Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[Tournament] Beste film van 2005

vinnypassy

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 204
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

1. Batman Begins - V For Vendetta

Twee films die eigenlijk over hetzelfde gaan, en toch weer niet. Ook twee films die eigenlijk dezelfde opzet hebben, maar toch ook weer niet. BB heb ik altijd een ijzersterke film gevonden, los van het feit of het nu een superhero-film is. Blijft ook veruit mijn favoriet uit Nolan's Batman reeks, vanwege die gritty opbouw van het karakter en het ontstaan van het symbool. Maar V heeft een soort X-factor die ik in BB niet terugvind. En het personage V is sowieso één van de coolste in de filmgeschiedenis wat mij betreft, met de ene memorabele monoloog na de andere.

2. Brick - Kiss Kiss Bang Bang

Deze staan niet zo gek ver van elkaar in mijn lijst, dus de keuze is niet simpel. In mijn ogen zijn het allebei cultfilmpjes die nooit echt de erkenning hebben gekregen die ze verdienen. En voor zowel JGL als Downey Jr. vind ik het misschien wel hun beste rol die ze ooit speelden. Zijn ook qua stijl nog vrij vergelijkbaar ook, hebben allebei bepaalde film noir elementen, maar dan doorspekt met de nodige luchtigheid, de soms wat bizarre maar evenzeer donkere en subtiele humor, en een mysterieus sfeertje. Maar ik denk dat ik KKBB toch net dat tikkeltje beter vind, net iets grappiger en verrassender. Vandaar de keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ohja. Ik vergeet mijn eigen deadlines steeds, het is ook veel te druk. Nou, verlengd tot en met vanavond 20.00u dan maar.

1. Batman Begins - V For Vendetta

2. Brick - Kiss Kiss Bang Bang

Beide eigenlijk op gevoel niet zo moeilijk. BB en V ontlopen elkaar niet zoveel voor mijn gevoel, maar V is gewoon V. Dat blijft altijd zo verschrikkelijk lekker hangen. En Brick is gewoon heel dik. Pas opnieuw gezien en het is jammer - maar tegelijk ook goed - dat er niet meer van dit soort filmpjes gemaakt worden. Een beetje tussen cult en neo-noir in, dat is toch heerlijk? Dus dit was niet zo heel moeilijk voor me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ocHpbYn.jpg

Stemmen:

• Stemmen doe je door je favoriet dikgedrukt te maken.

• Stem alleen als je beide films hebt gezien.

• Wijzigingen en aanvullingen graag plaatsen in een nieuwe post.

• Ronde sluit woensdag 27 april 20.00u.

FINALE

1. V for Vendetta - Brick

[spoiler=V for Vendetta][YOUTUBE]k_13fFIrhPk[/YOUTUBE]

ACUpr5GvVsE

KKvvOFIHs4k

[spoiler=Brick][YOUTUBE]4Zfw8__A7ps[/YOUTUBE]

v_6s22L1GrQ

C-YevZUQ9cU

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verklaar deze stem ongeldig, aangezien hij niet binnen de 24 uur was :LO:

Maar in de kleine lettertjes van de spelregels staat dat als er binnen de gestelde tijd geen winnaar is gekozen en de organisator zich afzijdig heeft gehouden van de stemming, deze volledig in het recht staat de tweestrijd te forceren. Dus jij hebt niet zoveel ongeldig te verklaren. ;sm;

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ik zelf het goede voorbeeld dan maar geven:

V is zo'n heerlijke, grote film, vol met dingen die je eigenlijk wel goed móet vinden. Inhoudelijk en visueel, in het grotere geheel maar ook op meer gedetailleerd niveau. Een moderne klassieker. Maar Brick... Ik heb natuurlijk al een zwak voor de film noir: het is wat mij betreft de klassieke vorm van een film voor mannen. Donker, grimmig, mysterieus, een femme fatale. Het genre is heel moeilijk gebleken om in tegenwoordig na te maken, of zelfs een nieuwe twist te geven. Maar Brick is daar een uitzondering op. Het heeft zo'n lekkere highschool-uitstraling gecombineerd met de typerende onderdelen van een noir en het is simpelweg zo'n film die me blij maakt om gezien te hebben. V heeft dat ook, maar Brick net iets meer. Gewoon omdat het weer eens wat anders is en een film die tegenwoordig vrij uniek is in zijn soort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beiden geen favorieten van mij, maar als ik er toch één moet kiezen, is het Brick. Ik sluit me aan bij wat vinny zegt over de combinatie die je vandaag niet ziet en waar ik van vrees dat we van dit zo goed als uitgestorven genre niet veel meer gaan zien. Dus de originaliteitsfactor geeft bij mij de doorslag, waar V for Vendetta inderdaad misschien memorabel is, maar zichzelf voor mij wat in de voet schiet door té speciaal te willen doen om het speciaal doen. Brick zorgt voor mij tenminste voor een compleet geheel, terwijl V te veel verschil kent tussen zijn hoogtes en laagtes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

V for Vendetta - Brick

Vind het haast pretentieus, nee, expres voor de underdog gaan, om Brick beter te vinden. Een fijne film he, wellicht niet zo bekend, maar V for Vendetta jongens, dat is toch een klasse daarboven? Welke quote's van Brick noemen jullie? Van V for Vendetta kent iedereen minstens "Remember, Remember, the 5th of November", daarbij de rol van Natalie Portman, de schoonheid, het masker, de 1812 overture van Tsjaikovski, de gelaagdheid in het verhaal.. Ik zou V ook makkelijk nog 3x kijken itt dan Brick. Afijn, ieder zijn stem, vrijheid van meningsuiting :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quotes zijn absoluut niet vereist om een film goed te vinden.

Eens, dat wilde ik ook niet zeggen, het zegt in mijn ogen wel wat over in hoeverre de film je bij blijft en derhalve welke impact deze heeft gemaakt. Natuurlijk kun je nu quote's opnoemen uit films die ook iedereen kent terwijl het echt kutfilms zijn, maar voor mij is het een van de aspecten die in deze bij V voor mij het verschil maakt. Er zijn zoveel dingen niet vereist, die wel doorslaggevend kunnen zijn voor de individu ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nja. Quotes kunnen je bijblijven, of een film kan je bijblijven. Die twee hoeven niet perse hand in hand te gaan. Voor jou is dat bij V dan wel zo, ik vond overigens zijn hele monologen geweldig en ga die niet reduceren tot kleine quotes. Maar het gekke is dat ik, als ik er mijn eigen lijst op na sla, V ook gewoon hoger heb staan dan Brick. Maar toch ga ik hier nu voor die laatste :D net omdat het zo'n uniek filmpje is en imo wat onterecht under the radar blijft, terwijl iedereen V ondertussen wel al kent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonet Brick gezien. Prima filmpje, maar komt zoals Pieter al zei nergens in de buurt van V for Vendetta. De ontmoeting met Evey, de ouverture op het dak, de speech in alle huiskamers. Legendarische scènes stuk voor stuk. Een geweldige Weaving en Portman, de coolheid van V, perfect opgebouwd verhaal.

Maargoed, mocht Brick winnen zou ik dat opzich ook nog wel oké vinden. Lekker cultfilmpje en originele winnaar dan. Dat is ook wel eens leuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites