook niet in op Dextro2017. Het is een heel leuk idee, en ook erg interessant om over na te denken, maar ik heb er simpel de tijd niet voor. Misschien dat onze andere wiskundige @himan het wel een leuk projectje zou vinden? Of iemand als @Maldini die enorm druk is met het analyseren van allerlei voetbalstatistieken? Edited by MisterX

Mijn bericht was ook mee gericht aan de maker van dit topic. Hij zal de nodige kennis aan app gerichte tools om zoiets te creëren. Er zou toch enigszins zoiets als access moeten zijn wat gericht is op het maken dezelfde basissen maar dan voor apps..

Vet iniatief, ik heb weinig technische achtergrond in de zin van sleutelen aan dingen, maar ik denk dat je hier andere technische kwaliteiten mee bedoeld. Ik ben vrij aardig in het creeren van databases en het verwerken hiervan. Hoe dit op "App-gebied" gaat is echter voor mij een raadsel. Wel kan ik je vertellen dat je met bepaalde cijfers moet gaan werken en iedere handeling die een persoon invloed heeft op de cijfers. Zo kun je dus een soort simulatie opzetten aan de hand van die data.

Voorbeeld:

Speler wordt opgesteld Ja/Nee. Ja +1 Moraal / Nee -1 Moraal tot max 100 en min 0

Vermoeidheid andersom.

Eigenlijk is het een stukje data verwerking dat met nulletjes en eentjes moet gaan werken. In excel heb ik dit zo gemaakt echter zal er wel meer achter zitten mbt een App maken

Vermoeidheid / stamina formules zijn al uitgewerkt door mij. Daarin is rekening gehouden met de leeftijd van de speler, op wat voor manier er druk gezet wordt door de manager (veel pressie kost meer energie), idem voor herstel. Een jongere speler die niet bij de selectie of op de bank zit hersteld sneller dan een speler van 39.

Het begint lastiger te worden op het moment dat je al deze zaken moet verwerken in de wedstrijdsimulatie. Want wat voor een invloed heeft die linksback die bijna geen uithoudingsvermogen meer heeft op het resultaat? Komt de rechtsbuiten van de tegenstander er keer op keer voorbij en komen er daardoor meer kansen op goals? Je kan natuurlijk het uithoudingsvermogen een negatieve multiplier laten hebben op de defensieve kwaliteiten van de betreffende speler en vervolgens het totale aantal verdedigingspunten verlagen en dan herberekenen tov de voorhoede van de tegenstander om zo tot bepaalde kansberekeningen voor doelpogingen / doelpunten te komen, maar ik denk dat het beter kan.

En nu hebben we het alleen nog over uithoudingsvermogen ;-)

Je moet eerst alle opties duidelijk hebben en waardes er aan verbinden. Hoe werken opties in combinaties en wat voor effect heeft dat weer op de waardes. Gegevens in een database zetten. Je moet ook mensen hebben die de waardes kunnen geven/inschatten.

Exact. Alle opties en waardes zijn duidelijk, idem voor alle mogelijke tactieken, min-max beoordelingen van spelers, hoe effectief je ze kan trainen en tot welke maximum levels e.d., nu is het de kunst om alles op een mooie en logische manier samen te laten komen in de wedstrijdsimulatie.

Wedstrijdsimulatie bepalen we server-side en is geenszins vooraf in te schatten of te achterhalen zolang je niet de beschikking hebt over de code van onze game. Maar er zijn inderdaad genoeg voorbeelden te vinden van games waar dit allemaal iets minder lekker loopt.

Wat betreft tools:

Onze programmeurs programmeren alles in principe custom, het maakt niet erg veel uit op wat voor een manier ze de simulatie aangeleverd krijgen, zolang het begrijpelijk en logisch in elkaar steekt. Ik zal eens kijken of ik een Excel sheet kan maken een dezer dagen met alle parameters / dingen die invloed moeten hebben op de wedstrijdsimulatie en wat er uiteindelijk uit moet kunnen rollen.

[quote name='MisterX'] Dan heb ik je verkeerd begrepen. Mijn excuses :) Ik heb nog niets gemaakt he. Dat 'in een grijs verleden' is denk ik alweer bijna 10 jaar geleden. Toen is het vooral blijven steken bij hersenspinsels. Ik heb toen wel iets op papier gezet qua ideeën, maar ik heb niet echt meer een idee wat dat nu precies was. Waarin je simuleert? Voor mijzelf is dit een wiskundig probleem en zo zou ik het aanpakken. Bekende tools daarvoor zou ik dus gebruiken. Dat zou kunnen dat ik de simulaties zou maken in een tool als R of Python ofzo. Al kan iets als Excel ook gewoon werken. Dat is echter alleen om de resultaten te analyseren en kijken of alles werkt. Als het daadwerkelijk in een app moet komen, heb ik geen idee hoe dat werkt. Daar ben ik totaal niet in thuis. Ik ben geen ICT-er he. Ik ga trouwens ook niet in op Dextro2017. Het is een heel leuk idee, en ook erg interessant om over na te denken, maar ik heb er simpel de tijd niet voor. Misschien dat onze andere wiskundige @himan het wel een leuk projectje zou vinden? Of iemand als @Maldini die enorm druk is met het analyseren van allerlei voetbalstatistieken?[/QUOTE] Thanks voor de mention MisterX. @dextro2017 Ik weet vrij weinig af van het technische gedeelte omtrent het daadwerkelijk maken van een voetbalsimulatie, maar ik werk al een flink aantal jaar met statistieken in voetbal. Daarbij zou ik kunnen helpen. DM staat open! :)

Hoi, van mijn kant is er ook wel interesse. Ik ben inderdaad student wiskunde en heb wel wat verstand van statistiek. Ik kan ook werken in Python en mogelijk Excel. Ik vraag me alleen een beetje af wat de precieze specificaties zijn van de input en de output die jullie willen hebben en wat voor verwachting jullie hebben van de tijd die ik hiervoor nodig heb. Het probleem is dat we hiervoor echt tot in detailniveau moeten kijken om daar een schatting van te maken. Ik ben zeker bereid om ook een keer naar jullie toe te komen hier voor.

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik werk nu aan een spreadsheet om wat meer inzicht te geven in: - wat moet er allemaal invloed hebben op de wedstrijdsimulatie (inclusief bijbehorende min-max waarden) - wat moer er allemaal gesimuleerd worden icm onze verwachtingen Ik kom hier op zeer korte termijn op terug. @Maldini en @himan : statistieken en voetbal is ontzettend belangrijk om tot een enigszins realistische simulator te komen, dus ik denk absoluut dat het interessant kan zijn om met jullie om tafel te gaan. [img]https://i.gyazo.com/f4b5a2dc3ecff19d2364d3257cf9f32e.png[/img]

Die cijfers bij het logo is een indicatie van de sterkte van een team?

Wel een mooie uitslag trouwens. 6-5. Weet je zeker dat het voetbal is en geen korfbal ofzo? :mrgy:

Die cijfers bij het logo is een indicatie van de sterkte van een team?

Wel een mooie uitslag trouwens. 6-5. Weet je zeker dat het voetbal is en geen korfbal ofzo? :mrgy:

Yes, is teamsterkte!

Is slechts de uitwerking van de interface designer, daarom jullie hulp nodig om te zorgen dat 6-5 niet te vaak voorkomt :mrgy:

Edited by dextro2017

Even een update:

Inmiddels zijn we een mooi eind op weg, paar meetings achter de rug met himan en de game begint vorm te krijgen.

5ccd49f62b89e7188d8c8cf01eccac63.png

Zodra er een speelbare demo beschikbaar is laat ik het weten :thumb:

Bedankt voor de feedback.

We hebben de volledige rechten over het logo inclusief een certificaat (met legal check) dus die rechtzaak zal meevallen. Zie idd wel een aantal gelijkenissen met andere football manager logo's:

07e2f957212511e3f6f8753dd3ca1cf4.png

Eens kijken wat we daar mee kunnen doen :thumb: