Simonsav Geplaatst 5 januari 2016 Share Geplaatst 5 januari 2016 Is Birdman niet uit 2014? Jazeker, randgevalletje. Hij draaide bijvoorbeeld al op een filmfestival in België in oktober 2014, had ik hem toen kunnen zien dan zat hij in mn jaaroverzicht van 2014. Maar het werd dus pas januari 2015, vandaar ;sm; Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Montass Geplaatst 5 januari 2016 Share Geplaatst 5 januari 2016 Ik appte deze van de week al aan Simon, maar wellicht vinden anderen het ook leuk om te weten. De top 10 uit Latijns-Amerika van 2015. [spoiler=top zehn jawohl]1. El Club, Pablo Larraín (Chili) 2. El Clan, Pablo Trapero (Argentinië) 3. Que horas ela volta, Anna Muylaert (Brazilië) 4. El abrazo de la serpiente, Ciro Guerra (Colombia, Argentinië en Venezuela) 5. Desde allá, Lorenzo Vigas (Venezuela, Mexico) 6. 600 millas, Gabriel Ripstein (Mexico) 7. El botón de nácar, Patricio Guzmán (Chili) 8. Magallanes, Salvador de Solar (Peru, Argentinië en Colombia) 9. Ixcanul, Jayro Bustamante (Guatemala) 10. Lo que lleva el río, Mario Crespo (Venezuela) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 5 januari 2016 Share Geplaatst 5 januari 2016 Wie heeft die samengesteld? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Montass Geplaatst 5 januari 2016 Share Geplaatst 5 januari 2016 Bron: El Espectador (filmtijdschrift van El Pais uit Colombia) Dit jaar was een geweldig jaar voor de Latijns-Amerikaanse filmindustrie. Sinds een aantal jaren is het binnen de prestigieuze filmfestivals een soort traditie geworden om films uit Latijns Amerika op het programma te hebben. De Chileense film El club van regisseur Pablo Larraín heeft op het filmfestival in Berlijn de Zilveren Beer gewonnen en de Venezolaanse film Desde allá van Lorenzo Vigas won de Gouden Leeuw voor beste film tijdens het Filmfestival in Venetië. Een aantal filmmakers heeft gedurfd om hun producties in inheemse talen te maken zoals de Colombiaanse film El abrazo de la serpiente van Ciro Guerra. In deze film wordt, onder andere, in Cubeo, Murui Huitoto, Ticuna en Wanano gesproken. In de Venezolaanse film Lo que lleva el río van Mario Crespo wordt het in het Spaans en in de Warao taal gesproken. Opmerkelijk is de Guatemalteekse film Ixcanul van Jayro Bustamante. Deze film wordt in zijn geheel in Kaqchikel-Maya gesproken. Verschillende Europese filmmakers kijken over de Atlantische Oceaan om te zien welke verhalen worden verteld in deze kleine industrieën ondanks de overweldigende aanwezigheid van de Hollywood films. El Espectador, het Latijns-Amerikaanse filmtijdschrift van El País, heeft een lijst gemaakt van de top tien van 2015: 1) El Club, Pablo Larraín (Chili) 2) El Clan, Pablo Trapero (Argentinië) 3) Que horas ela volta, Anna Muylaert (Brazilië) 4) El abrazo de la serpiente, Ciro Guerra (Colombia, Argentinië en Venezuela) 5) Desde allá, Lorenzo Vigas (Venezuela, Mexico) 6) 600 millas, Gabriel Ripstein (Mexico) 7) El botón de nácar, Patricio Guzmán (Chili) 8) Magallanes, Salvador del Solar (Peru, Argentinië en Colombia) 9) Ixcanul, Jayro Bustamante (Guatemala) 10) Lo que lleva el río, Mario Crespo (Venezuela) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DubbelFris Geplaatst 5 januari 2016 Share Geplaatst 5 januari 2016 Wie heeft die samengesteld? +1 voor je avatar :clap: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 5 januari 2016 Share Geplaatst 5 januari 2016 Ja mooie top 10. Al van zes titels gehoord. El Clan komt wellicht volgend jaar nog uit. Nummertje 4 is nog in de running voor best foreign language film (maar is volgens mij niet echt iets voor mij); 600 millas heb ik al eens opgezocht, voor el boton de nacar moet ik eerst nostalgia de la luz kijken (die ik op dvd heb liggen), en ixcanul draait nu, en kijk ik misschien. El Club draait ook nu. (kijk ik misschien ook als ik zin heb). Jauja, relatos salvajes en refugiado zijn dan nog eens goede recente Argentijnse cinema. Op IFFR ook veel aandacht voor Zuid Amerika (er draaien alvast 2 Ecuadoriaanse films, een paar Mexicaanse films, een Braziliaanse film). Ik verwacht veel zelfs van één van die Mexicaanse film. Er zit ook een Ecuadoriaanse coming-of-age bij (heb het programma maar met een half oog bekeken omdat die titels me toch niet veel zeggen, ik zie achteraf wel wat er redelijk ontvangen wordt, en als die me dan liggen leg ik dan wel eens op van de jaar of ga ik kijken als ze draaien in het filmhuis (hopelijk draaien ze er een paar). Films uit die contreien zijn interessant omdat ik er sowieso veel naar wil reizen en eventueel later wil wonen, en films geven je een beeld beetje van die streek (de sfeer), en eerdere ervaringen met cinema langs die kanten verliepen goed. (al zijn dat meer grotere producties dan wel.) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 7 januari 2016 Share Geplaatst 7 januari 2016 (bewerkt) 01 Ex Machina 02 It Follows 03 Mustang 04 Victoria 05 Beasts of No Nation 06 Saul Fia [son of Saul] 07 Relatos salvajes [Wild Tales] 08 Crimson Peak 09 A Girl Walks Home Alone at Night 10 The Theory of Everything 11 Love 12 The Imitation Game 13 Plemya [The Tribe] 14 Sicario 15 Turist [Force Majeure] 16 Straight Outta Compton 17 Southpaw 18 American Sniper 19 Everest 20 La Isla Minima [Marshland] 21 Cobain: Montage of Heck 22 Ich seh, Ich seh [Good Bye Mommy] 23 Jurassic World 24 Inside Out 25 Umimachi Diary [Our Little Sister] 26 Birdman: or (The Unexpected Virtue of Ignorance) 27 Sergio Herman, Fucking Perfect 28 Far From The Madding Crowd 29 Timbuktu 30 Spring 31 Black Mass 32 Echoes of War 33 Jauja 34 Me and Earl and the Dying Girl 35 Dope 36 Foxcatcher 37 Selma 38 Inherent Vice 39 The Stanford Prison Experiment 40 The Longest Ride 41 The Walk 42 The 33 43 San Andreas 44 Chappie 45 Mad Max: Fury Road 46 Pawn Sacrifice 47 Black 48 Minions 49 Tangerine 50 Lost River 51 Paper Towns 52 Jupiter Ascending 53 Kingsman: The Secret Service 54 Racing Extinction 55 The Interview Ga het dus toch hierbij houden, vragen om een bepaalde positie, stel ze maar gerust. Maar weet dat het een persoonlijke lijst is. Special thanks to vinnypassy, dank je wel :) voor het mogen gebruiken van de sterretjes. 7 januari 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Keeza Geplaatst 7 januari 2016 Share Geplaatst 7 januari 2016 Mooie, maar vooral overzichtelijke lijst [MENTION=14230]Lakigigar[/MENTION]; Mooie titels in je top 20, ondanks dat ik er nog wat niet heb gezien. (Y) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 8 januari 2016 Share Geplaatst 8 januari 2016 Heb weliswaar 1 film uit 2015 gezien zover ik heb bijgehouden en dat is Jurassic World. Van de 247 films die ik beoordeeld heb op IMDB staat ie op plek 242, dus veel meer heb ik er dan ook niet over te zeggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vinnypassy Geplaatst 24 januari 2016 Share Geplaatst 24 januari 2016 Jullie hadden deze nog tegoed van me. Dunne top, brede suptop. Alleen top 10 staat echt op volgorde. 001 Birdman: Or (The Unexpected Virtue Of Ignorance) • Alejandro González Iñárritu 002 Sicario • Denis Villeneuve 003 Victoria • Sebastian Schipper 004 Ex Machina • Alex Garland 005 Turist • Ruben Östlund 006 Inside Out • Pete Docter 007 Kurt Cobain: Montage of Heck • Brett Morgen 008 Lost River • Ryan Gosling 009 Jauja • Lisandro Alonso 010 Plemya (The Tribe) • Miroslav Slaboshpitsky 011 Steve Jobs • Danny Boyle 012 Me and Earl and the Dying Girl • Alfonso Gomez-Rejon 013 La Isla Mínima • Alberto Rodríguez 014 A Most Violent Year • J.C. Chandor 015 War Book • Tom Harper 016 Mad Max: Fury Road • George Miller 017 Omoide no Mânî (When Marnie Was There) • Hiromasa Yonebayashi 018 Wild • Jean-Marc Vallée 019 Louder Than Bombs • Joachim Trier 020 Mustang • Deniz Gamze Ergüven 021 Inherent Vice • Paul Thomas Anderson 022 Straight Outta Compton • F. Gary Gray 023 A Family Affair • Tom Fassaert 024 Carol • Todd Haynes 025 Star Wars: the Force Awakens • J.J. Abrams 026 Suburra • Stefano Sollima 027 Tussen 10 en 12 • Peter Hoogendoorn 028 Loin des hommes • David Oelhoffen 029 Entourage • Doug Ellin 030 The Dark Horse • James Napier Robertson 031 Erbarme Dich - Matthäus Passion Stories • Ramón Gieling 032 Sergio Herman, Fucking Perfect • Willemiek Kluijfhout 033 Mission: Impossible - Rogue Nation • Christopher McQuarrie 034 Dope • Rick Famuyiwa 035 X+Y • Morgan Matthews 036 Wildlike • Frank Hall Green 037 Burnt • John Wells 038 Knight of Cups • Terrence Malick 039 Youth • Paulo Sorrentino 040 La Loi du Marché • Stéphane Brizé 041 Beasts of no Nation • Cary Joji Fukunaga 042 Timbuktu • Abderrahmane Sissako 043 Citizenfour • Laura Poitras 044 Mita Tova (The Farewell Party) • Sharon Maymon 045 The Imitation Game • Morten Tyldum 046 Life Itself • Steve James 047 Kingsman: the Secret Service • Matthew Vaugh 048 Bloed, Zweet & Tranen • Diederick Koopal 049 Spectre • Sam Mendes 050 Prins • Sam de Jong 051 Nie Yin Niang (The Assassin) • Hsiao-Hsien Hou 052 Mia Madre • Nanni Moretti 053 Schneider vs. Bax • Alex van Warmerdam 054 Melody • Bernard Bellefroid 055 Bande de Filles (Girlhood) • Céline Sciamma 056 The Theory of Everything • James Marsh 057 Fast & Furious 7 • James Wan 058 American Sniper • Clint Eastwood 059 Paper Towns • Jack Schreier 060 Avengers: Age of Ultron • Joss Whedon 061 The Man From U.N.C.L.E. • Guy Ritchie 062 Southpaw • Antoine Fuqua 063 The Martian • Ridley Scott 064 The Lobster • Giorgos Lanthimos 065 Love & Mercy • Bill Pohlad 066 Before We Go • Chris Evans 067 American Ultra • Nima Nourizadeh 068 Slow West • John Maclean 069 Phoenix • Christian Petzold 070 Frank • Lenny Abrahamson 071 Pitch Perfect 2 • Elizabeth Banks 072 Spy • Pau Feig 073 Comet • Sam Esmail 074 Terminator Genisys • Alan Taylor 075 Ich Seh, Ich Seh • Severin Fiala & Veronika Franz 076 Er Ist Wieder Da • David Wnendt 077 Ni Le Ciel Ni La Terre • Clément Cogitore 078 Ant-Man • Peyton Reed 079 The Intern • Nancy Meyers 080 Magical Girl • Carlos Vermut 081 Every Thing Will Be Fine • Wim Wenders 082 Zvizdan • Dalibor Matanic 083 Love • Gaspar Noé 084 A Girl Walks Home Alone At Night • Ana Lily Amirpour 085 Tu dors Nicole • Stéphane Lafleur 086 Black Mass • Scott Cooper 087 We Are Your Friends • Mas Joseph 088 Bridge of Spies • Steven Spielberg 089 Réalité • Quentin Dupieux 090 Focus • Glenn Ficarra & John Requa 091 Trainwreck • Judd Apatow 092 Sleeping With Other People • Leslye Headland 093 Tous Les Chats Sont Gris • Savina Dellicour 094 Kawaki (The World of Kanako) • Tetsuya Nakashima 095 Irrational Man • Woody Allen 096 Amour Fou • Jessica Hausner 097 Ted 2 • Seth MacFarlane 098 The Hunger Games: Mockingjay Part 2 • Francis Lawrence 099 Formales Gewissen • Yves Netzhammer http://i.imgur.com/sYMVwfu.jpg[/img] Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 24 januari 2016 Share Geplaatst 24 januari 2016 Die laatste krijgt een 0? :D Ik kan me er wel in vinden. Top 4 is dezelfde als die van mij, dus dan heb je het altijd goed gedaan :checkit: Paar zeer aangename verrassingen bij mij moet ik bij jou helaas wel een pak lager zoeken. Zvizdan wist ik al natuurlijk, A Girl Walks.. ook wel jammer, je zou denken dat jij die aparte stijl wel kon apprecieren. Ook Wildlike staat niet heel hoog, maar de selectie 3.5* is wel erg ruim bij jou dus het is niet dat je die matig vond eigenlijk. Jauja moet ik nog steeds zien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vinnypassy Geplaatst 24 januari 2016 Share Geplaatst 24 januari 2016 Nee, die heb ik geen beoordeling gegeven. Short op het IFFR, voorafgaand aan Realité, wist echt niet wat ik ermee aan moest. En inderdaad veel op 3,5, hoewel sommige daarvan nu wel op 3 sterretjes konden komen. Maar goed, gewoon een jaar met veel prima filmpjes die gewoon geen echte toppers waren. A Girl Walks Home Alone At Night moet ik eigenlijk opnieuw zien. Ik zag die nadat ik drie uur half opgevouwen in het Oude Luxor had gezeten en ik gewoon moe was. Moest ook serieus moeite doen om niet in slaap te vallen tijdens de film, maar de kans is er dus dat dat ook aan mij heeft gelegen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
-Koen- Geplaatst 24 januari 2016 Share Geplaatst 24 januari 2016 Zal de mijne ook maar eens plaatsen. Neem als leidraad zoals altijd het officiële releasejaar (wat je ook op IMDB ziet staan), dus niet de Nederlandse releasedatum. Heb wel de 2014 releases ertussen staan, die ik dit jaar nog zag. 1. Sicario (2015) 2. Umimachi Diary [Our Little Sister] (2015) 3. Turist (2014) 4. Victoria (2015) 5. '71 (2014) 6. The Dark Horse (2014) 7. Mustang (2015) 8. Me and Earl and the Dying Girl (2015) 9. The Martian (2015) 10. The Theory of Everything (2014) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 24 januari 2016 Share Geplaatst 24 januari 2016 (bewerkt) Mooie lijsten. Ik vind Sicario eigenlijk wel unaniem erg hoog staan. Ik vond hem ook wel goed, maar net niet goed genoeg voor mijn top 10. Dus dat verbaast me wel, maar hier zitten dan ook echte Villeneuve fans (ik vind het tot nu toe ook een erg goede regisseur en de kans is vrij groot dat ik zijn andere films ook kan pruimen), en er zat wel wat actie in de film. Het sterkste punt is de cinematografie natuurlijk (met prachtige shots!). Maar voor een top 3-plek vond ik andere films wel gewoon beter. Vinnypassy: Heel mooie lijst maar dat had ik wel verwacht. eerste film waarvoor ik zocht was It Follows, ik dacht dat je die had gezien (als ik me niet herinner was het zelfs een 6,8 -> sorry, ik heb een fotografisch geheugen). Ik zie die er niet tussen staan,, of kijk ik erover. Verder kan ik over A Girl Walks Home Alone At Night het volgende zeggen: als ik me niet vergis heb ik die ook redelijk laat gekeken, en ook al iets slaperiger bekeken. Voor mij werkte dit wellicht wel in het voordeel, omdat het duidelijk een style-over-substance film, en ik de stijl erg mooi vond en kon waarderen, en wanneer ik slaperiger ben kan de substance/inhoud me minder boeien. Dat is niet altijd het geval, maar hier dus wel en het heeft goed uitgepakt want ik vind het één van de sterkste en verrassende films van afgelopen jaren, en vooral erg stijlvol. Het is een beetje vergelijkbaar met Lat den Ratte komma in, maar dan met een iets mjnder sterk verhaal. Qua stijl even goed, of zelfs net iets beter (hoewel die film ook heel erg stijlvol is); Een film zoals Spring heb je volgens mij niet gezien, en een film zoals Ich Seh, Ich Seh scoort ook beduidend minder (ook redelijk stijlvol, qua verhaal wel iets beter, was één van de betere films vorig jaar maar ook niet meer dan dat). Maar als zulke films minder scoren betwijfel ik of het wel iets voor je is. Dus vermoed dat je eerste beoordeling wel redelijk juist zit. Misschien zou je nog ,naar 6.5-7.0 kunnen gaan. Je weet nooit hoe een tweede kijkervaring is, (en hoe een kijkervaring in het algemeen is). Dat is leuk aan films kijken (of soms juist niet :D ). Ik denk persoonlijk niet echt dat de film iets voor je is, maar kan me daarin vergissen. Koen. Zeer mooie lijst met stuk voor stuk (zeer) goede films. Enkel 71 en The Dark Horse niet gezien (zelfs nog niet gehoord van 71.. ). Mustang dikke topper. 24 januari 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vinnypassy Geplaatst 24 januari 2016 Share Geplaatst 24 januari 2016 It Follows ben ik inderdaad vergeten in die lijst kennelijk, was inderdaad een goede drie sterren. En verder weet ik inmiddels wel wat mij wel en niet ligt hoor. Ich Seh vond ik thematisch gewoon raar of vaag en niet goed uitgewerkt en zou bij een tweede kijkbeurt eerder slechter uitvallen dan beter. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
WesselSCC Geplaatst 25 januari 2016 Share Geplaatst 25 januari 2016 06 Saul Fia [son of Saul]. Deze wil ik zo graag zien. Maarja Friesland. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 25 januari 2016 Share Geplaatst 25 januari 2016 (bewerkt) Deze wil ik zo graag zien. Maarja Friesland. Komt nog wel. :) Is wel een film die je best in cinéma ziet volgens mij voor de ervaring. Denk dat mocht ik hem nu herzien thuis dat die wat zou zakken. Trouwens zit hier niet veel beter. Enkel een Kinepolis in Kortrijk - maar de films die men daar vertoont trekken toch op niets, en ik ben niet zo zot om daar 9 euro per film voor te betalen, koop dan liever bluray ofzo een jaar later. En gelukkig - gelukkig toch nog een filmhuis in Kortrijk waar ik de meeste "specialere" films toch wel eens kan zien. Daar heb ik Son of Saul of een Umimachi Diary kunnen zien. Hoop dat ik zsm het nieuwe programma voor feb/maart kan zien. 25 januari 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten