Jump to content
FC-Breda

Eredivisie Topic

Recommended Posts

Op 27-5-2020 om 10:22 zei Erwin.:

Het feit dat ie zich er zo druk om maakt is alleen de angst dat AZ wel eens in het gelijk gesteld kan worden, anders lach je er gewoon om

Oh nee, deze juridisch onderlegde jongen weet dat dit volkomen kansloos is. Ik kan alleen heel slecht tegen dit soort stiekeme gedrag.

8 minuten geleden zei Barteh:

:-D:-D

Hij denkt dat als je maar vaak genoeg aan de verkeerde kant staat, dat je het dan ook snapt.

Gepost (edited)

Hij is anders wel chef corona bij zijn werk, vergis je niet.

Edited by 007mark

Solidariteit in Nederland komt blijkbaar vanuit 1 club.       Ajax die rond de 7,5 miljoen gaat bijdragen.. Rest van de top 4 zit maximaal op 5 ton.   

5 minuten geleden zei Regis:

Solidariteit in Nederland komt blijkbaar vanuit 1 club.       Ajax die rond de 7,5 miljoen gaat bijdragen.. Rest van de top 4 zit maximaal op 5 ton.   

Citaat

Waar Ajax drie miljoen euro uit de aanstaande inkomsten uit de Champions League stort, daar brengen PSV, Feyenoord en AZ ieder 500.000 euro in in het solidariteitsfonds. Dat bedrag kan bij AZ hoger uitvallen als de Alkmaarders zich via de voorronde van de Champions League plaatsen voor de poulefase van het kampioenenbal.

Naast de Europese gelden storten Ajax, en PSV 250.000 euro naar de Eerste Divisie voor de inschrijving voor Jong Ajax, Jong PSV in die competitie. AZ betaalt 75.000 euro.

Al eerder spraken de directeuren Edwin van der Sar, Toon Gerbrands en Robert Eenhoorn af om een bedrag van 5% van de Europese inkomsten af te dragen aan de ECV voor realisatie van de veranderagenda. Voor Ajax komt dit neer op een bedrag van 2,4 miljoen euro. De afspraak is om dit drie jaar te doen.

Eerst goed lezen voordat je wat roept. Is zo afgesproken.

Trots op Ajax wel.
Ja maar vind het belachelijk. Zoiets moet vanuit de bond komen, niet vanuit de clubs. Waarom moeten deze clubs garant staan voor clubs die in zwaar weer zitten. Iets wat vaak het gevolg is van structureel wanbeleid, net als bij ons. Het is een mooi gebaar in deze uitzonderlijke tijd, maar vind dat de schat hemeltje rijke bond eigenlijk zou moeten compenseren.

Aangezien we het zo lang zonder Nederlands voetbal moeten doen kijk ik heel veel iconische potjes en interviews terug, maar deze spant toch wel echt de kroon.. 

Wat een fantastisch interview inderdaad. Ook mooi dat het zo lang duurt voordat die gozer doorheeft dat Van Leeuwen hem voor de gek zit te houden, haha.

Op zich wel goed hoor, want je wilt niet dat er opeens 5 eredivisieclubs omvallen. Maar wel een hele rare situatie natuurlijk dat de top 4 de rest moet financieren. 
Dat is ook zo, maar vind dat dat uit de KNVB had moeten komen. Waarom betaalt Ajax zoveel? Cl inkomsten?

13 uur geleden zei Rossi:
20 uur geleden zei Barteh:
Op zich wel goed hoor, want je wilt niet dat er opeens 5 eredivisieclubs omvallen. Maar wel een hele rare situatie natuurlijk dat de top 4 de rest moet financieren. 

Dat is ook zo, maar vind dat dat uit de KNVB had moeten komen. Waarom betaalt Ajax zoveel? Cl inkomsten?

Bewijst eens te meer dat 80% van de Eredivisie en KKD geen goed beleid voert. Snap best dat clubs moeite hebben nu er geen inkomsten zijn, maar je merkt nu aan zoveel dingen dat veel voetbalclubs gewoon maar wat aankloten en totaal geen financiele buffer hebben.

Structureel goed en gedegen beleid kom je vrijwel nergens tegen (geldt overigens ook voor veel clubs uit het buitenland). En dat is hier toch best vreemd. Dacht dat de KNVB altijd strikte controles uitvoerde op de financien. Nu ik erover nadenk hoor je daar eigenlijk al geruime tijd niets meer over. Paar jaar terug had je nog dikwijls dat clubs van Categorie wisselden omdat ze hun beleid niet op orde hadden. Nu kom ik dat nooit meer tegen. Bestaat dat uberhaupt nog?

8 minuten geleden zei Lazy:

Dacht dat de KNVB altijd strikte controles uitvoerde op de financien. Nu ik erover nadenk hoor je daar eigenlijk al geruime tijd niets meer over.

Ik heb dit voorjaar een docent gehad die in de licentiecommissie van de KNVB zit. Hij gaf aan dat ze er nog best druk mee waren, worden nog steeds voldoende boetes uitgedeeld. Over die categorieën zie ik ook weinig publicaties inderdaad.

Gepost (edited)
53 minuten geleden zei Lazy:

Bewijst eens te meer dat 80% van de Eredivisie en KKD geen goed beleid voert. Snap best dat clubs moeite hebben nu er geen inkomsten zijn, maar je merkt nu aan zoveel dingen dat veel voetbalclubs gewoon maar wat aankloten en totaal geen financiele buffer hebben.

Structureel goed en gedegen beleid kom je vrijwel nergens tegen (geldt overigens ook voor veel clubs uit het buitenland). En dat is hier toch best vreemd. Dacht dat de KNVB altijd strikte controles uitvoerde op de financien. Nu ik erover nadenk hoor je daar eigenlijk al geruime tijd niets meer over. Paar jaar terug had je nog dikwijls dat clubs van Categorie wisselden omdat ze hun beleid niet op orde hadden. Nu kom ik dat nooit meer tegen. Bestaat dat uberhaupt nog?

Nee is toen veranderd zal kijken of ik het kan vinden maar het gaat nu met een of andere clubscan mocht je er slecht voor staan. Dan krijg je een lijst met verbeterpunten ofzo.

Verder denk ik niet dat door 80% slecht beleid gevoerd wordt. Kan me namelijk niet herinneren dat met het oude financiële beoordelingssysteem 80% van de clubs in categorie 1 zat. Iedereen in de oude categorie 3 is een utopie. 

edit:

Hier wat uitleg

https://www.knvb.nl/downloads/sites/bestand/knvb/3009/richtlijn-financieel-ratingsysteem-1-juli-2019

En hier de rest betreft licenties

https://www.knvb.nl/competities/competitiezaken/licentiezaken/betaald-voetbal

Edited by Rossi

Sommige clubs hebben zich zeker niet makkelijk gemaakt qua beleid. Iedereen kent wel de situatie bij Twente en Roda.

Utrecht en Vitesse blijven te afhankelijk van een geldschieter en weigeren te bezuinigen op de selectie en maken liever miljoenenverlies. Heerenveen heeft ook problemen hiermee en gokt alleen maar op goede transfers. 

Ook denken clubs vaak te opportunistisch. Ik kan mij nog die talentpools of investeringspools herinneren die toen een hype waren. Investeerders schoten geld voor en kregen de ingelegde bedrag terug (en vaak ook nog een percentage van de transfersom). De meeste clubs hebben hierop gewoon verlies gemaakt. Clubs gaan blijkbaar er vanuit dat je winst maakt met elke transfer.

Recent ook het mooie voorbeeld van Cambuur. Ze bouwen een nieuw stadion, maar de kosten daarvan kunnen alleen gedragen worden door een club die in de eredivisie speelt. Gewoon een enorme gok en geen wonder dat men dit seizoen een dure ploeg heeft in de KKD (mede door geld van investeerders). Je kunt nu wel gaan janken op tv over de kosten van dit stadion, maar waarom bouw je er één als je niet zeker van bent dat je in de eredivisie speelt?

1 uur geleden zei Rossi:

Verder denk ik niet dat door 80% slecht beleid gevoerd wordt. Kan me namelijk niet herinneren dat met het oude financiële beoordelingssysteem 80% van de clubs in categorie 1 zat. Iedereen in de oude categorie 3 is een utopie. 

Thanks voor de links heren 👌🏻 En over die 80%: neuh ook toen was het niet veel qua beleid. Het was veelzeggend dat slechts een handjevol in de beste categorie zaten en bleven. Maar daaruit blijkt dus eigenlijk dat het licentie systeem ook kant noch wal raakte. 

en @FMNOOB tikt de spijker op de kop. Opportuun beleid en gokken op transfers is voor veel clubs normaal.

In een tijd als deze zie je dat maar al te duidelijk terug en staan ze allemaal met het handje op vragend naar de knvb te kijken. Vervolgens passen ze hun beleid er niet op aan en blijft het in feite een puinhoop. 

Gepost (edited)

Allemaal een beetje makkelijk praten dit. Sinds het Bosman-arrest is de transfermarkt helemaal gek geworden, spelers gaan om het minste of geringste weg. Je móet wel gokken op transfers. Ajax harkt 150M+ binnen na een goed seizoen en kan wat risicos nemen, maar dat betekent automatisch dat Feyenoord en PSV ook risico's moeten nemen om te kunnen concurreren. AZ moet weer gaan gokken om daarmee te concurreren, Vitesse en Utrecht daarmee, etc. 

Het bestaan van een transfermarkt betekent dat je als club feitelijk geen andere mogelijkheid hebt om mee te blijven doen, want je concurrenten doen het allemaal wel. Bij Twente en Roda is dat faliekant misgegaan, maar dat betekent niet dat de strategie per definitie slecht was - sterker nog, Twente is kampioen geworden door ambitieuze transfers.  

Edited by PJHoutman

Wij staan bovenaan ;) Het is zelfs 15% als je de 31.000 uit Heerenveen zelf neemt en niet de 50.000 uit de gemeente die hier staat.

https://pbs.twimg.com/media/EaLo-TCXYAAEwtb?format=jpg&name=small

Bij ons zal t rond de 5000 eindigen. Zoals altijd. Niet echt een scc cultuur maar vooral losse kaarten. Daarnaast gewoon ronduit weinig supporters voor een club uit de derde stad van Nederland

Op 11-6-2020 om 08:46 zei Satyr:

Wij staan bovenaan ;) Het is zelfs 15% als je de 31.000 uit Heerenveen zelf neemt en niet de 50.000 uit de gemeente die hier staat.

https://pbs.twimg.com/media/EaLo-TCXYAAEwtb?format=jpg&name=small

Klopt, maar dan ga je er vanuit dat alle seizoenskaarthouders in de gemeente Heerenveen in de stad Heerenveen zitten.

19 minuten geleden zei Kelvin:

Klopt, maar dan ga je er vanuit dat alle seizoenskaarthouders in de gemeente Heerenveen in de stad Heerenveen zitten.

Ja, dat doen ze bij alle clubs. Anders zou Ajax bij wijze van spreken op 0% zitten.

Zondagavond 20.00. We zitten er aan vast... wat een kansloze tijd.

Met geen publiek erbij boeien de dagen mij weinig. En dat ‘gezeur’ van 8u s’avonds is kut, ja weet je; we gaan ook doordeweeks naar concerten in Amsterdam, Rotterdam (oid) die pas eindigen om +-23u. Wellicht is 20u niet ideaal maar dat zijn 12.15u en 16.45u ook niet. En ik denk dat clubs wellicht 1 of 2x per seizoen op dat tijdstip zullen spelen. 

Gepost (edited)

Echt he. Er wordt al decennia Europees gespeeld om die tijden en op zondag is het ineens een probleem? Snap daar niet veel van en zou het juist chill vinden, overdag alle tijd voor amateurvoetbal.

Aan de andere kant kan ik niet in iedereens agenda kijken, dus heb makkelijk praten. 

Edited by Sophomore

1 uur geleden zei Sophomore:

Echt he. Er wordt al decennia Europees gespeeld om die tijden en op zondag is het ineens een probleem? Snap daar niet veel van en zou het juist chill vinden, overdag alle tijd voor amateurvoetbal.

Aan de andere kant kan ik niet in iedereens agenda kijken, dus heb makkelijk praten. 

Naja, wij gaan vooraf altijd kroegen dus dan is 20u niet ideaal op zondagavond. Zondagavond zou ik ook eerder de auto pakken ipv het OV.