Jump to content

Formule 1 / Indycar etc.


Richarð.

Recommended Posts

Gaat weer een leuk jaartje worden voor de Max en RB fans. Volgens de geruchten en data reed de RB rond in de laagst mogelijke engine mode en had Max amper degradatie, op alle banden ;c

 

Die gaat weer wat records scherper stellen dit jaar..

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden zei De Raam:

Gaat weer een leuk jaartje worden voor de Max en RB fans. Volgens de geruchten en data reed de RB rond in de laagst mogelijke engine mode en had Max amper degradatie, op alle banden 

 

Die gaat weer wat records scherper stellen dit jaar..

 

Zal wel goed zijn voor de sport weer zo'n jaar

Link to comment
Share on other sites

Zonder iets aan de inspanning en prestaties af te willen doen, en ik vind F1 ook echt wel vrij tof, maar het is toch eigenlijk niet echt een volwaardige sport imo. Omdat sport voor mij gaat om een menselijke krachtmeting. En natuurlijk zijn er tal van sporten waar materiaal enorm van belang is. Maar ik ken geen sport waar verschillen in materiaal structureel dermate groot en bepalend zijn. En daarmee gaat het idee van een (min of meer) gelijkwaardige krachtmeting wel verloren.

Link to comment
Share on other sites

Niet om dit nu direct de grond in te boren (want ik gok dat de meningen hierover redelijk verdeeld zijn), maar met voetbal is dat toch exact net zo van invloed. De materialen en randvoorwaarden die pak 'm beet Manchester City en diens spelers tot hun beschikking hebben zijn beter dan die bij Excelsior of Helmond Sport, wat direct invloed heeft op de prestaties. Of laat ik het zo stellen, ik kan me niet voorstellen dat een Haaland dito prestaties en resultaten op de mat zou leggen bij een Excelsior of Helmond Sport, puur omdat de randvoorwaarden en materialen daar van mindere kwaliteit zijn dan hij nu gewend is.

 

Plus, ik weet niet of je het trainingsschema van een F1-coureur wel eens gezien of gelezen hebt? Ga er maar aan staan hoor.

Link to comment
Share on other sites

18 minuten geleden zei Fantasy:

Niet om dit nu direct de grond in te boren (want ik gok dat de meningen hierover redelijk verdeeld zijn), maar met voetbal is dat toch exact net zo van invloed. De materialen en randvoorwaarden die pak 'm beet Manchester City en diens spelers tot hun beschikking hebben zijn beter dan die bij Excelsior of Helmond Sport, wat direct invloed heeft op de prestaties. Of laat ik het zo stellen, ik kan me niet voorstellen dat een Haaland dito prestaties en resultaten op de mat zou leggen bij een Excelsior of Helmond Sport, puur omdat de randvoorwaarden en materialen daar van mindere kwaliteit zijn dan hij nu gewend is.

 

Plus, ik weet niet of je het trainingsschema van een F1-coureur wel eens gezien of gelezen hebt? Ga er maar aan staan hoor.

 

Daarom zeg ik ook dat ik niets af wil doen aan de inspanning en de prestatie. En nee, natuurlijk zou Haaland niet hetzelfde presteren bij Excelsior of Helmond. Wat wel zo is, is dat Haaland ook op dat niveau gespeeld heeft, zich onderscheiden heeft en zo bij Man City terecht is gekomen. Dat geldt natuurlijk voor de toppers in de F1 ook. Maar waar het voor Hamilton, Russel, Leclerc etc nu feitelijk niet mogelijk is om Verstappen te kloppen, is het voor Dortmund wel mogelijk Bayern te kloppen. Of voor Arsenal om Man City te kloppen. Het verschil in de top wordt uiteindelijk op het veld gemaakt door de prestaties van de spelers. Dat is bij F1 imo niet in dezelfde mate vol te houden.

 

PSV wordt kampioen omdat de spelers beter presteren (geïnstrueerd door de coach) dan die van de concurrentie. Niet omdat ze betere voetbalschoenen hebben of de keeper handschoenen met meer grip.

Ik ga dus tot op  zekere hoogte met je mee, maar 'exact zo van invloed' is imo echt niet het geval.

Edited by Hwb
Link to comment
Share on other sites

Het materiaal is niet uit zichzelf goed. Je koopt niet even een paar onderdelen bij elkaar. Er zit een enorm research team, je hebt ontwerpers,  je hebt de coureur die moet kunnen ontdekken welke afstelling veranderd moet worden om er een beter resultaat uit te krijgen en dan heb je nog de monteurs die dat voor elkaar moeten weten te krijgen.

 

Het is een te makkelijke take imo om het op het materiaal af te schuiven.

Edited by Richarð.
Link to comment
Share on other sites

11 minuten geleden zei Hwb:

 

Daarom zeg ik ook dat ik niets af wil doen aan de inspanning en de prestatie. En nee, natuurlijk zou Haaland niet hetzelfde presteren bij Excelsior of Helmond. Wat wel zo is, is dat Haaland ook op dat niveau gespeeld heeft, zich onderscheiden heeft en zo bij Man City terecht is gekomen. Dat geldt natuurlijk voor de toppers in de F1 ook. Maar waar het voor Hamilton, Russel, Leclerc etc nu feitelijk niet mogelijk is om Verstappen te kloppen, is het voor Dortmund wel mogelijk Bayern te kloppen. Of voor Arsenal om Man City te kloppen. Het verschil in de top wordt uiteindelijk op het veld gemaakt door de prestaties van de spelers. Dat is bij F1 imo niet in dezelfde mate vol te houden.

 

PSV wordt kampioen omdat de spelers beter presteren (geïnstrueerd door de coach) dan die van de concurrentie. Niet omdat ze betere voetbalschoenen hebben of de keeper handschoenen met meer grip.

Ik snap waar je vandaan komt maar je moet niet vergeten dat een F1 team uit honderden mensen bestaat, die samen een prestatie leveren. Dat wat je op TV ziet is enkel de kers op de taart. Het materiaal waar je naar refereert wordt geleverd door dat team van honderden mensen en dat is toch wezenlijk wél een soort van menselijke krachtmeting? Het team van Red Bull heeft gewoon een betere auto gebouwd dan de rest van de teams.

 

Dan heb je nog strategie, pitstops, setups, interpretatie van data, etc. 

 

Voor de coureurs is je teammaat je directe concurrent, die gebruik maakt van hetzelfde materiaal. 

 

Ja, het materiaal is bepalend maar het materiaal wordt ook aangeleverd door te teams. Door de budgetcap heeft iedereen wat dat betreft gelijke kansen. Dus wellicht is de uitdaging in F1 juist wel groter dan de krachtmeting in het voetbal of andere sporten. Juist omdat je als atleet minder het verschil kunt maken.

 

En dan heb je ook nog de verdeling van CFD en windtunnel uren. De topteams hebben het wat dat betreft zwaarder dan de kleinere teams. Om opnieuw te referen naar het voetbal, krijgt een Excelsior nooit die kans om dichter bij City te komen ;)

Edited by De Raam
Link to comment
Share on other sites

10 uur geleden zei De Raam:

Ik snap waar je vandaan komt maar je moet niet vergeten dat een F1 team uit honderden mensen bestaat, die samen een prestatie leveren. Dat wat je op TV ziet is enkel de kers op de taart. Het materiaal waar je naar refereert wordt geleverd door dat team van honderden mensen en dat is toch wezenlijk wél een soort van menselijke krachtmeting? Het team van Red Bull heeft gewoon een betere auto gebouwd dan de rest van de teams.

 

Dan heb je nog strategie, pitstops, setups, interpretatie van data, etc. 

 

Voor de coureurs is je teammaat je directe concurrent, die gebruik maakt van hetzelfde materiaal. 

 

Ja, het materiaal is bepalend maar het materiaal wordt ook aangeleverd door te teams. Door de budgetcap heeft iedereen wat dat betreft gelijke kansen. Dus wellicht is de uitdaging in F1 juist wel groter dan de krachtmeting in het voetbal of andere sporten. Juist omdat je als atleet minder het verschil kunt maken.

 

En dan heb je ook nog de verdeling van CFD en windtunnel uren. De topteams hebben het wat dat betreft zwaarder dan de kleinere teams. Om opnieuw te referen naar het voetbal, krijgt een Excelsior nooit die kans om dichter bij City te komen

 

Dat klopt. Dat weet ik ook. En ik vind het ook, van alle betrokkenen, razendknap. Ik vind F1 ook wel tof, geen enorme fan, maar ik volg het altijd wel. Het was van mij ook niet bedoeld als F1-bashen.

 

Maar dat je als atleet minder het verschil kunt maken, doet voor mij wel afbreuk aan het sportieve element. Nu heeft elke sport dat tot op zekere hoogte (schaatsen heeft het bijvoorbeeld gehad met snellere pakken en vooral de klapschaats, bij wielrennen zit er ook verschil tussen verschillende fietsmerken), maar bij mijn weten is er geen sport waar de verschillen zo structureel en groot zijn als auto-/motorsport.

 

Wat daarbij komt, is dat de vergelijking wordt gemaakt tussen Man City en Excelsior/Helmond Sport. Dat is exact het punt natuurlijk. In voetbal spelen die in 3 verschillende competities, in F1 zitten ze bij elkaar. Het is alsof je in de PL speelt met City, Tottenham, West Ham, Bournemouth, Brentford, Burnley, Sheffield, aangevuld met teams uit de Championship, League One en League Two. Er wordt (op de baan) niet gestreden met gelijke middelen. Dat is bij bijvoorbeeld voetbal wel min of meer. Daar zijn er buiten het veld ook omstandigheden die tot grote kwaliteitsverschillen tussen teams zorgen, maar ook de top ontloopt elkaar daar veel minder (muv Frankrijk en Duitsland, zou je kunnen zeggen).

Link to comment
Share on other sites

Nog een laatste toevoeging, en dan is mijn punt wel duidelijk. Ik wil er namelijk ook niet een enorme discussie van maken waarbij het lijkt alsof ik heel heftig iets aan het betogen ben, waar anderen lijnrecht tegenover staan (waarschijnlijk is dat al mislukt btw).

Waar je bij andere sporten relatief eenvoudig kunt zien hoe goed de sporters/teams relatief zijn, is dat bij F1 moeilijker. Het is overduidelijk Feyenoord vorig jaar betere spelers had dan NEC. Of dat Vd Poel een betere wielrenner was dan Fred Wright. Maar is Stroll (74 ptn) een betere coureur dan Bottas (10 ptn)? Albon had minder dan de helft van de punten dan Ocon, maar is hij ook minder goed? Bij het wegen van de prestatie van de coureur moet je altijd de factor van de auto enorm meewegen. Ik bedoel, het is niet vol te houden dat Perez vorig jaar de op een na beste coureur op de grid was. Zowel Hamilton als Alonso zijn in elk geval beter dan hij. Zijn ze ook beter dan Verstappen? Daar kun je heel lang over discussiëren, maar valt eigenlijk niet écht te zeggen (toegegeven, dat is bij Messi en Cristiano Ronaldo niet wezenlijk anders; maar daar kun je in elk geval nog prestaties naast elkaar leggen die onder vergelijkbare omstandigheden zijn behaald).

 

Wel iets grappigs, niet als voorstel voor de F1, bij een grote wedstrijd (weet niet welke, misschien zelfs wel het WK) voor paardspringen, doen alle ruiters eerst een manche op hun eigen paard en daarna een manche op een (door loting aangewezen) paard van een concurrent.

Link to comment
Share on other sites

Hele Drive to Survive kan ik missen als kiespijn. Teert dit seizoen weer op Steiner voor entertainmentwaarde. Hoe gaan ze dit oplossen volgend seizoen?

 

Buxten die over ieder dingetje een dramasausje mikt en who the fuck vond het een goed idee om Danica Patrick te vragen? Eyecandy, verder?

 

Er zijn toch wel betere opties om inzicht te geven vanuit rijdersperspectief. Oud coureurs genoeg toch. 

Link to comment
Share on other sites

3 uur geleden zei Hwb:

Ik wil er namelijk ook niet een enorme discussie van maken waarbij het lijkt alsof ik heel heftig iets aan het betogen ben, waar anderen lijnrecht tegenover staan (waarschijnlijk is dat al mislukt btw).

Volgens mij valt dat heel erg mee. Je deelt jouw perspectief en mening op een heel gezonde en prettige manier en je kunt het niet altijd maar met elkaar eens zijn. Dat is ook prima.

 

Ik snap de mening die je hebt ook echt wel en ergens heb je gewoon een punt. Maar ik vind wel dat je iets te veel aan de coureurs blijft hangen, die slechts een heel klein deel zijn van de gehele krachtmeting waar deze sport om draait.

Edited by De Raam
Link to comment
Share on other sites

50 minuten geleden zei De Raam:

Volgens mij valt dat heel erg mee. Je deelt jouw perspectief en mening op een heel gezonde en prettige manier en je kunt het niet altijd maar met elkaar eens zijn. Dat is ook prima.

 

Ik snap de mening die je hebt ook echt wel en ergens heb je gewoon een punt. Maar ik vind wel dat je iets te veel aan de coureurs blijft hangen, die slechts een heel klein deel zijn van de gehele krachtmeting waar deze sport om draait.

 

Dat is inderdaad de kern én waarom ik het jammer vind. Dat de sporters slechts een heel klein deel van de gehele krachtmeting zijn, staat voor mij (enigszins) op gespannen voet met het fundamentele concept van sport. Maar dat kan ook mijn beperkte blik zijn.

 

Link to comment
Share on other sites

Op 25-2-2024 om 13:11 zei Hwb:

 

Dat is inderdaad de kern én waarom ik het jammer vind. Dat de sporters slechts een heel klein deel van de gehele krachtmeting zijn, staat voor mij (enigszins) op gespannen voet met het fundamentele concept van sport. Maar dat kan ook mijn beperkte blik zijn.

 

 

Ik denk dat Formule 1 (en autosport meer in het algemeen, zoals de WEC) in die zin uniek is, dat de ontwikkeling van het materiaal in feite onderdeel is van de sport, omdat die ook gereguleerd wordt, tot op zekere hoogte. De FIFA zal bijvoorbeeld geen regels stellen aan het trainingsschema van Ajax, maar de FIA doet dat wel voor coureurs en fabrikanten. Hierdoor worden de techneuten, ingenieurs en noem ze allemaal maar op ook onderdeel van het sportieve element. De sport begint al bij de ontwikkeling van de auto. Adrian Newey is minstens zo belangrijk voor Max' wereldtitels als Max zelf. Alleen dit menselijke element van de sport wordt grotendeels buiten beschouwing gelaten, we kijken in feite alleen naar de laatste loodjes als de we race bekijken.

Link to comment
Share on other sites

4 uur geleden zei Wolf_pd:

Atlanta toevallig? Sinds de reconfiguration daar is het veel meer een baan ala Daytona en Talladega geworden.

Ja.

 

0,003 seconden verschil. Dat is echter pas de 3e in de rij, er was al eens 0,001 tussen de nummer 1 en 2 namelijk.

 

Voor drie auto's samen is het wel een record.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...